Olympus kameran (mju1060) ohjeissa puhutaan "luonnollisten värien määrittämisestä (WB)" tai enkuksi "Adjusting to a natural color scheme (WB)". Mistään ei käy ilmi, mitä tuo kirjainlyhenne "WB" on alunperin.
Toinen on toimintatila "SCN". Voisi olla lyhenne "scene" tai "scenery" -sanasta. Vaikka ei kovin järkevä vaihtoehto.
Ymmärrän mitä kamerassa molemmilla aikaansaadaan, mutta noille lyhenteille en keksi järkeviä merkityksiä millään kielellä, elleivät sitten ole japania(!!)
Osaako joku kertoa?
Värien määritt. WB?
8
730
Vastaukset
- mie täältä
WB, White Balance eli valkotasapaino. SCN on juurikin se "scene".
- kuvassa
tuo WB, White Balance, Valkoinen Tasapaino (väritasapaino tai harmaatasapaino).
Kuvassa siis pitäisi yleensä olla ”valkoinen tasapaino” vaikka siinä ei olisi mitään valkoista, eikä mitään tasapainoa.
Esim ns keinovalossa otettu kuva pitää säätää ”väärän” väriseksi, että se vastaisi näköhavaintoamme (muistikuvaa). Valkotasapainon säätäminen ikäänkuin vääristää valon väriä tai/ja korjaa kameran tekemiä virheitä.
Pitäisikö kuvankin muuttaa väriään sen mukaan minkävärisessä valossa sitä katsomme?- mie täältä
Joo, onhan se vähän harhaanjohtava, kun valkotasapainolla tarkoitetaan oikeastaan värilämpötilaa. Valkoisen tai harmaan avulla kameran automatiikka sen vain varmimmin pystyy määrittämään. Kameralle täytyy joskus erikseen "kertoa", mikä on valkoista/harmaata senhetkisessä valossa.
Ongelma on siinä, että ihminen näkee asiat subjektiivisina, kamera objektiivisina. Eli ihminen tietää vaikkapa seinän olevan valkoinen, valaistiinpa sitä millä tahansa, kamera ei. Siksi tilanteessa sinänsä oikein väritasapainoitettu kuva näyttää väärän väriseltä.
"Pitäisikö kuvankin muuttaa väriään sen mukaan minkävärisessä valossa sitä katsomme?"
Niinhän se tekeekin, kuten kaikki muukin.. Mutta aivot ehtivät korjata sen taas oikeanväriseksi. - pitää
mie täältä kirjoitti:
Joo, onhan se vähän harhaanjohtava, kun valkotasapainolla tarkoitetaan oikeastaan värilämpötilaa. Valkoisen tai harmaan avulla kameran automatiikka sen vain varmimmin pystyy määrittämään. Kameralle täytyy joskus erikseen "kertoa", mikä on valkoista/harmaata senhetkisessä valossa.
Ongelma on siinä, että ihminen näkee asiat subjektiivisina, kamera objektiivisina. Eli ihminen tietää vaikkapa seinän olevan valkoinen, valaistiinpa sitä millä tahansa, kamera ei. Siksi tilanteessa sinänsä oikein väritasapainoitettu kuva näyttää väärän väriseltä.
"Pitäisikö kuvankin muuttaa väriään sen mukaan minkävärisessä valossa sitä katsomme?"
Niinhän se tekeekin, kuten kaikki muukin.. Mutta aivot ehtivät korjata sen taas oikeanväriseksi.korjata valkotasapainoa jos aivot kuitenkin aina korjaavat valkotasapainon?
”aivot ehtivät korjata sen taas oikeanväriseksi”
"Pitäisikö kuvankin muuttaa väriään sen mukaan minkävärisessä valossa sitä katsomme?"
Niinhän se tekeekin, kuten kaikki muukin.. Mutta aivot ehtivät korjata sen taas oikeanväriseksi.
”Niinhän se tekeekin”
—onko siis myös niin, että kuva muuttuu pimeässä mustaksi, ”Mutta aivot ehtivät korjata sen taas oikeanväriseksi”? - mie täältä
pitää kirjoitti:
korjata valkotasapainoa jos aivot kuitenkin aina korjaavat valkotasapainon?
”aivot ehtivät korjata sen taas oikeanväriseksi”
"Pitäisikö kuvankin muuttaa väriään sen mukaan minkävärisessä valossa sitä katsomme?"
Niinhän se tekeekin, kuten kaikki muukin.. Mutta aivot ehtivät korjata sen taas oikeanväriseksi.
”Niinhän se tekeekin”
—onko siis myös niin, että kuva muuttuu pimeässä mustaksi, ”Mutta aivot ehtivät korjata sen taas oikeanväriseksi”?.."korjata valkotasapainoa jos aivot kuitenkin aina korjaavat valkotasapainon?"
Siis oikeanväriseksi vallitsevan valon mukaan. Jos otat värilämpötilaltaan 2800K lampun valaisemasta valkoisesta seinästä ja kameran WB on 5500K, niin kuvassa seinä on keltainen, koska silloin kuvan seinä on oikeasti keltainen, keltaisella valolla "maalattu", ja ihmissilmä tulkitsee sen keltaiseksi vallitsevasta valosta riippumatta (siis kunhan valossa edelleen ovat kaikki komponentit tallella). Kamera, tai kameran käyttäjä, ei ole kompensoinut värilämpötilaa. Jos tämä kuva sitten viedään sen keltaisella valolla valaistun seinän viereen, niin seinä on edelleen valkoinen, mutta kuva sen sijaan keltainen.
Jos sen sijaan kameran WB asetetaan lukemaan 2800K, tai muuten ohjelmistolle kerrotaan seinän olevan valkoinen, niin kuvassa oleva seinä on silloin valkoinen. Ja kun kuva naulataan siihen seinään, niin kuva on silloin samanvärinen sen seinän kanssa niinkuin kuuluu ollakin.
Siksi sitä täytyy korjata. Ei toki mikään pakko ole, mielenkiintoisia efektejä saa sinänsä "väärällä" valkotasapainolla aikaan..
"onko siis myös niin, että kuva muuttuu pimeässä mustaksi"
Katsojan kannalta kyllä..=)
No joo, väärin ehkä sanoin kun väitin kaiken muuttavan väriään. Asiathan pysyvät toki samanvärisinä oli valo sitten valkoista, punaista tai vaikka valoa ei lainkaan olisikaan. Valohan niistä vain heijastuu, ja jos ainoa valo on punaista, niin ei asioista silloin muunväristä valoa heijastukaan.
Sininen auto on sininen auringonnoususta auringonlaskuun asti, ja jopa läpi yön, vaikka valon värilämpötila vaihtelee kohtalaisen laajalla skaalalla. Onneksi aivomme käsittävät tämän, vaikka itse emme aina täysin käsittäisikään..=) - teoriasi
mie täältä kirjoitti:
.."korjata valkotasapainoa jos aivot kuitenkin aina korjaavat valkotasapainon?"
Siis oikeanväriseksi vallitsevan valon mukaan. Jos otat värilämpötilaltaan 2800K lampun valaisemasta valkoisesta seinästä ja kameran WB on 5500K, niin kuvassa seinä on keltainen, koska silloin kuvan seinä on oikeasti keltainen, keltaisella valolla "maalattu", ja ihmissilmä tulkitsee sen keltaiseksi vallitsevasta valosta riippumatta (siis kunhan valossa edelleen ovat kaikki komponentit tallella). Kamera, tai kameran käyttäjä, ei ole kompensoinut värilämpötilaa. Jos tämä kuva sitten viedään sen keltaisella valolla valaistun seinän viereen, niin seinä on edelleen valkoinen, mutta kuva sen sijaan keltainen.
Jos sen sijaan kameran WB asetetaan lukemaan 2800K, tai muuten ohjelmistolle kerrotaan seinän olevan valkoinen, niin kuvassa oleva seinä on silloin valkoinen. Ja kun kuva naulataan siihen seinään, niin kuva on silloin samanvärinen sen seinän kanssa niinkuin kuuluu ollakin.
Siksi sitä täytyy korjata. Ei toki mikään pakko ole, mielenkiintoisia efektejä saa sinänsä "väärällä" valkotasapainolla aikaan..
"onko siis myös niin, että kuva muuttuu pimeässä mustaksi"
Katsojan kannalta kyllä..=)
No joo, väärin ehkä sanoin kun väitin kaiken muuttavan väriään. Asiathan pysyvät toki samanvärisinä oli valo sitten valkoista, punaista tai vaikka valoa ei lainkaan olisikaan. Valohan niistä vain heijastuu, ja jos ainoa valo on punaista, niin ei asioista silloin muunväristä valoa heijastukaan.
Sininen auto on sininen auringonnoususta auringonlaskuun asti, ja jopa läpi yön, vaikka valon värilämpötila vaihtelee kohtalaisen laajalla skaalalla. Onneksi aivomme käsittävät tämän, vaikka itse emme aina täysin käsittäisikään..=)myös siihen, että ei ole syytä kalibroida monitoria katseluhuoneen valaistuksen mukaan kun
”aivot kuitenkin aina korjaavat valkotasapainon” - mie täältä
teoriasi kirjoitti:
myös siihen, että ei ole syytä kalibroida monitoria katseluhuoneen valaistuksen mukaan kun
”aivot kuitenkin aina korjaavat valkotasapainon”Itse asiassa aika pitkälle kyllä. Monitorin kuvan muodostaminen ei perustu siihen, että ulkopuolinen, vallitseva valo heijastuisi pikseleistä, vaan monitorit valaisevat itse itsensä. Mikäli näin ei olisi, niin ensin katseluhuoneen valaistus pitäisi muuttaa neutraaliksi, ja sen jälkeen monitori tulisi kalibroida.
Monitorin tulee olla mahdollisimman neutraali kulloinkin vallitsevan valon suhteen. Tämä ei aina tosin täysin toteudu, varsinkaan huonompilaatuisten ja liian himmeiden littunäyttöjen kohdalla, joissa vallitseva valo pääsee sotkemaan värintoistoa. - Walkoset Balanssiin
mie täältä kirjoitti:
Itse asiassa aika pitkälle kyllä. Monitorin kuvan muodostaminen ei perustu siihen, että ulkopuolinen, vallitseva valo heijastuisi pikseleistä, vaan monitorit valaisevat itse itsensä. Mikäli näin ei olisi, niin ensin katseluhuoneen valaistus pitäisi muuttaa neutraaliksi, ja sen jälkeen monitori tulisi kalibroida.
Monitorin tulee olla mahdollisimman neutraali kulloinkin vallitsevan valon suhteen. Tämä ei aina tosin täysin toteudu, varsinkaan huonompilaatuisten ja liian himmeiden littunäyttöjen kohdalla, joissa vallitseva valo pääsee sotkemaan värintoistoa.Lainaus sun tekstistä. "Jos sen sijaan kameran WB asetetaan lukemaan 2800K, tai muuten ohjelmistolle kerrotaan seinän olevan valkoinen, niin kuvassa oleva seinä on silloin valkoinen. Ja kun kuva naulataan siihen seinään, niin kuva on silloin samanvärinen sen seinän kanssa niinkuin kuuluu ollakin.
Siksi sitä täytyy korjata"
Pitääkö sun mielestä kaikki valkonen aina WBn säädöllä korjata valkoseksi?
Jos sä otat kuvan kynttilänvalossa herkistelevästä nuorestaparista, täytyykö kuva "korjata" kylmänvalkoseks että se näyttää "oikealta"? Auringonlasku värjää taivaan ja kaiken muunkin kivan punertavaksi, ja sä säädät harmaakortin kanssa kaikki kuvat neutraalin väriseks?
On sulla paljon opittavaa vielä valokuvauksesta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1522175
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3411403Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.941375- 1681281
- 681061
- 35968
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31929Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59920Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta27862Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?46839