Suomessa olemme yleisesti ja ikuisesti olleet muka ylpeitä HYVÄSTÄ, puhtaasta ja terveellisestä ruoastamme.
Sitä tuputetaan ulkomaalaisille aina ensitöikseen rinta ylpeydestä rottingilla, ja otetaan hymyssäsuin vastaan kohteliaisuutta annetut kehut "HYVÄSTÄ" ruoasta.
Totuus on meille kuitenkin karvas ja yllättävän järkyttävä pala, kun se sitten tulee Berlusconin tai Chiracin kaltaisilta tyypeiltä. Toki kyseiset poliitikot ovat umpikieroja ja korruptuneita mulkeroita, mutta ikävä kyllä tässä tapauksessa harmillisen oikeassa. Suomalainen ruokakulttuuri on vanhanaikainen ja ulkomaiselle täysin vieras. Suomalainen ruoka voi olla puhdasta, mutta verrattuna monen muun maan ruokakulttuuriin...PAHAA. Tai ainakin KESKINKERTAISTA.
Itse jonkin verran ulkomailla (Italiassa, Ranskassa, lähi-idässä yms) matkustelleena uskallan sanoa että Suomalainen ruoka on, jos ei nyt ihan pahaa, niin ainakin hyvinkin mautonta, simppeliä ja tylsää. Toki itsekkin ikäni rakkaassa kotimaassani asuneena tyydyn täkäläisen keittiön antimiin, mutta en ymmärrä miksi meidän aina pitää olettaa että Italialaiset, Ranskalaiset yms turistit ihastuisivat ensitöikseen tyyliin "mmmm...herkullista" silmät nautinnosta ummessa meidän tarjoamisiimme!
Katsoin vastikään YouTubelta nuorten keski-eurooppalaisten erasmus-leiriläisten naamojen reaktioita kun heille ensitöikseen tarjoiltiin "suomalaista perinneruokaa" jossain metsikössä. Siinä oli nuorilla nieltävää, ja hymyt kaukana. Ei pidä olettaa että heille rössipottu, vastapyydetty kala, mämmi ynnä muu perinteinen täkäläinen "herkku" iskee VARMASTI läpi!
Kyllä kaikki se meille itsellemme uppoaa hyvin kun ei juurikaan ole muiden maiden ruokakulttuureista paljoa kokemusta, mutta kyllä esim Italialainen tai Ranskalainen ruoka voittaa suomalaisen keittiön pöperöt mennentullen 6-0.
Onneksi meillä sentään on paljon kebab/hampurilais/pizza-ketjuja jo maassa, että saavat ulkomaalaiset turistitkin edes sillointällöin kunnolla herkuteltua! Kyllä moiset roskaruoka-paikat ovat esim Erasmus-opiskelijoilla yleisessä käytössä täällä asuessaan. Ymmärrän heitä hyvin.
Minulle suomalainen mökkimakkara sinapilla on kaikkien aikojen herkku (ja kokemukseni mukaan myös ulkomaalaiset ovat aika myytyjä siitä), mutta yleensäottaen eivät muunmaalaiset juurikaan suomalaisesta ruoasta perusta.
Hernerokka ei välttämättä saa Italialaista toista lautasellista pyytämään!
Tuli vaan mieleen.
SUOMI-RUOKA
25
961
Vastaukset
- Panhandle
Vastapyydetty kala on kyllä tietääkseni herkkua missä tahansa kulttuurissa, korostetaanhan mm. Ranskan ja Italian ruokakulttuureissa juuri ainesten tuoreutta muun laadun ohella.
Minä en oikein ymmärrä, miksi meidän pitäisi kerätä ulkomaalaisilta erityisiä kehuja omasta ruuastamme, tai toisaalta itse halveksua omia kotoisia raaka-aineita ja valmistustapoja. Jokaisella maalla on sille ominainen ruokakulttuuri, historian ja luonnonolojen muovaama.
Missä ihmeessä esimerkiksi ulkomaalaiset turistit edes saisivat suomalaista ruokaa, kun eivät ravintolat sellaista tarjoa ja ulkomaalaisia vieraakseen saavat suomalaiset suunnattomassa alemmuudentunnossaan vääntävät vieraille omia versioitaan vieraiden kotimaiden ruuista?
Eikä se suomalainen ruokakulttuuri nyt niin kauhean vierasta ole esimerkiksi muille eurooppalaisille, kyllä vaikkapa kaalikääryleistä on jokaisella omat versionsa kuten Kreikassa viininlehtikääryleet. Meikäläinen makaronilaatikko muistuttaa kovasti kreikkalaista pastitsiota, karjalanpaistin erottaa burgundinpadasta lähinnä viinin puute, ja vaikkapa lihapullia tai kalakeittoa tehdään joka maassa.- lkasdjhvf
"Minä en oikein ymmärrä, miksi meidän pitäisi kerätä ulkomaalaisilta erityisiä kehuja omasta ruuastamme"
niinpä, se oli pointtinikin. Siis miksi täällä aina tarjotaan ensitöikseen näitä meidän "herkkujamme" muille kansoille, aina odottaen myönteistä palautetta?
Itseäni moinen ei juurikaan kiinnosta, mutta senverran sanon että suorastaan nolottaa kun täällä ollaan niin jumalattoman ylpeitä suomalaisesta ruuasta, kun se tosiasiassa ei maistu kummoiselta, tai yhtä herkulliselta kenellekkään muulle kansalle. Ei minulle itsellekkään. Ainakaan meidän "perinneruoat".
Siksi en halua vouhottaa täkäläisestä sapuskasta muunmaalaisille, tietäen ettei se mitään niin erikoista ole.
Oma itsetuntoni ei ole koskaan kaivannut minkäänlaisia kehuja tai nostatusta ulkomaalaisilta, oli kyse ruoasta, urheilusta, musiikista, kielestä tai mistään muustakaan, minua vain NOLOTTAA kuinka Suomi kansana aina kaipaa sellaista.
Olen sitä mieltä ettei suomalainen ruoka hääviä ole verrattuna moneen muuhun maahan, siksi en jaksa siitä olla erityisen äänekäs. En tosin sitä häpeäkkään. Pieni nolous vain joskus hiipii kaulukseen, kun täällä siitä niin jaksetaan ylpeillä.
Euroviisuihin lähetetään "Työlki ellää" asenteella, ja ihmetellään kun ei päästä jatkoon.
Itsetuntoa pitää olla, mutta realismi auttaa pitemmälle elämässä. - Vanha kokki
lkasdjhvf kirjoitti:
"Minä en oikein ymmärrä, miksi meidän pitäisi kerätä ulkomaalaisilta erityisiä kehuja omasta ruuastamme"
niinpä, se oli pointtinikin. Siis miksi täällä aina tarjotaan ensitöikseen näitä meidän "herkkujamme" muille kansoille, aina odottaen myönteistä palautetta?
Itseäni moinen ei juurikaan kiinnosta, mutta senverran sanon että suorastaan nolottaa kun täällä ollaan niin jumalattoman ylpeitä suomalaisesta ruuasta, kun se tosiasiassa ei maistu kummoiselta, tai yhtä herkulliselta kenellekkään muulle kansalle. Ei minulle itsellekkään. Ainakaan meidän "perinneruoat".
Siksi en halua vouhottaa täkäläisestä sapuskasta muunmaalaisille, tietäen ettei se mitään niin erikoista ole.
Oma itsetuntoni ei ole koskaan kaivannut minkäänlaisia kehuja tai nostatusta ulkomaalaisilta, oli kyse ruoasta, urheilusta, musiikista, kielestä tai mistään muustakaan, minua vain NOLOTTAA kuinka Suomi kansana aina kaipaa sellaista.
Olen sitä mieltä ettei suomalainen ruoka hääviä ole verrattuna moneen muuhun maahan, siksi en jaksa siitä olla erityisen äänekäs. En tosin sitä häpeäkkään. Pieni nolous vain joskus hiipii kaulukseen, kun täällä siitä niin jaksetaan ylpeillä.
Euroviisuihin lähetetään "Työlki ellää" asenteella, ja ihmetellään kun ei päästä jatkoon.
Itsetuntoa pitää olla, mutta realismi auttaa pitemmälle elämässä.Melko nuorta, verrattuna keskieurooppaan tai peräti eteläiseen eurooppaan.
Mausteet ovat olleet kalliita ja oikeastaan vain vallasväen käytössä jonkin verran tuttuja. Rahvas tyytyi suolaan ja katajan marjoihin.
Maustamiseen taas johtivat etelän maissa pakottavat syyt, eli ilmojen lämpimyys ja kylmäsäilytyksen puute. Voimakkailla mausteiolla haluttiin peittää jo hieman pilaantuneet makuvivahteet ja näin ihmiset vähitellen tottuivat syömään voimakkaasti maustettuja ruokia, erityisesti idän tuonnin alettua ja eksoottisten mausteiden saatavuuden helpottuessa, tämä siis euroopassa.
Meille maustamisen taito kulkeutui ruotsi hovin kautta, mutta varsin vaatimattomasti ja hitaasti.
Meillä oli etuna viileät ilmat ja ruoan parempi säilyvyys. Pitkät aurinkoiset päivät takaavat edelleenkin aromeiltaan loistavat kasvikset, ellei niitä teollisin keinoin pilata.
Suomalainen ruoka on hyvää, joskin mausteisiin tottuneille se on mautonta.
Esimerkkinä voin mainita, että ollessani erään SriLankalais tuttavani kanssa syömässä espanjalaista ns. tulista härkää, niin kaverini kummasteli sen laimeaa makua kysyen silmät suurina, "Miksi he sanovat että tämä on tulisesti maustettua"?
Kaukoidän ruokalajit ovat siis vielä maustetumpia kuin eteläeuroopan.
Maassa maan tavalla, se vain on sillä tavalla, että nykyajan suomalainen kokee olevansa niin maailman kansalainen, että odottaa täälläkin saatavan vähintäinkin eurooppalaisittain maustettuja ruokia.
Miksikä ei, mutta oma ruokaperinteemme nyt sattuu tietyistä syistä olemaan vähäeleistä ja lempeästi maustettua! Ainakin minä pidän perinteisiä ruokiamme aivan mainioina jo siitäkin syystä, että tietää aika tarkkaan mitä suuhunsa laittaa.
En laittaisi esimerkiksi ranskalaisten herkkua Boullabaissea rinnan satakuntalasenj siikasopan kanssa, molmmissa on kalaa, mutta ehdottomasti selkeämpi ja puhtaampi maku on siikasopassamme, ranskalaisten vastineessa kun on äyriäisistä alkaen kaikki mahdollinen saframia myöten. Miksi?
Eivätkö he pidä puhtaasta kalan mausta jota voidaan ryydittää tuoreella tillillä?
Ei meillä ole pienintäkään syytä hävetä perinteisiä ruokiamme, esimerkiksi leipäkulttuurimme on ainutlaatuinen maailmassa.
Jos jotain hävettävää on, niin se on einestehtaiden tuotokset, joita kumma kyllä ihmiset ostavat ja jostain vielä kummemmasta syystä syövätkin niitä.
Kysymys siitä onko ruoka hyvän makuista vai pahaa, on tietysti maistajan suussa. Monasti siihen vaikuttavat myös maistajan makumaailman kokemukset: mitä enemmän maistelee, sitä varmempi voi olla siitä, mistä pitää.
Kun miettii näitä omia "suomalaisia" ruokiamme, törmää tietysti siihen, että useimmiten puhutaan ns. perinneruoista. Perinneruoat ovat taasen usein pelkkää katoavaa - tai kadonnutta - perinnettä. Raaka-aineet ja niiden saatavuus on muuttunut, kotien mahdollisuus tehdä itse ruokaa on heikentynyt, ruoanlaittotaito on kadonnut, uusavuttomuus lisääntynyt, ruoanlaittokoulutus ja - harjaannus ovat heikommissa kantimissa, valmistuotteet ja einekset ovat tulleet markkinoille jne. Kaikki tämä on muuttanut myös sitä, mitä pöydästämme tänään löytyy.
Ja harvemmin se on enää näitä ns. perinneruokia, joiden pohjalle suomalaisen ruokakulttuurin lasketaan kehittyneen.
Sitävastoin, jos katsomme näitä ns. vankan ja vanhan ruokakulttuurin maita: Ranska, Italia, Saksa, Venäjä, Kiina... kaikkien näiden jokapäiväinen keittiö vielä tänäänkin pohjautuu maailmanklassikoihin. Näissä maissa perinneruoat ovat - vaikka kyllä nekin ovat köyhtyneet samoista syistä - elävää arkipäivää. Siinä missä pizza ja pasta ovat meillä tuontilainaa, ne ovat Italiassa perinneruokaa, vokkiruoat meillä etninen spesialiteetti, mutta Kauko-Idän keittiöissä jokapäiväinen valmistustapa. Vankat ja vanhat ruokakulttuurit leviävät globaalisti ja heikommat kansalliset keittiöt väistyvät. Jo kansainvälinen ruokateollisuus ja kauppaketjut pitävät tästä myös tehokkaasti huolta.
En minä sitä vierasta, että perinneruokamme muuttuvat kansainvälisemmiksi kunhan vain raaka-aineet säilyvät likipitäen samoina kuten myös valmistustavat.
Samalla tulisi kuitenkin pitää huolta siitä hyvästä, mitä omassa - suomalaisessa - ruokakulttuurissamme on arvokasta. Kala, marjat, riista, leipä, pitkään haudutetut ruoat, piirakat oat kaikki arvokkaita myös maailmalla - oikein valmistettuna.
Otetaan oppia Italiasta: Cucina povera, "köyhä keittiö", missä laadukkaista ruoka-aineista, siitä mitä maasta likeltä saadaan, tehdään laadukasta ruokaa vähällä rahalla. Cucina povera korostaa lähiruokaa, yksinkertaisuutta, laatua ja makua. Sen pohjalta ovat syntynet italialaiset klassikot. Eikö tästä olisi meille opittavaa?
Tai Ruotsista, missä "husmanskost" - jokamiehenkeittiö - on arvostettu asia. Husmanskostin monet ruokalajit ovat meillekin yhteisiä, mutta katsomme ne niin jokapäiväiseksi, että niille ei anneta arvoa sinänsä. Mielestäni sillä ei ole mitään väliä kuinka suomalainen tilliliha on, kunhan sitä vain valmistetaan ja tarjotaan kotipöydässä oikein ja itse tehtynä.
Sana vielä - kaiken pohjana on arvostus ruokaa ja ruoanlaittoa kohtaan. Ilman sitä ei suomalaista ruokaa löydy pöydästä . Piapovellillä ja mykyrokalla ei mitään pelasteta.Arvon ulkomaan vieraille kuuluisi mielestäsi tarjota?
Sitä kebappia, hampurilaista ja popcornia ettei toisille tule paha mieli ?
Meillä ei nuo osteritkaan oikein mensty niin että tuontikamaahan nekin olisi.
Jos ollaan valtiovierailulla, niin tottakai koitetaan laittaa pöytään sitä parasta antia
mitä k.o maasta löytyy. En minäkään tosin pidä esim. kamelin mausta mutta en kyllä protestoikkaan
siitä hyi kun on pahaa. Saatikka joku venäläinen veriruoka ,paltun tapainen, en muista nimeä.
Ranskassa olen törmännyt elämäni karmeimpaan "hot dogiin", syömättä jäi.
Ruotsin läsk & korv (lapset sanoo tästä läskiä ja korvia) on kanssa että no joo--- nälän pitimiksi
ja paremman puutteessa.
Vesi kielellä tulee seurattua linnan juhlien tarjoilua, ja siinähän pyritään mahdollisimman pitkälle
käytäämään kotimaisia perinteisiä raaka-aineita; poroa, hirveä,perunaa, lakkoja,mustikoita...
siis sitä mikä on MEILLE luontaista ja ei tuontitavaraa.
Mikäs siinä hernekeitossa mättää, kreikkalaien linssikeitto ei juuri siitä paljonkaan eroa.- lkasdjhvf
Saatana että teiltä monelta menee koko pointti ohi! En minäkään KAIKISTA ulkomaan safkoista tykkää alkuunkaan, eivätkä turistit mitään "arvon ulkomaan vieraita" mulle ole, joille ei saisi "tulla paha mieli",mutta sanonpahan vaan mielipiteeni että suomalainen keittiö ei vedä vertoja monen muun maan keittiölle, eikä pidä olettaa että Espanjalainen tai saatana vaikka jugoslaavi on onnesta soikeana jos maistelee meikäläisten marjasoppaa!
Mulle on yks vitun hailee mitä syötätte turisteille, mutta kannattaa ehkä miettiä kun lähettää esim Euroviisuihin Teräsbetonia tai Viktor Klimenkkoa laskemaan "aurinkoa länteen", varautuen samalla ettei välttämättä mene kaikille kansoille läpi!
Jos hampaat yhdessä halutaan syöttää mämmiä turisteille, siitä vaan, mutta ei kannata varmaan loukkaantua jos ei oikein maistukkaan.
Monta paskaa ruokaakin olen ulkomailla maistanut minäkin, kerran Italiassa jotain keittoa joka haisi ihan kuselle, ei sielläkään kaikki suomalaiselle maistu. Tanskassa joulupöytään tuotiin jotain sinistä tahnaa, jota piti levittää syödessä pottujen päälle! "Karamellipottua", ja tanssivat aattona kuusen ympärillä käsi kädessä virsikirjoista laulaen. Ja Israelissa makkara oli varmaan tehty nälkään kuolleista lampaista. Brittien keittiöstä en sano mitään.
Mutta se ei tässä se pointti ollut.
Suomalaisena tykkään ja syön monia ruokia, joista TIEDÄN kokemuksesta ettei kannata pöytään laittaa vieraalle. Se on ajattelevuutta ja vieraan mieltymykset huomioon-ottamista, ei nöyristelyä tai oman ruokakulttuurin häpeilemistä.
Se pitäisi kuitenkin olla aika selvää, ettei väkisin yritettäisi lahtaa vieraalle paikallista sapuskaa, ja loukkaannuta jos ei tykkääkkään.
"Tottakai koitetaan laittaa pöytään sitä parasta antia mitä k.o maasta löytyy".
Miksi?? Miksi suomessa on välttämätöntä syödä juuri perinteistä SUOMALAISTA? Ikäänkuin sillä voitettaisiin takuulla vieraan sydän puolelle tai perehdytettäis se rinta koholla meidän omaan kulttuuriin. Vaikka tiedettäisiin ettei lappapuurolla käännytetä realistisesti ketään.
Minä en häpeä suomalaista ruokakulttuuria, joka maalla on omansa, mulla vain usein nolottaa ja naurattaa maanmiesteni-ja naisteni herkkyys asiassa. Ei tunnuta ymmärtävän että ehkä on ihan oikea syykin miksi moni ulkomaalainen ei erityisesti pidä täkäläisestä keittiöstä.
Minä hyväksyn sen ja ymmärrän asian, en loukkaannu siitä.
En myöskään ihannoi ulkomaalaisia tai kumartele heidän edessään, enemmänkin päinvastoin.
Enkä kai ole maanpetturi jos sanon ääneen olevani monesta heidän kulinaari-mielipiteestään samaa mieltä. Monista heidän dissaamistaan täkäläisistä ruoista tykkään, ja samaanaikaan monista heidän ruoistaan en.
Kokonaisuudessa kuitenkin olen sitä mieltä ettei meidän kannata esim yrittää saada EUn ruokavirastoa Suomeen. Ei täkäläinen sapuska pärjää monelle muulle keittiölle.
Eri mieltä saa olla, mutta loukkaantuminen tällaisessa asiassa kuuluisi lapsille. - Panhandle
lkasdjhvf kirjoitti:
Saatana että teiltä monelta menee koko pointti ohi! En minäkään KAIKISTA ulkomaan safkoista tykkää alkuunkaan, eivätkä turistit mitään "arvon ulkomaan vieraita" mulle ole, joille ei saisi "tulla paha mieli",mutta sanonpahan vaan mielipiteeni että suomalainen keittiö ei vedä vertoja monen muun maan keittiölle, eikä pidä olettaa että Espanjalainen tai saatana vaikka jugoslaavi on onnesta soikeana jos maistelee meikäläisten marjasoppaa!
Mulle on yks vitun hailee mitä syötätte turisteille, mutta kannattaa ehkä miettiä kun lähettää esim Euroviisuihin Teräsbetonia tai Viktor Klimenkkoa laskemaan "aurinkoa länteen", varautuen samalla ettei välttämättä mene kaikille kansoille läpi!
Jos hampaat yhdessä halutaan syöttää mämmiä turisteille, siitä vaan, mutta ei kannata varmaan loukkaantua jos ei oikein maistukkaan.
Monta paskaa ruokaakin olen ulkomailla maistanut minäkin, kerran Italiassa jotain keittoa joka haisi ihan kuselle, ei sielläkään kaikki suomalaiselle maistu. Tanskassa joulupöytään tuotiin jotain sinistä tahnaa, jota piti levittää syödessä pottujen päälle! "Karamellipottua", ja tanssivat aattona kuusen ympärillä käsi kädessä virsikirjoista laulaen. Ja Israelissa makkara oli varmaan tehty nälkään kuolleista lampaista. Brittien keittiöstä en sano mitään.
Mutta se ei tässä se pointti ollut.
Suomalaisena tykkään ja syön monia ruokia, joista TIEDÄN kokemuksesta ettei kannata pöytään laittaa vieraalle. Se on ajattelevuutta ja vieraan mieltymykset huomioon-ottamista, ei nöyristelyä tai oman ruokakulttuurin häpeilemistä.
Se pitäisi kuitenkin olla aika selvää, ettei väkisin yritettäisi lahtaa vieraalle paikallista sapuskaa, ja loukkaannuta jos ei tykkääkkään.
"Tottakai koitetaan laittaa pöytään sitä parasta antia mitä k.o maasta löytyy".
Miksi?? Miksi suomessa on välttämätöntä syödä juuri perinteistä SUOMALAISTA? Ikäänkuin sillä voitettaisiin takuulla vieraan sydän puolelle tai perehdytettäis se rinta koholla meidän omaan kulttuuriin. Vaikka tiedettäisiin ettei lappapuurolla käännytetä realistisesti ketään.
Minä en häpeä suomalaista ruokakulttuuria, joka maalla on omansa, mulla vain usein nolottaa ja naurattaa maanmiesteni-ja naisteni herkkyys asiassa. Ei tunnuta ymmärtävän että ehkä on ihan oikea syykin miksi moni ulkomaalainen ei erityisesti pidä täkäläisestä keittiöstä.
Minä hyväksyn sen ja ymmärrän asian, en loukkaannu siitä.
En myöskään ihannoi ulkomaalaisia tai kumartele heidän edessään, enemmänkin päinvastoin.
Enkä kai ole maanpetturi jos sanon ääneen olevani monesta heidän kulinaari-mielipiteestään samaa mieltä. Monista heidän dissaamistaan täkäläisistä ruoista tykkään, ja samaanaikaan monista heidän ruoistaan en.
Kokonaisuudessa kuitenkin olen sitä mieltä ettei meidän kannata esim yrittää saada EUn ruokavirastoa Suomeen. Ei täkäläinen sapuska pärjää monelle muulle keittiölle.
Eri mieltä saa olla, mutta loukkaantuminen tällaisessa asiassa kuuluisi lapsille.EU:n ruokavirastolla ei ole mitään tekemistä kulinarismin kanssa, tai ei ainakaan pitäisi. Elintarvikekemia (jota siellä tietääkseni tutkitaan) käsittääkseni on Suomessa korkealla tasolla. Voi olla, että italialainen kokki on suomalaista parempi, mutta tutkijana luotan kyllä suomalaiseen enemmän.
Aloitusviestissä viitattiin Erasmus-leiriläisten mämmikokeiluihin. Eiköhän siinä ole kyse lähinnä vitsistä, kun ulkomaalaisille ensimmäiseksi tyrkytetään mämmiä. Niin tekevät haluavat (itsekin häveten) oikein alleviivata, kuinka erikoisia ja ihmeellisiä meidän makutottumuksemme ovat. Samoin se toimittaja, joka tarjoili Gordon Ramsaylle puolijäisiä einespiirakoita, halusikin saada negatiivisia kommentteja. Muutenhan hän olisi tarjoillut pikkuleipomon vastapaistettuja karjalanpiirakoita, jotka ovat ihan eri maailmasta.
Voisitko lkasdjhvf ystävällisesti olla kiroilematta, vaikka ihmiset ovatkin eri mieltä kanssasi tai jopa eivät ole ymmärtäneet tarkoitustasi? Sanot itsekin, että "loukkaantuminen tällaisessa asiassa kuuluisi lapsille". - lkasdjhvf
Panhandle kirjoitti:
EU:n ruokavirastolla ei ole mitään tekemistä kulinarismin kanssa, tai ei ainakaan pitäisi. Elintarvikekemia (jota siellä tietääkseni tutkitaan) käsittääkseni on Suomessa korkealla tasolla. Voi olla, että italialainen kokki on suomalaista parempi, mutta tutkijana luotan kyllä suomalaiseen enemmän.
Aloitusviestissä viitattiin Erasmus-leiriläisten mämmikokeiluihin. Eiköhän siinä ole kyse lähinnä vitsistä, kun ulkomaalaisille ensimmäiseksi tyrkytetään mämmiä. Niin tekevät haluavat (itsekin häveten) oikein alleviivata, kuinka erikoisia ja ihmeellisiä meidän makutottumuksemme ovat. Samoin se toimittaja, joka tarjoili Gordon Ramsaylle puolijäisiä einespiirakoita, halusikin saada negatiivisia kommentteja. Muutenhan hän olisi tarjoillut pikkuleipomon vastapaistettuja karjalanpiirakoita, jotka ovat ihan eri maailmasta.
Voisitko lkasdjhvf ystävällisesti olla kiroilematta, vaikka ihmiset ovatkin eri mieltä kanssasi tai jopa eivät ole ymmärtäneet tarkoitustasi? Sanot itsekin, että "loukkaantuminen tällaisessa asiassa kuuluisi lapsille".Ääh, ihan sama.
Ei tämä niinpaljoa tämä keskustelu kiinnosta.
Otan kaiken sanomani nöyrästi takaisin. lkasdjhvf kirjoitti:
Ääh, ihan sama.
Ei tämä niinpaljoa tämä keskustelu kiinnosta.
Otan kaiken sanomani nöyrästi takaisin.Älä turhaan ota takaisin. Kyseessä on mielenkiintoinen ja tärkeä aihe vaihtaa ajatuksia eikä tällaista keskustelua, järkevällä pohjalla käytyä, ole täällä pitkään aikaan ollutkaan.
Pointtisi on moneltakin kantilta katsottuna ihan oikea. Ei suomalainen keittiö ole niitä maailman parhaita eikä missään nimessä edes lähelläkään kärkeä tärkeydessään ja merkityksessään. Siinä mielessä sen yliarvostaminen on hölmöä, vähän kuin pistäisi päänsä isänmaallisuuden vuoksi puskaan.
Toisaalta vasta analysoimalla sitä pääsee perille siitä, mitä hyvää ja säilyttämisen arvoista siinä on, koska joka asiassa on aina jotain hyvääkin. Ja hyvää siinä ovat mm. nuo asiat, mitä ylemmässä vastauksessani pyrin tuomaan esiin. Mutta kun tietää, missä taso kulkee ja mitä pitää parantaa ja mitä hyviä asioita hyödyntää, voi edetä... no.vaikka kohti italialaista ja ranskalaista tasoa.
Voihan sitä aina asettaa vaikka tavoitteen korkeallekin.- Vanha kokki
crudo kirjoitti:
Älä turhaan ota takaisin. Kyseessä on mielenkiintoinen ja tärkeä aihe vaihtaa ajatuksia eikä tällaista keskustelua, järkevällä pohjalla käytyä, ole täällä pitkään aikaan ollutkaan.
Pointtisi on moneltakin kantilta katsottuna ihan oikea. Ei suomalainen keittiö ole niitä maailman parhaita eikä missään nimessä edes lähelläkään kärkeä tärkeydessään ja merkityksessään. Siinä mielessä sen yliarvostaminen on hölmöä, vähän kuin pistäisi päänsä isänmaallisuuden vuoksi puskaan.
Toisaalta vasta analysoimalla sitä pääsee perille siitä, mitä hyvää ja säilyttämisen arvoista siinä on, koska joka asiassa on aina jotain hyvääkin. Ja hyvää siinä ovat mm. nuo asiat, mitä ylemmässä vastauksessani pyrin tuomaan esiin. Mutta kun tietää, missä taso kulkee ja mitä pitää parantaa ja mitä hyviä asioita hyödyntää, voi edetä... no.vaikka kohti italialaista ja ranskalaista tasoa.
Voihan sitä aina asettaa vaikka tavoitteen korkeallekin.Ikuisuuskysymyksiä, kuka tykkää mistäkin. Kannattaa kuitenkin muistaa eräs aika tärkeä pointti suomalaisten ruokatottumuksista. Reilut viisikymmentä vuotta sitten tavallinen tallaaja ei tiennyt mitään hyvästä ranskalaisesta keitiöstä eikä liioin italialaisestakaan, puhumattakaan muista "eksoottisista" sapuskoista!
Jopa herkuttelevat herrat Armas J. Pulla ja Jussi Talvi olivat äimän käkenä vieraillessaan pariisissa vuosikymmeniä sitten.
Armas J. haki jossain pariisin ravintolassa, jossa myös tanssittiin, erästä neitokaista tanssiin, mutta tanssin päätyttyä kertoi Jussi Talvelle madmoasellen haisseen ihan hirvittävälle ja arveli jottako jokin veneerinen tauti olisi naisihmiseen pesiytynyt?!
Oli kyse valkosipulista, jota nuo arvon gourmet tuntijamme eivät silloin vielä tunnistaneet.
Jokaisella maalla ovat omat kansalliseen perinteeseen kuuluvat ruokansa. Meillä niiden arvostus on valitettavasti katoavaa kansanperinnettä kuten Crudo osuvasti mainitsi.
Muualla päin maailmaa ihmiset osaavat sen sijaa arvostaa omiaan, piittaamatta siitä mitä muut niistä aattelevat!
Sitten on ns. kansainvälisten sapuskoiden valtava valikoima, joilla ei ole taas mitään tekemistä perinteisten herkkujen kanssa. Niiden valmistamisessa pärjäämme ihan kohtalaisesti versus minkä tahansa maan ravintolakeittiö! - eikö ole muuta
Vanha kokki kirjoitti:
Ikuisuuskysymyksiä, kuka tykkää mistäkin. Kannattaa kuitenkin muistaa eräs aika tärkeä pointti suomalaisten ruokatottumuksista. Reilut viisikymmentä vuotta sitten tavallinen tallaaja ei tiennyt mitään hyvästä ranskalaisesta keitiöstä eikä liioin italialaisestakaan, puhumattakaan muista "eksoottisista" sapuskoista!
Jopa herkuttelevat herrat Armas J. Pulla ja Jussi Talvi olivat äimän käkenä vieraillessaan pariisissa vuosikymmeniä sitten.
Armas J. haki jossain pariisin ravintolassa, jossa myös tanssittiin, erästä neitokaista tanssiin, mutta tanssin päätyttyä kertoi Jussi Talvelle madmoasellen haisseen ihan hirvittävälle ja arveli jottako jokin veneerinen tauti olisi naisihmiseen pesiytynyt?!
Oli kyse valkosipulista, jota nuo arvon gourmet tuntijamme eivät silloin vielä tunnistaneet.
Jokaisella maalla ovat omat kansalliseen perinteeseen kuuluvat ruokansa. Meillä niiden arvostus on valitettavasti katoavaa kansanperinnettä kuten Crudo osuvasti mainitsi.
Muualla päin maailmaa ihmiset osaavat sen sijaa arvostaa omiaan, piittaamatta siitä mitä muut niistä aattelevat!
Sitten on ns. kansainvälisten sapuskoiden valtava valikoima, joilla ei ole taas mitään tekemistä perinteisten herkkujen kanssa. Niiden valmistamisessa pärjäämme ihan kohtalaisesti versus minkä tahansa maan ravintolakeittiö!kun ei nämä pässinpäät osaa olla kommentoimatta mitä tahansa avausta, vaikka ei minkäänlaista tietämystä asiasta ole niin pitää sekoilla täällä typerine ajatuksineen, koskee ruutoa, porkkanaa ja vanhaa kokkia plus muita palstojen "valtiaita".
- kynsilaukkaa
Vanha kokki kirjoitti:
Ikuisuuskysymyksiä, kuka tykkää mistäkin. Kannattaa kuitenkin muistaa eräs aika tärkeä pointti suomalaisten ruokatottumuksista. Reilut viisikymmentä vuotta sitten tavallinen tallaaja ei tiennyt mitään hyvästä ranskalaisesta keitiöstä eikä liioin italialaisestakaan, puhumattakaan muista "eksoottisista" sapuskoista!
Sitten on ns. kansainvälisten sapuskoiden valtava valikoima, joilla ei ole taas mitään tekemistä perinteisten herkkujen kanssa. Niiden valmistamisessa pärjäämme ihan kohtalaisesti versus minkä tahansa maan ravintolakeittiö!ollut jo v. 1914, erään keittokirjan mukaan. Kaikenmaailman, tai ei nyt ihan kaiken, ruokia on tullut maisteltua ns." tuontitavarana" ja paikan päällä, mutta kotimainen ruoka on se jota syön.
En minä kebabin perään kovin hingu täällä.
Tällä ikää en enää kovin tulisia chili/jalopenosössöjä tai etikkaisia syö, vatsa alkaa saneleen aikas äkkiä. Makuaisti herkistyyy iän myötä. Jos on rippaus tai pari suolaa ja pippuria liikaa, niin sen maistaa heti.
P.s.asiasta kolmanteen; tomaatin kuori ja siemenet eivät kuulemma ole terveelistä erään kokkiohjelman mukaan. Kalttaan aina tomaatit, koska se kuori nykyäns niin paksua.
Miten on? - Vanha kokki
kynsilaukkaa kirjoitti:
ollut jo v. 1914, erään keittokirjan mukaan. Kaikenmaailman, tai ei nyt ihan kaiken, ruokia on tullut maisteltua ns." tuontitavarana" ja paikan päällä, mutta kotimainen ruoka on se jota syön.
Tällä ikää en enää kovin tulisia chili/jalopenosössöjä tai etikkaisia syö, vatsa alkaa saneleen aikas äkkiä. Makuaisti herkistyyy iän myötä. Jos on rippaus tai pari suolaa ja pippuria liikaa, niin sen maistaa heti.
P.s.asiasta kolmanteen; tomaatin kuori ja siemenet eivät kuulemma ole terveelistä erään kokkiohjelman mukaan. Kalttaan aina tomaatit, koska se kuori nykyäns niin paksua.
Miten on?Sen mitä luin aikoinaan Armas J:n ja J Talven seikkailuista, arvostan myös heidän kulinaristisia harrastuksiaan, etenkin kirjailija Jussi Talvi on perehtynyt lähi-idän ruokakulttuuriin ja Armas puolestaan ranskan ruokahistoriaan.
Jos saatte käsiinne hänen riemastuttavat teoksensa "Markiisi ei syö perunoita" tai "Perunat sopivat herttualle" niin lukekaa ihmeessä. Voi olla että saatte jonkinlaista tietoa perunankin historiasta, ennen kuin se kotiutui meidän härmäläisten särpimeksi!
Toisaalta taas nykyajan ihmiset vain tietävät lähes kaiken kaikesta, eikä noilla vanholla parroilla ole mitään annettavaa näille kaikkitietäville! - vailla ajatusta
eikö ole muuta kirjoitti:
kun ei nämä pässinpäät osaa olla kommentoimatta mitä tahansa avausta, vaikka ei minkäänlaista tietämystä asiasta ole niin pitää sekoilla täällä typerine ajatuksineen, koskee ruutoa, porkkanaa ja vanhaa kokkia plus muita palstojen "valtiaita".
Pääsithän sääkin kommentoimaan vaikka asian vierestä ilman mitään sisältöä. Älä jupsi turhia, jos ei ole aloittajan asiaan mitään sanottavaa.
- jo vanha ukki olet
Vanha kokki kirjoitti:
Sen mitä luin aikoinaan Armas J:n ja J Talven seikkailuista, arvostan myös heidän kulinaristisia harrastuksiaan, etenkin kirjailija Jussi Talvi on perehtynyt lähi-idän ruokakulttuuriin ja Armas puolestaan ranskan ruokahistoriaan.
Jos saatte käsiinne hänen riemastuttavat teoksensa "Markiisi ei syö perunoita" tai "Perunat sopivat herttualle" niin lukekaa ihmeessä. Voi olla että saatte jonkinlaista tietoa perunankin historiasta, ennen kuin se kotiutui meidän härmäläisten särpimeksi!
Toisaalta taas nykyajan ihmiset vain tietävät lähes kaiken kaikesta, eikä noilla vanholla parroilla ole mitään annettavaa näille kaikkitietäville!vanhus sullakin olla juuri niinku noilla kenestä kirjotit. Aika ajanut jo ohi.
- kynsilaukkaa
Vanha kokki kirjoitti:
Sen mitä luin aikoinaan Armas J:n ja J Talven seikkailuista, arvostan myös heidän kulinaristisia harrastuksiaan, etenkin kirjailija Jussi Talvi on perehtynyt lähi-idän ruokakulttuuriin ja Armas puolestaan ranskan ruokahistoriaan.
Toisaalta taas nykyajan ihmiset vain tietävät lähes kaiken kaikesta, eikä noilla vanholla parroilla ole mitään annettavaa näille kaikkitietäville!jostain nuo luettavaksi, varmasti lukisin. Ehkä vanhojen kirjojen päiviltä Vammalasta.
Mites sen tomaatin laita, ko. kokkiohjelma oli tietenkin amerikkalainen, eli kuori ja siemenet ei ole terveellistä syötävää. Meilläkin tehotuotetaan tomaatteja ja siksi varmaan niin paksunahkaisia. - ohi aika
jo vanha ukki olet kirjoitti:
vanhus sullakin olla juuri niinku noilla kenestä kirjotit. Aika ajanut jo ohi.
ei aja? Joka päivä tulet lähemmäksi viimeistä päivääsi.
- Lukija!
kynsilaukkaa kirjoitti:
jostain nuo luettavaksi, varmasti lukisin. Ehkä vanhojen kirjojen päiviltä Vammalasta.
Mites sen tomaatin laita, ko. kokkiohjelma oli tietenkin amerikkalainen, eli kuori ja siemenet ei ole terveellistä syötävää. Meilläkin tehotuotetaan tomaatteja ja siksi varmaan niin paksunahkaisia.Kirjastoista, niillä kun on arkistonsa ja sieltä löytyy vanhojakin teoksia. Lisäksi saattaa olla mahdollista että he selvittävät olisiko jossain päin suomen kirjastoissa kyseiset teokset ja voisiko niitä lainata omalle paikkakunnallesi!
Kannatta kysellä! kynsilaukkaa kirjoitti:
ollut jo v. 1914, erään keittokirjan mukaan. Kaikenmaailman, tai ei nyt ihan kaiken, ruokia on tullut maisteltua ns." tuontitavarana" ja paikan päällä, mutta kotimainen ruoka on se jota syön.
Miten on?Ei tomaatin kuori eivätkä siemenetkään ole vahingollisia. Toinen asia onkin, että se "nahka" ei ole monessakaan ruoassa oikein kiva riekale lillumassa joukossa eikä siemenmössö sovi myöskään joka ruokaan. Sitruunastakin voi käyttää sekä hedelmälihan, kuoriraasteen että mehun, mutta mieluummiin eri tarkoituksiin ja erikseen. Samoin tomaatista.
Käsitys saattaa tulla siitä, että nuorissa vihreissä tomaatinversoissa on myrkyllistä ainetta, alkaloidia, mutta kypsässä hedelmässä ei. Samoin jos kuori käytetään lienee syytä saada siitä pesemällä tai kalttaamalla kaikki torjunta-ainejäämät pois. Tomaatin sisällä olevan tomaattiveden voi ottaa hyvin talteen antamalla sen valua siivilässä; siemenille ei liene mitään käyttöä?
Pääasia tomaatissa on sen maku ja maku syntyy kypsyydestä. Kypsyminen tapahtuu taas luonnollisesti auringonvalossa ja kun sitä ei meiltä aina löydy, kasvatetaan kotimainen närpiönkivi keinovalossa lajikkeesta joka ei peheme koskaan vaan kovana kestää varastoinnin, käsittelyn ja kuljetuksen. Mutta ei onnistu enää kehittämään makeaa makua, mehukkuuta eikä pehmeää luonnetta.
Ehkä se onkin tarkoituksella jalostettu heijastamaan suomalaista luonnetta ja maatalouspoliittista ajattelua?
- tired
Kun katsoo kaupassa noita kehuttuja, ylihintaisia suomalaisia raaka-aineita niin ei tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa: puoli kiloa mansikoita maailman toiselta puolelta 4€. Vieressä neljänneskilo suomalaisia, parhaat päivänäsä nähneitä mansikoita samaan hintaan. Jotain on pielessä jos kotimainen raaka-aine tulee kalliimmaksi kuin kaukaisesta maasta tänne lennätetty! Sama juttu melkein minkä tahansa kanssa; maito on kallista, kurkku menee huonoksi päivässä, liha on vanhaa (= haisee) ja kauppahallissa sen hinta on järkyttävä. Torilla myytiin kakkosluokan puolimätiä tomaatteja eurolla/kilo. Kansa osti, vaikka viereinen marketti myi samaan hintaan hyvälaatuisia.
- Kallistahan tuo on!
Lihatavara? Lampaan paisti tuotuna toiselta puolen maapalloa 5-6 euroa kilo. Lähitilalta 20 km:n päästä 27 euroa kilo. Naudan fileet brasiliasta 14-19 e/kg. Kotimainen 29-40 e/kg.
Poronfileestä ei oikein kehtaa puhuakaan, viimeksi Citymarketissa maksoi 59 e/kilo. - capo2009
Kallistahan tuo on! kirjoitti:
Lihatavara? Lampaan paisti tuotuna toiselta puolen maapalloa 5-6 euroa kilo. Lähitilalta 20 km:n päästä 27 euroa kilo. Naudan fileet brasiliasta 14-19 e/kg. Kotimainen 29-40 e/kg.
Poronfileestä ei oikein kehtaa puhuakaan, viimeksi Citymarketissa maksoi 59 e/kilo.Suomalaista ruokaa ja esim Espanjalaista/Ranskalaista/Italialaista/Brasilialaista yms vertaa, on kuin vertailisi lämmintä seisahtanutta vettä ja Pepsiä jäillä, Ladaa ja Ferraria, pettuleipää ja pizzaa, tai vaikka Matti Nykästä ja Beatlesia. Joo, nuo hinnat on Suomessa omista tuotoksista ihan järjettömiä! Minä juuri tästä syystä (ja makujen ystävänä) SUOSIN AINA ULKOMAISTA. Taitaa olla ainoa keino yrittää vaikuttaa hintoihin. Jos useampi alkaisi boikotoida SUOMALAISTA ylihinnoiteltua ja -arvostettua tuotantoa, saattaisi kotimaiset joutua pakosta pudottamaan hintojaan lopulta.
Jos Suomalainen tilallinen kerta pyytää omista ruoistaan 4 kertaa kalliimpaa hintaa, järki sanoisi että olisi myös 4 kertaa tavallista PAREMPAA!
Voisi Heikki Kinnunen hyvällä syyllä mainoksissa väännellä leukojaan "ja eiku syömään..!"
Useimmilla suomalaisilla ei ole mitään kokemusta ulkomaista tai niiden ruokakulttuureista, ja kun on ikänsä Karjalan Paistia tai lihakeittoa niellyt, olettaa että siinä sitten onkin vasta kaiken muun ylittävää herkkua! Ja ulkomaalaisille kannattaa ehdottomasti syöttää! On ihme jos ei huuda hallelujaa!
Jos ei ole kokemusta/vertailukohtia jämähtää takuulla oman lautasensa ääreen, ja tyytyy siihen mihin on tottunut.
Täkäläistä mökkimakkaraa tai poronkäristystä muusilla ja puolukkasoseella syön vaikkei olisi nälkäkään, sen verta herkkua ovat, mutta jos pitää käsi sydämmellä valita Suomalaisen lihakeiton ja Irakilais-paikan rullakebabin välillä, kyllä rullakebab voittaa helposti!
Vaikka kulkisi kebab "roskaruoan" nimellä.
Joku täällä puhui mausteista, ikäänkuin sieltä se ero löytyy. No ei.
Koko kokkaus- ja valmistustavoissa ollaan jäljessä. Hinnoissa kyllä noussaan kärkeen, hyvä Suomi!
Minä en matkustellessani kaipaa tai ikävöi SUOMALAISTA ruokaa, miksi siis ulkomaalaiset kaipaavat omia ruokiaan täällä? Yksinkertaista; KOSKA SE ON PAREMPAA.
Ei täällä nälkään tapeta, mutta olisiko syytä hieman tarkistaa noita omia kaappejaan. Josko olisi opittavaa muilta kansoilta sapuskoissa? - kalansyöjä
capo2009 kirjoitti:
Suomalaista ruokaa ja esim Espanjalaista/Ranskalaista/Italialaista/Brasilialaista yms vertaa, on kuin vertailisi lämmintä seisahtanutta vettä ja Pepsiä jäillä, Ladaa ja Ferraria, pettuleipää ja pizzaa, tai vaikka Matti Nykästä ja Beatlesia. Joo, nuo hinnat on Suomessa omista tuotoksista ihan järjettömiä! Minä juuri tästä syystä (ja makujen ystävänä) SUOSIN AINA ULKOMAISTA. Taitaa olla ainoa keino yrittää vaikuttaa hintoihin. Jos useampi alkaisi boikotoida SUOMALAISTA ylihinnoiteltua ja -arvostettua tuotantoa, saattaisi kotimaiset joutua pakosta pudottamaan hintojaan lopulta.
Jos Suomalainen tilallinen kerta pyytää omista ruoistaan 4 kertaa kalliimpaa hintaa, järki sanoisi että olisi myös 4 kertaa tavallista PAREMPAA!
Voisi Heikki Kinnunen hyvällä syyllä mainoksissa väännellä leukojaan "ja eiku syömään..!"
Useimmilla suomalaisilla ei ole mitään kokemusta ulkomaista tai niiden ruokakulttuureista, ja kun on ikänsä Karjalan Paistia tai lihakeittoa niellyt, olettaa että siinä sitten onkin vasta kaiken muun ylittävää herkkua! Ja ulkomaalaisille kannattaa ehdottomasti syöttää! On ihme jos ei huuda hallelujaa!
Jos ei ole kokemusta/vertailukohtia jämähtää takuulla oman lautasensa ääreen, ja tyytyy siihen mihin on tottunut.
Täkäläistä mökkimakkaraa tai poronkäristystä muusilla ja puolukkasoseella syön vaikkei olisi nälkäkään, sen verta herkkua ovat, mutta jos pitää käsi sydämmellä valita Suomalaisen lihakeiton ja Irakilais-paikan rullakebabin välillä, kyllä rullakebab voittaa helposti!
Vaikka kulkisi kebab "roskaruoan" nimellä.
Joku täällä puhui mausteista, ikäänkuin sieltä se ero löytyy. No ei.
Koko kokkaus- ja valmistustavoissa ollaan jäljessä. Hinnoissa kyllä noussaan kärkeen, hyvä Suomi!
Minä en matkustellessani kaipaa tai ikävöi SUOMALAISTA ruokaa, miksi siis ulkomaalaiset kaipaavat omia ruokiaan täällä? Yksinkertaista; KOSKA SE ON PAREMPAA.
Ei täällä nälkään tapeta, mutta olisiko syytä hieman tarkistaa noita omia kaappejaan. Josko olisi opittavaa muilta kansoilta sapuskoissa?On ollut ala-arvoista sitä itseään. Jatkuvia paljastuksia ja kaikki MINISTERI ANTTILAN aikana. Jo on aika lähteä. Viime vuonna lopetin lihan syönnin , niin kuin moni muukin. Jatkan niin kauan kun ANTTILA on kuvioissa. TÖRKEÄÄ SUOMIRUOKAA.
- Salvia!
kalansyöjä kirjoitti:
On ollut ala-arvoista sitä itseään. Jatkuvia paljastuksia ja kaikki MINISTERI ANTTILAN aikana. Jo on aika lähteä. Viime vuonna lopetin lihan syönnin , niin kuin moni muukin. Jatkan niin kauan kun ANTTILA on kuvioissa. TÖRKEÄÄ SUOMIRUOKAA.
Ruokaohjelma tuli muutama päivä sitten telkkarista.
Siinä selvitettiin miksi lämpimissä maissa käytetään (käytettiin) paljon mausteita. Ei syynä olleet varsinaisesti kulinaariset vaikutteet, vaan yksinkertaisesti mausteilla peitettiin usein mädäntyneen lihan haju ja maku. Se siitä! Salvia! kirjoitti:
Ruokaohjelma tuli muutama päivä sitten telkkarista.
Siinä selvitettiin miksi lämpimissä maissa käytetään (käytettiin) paljon mausteita. Ei syynä olleet varsinaisesti kulinaariset vaikutteet, vaan yksinkertaisesti mausteilla peitettiin usein mädäntyneen lihan haju ja maku. Se siitä!Varmaan tuo säilyttämisen vaikeus lämpimissä maissa ja sen vaikutus raaka-aineitten - lihan ja kalan - laatuun on ollut yksi syy mausteiden runsaampaan käyttöön, mutta ei se jargoni kyllä yksin selitä ja puraise minua. Tuosta voivat kyllä jauhaa kaikki katteettomat suomiruoan puolustajat ja vielä juoksuhautoja kaivavat maahanmuuton vastustajat, mutta tulee sille järkeperusteitakin löytyä.
Eiköhän loogista ole ajatella pikemminkin, että kun mausteita ja yrttejä seudulta löytyy ja niillä saadaan hyvä maku ruokaan, niin niitä myös käytetään. Etelänmaiden ruokapöytä on paljon kasvispitoisempi kuin meidän ja siitä huolimatta mausteiden käyttö on, vaikkapa nyt Intiassa, taitavaa ja tulista. Kasvikset, hedelmät, marjat yms. eivät tarvitse mitään "pahanmaunpeittäjää" niskaansa, mikä usein jargonin keskellä unohdetaan ja kuitenkin näistä koostuu monen välimerenmaankin ruokatalous.
Vain harva mausteista on sitävastoin tulista syöjän suussa - erilaista tietysti verrattuna omaamme. Meillä ei pippuri kasva emmekä ole siihen tottuneet; toisin on maustemaissa. Varsinkin kapsaisiinia sisältävät, tulisemmat chilit ovat ns. terveysvaikutteisia elintarvikkeita, joita on käytetty muuhunkin kuin puhtaaksi ruumiinpolttoaineeksi. Niillä on antiseptinen ja kipua poistava vaikutus, parantavat ruoansulatusta ja aiheuttamalla pienen hikoilun parantavat ihmisen jäähdtysjärjestelmää lämpimissä maissa - sekä monia muita terveellisiä vaikutuksia.
Useilla muillakin mausteilla ja yrteillä on terveydellisiä vaikutuksia, jotka tunnetaan "viidakkolääketieteessä" oikein hyvin ja siksi niitä on käytetty aikojen saatossa.
Jokaisen maan ruokatalous on kehittynyt maan omista lähtökohdista, myös suomalainen. Kun meillä ei chili ole puutarhassa aiemmin rehoittanut tai limetti kasvanut, ei niitä ole juurikaan omiin, perinteisiin ruokiimme hoksattu kaivata ja käyttää. Tänään niitä saa tietysti kaupasta ja jokainen voi halutessaan spetsata vaikka kalakukkoa mielensä mukaiseksi.
Kaikki kunnia kuitenkin kaikelle sille hyvälle ja käyttökelpoiselle suomiruoalle, säästeliäälle ruoan makua peittelemättömälle maustamiselle, kotimaiselle nurkantakaiselle, voimakasvartiselle kesätillille, vapaalle merikalalle ja riistalle. Ei niihin isoja maustamisia tarvita - suolaa, pippuria ja hyvä ruokahalu, osaava valmistus riittävät.
Hölmöillä kaupunkilegendoilla ja MKT:n jargoneilla ei kuitenkaan kotiruokailijaa saada yhtään enemmän suomalaiseksi. Kyllä apu tulee löytää hyvistä raaka-aineista, edukkaasta hinnasta ja osaavasta valmistuksesta - ei imagokampanjoista. Kuluttaja ei ole tyhmä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1793209Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732111Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii441949- 411921
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321451Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931231- 541193
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul3721054Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles114993- 42817