Merisään tarpeellisuus - Tiedotuksia merenkulkijoille

Veijo Meri

Onko radiosta useita kertoja päivästä tulevalle merisäälle enää mitään todellista käyttöä. Laivat saavat nykyään säätietonsa satelliittien kautta ja kaiken lisäksi suurin osa Suomen merialueiden liikenteestä on ulkomaisten merenkulkijoiden hallussa, joten niillekään ei merisäästä ole mitään hyötyä. Lähetykset eivät edes kuulu nykyään kovin kaukana rannikolta koska Ylen AM-lähetykset ovat jo kauan sitten loppuneet. Ainoa ryhmä ketkä ehkä merisäästä hyötyvät ovat huviveneilijät, mutta niitäkään ei ole kuin kesäaikaan. Onko radion merisää siis vain muinaisjäänne joka luetaan vain perinteen vuoksi?

11

905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • humpan kaveri

      Tilalle pitää saada iskelmämusiikkia koska sitä ei kuule tarpeeksi miltään kanavalta.

      • älä nyt puhu humpan kaveri paskaa, kaikki paikallisradiot tunkee tuutin täydeltä iskelmää, on olemassa iskelmä radiokanava, ja Radio SuomiPoppiakin kuunnellessa tuntuu hetkittäin sille että sekin on yks helvetin iskelmäradio koko kanava. Eiköhän siellä humppafaneille oo tarjontaa ihan tarpeeks


    • Hehtaariheikki

      Just tänä aamuna kuulin Kainuun Radion hokevan ko. säätiedoketta aamulla klo 7.50. Eihän Kainuussa ole edes ensimmäistäkään merimiestä. Saatikka, ketään jota tuollainen info kiinnostaisi. (Joku asiantuntija Kainuusta kertoi, että omaiset haluaisivat tietää millaisessa säässä siellä joku seilaa. Hööhhöhhööö). Jos Kainuun Radion lähetys kuuluu puoleen Neuvosto-Karjalaan, niin pakkoko sitä on täältä toitottaa. Toisekseen, niin Kainuun Radion lähetys ei varmasti ylety edes Ouluun tai Ahvenamerelle saatikka pohjoiselle Itämerelle. Saatikka paljoa minnekään muualle kuin Kostamukseen Venäjälle. Siis lopettakaa tollanen vouhotus kokonaan. Samalla säästäisitte Ylen lupamaksujakin. Letkajenkkaa ja haitarimusiikkia vaan tilalle tai lähettimet kokonaan säästöliekille tuoksikin ajaksi. Oiva-musiikkia tilalle tuoksikin aikaa jos ei lähetintä osata sulkea.

      • vaadinporo

        Haluan että haitari ja hanuri soivat pakollisesti joka kanavalla.


      • näin päätetty

        on toi kyllä idioottimaista toi merisään lukeminen sisämaan maakuntaradiossa. äly hoi?

        mut näin se on päätetty.


      • bofour

        sää voi muuttua hyvinkin nopeasti meri- tai järvialueilla, on tuulivaroitukset hyvinkin tärkeitä. Kun et liiku vesillä, et tätä ymmärrä.Kuuntele vaan hömppäkanavia.


      • pieni päättelijä
        bofour kirjoitti:

        sää voi muuttua hyvinkin nopeasti meri- tai järvialueilla, on tuulivaroitukset hyvinkin tärkeitä. Kun et liiku vesillä, et tätä ymmärrä.Kuuntele vaan hömppäkanavia.

        kuulleeni, että "sisävesillä liikkujia varoitetaan voimakkaista..." Jos Kainuu on kuivunut Saharaksi niin eihän sillä tiedolla tosiaan mitään tee. Ja onkohan jokaisessa kalastustroolarissa tarvetta joihinkin hillittömiin satelliittisysteemeihin? Näppituntumalla voisi ajatella, että tuo merisää kuuluu viranomaistiedotteisiin ja Yle julkisen palvelun tehtävää hoitamaan määrättynä lukee ne merisäät jos liikenne- ja viestintäministeriöstä näin on ohjeistettu. Sehän on sitäpaitsi sääennuste, jos vaikka joku sisämaasta on lähdössä seuraavana aamuna merelle purjehtimaan ja tällä tavoin saisi tietoa säästä. Vai pitääkö ne satelliittisysteemit kotiinkin hankkia Veijo Meren mieliksi jos käy jonkin kerran kesässä vesillä. Joo varmaan lupamaksut alenisi aivan merkittävästi jos merisäätiedotusten luku lopetettaisiin. Paljonkohan. Musiikin soittaminen tulisi varmaan kalliimmakksi. Entäs jos tuossa itänaapurissa poksahtaa jokin ydinvoimala, varmaan se Kainuun korkeudella riepoisi aivan suunnattomasti jos radiosta tulisi viiden minuutin välin ohjeistusta nyt Etelä-Suomessa kaikki ihmiset sisätiloihin ja ikkunat kiinni. Äly hoi tosiaan joo.


      • näkee ne
        pieni päättelijä kirjoitti:

        kuulleeni, että "sisävesillä liikkujia varoitetaan voimakkaista..." Jos Kainuu on kuivunut Saharaksi niin eihän sillä tiedolla tosiaan mitään tee. Ja onkohan jokaisessa kalastustroolarissa tarvetta joihinkin hillittömiin satelliittisysteemeihin? Näppituntumalla voisi ajatella, että tuo merisää kuuluu viranomaistiedotteisiin ja Yle julkisen palvelun tehtävää hoitamaan määrättynä lukee ne merisäät jos liikenne- ja viestintäministeriöstä näin on ohjeistettu. Sehän on sitäpaitsi sääennuste, jos vaikka joku sisämaasta on lähdössä seuraavana aamuna merelle purjehtimaan ja tällä tavoin saisi tietoa säästä. Vai pitääkö ne satelliittisysteemit kotiinkin hankkia Veijo Meren mieliksi jos käy jonkin kerran kesässä vesillä. Joo varmaan lupamaksut alenisi aivan merkittävästi jos merisäätiedotusten luku lopetettaisiin. Paljonkohan. Musiikin soittaminen tulisi varmaan kalliimmakksi. Entäs jos tuossa itänaapurissa poksahtaa jokin ydinvoimala, varmaan se Kainuun korkeudella riepoisi aivan suunnattomasti jos radiosta tulisi viiden minuutin välin ohjeistusta nyt Etelä-Suomessa kaikki ihmiset sisätiloihin ja ikkunat kiinni. Äly hoi tosiaan joo.

        näkee ne merisäätiedot interneetistä.

        hurreillekin luetaan erikseen Radio Vegassa.


      • Sisämaassa käytössä
        näin päätetty kirjoitti:

        on toi kyllä idioottimaista toi merisään lukeminen sisämaan maakuntaradiossa. äly hoi?

        mut näin se on päätetty.

        Järvisää tai Sisävesisää.


    • oon kyllä ihan samaa mieltä aloittajan kans. Merisäästä ei todellakaan oo radiossa enää mitään hyötyä, paitsi ettei siitä oo enää mitään hyötyä, niin kyseinen pläjäys joutaa pois siksikin että sitä on ihan liian usein. Mitään urheilutapahtumia en oo viitsiny kuunnella vuosiin enää kyseiseltä kanavalta, kun joka kymmenes minuutti suurinpiirtein lähetys keskeytyy jonkin prkleen merisään takia. Ilman muuta pois

      • kuuntelevat ennen

        vesille lähtöä yleensä merisään, etenkin vanhemman polven veneilijät. Mutta tehokkaammin ne tiedot saa toisaan netistä, ja esim. vielä hyödyllisempää on ottaa kännykkä mukaan vesille ja siitä katsoa ukkostutkaa, että onko lähellä yllättäviä ukkoskuuroja. Etenkin jos on hieman uhkaavia pilviä lähistöllä. Itse katson aika paljon ukkostutkaa, mutten sen vuoksi että seuraisin merisäätä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      73
      633
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe