tupakointia

komia mies

Itselläni on semmoinen pulma.En voi pitää keittiön ikkunaa auki, jos seinänaapuri on kotona.. Kun naapuri polttaa ,niin tupakansavut tulevat suoraan asuntooni..Joten pidän vain keittiön ikkunan kiinni,kun tiedän naaapurin olevan kotonaan..Ja yritän pärjätä muilla ikkunan avaamisellä ja terassin oven avaamisella tuuletusta suorittaa..paras ilmanvaihto tulisi,jos saisi pidettyä keittiön ikkunan auki ja terassin oven auki.tupakoitsijat pitäis häätää asunnoistaan ja asuttaa muiden keuhkojensa pilaajien kanssa samaan asuinalueeseen! olisi Suomikin terveempiä,jos ei tupakoivat tarvitsisi hengittää tupakansavua... passiivinen tupakointi on nääs paljon vaarallisempaa,sanotaan.

115

4262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naapuri minäkin!

Jos naapuri poltaa tupakkaa parvekkeellaan, niin se haju ja savu tulee mun makkariin jopa yölläkin. Meidän parvekkeet eivät ole tavalliset betoni-parvekkeet vaan välissämme ja ympärillämme on laudat ja niiden välistä tupakansavut tulee mun makkariin - parveke makkarin edessä.

• MW

Sama juttu oli vanhassa asunnossa Vantaalla, alapuolella asui ketjupolttaja joka poltti parvekkeellaan vähän väliä. Talvellahan tuo ei haitannut mutta kesällä olisi ollut kiva pitää parvekkeenovea auki, nyt asutaan Lahdessa ja täällä ei onneksi ole samaa ongelmaa.

En voi käsittää korkeimman oikeuden päätöstä, ettei taloyhtiö voi/saa kieltää parvekkeilla tupakointia! Voihan se kieltää esim. parvekkeella grillaamisenkin, joka olisi huomattavasti pienempi haitta silölä eihän kukaan yleensä grillaa montaa kertaa päivässä ja joka päivä.

• MW
        MW kirjoitti:

Sama juttu oli vanhassa asunnossa Vantaalla, alapuolella asui ketjupolttaja joka poltti parvekkeellaan vähän väliä. Talvellahan tuo ei haitannut mutta kesällä olisi ollut kiva pitää parvekkeenovea auki, nyt asutaan Lahdessa ja täällä ei onneksi ole samaa ongelmaa.

En voi käsittää korkeimman oikeuden päätöstä, ettei taloyhtiö voi/saa kieltää parvekkeilla tupakointia! Voihan se kieltää esim. parvekkeella grillaamisenkin, joka olisi huomattavasti pienempi haitta silölä eihän kukaan yleensä grillaa montaa kertaa päivässä ja joka päivä.

Varmasti olisi paljon vähemmän kärhämiä parveketupakoinnista, jos tupakan orjat eivät polttaisi parvekkeellaan savukkeita. Savukkeissa se paperi tekee savusta just niin inhottavaa, piipputupakka ja varsinkin maustettu sellainen on hyvin paljon miellyttävämpi kuin tuo savukkeista lähtevä epämiellyttävä käry.

• ihan totta
        MW kirjoitti:

Varmasti olisi paljon vähemmän kärhämiä parveketupakoinnista, jos tupakan orjat eivät polttaisi parvekkeellaan savukkeita. Savukkeissa se paperi tekee savusta just niin inhottavaa, piipputupakka ja varsinkin maustettu sellainen on hyvin paljon miellyttävämpi kuin tuo savukkeista lähtevä epämiellyttävä käry.

Kaikki idiootti röökaajat samaan taloon vaan saatuttamaan toisiaan,että me ei röökaajat saadaan asuu rauhassa.Toi fakin alakertalainen saa siis myrkyttää mun ilman 24/7,joka tulee parvekkeelta,mutta mä en saa tampata mattoja 24/7..jotain vikaa....

• hutera?

Miten oven ja ikkunoiden tiivisteet? Ovatko huonot vai miten haju tulee oven läpi.Vai tuleeko ilmastointi luukuista ikkunan päältä?

• dhb
        ihan totta kirjoitti:

Kaikki idiootti röökaajat samaan taloon vaan saatuttamaan toisiaan,että me ei röökaajat saadaan asuu rauhassa.Toi fakin alakertalainen saa siis myrkyttää mun ilman 24/7,joka tulee parvekkeelta,mutta mä en saa tampata mattoja 24/7..jotain vikaa....

"Kaikki idiootti röökaajat samaan taloon vaan saatuttamaan toisiaan,että me ei röökaajat saadaan asuu rauhassa.Toi fakin alakertalainen saa siis myrkyttää mun ilman 24/7,joka tulee parvekkeelta,mutta mä en saa tampata mattoja 24/7..jotain vikaa...."

lapsellista... niin lapsellista. Itsepähän olet kerrostaloasumisen valinnut, muuta maalle onneton valittaja.

• Naapuri minäkin
        hutera? kirjoitti:

Miten oven ja ikkunoiden tiivisteet? Ovatko huonot vai miten haju tulee oven läpi.Vai tuleeko ilmastointi luukuista ikkunan päältä?

Kuka sanoi, että oven läpi tulee haju? - en minä ainakaan!

Ilmanvaihtokanavat sijaitsevat ikkunan yläpuolella. Näin kesällä on pakko pitää ikkunat auki myös yöllä, koska ei voi nukkua jos on liian lämmintä.

Parveke sijaitsee makkarin edessä ja ikkuna on auki, parvekkeelle mennään olohuoneen kautta. Parvekkeet ovat nykypäivää, hienoja puusta tehtyjä korkeita parvekkeita ja laudat ovat limittäin välissämme. Ikkunat ja ovet eivät falskaa.

• rautalankaa
        dhb kirjoitti:

"Kaikki idiootti röökaajat samaan taloon vaan saatuttamaan toisiaan,että me ei röökaajat saadaan asuu rauhassa.Toi fakin alakertalainen saa siis myrkyttää mun ilman 24/7,joka tulee parvekkeelta,mutta mä en saa tampata mattoja 24/7..jotain vikaa...."

lapsellista... niin lapsellista. Itsepähän olet kerrostaloasumisen valinnut, muuta maalle onneton valittaja.

tupakointi ja muiden asujien elämän rajoittaminen on aikuismaista ja fiksua? Oikeinko itse saa valita asumisensa kerrostalossa?
        Mitäpä jos vaihtelun vuoksi tupakoijat ottaisivat suunnan maaseudulle? Ei olisi ahdasmielisiä naapureita valittamassa huoneisiinsa tunkevasta löyhkästä.
        Miksi tupakoija muuttaa kerrostaloon, kun asumismuoto ei selvästikään sovi yhteen elämäntapojen kanssa.

• malpooro
        ihan totta kirjoitti:

Jotain vikaa vikaa on!!! Asutko siis kerroksessa 24, asunto 7? Kuule! Tamppaa hyvin vaa mattojas jalkojen alta, siis kerros 24. Taidanpa sytyttää tupakan, sisällä ja seuraava parvekkeella. Heippa!

• minä vain
        Naapuri minäkin kirjoitti:

Kuka sanoi, että oven läpi tulee haju? - en minä ainakaan!

Ilmanvaihtokanavat sijaitsevat ikkunan yläpuolella. Näin kesällä on pakko pitää ikkunat auki myös yöllä, koska ei voi nukkua jos on liian lämmintä.

Parveke sijaitsee makkarin edessä ja ikkuna on auki, parvekkeelle mennään olohuoneen kautta. Parvekkeet ovat nykypäivää, hienoja puusta tehtyjä korkeita parvekkeita ja laudat ovat limittäin välissämme. Ikkunat ja ovet eivät falskaa.

jos et pysty nukkumaan ilman et avaat kesähelteellä ikkunoita ilman et tupakansavu tulee naapurista,ni hanki tuuletin!!!!!!!!!!!!

• tupakoimaton.-.-.-
        minä vain kirjoitti:

jos et pysty nukkumaan ilman et avaat kesähelteellä ikkunoita ilman et tupakansavu tulee naapurista,ni hanki tuuletin!!!!!!!!!!!!

lopeta tupakan poltto niin et hermoile niin paljon. Kyllä se kuule ärsyttää tuo savu kun ikkunasta kotiin tunkeutuu. Itse poltin ennen tupakkaa mutta lopetin kun aloin odottamaan toista lastani. Nyt savuttomana jo pari vuotta. Ennen ihmettelin tuota jatkuvaa kimitystä tupakanhajusta mutta en ihmettele enää. Yllättävän kauas se tupruttelu tuoksahtaa ja varsinkin kun menee kauppaan jossa tuhkakupit on laitettu nykyään niin että jengi seisoo suoraan oven eessä ja vetää röökiä saa mennä hengittämättä sisälle ettei tarvitse tukehtua ovella. Tupakan kun lopettaa niin ei tarvitse kipristellä kun kuukauden ajan mielihaluineen ja se on sillä selvä. Olen nyt paljon energisempi ja rauhallisempi kuin aikana jolloin poltin tupakkaa. Suosittelen lopettamista jo senkin takia että lähitulevaisuudessa saa yhä harvemmassa paikassa polttaa tupakkaa, mikä on sinänsä ihan loistava idea. Jokainen jonka mielestä on ihan ok poltella missä lystää jne voipi kysellä itseltään haluaisiko esim lastensa olevan tupakka riippuvainen! Ja haukkua tupakoimattomat vasta sen jäkeen.

• hkljnhnjn
        MW kirjoitti:

mitä vikisette saatana. mä ainakin poltan niin paljo ku haluan omalla parvekkeella. jos ei kestä tupakan savua niin muuttaa muualle. niin yksinkertasta se on.

• manniken
        rautalankaa kirjoitti:

tupakointi ja muiden asujien elämän rajoittaminen on aikuismaista ja fiksua? Oikeinko itse saa valita asumisensa kerrostalossa?
        Mitäpä jos vaihtelun vuoksi tupakoijat ottaisivat suunnan maaseudulle? Ei olisi ahdasmielisiä naapureita valittamassa huoneisiinsa tunkevasta löyhkästä.
        Miksi tupakoija muuttaa kerrostaloon, kun asumismuoto ei selvästikään sovi yhteen elämäntapojen kanssa.

Olet kyllä oikein kirjoittanut. Kaikki "heinähatut" tupakoijat jotka luulevat olevansa stadilaisia kun ovat muuttaneet tänne kuuskytluvulla. Takaisin maaseudulle. Siellä on muutenkin avaraa ja tallin takana ja metsää missä voi tupakoida missä haluaa. Eikä kukaan valita kun kaikki muutkin tupakoivat ja juovat kaljaa ja mellastavat maitolaiturilla.
        Stadilainen ottaa kyllä muutkin ihmiset huomioon ja ymmärtää miten asutaan stadissa. Sovitaan yhdessä pelisääntöja tupakanpoltolle. Että, ei kenenkään tarvitse omassa kodissaan menettää terveyttään jonkun juopon nuijan tupakoidessa parvekkeella.

• florantiina pius
        rautalankaa kirjoitti:

Kielletään kaikki: tupakointi, eksoottiset mausteet, ruuanlaitto, kotieläimet, seksi, hienhaju, autot, pakokaasut, katupöly, viina ...

Ei missään kuin Suomessa ole näin ahdasmielisiä spedejä. Sen siitä saa kun muuttaa Juankoskelta kerrostaloon ja kaiken pitäisi olla hajutonta, mautonta, hiljaista ...

Muutin juuri Ranskasta takaisin Suomeen ja nyt jo ottaa nuppiin kaikki junantuomat valittajat. Onneksi tänne muuttaa jengii Afrikasta ja Aasiasta, jotka elävät kuten kuuluukin, äänekkäästi, hajuisasti ja rikkaasti.

• H:K
        tupakoimaton.-.-.- kirjoitti:

lopeta tupakan poltto niin et hermoile niin paljon. Kyllä se kuule ärsyttää tuo savu kun ikkunasta kotiin tunkeutuu. Itse poltin ennen tupakkaa mutta lopetin kun aloin odottamaan toista lastani. Nyt savuttomana jo pari vuotta. Ennen ihmettelin tuota jatkuvaa kimitystä tupakanhajusta mutta en ihmettele enää. Yllättävän kauas se tupruttelu tuoksahtaa ja varsinkin kun menee kauppaan jossa tuhkakupit on laitettu nykyään niin että jengi seisoo suoraan oven eessä ja vetää röökiä saa mennä hengittämättä sisälle ettei tarvitse tukehtua ovella. Tupakan kun lopettaa niin ei tarvitse kipristellä kun kuukauden ajan mielihaluineen ja se on sillä selvä. Olen nyt paljon energisempi ja rauhallisempi kuin aikana jolloin poltin tupakkaa. Suosittelen lopettamista jo senkin takia että lähitulevaisuudessa saa yhä harvemmassa paikassa polttaa tupakkaa, mikä on sinänsä ihan loistava idea. Jokainen jonka mielestä on ihan ok poltella missä lystää jne voipi kysellä itseltään haluaisiko esim lastensa olevan tupakka riippuvainen! Ja haukkua tupakoimattomat vasta sen jäkeen.

Oikeesti tiedän ettei kukaan muu ole niin paha kun tupakan lopettaneet.Aikustenoikeesti.Minullakin kolme lasta enkä ole maailman huonoin äiti.Mikä olet arvostelemaan toisia en ymmärrä.Mikä on sinun paheesi nykyisin.Voi miesparkaasi varmaankin joutuu nyt kärsimään tupakantuskasi kun olet urheasti lopettanut tupakan.MYÖSKIN ON KANTTIA HAUKKUA MUITA.Häpeä,hoida lapsiasi ja pidä suus supussa.

• rautalankaa
        florantiina pius kirjoitti:

Kielletään kaikki: tupakointi, eksoottiset mausteet, ruuanlaitto, kotieläimet, seksi, hienhaju, autot, pakokaasut, katupöly, viina ...

Ei missään kuin Suomessa ole näin ahdasmielisiä spedejä. Sen siitä saa kun muuttaa Juankoskelta kerrostaloon ja kaiken pitäisi olla hajutonta, mautonta, hiljaista ...

Muutin juuri Ranskasta takaisin Suomeen ja nyt jo ottaa nuppiin kaikki junantuomat valittajat. Onneksi tänne muuttaa jengii Afrikasta ja Aasiasta, jotka elävät kuten kuuluukin, äänekkäästi, hajuisasti ja rikkaasti.

kuule, mikään ei estä muuttamasta takaisin Ranskaan tai johonkin muuhun banaanivaltioon.
        Miten mausteet, viina ja jonkun toisen tupakankäry olohuoneessani liittyvät yhteen?
        Varmaan hyväksyt parvekekukkien lannoittamisen kanankakalla. On hyvä lannoite, vain hiukan tuoksahtaa, mutta olen sen aikaa vaikka mökillä.

• kulkia2
        florantiina pius kirjoitti:

Aika oikeassa olet.Tästä on 2-3 vuotta kun tällä palstalla oli juttu romahtavista parvekkeista.Siitä syytettiin tupakoitsioita kun parvekkeita tipahteli.Elikä kielletään myös parvekkeet kun suomessa ei osata rakentaa turvallisesti.Kai ne parvekkeen ovetkin romahtelee sillointällöin ikkunoista puhumattakaan jos niitä availlaan.

• _____________
        ihan totta kirjoitti:

hän ei myrkytä sinua. Sinua vituttaa hajuhaitat, joten kutsut tätä myrkyttämiseksi.

• öööööh
        _____________ kirjoitti:

hän ei myrkytä sinua. Sinua vituttaa hajuhaitat, joten kutsut tätä myrkyttämiseksi.

Mitäs se muuta on kuin myrkyttämistä, jos pilaa toisten hengitysilman useita syöpälajeja aiheuttavalla myrkyillä?

• muualle...

Kerrostaloelämään valitettavasti kuuluu monenmoista naapurihaittaa. Itse ottaisin mieluummin tupakan HAJUN, kuin läpiyön haukkuvan koiran (vaikka itsekin koiraihminen, vaan oma koirani ei metelöi) Yöunet katkeaa parin tunnin välein, joka on jo todellinen terveyshaitta. Aina on jotain kerrostalossa, joka ei miellytä. Rakas naapuripariskuntani mm. rakastelee melkoisen äänekkäästi... onneksi akti on nopea ;) eikä jokaöinen.
      Koitan jaksaa tän kanssa, ja uskon, että äänekäs koiraperhe saadaan pois talosta muiden toimesta nopeastikin (koska on todella iso haitta, jopa naapurirappuun) Kerrostalo kuitenkin suo asumispaikkana sen verran muita etuja, ettei gourmeekokin huikea valkosipulin käyttö, rakasteluäänet, tupakanhaju ym. saa itseäni luopumaan omasta asunnostani, siitäkään huolimatta, että osa koiravalituksista on tippunut myös omaan postiluukkuni aiheetta.

• jeppe vastaus

osa koiravalituksista on tippunut myös omaan postiluukkuni aiheetta. EI MEIDÄN JEPPE:))

• onks sulla tulta

"passiivinen tupakointi on nääs paljon vaarallisempaa,sanotaan" ala poltaa aktiivisesti, ei ole niin vaarallista.

• sepi17

savuton sanoo tälläin, että muutakaa ne ketkä ei polta, niin raskalais parveke asuntoihin niin ei tarvi kitistä,eikä haise tupakin haju, itse asun normi parveke asunnossa, ei tarvi kitistä jos vähän haisee tupakki, herkkä hipiäiselle sanon sen että läpiverolla totut siihin hajuun nopeesti.

• kari l
        sepi17 kirjoitti:

savuton sanoo tälläin, että muutakaa ne ketkä ei polta, niin raskalais parveke asuntoihin niin ei tarvi kitistä,eikä haise tupakin haju, itse asun normi parveke asunnossa, ei tarvi kitistä jos vähän haisee tupakki, herkkä hipiäiselle sanon sen että läpiverolla totut siihin hajuun nopeesti.

opettele ensin kirjoittamaan,ennenkuin kommentoit,juntti... raskalais parveke...=D

• Ståge
        kari l kirjoitti:

opettele ensin kirjoittamaan,ennenkuin kommentoit,juntti... raskalais parveke...=D

pöljä on muuten pöndesana. Tekstissä on muuten pilkkuvirheitä.

• mrmrmrm

Itse tupakoitsijana joudun vastentahtoisesti kuulemaan Salattujen elämien juonikäänteet - naapurini katsovat niitä kovalla,
      urheilu-turnauksien aikana kännisen miesporukan huutoa aamuyöhön asti,
      Jo-jo laihduttaja naapurini kaalikeiton haju on melko oksettava, ja pieni lapsikin huutaa päivät yöt, puhumattakaan näistä kouluttamattomista koirista, jotka räksyttävät jokatoinen hetki.
      - KOSKA MINÄ ASUN KERROSTALOSSA-

.. Ja olen itse näin halunnut..

Ymmärrän sinällään ongelmasi. Itse poltan parvekkeellani, mutta en pidä lainkaan siitä, että parvekkeen väljä ovi päästää savun(hajun) sisälle asuntooni.
      Luonnollisestihan kannattaa asuntoa esim.ostaessaan, tiedustella lähimmmistä naapureista heidän tupakointitapojaan.

Ja niin, passiivinen tupakointi Ei ole haitallisempaa kuin varsinainen tupakointi.
      Liikennesaasteet ovat tosin vaarattomampia kuin passiivinen polttelu.

Mutta, toivottavasti pärjäät ongelmasi kanssa, ehkä naapurisi sairastuu pian johonkin röökarin tyypillisiseen kuolemantautiin.

Aurinkoista ja savutonta kesää ( )___)___________#~~

• Luminor-

Muutimme kerrostaloasuntoon, jossa on lasitettu parveke. Muuttaessamme asuntoon, alakerrassa ei asunut ketään. Seuraavana päivänä muutostamme alakertaan muutti keski-ikäinen pariskunta, joka osoittautui melko alkoholisoituneeksi, ja molemmat kaiken lisäksi tupakoivat.

Ennen niin mukava parvekkeemme haisee nyt siltä, kuin siellä olisi tupakoitu 20-vuotta. Tupakan haju kantautuu alhaalta ja tarttuu seiniin ja kankaisiin. Emme voi tuulettaa huoneistoamme avaamalla parvekkeen ovea, koska alakerran nikotinistit imppaavat joka 10 min. välein. Parvekkeella ei voi myöskään tuulettaa vaatteita eikä laittaa huonekaluja, joissa on pehmusteita, koska nekin alkavat haista tupakalta.

Olemme ostaneet tämän asunnon, ja parveke sisältyy neliöihin. Maksamme yhtiövastiketta siis myös parvekkeestamme. Mielestäni meillä pitäisi olla oikeus savuttomaan parvekkeeseen.

• kkkkkkkkkkkt
        Luminor- kirjoitti:

Muutimme kerrostaloasuntoon, jossa on lasitettu parveke. Muuttaessamme asuntoon, alakerrassa ei asunut ketään. Seuraavana päivänä muutostamme alakertaan muutti keski-ikäinen pariskunta, joka osoittautui melko alkoholisoituneeksi, ja molemmat kaiken lisäksi tupakoivat.

Ennen niin mukava parvekkeemme haisee nyt siltä, kuin siellä olisi tupakoitu 20-vuotta. Tupakan haju kantautuu alhaalta ja tarttuu seiniin ja kankaisiin. Emme voi tuulettaa huoneistoamme avaamalla parvekkeen ovea, koska alakerran nikotinistit imppaavat joka 10 min. välein. Parvekkeella ei voi myöskään tuulettaa vaatteita eikä laittaa huonekaluja, joissa on pehmusteita, koska nekin alkavat haista tupakalta.

Olemme ostaneet tämän asunnon, ja parveke sisältyy neliöihin. Maksamme yhtiövastiketta siis myös parvekkeestamme. Mielestäni meillä pitäisi olla oikeus savuttomaan parvekkeeseen.

Mielestäni meillä pitäisi olla oikeus savuttomaan parvekkeeseen.

se on tuokin. Eihän tätä keskustelua olisi jos kaikki olisivat samaa mieltä.

• kärystäkärsivä

Mitä teemme kun naapurista tulee hyvät ruuan tuoksut porraskäytävään ja meillä ei ole vielä ruokaaika.Pitäiskö häätää naapuri pois.

• hyyhhhyyhyh

vaan sellanen ero että sinulle naapurin ruoankäryt eivät ole terveydelle haitallisia mutta sinun röökaamisesi on naapurille.

• ____________________
        hyyhhhyyhyh kirjoitti:

vaan sellanen ero että sinulle naapurin ruoankäryt eivät ole terveydelle haitallisia mutta sinun röökaamisesi on naapurille.

Jos hajuja haistat, niin ei se ole passiivista tupakointia. Puhut täysin pehmoisia, jos sellaista väität. Eri asia on, jos sisällä kämpässä poltetaan, ja sisällä leijuu koko ajan tupakankäry.

• katsoa ja tarkastaa

asunnon ilmastointi, saattaa olla että asut epäterveellisessä ja epäkunnossa olevassa talossa, jos kerran täytyy pitää pitkiä aikoja ikkunoita auki ja läpivetoa. Myös ihmisen hapenottokyky heikkenee vanhetessa, onko tarkistettu? Jos kerran pitää ylimääräistä extra happea saada huoneistoon koko ajan? Kannattaa kysyä naapurilta, jos se suostuisi ja osallistuisi jollakin summalla ostamaan kanssasi jonkin sisätilantuulettimen/jäähdyttimen, hänen tupakointinsa johdosta. Tosin voihan olla että rahallinen osallistuminen on kehnoa, koska seuraavaksi menet pyytämään rahaa sen auton käytöstä, pakokaasuvaiva ym. ym. ym. ym.

• Lisäisin vielä

että, älä notku koko ajan sisällä, on kesä mene pihalle. Talvella ikkunat kiinni! Ei haju haittaa;)

• kari l

kyllä sitä pärjää,jos naapuri polttaa jokseenkin harvoin ja eikä polttais suoraan ikkunan takana.. eikä siinä auta mikään ikkunoiden ja ovien tiivistykset. Kyllä savua tulee aina jostain välistä... itse tykkään,et pitää ovia ja ikkunoita auki melkeimpä jatkuvast aukii(kesällä) pitempään... tykkään,et pieni tuulenvire menee asunnon läpi. onnex naapuri ei ole kokoajan kotona,et saa pitää ikkunoita auki ja raikasta ilmaa asuntoon. Ja eikä tarvii kuunnella jumputusta ja haistella pakokaasuja.

• fdghdj

30 vuoden päästä nauretaan miten voitiin olla niin idiootteja et sallittiin ihmisten puhkua myrkkysavua suoraan toisten parvekkeille ja siitä asuntoihin!
      Kohta on onneksi tupakointi kielletty kaikkialla!

• tupakkijätkä

Kyllä kasvat sammalta ennen kuin kielto tulee.Poltan omalla parvekkella niin paljon kuin haluan.

• juupeliskukkuu

muistelkaa aikaa jolloin kaikki poltti vielä sisällä lastensa nenän edessä. Kuinka moni nykyään enää tekee niin? Kauhistuttava ajatus poltella sisällä lasten edessä. Juuri siksihän mennään parvekkeelle ja pihalle ettei oma kämppä haise ja omat lapset sairastu...ja näin joutuu naapurit haistelemaan ällöhajua. Tupakoitsijat löyhkäävätkin kamalalle. Hyi, yäk mikä haju. Kuvottavaa. Suu haisee suoraan sanottuna paskalle. Ärsyttävää jos joku nikokeuhko hönkäsee päin pläsiä.

• näin on
        tupakkijätkä kirjoitti:

Kyllä kasvat sammalta ennen kuin kielto tulee.Poltan omalla parvekkella niin paljon kuin haluan.

Sulla on pikkasen väärät käsitykset jos luulet omistavasi myös asuntosi parvekkeen!Osakkeenomistaja omistaa tasan vain asuntonsa neliöt.
        Parveke on yhtiön omaisuutta sinulla on vain käyttöoikeus.
        Ja jos asut vuokralla sinulla on vain asumisoikeus/käyttöoikeus etkä omista mitään.

• tupakoimaton eläin

Ettei minun tarvitse asua tässä paskamaassa enää silloin. Täällä asuu pikkusieluisia valittajia, jotka eivät osaa nauttia elämästään.

Osta hyvä sikari, pullo hyvää konjakkia ja mene baariin pokaamaan joku hoito. Nauti elämästä.

• Luminor-
        näin on kirjoitti:

Sulla on pikkasen väärät käsitykset jos luulet omistavasi myös asuntosi parvekkeen!Osakkeenomistaja omistaa tasan vain asuntonsa neliöt.
        Parveke on yhtiön omaisuutta sinulla on vain käyttöoikeus.
        Ja jos asut vuokralla sinulla on vain asumisoikeus/käyttöoikeus etkä omista mitään.

Minäpä vaan omistan parvekkeeni ja sen neliöt tasan sisältyvät asuntoni neliöihin, joista maksan yhtiövastiketta! Taidat itse asua vuokralla, kun et tuon vertaa tiedä.

• rööki

Voi että olisin toivonut edellisen naapurin polttaneen parvekkeella! Poltti sisällä. Aina kun tulin töistä kotiin koko koti haisi tuhkakupille. Se se vasta ällöttävää oli. Olisikin polttanut parvekkeella. Jos parveketupakointi joskus kielletään, sisällä polttaminen yleistyy.

• Oikeus hyvää elämään

Rakennetaan taloja joihin ei saa viedä eläimiä eikä tupakoida. Jossakin kuulemma on jo sellainen talo?
      Sitten tulisi olla sellaisia taloja joissa asuu vain eläimiä omistavia ja talo jossa kaikki tupakoi. Ehdotus saattaisi olla oikein hyvä rakentajille ja päättäjille.
      Kenenkää ei mielestäni pidä kärsiä omassa kodissaan tupakansavusta jos itse ei polta eikä kenenkään pidä kärsiä koiran haukunnasta. Koiran haukunta voidaan rajoittaa erilaisilla haukunrajottimilla. Koira ei saa häiritä asukaita ei kerrostalossa eikä omakotitaloalueella. Näin on.

• zepedude

ekan rivin,niin ymmärrän.Oletkos aatellu muuttaa keskelle #ei mitään",niin ei naapuri häikkää. Mulla olis myynnis...

• antismoke

Meidän lapsi joutuu hengittämään parvekkeella nukkuessaa tupakansavua. Ihmistenkään ei enää tupakkalain kiristyessä tarvitse sietää savua ravintoloissa kuin tupakointihuoneissa. Tällaisia tupakointihuoneita tulisi olla taloyhtiöissä jotta muut asukkaat eivät savusta ja hajuhaitoista kärsisi. Itselläni tulee huono olo tupakansavusta, lisäksi savu ja haju tarttuu vaatteisiin. Nolottaa kulkea haisevissa vaatteissa. Älytöntä koko tupakointi koska se haittaa asumista. Me pidämme ikkunoita raollaan jotta ilma vaihtuisi, saamme naapurin tupakoinnnista tulevat savut ja hajut asuntoomme. Lisäk lapsemme valittaa päänsärystä ja huonosta olost myös. Tässä asunnossa jossa ei juuri ilmavaihtoa koska raitisilmaventtiilit puuttuvat kokonaan. Täällä on todella huono ilmanvaihto. Joskus kone pyörittää ilmaa mutta sekin on yhtä tyhjän kanssa. Asuntoon tulee tupakansavua ja hajua ilmastointia ja kaapelikuiluia pitkin. Todella ällöttävää. Laki pitäisi muuttaa sellaiseksi että parveketupakointi ja huoneistossa kärventäminen kiellettäisiin kokonaan. Tilalle tulisi tupakointihuoneet taloyhtiöihin. Voisin vaikka osallistua kustannuksiin jos tällainen järjestettäisiin. Samalla tulipalon vaarakin pienenisi merkittävästi kun tupakointi tapahtuisi aina tupakkahuoneessa.

• Konstit on monet

Polttavat tupakkia ja paistavat silakoita ja keittävät kaalisoppaa ja kaikki hajut tulee meille.
        Mepä kostettiin ja laitetaan paskat ja kuset parvekkeelle pesuvatiin. Viikon vanha kusikin haisee mojovalta, sitten amaan kippoon laitettiin vielä silakoita ja katkarapuja. Oma parveke tiukasti ovi suljettuna.
        Kuukauden kuluttua ei naapuri enää tupaikoinut omalla parvekkeellaan, eikä sanaakaan vaihdettua ei hyvää eikä pahaa!

• ÖRPS6

Se nyt vain on että varsinkin jos asuu kerrostalossa on pakko sietää erilaisia ihmisiä ja heidän tapojaan. Pieniä täytyy olla elämänmurheet itsellä jos joku naapurin käryttely häiritsee.

• Jartsa-70

aihe sinällään. Toinen ei voi pitää keittiön ikkunaa auki, vaan "joutuu" availemaan muita ikkunoita terassilta
        lähtien, ettei tupakointi/tupakansavu häiritse jatkuvasti. Toinen ei voi seistä samalla bussipysäkillä, koska
        tuulen suunta saattaa sielläkin vaihdella ja tuo näin ollen tukakansavua häiritsevästi jopa viiden neliömetrin
        päästä ja jopa paljon kauenpaakin. Joistakin henkilöistä saa sellaisen kuvan, että kesät talvet ollaan "neljän
        seinän" sisällä tai parvekkeella haistelemassa tuoksuja tai hajuja. Enkä usko että lapsi asuu parvekkeella
        nukkuen tai valvoen. Sehän on vanhempien/vanhemman ja lastensuojelu viranomaisten välinen asia.. Eikä
        kukaan tupakoitsijakaan asu parvekkeellansa koko vuotta lähimainkaan, vai asuuko siellä? Minä en ole
        tällaista huomannut, kuin eilen jussiaattona siellä möykättiin vähän kauemmin, kuin tupakan verran, mutta
        hajua ei, "vain" älykääpiömäinen möly ja sekin loppui taloyhtiön sallimassa aikarajassa, vaikkakin häiritsevä
        ökymöykkä siellä kielletäänkin, niin onhan, ainakin täällä lapsoperheidenkin joukossa joustoa ja ymmärrystä
        myös juhannuksena. - Menenpä välillä ikkunaani polttamaan, jottei huoneistoni savuunnu eikä ole parveketta, jossa grillata, niin saisi pestä ikkunoita rasvansavusta.. Suvaitsevampaa kesän jatkoa kaikille!!

• antismoke
        Jartsa-70 kirjoitti:

aihe sinällään. Toinen ei voi pitää keittiön ikkunaa auki, vaan "joutuu" availemaan muita ikkunoita terassilta
        lähtien, ettei tupakointi/tupakansavu häiritse jatkuvasti. Toinen ei voi seistä samalla bussipysäkillä, koska
        tuulen suunta saattaa sielläkin vaihdella ja tuo näin ollen tukakansavua häiritsevästi jopa viiden neliömetrin
        päästä ja jopa paljon kauenpaakin. Joistakin henkilöistä saa sellaisen kuvan, että kesät talvet ollaan "neljän
        seinän" sisällä tai parvekkeella haistelemassa tuoksuja tai hajuja. Enkä usko että lapsi asuu parvekkeella
        nukkuen tai valvoen. Sehän on vanhempien/vanhemman ja lastensuojelu viranomaisten välinen asia.. Eikä
        kukaan tupakoitsijakaan asu parvekkeellansa koko vuotta lähimainkaan, vai asuuko siellä? Minä en ole
        tällaista huomannut, kuin eilen jussiaattona siellä möykättiin vähän kauemmin, kuin tupakan verran, mutta
        hajua ei, "vain" älykääpiömäinen möly ja sekin loppui taloyhtiön sallimassa aikarajassa, vaikkakin häiritsevä
        ökymöykkä siellä kielletäänkin, niin onhan, ainakin täällä lapsoperheidenkin joukossa joustoa ja ymmärrystä
        myös juhannuksena. - Menenpä välillä ikkunaani polttamaan, jottei huoneistoni savuunnu eikä ole parveketta, jossa grillata, niin saisi pestä ikkunoita rasvansavusta.. Suvaitsevampaa kesän jatkoa kaikille!!

Eihän nämä asiat olekaan uskon asioita. Sinä se olet erikoinen kun tiedät miltä toisita tuntuu tupansavu. Jos nipistän itseäni niin sanotko tuntevasi sen takamuksessasi? ..Tajos minä juon pullon kossua niin sinä humallut. Kaikkia ääliöitä sitä on nähty elämässä mutta sinä vedit kyllä pohjat kaikista ikinä. Mene hoitoon olettamustesi kanssa!

• Jo riittää
        ÖRPS6 kirjoitti:

Se nyt vain on että varsinkin jos asuu kerrostalossa on pakko sietää erilaisia ihmisiä ja heidän tapojaan. Pieniä täytyy olla elämänmurheet itsellä jos joku naapurin käryttely häiritsee.

sietää todellista terveyshaittaa jonkun "älykääpiön" takia? Ei voi olla oikein että meidänkin taloyhtiössä, täysi alkoholistipariskunta savuttaa yläpuolellaan asuvaa vanhaa pariskuntaa, ovat sairaita ihmisiä jotka itse eivät ole koskaan polttaneet. Heidän asuntoonsa tulee kyseisestä alapuolen asunnosta niin voimakas tupakanhaju/ savu että petivaatteetkin haisevat, ja savu tunkeutuu asuntoon "joka kolosta".......nämä osakkaat ovat asuneet asunnossaan kolmekymmentä vuotta ja tämä "savuttava älykääpiö, toisen samanlaisen" kanssa kahdeksan kuukautta! On varmaankin vaan siedettävä vai?....uskomatonta, ravintolassa sinun ei pidä kärsiä vähää aikaa tupakansavusta mutta omassa kodissasi sitä pitää kestää koko ajan ja on selvä terveyshaitta!....kyllä jossain on todella vikaa.....tähän on tultava loppu ja se tulee vaikka terveysviranomaisten tarkastuksella! Jos ihminen on noin tyhmä ettei ymmärrä oman terveytensä päälle, olkoon, mutta ei hän voi ruveta terrorisoimaan toisten terveyttä.

• lasse.e
        Jo riittää kirjoitti:

sietää todellista terveyshaittaa jonkun "älykääpiön" takia? Ei voi olla oikein että meidänkin taloyhtiössä, täysi alkoholistipariskunta savuttaa yläpuolellaan asuvaa vanhaa pariskuntaa, ovat sairaita ihmisiä jotka itse eivät ole koskaan polttaneet. Heidän asuntoonsa tulee kyseisestä alapuolen asunnosta niin voimakas tupakanhaju/ savu että petivaatteetkin haisevat, ja savu tunkeutuu asuntoon "joka kolosta".......nämä osakkaat ovat asuneet asunnossaan kolmekymmentä vuotta ja tämä "savuttava älykääpiö, toisen samanlaisen" kanssa kahdeksan kuukautta! On varmaankin vaan siedettävä vai?....uskomatonta, ravintolassa sinun ei pidä kärsiä vähää aikaa tupakansavusta mutta omassa kodissasi sitä pitää kestää koko ajan ja on selvä terveyshaitta!....kyllä jossain on todella vikaa.....tähän on tultava loppu ja se tulee vaikka terveysviranomaisten tarkastuksella! Jos ihminen on noin tyhmä ettei ymmärrä oman terveytensä päälle, olkoon, mutta ei hän voi ruveta terrorisoimaan toisten terveyttä.

Juuri näin.. Tuolle ongelmalle on jotain tehtävä. Eikös adressit.fi osoitteessa voi laittaa oman vetoomuksensa?

• voi voi
        Jo riittää kirjoitti:

olet turha valittaja. hyppää mereen. voi auttaa -- muita.

• H.K

Hei menin melkeen sanattomaksi kun luin tuota sinun saivarteluasi.VOI herranjumala en voi muuta sanoa kun uskomaton sepustus sinulla.En sano että muuta jonnekkin mutta kuitenki tee se.HOH HOIJAA.Älä enää avaudu täällä.BLEASE

• elämäänsä tyytyväine

Miksi asut siinä? Muuta johonkin korpeen niin ei tarvi valittaa. Pitäisi aikuisen ihmisen tietää kerrostalossa asumisen haitat. Kaikki hajut ja äänet kuuluvat elämään. Hyvää kesää sullekin.

• Hauenleuka

Tupakointi on haitallista, samoin passiivinen tupakointi. On kuitenkin hyvä erottaa toisistaan tupakan h a j u ja s a v u. Olen itse huomannut, että sopivalla tuulella voi ulkona haistaa tupakoinnin 10 m päästä vaikka pienintäkään savun häivää ei näy. Nenä erottaa niin pienet määrät, että en oikein jaksa uskoa että sitä voisi pitää varsinaisena passiivisena tupakointina. Tapauskohtaisesti parveketupakoinnista voi naapuriin kulkeutua joko joskus savuakin, mutta useimmiten kyse on vain hajusta. Silloin huoneeseen tulee niin vähän savua ettei siitä voi esim. jäädä mitään jälkiä asuntoon, kuten asunnossa tapahtuvasta tupakoinnista.

Jotkut hyvin herkät ihmiset ehkä voivat saada todellisia oireita vähästäkin määrästä, mutta useimmiten kyse on perussuhtautumisesta tähän hajuun. Luulisin, että siitäkin voi oppia olemaan välittämättä. Aivan kuten Helsingin keskustassa voi joutua todella inhottavassa autonkatkussa elämään, eikä siitäkään ole liiemmin tullut valituksia.

• paskanhaju

pitää varmaanki alkaa polttaa rikkipitoista jätettä partsilla, ja laittaa puhallin puhaltamaan naapurin terroristille päin. on muuten sitte inha haju siinä jätteessä, jää tupaskansavu mennentullen toiseks.

• antismoke

Pitkään etsin savutonta taloa ja sellaisen löysin mutta kun uusi naapuri tuli käryttelemään tuli siitä heti haittaa. Tämä talo oli savuton kunnes uusi naapuri tuli. Vuokranantaja kehui asuntoa maasta taivaaseen asti että on savuton plää plää plää. Sovin että voin maksaa vaikka enemmän kunhan saan elää savuttomassa ympäristössä. Nyt vituttaa. Siitä on tupakoinnista on sanonut kaikki naapurit sille kyrvälle mutta ei paska välitä. Onneksi ongelmaan on ratkaisu jonka kuulin eilen. Käryttävä naapuri saa hepulit hyvin pian, onneksi. Hahahah.

• jorma l
        Hauenleuka kirjoitti:

Tupakointi on haitallista, samoin passiivinen tupakointi. On kuitenkin hyvä erottaa toisistaan tupakan h a j u ja s a v u. Olen itse huomannut, että sopivalla tuulella voi ulkona haistaa tupakoinnin 10 m päästä vaikka pienintäkään savun häivää ei näy. Nenä erottaa niin pienet määrät, että en oikein jaksa uskoa että sitä voisi pitää varsinaisena passiivisena tupakointina. Tapauskohtaisesti parveketupakoinnista voi naapuriin kulkeutua joko joskus savuakin, mutta useimmiten kyse on vain hajusta. Silloin huoneeseen tulee niin vähän savua ettei siitä voi esim. jäädä mitään jälkiä asuntoon, kuten asunnossa tapahtuvasta tupakoinnista.

Jotkut hyvin herkät ihmiset ehkä voivat saada todellisia oireita vähästäkin määrästä, mutta useimmiten kyse on perussuhtautumisesta tähän hajuun. Luulisin, että siitäkin voi oppia olemaan välittämättä. Aivan kuten Helsingin keskustassa voi joutua todella inhottavassa autonkatkussa elämään, eikä siitäkään ole liiemmin tullut valituksia.

tupakointi piristää, tekee sosiaaliseksi ja on muutenkin mukavaa. Kokeile aloittaa vielä uudestaan, niin voisi olotila muuttua positiivisemmaksi.

• H.K
        paskanhaju kirjoitti:

pitää varmaanki alkaa polttaa rikkipitoista jätettä partsilla, ja laittaa puhallin puhaltamaan naapurin terroristille päin. on muuten sitte inha haju siinä jätteessä, jää tupaskansavu mennentullen toiseks.

Sinäpä jutun väänsit.Otitko oikeesti aamulääkkeesi.?????????

• Sama ongelma

Sääli, miten paljon epäasiallisia kommentteja tällainen tärkeä ja ajankohtainen keskustelunavaus synnyttää. On totta, että tuomioistuimet ovat antaneet käsittämättömiä päätöksiä. Toisaalta tuomarit päättävät vain sen suhteen, mitä on vaadittu ja mitä puolestaan näytetty; niillä ei ole kykyä ajatella asiasta laajemmin.

Jos talossasi asunnon ilmanvaihdon korvausilma on tarkoitettu tulemaan ikkunoiden, ikkunoiden pokien ja parvekkeen oven kautta, niin kuin monessa talossa on, niin vaadi taloyhtiötä ryhtymään toimenpiteisiin, että korvausilmasi olisi raikasta, puhdasta (niin puhdasta kuin asuinympäristö mahdollistaa) eikä sisältäisi tupakansavua. Tupakansavun terveydelliset, esteettiset ja asumismukavuuteen vaikuttavat haitat ovat todellisia ja osoitettuja. Lain mukaan asukkaalla ei ole oikeutta käyttää omaisuuttaan (asuntoaan) siten, että siitä aiheutuu haittaa ja käyttörajoituksia naapurille.

• Lantti-Antti

Vittu mitä valittajia, tämän keskustelun raivostuttamana aion istua koko illan parvekkeella pössytellen. Siinähän haistelette.

• vaikeuksia mut ok

Kyllä täytyy sanoa, et jos ongelma on tupakansavu, ni sit menee hyvin tai on muuten vaan sekaisin... Otan osaa.

• salmiakkimama
        vaikeuksia mut ok kirjoitti:

Kyllä täytyy sanoa, et jos ongelma on tupakansavu, ni sit menee hyvin tai on muuten vaan sekaisin... Otan osaa.

Naapurin juoppo ja moni muu naapuri röökaa. Kiva ois kesällä olla parvekkeen ovi auki jne, kuivatan pyykit siinä ja tykkään tsippailla kastellen kukkia tms. Vituttaa vielä enemmän nyt passiivinen tupakointi koska olen raskaana. Saakelin tupakoitsijat myrkyttävät syntymätöntä lapsiraukkaani.

Eräs päivä meni niin hermot että pistin pahinta mahdollista death metalia soimaan hyvistä poppivehkeistäni aina kun se tupakanpaska tunkeutui asuntoomme. Naapurin humpasta päätellen ei varmaan nauti sellasesta musiikista kuin minä :)

Ja kyllä mieluummin asuisin maalla kuin kaupungissa, en ole iloinen siitä että asun kerrostalossa. Maalla omakotitalossa asumista ei niin vaan "valita" Siihen tarvitaan mm. asuntolaina, lainantakaaja ja monta muuta asiaa. Sellaisia asioita ei päätetä/tehdä hetkessä.

• matojapiruja

Tupakoitsija voisivat kyllä muuttaa kaikki samaan taloon, ettei tarvisi kesällä kärsiä siitä kun parveken ovi on auki, niin tulee oksettava hauju sisälle. Tupakoitsijat ovat itsekästä porukkaa, harvoin heistä kukaan kysyy että saako polttaa, en nyt tarkoita parveketta, totta kai siel saa polttaa, lähinnä tarkoitin jos tupakoitsija littyy seuraan.

• minaminaminamina

Kyllä sanoa täytyy ongelma et jos on tupakansavu menee sekaisin ni sit hyvin on tai muuten vaan osaa. Sellasta...

• hhhhhhhhhhhhhhhh

tupakoitsijoista komentaa esim lapsensa pois tupakansavusta. Mitä väliä naapurilla kun vaan oma jälkikasvu pysyy terveenä. Idioottipaskanhajunen limanuljaska.

• ..

Muutin nykyiseen rivariasuntooni vajaa vuosi sitten. Ensin ongelmaa tupakointini suhteen ei ollut, mutta yhtäkkiä 2kk sitten se alkoi haitata. Jännä ettei toista naapuria haittaa yhtään, vaikkei sekään polta.. Ennen mun muuttoa asukkaat oli myös polttaneet takapihalla tuhkismäärästä päätellen.

Poltin takapihallani ehkä neljättä kertaa asumiseni aikana, ja naapurin rouva kirkuu ikkunastaan että pitää lopettaa kun savut tulee sisälle. Ymmärsin tilanteen, haluan toki olla hyvä naapuri, ja sanoin polttavani vastedes etupihallani. Rouva siinä haukkuu meikäläistä tupakkaterroristiksi kurkku suorana ja läimäyttää ikkunansa kiinni, koska en ilmeisesti heti lopettanut tupakoimista. Siitä lähtien on alkanut sen muminat ja valitukset nyt myös etupihalla tupakoidessani, aina jossain aidan tai varastokopin takana, ei ikinä päin naamaa kehtaa sanoa mitään. Tekis mieli lähteä siihen valitukseen mukaan mutta parempi olla hiljaa. Mulle riitti että muut talon asukkaat alkoi kaivelemaan mun roskia ja valittamaan maksamattomista laskuista. Onneks tää loppu ja naapureiden kanssa puhelu ei ole enää pelkästään yksinkeskustelua, kun osallistuvat jo juttuun mukaan. Tällä hetkellä seinänaapuri piinaa mua kaikin mahdollisin keinoin, millon lakaisee roskasa ja muut mun pihalle ja millon hakkaa seinää ja millon kyttää mua ikkunasta kun vastapäisessä lasten leikkipaikassa pikkusiskon kanssa olen ja milloin mikskäkin haukkuu.

Ikävä kyllä sen on nyt kestettävä savuhaitat. Mä halusin olla kohtelias naapuri ja polttaa mahdollisimman "huomaamattomasti", mutta jos se ei uskalla tulla suoraan sanomaan mulle vaan pitää mumista nurkan takana, niin saa mun puolesta kärsiäkin savun hajua. Kolme päivää viikossa oon himassa ja poltan about 9röökiä päivässä, joten ei se nyt niin kammottavan suuria päästöjä haistele. Onneks oon kattomassa uusia asuntoja, rajat ne on mullakin.

Aloittajalle, kannattaa varmaan sanoa että häiritsee ja keksiä yhdessä joku ratkaisu. Mä olisin iloinen jos mun naapurit kertoisi mulle kaiken mikä niitä haittaa mun asumisessa, mä tahdon olla hyvä naapuri. Kunnioituksen täytyy tietty olla molemmin puoleista, ei siitä muuten mene kuin napit vastakkain.

• valivalivali.

On jonkin sortin ongelma. Kaikista mahdollisesta epämukvuudesta tarvii valittaa. Muuta maalle tai lappiin omakotitaloon siellä saat asua rauhassa naapureista. Mua ärsyttää toi kun naapurit vaan valittaaa. Mitään ei saisi tehdä.

• raivo raitis

On teillä ongelmat. Muuttakaa metsään, siellä ei tarvitse sietää ihmisiä tapoineen

• minä vain

metsään saavat mennä ne typerät jotka eivät ymmärrä oman terveytensä päälle, ja viis veisaavat kanssaihmistenkään terveydestä. Onkin tehty tutkimus jossa on todettu tupakoivien olevan normaalia yksinkertaisempia ihmisiä joten eipä ihme! Kuka hiukankaan ajatteleva ihminen pilaa tevytensä a oman elämänsä savuttamalla keuhkonsa tukkoon?

• tupakkamies-b15
        minä vain kirjoitti:

metsään saavat mennä ne typerät jotka eivät ymmärrä oman terveytensä päälle, ja viis veisaavat kanssaihmistenkään terveydestä. Onkin tehty tutkimus jossa on todettu tupakoivien olevan normaalia yksinkertaisempia ihmisiä joten eipä ihme! Kuka hiukankaan ajatteleva ihminen pilaa tevytensä a oman elämänsä savuttamalla keuhkonsa tukkoon?

..yhdysvaltain presidentti Barack Obama on tupakoitsjia.

• Anonyymi
        minä vain kirjoitti:

hyvin mainittu ! itse olen herkkä savulle / hajulle . siis tupakan . kotonani ei ole koskaan tupakoitu . olen asunut kunnan rivitalossa jo useamman vuoden . naapureissa on ollut asukkaita jotka tupakoita , että ei nukuttua meinaa saada ja herää keskellä yötä . tämän rivitalon vieressä on joku vammaiskoti niin viime yönä selvisi , että siellä on hoitajia jotka tupakoivat vaikka niitten ei enää saisi . yksi tupakkiaski saisi maksaa ...... vaikka mitä . nytkin väsyttää keskellä päivää , kun 3 kkoa on pitänyt " herätä vähänväliä . saat. tupakki.

• kauheeta savua

nunnunnuu. Samalla vois kieltää kaikesta kitisevät ihmiset kerros ja rivitaloista. Niille vois olla oma asuinalue vaikka Ilomantsin Möhkössä. Loppuis narina ja vikinä eikä tupakansavu haittais.

• ota puheeksi

Mun kohdalla ei ollut kysymys pienestä epämukavuudesta vaan siitä että mulla on oikeasti astma ja sain oireita kun naapurin tupakansavu tuli asuntoon. Kun naapuri hiffasi tämän hän onneksi lopetti polttamisen niin että savu tulee suoraan mulle. Meni ilmeisesti kauemmas ikkunan äärestä ja nyt tulee vain kevyt leuhahdus joka ei käy henkeen tai yskitä. Joten kiitos siitä. :) Olisin tietty voinut nätisti sanoa enkä karjaista ikkunasta että etkö urpo tajua että mulla on astma. Sori taasen siitä.

• rectum.............
        ota puheeksi kirjoitti:

Mun kohdalla ei ollut kysymys pienestä epämukavuudesta vaan siitä että mulla on oikeasti astma ja sain oireita kun naapurin tupakansavu tuli asuntoon. Kun naapuri hiffasi tämän hän onneksi lopetti polttamisen niin että savu tulee suoraan mulle. Meni ilmeisesti kauemmas ikkunan äärestä ja nyt tulee vain kevyt leuhahdus joka ei käy henkeen tai yskitä. Joten kiitos siitä. :) Olisin tietty voinut nätisti sanoa enkä karjaista ikkunasta että etkö urpo tajua että mulla on astma. Sori taasen siitä.

voisi kaikki lihavat poistaa omaan kuntaan.en jaksa katsoa ihraa ja roikkuvia läskejä.
        vitun kitisijöitä tullu,kun viherpiipertäjät kaikkeen sekoaa.jos elämä ja ja haju/T
        haittaa?voi itsensä poistaa tästä savusesta nipottajien tyhmien saamattomien etc
        etc kaikessa rauhassa maan poveen.haittaako sitten madot?tuhkana olo?naapurit
        raatoparkissa? miksi maailmassa on perkeleesti tyhmiä,aivottomia,kateellisia

MR rectum from near helsinki

• isukkitsukki

Hyviä pointteja on tullut esille monessakin viestissä. Meillä on vähän samanlainen tilanne kuin aloittajalla eli ei paljon viitsi pidellä ikkunoita/parvekkeen ovea auki, koska tupakan haju ja savu tunkee heti sisälle :( Asumme kerrostalossa toisessa kerroksessa ja tupakoivia naapureita on kummallakin sivulla, alhaalla ja ylhäällä :S Mutta ymmärrän toisaalta tupakoiviakin, näin itse kun olen polttanut 10vuotta rahaa savuna ilmaan...nyt olen ollut 7kk polttamatta ja oppinut jo vihaamaan tupakan savua, miten hekin kokevat "oikeutensa" sauhutella omalla parvekkeellaan. Esim. jos olisin yläkertamme ukko joka asuu siis 3 kerroksessa ja hädin tuskin jaksaa puuskuttaa kotiinsa aina rappusia kävellen (hissiä kun ei ole :D), niin en helkutissa minäkään ravaisi aina alas röökille ja takas ylös :D

Meidän perheestä (2 aikuista ja 3 lasta) lähtee joka päivä aivan varmasti huutoa, itkua ja joskus jopa kirosanoja ilmoille niin, että ompa meilläkin oma kortemme keossa näissä naapuri möly/haju haitoissa. Ne vain ovat sellaisia asioita jotka on pakko hyväksyä kun asutaan kuin sillit purkissa. Tupakointi kiellot yms.rajoitukset ovat menneet koko ajan parempaan suuntaan ja toivon että jonakin päivänä koko typerä sauhuttelu loppuis kokonaan! Alkoholi ja tupakka verot niin ylös vaan kuin mahdollista :P

• Täti kaupungissa

Meidän rapussa haisee tupakka välillä, mutta ei se niin haittaa, kun huoneeseen tuleva haju
      joskus illalla joku naapuri paistaa läskiä, joku rasvan haju, ei hyvältä tuoksu, oksettaa.
      Mutta ei sille mitään mahda, kerrostalossa täytyy tottua hajuihin.
      Pahempaa se on kun on, niin hiljaista, että tekisi mieli kiljaista, ei minkään näköistä elämää talossa.
      Tuntuu kuin asuisi yksin koko talossa. Tarkoitan nyt normaalia elämän ääniä.
      On se muutenkin kerrostalo elämä yksinäistä. Maaseudulla ennemmän ihmistet on kanssakäymisessä
      keskenään ja kyläillään, eletään yhteisössä. Vaihdetaan kuulumisia ja välitetään toisista.

• minä en polta

oot ihme narisia ne jotka polttaa niin polttaa hommaa tuuletin

• .....l......

Jaa niinku vähä sama asia kun naapurista kuuluu joka päivä pianon soittoa jossa joku fanaattinen beibe harjottelee ilman minkäänlaista lahjakkuutta aina kello kymmeneen saakka. Hommaa korvatulpat. Tai känninen naapuri huutaa ja örveltää joka päivä aamusta iltaan saakka. Hommaa korvatulpat. Entäpä jos naapurissa asuu joku ihme skitso joka käy vaikka pimpottelemassa ovikelloo joka päivä n. 20-40 kertaa päivässä ja aina sama asia. Hommaa pehmustettu ovi jossa ei ole ovikelloa niin et kuule. Entäpä jos joku nostelee vaikkapa painoja jokapäivä niin että kolisee sellaset 20-40 kunnon kolahdusta päivässä. Hommaa taas ne korvatulpat koska naapurihan saa harrastaa mitä lystää. Sillon kun asutaan kerrostalossa, pitää ottaa muutkin naapurit huomioon. Mene sinä helvetin paskankärynen tupakanpolttaja sisälle saastuttamaan äläkä saastuta muidenkin ilmaa. Helvetin talipääröökaajat haiseekin kun katuoja.

• eräs naap.

Älä ota itseesi, tosiasiat on tosiasioita kun haisee niin haisee, minkäs sille voi.
        Mielipiteensä saa jokainen sanoa!

• vicemaan

käytävässä haisee rööki välillä,ratkaisin asian tiivistämällä asuntoni ulko-oven ja väli-oven. eipä tule savu sisään enää ja eikä muutkaan krääsät.

• pares

Meillä kans akat valitti tupakansavusta vaihdoin sikariin niin kyllä niitä vituttaa nyt kun menivät valittamaan siitä tupakasta kyllä mua naurattaa makiasti Hah Hah Haa.

• m36.

Vaikka mukava ukki onki, mutta ärsyttää kun se on ihan älytön ketjupolttaja. Asun yksiössä, jossa yhdistetty olohuone ja keittiö. Jos avaan parvekkeen oven niin ei mene kuin ehkä 10-20 minuuttia niin alkaa se rööki paskan haju kantautumaan sisälle. Olisi mukava jos näin kesäisin voisi pitää ovea auki ja saisi raitista ilmaa.

Olisi tosiaan hyvä jos olisi olemassa tupakoimattomia asuinrakennuksia, missä ei saa polttaa edes parvekkeella. Muuttaisin heti.

• hhhuuuhuhuhuuhuhu

ihmisellä pitäisi olla valinnan oikeus haluaako elää paskankäryssä vai ei. Kyse on kuitenkin terveydellisestä ongelmasta eikä jostain ruoankärystä tai naapurin meluhaitasta. Enemmän savutonta ympäristöä kansalle. Taajama-alueet savuttomiksi. Menkööt tupruttelijat pöndelle tuprutteleen missä saavat haista rauhassa.

• m36.
        hhhuuuhuhuhuuhuhu kirjoitti:

ihmisellä pitäisi olla valinnan oikeus haluaako elää paskankäryssä vai ei. Kyse on kuitenkin terveydellisestä ongelmasta eikä jostain ruoankärystä tai naapurin meluhaitasta. Enemmän savutonta ympäristöä kansalle. Taajama-alueet savuttomiksi. Menkööt tupruttelijat pöndelle tuprutteleen missä saavat haista rauhassa.

Ihan varmasti. Menkööt sitten 20 tai 100 vuotta, mutta tulevaisuudessa varmasti loppuu tuon paskan imuttaminen. Kun vahat ihmiset kuolevat, jotka ovat tottuneet polttamaan kaikkialla ja uusille sukupolville tupakkaa on aina vaikeampi saada. Jossain vaiheessa sitten tulee kokonaan stoppi.

Itsekkin poltin 1994-2009, mutta vain alkoholin kanssa. Nyt vuoden olen ollut polttamatta kokonaan. Mutta olen aina inhonnut röökin hajua, jos en ollut tarpeeksi kännissä meinasi aina oksennus lentää röökistä.

• viisastupakoitsija

tupakointi ei ole vaarallisempaa. siinä sinä saat vain prosentin niistä myrkyistä mitä itse tupakoijalle tulee kun se imee sitä tupakkaa. Jos ihmiset ei sais parvekkeella polttaa niin missä sitten? Jos menee ulos tupakille, niin moni heittää tumpin maahan, siitä tulisi valitusta. Eikä ne jaksa kävellä 100 metrin päähän talosta tupakalle.

Parvekkeellahan se on parempi polttaa koska usealla on tuhkakupit jonne laittaa ne tumpit, siitä minä enemmän huolehtisin. Jos se häiritsee niin ilmoita asiallisesti asiasta, ja jos ei toimi niin ei auta kuin kestää. Itsekkin poltan, mutta esim. kaupungilla jos on iso ihmisröykkiö ympärillä niin en polta. Ja bussipysäkillä en polta vaan vähän kauempana. Kyllä iso osa tupakoitsijoista älyää tämän ja että teidän valittaminen on suurimmaksi osaksi vaan lapsellista. Jos hengität savua niin tunnin päästä ei ole mitään myrkkyjä. Sama kuin valittaisit siitä kun pidät kaupungilla ikkunaa autossa auki ja valitat että pakokaasut pääsee keuhkoihin. Kyllä nyt sen ymmärtää jos ei halua tupakansavulle altistua.

Mutta passiivinen tupakointi EI OLE vaarallisempaa kuin normaali tupakointi. Esim. jos poltat aamulla ennenkuin olet syönyt mitään, verenpaineesi kohoaa kaksinkertaiseksi kuin mitä se on herätessä. Vanhoille ihmisille tämä on HETI hengenvaarallinen tilanne. Normaalisti se palaisi syödessä tai muuten aamutoimissa normaaliksi. Passiivisen tupakoinnin vaarat on propagandaa jota tupakanvihaajat viljelevät ja terveyslaitokset viljelevät. Itse tämän tiedän, koska olen sisätauti lääkäri. Voin lähettää vaikka kaaviot tupakoitsijan veri arvoista sun muista, ja sen ihmisen arvioista joka altistuu savulle joka päivä. Siitäpähän näette että kummin päin se on vaarallisempaa. Mutta olen itsekkin kyllä sitä mieltä että tupakoitsijat voisivat miettiä tarkemmin, ajatella kuten minä ja miettiä missä polttaa ja ottaa muut ihmiset huomioon.

Ja MV:lle vastaus myös samaan laatikkoon kun en jaksa eritellä. : Jos tupakointi kiellettäisi parvekkeilla, muuten hyvä ajatus mutta uskallappas sitten siitä rueta valittamaan kun tupakantumppeja on niin paljon maassa sen jälkeen, ja kun pikkulapset tunkee niitä suuhunsa ja koirat syö. Miettikää kuule vähän tarkemmin ennenkuin rupeatte valittamaan asioista ennenkuin mitään sanotte tai kirjoitatte.

• Ällöö

Ei voi pitää ovea aukki. Naapuri on krapulastseineen käynyt vessassa. Isännöitsijälle tulee valitus.

• Hyi Hyi !

Taidat olla homo !

• ÖRPS6

Itse olen tupakoitsia ja asunut kerrostaloissa suurimman osaa elämästäni. Muuta allergiaa ei minulla tietääkseni ole kuin hajuvesiallergia josta tulee kauhea päänsärky. Onneksi sellainen naapuri muuti pois joka kissanpissanhajua peittääkseen kyllästi ovensa vaikka millä haisevilla myrkyillä ja vielä suihkutti porraskäytävään deororantteja jotka tulivat postiluukun kautta asuntooni. Alakerrasani asuu joku kehitysvammainen mies joka tuntikausien haitarin soittonsa ohella häiritsee minua sillä kun pitää parvekkeensa ovea auki ympärivuorokauden keskitalvea lukuunottamatta ja voiveljet mikä mädäntyneen haju sieltä nousee että en paljoa voi pitää omaa parvekkeen ovea auki. Ikkunoista tulee hirveästi pölyä varsinkin silloin kun joku tuulettaa tekstiilejään. Vieressä on laajahko omakotitalo alue ja sieltä vasta kauhea savu tuleekin varsinkin viikonloppuisin kun jotku lämmitää puilla saunojaan, ne polttavat joskus vähänmuutakin kuten kumia ja muovia ja silmiä kirvelee. Aivan lähellä on myös kaukolämpövoimalaitos ja elintarviketehdas savupiipuineen eikä tarvinne edes kertoa mitä käryjä sieltä tulee. Ulkona tuoksuu koiran kakat, ihmisen pissat ja oksennukset kaljapullon lasin sirpaleiden välistä sulassa sovussa. Pojat kaasuttelevat mopojaan ikkunani alla ja mikä savu sieltä tuleekaan. Tuntuu siltä että tupakoitsioiden vainoaminen on nyt vain muodikasta ja on paljolti henkinen kysymys kuinka paljon jotkin savut ja hajut häiritsee, Ihan oikeasti.

• Herra naapuri

Itseäni häiritsee naapureiden lapset, ukot, akat ja koirat sekä kissat. Ruuan hajut, sekä rapussa tömistely ja avaimien kilistelyt. Meteli ja puhe, huudot ja laulut. Kännyköillä puhumiset ja autolla ajamiset. Pihalla ja parvekkeella grillaamiset. Kukkien kastelut ja lehtien haravoimiset ( sekä haravalla että puhalluslaitteella.)Myös kun ikkunoita pestään ja saranat natisevat ja vettä roiskuu..
      Puhumattakaan mattojen tamppaamisista ja hiekkalaatikossa sekä pihalla olevista leluista, pyöristä y.m
      Häiritsee myös rappukäytävässä leijuva parfyymin haju ( sekä välillä kun joku on laskenut leijan..hyh hyh)Kyttäävät naapurit häiritsee, sekä ne jotka tervehtimättä ohitse kulkevat. Olisi paljon muutakin, mutta täytyy mennä korvatulppia laittamaan..naapurin ovikelloa rimputetaan jo toista kertaa..En kestä..

• Herra naapuri

Tämä asia on vielä lisättävä : seksiaktit häiritsee!! Ja vielä kun tuntuu että kaikilla sängyt natisee, kun yksi naapuri lopettaa, niin toinen aloittaa sitä jyystäämistä! Viimekin yönä naapurin nuorimies aloitti kl.01.27 ja lopetti 02.13. Aloitti uudelleen seksihurjastelun 04.17 ja lopetti 04.42. Tosin olin silloin lyönyt nyrkillä seinään jo pitkän tovin.

• 7557575644355

kylläpä kerrostalot on huonosti suunniteltuja. ehdotan että vaadit vahingonkorvausta talon suunnitelleelta arkkitehtitoimistolta.

• sauhuaa sauhuaa

Omakotitaloon idiootit valittajat ei haittaa vaikka vähän savuaakin toi ei oo kun kusipäisten ihmisten rutinaa vihreiden paskapuhetta

• En lopeta...

tupakoitsijat ovat kaikkein pahimpia valittelijoita..
      Tosiasiassa niitä kiusaa tupakan haju vain siksi kun
      tekee mieli alkaa polttaa uudelleen....

• Taas.

Häiritsee,kun naapurustossa ihmiset juopuvat alkoholista ja humaltuneena pitävät kova- äänistä mekastusta ja hoippuvat piha-alueella. Tupakoitsijat eivät taas häiritse minua laisinkaan,koska he käyttäytyvät kohteliaasti ja fiksusti. Kyllä minusta kerrostaloissa ja rivitaloissa pitäisi alkoholin käyttö kieltää kokonaan,koska siitä on selkeää haittaa,niin naapureille,kuin perheille joissa alkoholia nautitaan.

• miljoona siirtolaist

Toivon, että Suomeen saadaan vähintään miljoona maahanmuuttajaa. Silloin loppuisi tämä kaikki turha valittaminen ja omaan napaan tuijottelu. Meidän taloon muutti viisi perhettä Afrikasta ja Lähi-Idästä ja meno on todella muuttunut oikeasti parempaan suuntaan.

Nyt on ilmassa eksoottisten ruokien hajua, lasten iloisia ääniä, tupakansavua, suitsukkeiden tuoksua ja meteliäkin. Eli ääntä ja elämää. Paljon lisää tätä.

Ps. opettele kirjoittamaan kunnolla.

• en tupakoi

asuntoja pitäisi olla vain savuttomille ihmisille. joten nikotiini pellet voisivat pönkittää huonoa itsetuntoaan omissa asuin alueessaan. se on säälittävää kun tupakka sanelee tahdin ja pelle sen kun tanssii,tosin minkäs voit ku selkärankaa tai omaa tahtoa ei ole.

• lukasa

tupakointi.ei ole ainut ongelma haukkuat koirat 3 naapurilla.kuuntelen sitä koirien haukuntaa kaikki päivät.lisäksi noita mummoja jotka hakkaa mattoja urakalla....eli kerrostaloissa on muitakin ongelmia ku tupakka.eli mä olen sitä mieltä että kerrostalossa aina jotain se on siedettävä tai muutettava vähän väliä itse taikka mummonmökkiin maalle.

• kylvain

Minäkin muistan sen lapsuuden, kun lapsena tuli istuttua vanhempien kyydissä autossa ja samaan aikaan isä poltti tupakkaa ajaessa. Isä poltti myös tupakkaa meidän kodin apukeittiössä. Sitä se oli silloin.

Itse tupakoitsijana ymmärrän kyllä huolesi. On kesä. On ihanaa pitää ikkunoita ja ovia auki, mutta ei silloin kun tulee tupakansavua sisään huoneistoon. En mä tiedä mitä minä tähän muuta sanoisin. En minä parveketupakointia kieltäisikään. Voisi käydäkkin savukkeella.

• Se parhaiten nauraa

Täällä tupakoitsijat henki vinkuen puolustavat oikeuksiaan hitaaseen itsariin "Jos valitatte, ni poltan vielä enemmän!" Joo, tee niin, päästään taas yhestä käryttäjästä, kun kohta keuhkoahtaumatautisena raahaudut happipullon kanssa sairaalan ja kodin väliä kunnes vihdoin kuolet pois haisemasta. Tai ehkä olet onnekas ja saat keuhkosyövän, se tappaa nopeasti.

• justt
        Se parhaiten nauraa kirjoitti:

Täällä tupakoitsijat henki vinkuen puolustavat oikeuksiaan hitaaseen itsariin "Jos valitatte, ni poltan vielä enemmän!" Joo, tee niin, päästään taas yhestä käryttäjästä, kun kohta keuhkoahtaumatautisena raahaudut happipullon kanssa sairaalan ja kodin väliä kunnes vihdoin kuolet pois haisemasta. Tai ehkä olet onnekas ja saat keuhkosyövän, se tappaa nopeasti.

Vetäkää vaan sätkää posket lommolla,tulee varmaan hyvä olo. Tupakoitsijan henki haisee viemärille ja sormenpäät ja hampaat keltasena ja terveys menee, mut ei ku lisää vaan.

Jos tupakka tulis nyt uutena keksintönä markkinoille, mitäs luulisitte, pääsisikö myyntiin? Tuskin, niin selvästi terveydelle vaarallista ainetta se on. Mutta sätkänvetäjät nyt vaan haluavat maksaa myrkyttäjilleen (tupakkatehtaat) siitä ilosta et saavat pilata terveytensä.

Suomi on vapaa maa jne., mutta parveketupakointi on kyllä kotirauhan rikkomista, sillä se haju kulkeutuu koko asuntoon tosi häiritsevästi. Luulisi, et vähitellen noin järjetön homma kielletään kokonaan.

• tupakointi

Itsellänikin on ongelmana naapurin tupakointi. Parveketupakoinnista ei ole kyse, se olisi jopa plussaa jos vertaa nykyiseen tilanteeseen. Alakerran naapurini tupakoi sisällä, ja haju tulee erittäin voimakkaasti ilmanvaihto-kanavista asuntooni (talo rakennettu 60-luvulla). Eli aina kun hän sytyttää röökin, alkaa keittiön, wc:n ja kylppärin kautta tulvia ummehtunut spurgulöyhkä. Itse olen ex-tupakoitsija eikä minua todellakaan kovin helposti saa häiriintymään tupakoinnilla, mutta tuo on kyllä jo liikaa. Ei auta tuulettaminen ja yölläkin saatan oikeasti herätä siihen että kämppäni haisee yhtä voimakkaasti kuin jos itse polttaisin täällä. Kaikki huonekalut ja vaatteet haisevat tupakalle ja tuntuu ettei asuntoa saa puhtaaksi kun se haju hämää ja antaa likaisen vaikutelman. Isännöitsijän kanssa aiheesta oli puhetta erään toisen asian yhteydessä, ja hän totesi että asialle ei valitettavasti voi mitään.
      Sen lisäksi että tämä on ylimääräinen terveysriski, koen sen myös tulipaloriskinä. Pitää toivoa ettei naapuri sammu rööki kädessä kun tykkää kuitenkin heittää kännin päälle viikonloppuisin (melutaso sentään pysyy siedettävänä)..

• Smoker*

Itse tupakoin "säännöllisen epäsäännöllisesti" eli lähinnä viikonloppuisin viihteellä. Arkisin ei edes tee mieli tupakkaa ja pitäisi lopettaa koko tapa. Ymmärrän täysin sen että naapurien tupakointi kerrostalossa häiritsee. Tupakansavu ei ole kaikkein miellyttävin tuoksu ja siksi en itse polta sisätiloissa/autossakaan koska siitä jää niin epämiellyttävä haju.

Muistan vuosien takaa kun itse asuin kerrostalossa ja naapurissani asui nainen joka kävi tosi ahkerasti tupakalla. Kesäisin kämpässäni oli tosi kuuma ja tykkäsin pitää parvekkeen ovea auki mutta jouduin sen suunnilleen joka kerta sulkemaan koska naapuri kävi tupruttelemassa ja kaikki savu tuli ovestani sisään. Tämä otti suunnattomasti päähän varsinkin kun en voinut tehdä asian hyväksi mitään. Olin jo silloin vuosia sitten sitä mieltä että parveketupakointi pitäisi kieltää juuri tästä syystä. Olen odotellut että koska asia mahtaa edetä mutta eipä näytä etenevän (mitä ihmettelen suuresti, päättäjät eivät sitten varmaan ole asuneet kerrostalossa eivätkä ole kokeneet samaa). Nykyisin asun rivitalossa mutta edelleen muistan kuinka paljon harmitti kun ei voinut omassa kodissaan pitää ovea auki kun tupakkaterrori esti sen.

Eikä tämä ole "haukkumista" vaan ihan faktaa, ei kenenkään pitäisi kärsiä tupakansavusta ellei itse niin päätä.

• sanoa et

sinua en haluaisi naapuriini asumaan! Vaikutat vainoharhaiselta ja etsimällä haet vikoja: Sen lisäksi että tämä on ylimääräinen terveysriski, koen sen myös tulipaloriskinä. Mites toimit liikenteessä, paha paha auto hus, hus. Uskaltauduitko juhannuksena ulos, moni kuoli taas, kiellätkö juhannuksenkin? Pitää toivoa ettei naapuri sammu rööki kädessä kun tykkää kuitenkin heittää kännin päälle viikonloppuisin. Ps. rappusetkin voivat olla vaaralliset, vedätkö ne sileäksi rampiksi? Oletko tutkituttanut nenäsi jos vaikka omaat yliluonnollisia hajuja haistavan nenän? Esim. 1834 Aadolfin Aapro poika vetäisi savut kotisi paikalla ja pystyt nyt haistamaan ne.

• Tupakointi kielto

Minuakin häiritsee ja ottaa päähän naapurin tupakointi.

En voi istua rivitaloasunton puutarhassa, kun naapurini tupakoi aidan toisella puolella.

Ja savu sieltä tulee minun puolelleni.

Tupakointi parvekkeilla ja rivitalojen puutarhoissa tulisi kieltää.

Omakotitaloissa tehköön jokainen mitä haluaa.

• }}}}}}}}}

Jotkut ylempänä selittävät, et ruoankäryäkin on ja muuta haittaa kerrostaloissa. No, on on, mut ruokaa on kaikkien pakko syödä elääkseen, joten eiköhän se kuulu niihin normaaleihin elämiseen liittyviin asioihin, mut tupakkaa ei tarvi kukaan. Se on päinvastoin vaarallista terveydelle, kuten te tupakoitsijat saatte lukea paketista joka kerta kun sen esiin kaivatte.
        Tupakanviljelyalueilla voisi alkaa kasvattaa ruokaa nälkäänäkeville köyhiin maihin.

• 24
        }}}}}}}}} kirjoitti:

Jotkut ylempänä selittävät, et ruoankäryäkin on ja muuta haittaa kerrostaloissa. No, on on, mut ruokaa on kaikkien pakko syödä elääkseen, joten eiköhän se kuulu niihin normaaleihin elämiseen liittyviin asioihin, mut tupakkaa ei tarvi kukaan. Se on päinvastoin vaarallista terveydelle, kuten te tupakoitsijat saatte lukea paketista joka kerta kun sen esiin kaivatte.
        Tupakanviljelyalueilla voisi alkaa kasvattaa ruokaa nälkäänäkeville köyhiin maihin.

eikö omakotitaloissa asuvilla muka ole naapureita? nykypäivänä naapurit ovat vieläpä lähes yhtä lähellä kuin rivitaloissa. kielletäänkö omakotitalojen pihoillakin sauhuttelu? ja huhhuh ....

• loppumaan saa

Itse olen kerran kärsinyt naapurin päihderiippuvaisen haluttomuudesta ottaa naapureitaan, joihin siis itsekin lukeuduin, huomioon. Kävin useasti pyytämässä häntä polttamaan siten, ettei savu tule asuntooni. Hän suhtautui pyyntöihini välinpitämättömästi ja minuun henkilönä vihamielisesti. Tulkitsin asian siten, ettei hänen mielestään tarvinnut kuunnella minua.

No, kun kerran naapurini ei itselleen mitään mahtanut enkä minä halunnut savua hengittää kotonani, niin löysin keinon, jolla tuon sai loppumaan. Vaatimattomilla tietoteknisillä taidoillani valmistin äänitiedoston, johon kuului oksennuksen, piereskelyn, virtsaamisen, ulostamisen ja rakkauden hedelmistä nauttimisen ääniä. Muutama täsmäsijoitettu kaiutin suuntasi äänet juuri sinne, missä tämä elämässään heikosti menestyvä naapurini kävi tupakalla, eli hänen parvekkeelleen. Aina, kun asunnossani alkoi haista tupakka, laitoin äänitteen päälle.

Heti ensimmäisen kerran jälkeen hän ilmestyi ärtyneenä oveni taakse ja sanoi, että minun pitää lopettaa tuollainen melusaaste. Vastasin, että äänite pyörii vain silloin, kun asunnossani on tupakansavua. Hän poistui. Pian tämän jälkeen savua tuli taas asuntooni, jolloin äänite tietty lähti pyörimään. Sen jälkeen hän ilmestyi oveni taakse ilmeisen vihaisena ja lupasi käyttää fyysistä väkivaltaa, mikäli äänet vielä jatkuvat. Totesin, ettei se, minkälaisia äänitteitä kotonani kuuntelen, ole naapurini päätäntävallassa, ja että äänet kuuluvat mielestäni olennaisena osana elämykseen, jonka asuntooni sen ulkopuolelta leijaileva tupakansavu saa aikaan. Kerroin myös äänittäväni parhaillaan käymäämme keskustelua ja poliisia varmasti kiinnostavan, että minua on etukäteen uhkailtu, mikäli joltakulta sattuisin turpaani saamaan.

Naapuri jatkoi muutaman päivän kiukkuisena tupakointiaan parvekkeella, ja minä klikkailin äänitteen päälle aina kun savua asuntooni tuli. Kuinka ollakaan, muutaman päivän jälkeen savua tuli tavallista enemmän, jolloin laitoin äänitteen hieman kovemmalle. Seuraavana päivänä naapurini saapui taas ovelleni, tällä kertaa raivoissaan huutamaan. Oli kuulemma oikein naisvieraita ollut, eivätkä vieraat olleet juuri pitäneet äänitteestäni. Vastasin, etten minäkään ollut pitänyt heidän löykäävästä savustaan, jota olivat asuntooni siirtäneet. Ei, naapuri ei käynyt käsiksi.

Kuinka ollakaan, naapuri siirtyi tupakoimaan piha-alueelle, vieläpä aika kauas talosta. Äänitteestä tuli siis tarpeeton, vaikkakin se säilyy osana henkilökohtaista historiaani - epäilemättä myös tuon ex-naapurini historiaa. Hän kieltäytyi vastaamasta tervehdyksiini koko loppunaapuruutemme ajan. En ymmärrä, miksi.

• Hauskaa =D

Hauska juttu! Kerrostalossa vaan ei voi tuollaista toteuttaa, kun sitten se häiritsisi myös noita hyviä naapureita eikä vain sitä pössyttelijää. Joskus on tehny mieli suihkuttaa jotain tosi törkeän hajuista menneniä tapakoitsijan parvekkeelle, mut SE varmastikin on kielletty, mut röökaamalla terrorisointi ei ole :/
        Tupakoitsijat on tosi säälittäviä riippuvuusongelmaisia, jotka eivät saa korjattua itselleen hengenvaarallista huonoa tapaa. Surkimuksia...

• 24
        Hauskaa =D kirjoitti:

Hauska juttu! Kerrostalossa vaan ei voi tuollaista toteuttaa, kun sitten se häiritsisi myös noita hyviä naapureita eikä vain sitä pössyttelijää. Joskus on tehny mieli suihkuttaa jotain tosi törkeän hajuista menneniä tapakoitsijan parvekkeelle, mut SE varmastikin on kielletty, mut röökaamalla terrorisointi ei ole :/
        Tupakoitsijat on tosi säälittäviä riippuvuusongelmaisia, jotka eivät saa korjattua itselleen hengenvaarallista huonoa tapaa. Surkimuksia...

naurettavaaa itkua

• _____________

muuta maalle, jos häiritsee. Kaupungissa asuu ihmisiä joita täytyy sietää. Et omista yksin kaupunkia. Jos kehtaat, niin käy sanomassa tupakoijalle henkilökohtaisesti asiasi.

• Matti Viikate

Paras on kun vain pidat ikkunan kiinni, siita ei tule mitaan, etta muuttaa kerros tai rivitaloon ja alkaa valittaa muiden tekemisista. Omakoti taloon jos muutat niin ongelma ja elamasi helpottaa kummasti, siten voi myos olla helpompi loytaa samanhenkista seuraa. http://mattiviikate.newsvine.com/

• menkööt ulos

asuvat ylä- ja alapuolellani, molemmilla juhlia jolloin myös heidän vieraansa polttavat lasitetulla parvekkeella. Haju on aivan kamala, juhannusaattoiltana jouduin pitämään ovet ja ikkunat kiinni koska naapurilla vieraita ja parveketupakointi päällä. Yläkerran naapuri ei kai omista tuhkakuppiakaan koska tuhkaa myös parvekkeenlattiallani. Kotini on pieni ja kesällä kuin helvetin esikartano kuumuudessaan ja inhoan sydämmeni pohjasta naapureideni tupakointia. Minäkin haluaisin nauttia parvekkeestani ilman tupakansavua. Nyt en voi tehdä siellä mitään esim. pyykinkuivaus ja vaatteiden tuuletus mahdoton yhtälö. Tupakanhajut tulee myös välillä makuualkoviini vaikka ovi kiinni. Olen astmaatikko, maksan kallista vuokraa enkä halua muuttaa näitten typerien itseensä rakastavien tyyppien takia kotoani minnekkään.

• fftftcfyt
        menkööt ulos kirjoitti:

asuvat ylä- ja alapuolellani, molemmilla juhlia jolloin myös heidän vieraansa polttavat lasitetulla parvekkeella. Haju on aivan kamala, juhannusaattoiltana jouduin pitämään ovet ja ikkunat kiinni koska naapurilla vieraita ja parveketupakointi päällä. Yläkerran naapuri ei kai omista tuhkakuppiakaan koska tuhkaa myös parvekkeenlattiallani. Kotini on pieni ja kesällä kuin helvetin esikartano kuumuudessaan ja inhoan sydämmeni pohjasta naapureideni tupakointia. Minäkin haluaisin nauttia parvekkeestani ilman tupakansavua. Nyt en voi tehdä siellä mitään esim. pyykinkuivaus ja vaatteiden tuuletus mahdoton yhtälö. Tupakanhajut tulee myös välillä makuualkoviini vaikka ovi kiinni. Olen astmaatikko, maksan kallista vuokraa enkä halua muuttaa näitten typerien itseensä rakastavien tyyppien takia kotoani minnekkään.

Lasitettujen parvekkeiden rivistö on kuin hormi talon seinässä. Savut kulkeutuvat alhaalta ylöspäin.

Astmaatikoille ja muillekin vinkiksi, että uusista taloista osa on savuttomia. Siis, järjestyssäännöt kieltävät kaiken tupakoinnin sisällä ja ulkona. Näin tehdään mm. kaupungin omistamissa vuokrataloissa.

Tupakoivien ja tupakoimattomien kansalaisten sosiaalinen eriyttäminen on alkanut.

• Migreenipää
        fftftcfyt kirjoitti:

Lasitettujen parvekkeiden rivistö on kuin hormi talon seinässä. Savut kulkeutuvat alhaalta ylöspäin.

Astmaatikoille ja muillekin vinkiksi, että uusista taloista osa on savuttomia. Siis, järjestyssäännöt kieltävät kaiken tupakoinnin sisällä ja ulkona. Näin tehdään mm. kaupungin omistamissa vuokrataloissa.

Tupakoivien ja tupakoimattomien kansalaisten sosiaalinen eriyttäminen on alkanut.

Savuttomat talot ovat hyvä asia, sillä tupakankäry on monelle iso haitta elämässä. Jotkut edempänä kehottavat muuttamaan omakotitaloon, jos tupakanhaju haittaa. Miten köyhä minnekään omakotitaloon voi muuttaa? Ja myös jotkut selittää et lapset pitää ääntä ja ruoan käryt haisee. Lapset ja ruoka kuuluvat elämään, tupakka ei.
        Itselläni migreeniä ja silloin tupakanhaju saa todella pahoinvoivaksi. Seinänaapurini tupakoi monta kertaa päivässä, vaikka hänellä on vasta 2 kk vanha vauva. Kerran migreenin alkaessa, kävin pyytämässä ettei polttaisi pariin tuntiin, niin tyttöpä veti oven nenän edestä kiinni ja hetken päästä haju jo levisikin asuntooni. Olipa ystävällistä, joo.
        Sanotaan, et kerrostalossa pitää ottaa muutkin asukkaat huomioon, mut se näköjään koskee vain tupakanpolttajia eikä meitä muita.

• LM-Man
        Migreenipää kirjoitti:

Savuttomat talot ovat hyvä asia, sillä tupakankäry on monelle iso haitta elämässä. Jotkut edempänä kehottavat muuttamaan omakotitaloon, jos tupakanhaju haittaa. Miten köyhä minnekään omakotitaloon voi muuttaa? Ja myös jotkut selittää et lapset pitää ääntä ja ruoan käryt haisee. Lapset ja ruoka kuuluvat elämään, tupakka ei.
        Itselläni migreeniä ja silloin tupakanhaju saa todella pahoinvoivaksi. Seinänaapurini tupakoi monta kertaa päivässä, vaikka hänellä on vasta 2 kk vanha vauva. Kerran migreenin alkaessa, kävin pyytämässä ettei polttaisi pariin tuntiin, niin tyttöpä veti oven nenän edestä kiinni ja hetken päästä haju jo levisikin asuntooni. Olipa ystävällistä, joo.
        Sanotaan, et kerrostalossa pitää ottaa muutkin asukkaat huomioon, mut se näköjään koskee vain tupakanpolttajia eikä meitä muita.

jees, sinne mäkin haluan. Ottaa niin päähän naapurin tupakansavu. Varsinkin aamurööki partsilla on yhtä helevettiä kun naapurin tupakansavu käy nenään

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      122
      6079
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2140
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1972
    4. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1153
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      70
      1151
    6. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1007
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1007
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      922
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      907
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      775
    Aihe