Kesän makuja

On pilvinen kostea hikinen yö. Ukkospilvet vaeltavat korven yllä, ilma raikastuu aivan kuin ihanassa Hollannissa aamulla aurinko paistoi paahtavasti ja iltapäivällä sadepilvi huhteli parvekkeemme aurinkotuolit.

Elämä on kivaa, onko sinulla? Miten sinä aijot nauttia elämästäsi, tästä päivästä ja tästä ainutkertaiseta kesästä joka on tulossa?

Onko kesäsi täyteläinen kaikilla mausteilla, lavatansseja, mökkielämää, kaupunkien sykettä, terassien hulinaa? Onko se kenties kaiken loppu vai uuden alku?

Koivut tuoksuvat voimakkaasti sateen jälkeen, mutta mikä on sinun mieluisein tuoksusi? Mikä mieluisin ääni kesässä, onko se sateenrapina vaiko lintujen laulu? Mikä muu se voisikaan olla?

53

497

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k/k

Tummat ikkunat,taian omainen hämärä , aamupostin hakijan askeleet rasahtelee soralla.
      Kävelijä ikäänkuin viivyttää askeltaan sillä lintujen laulu joka tulvii kaikkialta on huumaavaa,asutustaajaman vaiennut kohina täydentää tunnelmaa.
      Itäinen taivas ruskottaa jo ja se enteilee lämmintä päivää ,nouseva sarastus valaisee alempana pelloilla olevaa usvaa jonka lävitse tumma metsänranta häämöittää.
      Pieni hetki ihmisen elämässä ja lyhyt tovi kesäisessä aamussa kumminkin tämä piirtyy lähtemättömästi mieleen ja seuraa mukana.
      Tämä hetki ja tuntemus tuli aikaisen kävelijän mieleen kun luin aloituksesi,luin että sinullakin on vaikeutesi ja siksi voimia sulle,irwinin sanoin eletään vaan vaikka piruttaan

• Vaikeudet ovat luotu voitettaviksi. Kävin syystalvesta läpi elämääni heiluttavien suurten tapahtumien vaiheen. Tammi- helmikuu oli jälkihoitojen aikaa ja kun matkustin Hollantiin oli tuo aika ohitettu.

Syöpä sairautena pysäyttää, mutta se on vain sairaus sairauksien joukossa, eikä siihen saa jäädä rypemään. Onneksi kasvaimeni löytyi ajoissa. Säilytin kehoni ehjänä ainoastaan pieni arpi rinnassani muistuttaa leikkauksesta. Kuntoni ei romahtanut sillä sairaus ei ollut levinnyt ja sain ohittaa vaikeat sytostaattihoidot.

Etiäpäin mennään ja kesäkuun alkupäivinä on ensimmäinen kontrolli.

• "piive"

Kuuntelin yöllä peltikaton ropinaa, hyvää unilääkettä.
      Nousin ylös tunti sitten. Lämmin kostea aamu. Mahtava lintujen konsertti. Tästä tulee lämmin päivä.
      Nyt olen jo työssä sorvin ääressä.

Tein eilen ison ratkaisun: hain siirtoa toiseen työpisteeseen. Jos olette seuranneet kirjoituksiani, tiedätte syyt. Menen sinne loman jälkeen. Tuttu paikka, tutut työkaverit.

Kesästä ja lomasta aijon nauttia täysillä! On pienent lapsenlapset joiden kanssa aika kuluu.

Toivon ja uskon että elämä tästä kirkastuu ja aurinko paistaa! nautitaan nyt kun on aihetta!

• --------------------

Menen juhannustansseihun Hannu Salaman kanssa.
        Musta korppi liitää kesäisen taivaan yllä .
        Linnut kantavat selässään etelän valoa.

Kenelle jaetaan päivän osuma .
        Vedän peitot korviin.

• En ole tietoinen syistä joiden vuoksi vaihdat takaisin entiseen, mutta ihmisen pitää kokeilla erilaisia vaihtoehtoja työelämän kiekuroissa. Olet onnenpekka kun saat valita. Itsekin tein työtä ravintola-alalla erilaisissa työtehtävissä.

Minulla ei ole vielä laspsenlapsia, mutta kuopus pitää äidin kiireisenä kuten eilen kun aloitti kesätyönsä. Piti tehdä eväät ja viedä eka päivänä töihin ja hakea, matkaa kun kertyy noin 12-kilometriä. Tänään hän meni pyörällä töihin. Onneksi hän on urheilullinen eikä valita.

Aurinko alkaa paistamaan, vesisateet ovat ohittaneet korven ; )

• Meriläinen

Viileä keittiö aamulla ja kahvin tuoksu. koko yön on ikkuna ollut auki ja linnun laulu vastaanottaa.

Meren liplatus kivien välissä ja hiljainen tasainen aaltojen humina rantahiekalle.
      Lokkien huuto kun joku on käytyn verkkonsa kokemassa.
      Mäntymetsän läpi siilautuva auringonvalo, ja metsän tuoksu kun pitkään ollut aurinkoista.
      Sateen jälkeen puiden runkojen väri selkiintyy, maailmasta tulee kylläisempi, herkullisempi.
      Auringonlaskun aikaan saama väriloisto, metsästä tulee satumetsä ja siellä värien keskellä pieni ihminen miettii mitä hyvää onkaan tehnyt kun saa jälleen kokea sen kaiken kauneuden.

Paratiisini odottaa minua ja olen jälleen onnellinen.

• Kaunista tekstiä, mäntymetsä on Petterin korpimökin ympärillä ja ilta-auringon laskeutuessa lammen läntiseen horisonttiin voi siellä kohdata ns. hollannin valon, joksi 1600-luvun hollantilaisten taiteilijoiden kuvaamia valon spottimaisia asetelmia tummaa taustaa vasten kutsutaan.

• Kesällä koti kutsuu.

Saa kävellä kotipolkuja, katsoa kukkulalta alas laaksoon ja kylälle, tavoittaa silmillä seuraava kukkula joen toiselta puolen. Nähdä seuraava laakso, seuraava kukkula.

Saa herätä aikaisin, vaeltaa niityllä, kuulla kun lehmät ammuu, samota omassa metsässä, halata omia puita, nähdä metsän riistaa, kiittää Tapioa ja Vanhaa Väinämöistä ja itse Ilmarista.

Saa tuntea oikean erämaan rauha, hiljaiset kuiskaukset, vanhan haapapuun kahina. Saa kävellä järven rantaan omalle mökille. Autio ranta toisella puolen, ei yhtään vierasta ihmistä, ei vieraita kasvoja, ei vieraita ääniä. Saa soutaa venettä ja uittaa maallista itseään viileässä järvessä, täyttää sielunsa energialla ja luonnon voimalla, tuntea kun luonto hoitaa. Saa painaa vammojansa kiukaan kivellä, lukea salaiset loitsut, pyytää illalla apua myös kuulta, puilta, ilmalta, vedeltä ja puhua parantaville hengille.

• Uskon rakkauteni mökkii johtuvan juuri koti-ikävästä. Menetin syntymäkotini kun äitini kuoli keväällä 1996 ja möimme syntymäkotimme. Ostin samaan aikaan tämän kesämökin jonne siirsin huonekaluja kodistani. Äitini sisko alkoi itkemään ensi visiitillä sillä mökkini pirtti oli kopio syntymäkotini olohuoneesata.

Koen turvallisuuden tunnetta asua täällä. Sitä samaa jota sinäkin kuvailet kirjoituksessasi ei vieraita kasvoja vaan onnellista olotilaa tutussa ympäristössä.

• korpikirjailija kirjoitti:

Uskon rakkauteni mökkii johtuvan juuri koti-ikävästä. Menetin syntymäkotini kun äitini kuoli keväällä 1996 ja möimme syntymäkotimme. Ostin samaan aikaan tämän kesämökin jonne siirsin huonekaluja kodistani. Äitini sisko alkoi itkemään ensi visiitillä sillä mökkini pirtti oli kopio syntymäkotini olohuoneesata.

Koen turvallisuuden tunnetta asua täällä. Sitä samaa jota sinäkin kuvailet kirjoituksessasi ei vieraita kasvoja vaan onnellista olotilaa tutussa ympäristössä.

Minun äitini esi-isät ja esiäidit ovat asuneet aikoinaan kesämökkimme paikalla.

Äitini koti paloi, kun hän oli lapsi ja äitini isä oli myynyt maat vieraille äidin ollessa nuori aikuinen. Äitini oli halunnut ostaa, muttei isä myynyt hänelle, oli sanonut ettei velkaiselle mitään myy. Äiti pisti sanat mieleensä ja pyysi ja anoi kyseisellä paikalla apua esi-isiensä hengiltä. Ja niinpä tuli eräs kaunis päivä, äiti luki lehdestä että Tie- ja Vesijohtolaitos myy rantatonttia täsmälleen kyseisestä paikasta. Niinpä äiti meni salaa kaikilta, kenellekkään puhumatt ja osti omat maansa itselleen. Ja eipä aikaakaan niin hän tilasi puhelimella ison hirsimökin ja kutsui lapset kokoukseen...vaari kääntyi haudassaan...

Siksi mökki on siksi tärkeä, esi-isien paikka ja siellä saa oppia paljon.

Menen katsomaan sudenkuoppia, koskettamaan karhun jälkeä, pyydystämään mesikämmeneltä karvan, voimistuttamaan henkeäni ja tapaamaan niin eläviä kuin kuolleitakin sukulaisia.

Oma lapsuuteni koti on kahdentoista kilometrin päässä ja perikunnan hallussa myös, sisko asustelee siinä.

• Korppis
        miljoona kirjoitti:

Minun äitini esi-isät ja esiäidit ovat asuneet aikoinaan kesämökkimme paikalla.

Äitini koti paloi, kun hän oli lapsi ja äitini isä oli myynyt maat vieraille äidin ollessa nuori aikuinen. Äitini oli halunnut ostaa, muttei isä myynyt hänelle, oli sanonut ettei velkaiselle mitään myy. Äiti pisti sanat mieleensä ja pyysi ja anoi kyseisellä paikalla apua esi-isiensä hengiltä. Ja niinpä tuli eräs kaunis päivä, äiti luki lehdestä että Tie- ja Vesijohtolaitos myy rantatonttia täsmälleen kyseisestä paikasta. Niinpä äiti meni salaa kaikilta, kenellekkään puhumatt ja osti omat maansa itselleen. Ja eipä aikaakaan niin hän tilasi puhelimella ison hirsimökin ja kutsui lapset kokoukseen...vaari kääntyi haudassaan...

Siksi mökki on siksi tärkeä, esi-isien paikka ja siellä saa oppia paljon.

Menen katsomaan sudenkuoppia, koskettamaan karhun jälkeä, pyydystämään mesikämmeneltä karvan, voimistuttamaan henkeäni ja tapaamaan niin eläviä kuin kuolleitakin sukulaisia.

Oma lapsuuteni koti on kahdentoista kilometrin päässä ja perikunnan hallussa myös, sisko asustelee siinä.

Luoonon keskellä tuntee itsensä pieneksi ja tuollaiset maagiset kokemukset juurruttavat vahvasti paikkoihin joissa niitäon kokenut ja elänyt.

Lähdemme tänään Petterin korven keskellä sijaitsevalle mökille. Petteri kertoi kilistelevänsä avaimia kun oli yksin mökillään, se on karhujen karkoitus rituaali ; ) Naapurimökki hieman etäällä käyttää tuulikelloa kuistilla karkottimena. No, näiden neljän yhteisen vuotemme aikana ei karhu ole tepastellut vastaan, mutta piisamia olen katsellut silmistä silmiin ja ihaillut joutsenparin pesimä puuhia ja myöhemmin poikasten kasvamista.

Taikarituaalit ovat sangen mielenkiintoisia vaikka kovin taikauskoinen en itse ole. Kalevalan tarinat ovat mielenkiintoisia, mutta nekin ovat ihmisen mielikuvituksen tuotosta. Mielikuvitusrikkaana ihmisenä luon tarinoita, mutta kaikissa kertomuksissani on kuitenkin todellisuuspohja liekö Kalevalan tarinoissakin peruselämäntavat kiedottu mysteerin nauhoilla todellisuuteen.

Kun tarpeeksi omaa tahdon voimaa ja uskoa mikään ei ole mahdotonta, tietenkin rajat ne on tahdollakin ; )

• Anjaniina

ja on vieläkin.
      Maakotkan näin taas.
      On näköjään muuttanut seudulle.
      Lämmin aamu, yön vesipisarat kasvien lehdillä.
      ja mikä parasta, tämä ei lopu nyt ihan heti ;)

• kaartunut sekuntti

Tiedostan tänään entistä selvemmin ajan, iän ja kesän rajallisuuden.
        Pelkään nyt jo kaiken loppua.
        Minulla on kiire!

• Meriläinen
        kaartunut sekuntti kirjoitti:

Tiedostan tänään entistä selvemmin ajan, iän ja kesän rajallisuuden.
        Pelkään nyt jo kaiken loppua.
        Minulla on kiire!

Onko sinulla jäänyt elämää elämättä?

• kaartunut sekuntti
        Meriläinen kirjoitti:

Onko sinulla jäänyt elämää elämättä?

Ei varmasti ole, tahtoisin sitä vaan määrättömästi lisää.
        Tiedän vain, että jotain tulee jäämään kesken,-ehkäpä sinullakin.

"siinä sielu on sen miehen
        jonka työt jää puolitiehen..."

• Meriläinen
        kaartunut sekuntti kirjoitti:

Ei varmasti ole, tahtoisin sitä vaan määrättömästi lisää.
        Tiedän vain, että jotain tulee jäämään kesken,-ehkäpä sinullakin.

"siinä sielu on sen miehen
        jonka työt jää puolitiehen..."

Niin pitääkin jäädä, silloin tietää eläneensä loppuun saakka.
        Olen oppinut elämään tässä ja nyt. Kaikki mitä tarvin on minulla, juuri nyt.

• Anjaniina evk
        Meriläinen kirjoitti:

Niin pitääkin jäädä, silloin tietää eläneensä loppuun saakka.
        Olen oppinut elämään tässä ja nyt. Kaikki mitä tarvin on minulla, juuri nyt.

se on tässä janyt.
        En halua elää määrättömän pitkään.
        Parikymmentä vuotta lisää riittää minulle, kun voimat vähenee, täältä joutaa pois.
        Elämä on tässä ja nyt.
        Huomisesta ei kukaan tiedä, minkä surun se tuo.

• Heikunkeikku

Kevät ja kesä ovat minun vuodenaikojani. Ei oikein tiedä kuinka päin hykertelisi.
      Loma on alkanut ja kesä on edessä, ihan-ihan käsittämätön fiilis.
      Aamuisin on niin mahtavaa istuskella tuola ulkona kahvia juoden ja olla möllöttää kiirreettömästi.
      Sitten suunnitella, mitä päivän mittaan tekisi.
      Kesällä on niin helppoa lähteä joka paikkaan. Hurahuttaa autolla sinne sun tänne, eikä tarvitse liukkauksia ajatella, eikä pimeys rasita.
      Tällä viikolla lähden Helsinkiin ja oottelen sitä reissua innolla. En tiedä kauanko aikaa olen, suunnittelin olevani ihan sen mukaan, miten huvituttaa.
      Sitten on mukavaa mennä kesäisin mieheni kotitalolle. Soudella järvellä ja kulkea niissä maisemissa, joissa yhdessä mieheni kanssa niin paljon olimme perheen kanssa.

Joo, terasseille inspiraation mukaan. Lavatansseihin saattanen myös mennä.
      Sitten saareen tottahan toki, saunan lämmitystä ja ulkona kylpyammeessa lojumisia, ah NIIN mahtavan kutkuttavan ihanaa, että ihan häjjyä tekee :)

Monia asioita meinaan tehdä.

Ja tuoksuista... Joo, kyllä se on koivun tuoksu. Saunavastan heiluttelut.
      Meren eri äänet miellyttävät, liplatukset, kovempien aaltojen rantaan paiskautimiset, niin ja se meren Tuoksu.

• Nimimerkkisi tuo mieleen kesäisen luonnonkukkaniityn ja tytön jolla on pussihihainen kukkamekko yllään, paljaat varpaat ja oljenkorsi suussa. Mehiläiset surraavat kukkasissa ja koppakuoriainen vilistää kaatuneella puunrungolla. Sisilistko puikaisee pakoon pieniä varpaita ; )

• t.l.

Koko päivän kuuntelin kesän ääniä avonaisesta ikkunasta. En jaksanut nousta katselemaan miltä luonto näytti, äänet olivat tuttuja kesän ääniä
      Viime yö oli lämmin, hautova, sain nukuttua melko hyvin. Aamulla heräsin tuttuun aikaan klo viisi. Ei oksettanut enää ja jaksoin nousta ylös teen keittoon. Selkä on kipeä kahden vuorokauden makaamisen vuoksi. Norovirus.
      Nyt on pilvistä ja ilma hautovaa, on hyvä olla vielä tämä päivä kotona, kesäisenä päivänä.

• Norovirus kävi kiusaamassa minua pari vuotta sitten kun olin Hollannissa. Olimme sopineet erilaisia tapaamisia ja hoidin sairaana velvollisuuksia, tosin keskustelutaito oli hukassa ja pahoinvoinnit sitä luokkaa, että tarjoiluista piti kieltäytyä. Ei lainkaan kiva seuralainen kesällä saati muutoinkaan, parane pian ; )

• oli aamulla ihanan raikas tuoksu, kun kissan kanssa pihalla asteltiin. Paras tuoksu on nyt alkukesällä, juuri tämmöinen raikas ilma on ihanaa.
      Mieluisin ääni voisi olla juuri kevyt sateen ropina ja kesätuulen humina, kun istun keinussa vaahteran alla.

Tokihan elämä on kivaa, nautin jokaisesta päivästä ja kaikesta touhusta mitä kesä tuo tullessaan.
      Ei kai tämä tähän vielä lopu, vielä on kesää jäljellä ja elämääkin toivottavasti.

Lavatansseihin tuskin menen, mutta jospa sinne valleille tänä kesänä ehtisin musiikkia kuuntelemaan.

• Pieni tyttönen kieli keskellä suuta kissan kanssa pihamaalla ; )

Sateen ropistessa kattoon ylisillä uni maistuu. Kesä on vasta alkamassa vaikka lupasivatkin ensiviikolle kylmenevää vaan ei uskota sääennusteisiin ; )

En ehkä lavatansseihin tieten mene vaan tiedä häntä joskus inspiraation iskiessä saatamme piipahtaakin esim. Naapurivaaran huvikeskuksessa, katsotaan josko tänä kesänä taas.

• korpikirjailija kirjoitti:

Pieni tyttönen kieli keskellä suuta kissan kanssa pihamaalla ; )

Sateen ropistessa kattoon ylisillä uni maistuu. Kesä on vasta alkamassa vaikka lupasivatkin ensiviikolle kylmenevää vaan ei uskota sääennusteisiin ; )

En ehkä lavatansseihin tieten mene vaan tiedä häntä joskus inspiraation iskiessä saatamme piipahtaakin esim. Naapurivaaran huvikeskuksessa, katsotaan josko tänä kesänä taas.

on nyt kivaa, ilman kissaa, se ei tykkää ollenkaan :)

Tänään ei olekaan niin kuumaa, joten kävin lyhyehköllä lenkillä ja tarkistin pihan kasvit ja kukkaset.
        Huomasin että tuomi kukkii, samoin voikukat ja vaahtera on aivan ihastuttavan vaaleanvihreä kukkiessaan.
        Ja narsissit ovat myös innostuneet kukkimaan.

Sotkamo on mukava paikka, muutama kesä sitten olin siellä lomailemassa. Toiset kävivät Naapurivaaralla, minä
        en, Jari Sillanpää esiintyi, olisin mennyt jos Souvarit olisivat olleet siellä ;))

• Adria

Tänä kesänä yritän olla 'suorittamatta' kesää, niin kuin se usein on tullut suoritettua ylenmääräisellä reissaamisella. Keväällä hankkimallani mökillä grillailen, tongin maata ja kattelen oravia. Jokakeväinen pidennetyn viikonlopun ulkomaantrippi siirtyi nyt tuhkien vuoksi syksyyn, mutta matkakulkineella Saarenmaalle olis tarkoitus sompailla ja jonkunverran kotomaan järviseutuja pörrätä.

Tärkeetä on käydä ahon laitaan horsma suussa ja ilman paitaa.

• Ei kiirettä ei liikaa hössötystä. Rapauttelin lehtiä maasta aikani, lopetin menin laiturille katselin touhukkaita lintuja kuin katseleisin itseäni vuosien takaa aina vauhdissa. Nyt opettelen rauhoittumaan. Osaan jo vetäistä tirsat ja jatkan sitten kun taas tuntuu hyvältä jatkaa ; ) Ei mitään kiirettä mihinkään.

• Adria
        korpikirjailija kirjoitti:

Ei kiirettä ei liikaa hössötystä. Rapauttelin lehtiä maasta aikani, lopetin menin laiturille katselin touhukkaita lintuja kuin katseleisin itseäni vuosien takaa aina vauhdissa. Nyt opettelen rauhoittumaan. Osaan jo vetäistä tirsat ja jatkan sitten kun taas tuntuu hyvältä jatkaa ; ) Ei mitään kiirettä mihinkään.

Oppiskohan sitä päivätirsoja veteleen. Toisaalta miksi pitäis, siinähän jää päivästä osa naatiskelematta.

• ....nautin jokaisesta kirjoituksen kuvailusta. Tunsin olevani mukana sinun kesässäsi.

Olen jakanut vuoteni siten, että jokaisena vuodenaikana koen muutoksen, ulkoisen ja sisäisen. Paikoilleen en halua asettua on niin paljon koettavaa.

Kevät Hollannissa, kesä mökillä aina pitkälle syksyyn, siihen asti kun pakkasherra alkaa hätistellä mukavuuksien pariin kirkolle. Ennen joulua matka viimeisiä auringonsäteitä metsästämään. Joulu kotona kynttilöiden ja lämpimien värien, tuoksuvien ruokien keskellä. Tammikuu ja pakkaset ulkoilua, hengityksen höyryä sauvakävelylenkillä järven jäällä. Ja taas herää uusi kevät ja uusi aika aina erilainen ja kuitenkin samanlainen tuoksuineen ja äänineen.

Kaikilla vuodenajoilla on omat onnelliseksi tekevät pienet ja suuret ilot. Suru ja ikävät asiat kulkevat kuin sormien välissä jokaisen ajan keskellä. Ikävät asiat unohtuvat iloisten tapahtumien jalkoihin ja suru jättää mieleen kauniin muiston.

• vaihteeksi, mutta lämmintä. Kiva kun kesä on vasta näin alussa ja voi nauttia siitä vielä pitkään. Tänä kesänä on tarkoitus kerätä luonnon satoa talven varalle kun siihen vihdoinkin on mahdollisuus ja aikaa.
        Minullakin oli noita ruuhkavuosia ja nyt on ihan kiva kun ei tarvitse pakata ja lähteä, monen vuoden jälkeen saan nauttia Suomen kesästä ja saan jopa vieraita kotiini, nyt näinpäin.

Minulla ei ole nyt mihinkään kiire ja jos joku jää kesken, se ei kai ole niin tärkeää.

• Putkivalo

tuli levollinen olo :)

Onhan se elämä kivaa. -Kin :)) Kai sitä tylsistyisi pystyyn jos olisi vain sitä? Kokemukset rikastaa elämää, oppii aina jotain uutta kanssakulkijoista ja itsestään, elämälle tulee ikään kuin neljä ulottuvuutta - leveyttä, pituutta, syvyyttä ja tunnetta. Saattaa kuulostaa makaaberilta, mutta aina silloin kun ei ole kivaa, hymähdän että onneksi tätäkään ei tarvi kestää kuin tämän yhden elämän vaan :))

Tänä kesänä palautan mielenrauhani. Se on pitkään ollut hukassa, ja välillä kun olen saanut kulmasta kiinni, menen hukkaamaan sen samantien. Aion nauttia siitä mitä minulla on, lasten mustista varpaista, koiran punkeista ja kissan hiirenraadoista. Hiekasta omalla lattialla ja rikkaruohoista kasvimaalla. Olla iloinen siitä että minulla on ne. Auringosta kun paistaa, tuulen huminasta kun tulee, sadepisaroista kasvoilla kun sataa.

Ykköstuoksu on vauvan tuoksu :) niitä nyt ei ole luvassa vähään aikaan, toivon mukaan 10 vuoteen, joten kakkostuoksu saa kelvata - kuuman hiekan ja auringonpaahteisen männyn sekoitus kun mennään rannalle. Mieluisin ääni on loiskahdus kun putkivalo hyppää jorpaakkoon :)) Tosin sateenropinaan peltikatolla on mukavaa nukahtaa.

• ...muistui mieleeni eräs kesä mökillä kun olin koko ajan harjanvarressa siivoamassa poikien jälkiä ja toivoton urakkahan se oli kun juoksivat pirtin ovesta sisään ja kuistilta ulos hiekkavarpaineen.

Kerran he antoivat minulle lehdestä leikatun kuvan, jossa kaksi lasta leikki hiekkalaatikolla toinen kysyi toiselta mikä tuo jyrinä oli... oliko se ukkonen ja toinen vastasi ei, sehän oli äiti.

Vihje meni perille ja heitin luutun nurkkaan.

• ihan tavis, en ennustaja :)
      Mutta aina keväisin haluaisi pysäyttää hetkeksi ajan, kun tuomet, omenapuut, kielot kukkii, ja tuoksuu..
      lähes yhtä-aikaa..
      Samoin kuin koivut sateen jälkeen.
      Kaunis sateenkaari näkyy ehkä taivaanrannalla.
      Laineiden liplatus, tuulen hummina, helteinen aurinkoinen päivä.

Joskus vastapainoksi illansuussa paljon ihmisiä ja terassien hulinaa!

Ensimmäiset suomalaiset mansikat, maistuvat makeilta, vaikka lievä kirpakkuus vähän irvistyttäisi ;)
      Parhaani mukaan nautin kesäisestä elämästä.

Kaikki vuodenajat tärkeitä, kesä ei minkään alku tai loppu, mutta kun syksy alkaa näyttää merkkejä
      tulevasta talvesta, on olo hetken aikaa vähän haikea..
      Asennemuutosta yritän oppia :)

Kiitos sinulle hyvästä ja kauniista avauksesta :)

• Sateenkaari ehdoton kesän suosikkini. Mansikat ja torikauppiaat. Terassit ja iloiset ihmiset.
        Tuulenpuuska joka heittää aurinkohatun veteen, balleriinatossut joilla astuu niin..maalla siis ; ))
        Mattolaituri ja mäntysuopan tuoksu.

Tässä ketjussa on aika pysäytetty ja nautittu kesästä, sen mausta, tuoksuista ja tunteista.

• GloriaJoy

vanha varisherra, pullea massu, lentää leuksutti omenapuutarhapellon yli korkeaan koivuun. Hetken huokaistuaan lensi korkean talon katonreunalle, kulmaan. Tähyili rannan puihin. Kaartaen lensi jotain vaaleaa, pitkulaista nokassaan omenapuiden viereiseen lätäkköön, nurmikon ja hiekkatien kulmaukseen. Puotti saaliinsa nokastaan, kuopsutti kynnelläänn käänteli nokallaan ja upotti aivan lätäkön reunaan. Lensi hiljalleen puuhun, puusta talon katolle. Katolla kolmesti vaihtoi paikkaa siipiään lepsuttaen ja lähti liitämään vesitornin suuntaan rauhallisin siivenvedoin.

Pian rannalta lensi kuin sattumalta, pienempi nuorempi varis ja kaarsi lätäkönyli pitkän uu-käännöksen ruohoiselle nurmelle, kuoputteli nokallaan maata ja silmät kuin sattumoisin osuivat lätäkön suuntaan ja kauas vesitiornia kohti. Välinpitämättömänä se käveli ensin hiukka takaperin ja nokki ihan muuten vaan. Loikki muutaman sivuloikan. Pysähtyi, ravisti siipiään ja alkoi kenahdella suorin askelin eteenpäin ja pyrstönsä heilu sivusuuntaan kuin väkkärä ja väliin se pompahti riemusta ja kuinka ollakkan sivuloikkaus vei sen suoraan saaliille, siitä nokkasi sen nokkaansa ja lehahti kohti rannan pusikoita.

Vanha herra varis saapui pitkällä huimalla liidolla suoraan tuttuun puuhun, tähyili rannan suuntaan ja lenssi sinne, hetken levättyään.

• Meriläinen

Ihana kertomus, varis-fani nautti lukuelämyksestä :)

• omako oli,kertomus meinaan se oli hyvä.

• GloriaJoy
        koti-kiusattu kirjoitti:

omako oli,kertomus meinaan se oli hyvä.

oli oma ja toissapäivänä tuon tapahtuman näin kun istuskelin kaupungin istuttamalla omenapellolla yhellä lempparipenkeistäni. Ei ne varikset ihan kelvottomii ookkaan :-)

• Meriläinen
        GloriaJoy kirjoitti:

oli oma ja toissapäivänä tuon tapahtuman näin kun istuskelin kaupungin istuttamalla omenapellolla yhellä lempparipenkeistäni. Ei ne varikset ihan kelvottomii ookkaan :-)

Ihan oikeesti varikset on viisaita lintuja.
        Niiden maine perustuu roskiksien tonkimiseen ja penkomiseen ja äneen joka ei ole korvia hivelevä.
        Mutta oikeesti kun niitä seuraa niin näkee ettei tyhmistä linnuista ole kysymys.

• GloriaJoy
        Meriläinen kirjoitti:

Ihan oikeesti varikset on viisaita lintuja.
        Niiden maine perustuu roskiksien tonkimiseen ja penkomiseen ja äneen joka ei ole korvia hivelevä.
        Mutta oikeesti kun niitä seuraa niin näkee ettei tyhmistä linnuista ole kysymys.

vaan on pääskyfani ja yllätin kerran tosi ilkeesilmäsen variksen taituroimassa itteensä kohti kuoriutumassa olevii pääskyn poikasii ja se sai miun sappeni kiehumaan ja tuijotimme lasin läpi toisiamme ja onneksi miun bertta-koirulini tuli ja muris isona mustana karvakasana suu täynnä pitkiä terävii hampaita variksen tiehensä :-)

• rantasaunan kuistilla, kattellen järven pintaa, joka ehkä hiukan väreilee, sorsa-emo poikaset perässään ui hiljalleen rannan tuntumassa, uikkukin huikkaa kovalla äänellään mukavan huudon, koivut suhisee hiljakseen, sauna lämpiää, ihana nautinnollinen hetki:))))

Toisaalta myös mukavaa, käväistä ihmisten ilmoilla välillä ja katsella, sitä vapautuneisuutta, ja iloisuutta mikä kesäihmisissä vallitsee:))))

• Kesään kuuluu myös terassit. Nautin istua ja bongailla ihmisiä. Hollannissa se oli tosi kivaa kun kukaan ei tuntenut sain tuijotella rauhassa. Täällä korvessa kaikki tuntee toisensa, mutta kivaahan sekin on sillä yleensä alkuillasta pöytä täyttyy iloisista ystävistä ja juttua piisaa aina puoleen yöhön niin siis jos ilmat suosivat ; ))

Sorsista sen verran, että kosintakarkelot on meneillään ja parit uiskentelevat vielä keskenään kunnes pian urokset häippävät omille teilleen ja naaraat uiskentelevat perässään ihania untuvapalleroisia.

• kesänlapsi mä oon

Kuvittelen, että nukun vielläkin lapsuuskotini aitassa ja vesi ropisee ihanasti pärekatolle ja kiire ei ole mihinkään.

Haluan unohtaa ne aamut, jolloin minut herätettiin lehmien hakuun ja hieman isompana lypsämäänkin.

Sitten on ne ihanat illat, kun kaivoimme madot ja menimme onkimaan, myöhemmin poikakavereiden kanssa.

Nyt ei ole enää sellaista, mutta aina rakastan kuvia järvestä tai merestä. Ihanaa oli sunnuntaina, kun olimme rannalla lastenlasten kanssa, keräilimme kiviä ja simpukoita.

Kyllä vesi rauhoittaa ja itselleni se on muistorikas, koska olen kasvanut veden läheisyydessä. Muistelin meidän lapsuutta, kun hupimme oli etsiä rannoilta "aarteita", mennä aina katsomaan sisävesi laivojen kulkemista ja odottaa, kun laineet tulee rantaan.

Myrskyn aikaan tuli rantaamme useita tukkilauttoja, tietenkin hiinaajan kera ja se oli lapsena ihanaa, kun pääsimme tutustumaan laivalle. Kalliolle he kirjoittivat hinaajiensa nimet, mutta kiveen hakatut ovat vain säilyneet.

Ihaninta on muistoissani ne onkiretket, kun pieni aallokko käy ja kohoa pitää seutata tarkasti, mutta rasvatyyni ilma on myös upea.

• Tarinasi toi mieleeni heinäntekomatkat. Ei se työnteko kiinnostanut, mutta ladossa hyppiminen ja nokipannukahvit sarkaojan kupeessa eväineen ovat jääneet pysyvästi sekä muistikuviin, että tuoksumuistoihin. äänimuistoina sirkkojen sirinä oli voimakasta, ei sitä enää sillälailla kuule kuin lapsena.

• HTZA

aloitukseni, parin päivän takaa:

Parvekkeeni edessä kasvaa tuore ruoho, elikkä heinä.
      Siinä pörrää kaikenlaista nokkijaa.
      Otin jalustan ja otin ensimmäisen lähikuvan, siinä toinen söi toista, elävältä.
      Toisessa kuvassa oli, selkänsä venäyttänyt, mato, Kottarainen kai yrittänyt.
      Kolmannessa Kimalainen, kahtia leikattu, molemmat osat kiemurtelivat tuskasta, erillään, Oli kai Muurahaisleijona iskenyt?
      Neljännessä mätäni joku hyttynen, siitäkin näytti nauttivan lauma pieniä elukoita.
      Yrjösin vähän ja kuvasin viidennen, ja siinä oli Kontiaisen ruma naama, yrjösin taas.
      Kuudennessa oli nätti, joku. Pitkin siivin, näytti keijukaiselta.
      Seitsemäs epäonnistui, se elukka sylki linssin tukkoon.
      Kahdeksannessa oli nätti muurahainen, pylly pystyssä, vaan ei laukaissut.
      Yhdeksännessä loi joku nahkaansa, tuli nuoruus mieleen ja mutsin nalkutus: "saisit kyllä siivota itse"
      Kymmenennessä kuvassa oikaisin kameran ja otin kuvan aaltoilevasta ruohosta. Kevään värisestä.

Herttaisempiakin ajatuksia on, viime vuodelta, mutta en nyt jaksa etsiä, kuuma kun on.

Intohimoisen kuvaajan aika on kevät. Silloin kaikki ötökät heräävät ja liikkuvat.
      Niitä ajaa se, sama, vanha syy.
      :)
      H.

• Minä kuvailen luontoa, erilaisia pihapiirin esineitä, auringonlaskuja, vesilintuja. Olen sen verran herkkä, että en katso edes luontoelokuvia, joissa isot saalistajat hyökkäävät pienenpien kimppuun ja raatelevat uhrejaan.

Se on osa elämää jolta ummistan silmäni.

• Hirliputihirhir

No keskikalja, grillimakkara ja taustalla aukeavan vetoketjun sirinä.

• Tykkään grillata ja saunan jälkeen otan joskus keskarin. Valkkis sitruunavedellä ja jäitä siinä minun janojuoma. Vetoketjuttomia merkkifarkkujakin löytyy, mutta jos se sirinä on miellyttävää niin mikä, että ei ;))

• HTZA

Pakko oli kirjoittaa.

Ojan pinnassa kirjaili värejään, pieni öljytilkka, pellon toisella puolella valmistautui Rypsinpuristamo tulevaan kauteen.
      Oja oli täynnä Sammakonkutua ja Sammakoita. Metrikaupalla kaksoissammakoita, kaksi päätä ja yksi keho. Silmät avoinna, laskevaan aurinkoon.

"Joku vilahti tuolla! Siirtyi silmät sen luo, pieni nuijapää se siellä.
      Vaihtoi alempi Sammakko asentoaan, ilme ylpeä välähti sillä.
      Kuroi kurkkuaan ylempi niistä, antoi kurkusta tulla äänen.
      Ilme sen oli tyytyväinen.
      Ei tajunnut liikettä armaan, ei se johtunut, siitä".

Katselin hetkisen Sammakoiden jonoa, ojanpohja oli mustanaan pieniä päitä. Ja ajattelin että jatkuisipa aikoja näitä.
      Käännyin takaisin mökille ja lisäsin puita pesään.
      Koko luonto kaikui kesälle.

• kawe

jatkumo, tuoksutkin muuttuvat ...
      Se millaisena kesän koki lapsena, nuorena, lasten kanssa, ystävien ja nyt yksin rauhoittuneena, paljon saaneena, .. (Elämä on kuin vuodenkierto, siihen mahtuu kaikki.)
      Parasta ei ehkä olekkaan, mutta lapsuuden kesät kultaisina muistoina (kypsyvän viljan tuoksu hellepäivän illassa) tai lasten kanssa ongella rantakivillä, lähellä Kielojen matto tuoksun tuntee vieläkin. Miehen kanssa mökkisaunalla, kun sade ropisee, muistoissa sekin. Luopua on pitänyt paljosta, mutta kokea myös saanut tuon kaiken.
      Tuleva kesä ystäviä, tapaamisia, herkkuja esim. joku tötteröjäätelön uusi maku..........
      Ei elämä ole suinkaan ohi, vaan aina läsnä, otettavaksi sellaisena kuin sen omaksi haluaa.

• Mansikkatikkujäätelo tuo lähtemättömästi mieleen kotikatuni Akusetän kioskin. Akulla oli kaksi veljenpoikaa ja he viettivät kesiään setänsä luona. Komeita poikia joita kävimme ihastelemassa naapurin tyttöjen kanssa. Pojat nojailivat kioskin aidan kupeella ja me kikatimme jätskiä syöden nurkan takana.

• mitäkä mies

Odotellessa.Vielä pitää jaksaa lähteä monta kertaa töihin ja tämä yö sekä aamu olivat kummallisia.

Yö oli hikinen,eikä ole mikään ihme,kun näin unta ultravioletti saunasta.Huonona puolena saunassa oli se että kun heitin löylyä,kaikki sähköt katkesivat..Olinkohan itse asentanut kiukaan..?

Aamisis murojen pintajännitys oli niin kova,että maidon kaadettuani pauke ja ritinä oli sitä luokkaa että laitoin uutena vuotena hankkimani suojalasit silmien suojaksi.

Sitytikka,korohoro,hakkasi ulkona peltikattoa,mikähän sitäkin vaivasi,taitaa tikkakkin olla loman tarpeessa:)

Ei tässä kummempia,loma,mökki ja pienimuotoinen reissu ehkä.

• Minulla oli Hollannissa onni tutustua sanakoppiin, jossa oli ultraviolettjä valoefektejä. Kiuasta ei ollut ja lämpö nousi peräti 65 C. Se oli sellainen hikikoppi, jota hotellin aulassa mainostettiin saunana. Eikä ollut edes unta ; )

Minunkin kartanolla asustaa hulluhko tikka se käy naputtelemassa sähkötolpan peltikattoa ei ihan kiva herätys varsinkaan aikaisin aamulla : ).

• Kaivelin kesän 2005 kirjoitelmiani. Se kesä oli kuuma ja kaunis, muistatteko?

Aamulla
      Avaan ikkunan, näen järven tyynen pinnan ja kuulen lintujen laulun, aistin kesän tuoksun, muistan hänet, olen onnellinen en tarvitse muuta.

Päivällä
      Kuikka ui järvellä, pienet laineet eivät estä sitä etenemästä arvokkaasti, pää pystyssä, nyökyttäen kuin vaihtia menoonsa antaen.

Illalla
      Järvi on syvän sininen,täynnä pieniä aaltoja, jotka saavat veden näyttämään eri paikoissa erisävyiseltä, lokit valkoisina, tummine ääriviivoineen elämäntyössään.

Ukkosta ilmassa
      TUuli kaipaa sadetta, mutta ei löydä ei jaksa taistella paahtavaa aurinkoa vastaan.

Esikoiselleni
      Festarit, juhannus, meno ja vauhti, mosh-pit, mustelmat ja väsymys. Voi kuinka minulla on ollut työ opetella olemasta huolissani sinusta.

Rannalta
      Molemmat pojat järvessä kumirenkailla kellumassa, ihan kuin ennen vanhaan.

Syntymäpäiväni
      Kohta olen taas vuotta vanhempi. Ei minua pelota, ei se minua huoleta. Vain tämä hetkijota elän täysillä merkitsee minulle jotain. Ei eilinen, eikä huominen. Nyt elän tässä kesässä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      22
      5822
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      60
      1987
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      25
      1419
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      1215
    5. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1125
    6. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1087
    7. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      67
      1062
    8. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      143
      1046
    9. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      51
      1042
    10. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      985
    Aihe