Ei pääse opiskelemaan

............

Tein virheen ja laiskottelin lukiossa. Lisäksi juuri ennen viimeistä kirjoituskertaa koin yksityiselämässäni kolhuja ja menetyksiä ja siitä syystä masennuin vakavasti, enkä tajunnut keskittää ajatuksiani lukemimseen, vaan jäin vellomaan epätoivon tunteeseen. Kirjoitin 4 ainetta, joista kolmesta sain C:n (englanti, äidinkieli, uskonto) ja yhdestä M:n (lyhyt matematiikka).

Nyt tuntuu, etten pääse mihinkään opiskelemaan ainakaan noilla arvosanoilla. Varsinkin jos pääsykokeet poistuvat tulevaisuudessa, niin mihin minulla on mahdollisuus päästä? Huoh. Yliopistot on varmaan suosiolla jätettävä niille, jotka saivat hyvät arvosnat yo-kirjoituksista. Kielipäätä löytyisi ja haluaisin ehdottomasti niitä lukemaan, mutta kun ei niin ei.

13

2002

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lllllllluuuuuuuuuuuu

No sinulla nyt vielä on ihan hyvät mahikset hakea noilla papereilla, oma rivini on M C C B A . Tuolla vasta ei sitä mihinkään päästä.

• S.A.L.

No, ainakin toistaiseksi on vielä kiintiöt joista valitaan vain sen pääsykokeen perusteella, jolloin siihen kokeeseen opiskelu ratkaisee. Eikä pääsykokeista luopumista ole vielä päätetty! Ei siis ole liian myöhäistä saada haluamasi opiskelupaikka.

• Chillerdown

Mitä jos menisit sanomaan Astrid Thorsille kädestä päivää ja kiittämään kielikiintiöistä.

• 21

Monissa yliopistoissa ja aineissa valintamenettely käy niin, että osa opiskelijoista valitaan pelkästään valintakokeen perusteella. Näin ollen ei ole mitenkään mahdotonta päästä sisään, jos oikeasti panostaa valintakokeeseen, eikä vain lue kirjaa huolettomasti pari-kolme kertaa. Miehenikin pääsi kirkkaasti yliopistoon pääsykoemenestyksen perusteella, vaikka kaikki ylioppilaskirjoitusarvosanat olivat välillä B-M.

• pimulininöp

Kirjoitin itse EEEMCCC-rivin, eikä niistäkään loppuviimeksi hirveästi pisteitä saa. Hain humanistiseen tiedekuntaan erästä ainetta, ja kun vertaan esim. viime vuoden alimpia sisäänpääsypisteitä yo-pist. pk.pist. vs. pelkät pääsykoepisteet, niin minun pitää käytännössä saada sama pistemäärä pääsykokeista. Kirjoitusten aikaan olin enemmän kuin tyytyväinen kirjoitustuloksiin, mutta nyt harmittaa, kun oikeasti niistä ei ollutkaan mitään hyötyä minulle.

• Juubs juubs juubs

varma juttu, että pääsykokeet eivät poistu yhtään mihinkään, vaikka joku Virkkunen jotain julkisuudessa mumiseekin. Kertoo aika paljon jotkut lukion humpuukkikurssit siitä, miten pärjäät yliopistossa.

• nitkunatku

No, koskas olet kirjoittanut? Itse olen tuollainen kaljamahainen kaksvitonen ja ei o toivoakaan päästä aliopistoon, vaikka olen vuositolkulla hakenut. Aloille, jotka ovat tasoa vitun-vaikea-päästä kylläkin, so. tiedotusoppi ja luokanopettajakoulutus. Olen siis v. 2003 kirjoittanut, ja nyt alkaa v-ä-h-i-t-e-l-l-e-n toivo loppua, kun kaverit jo yliopistoistaan valmistuvat, ennen kuin meikäläinen pääse edes alkuun! No, jospa sitä joskus 29-v. "nuorna miesnä" sisään pääsisi ja olisi sellainen "veres" kolmefemma, kun valmistuu suoraan työttömyyskortistoon, kun ei vanhoja pieruja kukaan halua palkata. No, onneksi ei paljoa vituta... Jaajuu, arvosanani olivat c, m, m, c, että eipä noillakaan paljoa juhlita. Saman kohtalon kanssas jaan myös siinäkin, että aikamoinen laiskajaakko olin minäkin lukiossa ja kärsin keskivaikeasta masennuksesta jo silloin ja vieläkin. Taudista kun ei koskaan parane. Onneksi olen tällä hetkellä amixessa, tarkemmin ottaen kauppixessa Lahessa saakka, ja oon alunperin turkkulaine :) Että kaverit sitä on Turun yo:ssa ja minä amitsussa vetämässä merkonomin paperit, joilla päässeekin sitten vaikka Cittarin kassalle, jee jee. No, tuo ensi vuonna tulleva pääsykokeiden poisto -uudistus tuhonnee lopullisesti haavekuvani akateemisen kusipään urasta. Ken tietää. Voin sanoa, että jos olet joku parahultaisesti kaksikymppinen, on sinulla vielä hyvää aikaa pyrkiä ilman ikä-, tai vertaispainetta, alkoholisoitua tai tulla uskoon.

Hei hei

• Mahina

Hei hei vaan itsellesikin. Yliopistoon 29-vuotiaana nuorna naisna ilman minkäänlaisia yo-sanoja, valmistuminen sitä kautta ammattiin 33 vuotta vanhana ämmänpieruna. Opiskeluhalu oli sen verran iso ettei siinä kuutta vuotta mennyt. Taustalla kesken jääneet lukio-opinnot ja sen jälkeen amis samalta alalta mitä itsekin nyt opiskelet.

Se onpi totta, että on työllistymisen kannalta parempi kouluttautua nuorena, mutta myöhemminkin saattaa onnistaa. Varmana voi pitää vain sitä, että jos päättää kaiken olevan menetetty, kaikki on menetetty.

• xy
        Mahina kirjoitti:

Hei hei vaan itsellesikin. Yliopistoon 29-vuotiaana nuorna naisna ilman minkäänlaisia yo-sanoja, valmistuminen sitä kautta ammattiin 33 vuotta vanhana ämmänpieruna. Opiskeluhalu oli sen verran iso ettei siinä kuutta vuotta mennyt. Taustalla kesken jääneet lukio-opinnot ja sen jälkeen amis samalta alalta mitä itsekin nyt opiskelet.

Se onpi totta, että on työllistymisen kannalta parempi kouluttautua nuorena, mutta myöhemminkin saattaa onnistaa. Varmana voi pitää vain sitä, että jos päättää kaiken olevan menetetty, kaikki on menetetty.

itse pääsin yliopistoon kolmatta kertaa ja arvosanat ovat olleet m-c-c-c-b.....hyvistä papereista saa tietenkin hyvät lähtöpisteet (enpä koskaan tuotakaan ajatellut lukiossa), mutta itse olen mennyt sisälle valintakoe kiintiössä. Haluan vaan sanoa,että kaikilla meillä on mahdollisuusn lukion papereista välittämättä. Itseäni ei lukiossa kiinnostanut opiskella pätkääkään, kunhan lakin sain. Nyt 28v asiat ovat toisin. minua kiinnostaa ja haluan lukea/opiskella koska alani on sellainen. Uskon, että yliopistoon pääse ne jotka todella eniten haluavat sitä. Jos et päässyt nyt yrität uudelleen...kaikki on kiinni siitä miten kovasti sinä sitä haluat...:)

• 36

Tiedotusoppiin on ihan helvetin vaikea päästä. Luin itse 1. pääsykoekirjan 9 kertaa ja toisen 7 kertaa, mutta jäi pisteestä kiinni pääseminen. Suoritin myös avoimessa tiedotusopin appron. Tunnen 2 ihmistä, jotka pääsivät opiskelemaan tiedotusoppia. Se oli heille 3. hakukerta ja olivat käyneet vuoden mittaisen kansalaisopistokoulutuksen journalistiikasta. Lisäksi he ovat erittäin älykkäitä ja kunnianhimoisia.
        Pääsin onneksi sentään vastaavaan aineeseen toiseen kaupunkiin.

• Opex

Minulla on ylioppilastodistuksessa arvosanat I-A-B-B-M - siis myös yksi hylätty, joka kompensoitiin. Tällä hetkellä opiskelen yliopistosta kahta alaa. Toiseen oli helppo päästä (joka 4. hakija pääsee), mutta toinen koulutus on OKL:ssa. Hakuvuonnani valintakokeeseen osallistui lähes 600 hakijaa, joista 40 valittiin koulutukseen.

Ole vain sinnikäs ja valmistaudu huolella kokeeseen sekä harjoita kieliä, joita haluat opiskella. Kieltenopiskeluun valmentavia kansanopistolinjojakin on.

• upsddj

Pää ylös pensaasta! Tämä on käsky. :)

Itse aloitin opiskelut paljon kavereitani myöhemmin. Jouduin hakemaan 4 kertaa, ennenkuin vihdoin onnistuin. Kirjoitin vieläpä ylioppilaaksikin vasta 24 vuotiaana. Aluksihan koko lukio jäi mulla ihan kesken ja myöhemmin suoritin sen pois iltalinjalla. Olin tottapuhuen melko laiska lukiossa, niin eihän kirjoituksetkaan mennet kuin ihan keskiverrosti vain. Silti mä päätin että menen opiskelemaan yliopistoon unelma alaani ja niin minä menin. Oli uskomatonta löytää vihdoin se juttu joka innosti oikeasti palavasti. Sulla se juttu on kielet. Yliopisto-opiskelu on siitä hauskaa, että ratkaisevinta on oma motivaatio ja halu oppia. Opiskelu on kivaa kun löytää oman mielenkiinnon kohteen.

Pääsykokeista ei olla vielä luovuttu ja on epäselvää luovutaanko niistä täysin koskaan. Toivon ettei näin kävisi koska lukio on niin surullisen lyhyt vaihe elämässä, eikä se mittaa todellakaan lahjakkuutta. Oli miten oli, koska uudistus on vasta muotoiluasteella sulla on edelleen ihan samat mahdollisuudet kuin kellä tahansa. Ei ole syytä surkutteluun! Jos on halua päästä lukemaan kieliä vuoden kuluttua suosittelen, että teet nyt jo suunnitelman, sekä esität seuraavat kysymykset itsellesi.

1) Minne haluan opiskelemaan? Vertaile sisäänpääsyrajoja eri yliopistoihin ja kirjoita paperille kunkin yliopistopaikkakunnan hyvät ja huonot puolet. SIllä ei ole väliä mistä valmistuu kunhan valmistuu. En lähtisi itse yrittämään sinne kaikkein suositumpaan ja vaikeimpaan vaan katsomaan yliopistotarjontaa ympäri maan.

2) Mitä haluan opiskella? Sanoit haluavasi opiskella kieliä, mitä tutkintoa se tarkoittaa käytännössä? Kun olet tennyt tämän päätöksen voit alkaa kertailla ja hioa omaa osaamistasi. Avoimen puolella voi käydä paljon kieliopintoja, samoin opistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Kannattaa myös perehtyä aikaisempien vuosien pääsykokeisiin ja treenata omaa osaamista.

3). Kun lukukevät koittaa ja pääsykoevaatimukset julkaistaan, aloitat sen puurtamisen samantien. Rauhallista pitkäjänteistä opiskelua läpi kevään. Teet lukusuunnitelman ja luet kirjat niin, että osaat ne läpikotaisin. ÄLÄ LUE VAIN LUKEMISEN VUOKSI, lue oppimisen vuoksi. Pidä tavoite joka hetki mielessä. Ekan vuoden aikana on aikaa bilettää ja pitää hauskaa. Kevät on lyhyt aika elämässä. Sen sijaan, että nauttisit bileistä tms, niin nauti pääsykokeisiin lukemisesta ja keskitä kaikki voimat siihen. Positiivisella asenteella kun otat tämän urakan, niin olet sisällä ensi vuonna. Valmennuskurssien käymisestä en osaa sanoa kieliopintojen kohdalla juuta tai jaata, mutta internetissä on paljon tietoa tästäkin.

4) Voisinko kuvitella yrittäväni korottaa ylioppilasarvosanojani? Hyväksytyn kokeen saa korottaa kerran. Jos lähdet tähän urakkaan, panosta siihen täysillä. Toisaalta, nyt kannattaisi ehkä satsata pääsykokeeseen täysillä.

Lopuksi pääsykoeblogi nimiseltä sivustolta löytyy paljon vinkkejä pääsykokeisiin valmistautumiselle.

Tsemppiä sylintäydeltä :)

• an englishman

Tosi hyvä ja kannustava viesti tuo "pää pensaastasta"! Pientä tarkennusta kuitenkin tähän:

2) Mitä haluan opiskella? Sanoit haluavasi opiskella kieliä, mitä tutkintoa se tarkoittaa käytännössä? Kun olet tennyt tämän päätöksen voit alkaa kertailla ja hioa omaa osaamistasi. Avoimen puolella voi käydä paljon kieliopintoja, samoin opistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Kannattaa myös perehtyä aikaisempien vuosien pääsykokeisiin ja treenata omaa osaamista.

---

Ns. yleiset kieliopinnot, jotka kuuluvat yliopistossa ja amk:ssa ns. yhteisiin tai metodiopintoihin, eivät suoranaisesti hyödytä mikäli aikoo opiskellla yliopistossa filologiaa tai kääntämistä (aloittaja ei tarkemmin kerro toiveistaan). Toki avoimen yo:n, amk:n ja opistojen tarjoamat kieliopinnot ovat hyvä keino ylläpitää (jo hankittua) kielitaitoa. Yliopistossahan pääainetasoiset kieliopinnot eivät keskity oikeastaan juuri yhtään kielitaidon ylläpitoon (siis mitenkään suoranaisesti) vaan enemmänkin kielitieteeseen, ao. kielen rakenteeseen ja historiaan ja ao. kielen kulttuurialueeseen ja sen kirjallisuuteen. Kääntämisen oppiaineissa on sitten omat painopisteensä, ja kääntämisen opiskelu on ymmärtääkseni astetta ammatillisempaa verrattuna filologian opintoihin.

Mikäli menee avoimeen opiskelemaan ja haluaa täyden hyödyn, niin kannattaa yrittää selvittää onko tarjolla oman kiinnostuksen kohteen mukaisia perusopintokokonaisuuksia - ainakin englannin ja ruotsin kielen filologian perusopintoja avoimesta löytyy jonkin verran eri paikkakunnilta. Kun suorittaa kokonaisen (perus)opintokokonaisuuden, saa opinnot helpommin hyväksiluettua varsinaisissa yliopisto-opinnoissa kuin yksittäiset kurssit. Tämä pätee etenkin silloin, jos on suorittanut yliopiston A opintoja mutta hakeutuu opiskelemaan yliopistoon B.

Oma tarina lyhyesti. Laiskottelin, biletin ja otin rennosti lukiossa ja kirjoitin aikanaan keskivertopaperit. Päädyin ammattikorkeaan liiketaloutta opiskelemaan varasijalta. Englannin opinnot kuitenkin kiinnostivat ja amk-opintojen aikana piipahdin vaihdossa Lontoossa. Hain amk-vuosina pari kertaa yliopistoon ja pääsin lopulta pelkän pääsykokeen perusteella. Ensimmäisen yliopistovuoden aikana olin kirjoilla sekä amk:ssa että yliopistolla. Suoritin amk-tutkinnon loppuun ja samalla opiskelin yliopistolla noin 25 opintoviikkoa, joka lienee noin 40 opintopistettä. Yliopisto-opinnot sujuivat hyvän motivaation ansiosta kaiken kaikkiaan erinomaisesti ja kirjoitin sitten omaksi hämmästyksekseni laudaturin arvoisen gradunkin (tavoitteet olivat kyllä M:ssä/E:ssä, mutta parasta arvosanaa en osannut odottaa). Tämä nyt ikään kuin omakohtaisena esimerkkinä siitä, että yo-menestys ei välttämättä aina korreloi yliopistossa saavutettavan opintomenestyksen kanssa. Nykyisin opetan englantia samassa amk:ssa, jossa aikoinaan opiskelin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe