Nyt pitäisi artistienkin jo alkaa uuteen aikaan, jossa veronohella potti siirtyy suoraan artistille. Verkkokauppa on sellainen. Aikaan, jossa Teosto, levytysyhtiö ym. rikolliset välistänappaajat ja rohmut EIVÄT SAA YHTÄÄN MITÄÄN!
Haluan tukea artistia, mutta nämä roistot saavat puolestani hankkia työtä itselleen.
Olen tietoinen nykyajan tasosta, jossa jokainen lähes 95% uutuus elokuvista on kuin The Friday 13TH part8: Jason take Manhattan, hurjalla nopeudella kuvattu rahastuselokuva, 100% paskaa ja tekijänoikeus-materiaalia.
Kyttäämisellä ei minua saa minnekään verkkokaupaan eikä laillistettuun ryöstön uhriksi. Jenkeissä TEOSTO:n kaltaiset paskat vaativat muutamalta mp3:sta 2milj. dollaria, eikä artisti saa MITÄÄN.
TEOSTO "EI OLE" BIISIN TEKIJÄ EIKÄ SILLÄ TULE OLLA TÄTEN TEKIJÄNOIKEUKSIA. Ei myöskään levy-yhtiöllä, vaan artisti saa päättää. Artistilla/Ohjaajalla on oikeus tekijän oikeuteen. Ei levyhtiöllä eikä sen partneriyhtiöillä.
Teosto on vain iso läjä paskaa!
7
984
Vastaukset
- joku vaan
Joskus katsoin kuka meuhkasi eniten tekijänoikeuksista netissä.
Löytyihän se, tyypin suurin taiteellinen ansio oli parinkymmenen sekunnin mittaisen päänsärkylääkemainoksen tekeminen.
En nyt muista oliko se "Dexit, dexit, päänsäryn exit" vai "Suomen suosituin lääke on Burana" vai joku kolmas.
Tyyppi saa tekijänoikeuskorvauksia joka kerta kun kansaa kidutetaan sen tekeleellä.- 13
Kaikki warettamaan se!
- jaimeeee
Artisti/ohjaaja ei omista tekijänoikeuksia koska he ovat elokuvatuotatolaitoksen palveluksessa. Samoin elokuvamaailmassa on tapana että novellien/käsikirjoittajillakaan ei ole oikeuksia teokseen sen jälkeen kun nimet on alla. On aivan normaalia että elokuvassa muutetaan esim. loppu tai joitain otoksia mitä kässärissä on ollut toisin. Näin se vain menee kun halutaan maksimoida rahan tulo.
Kuka tekee elokuvia jos heille ei myydä käsikirjoituksia? Amatöörit pienillä budjeteilla? Tuotantolaitos pistää miljoonia dollareita/euroja markkinointiin ja takaa näyttelijöille tietyn palkkatason. Jos tuotantolaitos olisi vain toimiva "virasto" eikä oikeuksien omistaja, sillä ei olisi valtaa juuri mihinkään eikä siten intressejä markkinoida koska riskit olisivat huomattavat.
Näyttelijä joka on päässyt tasolle jossa maksetaan miljoonia dollareita per elokuva, ei menisi pienen budjetin elokuviin ellei jotain todella erikoista tule vastaan. 90% elokuvista ei ole mitenkään erikoisia, ei nyt eikä myöskään silloin jos niitä eivät tekisi suuret tuotantolaitokset. Ja koska hyvä elokuva tekee rahaa ja täten hyvä kässäri on potentiaalinen hitti, siitä halutaan maksaa hyvin. On myös käsikirjoittajan onni että tuontantolaitos maksaa siitä vaikkapa miljoonan, kuin että hän kauppaa sitä hattu ojossa kaikille vastaantulijoille.
Teosto on virasto joka kerää rahat ja antaa ne tekijänoikeuksien omistajille. Jos haluat enemmän rahaa artistille tai elokuvan "ensimmäiselle tekijälle" eli kirjailijalle/kässärin tekijälle niin tekijänoikeus pitäisi lohkoa prosentuaalisesti esim: artisti omistaa 50% tuotteesta, levy-yhtiö 40% ja kolmas osapuoli, esim. ulkoinen markkinoija 10%.
Nuo prosentit ovat hatusta heitettyjä. Artisti ei ole rahallisessa vastuussa tuotoista vaan levy-yhtiö on. Jos artisti tienaisi enemmän kuin levy-yhtiö tuotteestaan, niin levy-yhtiöt olisivat pieniä laitoksia eikä heillä olisi rahaa siihen nykyiseen mekanismiin joka koneistoa liikuttaa. Näin meillä olisi huomattavasti vähemmän britney spearseja ja fiftycenttejä (mikä mun mielestä olisi vain positiivista :).
Samoin jos artisti nostaa rahat, artisti myös maksaa. Artisteita tulisi bisnesmiehiä ja varmasti jossain määrin itse taiteen luominen muuttuisi siinäkin päässä rahan teoksi. Se mikä nyt on levy-yhtiö-hirviö, olisi ehkä pian artistihirviö.
Kumpi on rikollisempi välistänappaaja, teosto levytys-yhtiö vai piraatti? Jos pidät piraattia harmittomana ja täysin hyväksyttävänä ilmiönä, olet silti artistia vastaan koska aina se raha on pois kaupalta, välikäsiltä ja tuotoksen luojalta.
Nettikauppa jossa ostaisimme biisit suoraan rahalla(tai krediiteillä, kupongeilla - mitä vain) artisteilta on hyvä systeemi mutta kuka silloin tuottaisi biisit? Artisti itse autotallissaan väsää biisin ja toivoo että sitä kuuntelee miljoona teiniä? Tuskin. Artisti ensimmäisen hitin jälkeen muuttuisi koneiston vetäjäksi - palkkaisi lakimiehet, tuottajat, markkinointokoneiston itse ja ottaen huomioon näiden kustannukset - artisti olisi konkurssissa jos epäonnistuisi levyjen tekemisessä. Nyt taloudellinen riski on sentään levy-yhtiöillä eikä artisti joudu aivan katujen alle kerjuulle jos epäonnistuu.- joku vaan
Mitkä ovat nuo mainitsemasi isot taloudelliseet riskit?
Kenties se, että tehdään iso määrä CD:itä jotka voivat jäädä käsiin.
Artisti taitaa saada levyn tuotosta 10-15% noilta levy-yhtiöiltä, siitäkin vähennetään kaikenlaisia mainos-, videonteko- ym. kuluja.
Nämä riippumattomat jakelukanavat antavat 40-75% nettotuotoista artistille.
http://en.wikipedia.org/wiki/Independent_music
Onko tuossa kovin vaikea päättää kuppaako levy-yhtiö enemmän kuin piraatti? - 982+485948
joku vaan kirjoitti:
Mitkä ovat nuo mainitsemasi isot taloudelliseet riskit?
Kenties se, että tehdään iso määrä CD:itä jotka voivat jäädä käsiin.
Artisti taitaa saada levyn tuotosta 10-15% noilta levy-yhtiöiltä, siitäkin vähennetään kaikenlaisia mainos-, videonteko- ym. kuluja.
Nämä riippumattomat jakelukanavat antavat 40-75% nettotuotoista artistille.
http://en.wikipedia.org/wiki/Independent_music
Onko tuossa kovin vaikea päättää kuppaako levy-yhtiö enemmän kuin piraatti?En ole alkuperäinen kirjoittaja jolle kysymyksen esitit, mutta vastaan silti. Levy-yhtiö ottaa jokaisen artistin kohdalla taloudellisia riskejä. Pelkkä levytys , maksaa mansikoita, hyvät studiot, ammattitaitoinen henkilökunta, editointi ja markkinointi maksaa. Yhdelläkään aloittelevalla artistilla ei ole varaa omaan studioon tai muuhunkaan mitä levyn tekeminen vaatii. Levy-yhtiö sponsoroi levyn tekemisen ja markkinoinnin, vastineeksi se saa osuuden myyntituotoista. Pitää muistaa että läheskään jokainen artisti ei tule koskaan myymään edes niin paljoa, että levytyskustannukset saadaan katettua. Levytyssopimukseen liittyy siis levy-yhtiön kannalta jokaisen artistin kohdalla valtavia taloudellisia riskejä.
- pass666
982+485948 kirjoitti:
En ole alkuperäinen kirjoittaja jolle kysymyksen esitit, mutta vastaan silti. Levy-yhtiö ottaa jokaisen artistin kohdalla taloudellisia riskejä. Pelkkä levytys , maksaa mansikoita, hyvät studiot, ammattitaitoinen henkilökunta, editointi ja markkinointi maksaa. Yhdelläkään aloittelevalla artistilla ei ole varaa omaan studioon tai muuhunkaan mitä levyn tekeminen vaatii. Levy-yhtiö sponsoroi levyn tekemisen ja markkinoinnin, vastineeksi se saa osuuden myyntituotoista. Pitää muistaa että läheskään jokainen artisti ei tule koskaan myymään edes niin paljoa, että levytyskustannukset saadaan katettua. Levytyssopimukseen liittyy siis levy-yhtiön kannalta jokaisen artistin kohdalla valtavia taloudellisia riskejä.
"Levytyssopimukseen liittyy siis levy-yhtiön kannalta jokaisen artistin kohdalla valtavia taloudellisia riskejä."
no tuo ei kyllä pidä paikkansa. totta että huippustudiot ja -ammattilaiset maksaa mutta isoilla ja monilla pienemmilläkin yhtiöillä on joko omat studiot tai diilit studioiden/tekijöiden kanssa eikä levyn teko tule niin kalliiksi. iso osa nykylevyistä tehdään pikkustudioissa ja jopa kotioloissa. kyse on enemmänkin levy-yhtöiden halusta näyttää siltä että homma maksaa kamalasti jottei artistille tai muille 'turhille välikäsille' tarvitse maksaa. tunnen alalta tapauksia joissa saman artistin levy 'A' on maksanut jopa kymmenkertaisen summan levyyn 'B' verrattuna. äänitteen tekninen ja jopa taiteellinen taso halvemmalla levyllä oli silti selvästi korkeampi. Enemmän kyse on siitä että joko tehdään levyä koska on musiikkia jota halutaan julkaista(mun mielestä oikea syy) tai sitten tehdään musiikkia koska pitäisi julkaista levy..
- eikkaleikka
Yritetäänpä herätä henkiin. Teosto on lafka joka jatkuvasti ruikuttaa tekijänoikeuksista, mutta taide sinänsä on minun käsittääkseni tehty ihmisten silmille/korville ja se mitä tehdään rahan takia EI OLE taidetta. Komeljanttariporukka joka itseään niin ylimainostaa on ainoastaann popula joka vääntelee naamaansa ja toistaa sanoja joita joku toinen heidän suhunsa syöttää ja on alkanut näyttää siltä että juuri nämä "taiteilijat" yhdessä teoston kanssa eivät halua että teokset voisivat puhua, vaan he haluavat että raha puhuu. Olkoon sitten niin. Hyvää yötä, kulttuuriväki; te olette tarpeettomia kustannusrasitteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2936617Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652049- 1801790
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151257- 1191251
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691170Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71136RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j531037Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411021Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288972