Minulla ei ole tarinaa. Olen niin turha ja epäonnistunut ettei minulla voi olla mitään tarinaa. Minä vain olen olemassa.
olen kärsinyt monta vuotta masennuksesta. Välillä ajatellen että selviän siitä omin voimin, välillä kokeillen lääkkeitä ja ammattiauttajia. Välillä taas on tuntunut että auttaja ei auta yhtään vaan pelkästään syyttää minua kaikesta ja itsepä olen oloni aiheuttanut ja lopettanut käynnit. Nyt on säännöllinen hoito ja lääkitys. Ja sellaiset hoitajat joista uskon että todella haluavat auttaa eivätkä pahenna oloa entisestään.
Mutta olo ei vaan parane. Tulevaisuudelta ei ole mitään odotettavaa enkä jaksa uskoa että löytäisin omaa paikkaani maailmassa jossa pitää olla vahva ja hyvä. Jouduin keskeyttämään opiskeluni ja vaihtamaan alaa koska kroppa ei kestänyt opiskelemaani alaa. Kaikki hajosi alta. Jo opiskellessa pää tuntui hajoavan mutta kaiken loppuessa se hajosi täysin.
Nyt en vain pääse jaloilleni. Olen vaan niin sairas. En jaksa enää. Päivät ovat yhtä sumua enkä jaksa tehdä mitään. En jaksa edes nukkua. Kuudes kuukausi sairaslomaa menossa. Hyvä, koska en mihinkään työhön kykenisikään. En vaan jaksa. Olen muille ihmisille pelkkä riesa ja aiheutan pelkkää huolta ja pahaa oloa.
Siitähän on mustaa valkoisellakin niin miksi jaksaisin ajatellakaan muuta. Paras ystäväni jätti minut jokin aika sitten. Kirjeellä. sai tarpeekseni minusta ja mielialoistani. Hän ei halua että otan mitään yhteyttä ennen kuin olen paremmassa kunnossa. Nyt pelkään että kaikki muutkin jättävät. ne vähät ketä ympärilläni on. Tosin hekin varmaan pian unohtavat minut kun ei jaksa olla aktiivinen. eivät he minun seuraani kaipaa, ei heitä huvita nähdä minua kun olen aina niin..no, tällainen.
haluan vain olla yksin ja tuijottaa eteeni. ja haluaisin itkeä. Mutta en enää osaa. Mikään ei tunnu miltään ja kuitenkin kaikki tuntuu vaan niin pahalta.
Olen vielä nuori, reilusti alle 30. Elämä valuu hukkaan. Vaikka en sille mitään voi. Minulla oli vielä joku kuukausi sitten tahtoa auttaa itseäni ja tahto parantua. Ajattelin jatkuvasti että paranen, ei tämä ole aina tällaista, niin minulle on sanottu ja hoitajat rohkaisevat. ja seuraava päivä tsuntui ehkä taas hiemen helpommalta ja lohdullisemmalta kuin edellinen. Mutta sitten tulee uusi romahdus ja kaikki työ tuntuu menevän hukkaan... Mitä hyödytti yrittää valaa itseensä taisteluhenkeä kun sitä seuraa vain uusi romahdus. Olen loppu.
En elä, olen vain olemassa
8
1756
Vastaukset
- Arvokas elämä
Kun istut ja tuijotat eteesi niin näet aina jotain edessäsi, vaikka puita jotka ovat näin kesällä kauniita, eikö? Ota paperi ja kynä ja piirrä se mitä näet, ainakin silloin ajatuksesi on hetken jotain muuta kuin turta, jaksatko? Laita radio soimaan tai joku mieluinen cd-levy saat ääniä ympärillesi. En tiedä minkälainen olosi on mutta auttaisin niin mielelläni, uskon että uusi päivä kuitenkin jossain vaiheessa antaa sullekin jotain, joku asia/jokin on sinua varten tässä elämässä usko vaan vahvasti siihen, älä anna periksi sinulla on ihmisiä ympärillä jotka rakastavat sinua ja toivovat sydämessään että jaksaisit jatkaa elämän löytämisessä. Toivon että aurinko, linnut, luonto kaikkineen ja vielä jäljellä olevat ystävät ja sukulaisesi antaisivat sinulle syyn jatkaa jaksamista.
Annan rakkauttani sinulle ja voimia näin satelliitin välityksellä, rakasta, helli ja arvosta elämää ja itseäsi, voimia!- Turta
Kiitos tästä, se sai minut kyyneliin. Hyvällä tavalla.
- timotein kukka
Kirjoituksesi oli koskettava ja ajattelin vastata, jos sanoistani olisi yhtään apua sinulle.
"Tulevaisuudelta ei ole mitään odotettavaa enkä jaksa uskoa että löytäisin omaa paikkaani maailmassa jossa pitää olla vahva ja hyvä." Ei kenenkään tarvitse aina olla vahva ja hyvä, ei ollenkaan. Tärkeintä on, että löytää ihmiset, joiden seurassa on lupa olla myös heikko. Kaikki me ollaan omalla tavallamme vajavaisia. Rakkautta on, että sinut hyväksytään kaikkinesi, sellaisena kuin olet. Itse asiassa on paljon rohkeampaa olla toisen ihmisen läsnäollessa heikko kuin vahva. Tommy Hellstenillä on tästä aiheesta hyvä kirja "Saat sen mistä luovut", ehkä tiedätkin.
"Nyt en vain pääse jaloilleni. Olen vaan niin sairas. En jaksa enää." Joku viisashan sen sanoi, että voidakseen parantaa jotakin tilannetta on hyväksyttävä se tilanne ensin sellaisenaan. Tuntuisi jotenkin, että sinulla on hyvin tiukka käsitys siitä, millainen pitäisi olla, miten menestyä jne, että tulisi hyväksytyksi. Kunpa voisit hellittää hieman ja armahtaa itsesi, pitää itsestäsi sellaisena kuin olet. Silläkin riskillä että et "sovi muottiin". Sillä muotti itsessään on se vika tässä kaikessa, se täydellisyyden ihanne, johon kukaan ei lopulta sairastumatta sovi.
Olen surullinen tuosta, minkä ystäväsi teki sinulle. Minusta oikeat ystävät eivät käyttäydy noin. Toista ei jätetä silloin, kun hän on heikoilla. Tuo kirjallinen jättämistapa kuulostaa sekin ilkeältä: ei ole pokkaa puhua asiasta kasvokkain. Älä anna tämän yhden ihmisen mielipiteen muokata liikaa omaa käsitystäsi itsestäsi. Jos hän ei sinusta välitä, se merkitsee vain hänen omaa rajoittuneisuuttaan. Eikä se tarkoita samana päivänäkään sitä, etteikö kukaan voisi välittää. Monesti sitä harhautuu ajattelemaan noin, kun on yksin vastoinkäymisten keskellä. Mutta kunhan vähän vahvistuu ja rohkaistuu etsimään ystäviä, niin heitä saattaa löytää yllättävästikin. Joskus joku tuttava saattaa tosipaikan tullen osoittaa välittämistä, josta ei tiennyt mitään. Jollakin ihmisellä voi olla samanlaisia kokemuksia jotka yhdistävät, kun asia vain tulee puheeksi. You never know. Hädässä ystävä tutaan.
Toivon sinulle paljon voimia haastavassa tilanteessasi. Olen masennuksen kautta oppinut, että tavoitteet kannattaa asettaa aluksi matalalle, edetä vaikka pienin askelin, ettei tule romahdusta ja pettymystä, jos ei heti onnistukaan. Ja mikä tärkeintä: saa olla heikko, saa tarvita apua, saa ottaa sen ajan minkä toipuminen tarvitsee. Saa olla tekemättä mitään ja olla vaan jos siltä tuntuu.
PS. Jos tykkäät / jaksat lukea, niin tässä pari kirjaa, joista ollut itselle apua:
Philip Martin: Zen - tie depression läpi
Anna Kåver: Elämää, ei taistelua: hyväksyminen elämänasenteena
Åsa Nilsonne: Kuka ohjaa elämääsi: Tietoisuustaidot arjen apuna
Yrjö Uurtimo: On puhuttava siitä mistä vaikenemme: Martti Siiralan ajatuksia elämästä.- Turta
Kiitos tuhannesti vastauksestasi. Sulla on sydän paikallaan.
- tyttöpienipesusieni
Turta kirjoitti:
Kiitos tuhannesti vastauksestasi. Sulla on sydän paikallaan.
PALJON VOIMIA SIULLE! Itse myös kärsin pahasta masennuksesta ja mikään ei jaksa kiinnostaa enään..
- Anonyymi
Minäkin vain olen olemassa. Suoritan asiat .
- Anonyymi
Auta
- Anonyymi
Sarjassamme provokirjoitukset. Ap tuntee ainakin ajoittain elävänsä vahvasti. Kyseessä on kirjoittajan diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriön"lahja".
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1117104
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t324188törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/363655Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3981940- 321457
- 351438
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi621337Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv121078Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen1721055Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:111000