Pidän sanataiteestta, paitsi tuota en ole ennen kuullut.
Iho kröpeliäksesi
31
211
Vastaukset
- juurisaavi
Enkä kuullut nytkään.
- juurisaavi
voiko tuota kuulla saati lukea?
- juurisaavi
lisää tästä kuinka iho kröpelöityy, ja milloin niin tapahtuu? Ennen vai jälkeen ? Vai milloin?
- kawe
jokin paikallismurteen ilmaisu. Tietämättä lainkaan mitä tarkoittanee, voisi merkitä aikaisista lehväksistä (koivu) tehdyn vihdan kanssa kylpemistä. Helposti lehdet vielä irtoavat ja rangat jättävät ihoon kröpeliäisiä jälkiä. Oilisiko mittään logiikkaa (naisen)...........
- Heikunkeikku
Onko noin, että et ole ennen kuullut Kröpelö-sanaa?
Entäs Röpeliäinen?
Mikä tahansa voi olla kröpelö. Siis Pinta.
Jos pistää ketaroihin tanssikengät ja lähtee tanssahtelemaan, niin olis kauhiaa, jos tanssilattia olis kauheen kröpeliäinen, semmoses ei vois kunnolla tanssia, kun luisto ei olis "pliukasta2.
Ja jää. Kröpelöisellä jäällä ei voi luistella. Tiedän, sillä minulla oli pikkutyttönä ihan ikioma luistinpläntti.
Se oli niin helevetin kröpeliäinen, että vähä vaikea oli semmosessa opetella luistelemaan.
Ja sitten leikillinen ilmaisu ihon kananlihalle menosta. Elikkä iho menee kröpeliäiseksi. Kyllähän tiedät mimmonen iho on, kun oikein kananlihalle menee. Vähä ku hellähtäväisesti ihoa sivelee, juuri ja juuri käden nahka ihoa hipoen, niin saa oivallisen tuntuman ihon epäsileäisyydestä.
Minusta se on lähes sivistyssanamainen sana :) Häh, etteikö ole. No, eipä kaukanakaan. Minä tiedän. Kysy vaikka multa :)
Tuli mieleen, kun joskus muinoin tuola ihan itäosassa Suomea sanoin ihmisille, että alkaa Piskottelemaan, niin he katsoivat minua suut ammollaan. Eivät olleet koskaan kuulleet sitä sanaa.- juurisaavi
sasus kirjoitti:
piskotteleminen sama ko, ripsiä? Miekii vähän *o*? Mut en kauaa, ko kerrot:))))
kuullut että "ripsii" - siis sataa vähän vettä.
juurisaavi kirjoitti:
Heikulla on kaikkee aina sanavarastossa, itte on unohtanu monia sanoja, tonne ullakolle pölyttymää:))))
- Heikunkeikku
sasus kirjoitti:
piskotteleminen sama ko, ripsiä? Miekii vähän *o*? Mut en kauaa, ko kerrot:))))
Niin, tuota tuota, suorastaan tarttee nyt tällätä tähän, että Heh.
Ripsiä? Siis Ripset. Ripsien meikkaamista? Aatteletko, että piskottelee ripsiväriä ripsiin :)
Siinä muinoin oli semmonen tilanne, että läjä ihmisiä istuskeli nuotion ympärillä. Minä ja mieheni ja lapset meinasimme lähteä järvelle soutelemaan. Minä menin edeltä rantaan ja totesin, että pirhana viete alkoi piskottelemaan. Niinpä lähdin rannalta takaisin ja mennessäni tämän ihmislauman ohi, sanoin heille, että aikomus oli lähteä soutelemaan, mutta alkoi piskottelemaan.
Siinä tää lauma toljotti minua silmät tapilla, eikä kukaan, ei Kukaan sanonut minulle mitään. Seistä törötin siinä ihmeissäni, kun kaikki vaan toljotti. loppujen lopuksi yksi avasi suuta ja kysyi mitä Piskotteleminen tarkoittaa.
Mun pää löi ihan tyhjää, kun en keksinyt mitään toista sanaa. Sitten sanoin, että "kun taivaalta pikkuhiljaa tippuilee pieniä vesipisaroita." Siinä tämä lauma sitten hymyilemään ja sanomaan, että ai jaa Räpeksimään.
Sitä sanaa en ollut koskaan kuullutkaan.
Niin elikkä lyhykäisesti sanoen (kuten tapani on:)) Piskotteleminen = taivaalta tippuvia pisaroita, mutta vain harvakseltaan. Kunnon sade ei ole piskottelua.
Huh huh, ihan hiki tuli tämän selittämisen kans :) - juurisaavi
Heikunkeikku kirjoitti:
Ripsiä? Siis Ripset. Ripsien meikkaamista? Aatteletko, että piskottelee ripsiväriä ripsiin :)
Siinä muinoin oli semmonen tilanne, että läjä ihmisiä istuskeli nuotion ympärillä. Minä ja mieheni ja lapset meinasimme lähteä järvelle soutelemaan. Minä menin edeltä rantaan ja totesin, että pirhana viete alkoi piskottelemaan. Niinpä lähdin rannalta takaisin ja mennessäni tämän ihmislauman ohi, sanoin heille, että aikomus oli lähteä soutelemaan, mutta alkoi piskottelemaan.
Siinä tää lauma toljotti minua silmät tapilla, eikä kukaan, ei Kukaan sanonut minulle mitään. Seistä törötin siinä ihmeissäni, kun kaikki vaan toljotti. loppujen lopuksi yksi avasi suuta ja kysyi mitä Piskotteleminen tarkoittaa.
Mun pää löi ihan tyhjää, kun en keksinyt mitään toista sanaa. Sitten sanoin, että "kun taivaalta pikkuhiljaa tippuilee pieniä vesipisaroita." Siinä tämä lauma sitten hymyilemään ja sanomaan, että ai jaa Räpeksimään.
Niin elikkä lyhykäisesti sanoen (kuten tapani on:)) Piskotteleminen = taivaalta tippuvia pisaroita, mutta vain harvakseltaan. Kunnon sade ei ole piskottelua.
Huh huh, ihan hiki tuli tämän selittämisen kans :)ensimmäiset vesipisarat putoo, yks siellä toinen täällä, silloin on aika lähteä suojaan ja vielä kerkiää eikä kastu. Silloin ripsii, mutta teillä piskottaa, heh.
- kawe
juurisaavi kirjoitti:
kröpelö - röpöläinen, jonkun pinta on epätasainen.
Ripsii on myös tuttu, taietaa olla täält päi, ku tiietää nää
Mummoha miul olkii Karjalast ja niin mukava jot tokkiisa
(tulipa mukavia muistoja menneiltä polvilta, murre meni heidän mukana) juurisaavi kirjoitti:
ensimmäiset vesipisarat putoo, yks siellä toinen täällä, silloin on aika lähteä suojaan ja vielä kerkiää eikä kastu. Silloin ripsii, mutta teillä piskottaa, heh.
täälläkin!!
:D- Heikunkeikku
juurisaavi kirjoitti:
ensimmäiset vesipisarat putoo, yks siellä toinen täällä, silloin on aika lähteä suojaan ja vielä kerkiää eikä kastu. Silloin ripsii, mutta teillä piskottaa, heh.
Muistin juuri, että äitini on käyttänyt Ripsiä-sanaa myös. Mutta ei sateen yhteydessä.
Jos vaikkapa ulkovessan ripsii, niin kätöseen otetaan koivunoksa ja sillä koivulehtioksalla sitten kriivotaan katon rajasta ja nurkista hämähäkinverkot pois. - juurisaavi
Heikunkeikku kirjoitti:
Muistin juuri, että äitini on käyttänyt Ripsiä-sanaa myös. Mutta ei sateen yhteydessä.
Jos vaikkapa ulkovessan ripsii, niin kätöseen otetaan koivunoksa ja sillä koivulehtioksalla sitten kriivotaan katon rajasta ja nurkista hämähäkinverkot pois.taas oli ripsumista! Koivunoksilla nimenomaan nurkista hämähäkinseitit ripsuttiin pois.
Juhannukseksi tuo ainakin tehtiin. Heikunkeikku kirjoitti:
Huh huh, ihan hiki tuli tämän selittämisen kans :)oletko koskaan funtsaillut tota mukiinmenevää sanontaa,sehän voi tarkoittaa kahta ääripäätä,mä olen aika ymmällään kun meil on näin rikas kieli.
- s_a
koti-kiusattu kirjoitti:
oletko koskaan funtsaillut tota mukiinmenevää sanontaa,sehän voi tarkoittaa kahta ääripäätä,mä olen aika ymmällään kun meil on näin rikas kieli.
kohtalaisen hyvää.
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2576
tv. ilonpillaaja s_a kirjoitti:
kohtalaisen hyvää.
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2576
tv. ilonpillaajaVaan ripottelit helmiä tiedonjanoselle,meikäläinen jos lukemaan olis innostunut niin näitä juttuja opiskelisin.
- kednah
Heikunkeikku kirjoitti:
Huh huh, ihan hiki tuli tämän selittämisen kans :)Se on Pohjoskarjalainen imaisu, olla vain tarkoittaa.
Heikunkeikku kirjoitti:
Huh huh, ihan hiki tuli tämän selittämisen kans :)tarkotin. Ripsii on pienen pientä vesisadetta:))))
Päästiihä myö yhteisymmärrykseen...:))
- Anjaniina
tämän pitkän ketjun ja ajattelin että ookke!
Keksitäänpä sitten sateella sanoja.
Sataa ripsii, ripistelee, ropsii, ropistelee.
Sataa kaatamalla, tulee vettä kaatamalla, tulee vettä vaakasuoraan.
Tulee vettä kuin aisaa, on kaatosade, on tihkusade.- Anjaniina
koti-kiusattu kirjoitti:
että vettä ripeksii.
mutta ihan vähän vaan ;)))
- kednah
Anjaniina kirjoitti:
mutta ihan vähän vaan ;)))
- Luita pistellöö
- Luita varastelloo
- Kesän toimi, kesän pisteli - Anjaniina
kednah kirjoitti:
- Luita pistellöö
- Luita varastelloo
- Kesän toimi, kesän pistelimutta vesisateesta?
Älä ny vaan sano ettet keksiny mitään? ;)) kednah kirjoitti:
- Luita pistellöö
- Luita varastelloo
- Kesän toimi, kesän pisteliEttei se hieno kuuslitranen kestä vain yhtä kesäistä pyhätöntä viikkoa.
- kednah
koti-kiusattu kirjoitti:
Ettei se hieno kuuslitranen kestä vain yhtä kesäistä pyhätöntä viikkoa.
Viikkoon, onneks 1500 on pihalla.
koti-kiusattu kirjoitti:
Ettei se hieno kuuslitranen kestä vain yhtä kesäistä pyhätöntä viikkoa.
Hyvää lauantaiehtoota lakeurelta!
"Ohimenneen eilisen taas mä elää saan, satoihan silloinkin kun sun armain kohtasin, sun hiukses kastuvan näin ne muistan...."
Ei täällä ny sara, eikä erees piskoottele. Aurino paistaa jo tualta lännen taivahalta ja painuu mailleen.
Sepän huusholliis alakas oikia yö. Iltatuuli on lehahtanu siivillensä, kotikoivujen oksia tuas liikutteloo.
Aitankatoon tuuliviiri kukkoo kattoa tolijootteloo tuanne päivän-nosun suuntahan, irän ilimanalle ja on vielä täyrees työs ja touhuus.
Tua kukkoo välihin katteloo eri ilimaan alle ku nua pitkät kuuset teköö sellaasia pyörtehiä täs markilla, varsinkin jos on sellaasta puuskittaasta tua tuuli.
Kesäänen sare puhuristaa ilimaa ja antaa se sellaasen sopivan tuutulaulun ne sarepisarat kesääsin ku tualla aitaas nukun välillä. Eiköös soo sellaanen laulukin ku: Taivas itkee sadoin pisaroin...
Tämä toukokuu on mun mielestäni vuoren kivoonta aikaa, näköö uuren kasvun ihimehen...
Sireenien aikaan valkeaan,,, lempeni myös puhkee kukkimaan.. No saahan sitä haaveella, näin lauantaiehtoon joutotuntina ja saunan jäläkehen. Vaikka iki-ihanan Sateen tangon sävelillä.
Elämä on ihanaa kun se oikein oivaltaa ja lentää siivin..
terv. minä ja Tiitu kulta pohojanmaalta.seppäpohojanmaalta kirjoitti:
Hyvää lauantaiehtoota lakeurelta!
"Ohimenneen eilisen taas mä elää saan, satoihan silloinkin kun sun armain kohtasin, sun hiukses kastuvan näin ne muistan...."
Ei täällä ny sara, eikä erees piskoottele. Aurino paistaa jo tualta lännen taivahalta ja painuu mailleen.
Sepän huusholliis alakas oikia yö. Iltatuuli on lehahtanu siivillensä, kotikoivujen oksia tuas liikutteloo.
Aitankatoon tuuliviiri kukkoo kattoa tolijootteloo tuanne päivän-nosun suuntahan, irän ilimanalle ja on vielä täyrees työs ja touhuus.
Tua kukkoo välihin katteloo eri ilimaan alle ku nua pitkät kuuset teköö sellaasia pyörtehiä täs markilla, varsinkin jos on sellaasta puuskittaasta tua tuuli.
Kesäänen sare puhuristaa ilimaa ja antaa se sellaasen sopivan tuutulaulun ne sarepisarat kesääsin ku tualla aitaas nukun välillä. Eiköös soo sellaanen laulukin ku: Taivas itkee sadoin pisaroin...
Tämä toukokuu on mun mielestäni vuoren kivoonta aikaa, näköö uuren kasvun ihimehen...
Sireenien aikaan valkeaan,,, lempeni myös puhkee kukkimaan.. No saahan sitä haaveella, näin lauantaiehtoon joutotuntina ja saunan jäläkehen. Vaikka iki-ihanan Sateen tangon sävelillä.
Elämä on ihanaa kun se oikein oivaltaa ja lentää siivin..
terv. minä ja Tiitu kulta pohojanmaalta.kukintaan vielä hetki aikaa kuiteskin Seppä!!
:)minttupuu kirjoitti:
kukintaan vielä hetki aikaa kuiteskin Seppä!!
:)Heps hei!
On orooteltava vielä pikkuusen aikaa sireenien kukkia. Hyvää ja kaunista passaa orootellakin.
Kaikkia hyvää kannattaa aina orottaa, no justihin vaikka kivan minttupuun ajatuksia täältä palstoolta.
Tiitun kans tykätähän.
Lämpöönen tuuli kuivatti sepään pyykit, kävin ne noutamas jo tuanne apukeittiöhön.
Ajattelin notta hain ne pois ku sateesta puhuttihin. Työ ja ajoohaalareita heti pitkä rivi, vielä ku tuas saunaamas kävin niin on puhtahat kamppehet ja ittekki puhuraas. Tuntoo minutkin erees näin ehtoolla ihimisen-näöstä.
Hyvää lauantaiehtohon jatkoa minttupuulle.
minulta ja Tiitulta...- aurinkonouseeidästä
seppäpohojanmaalta kirjoitti:
Heps hei!
On orooteltava vielä pikkuusen aikaa sireenien kukkia. Hyvää ja kaunista passaa orootellakin.
Kaikkia hyvää kannattaa aina orottaa, no justihin vaikka kivan minttupuun ajatuksia täältä palstoolta.
Tiitun kans tykätähän.
Lämpöönen tuuli kuivatti sepään pyykit, kävin ne noutamas jo tuanne apukeittiöhön.
Ajattelin notta hain ne pois ku sateesta puhuttihin. Työ ja ajoohaalareita heti pitkä rivi, vielä ku tuas saunaamas kävin niin on puhtahat kamppehet ja ittekki puhuraas. Tuntoo minutkin erees näin ehtoolla ihimisen-näöstä.
Hyvää lauantaiehtohon jatkoa minttupuulle.
minulta ja Tiitulta...nyt vettä! (rankkasateesta) tai Kylläpä nyt vettä holeventaa!
Kylläpä roimii vettä! Vesisade piiskaa...
Joko siellä ripeksii? Vieläkö se lorottaa vettä? Jne.,,jne
Näin täällä idässä. - aurinkonouseeidästä
aurinkonouseeidästä kirjoitti:
nyt vettä! (rankkasateesta) tai Kylläpä nyt vettä holeventaa!
Kylläpä roimii vettä! Vesisade piiskaa...
Joko siellä ripeksii? Vieläkö se lorottaa vettä? Jne.,,jne
Näin täällä idässä.tulloo aina pouta.
Lapsena käytimme etanoita sääennustukseen. Heinänkorrella tökkäämälla viritettiin ennustuskuntoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 962179
- 1291398
Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.231370Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau291318- 681223
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3371038- 89975
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?56924- 122797
- 82786