HIHNAKAMMOKO?!?!?!AUTTAKAA!!!

autakoiraahädässä

Meillä on melkoisen nuori Harmaa Norjanhirvikoira (melkein vuoden vanha), joka ei anna ottaa itseään kiinni kun olemme lähdössä sitä lenkittämään. Aina kun menemme koppiin hihnan kanssa se istuu kiltisti, mutta heti kun itse liikahtaakaan laittaakseen koiralle hihnan, se hyppää salamannopeasti pois edestä ja alkaa räksyttämään ja hyppimään, usein myös alkaa leikkimään, kusee hädissään ja latkii vettä. Ihan outoa käytöstä??? Onko koira jotenkin paniikissa tilanteesta vai mikä mättää???
Aikaisemmin pentuna se saatiin hihnaan jotenkuten, mutta sen pahan tavan vuoksi (veti henkihieverissä hihnasta kun talutettiin) ostettiin sille kuonopanta. Sitä se ei hyväksynyt ollenkaan ja ensimmäisen kokeilukerran jälkeen sitä ei ole kopista ulos saatu. Nopeakin kun tuo pentukoira on liikkeissään.
Pari kertaa ollaan saatu "napattua" se kiinni, mutta ei sekään koiralle ole kovin opettavaista, eikä ihmisellekkään käytännöllistä. Piekseminenkään ei varmasti auta. Se vain säikkyisi ja arastelisi luokse tulemista enemmän.
Mitä tässä tilanteessa tulisi tehdä, kun koira menee yhä aremmaksi ja epäileväisemmäksi? Saako sitä enää koskaan kopista?

17

768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä se on?

      Veikkaisin että tämä "harmaja" on isäsi nimissä oleva metsästyskoira joka on ollut pennusta lähtien pihan perukoilla häkissä,jonka ainoa ihmiskontakti vuorokaudessa on kun sille viedään marketin halvimpia raksuja syötäväksi.
      Hihnakoulutus ei ainakaan parane pieksämisellä.Mitä se "nappaaminen"on? Sitäkö että saadaan koira otettua niskavilloista kiinni kun se juoksee ympäri häkkiä pakokauhun vallassa? Koiran pahan tavan vuoksi(veti henkihieverissä hihnassa kun talutettiin).ja tämän tavan vuoksi sille päätettiin ostaa kuonokoppa?
      Nyt kannattaisi katsoa peiliin ja kysyä--minun vai koiran vika?

      • mikäsenytsitteon?

        Pentuna pidettiin sisällä, lääsyttiin ehkä liikaa. voisikohan vika olla tässä? ulkoilutettiin 5 kertaa päivässä, jotta sai tehdä tarpeensa ulos. vieraita kyllä kävi katsomassa koiraa, mutta ensi tapaamisesta lähtien oli hyvin epävarma.
        Nappaamisella tarkoitan sitä, että saatu kiinni pannasta ja laitettu hihnaan. Kuonopanta sen takia, ettei vetäisi. Oman itsemme ja koiran takia. Ei se ole koirallakaan kiva puolitukehtuneena kulkea lenkillä.
        Mutta ongelma onkin, mitä me ollaan tehty väärin ja miten sen voi korjata? Viestistäsi ei oikein selvinnyt nuita vinkkejä, Mutta kiitos kuitenkin kun vaivauduit kirjottelemaan.


      • OrginalCheyenne
        mikäsenytsitteon? kirjoitti:

        Pentuna pidettiin sisällä, lääsyttiin ehkä liikaa. voisikohan vika olla tässä? ulkoilutettiin 5 kertaa päivässä, jotta sai tehdä tarpeensa ulos. vieraita kyllä kävi katsomassa koiraa, mutta ensi tapaamisesta lähtien oli hyvin epävarma.
        Nappaamisella tarkoitan sitä, että saatu kiinni pannasta ja laitettu hihnaan. Kuonopanta sen takia, ettei vetäisi. Oman itsemme ja koiran takia. Ei se ole koirallakaan kiva puolitukehtuneena kulkea lenkillä.
        Mutta ongelma onkin, mitä me ollaan tehty väärin ja miten sen voi korjata? Viestistäsi ei oikein selvinnyt nuita vinkkejä, Mutta kiitos kuitenkin kun vaivauduit kirjottelemaan.

        Oletteko nykyäänkin vielä pitänet sitä kuonopantaa vai mikä se nyt oli?
        Koira voi sen kokea epämiellyttäväksi kun ei pääse niin vapaast haistelemaan... (luulisin)
        Vai onko joskus pentuna tapahtunut jotain mahdollisesti pelottavaa kun on lenkitetty hihnassa?

        Itse olen vetämisen saanut kitkettyä pois nykäisemällä... Siis en yritä vetää kilpaa koiran kanssa, vaan terävä nykäisy kun koira alkaa vetää. Minullahan kun on ollut pääasiassa vain näitä isompia sekoituksia joissa on ollut toisena ajokoiraa sekoitettuna seeferiin, labbikseen tai karhukoiraan...
        No kuitenkinhan nyt olisi saatava hihnassa kulkemisesta miellyttävää myös koiralle, joten ehkä joku hyvä motivointi tekisi asiasta kivaa... Eli ilmeisesti on metsästyskäyttöön tarkoitettu, joten varmaan tykkää kun pääsee metsään. Itse olen näitä omia Koiriani saanut auton kyydissä olemisesta nauttimaan kun olen vienyt metsälle autolla... (myös silloin kun olen asunut keskellä metsästysalueitani, niin silloin on pitänyt ajaa lenkki "turhaan" ennen koiran irti päästämistä...)


      • vastaustraumaattista
        OrginalCheyenne kirjoitti:

        Oletteko nykyäänkin vielä pitänet sitä kuonopantaa vai mikä se nyt oli?
        Koira voi sen kokea epämiellyttäväksi kun ei pääse niin vapaast haistelemaan... (luulisin)
        Vai onko joskus pentuna tapahtunut jotain mahdollisesti pelottavaa kun on lenkitetty hihnassa?

        Itse olen vetämisen saanut kitkettyä pois nykäisemällä... Siis en yritä vetää kilpaa koiran kanssa, vaan terävä nykäisy kun koira alkaa vetää. Minullahan kun on ollut pääasiassa vain näitä isompia sekoituksia joissa on ollut toisena ajokoiraa sekoitettuna seeferiin, labbikseen tai karhukoiraan...
        No kuitenkinhan nyt olisi saatava hihnassa kulkemisesta miellyttävää myös koiralle, joten ehkä joku hyvä motivointi tekisi asiasta kivaa... Eli ilmeisesti on metsästyskäyttöön tarkoitettu, joten varmaan tykkää kun pääsee metsään. Itse olen näitä omia Koiriani saanut auton kyydissä olemisesta nauttimaan kun olen vienyt metsälle autolla... (myös silloin kun olen asunut keskellä metsästysalueitani, niin silloin on pitänyt ajaa lenkki "turhaan" ennen koiran irti päästämistä...)

        Hmm, ei muistaakseni ole sattunut mitään traumaattista lenkillä ollessa. Se vain arastelee hihnaa. Kuonohihna on semmoinen, että kaulalenksun lisäksi siinä on kuononpäällä löysähkö hihna, niin että, jos koira alkaa vetää, se kääntää koiran pään sivulle. Näin se ei voi silloin vetää. Aiemmin penikkana ollaan sen annettu vetää, mutta kun se kasvoi alkoi meilläkin mennä kädet kipeäksi kun se ei suostunut vetämistä lopettamaan. Ollaan koitettu tuota nykäisyä, ja ollaan sellaistakin, että ainakun vetää niin jämähdetään paikalleen ja jatketaan kun koira rauhoittunut. Mikään ei tuntunut auttavan, joten ostettiin tuo kuonopanta, kun niin eläinkaupan myyjä suositteli.
        Ja juu, metsästys tarkoitukseenhan sitä kasvatetaan, ja metsässä tykkää olla tosi paljon. Kumma kyllä, metsässä tottelee oikein hyvin. Ja mielissään juoksee ja temmeltää metsässä. Kun kutsutaan se tulee, mutta jos mukana on hihna (mikä hyvänsä hihna) ei tule ollenkaan.
        Parasta aikaa menossa kokeilu, että mennään koppiin ja koitetaan saada käskyllä "istu" se istumaan rauhassa, että saataisiin hihna kiinni. Jos ei tottele ja hyppii niin ettei ole mahdollista ottaa kiinni, niin lähdetään itse pois ja annetaan koiran jäädä häkkiin. Koira kuitenkin selvästi haluaa lähtä lenkille, koska se sen jälkeen alkaa ulista ja haukkua perään ja olisi innoissaan lähdössä mukaan. Hihnaa se ei vain jostain syystä hyväksy...


      • metsäkoirat rules
        vastaustraumaattista kirjoitti:

        Hmm, ei muistaakseni ole sattunut mitään traumaattista lenkillä ollessa. Se vain arastelee hihnaa. Kuonohihna on semmoinen, että kaulalenksun lisäksi siinä on kuononpäällä löysähkö hihna, niin että, jos koira alkaa vetää, se kääntää koiran pään sivulle. Näin se ei voi silloin vetää. Aiemmin penikkana ollaan sen annettu vetää, mutta kun se kasvoi alkoi meilläkin mennä kädet kipeäksi kun se ei suostunut vetämistä lopettamaan. Ollaan koitettu tuota nykäisyä, ja ollaan sellaistakin, että ainakun vetää niin jämähdetään paikalleen ja jatketaan kun koira rauhoittunut. Mikään ei tuntunut auttavan, joten ostettiin tuo kuonopanta, kun niin eläinkaupan myyjä suositteli.
        Ja juu, metsästys tarkoitukseenhan sitä kasvatetaan, ja metsässä tykkää olla tosi paljon. Kumma kyllä, metsässä tottelee oikein hyvin. Ja mielissään juoksee ja temmeltää metsässä. Kun kutsutaan se tulee, mutta jos mukana on hihna (mikä hyvänsä hihna) ei tule ollenkaan.
        Parasta aikaa menossa kokeilu, että mennään koppiin ja koitetaan saada käskyllä "istu" se istumaan rauhassa, että saataisiin hihna kiinni. Jos ei tottele ja hyppii niin ettei ole mahdollista ottaa kiinni, niin lähdetään itse pois ja annetaan koiran jäädä häkkiin. Koira kuitenkin selvästi haluaa lähtä lenkille, koska se sen jälkeen alkaa ulista ja haukkua perään ja olisi innoissaan lähdössä mukaan. Hihnaa se ei vain jostain syystä hyväksy...

        ...sanoisin. Monet koirat kokevat kuonopannan niin kauheaksi, että mieluummin jättävät lenkin väliin. Koirahan ei siis erota, menetkö hakemaan sen tarhasta tavallisen taluttimen vai kuonopannan kanssa. Kehottaisin käymään koiran luona useita kertoja päivässä makupalojen tai mieluisan leikkikalun kanssa. Alkuun ilman hihnaa ja muutaman päivän päästä voisi ottaa hihnan mukaan tarhalle ja laittaa sen vain maahan. Taas muutaman päivän päästä hihna käteen ja leikkimään. Sitten voisi jo harjoitella leikin päätteeksi hihnan kiinnittämistä kaulapantaan ja jatkossa leikkiä hihna kiinni pannassa. Kaikki eteneminen koiran ehdoilla, eli seuraava vaihe, kun koira ei enää reagoi hihnaan. Lenkille (edes ilman hihnaa) ei saa lähteä ennen kuin koira antaa kiinnittää hihnan, jos haluatte sen oppivan tämän asian. Ja jos koiran on arka, älä kumarru sen päälle, kun laitat hihnaa kiinni. Mene mieluummin kyykkyyn. Hermoja tällainen vaatii, mutta pitäähän koira saada kiinni. Itse liittäisin myöhemmin vielä iloisen "hihnaan" tms. käskyn kiinniottotilanteeseen, mutta se nyt on makuasia. Ja sitten vielä; varmistakaa, että koiran kaulapanta on kunnollinen, leveä, kuristamaton nahka- tai nylonpanta! Liian kapea panta tai kuristuspanta provosoi koiran vetämään ja on epämukava. Ja eihän teillä ole taluttimena Flexi?

        Itse saattaisin myös kokeilla, tuleeko koira hihnaan suoraan tarhan ovelta ilman että itse menen sisäpuolelle. Tässä tapauksessa ehkä ei..?


      • kiitoskiekiitoskie
        metsäkoirat rules kirjoitti:

        ...sanoisin. Monet koirat kokevat kuonopannan niin kauheaksi, että mieluummin jättävät lenkin väliin. Koirahan ei siis erota, menetkö hakemaan sen tarhasta tavallisen taluttimen vai kuonopannan kanssa. Kehottaisin käymään koiran luona useita kertoja päivässä makupalojen tai mieluisan leikkikalun kanssa. Alkuun ilman hihnaa ja muutaman päivän päästä voisi ottaa hihnan mukaan tarhalle ja laittaa sen vain maahan. Taas muutaman päivän päästä hihna käteen ja leikkimään. Sitten voisi jo harjoitella leikin päätteeksi hihnan kiinnittämistä kaulapantaan ja jatkossa leikkiä hihna kiinni pannassa. Kaikki eteneminen koiran ehdoilla, eli seuraava vaihe, kun koira ei enää reagoi hihnaan. Lenkille (edes ilman hihnaa) ei saa lähteä ennen kuin koira antaa kiinnittää hihnan, jos haluatte sen oppivan tämän asian. Ja jos koiran on arka, älä kumarru sen päälle, kun laitat hihnaa kiinni. Mene mieluummin kyykkyyn. Hermoja tällainen vaatii, mutta pitäähän koira saada kiinni. Itse liittäisin myöhemmin vielä iloisen "hihnaan" tms. käskyn kiinniottotilanteeseen, mutta se nyt on makuasia. Ja sitten vielä; varmistakaa, että koiran kaulapanta on kunnollinen, leveä, kuristamaton nahka- tai nylonpanta! Liian kapea panta tai kuristuspanta provosoi koiran vetämään ja on epämukava. Ja eihän teillä ole taluttimena Flexi?

        Itse saattaisin myös kokeilla, tuleeko koira hihnaan suoraan tarhan ovelta ilman että itse menen sisäpuolelle. Tässä tapauksessa ehkä ei..?

        Kiitos neuvoista. :D Kokeillaankin sitten tätä seuraavaksi. :D Panta on nahkaa, ja tarpeeksi leveä. Kuristuspantaa emme ostaneet juuri siksi kun se vetää, vaikka sitten hirttäytymiseen asti (luonteeltaan aika paksukalloinen). Flexiä ei käytetä kuonopannan kanssa.


      • OrginalCheyenne
        kiitoskiekiitoskie kirjoitti:

        Kiitos neuvoista. :D Kokeillaankin sitten tätä seuraavaksi. :D Panta on nahkaa, ja tarpeeksi leveä. Kuristuspantaa emme ostaneet juuri siksi kun se vetää, vaikka sitten hirttäytymiseen asti (luonteeltaan aika paksukalloinen). Flexiä ei käytetä kuonopannan kanssa.

        Onko muuten koirallasi kokoajan tuo panta, vai pitääkö sekin laittaa samalla kun otat koiran hihnaan? Erään kaverini koira (kääpiöpinseri) kokee sekä pannan että talutusvaljaat sellaisina että niitten laitosta se ei tykkää, mutta sitten kyllä hihnan antaa laittaa kiltisti. Koitathan myös pitää oman mielesi rauhallisena ja itsevarmana kun kiinnität hihnaa (siis jos ihminen jännittää sitä onnistuuko nyt, niin koira aistii jännityksen ja voi siksi olla myös itsekin arka tilanteessa).


      • hallintahankalata
        OrginalCheyenne kirjoitti:

        Onko muuten koirallasi kokoajan tuo panta, vai pitääkö sekin laittaa samalla kun otat koiran hihnaan? Erään kaverini koira (kääpiöpinseri) kokee sekä pannan että talutusvaljaat sellaisina että niitten laitosta se ei tykkää, mutta sitten kyllä hihnan antaa laittaa kiltisti. Koitathan myös pitää oman mielesi rauhallisena ja itsevarmana kun kiinnität hihnaa (siis jos ihminen jännittää sitä onnistuuko nyt, niin koira aistii jännityksen ja voi siksi olla myös itsekin arka tilanteessa).

        juu...olen yrittänyt pitää itseni rauhallisena, vaan sitä kuitenkin aina hermostuu koiralle kun se ei tottele, ja painelee vihaisena pois häkistä lukuisien yritysten jälkeen... ja varmasti koira myös aistii sen. Kaulapanta sillä on kokoajan. Hihnaa vain arastelee.


      • OrginalCheyenne
        hallintahankalata kirjoitti:

        juu...olen yrittänyt pitää itseni rauhallisena, vaan sitä kuitenkin aina hermostuu koiralle kun se ei tottele, ja painelee vihaisena pois häkistä lukuisien yritysten jälkeen... ja varmasti koira myös aistii sen. Kaulapanta sillä on kokoajan. Hihnaa vain arastelee.

        No tosiaan varmaan kannattaa anta koiran tutustua hihnaan ihan itsekseen, eli jättää vaikka hihna sen tarhaan ja katsoa pelkääkö se pelkkää hihnaakin, vai hihnaa yhdistettynä ihmiseen...
        Toisaalta ehkä hihnan voisi muutaman kerran pistää kiinni "salaa", eli tarjoamalla jotain herkkua kupista jonka syömisen aikana kiinnittää hihnan joka on hihassa piilossa ja vain kiinnityshaka kämmessä piilossa.


      • onnistuivihdoin
        OrginalCheyenne kirjoitti:

        No tosiaan varmaan kannattaa anta koiran tutustua hihnaan ihan itsekseen, eli jättää vaikka hihna sen tarhaan ja katsoa pelkääkö se pelkkää hihnaakin, vai hihnaa yhdistettynä ihmiseen...
        Toisaalta ehkä hihnan voisi muutaman kerran pistää kiinni "salaa", eli tarjoamalla jotain herkkua kupista jonka syömisen aikana kiinnittää hihnan joka on hihassa piilossa ja vain kiinnityshaka kämmessä piilossa.

        Onnistuin kiinnittämään vihdoinkin hihnan!!! :D :D Käytin sitä muutaman kerran pelkällä flexillä ja tänään kokeilin herkkupalan kanssa pelkästään hihnan kiinnitystä ja sehän onnistui vähän ajan päästä. En kuitenkann vienyt sen jälkeen heti lenkille, vaan kiinnitin vain hihnan ja kehuin koiraa kovasti, sitten irrotin sen ja päästin takaisin koppiin. :D Jee!


      • OrginalCheyenne
        onnistuivihdoin kirjoitti:

        Onnistuin kiinnittämään vihdoinkin hihnan!!! :D :D Käytin sitä muutaman kerran pelkällä flexillä ja tänään kokeilin herkkupalan kanssa pelkästään hihnan kiinnitystä ja sehän onnistui vähän ajan päästä. En kuitenkann vienyt sen jälkeen heti lenkille, vaan kiinnitin vain hihnan ja kehuin koiraa kovasti, sitten irrotin sen ja päästin takaisin koppiin. :D Jee!

        No tuo on hyvä! Nyt kun tuo hihnaan saanti alkaa onnistua hyvin, niin koita ainakin muutama kerta saada lenkistäkin tehtyä koiralle mieluisa kokemus, eli anna rauhassa tutkia hajuja yms. Mutta silti on syytä pitää huoli ettei koira ala vetämään. Kuitenkinhan pitää opettaa että ihminen on se joka määrää suunnan ja vauhdin.


      • OrginalCheyenne kirjoitti:

        No tuo on hyvä! Nyt kun tuo hihnaan saanti alkaa onnistua hyvin, niin koita ainakin muutama kerta saada lenkistäkin tehtyä koiralle mieluisa kokemus, eli anna rauhassa tutkia hajuja yms. Mutta silti on syytä pitää huoli ettei koira ala vetämään. Kuitenkinhan pitää opettaa että ihminen on se joka määrää suunnan ja vauhdin.

        voi kokeilla semmosta heti kun koira alkaa vetää niin kääntyy ja vaihtaakin suuntaa ja harhauttaa koiraa sillä tavalla. nimittäin sitten sinä päätät mihin mennään ja saattaa ruveta kuuntelemaan paremmin. voi olla että joutuu sahaamaan pihatiellä edestakas muutamaa metriä jos koira vetää vaan.
        ja mun koiralla tepsi toi pysähdys taktiikka hyvin. no tässäkin vaihtoehdossa on se et ei tunnu etenevän matkan teko mihinkään alkuvaiheessa. mää jouduin tekemään tätä kuukauden päivät ennen kun rupes tapahtumaan ja sit oppi kyllä hyvin.
        antakaa aikaa oppimiselle, ei se välttämättä opi sitä yhdessä yössä.


      • gugu_

        Tuskin tarkoitti kuonokoppaa dorka


      • koeran kaverj
        murretta kirjoitti:

        voi kokeilla semmosta heti kun koira alkaa vetää niin kääntyy ja vaihtaakin suuntaa ja harhauttaa koiraa sillä tavalla. nimittäin sitten sinä päätät mihin mennään ja saattaa ruveta kuuntelemaan paremmin. voi olla että joutuu sahaamaan pihatiellä edestakas muutamaa metriä jos koira vetää vaan.
        ja mun koiralla tepsi toi pysähdys taktiikka hyvin. no tässäkin vaihtoehdossa on se et ei tunnu etenevän matkan teko mihinkään alkuvaiheessa. mää jouduin tekemään tätä kuukauden päivät ennen kun rupes tapahtumaan ja sit oppi kyllä hyvin.
        antakaa aikaa oppimiselle, ei se välttämättä opi sitä yhdessä yössä.

        kannattaa heittää romukoppaan suosiolla... parhaiten toimii nahkahihna, noin 2 metrinen...


    • Kku Pirkanmaalta

      Ei millään pahalla, mutta näiden tietojen perusteella suurin syy ongelmiinne tuntuisi olevan, että ette oikein ymmärrä koiraanne ja sitten tuo kamala kuonopanta. Koirakin on nuori, ne on höhliä eikä mitään järkeviä aikuisia.

      Meillä on karhukoirauros ollut aina sisäkoirana (toki saa olla pihalla niin paljon kuin haluaa). Tämä koira on myös toimiva metsästykoira. Kaverin sisäkoirastakin (myös KKu) tuli juuri käyttövalio, eli ei se sisällä perheen kanssa eläminen tee koirasta oletusarvoisesti ongelmaista. Kaikki riippuu kasvatuksesta ja ihmisten käytöksestä. Mitä enemmän koira on ihmisten kanssa tekemisissä, sitä paremmin oppii ymmärtämään, että kuinka meidän kanssa oikein ollaan.

      Meillä koiralla on (jäljestys)valjaat kun kuljetaan tuolla kävelyteillä. Pantaa käytämme vain metsässä (GPS-panta ;) tai jos koira on satunnaisesti juoksunarussa. Hyvin pärjätään. Välillä koira vetää, yleensä ei. Toisaalta, yleensä juoksen koiran kanssa. Välillä vain pysähdytään haistelemaan jotain mielenkiintoista.

      Eipä meidän koirasta ole edes yritetty mitään Toko-valiota tehdäkään. Metsästyskoiralle on mielestäni tärkeintä se, että saa haistella ja jäljestää meidän hihnalenkeilläkin.

      Vetävän koiran repiminen kun sillä on panta (tai varsinkin kuonopanta) voi herkästi aiheuttaa niskaongelmia. Ei ihme, että koira pelkäisi kuonopantaa. Ihan eläinlääkäriltä tuli tämmöinen kommentti.

      • rajat on rakkautta

        ELämääni tuli hirvikoira joka oli pitkän ikänsä ajan reuhtonut remmissä ku hurja. "ei se usko" ku sanoin et tuohon pitää loppu tulla. Jaa ei vai... Minä en jokatapauksessa aikonut tuolla olla perässä raahautumassa koiran mielen mukaan. Kehonkieli ja määrätietoisuus, avainsanat. siis kun ei jumankauta vedetä ja piste. Äänellä kielto siinä samaisella sekunninmurto-osalla ku koira alkaa narua kiriä ja topakka nykäsy ja SEIS! Ei tapeltu montaa kertaa, ja sama veto sillä on päällä jos joku muu taluttaa, kun ei muut kehtaa sitä komentaa. se nyt vaan on tommonen... Mun kanssa ei vedä, ei ku heti alkutaipaleella teen selväksi. miellyttävämpi koirallekkin ku henki kulkee ja voi silti käydä nuuskuttamassa joka kolkkaa kunhan ei vedä. Olen jopa pyöräilly sen kanssa vaikka ei mukamas vo ku se vetää minne haluaa. paskat se mene minne haluaa ku mä menen ja vien minne minä haluan. =) Ihan omasta viitseliäisyydestä kiinni.


      • emma65

        Tässä osiossa käydään tätä hihna/valjas keskustelua ja ajattelin kysäistä,että millainen valjas paras hirvikoiran lenkityksessä.Meillä norjanharmaa n.1/2 vuotta ja käytössä panta sekä valjaat.Pannassa kulkee hienosti ja suorassa,mutta haluaisin käyttää valjaita,koska kova vetämään.Koirallamme on ns.y-valjaat,joissa yksi hihna menee eujalkojen välistä ja tämä häiritsee koiraa suunnattomasti.Koira kulkee valjaissa oikea kylki edellä kaiken aikaa.Alamäet aivan kuin linkkaisi vasenta jalkaa,kokeilin ilman valjaita alamäki onnistui hienosti.Millaiset valjaat norjanharmaalle??kiitos neuvoista jo etukäteen :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      334
      3310
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2053
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1642
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1467
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1346
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      82
      1088
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1081
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      83
      1043
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      149
      915
    Aihe