2-kielisen

tiirala

lapsen puheenkehitys...tuleeko puhe jälkijunassa? Sanoja sekaisin? Meillä on se tilanne että minä pidättäydyn suomessa ja isä lipsauttelee välillä suomea oman kielensä sekaan....mikä tietysti on huono asia(ko)?

3

710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Meidän likka on nyt reilu 2,5 vuotias ja kaksikielinen. Puhetta tuli jo tosi varhain, enimmäkseen äidin kielellä mutta myös isän. Sanoja tuli hirveetä vauhtia lisää molemmilla kielillä, ja lauseitakin rupesi tulemaan, ja tosi pitkiä. Kun lauseita rupesi tulemaan, hän piti aina kielet erillään toisistaan. Nyt lähiaikoina jostain syystä kielet on ruvennut menemään sekaisin. Hän ei selkeesti enään ajattele puhumista yhtä paljon kun ennen vaan laukoo mitä mieleen tulee, ja voi olla kumpaa kieltä tahansa. Välillä lauseet on vaan yhdellä kielellä mutta yleensä löytyy ainakin yksi sana toisesta kielestä siinä mukana. Kun pyytää häntä sanomaan sen sanan toisella kielellä, se kyllä onnistuu. Eli hän selkeesti osaa sanat molemmilla kielillä mutta ajattelemattomuuttaan laukoo millä sattu. Mutta uskon että hän rupee erottamaan ne taas jossain vaiheessa.

      • rallallaa

        minkö ikäinen lapsesi on?
        meilläpä ollaan 3 kielisiä :) mä puhuin omaa äidinkieltä (joka ei ole suomi) ja mies puhu omaa kieltä lapselle joka ei myöskään ole suomi , yritin aluksi puhua mieheni kieltä jota osaan ihan sujuvasti mutta kun en ole tottunut puhumaan sitä kieltä niin päätin puhua omaa kieltä... sitten tarhassa opetteli suomea.. suomi oli heikon kieli aluksi, sitten kun tuli avioero (miehen ja lapsen välit poikki) lapsi puhuu nyt 2 kieltä , eli äidinkieli ja suomi .nyt kun on jo koulu ikäinen suomen kieli on huomattavasti parempi kuin äidinkieli!
        ekalla luokalla oli vaikeuksia mutta nyt menee paremmin koska kielitaito vaan paranee...on hyvä puhua äindinkieltä kotona.tukiopetusta saa koulusta ja suomi2 opetusta.kyllä se siitä! lapset oppii suomea alle 2 vuodessa melkein täydellisesti itsekkin tulin suomeen 6 vuotiaana ja ei mitään muisti kuvaa että olisi kieli ongelmia ollu.


      • emlinke
        rallallaa kirjoitti:

        minkö ikäinen lapsesi on?
        meilläpä ollaan 3 kielisiä :) mä puhuin omaa äidinkieltä (joka ei ole suomi) ja mies puhu omaa kieltä lapselle joka ei myöskään ole suomi , yritin aluksi puhua mieheni kieltä jota osaan ihan sujuvasti mutta kun en ole tottunut puhumaan sitä kieltä niin päätin puhua omaa kieltä... sitten tarhassa opetteli suomea.. suomi oli heikon kieli aluksi, sitten kun tuli avioero (miehen ja lapsen välit poikki) lapsi puhuu nyt 2 kieltä , eli äidinkieli ja suomi .nyt kun on jo koulu ikäinen suomen kieli on huomattavasti parempi kuin äidinkieli!
        ekalla luokalla oli vaikeuksia mutta nyt menee paremmin koska kielitaito vaan paranee...on hyvä puhua äindinkieltä kotona.tukiopetusta saa koulusta ja suomi2 opetusta.kyllä se siitä! lapset oppii suomea alle 2 vuodessa melkein täydellisesti itsekkin tulin suomeen 6 vuotiaana ja ei mitään muisti kuvaa että olisi kieli ongelmia ollu.

        Me asumme Saksassa, itse puhun 3-vuotiaalle tytölleni aina järjestelmällisesti suomea (jos paikalla ihmisiä, jotka eiv#t osaa suomea, käännän puheeni heille myös saksaksi) ja mieheni puhuu lapselle aina saksaa. Keskenämme puhumme joskus saksaa, toisinaan englantia vanhasta tottumuksesta. Mutta siis suoraan lapselle vain noita kahta kieltä, ja hienosti on kaksikieliseksi kasvaminen toistaiseksi sujunut! Puolitoistavuotiaana alkoi tulla ekoja sanoja, ensin suomeksi, vähitellen myös saksaksi. Suomea tyttö puhuu nyt jo todella hienosti ja sujuvasti, toistaiseksi paremmin kuin saksaa, koska olen ollut kotona lapsen kanssa. Saksakin kehittyy kyllä koko ajan. Meillä on onneksi myös paljon suomenkielisiä tuttavia tiiviit välit Suomeen. Kielet eivät ole missään vaiheessa juurikaan menneet sekaisin.

        Olen aina panostanut suomenkielisen kulttuuriin eteenpäin siirtämiseen: me on alusta asti laulettu, loruiltu ja luettu suomeksi tosi paljon. Nyt myös telkkarista tulee paljon Muumeja jne. :) "Tavalliseen perheeseen" nähden jonkin verran enemmän panostusta ja rutkasti määrätietoisuutta ja järjestelmällisyyttä kaksi/monikieliseksi kasvattaminen vaatii, mutta on myös tosi palkitseva prosessi. Uskon kokemusteni perusteella ( minulla on myös alan koulutus), että yleisesti ottaen sujuu hyvin (jos vain lapsella ei ole muita kehityksellisiä ongelmia tai erityisiä ongelmia puheenoppimisessa). Tuttavapiirissä on paljon kaksilapsisia perheitä. Toisilla lapsilla kyllä puheenkehitys kestää hiukan kauemmin kuin yksikielisillä; kaverini 3-kieliseksi kasvava tyttö täyttää toukokuussa kolme vuotta ja vasta aloittelee nyt puhumista. Usein myöhään puhumisen aloittavat kyllä ottavat spurtin sitten vihdoin aloittaessaan...;) Tsemppiä kaikille kaksikielisille perheille! Muistakaa lukea ja laulaa lapselle paljon omalla kielellänne! Käyttäkää kieltä luovasti. Luokaa perheen sisäiset säännöt ja pysykää niissä mahdollisimman tarkasti (esim. kumpi vanhempi käyttää mitäkin kieltä mielellään aina samaa kieltä).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      364
      3295
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      118
      2406
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      123
      1715
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      75
      1226
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1107
    6. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      45
      1046
    7. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      155
      1040
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1033
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      883
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      826
    Aihe