Värien määritt. WB?

wb & scn

Olympus kameran (mju1060) ohjeissa puhutaan "luonnollisten värien määrittämisestä (WB)" tai enkuksi "Adjusting to a natural color scheme (WB)". Mistään ei käy ilmi, mitä tuo kirjainlyhenne "WB" on alunperin.

Toinen on toimintatila "SCN". Voisi olla lyhenne "scene" tai "scenery" -sanasta. Vaikka ei kovin järkevä vaihtoehto.

Ymmärrän mitä kamerassa molemmilla aikaansaadaan, mutta noille lyhenteille en keksi järkeviä merkityksiä millään kielellä, elleivät sitten ole japania(!!)

Osaako joku kertoa?

8

736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie täältä

      WB, White Balance eli valkotasapaino. SCN on juurikin se "scene".

    • kuvassa

      tuo WB, White Balance, Valkoinen Tasapaino (väritasapaino tai harmaatasapaino).
      Kuvassa siis pitäisi yleensä olla ”valkoinen tasapaino” vaikka siinä ei olisi mitään valkoista, eikä mitään tasapainoa.
      Esim ns keinovalossa otettu kuva pitää säätää ”väärän” väriseksi, että se vastaisi näköhavaintoamme (muistikuvaa). Valkotasapainon säätäminen ikäänkuin vääristää valon väriä tai/ja korjaa kameran tekemiä virheitä.
      Pitäisikö kuvankin muuttaa väriään sen mukaan minkävärisessä valossa sitä katsomme?

      • mie täältä

        Joo, onhan se vähän harhaanjohtava, kun valkotasapainolla tarkoitetaan oikeastaan värilämpötilaa. Valkoisen tai harmaan avulla kameran automatiikka sen vain varmimmin pystyy määrittämään. Kameralle täytyy joskus erikseen "kertoa", mikä on valkoista/harmaata senhetkisessä valossa.

        Ongelma on siinä, että ihminen näkee asiat subjektiivisina, kamera objektiivisina. Eli ihminen tietää vaikkapa seinän olevan valkoinen, valaistiinpa sitä millä tahansa, kamera ei. Siksi tilanteessa sinänsä oikein väritasapainoitettu kuva näyttää väärän väriseltä.

        "Pitäisikö kuvankin muuttaa väriään sen mukaan minkävärisessä valossa sitä katsomme?"
        Niinhän se tekeekin, kuten kaikki muukin.. Mutta aivot ehtivät korjata sen taas oikeanväriseksi.


      • pitää
        mie täältä kirjoitti:

        Joo, onhan se vähän harhaanjohtava, kun valkotasapainolla tarkoitetaan oikeastaan värilämpötilaa. Valkoisen tai harmaan avulla kameran automatiikka sen vain varmimmin pystyy määrittämään. Kameralle täytyy joskus erikseen "kertoa", mikä on valkoista/harmaata senhetkisessä valossa.

        Ongelma on siinä, että ihminen näkee asiat subjektiivisina, kamera objektiivisina. Eli ihminen tietää vaikkapa seinän olevan valkoinen, valaistiinpa sitä millä tahansa, kamera ei. Siksi tilanteessa sinänsä oikein väritasapainoitettu kuva näyttää väärän väriseltä.

        "Pitäisikö kuvankin muuttaa väriään sen mukaan minkävärisessä valossa sitä katsomme?"
        Niinhän se tekeekin, kuten kaikki muukin.. Mutta aivot ehtivät korjata sen taas oikeanväriseksi.

        korjata valkotasapainoa jos aivot kuitenkin aina korjaavat valkotasapainon?
        ”aivot ehtivät korjata sen taas oikeanväriseksi”

        "Pitäisikö kuvankin muuttaa väriään sen mukaan minkävärisessä valossa sitä katsomme?"
        Niinhän se tekeekin, kuten kaikki muukin.. Mutta aivot ehtivät korjata sen taas oikeanväriseksi.

        ”Niinhän se tekeekin”
        —onko siis myös niin, että kuva muuttuu pimeässä mustaksi, ”Mutta aivot ehtivät korjata sen taas oikeanväriseksi”?


      • mie täältä
        pitää kirjoitti:

        korjata valkotasapainoa jos aivot kuitenkin aina korjaavat valkotasapainon?
        ”aivot ehtivät korjata sen taas oikeanväriseksi”

        "Pitäisikö kuvankin muuttaa väriään sen mukaan minkävärisessä valossa sitä katsomme?"
        Niinhän se tekeekin, kuten kaikki muukin.. Mutta aivot ehtivät korjata sen taas oikeanväriseksi.

        ”Niinhän se tekeekin”
        —onko siis myös niin, että kuva muuttuu pimeässä mustaksi, ”Mutta aivot ehtivät korjata sen taas oikeanväriseksi”?

        .."korjata valkotasapainoa jos aivot kuitenkin aina korjaavat valkotasapainon?"

        Siis oikeanväriseksi vallitsevan valon mukaan. Jos otat värilämpötilaltaan 2800K lampun valaisemasta valkoisesta seinästä ja kameran WB on 5500K, niin kuvassa seinä on keltainen, koska silloin kuvan seinä on oikeasti keltainen, keltaisella valolla "maalattu", ja ihmissilmä tulkitsee sen keltaiseksi vallitsevasta valosta riippumatta (siis kunhan valossa edelleen ovat kaikki komponentit tallella). Kamera, tai kameran käyttäjä, ei ole kompensoinut värilämpötilaa. Jos tämä kuva sitten viedään sen keltaisella valolla valaistun seinän viereen, niin seinä on edelleen valkoinen, mutta kuva sen sijaan keltainen.

        Jos sen sijaan kameran WB asetetaan lukemaan 2800K, tai muuten ohjelmistolle kerrotaan seinän olevan valkoinen, niin kuvassa oleva seinä on silloin valkoinen. Ja kun kuva naulataan siihen seinään, niin kuva on silloin samanvärinen sen seinän kanssa niinkuin kuuluu ollakin.
        Siksi sitä täytyy korjata. Ei toki mikään pakko ole, mielenkiintoisia efektejä saa sinänsä "väärällä" valkotasapainolla aikaan..

        "onko siis myös niin, että kuva muuttuu pimeässä mustaksi"
        Katsojan kannalta kyllä..=)

        No joo, väärin ehkä sanoin kun väitin kaiken muuttavan väriään. Asiathan pysyvät toki samanvärisinä oli valo sitten valkoista, punaista tai vaikka valoa ei lainkaan olisikaan. Valohan niistä vain heijastuu, ja jos ainoa valo on punaista, niin ei asioista silloin muunväristä valoa heijastukaan.
        Sininen auto on sininen auringonnoususta auringonlaskuun asti, ja jopa läpi yön, vaikka valon värilämpötila vaihtelee kohtalaisen laajalla skaalalla. Onneksi aivomme käsittävät tämän, vaikka itse emme aina täysin käsittäisikään..=)


      • teoriasi
        mie täältä kirjoitti:

        .."korjata valkotasapainoa jos aivot kuitenkin aina korjaavat valkotasapainon?"

        Siis oikeanväriseksi vallitsevan valon mukaan. Jos otat värilämpötilaltaan 2800K lampun valaisemasta valkoisesta seinästä ja kameran WB on 5500K, niin kuvassa seinä on keltainen, koska silloin kuvan seinä on oikeasti keltainen, keltaisella valolla "maalattu", ja ihmissilmä tulkitsee sen keltaiseksi vallitsevasta valosta riippumatta (siis kunhan valossa edelleen ovat kaikki komponentit tallella). Kamera, tai kameran käyttäjä, ei ole kompensoinut värilämpötilaa. Jos tämä kuva sitten viedään sen keltaisella valolla valaistun seinän viereen, niin seinä on edelleen valkoinen, mutta kuva sen sijaan keltainen.

        Jos sen sijaan kameran WB asetetaan lukemaan 2800K, tai muuten ohjelmistolle kerrotaan seinän olevan valkoinen, niin kuvassa oleva seinä on silloin valkoinen. Ja kun kuva naulataan siihen seinään, niin kuva on silloin samanvärinen sen seinän kanssa niinkuin kuuluu ollakin.
        Siksi sitä täytyy korjata. Ei toki mikään pakko ole, mielenkiintoisia efektejä saa sinänsä "väärällä" valkotasapainolla aikaan..

        "onko siis myös niin, että kuva muuttuu pimeässä mustaksi"
        Katsojan kannalta kyllä..=)

        No joo, väärin ehkä sanoin kun väitin kaiken muuttavan väriään. Asiathan pysyvät toki samanvärisinä oli valo sitten valkoista, punaista tai vaikka valoa ei lainkaan olisikaan. Valohan niistä vain heijastuu, ja jos ainoa valo on punaista, niin ei asioista silloin muunväristä valoa heijastukaan.
        Sininen auto on sininen auringonnoususta auringonlaskuun asti, ja jopa läpi yön, vaikka valon värilämpötila vaihtelee kohtalaisen laajalla skaalalla. Onneksi aivomme käsittävät tämän, vaikka itse emme aina täysin käsittäisikään..=)

        myös siihen, että ei ole syytä kalibroida monitoria katseluhuoneen valaistuksen mukaan kun
        ”aivot kuitenkin aina korjaavat valkotasapainon”


      • mie täältä
        teoriasi kirjoitti:

        myös siihen, että ei ole syytä kalibroida monitoria katseluhuoneen valaistuksen mukaan kun
        ”aivot kuitenkin aina korjaavat valkotasapainon”

        Itse asiassa aika pitkälle kyllä. Monitorin kuvan muodostaminen ei perustu siihen, että ulkopuolinen, vallitseva valo heijastuisi pikseleistä, vaan monitorit valaisevat itse itsensä. Mikäli näin ei olisi, niin ensin katseluhuoneen valaistus pitäisi muuttaa neutraaliksi, ja sen jälkeen monitori tulisi kalibroida.
        Monitorin tulee olla mahdollisimman neutraali kulloinkin vallitsevan valon suhteen. Tämä ei aina tosin täysin toteudu, varsinkaan huonompilaatuisten ja liian himmeiden littunäyttöjen kohdalla, joissa vallitseva valo pääsee sotkemaan värintoistoa.


      • Walkoset Balanssiin
        mie täältä kirjoitti:

        Itse asiassa aika pitkälle kyllä. Monitorin kuvan muodostaminen ei perustu siihen, että ulkopuolinen, vallitseva valo heijastuisi pikseleistä, vaan monitorit valaisevat itse itsensä. Mikäli näin ei olisi, niin ensin katseluhuoneen valaistus pitäisi muuttaa neutraaliksi, ja sen jälkeen monitori tulisi kalibroida.
        Monitorin tulee olla mahdollisimman neutraali kulloinkin vallitsevan valon suhteen. Tämä ei aina tosin täysin toteudu, varsinkaan huonompilaatuisten ja liian himmeiden littunäyttöjen kohdalla, joissa vallitseva valo pääsee sotkemaan värintoistoa.

        Lainaus sun tekstistä. "Jos sen sijaan kameran WB asetetaan lukemaan 2800K, tai muuten ohjelmistolle kerrotaan seinän olevan valkoinen, niin kuvassa oleva seinä on silloin valkoinen. Ja kun kuva naulataan siihen seinään, niin kuva on silloin samanvärinen sen seinän kanssa niinkuin kuuluu ollakin.
        Siksi sitä täytyy korjata"

        Pitääkö sun mielestä kaikki valkonen aina WBn säädöllä korjata valkoseksi?
        Jos sä otat kuvan kynttilänvalossa herkistelevästä nuorestaparista, täytyykö kuva "korjata" kylmänvalkoseks että se näyttää "oikealta"? Auringonlasku värjää taivaan ja kaiken muunkin kivan punertavaksi, ja sä säädät harmaakortin kanssa kaikki kuvat neutraalin väriseks?
        On sulla paljon opittavaa vielä valokuvauksesta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1700
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1336
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1285
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      840
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe