Hei!
Toivottavasti saan tätä kautta jonkinlaista apua tai neuvoja, miten pitäisi menetellä.
Hieman taustaa: avovaimollani diagnosoitiin yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja kriisireaktio. Olemme seurustelleet n. 4 vuotta ja niistä kolme asuneet yhdessä. Asunto on ostettu, molemmilla vakituiset työt, lapset ja avioliitto jo suunnitteilla. Ahdistuneisuushäiriödiagnoosi selvisi minulle vasta pari viikkoa sitten. Toki olen aiemminkin huomannut, ettei kaikki ole ihan kunnossa. Hän on käynyt ensimmäisen kerran lääkärillä juttelemasta ongelmistaan n. puolitoista vuotta sitten, mutta on aina puhunut, että johtuu vain menneisyydestään (väkivaltainen edellinen parisuhde) Ensimmäiset ongelmat huomasin, kun riidellessämme (normaalisti) puolisoni meni totaalisen lukkoon, eikä kyennyt jatkamaan puhumista. Näin jälkikäteen taustojen selvittyä toki tämän ymmärrän, vaikka alkuun se olikin todella vaikea hyväksyä...
Nyt tällä hetkellä avokilla on menossa todella vaikea vaihe, hän on jo kyseenalaistanut parisuhteemme jatkon, ei ole kuulemma onnellinen kanssani eikä halua, että minä joudun kärsimään hänen rinnallaan onnettomana. Vaikka kuinka olen yrittänyt sanoa, että seison hänen tukenaan vaikka maailman loppuun asti, niin silti pelkään, että hän tekisi jotain harkitsematonta ahdistuneisuuttaan. Tällä hetkellä hän on ollut jo pari viikkoa "ottamassa etäisyyttä" kotiseuduillaan äitinsä luona, eikä juurikaan pidä oma-aloitteisesti yhteyttä minuun. Ilmeisesti hän jotenkin kokee minut osana ongelmaa, vaikka itse toki haluaisin olla osa ratkaisua. Ymmärrän myös sairauden laadusta, että kun minä olen se kaikkein läheisin ihminen puolisolleni, niin joudun kokemaan ahdistuneisuuden seuraukset voimakkaimmin.
Avopuolisollani on lääkitys ahdistukseen ja käy terapiassa, toivottavasti näistä olisi hänelle apua.
Kysymykseni kuuluukin, että olisiko teillä, jotka olette kokeneet saman (joko itse sairastaen tai läheisen sairastuttua) joitain hyviä neuvoja, miten voisin olla avopuolisolleni tukena, ilman että hän ahdistuisi lisää minusta? Ymmärrän, etten voi puhua hänen kanssaan läheskään niin paljon (ei halua puhua kanssani sairaudestaan) kuin haluaisin, mutta miten muuten voisin olla hänen tukenaan? Minkälaista tukea olisitte itse toivoneet vastaavanlaisessa tilanteessa? Onko teillä käynyt päällimmäisenä mielessä, että parisuhteesta on päästävä eroon?
Korostan vielä, etten härkäpäisesti yritä pitää kiinni parisuhteestamme, mutta jos se on päättyäkseen, niin sen pitää päättyä oikeista syistä, eikä toisen sairaudesta johtuen.
Kohta olen varmaan itsekin ammattiavun tarpeessa, sillä puolisolleni en voi mennä purkamaan omaa ahdistustani tilanteesta, sehän olisi vähän sama kuin kaataisi bensaa liekkeihin...
Ahdistuneen puoliso
49
14025
Vastaukset
- veneilijä...
Olen itsekin samassa veneessä kanssasi joten toivottavasti joku vastaisi viestiisi jotain. Vastaan itse jotain vaikka eipä minulla mitään ole antaa sinulle. En ainakaan ole löytänyt mitään erityisempiä ratkaisuja. Tunne-elämä aiheuttaa hänelle niin voimakasta ahdistusta että on paennut minua koko kuusivuotisen suhteemme ajan olemalla aina menossa koska olen hänelle se läheisin ja ehkä ainoa ihminen jonka kanssa on tunnepitoinen suhde vaikka kuulemma olenkin hänelle täydellinen kumppani kaikessa. Vaikka asumme yhdessä vietämme yhteistä aikaa ehkä kerran kuussa ja senkin nihkeästi. Joskus on kyllä parenpia kausia. Hänen ei tarvitse paeta äitinsä luokse koska hän on löytänyt tämän keinon ja ajatusmaailmani kieltää minua vaatimasta enemmän aikaa meille. Kunnioitan vapautta parisuhteessa kaikessa vaikka en siitä olekaan ilahtunut siitä näin täydellisesti toteutuneena. En osaa vaatia parisuhteen velvollisuuksia häneltä. Etkä näköjään sinäkään kun et vaadi häntä kotiin selvittämään asioita tai sitten vaadit ja ei voinut toimia niin. Meillä olisi kyllä täysi oikeus.
Rauhallinen luontoni ja se että tukahdutan omat tunnereaktioni ja toimin jonkinlaisena ulkopuolisena ymmärtävänä kotipsykologina keskustellessa on tuntunut olevan avuksi ongelmia kohdatessa, mutta sillä teen hallaa itselleni enkä voi suositella sitä. Siksipä mietin nyt vihdoin eroa koska tuntuu että sairastun itse tässä ja ystäviäni en voi käyttää tukihenkilöinä heidän hyväntahtoisuudestaan huolimatta koska eivät ymmärrä lainkaan mieheni sairautta. Mitään keinoja en ole löytänyt ratkaisuksi mihinkään. Ongelmat pysyvät vaikka emme ole vuosiin edes riidelleet erityisemmin. Lievinkin yritys selvittää jotain tai pukkia suhdetta normaaliin suuntaan aiheuttaa aina voimakkaan vastareaktion mikä on yleensä maininta erosta.
Kuulostaa, että avovaimosi yrittää tosiaan paeta helpomman kautta ahdistustaan ajamalla sinut pois ja siten on mahtavaa että yrität selvittää asian, jottei suhde pääty vääristä syistä. Olen ollut samassa tilanteessa jo pari kertaa. Meidän lienee silti parenpi muistaa, että emme jää roikkumaan suhteeseen kumppanin kanssa joka ei kykene suhteeseen vaikka rakkautta olisi kuinka paljon joka suunnalla. Anteeksi pessimismini mutta näin monen vuoden jälkeen alkaa pikkuhiljaa "normaali" parisuhde houkutella. Suhde johon uskaltaa tehdä lapset jne. Harmillisesti vain vuodet kuluvat selvitellessä olisiko tästä johonkin vai ei. En vain haluaisi erota hänestä koska koen hänet muuten siksi oikeaksi, mutta kieltämättä alan uskoa että olisin erittäin paljon onnellisempi yksin tai jopa vahemmän yhteensopivan kumppanin kanssa. Toisinaan hän ymmärtää sen ja yrittää ajaa minut pois sen sijaan että rohkenisi kohdata ongelmiaan, mutta aina tajutessaan menettävänsä minut tulee järkiinsä. Yritän toki aina olla lähtemättä vääristä syistä, mutta hän jatkaa aina niin pitkään, että luovutan. Ehkä sinunkin kannattaisi vain kokeilla antaa periksi. Siinä kumppanisi saisi omaa tilaansa ja ahdistus saattaisi lievittää ja jos ei niin mitä muutakaan voit tehdä, joten niin kai kuuluisi käydäkin.
Hyvä että vaimosi myöntää ongelman ja sen käsittely on työnalla. En mielellään sano kenellekään mitä voisi tehdä, mutta poikkean nyt säännöstäni. Kunpa vain saisit ensitöiksesi puhuttua hänet kotiin jos hän olisi siellä mielummin. Koska hänen ollessa poissa et voi erityisemmin auttaa lievittämään reaktiota ja nykyinen lukko pysyy. Voisit esim. luvata ettet keskustele mistään hänen kanssaan ennen kuin hän on valmis ja että sinun kanssasi ei tarvitse viettää aikaa vaan saa olla omissa oloissaan ja elää omaa elämäänsä kodissanne ja pitäisit huolen että et tuppaa seuraan vaan kulkisit omissa menoissasi paitsi jos hän itse kaipaisi seuraasi, puhuisit arkisia vain jos hän itse alkaisi puhumaan jne. Tämä nyt vain oli jotain mitä tuli mieleen. Voi olla hyvin huonokin neuvo. :)
Hyvää jatkoa sinulle ja kumppanillesi! - ...
hällä esim. GAD:n lisäksi OCD?
- jauhaa vanhoja
En oikein ymmärrä mikä vitsi on hullujen kanssa seurustelussa...
- Varpusen silmät
Itse olen henkilö, joka on käynyt juuri mainitut diagnoosit lävitse. Enpä voi muuta sanoa kuin, että voimia vaan. Tuota asiaa on niin vaikea ymmärtää, jos sitä ei ole itse kokenut. Pahimmillaan kyse on siitä, että ei pysty/jaksa nousta edes sängystä, vaan haluaa jäädä sänkyyn, ettei sitä pahaa oloa saa mistään lisää. Karmea tilanne.
Omassa tilanteessani puoliso koitti löytää ratkaisuja ja alkoi ottamaan asiasta vastuuta. Se oli ainakin minulle yksi pahimmista ratkaisuista. Olin pitkään sairaslomalla ja puoliso alkoi kyllästymään siihen. Ilmeisesti koki niin, että onpas tuo laiska, kun ei itse ota itseensä niskasta kiinni ja ala elämään. Se kun ei vain mene niin. Se vaatii aikaa, eikä sittenkään voi olla täysin varma parantumisesta.
Pääsin onneksi tuosta eroon, vaikkakin se pelko uudestaan sairastumisesta seuraa varmaankin hautaan asti. Pääsin siitä eroon siten, että yhtäkkiä katkaisin kaiken sen normaalirutiinin ja muutin sen totaalisesti. Sain toki lääkkeitäkin, mutta ne jätin pois. Toki tyhmästi kertaheitolla, mutta kuitenkin. Harmi vaan, että tuohon arkikierteen katkaisemiseen meni parisen vuotta. Siinä samalla huomasin, että en voi elää puolisoni kanssa, sillä hänen taidot ymmärtää asia olivat liian vähäiset. En jaksanut ihmistä, joka tiukan paikan tullen meneekin paniikkiin ja pyrkii itse ottamaan elämäni ohjat. Toki tilanteita on monenlaisia ja jollekin tuo keino varmaan toimiikin.
Jäin noina hetkinä kaipaamaan oikeastaan yhtä asiaa puolisoltani. Empaattisuutta, jonka avulla hänellä olisi voinut olla mahdollisuus ymmärtää tilanne. Hän etsi tietoa noista diagnooseista ja päätteli, että oireet eivät kyllä sovi minuun, mutta oli siinä dramaattisesti väärässä. Toisaalta sekin kertoi sen, että hänellä ei ollut mitään hajua siitä minkälainen ihminen todella olen. Empaattisuus olisi ollut ainoa keino, jolla puolisoni olisi voinut minua tukea. Hän ei siinä onnistunut/ osannut sitä tehdä. Kun pääsin elävien kirjoihin, aloin suunnitella eroa. En tee mitään ihmisellä, joka on kuin Naantalin aurinko hyvinä hetkinä, mutta huonoina hetkinä syyllistää koko muuta maailmaa ja varsinkin läheisiään.
En tiedä onko tästä teidän tilanteeseenne apua, jokainen tilanne on erilainen. Luulisin, että pahinta on tuossa tilanteessa ryhtyä painostamaan tai muuten ohjaamaan tilannetta. Noilla oireilla kun on sellainen taipumus, että sitä ei yksinkertaisesti jaksa ja ulkoa tuleva painostus lisää oireita. Aikaa tuo vaatii ja voihan käydä niinkin, että ero ehtii tulla ennemmin kuin tervehtyminen. Ahdistuneisuus häiriö on sellainen henkinen ongelma, että painostaminen vain kasvattaa oireita ja pahaa oloa.
Tännekin joku idiootti ehti jo kirjoitella jotain hullujen kanssa toimimisesta, mutta totuus Suomessa on se, että joka kuudes suomalainen on jo diagnosoitu kärsivän henkisistä ongelmista. Siis joka kuudes! Itse olen tässä parin viimeisen vuoden aikana jutellut viiden eri ihmisen kanssa, jotka ovat tulleet kertomaan omista ongelmistaan. Ja nämä ovat vain otos ystäväpiiristäni. Ne ns kovikset, jotka kokevat, ettei tämä koske minua millään muotoa, saattavat vielä muuttaa näkemystään. Niin kävi mm. Juhani Tammisella, josta varmaankin moni ajatteli, että onpas kova kaveri, kun on kaikessa mukana täysillä. Ei ole enää ja elämä taisi kokea aikamoisen mullistuksen. Suosittelen ymmärrystä niille, joita tämä ei vielä koske. Suomalainen yhteiskunta on suorittava yhteiskunta ja se ei tule lähivuosina ainakaan vähentämään diagnooseja. - holkku
tätä lukijaa en ymmärrä. Mikä siinä hullun kanssa seurustelussa muka niin epämiellyttävää on? tuskin itekkää oot mikään täysin 100% terve. Mä oon skitsofreenikko sekä saan ahdistus/paniikki/masennus häiriöitä aina silloin tällöin ja ei tää muuta muuta parisuhteessa kun että on parempi saada tuntemaan itsensä hyväksytyksi ja olla silloin omissa oloissa kun tarvii ja olla silloin sylissä itkemässä kun on paha olla...
Joten kirjoituksen aloittajalle: Ole rauhassa ja anna hänen itse tulla sinua lähemmäs, pyydä vaikka katsomaan leffaa kainaloon jos siitä lähtisi rullaamaan :).
-holkku. - x
ei saa sanoa, voit joskus olla itsekin samassa tilanteessa
- hiphei111
menkää nyt ihan vaikka pääkoppa tohtorille kaikki täältä, ei kait tää ole oikee paikka miettiä miten hullujen kans seurustellaan!! vaihda kumppania niin jopa elämä helpottuu, niin minäkin aikanaan tein !!
- Riinuska24
avovaimosi on ongelmiensa selvittelyssä. Ei tässä vaiheessa kannata heittää kirvestä kaivoon. Anna ajan kulua ja katso, onko terapiasta apua. Voi hyvinkin olla.
Lykkyä tykö, molemmille! - en jaksaisi
Riinuska24 kirjoitti:
avovaimosi on ongelmiensa selvittelyssä. Ei tässä vaiheessa kannata heittää kirvestä kaivoon. Anna ajan kulua ja katso, onko terapiasta apua. Voi hyvinkin olla.
Lykkyä tykö, molemmille!Siis sinun mielestä ihmisen pitäisi elää moniongelmaisen ihmisen kanssa ja katsella ja kärsiä itsekin ? Mitä se tekee aloittajan psyykkeelle, kun ei voikaan olla omaitsensä eikä edes kotonaan niin kuin haluaa, ettei toinen vain ahdistu, masennu, ala ryyppäämään jne. Ei ainakaan hyvää.
- Silmäilijä
Mikä ihme sinua vaivaa? Jos rakastamasi ihminen sairastuu, totta kai sitä haluaa hänen parastaan.
Jos itse et ole entistä kumppaniasia rakastanut, niin miksi ihmeessä olet hänen kanssaan yhteen mennyt? Kommenttisi kertoo kaiken oleellisen sinusta. Peruskoulun äidinkielen tunnitkin ovat tainneet jäädä käymättä. - oikeaa elämää
Silmäilijä kirjoitti:
Mikä ihme sinua vaivaa? Jos rakastamasi ihminen sairastuu, totta kai sitä haluaa hänen parastaan.
Jos itse et ole entistä kumppaniasia rakastanut, niin miksi ihmeessä olet hänen kanssaan yhteen mennyt? Kommenttisi kertoo kaiken oleellisen sinusta. Peruskoulun äidinkielen tunnitkin ovat tainneet jäädä käymättä.Juuri tuo vaivaa eli henkilö tuo esiin oireyhtymänsä ja ongelma käyttäytymisen jälkikäte3en ja alkaa itseään hoidattamaan on syytä tosiaan harkita mihin satsaa ja miksi.
Kun paniikki ym epänormaali käytös/reagointi oman itsensä esilletuomiseksi on helvetin yleistä ja nykyään niihin on diagnoosit ja pilleriä annetaan joten "kaikki hyvin". Mielesästäni yhteisvastuiseen toimintaan kuuluu oma vastuu omasta käytöksestä ja jos se on ylireagointia on se itse hoidettava koska yleenäsä reagoija on täysin tietoinen mutta haluaa kiukutella. Syitä aihettjaksi löytyy sukupolvienkin takaa mutta ne on vastuun pakoilua.
Eli mikä sulla on hölmö on juuri tuo ja kannustajat peesissä. - Silmäilijä
oikeaa elämää kirjoitti:
Juuri tuo vaivaa eli henkilö tuo esiin oireyhtymänsä ja ongelma käyttäytymisen jälkikäte3en ja alkaa itseään hoidattamaan on syytä tosiaan harkita mihin satsaa ja miksi.
Kun paniikki ym epänormaali käytös/reagointi oman itsensä esilletuomiseksi on helvetin yleistä ja nykyään niihin on diagnoosit ja pilleriä annetaan joten "kaikki hyvin". Mielesästäni yhteisvastuiseen toimintaan kuuluu oma vastuu omasta käytöksestä ja jos se on ylireagointia on se itse hoidettava koska yleenäsä reagoija on täysin tietoinen mutta haluaa kiukutella. Syitä aihettjaksi löytyy sukupolvienkin takaa mutta ne on vastuun pakoilua.
Eli mikä sulla on hölmö on juuri tuo ja kannustajat peesissä.Kun et näistä tunnu todella tietävän mitään, niin voisitko siirtää "asiantuntijuutesi" jollekin muulle foorumille?
Miksi ihmeessä luulet, että noihin sairastunut ihminen haluaa tuoda itseään esille? Noissa harmeissa olevat tahot eivät missään nimessä halua tuoda itseään esille. Jos olet itse törmännyt seuralaiseen, joka henkisistä asioista kärsi, niin miten ihmeessä et moisena asiantuntijana sitä huomannut? Diagnoosien ja pillereiden jälkeen ei todellakaan kaikki ole hyvin. Sitten vasta ehkä paraneminen voi alkaa.
Sinulla näkemykset saattavat muuttua, jos joudut itse noissa murheissa painimaan. Ennen ymmärrystä olet vain pinnallinen kokki pienessä omassa sopassasi.
Ensinnäkään jos joutuu vuosiakin syömään lääkkeitä ei lapsia voi tehdä, eikä lapsia tehdäkään jos ei kaikki ole kunnossa. Minä itse, vaikka olen nainen, lähtisin kävelemään, koska en ole psykiatri enkä halua olla likakaivo johon sitten kaadetaan kun kaikki p*ska kun ahdistaa. Pelkkä vaikea menneisyys ei selitä kaikkia mielenterveysongelmia, ei kaikille tule tuollaisesta mitään häiriöitä ja on liikaa vaadittu että muut sitä kestää, varsinkaan kun ette ole naimisissa ja mitä siitä tulisikaan ? Toisen tuulen mukaan sitten eläisitte elämänne onnettomina loppuun.
- myötätunto,
kuunteleminen, keskustelu, kuunteleminen. Ja että saa toisen puhumaan niin pitää jättää ne omat mielipiteet ja analyysit sanomatta ja keskittyä siihen mitä toinen pyörittää mielessään. Aina kun jotain tulee sanottua ääneen sen painoarvo katoaa ja se "möykky" pienenee.
- .............
Täällä Suomi24-palstalta näytää aina löytyvät "hulluja".
Edellinen kirjoitti ettei henkisistä ongelmista kärsivä voi tehdä lapsia, kyllä voi. Tunnen sellaisia ja jotka pitävät huolta lapsistaan sairaudesta huolimatta. Toki, sairauksia on monia.
Mun isä on mielenterveysongelmainen, saanut burn outin joskus liiasta työnteosta ja stressistä, takana vaikea lapsuus. Olen kyllä sitä mietä ettei hulluja voi vaan ymmärtää ja vanhemmiten sairaus yleensä pahenee. En ymmärrä kenelle riittää sympatiaa, itse tunnen vain vihaa ja katkeruutta heitä kohtaan.
Ainakin lähiympäristössäni olen pienestä pitäen saanut jopa pelätä hulluja. Milloin minuun on käyty käsiksi, milloin uhkailtu, milloin heilutettu teräasetta nenäni edessä. Olenkin todennut että ainut tapa selvitä hullun kanssa on "joo, joo, kaikki käy, tee mitä vaan" - taktiikka sekä välttely mahdollisuuksien mukaan. Kaikkien typerintä on yrittää puhua järkeä.- Valoaikkunassa35
ei ole mikään "hullu", sen ihmeemmin kuin migreeniäkään poteva! Ahhd.häiriön ennuste ei ole millään tavoin toivoton - kaikkea vielä. Jos sattuu rakastamaan toista ihmistä, eiköhän voi olla valmis myös odottamaan mitä todennäköisintä paranemista, psykoterapian ja lääkehoidon myötä.
Yl. ahd. häiriön lääkehoito on sitä paitsi suunniteltavissa niin, ettei siitä ole tulevaalle lapselle haittaa.
Avovaimosi on oikeilla jäljillä haettuaan apuasi. Ymmärrän kyllä avuttomuutesi ja turhautuneisuutesi, mutta ne menevät ohi sitä mukaa kun avokkisi paranemisprosessi etenee ja hän noin alkuun pääsee kammostaan vahingoittaa teitä.
Sinuna jättäisin omaan arvoonsa nämä "jätä se heti" ja "kuka nyt hullun kanssa" -kommentit.
Olen itse psykologi ja psykoterapeutti ja nähnyt ammatissani paljon hyviä ja rakastavia avioliittoja ja onnellisia lapsia - huolimatta siitä, että suhteen toinen aikuinen osapuoli on välillä ollut todella heikoilla.
Jos avokkisi ei vielä kestä edes kuulluksi tulemista, saati puhumista, sen aika ei vain ole vielä. Kyllä se tulee, ja tulee paljon muutakin.
Jos jaksat olla kärsivällinen (kuten ilmeisesti olet), teillä voi olla kriisin selvittyä hieno tulevaisuus. Onnea yhteiselle matkallenne!
- tampereen plikka
PISTÄ "ETUKÄPÄLÄT" RISTIIN JA RUKOILE.
MINUA NYT JO 60 VEE TYTTÖSTÄ, AUTTOI HYVÄ TERAPIA, (LAPSUUDEN RAUMAT) JA USKOON TULO.
Kuullostaa hyvältä, että sitoudut ja olet valmis auttamaan, mutta jos toinen osapuoli vetäytyy, paras antaa olla rauhassa (kait).
Syy ei ole Sinun, muista se.
Ehkä lapsuudessa on tapahtunut sellaista, esim: hyväksikäyttö, joka on yleisempää kuin arvaammekaan ja silloin useinkaan ei kehdata avautua.
Pitää sitä näköjään elää pitkä elämä, ennenkuin on valmis parisuhteeseen, huhuh. Tarkoitan itseäni.
Voimia sulle. - ...
On kaksi eri asiaa, se ahdistus ja suhteenne. "ei ole kuulemma onnellinen kanssani" kannattaisiko tuo selvittää erikseen että mikä suhteessa sitten on ongelmana. Ahdistus voi johonkin vaikuttaa, mutta kyllä teidän suhde on eri asia lisäksi. Ahdistaako siinäkin joku, niin mikä ja miksi. Vai onko kaikki ahdistushäiriön "syytä" joka tulee siitä väkivallasta mitä oli.
Sitä en ymmärrä miksi sun pitäisi ahdistua toisen entisestä suhteesta. Tottakai varsinkin nuorille naisille voi niin käydä, ei osaa varoa vaan uskoo hyvään. Valitettavasti suomessa riittää joitakin väkivaltaisia miehiä joukkoon. Etkö ole huomannut yleisen ongelman olemassaoloa aiemmin.
Aika auttaa paranemaan. Ja uudet ajatukset miten käsittelee. Kaiketi. - MUUMI MAX
Hei,
Ymmärrän tilanteesi. On kuitenkin varmaa, että ketään ei voi toinen ihminen parantaa tai pelastaa, jos ei tämä "pelastettava" halua tulla palastetuksi. Eli tällaisessa tapauksessa luulisin, että parasta on pelastaa itsesi kun vielä voit. Anteeksi vain - toivottavasti tämä ei kuulosta liian raa´alta. Mutta juuri mielenterveysasioissa sinä et voi toista ihmistä pelastaa - vaann puolisosi tarvitsee ammattiauttajan apua. Sitähän hän jo saakin.
Kuulostaa siltä, että olet itsekin väsyvyt jo nyt eli älä vajoa hukkuvan mukana.
Olisim kaunista sanoa, että rakkaus parantaa mutta jos teet sen oman jaksamisesi
raunioilla, vajoat mukana.
Käy juttelemassa asiasta jonkun ammattiauttajan kanssa.
MUUMI- NASU""
Ei kenenkään tarvitsekaan ryhtyä toisen kotipsykologiksi. Avovaimosi on ottanut omalta osaltaan aloitteen käsiinsä, ja varmaan kestää, ennen kuin tuloksia näkyy. Malta mielesi, jos tosissaan rakastat häntä. Anna teille aikaa. Kyllä hän omana itsenään sieltä vielä tulee. Kokemusta on.
- Satu_46
NASU"" kirjoitti:
Ei kenenkään tarvitsekaan ryhtyä toisen kotipsykologiksi. Avovaimosi on ottanut omalta osaltaan aloitteen käsiinsä, ja varmaan kestää, ennen kuin tuloksia näkyy. Malta mielesi, jos tosissaan rakastat häntä. Anna teille aikaa. Kyllä hän omana itsenään sieltä vielä tulee. Kokemusta on.
On myös IHANA AVIOMIES. Olet mahtava, vahva ihminen. Sisimmässään voimosi haluaa sinun olevan hänen rinnallaan ja sitä toivon minäkin. Etpä arvaakkaan, miten suuri tuki olet hänelle. Anna hänen välillä ottaa etäisyyttäkin, kerro puhelimessa, että rakastat, ikävöit ja odotat häntä.
Voi kunpa olisi kaltaisiasi enemmän.
Kaikkea hyvää teille toivon. - Loputtomasti
Satu_46 kirjoitti:
On myös IHANA AVIOMIES. Olet mahtava, vahva ihminen. Sisimmässään voimosi haluaa sinun olevan hänen rinnallaan ja sitä toivon minäkin. Etpä arvaakkaan, miten suuri tuki olet hänelle. Anna hänen välillä ottaa etäisyyttäkin, kerro puhelimessa, että rakastat, ikävöit ja odotat häntä.
Voi kunpa olisi kaltaisiasi enemmän.
Kaikkea hyvää teille toivon.Loppuelämän. Juuri tukipilariksi nämä yleensä hankkivat suhteen. Sen jälkeen alkaa se mittaaminen kuinka kauan tuki venyyyyy. Sillä kaikki elmän oireet ja epäoikeudenmukaisuudet ja kohtalot tulee käsitellä kauttasi.
Tosiaan riittää kun vain aina ilmoitat että odotat ja kaipaat häntä. !! Lulltavasti ei kukaan kaipaa ikuista oireilevaa ruikutusta joka tulee nimen omaan antaa hoidattaa itse ja omin neuvoin.
Vastuita kehiin... - itse ahdistunut..
Loputtomasti kirjoitti:
Loppuelämän. Juuri tukipilariksi nämä yleensä hankkivat suhteen. Sen jälkeen alkaa se mittaaminen kuinka kauan tuki venyyyyy. Sillä kaikki elmän oireet ja epäoikeudenmukaisuudet ja kohtalot tulee käsitellä kauttasi.
Tosiaan riittää kun vain aina ilmoitat että odotat ja kaipaat häntä. !! Lulltavasti ei kukaan kaipaa ikuista oireilevaa ruikutusta joka tulee nimen omaan antaa hoidattaa itse ja omin neuvoin.
Vastuita kehiin...todellä törkeä viesti ahdistuneisuudesta kärsivälle!
Toivottavasti sinä olet niin vahva ettet koskaan ahdistu.
Kyllä sinä varmaan tiedät meidän kaikkien ahdistuneiden taustat ja miten tulemme tuhoamaan muut ja pettämään ... joo ....
hävettääkö edes? Miksi edes pyörit näillä palsoille--->katkeruus palsta olisi sopivampi. Selvitä ongelmasi äläkä kiusaa & alista muita.
- ...
Olen itse ollut samassa tilanteessa ja katsoimme parhaimmaksi erota. Ymmärrän, että haluat auttaa puolisoasi, mutta se voi olla todella raskasta sinulle. Itse yritin auttaa puolisoani olemalla empaattinen, huolehtiva, tukeva ja tekemällä melkein ihan mitä vaan, että hänellä olisi ollut parempi olo. Lopulta huomasin, että aloin itsekin olemaan ahdistunut ja epätoivoinen. Sosiaaliset suhteeni olivat kärsineet, koska kaikki voimani menivät puolison auttamiseen ja tukemiseen. Kun erosimme, oloni alkoi pikku hiljaa olla helpottunut. Sain keskittyä omaan elämääni ja olla juuri sellainen kuin haluan ja tehdä niitä asioita, joita haluan. Ajattele siis myös itseäsi, sitä oletko onnellinen ja mitä haluat omalta elämältäsi. Kukaan ei voi loputtomiin pitää parisuhdetta yksin pystyssä.
- nhyuyt
aloittajan avokki olla vain kyllästynyt mieheensä ja haluaa erota. Voi olla jo uusi kiikarissa. Kun on jo ennenkin eronnut, niin toinen kerta käy helpommin jo. Paras vain totutella ero ajatukseen. Kumppanisi on jo valinnan tehnyt ja suhteenne on loppu.
- Mies mies
Olen täysin samaa mieltä. Saman koeajan olin oin 12-15 vuotta ja ei tosiaa nyksin voi pitää suhdetta pystyssä.
Henkin ero on syytä ottaa eli mikäli mahdolllista niin fyysinenkin sillä silloin oireileva vasta joutuu ottamaan vastuuta itse jonka hän tarvitsee kehittyäkseen. Puolisi roikuttaa tämän asian keskeneräisyyttä. - Onnenetsijä_
Mies mies kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä. Saman koeajan olin oin 12-15 vuotta ja ei tosiaa nyksin voi pitää suhdetta pystyssä.
Henkin ero on syytä ottaa eli mikäli mahdolllista niin fyysinenkin sillä silloin oireileva vasta joutuu ottamaan vastuuta itse jonka hän tarvitsee kehittyäkseen. Puolisi roikuttaa tämän asian keskeneräisyyttä.voi todella jäädä pahat haavat. Kyllin vahva ihminen jaksaa rinnalla. Kylmät ovat heikkoja ja välittävät vain itsestään. Ihana mies aloittaja.
- Jooo__
parempi kun alat irrottautua avokistasi.
itse roikuin aivan liian pitkään kiinni hyvinkin vastaavanlaisessa tapauksessa. Ei vaan osannut antaa periksi ja tuntui, että on huono ihminen kun ei pysty auttamaan. Ja irrottautuminenkin tuntui tosi pahalta.
Loppujen lopuksi se oli toinen osapuoli, joka katkaisi suhteen. Kärsin siinä aikani, mutta näin jälkeenpäin voin sanoa, että oli se hyvä että katkaisi. Itse en ehkä olis siihen pystynyt, sen verran velvollisuudentuntoinen olen, ja rakkauskin painoi kupissa paljon.
Helpompaa on elämä ollut paljon. Ja kun kaukaa seurailen tuon entisen elämää, niin aivan samanlaista se on edelleen, nyt vaan niin etten minä kärsi siinä rinnalla vaan joku muu onneton.
Eipä taida sitä ihmistä pelastaa mikään. Minä onneksi pääsin vapaaksi.
Surullista sanoa noin, mutta kyllä se on valitettavasti totuus.
Mummini sanoin joskus, että hullut ihmiset saavat ympärillään olevat terveetkin käyttäytymään sairaasti. Se on kyllä totta. Tuntui, että vaikka teki mitä hyvänsä niin kaikki oli väärin, ja jotenkin epätervettä.- Satu_46
täällä kaikenlaisia huuhaita kirjoittamassa
- mietippä tätä!
onko ahdistuneisuus yhtä kuin hulluus. Toivottavasti sinä sitten jaksat aina vain..olet varmaan itse täydellisyy ja me muut olemme pahoja hulluja. Onkos mummisi opettanut sellaista: ylpeys käy lankeemuksen edellä?
- ninni_______
Itse olen ollut viimeaikoina hiukan masentunut ja tiedän että se voi paikoitellen olla puolisollekkin vaikeaa. Mutta itse kaipaan kuuntelua, ymmärrystä ja aikaa. Omat ongelmani johtavat edellisestä parisuhteesta, mies oli narsisti, väkivaltainen, uhkaava ja masentunut. Autoin hänet pahimman vaiheen yli jonka jälkeen totesin etten itse jaksa enää, jos en eroa. Miehellä menee nykyään hyvin, mutta itse saan paniikkikohtauksia ja näen painajaisia, pelkään etten ole tarpeeksi hyvä ja omalta mieheltä kaipaan vain syliä ja kuuntelua. tiedän että on raskasta kuunnella toisen murheita, mutta ei kai kukaan vaadi niitä kaikkia asioita muuttamaan - vaan hitaasti auttamaan. Olen huomannut että hätiköidyt muiden hepuloinnit ja mökötykset ja selvät ihmetykset kertomistani asioista vain pahentavat oloani, ei tee mieli kertoa asioitaan jos puoliso tekee niistä ongelman tai vähättelee.
Ymmärrystä vain peliin.
Olet vahva ja hieno ihminen kun haluat auttaa... moni ei jaksaisi. Voimia! - eräsvaan
Miksi tämä ei sinulle ole oikea syy? Mikä hinku sinulla on sairastuttaa itsesi henkisesti epätasapainoista ihmistä tukiessasi? En todella ymmärrä. Kumppanisikin vaikka on sairas, ymmärtää nähtävästi paremmin kuin sinä että yhteiselämä ei tule onnistumaan. Miksi siis roikut? Onko sinulla joku Florence Nightingale-syndrooma? Herää!!!
- Minä tiedän.
Koska morsian ahdistuu riidellessänne hän ei halua sellaista suhdetta missä riidellään, yhtään. Edelliset suhteet ovat olleet väkivaltaisia tai muuten sairaita eikä hän halua ottaa niihin mitään kantaa, eikä halua joutua sellaisiin tilanteisiin enää. Ainoa päämäärä on päästä siis sinusta eroon. Älä jää roikkumaan vaan pistä kakkosta tupaan ja nosta kytkin ripeästi ja painelet raikkain tuulahduksin uutta kohti. Älä jää vatkaamaan, usko.
- ugly truth
Tajusin lukiessani aloittajan tekstiä että X-mieheni käytös saattoikin johtua tällaisesta ahdistushäiriöstä, vaikka olin ajatellut että kyseessä oli maanis-depressiivisyys. Itse koitin auttaa mutta toinen sulkeutui täysin ja koki minut uhkana. Sanoi että "haluaa elää" ja lähti saman tien kuukauden tuntemansa tuttavuuden kanssa, meni puolen vuoden jälkeen naimisiin ja teki lapsen.
Kaikki tuntui ihan järjettömältä ja edelleen tuntuu. Mitään en voinut tehdä, en päässyt lähelle kun hän pakeni kaikkea. Olemme itse hoitaneet molemmat muita ammateissamme vuosia ja tiesin hänen olevan burn outissa, mutta mitä siinä voi tehdä kun kuunnella ja yrittää tukea. En minä häntä sieltä töistä pois voinut raahata. Pelottavaa miten se 11.v tuttu ja niin rakas ihminen muuttui ihan tuntemattomaksi yhtäkkiä ja hätä mikä minulla oli hänen puolestaan oli kauhea, mutta hoitoon ei suostunut lähtemään. Aikansa pitää tietenkin tukea, mutta millä "hinnalla" ja muistaa että toisen täytyy itse haluta parantua ja ymmärtää tarve hoitoon. Itse olisin halunnut auttaa mutta hänen päätös oli ero ja pako uuteen "ehompaan"? elämään. - elät vain kerran
ugly truth kirjoitti:
Tajusin lukiessani aloittajan tekstiä että X-mieheni käytös saattoikin johtua tällaisesta ahdistushäiriöstä, vaikka olin ajatellut että kyseessä oli maanis-depressiivisyys. Itse koitin auttaa mutta toinen sulkeutui täysin ja koki minut uhkana. Sanoi että "haluaa elää" ja lähti saman tien kuukauden tuntemansa tuttavuuden kanssa, meni puolen vuoden jälkeen naimisiin ja teki lapsen.
Kaikki tuntui ihan järjettömältä ja edelleen tuntuu. Mitään en voinut tehdä, en päässyt lähelle kun hän pakeni kaikkea. Olemme itse hoitaneet molemmat muita ammateissamme vuosia ja tiesin hänen olevan burn outissa, mutta mitä siinä voi tehdä kun kuunnella ja yrittää tukea. En minä häntä sieltä töistä pois voinut raahata. Pelottavaa miten se 11.v tuttu ja niin rakas ihminen muuttui ihan tuntemattomaksi yhtäkkiä ja hätä mikä minulla oli hänen puolestaan oli kauhea, mutta hoitoon ei suostunut lähtemään. Aikansa pitää tietenkin tukea, mutta millä "hinnalla" ja muistaa että toisen täytyy itse haluta parantua ja ymmärtää tarve hoitoon. Itse olisin halunnut auttaa mutta hänen päätös oli ero ja pako uuteen "ehompaan"? elämään.pysyä itse terveenä. Mikset kävisi itsekin juttelemassa ammattilaisen kanssa selventääksesi, mikä sinua oikeasti pitää tuollaisia haasteita tuovassa suhteessa? Mielestäni ketään ei välttämättä ole tarkoitettu kotiterapeutiksi tms. vaan nauttimaan elämästä - jos niin haluaa - kumppanin kanssa, joka on tasavertainen kaikin puolin.
Nosta hieman kytkintä sinäkin ja ota etäisyyttä, ehkä näkyy muutakin, kuin nykyinen (riippuvuus?)suhde... - Särkynyt sydän
elät vain kerran kirjoitti:
pysyä itse terveenä. Mikset kävisi itsekin juttelemassa ammattilaisen kanssa selventääksesi, mikä sinua oikeasti pitää tuollaisia haasteita tuovassa suhteessa? Mielestäni ketään ei välttämättä ole tarkoitettu kotiterapeutiksi tms. vaan nauttimaan elämästä - jos niin haluaa - kumppanin kanssa, joka on tasavertainen kaikin puolin.
Nosta hieman kytkintä sinäkin ja ota etäisyyttä, ehkä näkyy muutakin, kuin nykyinen (riippuvuus?)suhde...Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille kohtalotoverin puolesta!
Masentunut puolisoni jätti minut muutama viikko sitten, koska ei kestänyt enää syyllisyyttä mitä koki tuottaessaan minulle mielipahaa, ja koska tunsi tunteidensakin alkavan hiipua. Itse olin valmis tekemään mitä tahansa suhteemme jatkamiseksi! Olin panostanut täysillä ja tehnyt parhaani tukeakseni ja auttaakseni, en vaatinut liikoja. Toki olin miettinyt eroamistakin, mutta olin valmis odottamaan parempia aikoja, vaikka tiesinkin ettei se ole ongelmatonta vaikka pahin masennus helpottaisikin. Nyt olen aivan palasina, eikä olo tunnu helpottavan millään, rakastin häntä valtavasti, suhteemme oli minulle monessakin suhteessa ainutlaatuinen ja mahtava. Puolisoni olo on eromme jälkeen helpottunut, kun saa keskittyä omaan hyvinvointiinsa eikä tarvitse ottaa huomioon muita. Että eipä kai tämä tuska sitten tarkoituksetonta ole...
Helpotti lukea teidän samantyyppisiä kokeneiden kommentteja! Ehkä tämä kuitenkin oli oikea ratkaisu, ja minäkin tästä ajan kanssa pääsen yli. - tämmöistä
Särkynyt sydän kirjoitti:
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille kohtalotoverin puolesta!
Masentunut puolisoni jätti minut muutama viikko sitten, koska ei kestänyt enää syyllisyyttä mitä koki tuottaessaan minulle mielipahaa, ja koska tunsi tunteidensakin alkavan hiipua. Itse olin valmis tekemään mitä tahansa suhteemme jatkamiseksi! Olin panostanut täysillä ja tehnyt parhaani tukeakseni ja auttaakseni, en vaatinut liikoja. Toki olin miettinyt eroamistakin, mutta olin valmis odottamaan parempia aikoja, vaikka tiesinkin ettei se ole ongelmatonta vaikka pahin masennus helpottaisikin. Nyt olen aivan palasina, eikä olo tunnu helpottavan millään, rakastin häntä valtavasti, suhteemme oli minulle monessakin suhteessa ainutlaatuinen ja mahtava. Puolisoni olo on eromme jälkeen helpottunut, kun saa keskittyä omaan hyvinvointiinsa eikä tarvitse ottaa huomioon muita. Että eipä kai tämä tuska sitten tarkoituksetonta ole...
Helpotti lukea teidän samantyyppisiä kokeneiden kommentteja! Ehkä tämä kuitenkin oli oikea ratkaisu, ja minäkin tästä ajan kanssa pääsen yli.Katson asiaa sikäli vaimosi näkövinkkelistä, että sairastuin vakavaan masennukseen noin 10 vuotta sitten. Olin ollut naimisissa silloin parikymmentä vuotta ja meillä oli kolme lasta, nuorin 10-vuotias. Ulkoisilta tahoilta oli paljon paineita (työ- ja järjestöelämä) ja teini-ikäisten vanhemmuus laittoi koville. Mies oli kautta avioliiton panostanut uraan ja opiskeluun tai harrastuksiinsa, pysytteli etäisenä eikä halunnut panostaa kahdenkeskiseen suhteeseen, yhteiseen aikaan lasten kanssa tai ihmissuhteisiin yleensäkään. Avioliitto oli vaikea alusta asti ja tuntui, että jouduin pikku hiljaa häkkiin. Kulissit piti kuitenkin pitää pystyssä eikä ero tullut kysymykseenkään. Sairastuin. Elämänhaluni hävisi, alkoi monen vuoden unettomuus ja jossain vaiheessa masennus syveni niin, että söin psykoosinestolääkkeitä ja olin syvällä jossain omassa maailmassani. Ainoa paikka jonne pääsin pakoon.
Kolme vuotta sairastettuani hain avioeroa ja meni vielä monta vuotta, että sinnittelin päivittäin kuolemanhalua vastaan. Ajattelin että elämä oli joka hetkistä helvettiä, mutta että en saa moninkertaistaa sitä ja jättää lapsia kärsimään. Vuosien terapia oli ehdottomasti tärkein tekijä siinä, että selvisin. Vakava masennus on tappava tauti, n. yksi kymmenestä päätyy itsemurhatilastoihin.
Terapian lisäksi minua auttoi tieto. Luin kirjan tunteiden biologiasta (muistaakseni kirjailija on Susan Albridge) ja kun ymmärsin, että aamuisin veren kortisolipitoisuus (muistankohan oikein tuon hormonin) on korkeimmillaan niin opin kestämään aamun vaikeat tunnit. Olin ollut pitkäaikaisesti kovassa stressitilanteessa. Lyhytaikaisissa tilanteissa hyödyllisen hormonin tuotanto lakkaa yleensä tilanteen mentyä ohi, kun toinen hormoni antaa viestin, ettei sitä enää tarvita. Pitkäaikaisessa stressissä toinen hormoni antaa jotenkin periksi. Vähän niinkuin me ihmiset kun mikään ei tunnu tehoavan niin ei sitten. Kirjassa on tarkemmin näistä asioista. Minulle tuollainen tieto antoi toivoa siitä, että ehkä jonakin päivänä olisi parempi olla, jos aivokemiat normalisoituisivat. Terapiassa koin ajan mittaan vapauttavana sen, että kukaan ei vaadi minulta mitään. Ei edes tunteita. Kun puhuin terapeutille niin samalla sain omassa päässäni olevan kaaoksen järjestykseen ja sitä kautta elämänhallinnan tunnetta. Löysin samoja selviytymiskeinoja kuin millä olin selvinnyt lapsuudessa. Pystyin käymään läpi lapsuuden ahdistavia asioita turvallisen ihmisen tukemana ja tajusin, että nyt olen aikuinen ja pystyn puolustamaan itseäni. Jaa, se toki on suhteellista. Elämä on aika mielivaltaista, mutta tämä on kestettävä.
jatkan toisella viestillä kun tuli liian pitkä - edellinen
tämmöistä kirjoitti:
Katson asiaa sikäli vaimosi näkövinkkelistä, että sairastuin vakavaan masennukseen noin 10 vuotta sitten. Olin ollut naimisissa silloin parikymmentä vuotta ja meillä oli kolme lasta, nuorin 10-vuotias. Ulkoisilta tahoilta oli paljon paineita (työ- ja järjestöelämä) ja teini-ikäisten vanhemmuus laittoi koville. Mies oli kautta avioliiton panostanut uraan ja opiskeluun tai harrastuksiinsa, pysytteli etäisenä eikä halunnut panostaa kahdenkeskiseen suhteeseen, yhteiseen aikaan lasten kanssa tai ihmissuhteisiin yleensäkään. Avioliitto oli vaikea alusta asti ja tuntui, että jouduin pikku hiljaa häkkiin. Kulissit piti kuitenkin pitää pystyssä eikä ero tullut kysymykseenkään. Sairastuin. Elämänhaluni hävisi, alkoi monen vuoden unettomuus ja jossain vaiheessa masennus syveni niin, että söin psykoosinestolääkkeitä ja olin syvällä jossain omassa maailmassani. Ainoa paikka jonne pääsin pakoon.
Kolme vuotta sairastettuani hain avioeroa ja meni vielä monta vuotta, että sinnittelin päivittäin kuolemanhalua vastaan. Ajattelin että elämä oli joka hetkistä helvettiä, mutta että en saa moninkertaistaa sitä ja jättää lapsia kärsimään. Vuosien terapia oli ehdottomasti tärkein tekijä siinä, että selvisin. Vakava masennus on tappava tauti, n. yksi kymmenestä päätyy itsemurhatilastoihin.
Terapian lisäksi minua auttoi tieto. Luin kirjan tunteiden biologiasta (muistaakseni kirjailija on Susan Albridge) ja kun ymmärsin, että aamuisin veren kortisolipitoisuus (muistankohan oikein tuon hormonin) on korkeimmillaan niin opin kestämään aamun vaikeat tunnit. Olin ollut pitkäaikaisesti kovassa stressitilanteessa. Lyhytaikaisissa tilanteissa hyödyllisen hormonin tuotanto lakkaa yleensä tilanteen mentyä ohi, kun toinen hormoni antaa viestin, ettei sitä enää tarvita. Pitkäaikaisessa stressissä toinen hormoni antaa jotenkin periksi. Vähän niinkuin me ihmiset kun mikään ei tunnu tehoavan niin ei sitten. Kirjassa on tarkemmin näistä asioista. Minulle tuollainen tieto antoi toivoa siitä, että ehkä jonakin päivänä olisi parempi olla, jos aivokemiat normalisoituisivat. Terapiassa koin ajan mittaan vapauttavana sen, että kukaan ei vaadi minulta mitään. Ei edes tunteita. Kun puhuin terapeutille niin samalla sain omassa päässäni olevan kaaoksen järjestykseen ja sitä kautta elämänhallinnan tunnetta. Löysin samoja selviytymiskeinoja kuin millä olin selvinnyt lapsuudessa. Pystyin käymään läpi lapsuuden ahdistavia asioita turvallisen ihmisen tukemana ja tajusin, että nyt olen aikuinen ja pystyn puolustamaan itseäni. Jaa, se toki on suhteellista. Elämä on aika mielivaltaista, mutta tämä on kestettävä.
jatkan toisella viestillä kun tuli liian pitkäJoskus jokin aikuisiän tapahtuma tai vaikkapa elokuva voi aktivoida jo "unohdetun" traumaattisen tapahtuman. Minä olin joutunut sisarusteni kanssa usean miehen seksuaalisen hyökkäyksen kohteeksi kouluikäisenä. Jokin psyykkinen mekanismi suojelee minua niin, etten muista sitä, mutta olen joutunut elämään ikäni tiettyjen pelko- ja ahdistusreaktioiden kanssa. Kuten joissakin elokuvissa niin eräälle sisaruksistani tuon tapahtuman muistot palasivat sirpaleittain ja olen tarkistanu myöhemmin asiakirjoista vain sen, että asia on tapahtunut. Lisäksi äitini mainitsi asiasta puolella lauseella äskettäin, yli 40 vuoden jälkeen.
Minulla oli yhtenä eron motiivina se että vapauttaisin mieheni näin vaikeasta suhteesta. Ainakin yhtä lailla halusin itse vapaaksi hänestä. Ei minusta ole neuvojaksi. Elämää on ollut ennen parisuhdetta. Lapsuudessa on voinut tapahtua vaikeita asioita, jotka aikuisena nousevat pintaan ja kun ne nousevat oikein vahvasti niin sitä on kykenemätön elämään arkea ja huomioimaan toisia. Se on jokin hengissäpysymisen edellytys, että mielen kaaos pitää selvittää, vaikka kaikki muu jäisi.
Elämä ei tosiaan ole reilua, ei hänelle eikä sinulle. Mietin olisiko ollut jotain, mikä olisi mahdollistanut parisuhteeseen jäämisen. Mitä olisi pitänyt tapahtua, että olisin voinut saada elämänhaluni takaisin ja tervehtyä siinä parisuhteessa? Terapian myötä opin mm. omien rajojen laittamista. Ihminen jotenkin luontaisesti vastustaa muutosta läheisissä ja ympäristössään. ei ole helppoa kun ei osaa enää ennakoida toisen käytöstä ja tämän muuttuvan ihmisen voi olla ihan mahdotonta muuttaa toimintatapojaan terveemmäksi vanhassa ympäristössä. Toisaalta hänkään ei kestä liikaa muutosta ja toivoo jotain turvaa ja tuttua. Meillä oli sairauteni puhjettua parin vuoden ajan pariterapiaa, mutta se oli fiasko. Siitä huolimatta suosittelen jotain sellaista, että tapaisit vaikka vain muutaman kerran parisuhdeterapeuttia (voi mennä yksinkin pariterapiaan) jonka kanssa voisitte pohtia, mitä tässä on tehtävissä.
Miten tässä sitten käykään, niin älä jossittele paljon tai syyttele itseäsi. Harvalla meistä sen enempää sairastuneista kuin heidän läheisistäkään voi tietää, mitä pitäisi tehdä tai olla tekemättä tai että mikä se olisi se happy end. Näillä on vain mentävä eikä tulevaisuudesta koskaan tiedä. Mutta jaksamista sinulle itsellesi. Yritä pitää arjen tutuista rutiineista kiinni, käy lenkillä, tapaa kavereita, kerro ystäville miksi on vaikeaa, eikä mikään estä sitä että tekisit pienen lomamatkan sillä aikaa kun vaimo ottaa etäisyyttä. Paikkakunnallasi voisi löytyä myös jokin läheisryhmä. Googletapa.
- doktorviktor
ei ole äärimmäisen hyvä pano, eikun monoa perseeseen, sillähän siitä pääset ja tilanne helpottuu.
- yksi dille
Luin juttusi siinä,tuli mieleeni omaliittoni.olin saman naisen kanssa 16 vuotta.Tein kaikki kotiyöt,liitossa ollessamme,mukuloita oli viisi,parhaimpaan aikaan.Kun sitten itse sairastuin,vaikeaan masennukseen ja sekamuotoiseen mielialahäiriöön.Niin kas kummaa,siihen loppui meidän liitto.Sain kenkänkuvan perseeseen,ja ero.Se tapahtui 2006,vieläkin ihmettelen miksi näin.En ollut agressiivinen,en kertaakaan vaimoa lyönyt,enkä lapsia.Se on kun sairastuu,tulee toisen luokan kansalainen.Että näin opiksi niille ,jotka asian kanssa joutuvat elämään.
- mikä neuvoksi
Hei. Tuok kuulostaa tutulta. Itselläni on sama tilanne päällä. Kyseessä vaan on mies. Olemme seurustelleet 1 1/2 vuotta, ja siihen mahtuu paljon. Mies ei vaan saa ajatuksistaan entistä puolisoaan, en tiedä miksi. Nyt on menossa vaihe, että hän vetäytyy yhä kauemmas ja kauemmas. Emme keskustele mistään, emme tee mitään yhdessä. Hän on omissa maailmoissaan. Viimme keväänä oli sama juttu päällä ja kaiken sen päätteeksi hän yritti itsemurhaa. Senkin kestin vielä, koska välitän hänestä. Mutta en tiedä onko järkeä viedä eteenpäin tälläista suhdetta joka on karikolla melko usein. Omat murheeni minäkin jaan aikuisten tyttärieni kanssa. Mies on nyt kovasti puhunut avioliitosta, mutta en reagoi siihen kovin positiivisesti.
Jaksamisia sinulle aloittaja. - tuttua on
on vähän samantapainen tilanne.
Tavatessamme mieheni sanoi, ettei halua perhettä ja lapsia tämän sairauden takia.
Hän oli silloin täysin terve ja en ottanut kovin vakavasti niitä kommentteja.
Hän oli kuitenkin valmis hankkimaan lapsia, koska itse kovasti niitä halusin.
Nyt olemme naimisissa ja meillä on lapsia.
Mieheni vointi alkoi heiketä huomattavasti ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen.
Varsinkin siinä vaiheessa kun esikoinen oppi kävelemään ja tuli mieheni luokse syliin
tms. jatkuvasti. Mieheni POH on sellainen, että hän kuvittelee tekevänsä minulle tai
lapsille pahaa. Tästä syystä hän saattaa reagoida voimakkaasti, jos lapsen syliintulo aiheuttaa
hänessä ahdistusreaktion. Samoin mieheni saattaa olla hyvin etäinen ja eristäytyä koko muusta
perheestä. Lasten kanssa oleminen aiheuttaa hänessä usein pahoja ahdistusreaktioita ja usein
mietin, olisiko hänen parempi olla kokonaan ilman meitä. Vanhin lapseni reagoi jo varsin
voimakkaasti tilanteeseen, sillä hän saattaa yrittää 'herätellä' poissaolevaa isää olemalla jatkuvasti
hänen ympärillään ja vaikuttaa itsekin masentuneelta, kun vietämme paljon aikaa yhdessä. Tilanne vaikuttaa myös itseeni ja huomaan, etten jaksa olla puolisoni tukena ja tunnen välillä masentuneisuutta itsekin. Puolisoni haluaisi puhua enemmän näistä ajatuksistaan, mutta olen kieltänyt häntä puhumasta niistä minulle ja erityisesti lasten kuullen. Lapset ymmärtävät päivä päivältä enemmän ja en halua heidän kuulevan mitään sellaista, että isä kuvittelee tekevänsä pahaa lapsilleen. Haluaisin auttaa, mutta en voi tehdä sitä parisuhteen tai lasten kustannuksella ja tunnen ettei minulla ole siihen resursseja. En voi kuunnella hänen puheitaan siitä mitä pahaa hän 'muka' tekee minulle tai lapsillemme, sillä se en pystyisi enää ajattelemaan positiivisesti suhteestamme.
En voi suositella perheen perustamista POH-ihmisen kanssa varsinkaan jos hän itse sitä vastustaa. Vähintäänkin kannattaa keskustella hyvin tarkkaan asiasta ja kuunnella hänen mielipidettään asiasta. Hänen vointinsa voi huonontua todella paljon perheen perustamisesta, koska se tuo paljon lisästressiä elämään.
Miettikää ja keskustelkaa asiasta ja hienoa että jaksat tukea puolisoasi. Pidä myös huolta omasta jaksamisesta, sillä oman terveyden menettäminen ei auta ketään.- AP
Ohhoh. Onpas tänne yht'äkkiä tullut paljon vastauksia aloittamaani ketjuun. Kiitos kaikille vastaajille!
Jos nyt sitten hieman kerron missä meillä nykyään mennään. Monet itkut on itketty, mutta tällä hetkellä parisuhteen osalta näyttää valoisammalta kuin tuolloin kesällä. Vaikka paljon on vielä puitavaa ja asioita käytävänä läpi, on eroamispuheet jääneet pois. eli sillä saralla voidaan jatkaa eteenpäin, toki aikalisä on otettu esim. perheenlisäyksen suhteen. Eihän sitä tässä tilanteessa voi kuvitellakaan.
Nyt vain itse täytyy olla maltillinen, olen emännälle luvannut (lukuisia kertoja) pysyä hänen rinnallaan ja tukenaan ja hänen mielestään paras tapa, miten voin antaa tukea, on turvata perus arki. Myönnän itsekin tehneeni monta virhettä tämän kesän aikana, pyrkinyt painostamaan toista tekemään ratkaisuja ja puhumaan sellaisista asioista, mihin toinen ei ole ollut valmis. Kun tajusin tekeväni väärin ja otin lusikan kauniiseen käteen, ollaan pikkuhiljaa pääsemässä itse asiaan, eli avopuolison toipumiseen. On toki vaikeaa olla vain hiljaa vierellä ja välttää ahdistamasta toista lisää, mutta ainakin meillä tuo näyttää toimivan.
Tällä hetkellä pystymme elämään suht normaalia arkea, rakastamaan toisiamme ja tarkempien keskusteluiden aika on sitten myöhemmin. Missään nimessä ei voida välttyä puimasta tätä kesää, ei ongelmat katoa maton alle lakaisemalla, mutta nyt täytyy vain antaa toiselle tilaa käsitellä traumansa ensin ilman minun apuani. Tämä ei muuten ole kovinkaan helppoa, katsoa kun rakastamansa ihminen muuttuu ja kärsii, mutta nyt vain on mentävä tämän mukaan ja itse yritettävä hyväksyä asia.
Ymmärrän täysin, että täällä monet ovat pitäneet eroamista ainoana ratkaisuna, hyvänä asiana jopa minulle. Voin vakuuttaa, että monen monta yksinäistä yötä olen itsekin ollut samaa mieltä ja pari kertaa ero onkin ollut lähellä myös minun toimestani. Kyllä toisen rinnalla tällaisen sairauden takia pysyminen vaatii todella paljon, eikä ketään voi syyllistää, jos ei jaksa sellaisessa parisuhteessa. Toisaalta, jos läheinen vaikkapa sairastuu syöpään (varmasti vaikuttaa parisuhteen laatuun), onko silloin oikein antaa terveelle osapuolelle ohjeeksi eroamisen, ettei vain itse kärsi toisen rinnalla? Nyt vain täytyy myös itse punnita, kuinka paljon olen valmis omia unelmiani lykkäämään tai jopa perumaan rakastamani ihmisen vuoksi, ihan kaikki ei toki ole "kaupan", mutta itseäni ainakin tulisi kaduttamaan, jos liian helpolla luovuttaisi.
Kiitos myös niille vastaajille, jotka ovat tukeneet minua, yritän olla hyvä ja rakastava puoliso, mutta vikani ne on minussakin. Olen luonteeltani aika yksioikoinen ja kun asiat on kerran puhuttu, niin olen kuvitellut niiden olevan taaksejäänyttä elämää. Tämän olen huomannut vääräksi monen monta kertaa tämän kesän aikana ja itsensä hillitseminen on todella vaikeaa, mutta tässä tilanteessa varmaan ainoa vaihtoehto, jos haluan parisuhteen jatkuvan.
emäntä tosiaankin on hakenut ja saa apua ahdistukseensa ja pääsee käsittelemään mennyttä, se että itse olen hakenut tietoa aiheesta on antanut minulle, jääräpäiselle suomalaiselle miehelle ihan eri lähestymiskulman. Tottakai ajattelin aluksi, että avokilla on joku toinen mies tms, kun tuolla tavalla käyttäytyy, mutta onneksi asia ei ole niin. Mielenterveyteen liittyvät asiat ovat näköjään aika kimurantteja, enkä minä ainakaan voinut kuvitella (kun ei omakohtaisia kokemuksia ole), että ne muuttavat näin dramaattisesti parisuhdetta.
Vielä kun saisi rohkeutta hakea itselleen apua, tai ehkä ennemminkin keskustelukumppania, vaikka sitten ihan ammattilaisesta. Vieläkin on oma jaksaminen koetuksella ja oman ymmärryksen kasvaminen alkutekijöissään. En vieläkään osaa olla normaalisti, kun toinen kärsii, eikä pelkästään googlesta löydy selityksiä sille, miksi toinen yht'äkkiä näkee minut ja meidän rakkautemme ahdistavana ja kaiken musertavana tekijänä... Ei ole elämä helppoa, ei, mutta eteenpäin, sanoi mummo lumessa!
Eli pikkuhiljaa, pienin askelin arjesta kiinnipitäen täällä mennään ja kai se aurinkokin kohta pilkottaa, ainakin pahimmat myrskypilvet on jo poissa. - AP
AP kirjoitti:
Ohhoh. Onpas tänne yht'äkkiä tullut paljon vastauksia aloittamaani ketjuun. Kiitos kaikille vastaajille!
Jos nyt sitten hieman kerron missä meillä nykyään mennään. Monet itkut on itketty, mutta tällä hetkellä parisuhteen osalta näyttää valoisammalta kuin tuolloin kesällä. Vaikka paljon on vielä puitavaa ja asioita käytävänä läpi, on eroamispuheet jääneet pois. eli sillä saralla voidaan jatkaa eteenpäin, toki aikalisä on otettu esim. perheenlisäyksen suhteen. Eihän sitä tässä tilanteessa voi kuvitellakaan.
Nyt vain itse täytyy olla maltillinen, olen emännälle luvannut (lukuisia kertoja) pysyä hänen rinnallaan ja tukenaan ja hänen mielestään paras tapa, miten voin antaa tukea, on turvata perus arki. Myönnän itsekin tehneeni monta virhettä tämän kesän aikana, pyrkinyt painostamaan toista tekemään ratkaisuja ja puhumaan sellaisista asioista, mihin toinen ei ole ollut valmis. Kun tajusin tekeväni väärin ja otin lusikan kauniiseen käteen, ollaan pikkuhiljaa pääsemässä itse asiaan, eli avopuolison toipumiseen. On toki vaikeaa olla vain hiljaa vierellä ja välttää ahdistamasta toista lisää, mutta ainakin meillä tuo näyttää toimivan.
Tällä hetkellä pystymme elämään suht normaalia arkea, rakastamaan toisiamme ja tarkempien keskusteluiden aika on sitten myöhemmin. Missään nimessä ei voida välttyä puimasta tätä kesää, ei ongelmat katoa maton alle lakaisemalla, mutta nyt täytyy vain antaa toiselle tilaa käsitellä traumansa ensin ilman minun apuani. Tämä ei muuten ole kovinkaan helppoa, katsoa kun rakastamansa ihminen muuttuu ja kärsii, mutta nyt vain on mentävä tämän mukaan ja itse yritettävä hyväksyä asia.
Ymmärrän täysin, että täällä monet ovat pitäneet eroamista ainoana ratkaisuna, hyvänä asiana jopa minulle. Voin vakuuttaa, että monen monta yksinäistä yötä olen itsekin ollut samaa mieltä ja pari kertaa ero onkin ollut lähellä myös minun toimestani. Kyllä toisen rinnalla tällaisen sairauden takia pysyminen vaatii todella paljon, eikä ketään voi syyllistää, jos ei jaksa sellaisessa parisuhteessa. Toisaalta, jos läheinen vaikkapa sairastuu syöpään (varmasti vaikuttaa parisuhteen laatuun), onko silloin oikein antaa terveelle osapuolelle ohjeeksi eroamisen, ettei vain itse kärsi toisen rinnalla? Nyt vain täytyy myös itse punnita, kuinka paljon olen valmis omia unelmiani lykkäämään tai jopa perumaan rakastamani ihmisen vuoksi, ihan kaikki ei toki ole "kaupan", mutta itseäni ainakin tulisi kaduttamaan, jos liian helpolla luovuttaisi.
Kiitos myös niille vastaajille, jotka ovat tukeneet minua, yritän olla hyvä ja rakastava puoliso, mutta vikani ne on minussakin. Olen luonteeltani aika yksioikoinen ja kun asiat on kerran puhuttu, niin olen kuvitellut niiden olevan taaksejäänyttä elämää. Tämän olen huomannut vääräksi monen monta kertaa tämän kesän aikana ja itsensä hillitseminen on todella vaikeaa, mutta tässä tilanteessa varmaan ainoa vaihtoehto, jos haluan parisuhteen jatkuvan.
emäntä tosiaankin on hakenut ja saa apua ahdistukseensa ja pääsee käsittelemään mennyttä, se että itse olen hakenut tietoa aiheesta on antanut minulle, jääräpäiselle suomalaiselle miehelle ihan eri lähestymiskulman. Tottakai ajattelin aluksi, että avokilla on joku toinen mies tms, kun tuolla tavalla käyttäytyy, mutta onneksi asia ei ole niin. Mielenterveyteen liittyvät asiat ovat näköjään aika kimurantteja, enkä minä ainakaan voinut kuvitella (kun ei omakohtaisia kokemuksia ole), että ne muuttavat näin dramaattisesti parisuhdetta.
Vielä kun saisi rohkeutta hakea itselleen apua, tai ehkä ennemminkin keskustelukumppania, vaikka sitten ihan ammattilaisesta. Vieläkin on oma jaksaminen koetuksella ja oman ymmärryksen kasvaminen alkutekijöissään. En vieläkään osaa olla normaalisti, kun toinen kärsii, eikä pelkästään googlesta löydy selityksiä sille, miksi toinen yht'äkkiä näkee minut ja meidän rakkautemme ahdistavana ja kaiken musertavana tekijänä... Ei ole elämä helppoa, ei, mutta eteenpäin, sanoi mummo lumessa!
Eli pikkuhiljaa, pienin askelin arjesta kiinnipitäen täällä mennään ja kai se aurinkokin kohta pilkottaa, ainakin pahimmat myrskypilvet on jo poissa.Sen verran vielä jatkan, että avopuoliso on tosiaankin palannut kotiin (jo tuossa elokuun alussa) ja alkuun olin itsekin todella etäinen, kun keskusteluyritykset kariutuivat järjestään ja pikkuhiljaa avokkini huomasi, kuinka väärin on minua kohdellut. Eihän pakeneminen ole mikään ratkaisu.
En ole ylpeä siitä, että olin alkuun etäinen ja jopa tylykin avokkiani kohtaan, mutta en sitä kostomielessä tehnyt, vaan ymmärtämättömyyttäni ja jostain syystä tämä toimi, avokkini alkoi itse lähentyä minua, kun huomasi, ettei minunkaan olemassaoloni ihan itsestäänselvyys ole. Joskus näköjään väärin toimimallakin voi saada hyviä tuloksia aikaan... Tämä ei sitten ollut mikään yleispätevä ohje vastaavassa tilanteessa oleville.
niin ja ei nyt ihan suoraan aiheeseen liity, mutta ollaan kolmikymppinen pariskunta, joten ihan teinisuhteesta ei ole kyse, jos jotkut vastaajat ovat sitä miettineet, kun ovat neuvoneet eroamaan...
- lm
Olet toiminut viisaasti ja kun jaksat rakastaa, avokkisi tuntee olonsa turvalliseksi ja alkaa luottamaan että elämä kantaa ja sinä kestät hänen vierellään! Kaikista pahinta on tulla hylätyksi tuollaisessa tilanteessa! Oma mieheni sanoi minulle itkien, että minulle olisi parasta jos jättäisin hänet ja hakisin jonkun normaalin miehen itselleni ja näin saisin elää onnellista elämää! Olemme olleet naimisissa 22 vuotta ja ymmärsin että hän rakastaa valtavasti minua vieläkin ja sen takia hän toivoi tätä....ei omaa rakasta jätetä silloin kun hänellä on vaikeaa, silloin se välittäminen punnitaan. Välillä on todella vaikeaa mutta hyvinä aikoina ne huonot unohtuu. Hoida itseäsi, mene ammatti ihmisen kanssa juttelemaan sieltä saat eväitä jaksaa jatkaa eteen päin...omaa aikaa täytyy olla:harrastukset jne. Mutta älkää jutelko ja vatvoko keskenänne näitä asioita, ne hiertävät ja väsyttävät...olkaa yhdessä ja nauttikaa yhdessä olosta. Me olemme välilä asuneet erillämme hänen sairautensa takia, meillä on lapsia ja hänen sairautensa oli niin paha että katsoimme sen parhaaksi sen takia...on rauhallisempaa ja hän saa itselleen aikaa rauhoittua ja miettiä asioita...meillekin sanottiin että erotkaa, minulle varsinkin...en eronnut ja toivon että meillä on vielä pitkä matka yhdessä edessä...onnellisina kaikesta huolimatta. Ei elämä ole helppoa ja pohjalta ei ole kuin suunta ylös päin!! : )
- 34tadhaethsahtsh
- KaisuWR
minä jättäisin, muuten elämästäsi tulee helvettiä vuosien saatossa.
- jk
vai iin
- kantaahanrakkaus
Hei Ap! Olisi mielenkiintoista kuulla, miten suhteenne voi nyt? Liikutuin kovasti tavastasi suhtautua puolisosi ahdistuneisuuteen.
Onko aika korjannut tai parantanut suhdettanne? Kuusi vuotta on kulunut kun teit tämän avauksen - löysin täältä monta hyvää asiaa.
Helppoa ei ole ja jokainen suhde on erilaisensa, mutta jotain yhteisiä piirteitä näissä kuitenkin on.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171090124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?123488Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2392440Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja252318Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin31660- 1941245
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491214- 721170
Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo591049Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?77999