loma lian pitkä

too much?

kesäloma 10 viikkoa syys, joulu ja kaikki muut. Ja opettajat työskentelevät vain 20-30 h viikkossa ja palkka on hyvä.

25

1108

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ljlkjljloihihoih

kyllä

• ope182

jäkätijäkätijäkätijäk

tervetuloa opetustöihin!

• Ma(i)steri

Ala sinäkin opettajaksi, jos ammatissa ovat noin mahtavat edut.

• Opetuksen/veronma

Pian lyhenee kesäloma. J aopettajilla laitetaan työvelvoite oikeisiin töihin, puolivuotta 5-10 vuoden välein.
      Siksi, että tietävät edes jotain oikeasta elämästä.

• vapaa valinta

Koulutukseen nähden (5-7 v) ei niin hirveästi palkkaa 2500 - 4000 €, mutta lomaa enemmän... Hae toki yliopistoon jos ala kiinnostaa!

Huomaa, että samassa ajassa voit lukea lääkäriksi, palkka 5000 - 10000 €.

Tai nopeammin vaikkapa lentäjäksi (2,5 v), palkka 5000 - 20000 €.

Suomessa nämä kaikki ovat mahdollisia ilman vanhempien rahoitusta. Sisäänpääsy voi tosin ottaa aikaa...

• Ja opettajan työ ei päivisin pääty siihen että pääset pois koulusta. Kokeiden tarkistusta sun muita. Joten sinne vaan jos rahkeet riittää.

• eri tutkinnotkin

Lääkäri on lisensiaatti, joten valmistuminen kestää kauemmin kuin luokanopettajalla, joka on nippa-nappa kasvatustieteen maisteri. Vain nössö ja hitaasti etenevä opiskelee opettajaksi 7 vuotta! Lentäjän tai lääkärin työn vaativuus on myöskin eri tasolla kuin luokanopettajalla.

• phah!
        eri tutkinnotkin kirjoitti:

Lääkäri on lisensiaatti, joten valmistuminen kestää kauemmin kuin luokanopettajalla, joka on nippa-nappa kasvatustieteen maisteri. Vain nössö ja hitaasti etenevä opiskelee opettajaksi 7 vuotta! Lentäjän tai lääkärin työn vaativuus on myöskin eri tasolla kuin luokanopettajalla.

Itse olen filosofian maisteri koulutukseltani ja tähän päälle olen vielä suorittanut aineenopettajan pätevyyden. Ei kaikki oli kasvatustieteellisesti valmistuneita luokanopettajia... Monet aineenopettajat on oman alansa maistereita, jotka vielä lisäksi suorittavat opettajan pätevyyden.

• eri tutkinnotkin
        phah! kirjoitti:

Itse olen filosofian maisteri koulutukseltani ja tähän päälle olen vielä suorittanut aineenopettajan pätevyyden. Ei kaikki oli kasvatustieteellisesti valmistuneita luokanopettajia... Monet aineenopettajat on oman alansa maistereita, jotka vielä lisäksi suorittavat opettajan pätevyyden.

Juu, on aineenopettajat yleensä filosofian maistereita. Mutta maisteri mikä maisteri. Tutkinnon mitoitettu pituus on 5,5 vuotta. Lääkärin perustutkinto on lisensiaatti (7 vuotta), ja tohtori on tietysti tohtori (10 vuotta). Lääketieteen lisensiaatitkin, jotka eivät väittele tohtoreiksi, suoritavat päälle erikoistumisopinnot. Eikä tutkintojen tasoerot pelkästään opiskeluajasta johdu, vaan myös vaativuuksissa on eroja, samoin alojen vaatimuksissa on suuria eroja. Suurin osa opettajakoulutettavista tai eri filolologioiden alojen opiskelijoista ei pääsisi lääkäriksi edes opiskelemaan. Eikä lentäjäksi. Jos olisi aikoinasi ollut edes toiveita pääsystä lääkäriksi tia lentäjäksi, niin olisit itsekin valinnut toisin?

• phah!

Juu, on aineenopettajat yleensä filosofian maistereita. Mutta maisteri mikä maisteri. Tutkinnon mitoitettu pituus on 5,5 vuotta. Lääkärin perustutkinto on lisensiaatti (7 vuotta), ja tohtori on tietysti tohtori (10 vuotta). Lääketieteen lisensiaatitkin, jotka eivät väittele tohtoreiksi, suoritavat päälle erikoistumisopinnot. Eikä tutkintojen tasoerot pelkästään opiskeluajasta johdu, vaan myös vaativuuksissa on eroja, samoin alojen vaatimuksissa on suuria eroja. Suurin osa opettajakoulutettavista tai eri filolologioiden alojen opiskelijoista ei pääsisi lääkäriksi edes opiskelemaan. Eikä lentäjäksi. Jos olisi aikoinasi ollut edes toiveita pääsystä lääkäriksi tia lentäjäksi, niin olisit itsekin valinnut toisin?

Et edelleenkään ymmärrä. (Ja aineenopettajat on nykyisin AINA filosofian maistereita (tai vastaava), koska se on nykyään vaatimus.)

On olemassa aineenopettajan koulutuslinja ja on olemassa puhtaasti tieteellinen koulutus.

Olen itse siis puhtaasti tieteellisestä koulutuksesta FM, en aineenopettajalinjalta, ja tehnyt tämän päälle vielä aineenopettajan pedagogiset opinnot. Toisin sanoen olen lukenut enemmän itse ainetta kuin aineenopettajat, mutta suorittanut lisäksi samat pedagogiset opinnot kuin aineenopettajat suorittavat. Samoin on moni muukin opettaja. Kaikki eivät ole suinkaan aineenopettajan koulutuslinjalta valmistuneita maistereita vaan omalta tieteenalaltaan (tmv) ja lisäksi tehnyt aineenopettajan pedagogiset opinnot.

Minulla on täysi valmius toimia tutkijana omalla alallani. Ja koska olen myös suorittanut aineenopettajan pedagogiset opinnot, on minulla myös täysi pätevyys toimia opettajana.

Ps. Kaikki eivät halua lääkäreiksi ja lentäjiksi. Minua kiinnostaa luonnontietee, ei mummojen varvasvälien haistelu...

• Perusteekkari

Faktasi eivät kyllä ole aivan kunnossa.

1. Aineopettajat ovat aina filosofian maistereita
        2. FM-tutkinnon pituus on 5 vuotta (eikä 5,5)
        3. LL-tutkinto kestää 6 vuotta (eikä 7)
        4. Lääketieteen lisensiaatti EI OLE jatkotutkinto kuten esim. filosofian lisensiaatti, vaan se rinnastetaan maisterintutkintoon
        5. Myös luonnontieteistä, tekniikalta ym. voi opiskella tohtoriksi
        6. Lääketieteen tohtori on ehkäpä "helpoin" tohtorintutkinnoista, opinnot voi aloittaa jo perustutkintoa (LL) suorittaessa ja aineistoa on sairaala valmiiksi pullollaan.
        7. Kaikkia ei todellakaan kiinnosta lääketiede

Miten perustelet esimerkiksi sen, että esim. teknillistä fysikkaa lukeneet tekniikan tohtorit usein saavat heikompaa palkkaa kuin terveyskeskusten (arvauskeskusten) yleislääkäreinä toimivat lääketieteen tohtorit?

Ja teknillinen fysiikka on ihan satavarmasti haastavampaa kuin lääketieteessä ah niin yleiset heppoiset tilastolliset analyysit hoitajien ym. toimesta kerätyn aineiston pohjalta.

Ja en todellakaan tarkoita väheksyä lääkäreitä, mutta LL ei ole juuri sen haastavampi tai vaikeampi kuin esim. DI-tutkinto. Joillekin DI-aloille on jopa vaikeampi päästä kuin lääkikseen.

• jepulissss

loman vuoksi ei kannata alalle pyrkiä -niin haastavaa hommaa nykyään ainakin yläkouluissa mutta jos kyvyt ja soveltuvuutta riittää niin kokeile kuukausi! =)

• opettajax

Tervetuloa opettamaan, mikäs sinua estää?

• kysyväpääseepois

että miten pitkä on lian pitkä? Saako lian pois ihan vedellä? Ihan oikeasti, tee töitä ja ole tyytyväinen, kun sinulla niitä on.

• kyllllästynyttttt

vielä kuukausi pitää sinnitellä lomalla...
        ja liian kuumakin on!

• 1+10=12

Tänä kesänä lomaa on VAIN 9 viikkoa!

• Lomaaaaaaaaaaaaaaaaa

Mulla kyllä lomaa on 10 vkoa ;)) Riippuu vähän kunnasta, mutta pk-seudulla aloitetaan vasta 16.8. veson merkeissä.

• th-ope

vuosilomaa 38 päivää, kuten muillakin kunnan työntekijöillä. Muu vapaa-aika esim. kesällä on työntasausaikaa. Kokonaistyöaika tarkoittaa laskennalista toimistotyöaikaa, mikä työnluonteen vuoksi jakaantuu epätasaisesti vuoden mittaan. Välillä 8 tuntia opetusta joka päivä muut työt ja seuraavan päivän valmistelu. Työmäärä ja aika tasataan vapaana muuna ajankohtana.

Mutta virallinen loma on lomaa.

• AMK-opettaja

Kesäloman pituus vaihtelee kunnissakin 21 ja 38 päivän välillä, riippuen kuinka kauan on ollut kunnalla töissä. Amisopejen loma tuntuukin järkevältä, noin kuten sen selitit.

Mutta meillä amk-opettajilla on kokonaistyöaika 1600 tuntia, joka tarkoittaa 40 tunnin viikkoina 40 työviikkoa. Kun vuodessa on 52 (tai nyt oli 53) viikkoa, niin amk-opettajalla on vapaata 12 (tai 13) viikkoa. Eikä työ ole niin kasvatuksellisesti raskasta kuin peruskoulussa tai amiksessa. Minusta meillä amk-opettajilla on todella käsittämättömän paljon vapaata. Opettajien pitkätä vapaat ovat haitallisia opiskelijoille, koska näiden sopimusten vuoksi me ei voida järjestää kesäopetusta opiskelijoille, vaikka tarvetta olisi nyt kun moni jäi vaille kesätyöpaikkaa. Ja kyllähän se nopeuttaisi valmistumistakin, jos voisi kesällä tehdä kurssin tai pari pois. Meillä onkin nyt monella jo vähän pelko perseessä että kuinka kauan tätä hommaa jatketaan tällaisena, kun me emme ole oikein tuottavia tällä tavalla. Oikeastihan sitä 12 viikon vapaata ei voi perustella yhtään millään.

• aahpuuhlääh

vastannut aikaisempaan asialliseen kysymykseeni: kuinka pitkä on lian pitkä? Onko se pidempi kuin joulukuusi? Millä sen lian saa pois?

• oppeettaja

mukavan pitkä ja lämmin loma kaikkineen....

• 0pE
        oppeettaja kirjoitti:

mukavan pitkä ja lämmin loma kaikkineen....

Perskule, kun ei oo ku kaks viikkoa enää lomaa. Sitte taas kattoon, kuinka kieroon kotiolot on kesä aikana lapsukaiset ajanu. No onhan tossa pari kuukautta aikaa korjata kotien virheet, ennekuin alkaa syysloma.

• kauhulla
        0pE kirjoitti:

Perskule, kun ei oo ku kaks viikkoa enää lomaa. Sitte taas kattoon, kuinka kieroon kotiolot on kesä aikana lapsukaiset ajanu. No onhan tossa pari kuukautta aikaa korjata kotien virheet, ennekuin alkaa syysloma.

odottelen jo tässä miten rappiolle oppilaat kerkeävät menemään 18 päivän joululomalla

• Korkki kiinni
        kauhulla kirjoitti:

odottelen jo tässä miten rappiolle oppilaat kerkeävät menemään 18 päivän joululomalla

sitten korkea aika lopettaa se tissuttelu, että selviää töihin. Aika pöhössä ovat opettajat useasti työnsä aloittaneet piiiiitttkän ja nyt myös kuuman kesäloman jälkeen.

• Ooppe
        Korkki kiinni kirjoitti:

sitten korkea aika lopettaa se tissuttelu, että selviää töihin. Aika pöhössä ovat opettajat useasti työnsä aloittaneet piiiiitttkän ja nyt myös kuuman kesäloman jälkeen.

on kesää jäljellä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2304
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      27
      1294
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      87
      1086
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      55
      1012
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      159
      967
    6. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      924
    7. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      893
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      833
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      833
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      50
      796
    Aihe