Saisinko pikaisesti neuvoa, uskaltaako ostaa rivitaloasunnon ostaa, vaikka asunto ei ole RS-kohde?
Mitä muistettavia seikkoja on ja miten voin selvittää rakennuttaja meriittejä yms luotettavuutta?
Ei RS-järjestelmään kuuluva kohde
9
3463
Vastaukset
Hallinnanjakosopimuksella jaettu kiinteistö?
Muutenhan uudistuotantoon sovelletaan kaikkien asunto-osakeyhtiöden kohdalla asuntokauppalakia, tosin valmiissa kohteessa ei tarvita rakennusvaiheen aikaisia turva-asiakirjoja..- Tietämätön12
Samaa asiaa kyselen. Tarjottiin rakenteilla olevaa ei RS-kohdetta, melko edullisesti. Mitä riskejä tässä on? Tunnen rakennuttajan henkilökohtaisesti ja tiedän, että varallisuutta löytyy yhtiöstä.
Kuinka paljon vähemmän per neliö tällaisesta kannattaa maksaa? Tuleeko yhtiön hallinnon perustamisesta jotain suuri kuluja? Pitääkö rakennuttajan hoitaa hallinnon perustaminen, sekä yhtiön talousarvio, vaikka kyseessä ei ole RS-kohde? - kuuseen koko RS
Tietämätön12 kirjoitti:
Samaa asiaa kyselen. Tarjottiin rakenteilla olevaa ei RS-kohdetta, melko edullisesti. Mitä riskejä tässä on? Tunnen rakennuttajan henkilökohtaisesti ja tiedän, että varallisuutta löytyy yhtiöstä.
Kuinka paljon vähemmän per neliö tällaisesta kannattaa maksaa? Tuleeko yhtiön hallinnon perustamisesta jotain suuri kuluja? Pitääkö rakennuttajan hoitaa hallinnon perustaminen, sekä yhtiön talousarvio, vaikka kyseessä ei ole RS-kohde?RS turvaa mahdolliset rakennuttajan virheet takuuvarantojen muodossa. Sanoisin, että enemmänkin olisi syytä selvittää miksi kohde ei ole RS, syitähän voi olla vaikka kuinka. Sen tiedän, että pankit lainoittaessaan kyllä peloittelevat ostajat jollei kohde ole RS, eivät välttämättä anna edes lainaa sellaiselle kohteelle. SE, mikä on valitettavaa, on että nämä pankkihenkilöt KUVITTELEVAT että jos ostamassa on rivitaloa, että se automaattisesti on asunto-osakeyhtiö , josta helposti seuraa tämä RS -vaatimus myöskin ja siihen ne lainaneuvottelut sitten jo loppuukin
- Älä osta
Ns. "ei-RS-kohdetta" ei saa tarjota ostettavaksi, ennenkuin yhtiön KAIKKI rakennukset on lopputarkastettu. En tiedä, otatko ostajana sen kummempaa riskiä, mutta myyjä ainakin ottaa ison riskin. Toki tämän kirjoituksen jälkeen itsekin otat riskin, koska nyt tiedät tästä. Käytännössä RS-järjestelmän turva-asiakirjat ovat melko turha-asiakirjoja. Samoin vakuudet, joita asetetaan rakentamisen ajaksi ja rakennusvaiheen päätyttyä. Jos rakennusliike oikeasti tekee konkan, niin vakuudet tuskin riittävät edes puoleen, koska asuntorakentamisessa on nykyään niin paljon puutteellisuuksia. Toiseksi keskeneräisen valmiiksirakentamiseksi saa todella etsiä tekijää, joka viitsii siihen ryhtyä vastuiden vuoksi.
- Partnevia
Hyvin usein nämä RS-järjestelmää välttelevät raksaliikkeet ovat taseiltaan aika pieniä toimijoita. Valitettavasti oikeusjärjestelmämme antaa mahdollisuuden konkurssin jälkeen aloittaa aina uuden Oy:n, ja toiminta jatkuu. Uusi Oy ei vastaa konkan tehneen virheistä ja vastuista millään tapaa. Urakkasopimuspohjaisissa kiinteistökaupoissa ostajien pitäisikin aina muistaa valvoa etunsa esim. sulkutilille asetettavalla takuurahastolla, josta takuu- ja virhekorjauksiin saisi edes vähän helpotusta.
Suomen kiinteistöjärjestelmää ollaan parhaillaan muuttamassa kohti 3D-kiinteistöjärjestelmää, joka mahdollistaa tulevaisuudessa myös kerrostalojen rakentamisen kiinteistömuotoisiksi. Siinä on periaatteessa samanlainen mahdollisuus hallinnanjakosopimuksella sopia samoista, mistä As Oy määrää yhtiöjärjestyksessä. Kiinteistölle voidaan myös perustaa Kiinteistöosakeyhtiö, joka myy osakkailleen määräosan kiinteistöstä horisontaalisesti ja vertikaalisesti (huoneiston mitat P x L x K). Yhtiö voi palkata toimitusjohtajan, joka vastaa As Oy:n isännöitsijää. No, mitä etuja tästä on? Ainakin voi kiertää AsOyL:n säädöksiä, kun sitä säätelee MK ja KL.
- näinkin voi käydä
Muistaakseni ennen kuin RS-järjestelmä luotiin, saattoi sattua niin ikävästi, että (huijari)rakentaja myi samat osakkeet pariin kolmeen kertaan. Muuttopäivä kun koitti, oli samaan asuntoon muuttamassa 3 perhettä. Arvatkaapa löytyikö rakentajaa enää? Osakekirjat yleensä laitetaan tänä päivänä painoon vasta kun kohde valmis.
- varokaa
Hei,
Varokaa virolaista murhayrityksetä syytettyä huijarirakentaja Andrus Väikenurm-ea.- varoitus10
Hei!
Huijari Andrus Väikenurm.
- asd dfg
Tärkein asia on että maksut tehdään jälkikäteen rakennusvaiheiden toteuduttua.
Jos talo on jo valmis niin sittenhän RS-järjestelmällä ei ole enää niin suurta merkitystä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559