Lasik tuhosi silmäni

Näkönsä menettänyt.

Lasikissa kuten muissakin laserleikkauksissa silmän sarveiskalvoa ohennetaan. Lasik on vielä huomattavasti pahempi, koska se tuhoaa pysyvästi myös silmän hermotusta. Näitä faktoja ette varmasti kuule leikkaavalta silmälääkäriltä.

Tuossa aikasemmin joku kyseli leikkauksesta kun on hakemassa poliisikouluun. Sinulla on jo valmiiksi hajataittoa, laserleikkaus lisää suurella todennäköisyydellä hajataittoasi sekä huonontaa hämäränäköäsi huomattavasti.

Itselleni on tehty molempiin silmiin Lasik ja kadun sitä loppuelämäni. Minulle tuli linkissä oleva sairaus:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kartiopullistuma

Sarveiskalvoa on siis leikattu liian ohueksi ja normalli silmänpaine pullistaa silmää kartioksi mikä aiheuttaa suurta hajataittoa, josta taas tulee varjokuvia, näköni on yksinkertaisesti pilalla. Päänsäryt ovat päivittäisiä. Silmä- tai piilolaseilla ei näköäni pysty enää korjaamaan. Lääkärien mielipiteet turvallisesta sarveiskalvon paksuudesta vaihtelevat, minun lääkärini on leikannut huomattavasti yli riskirajojen ja tuloksena on kartiopullistuma. Toivon totisesti, että saan apua sairauteeni muualta. Rahaa tekeviin silmäleikkaajiin ei ole uskomista. Bisnes on todella suurta ja silmiä leikataan yli riskirajojen.

Vaikka usein leikkaus onnistuukin, leikkausesta aiheutuvat komplikaatiot voivat seurata vuosia leikkauksen jälkeen, etenkin Lasikissa.

Ellei leikkauseen ole "pakko" mennä kuten poliisikouluun hakemisessa, niin en voi suositella leikkausia kenellekään. Se voi todella pilata näkösi loppueläksesi.

80

16974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5nyq

      onko sinulle tehty lasik vai femtolasik? kuinka kauan leikkauksen jälkeen sairaus ilmeni ja miten tuli esiin? kiitos jos vastaat...

      • Näkönsä menettänyt.

        Tauti tuli vasta toisen leikkauksen jälkeen. Läkkärit lupaavat Lasikilla supernäköä. En nähnyt läheskään niin hyvin kuin silmälaseilla ja tehtiin korjausleikkaus, silmällä ei nähnyt kovin hyvin aluksi, mutta alkoi paranemaan ja sen jälkeen näkö alkoi heitellä. Pitkään selailemalla nettiä aloin hahmottaa mikä ongelmani on, eli tuo kartiopullistuma. TÄmä siis oma epäilykseni, kaikki oireet viittaavat siihen, odotan aikaa ei-maksulliselle silmälääkärille sairaalassa.

        Nuo riskirajat sarveikalvon paksuudelle ovat heitteleviä ja mitä rahan ahneempi lääkäri, sitä ohuemmaksi hän on valmis sarveiskalvon leikkaamaan. Muistutan vielä, että homma on täyttä bisnestä jossa liikku kovat rahat ja panoksena on ihmisten näkökyky. Omani on pilalla, jatkuva päänsärky ilman särkylääkkeitä. Kaikki näkyy kolmena. Päätetyöskentely mahdotonta. Laseilla asiaa ei voi korjata, koska näkö saattaa vaihdella minuutinkin sisällä erilaiseksi. Toivon vain, että pääsisin sarveiskalvon kovetushoitoon (sarveiskalvo ei enää pullistuisi) ja saisin sarveiskalvon siirrännäisen.

        Ota myös huomioon, että muissakin laserleikkauksissa on suunnilleen samankaltaiset riskit, Lasikissa vain lisänä, että silmään tehdään läppä ja laseroidaan sen alle. Supernäöstä ei kannata haaveillakaan. Kadun leikkausta loppuikäni, enkä missään nimessä suosittele kenellekään. Riskit ovat todella suuret, vaikka näkö alkuun paranisikin hetkellisesti.


      • PA

        Etsittyäni monta päivää netistä tietoja näistä leikkauksista, olet yksi noin 10 negatiivisen palautteen antajista. Osa näistä negatiivisen palautteen antajista voi myös jättää omaan arvoonsa, jos kommentointitaso on että paska homma.

        Loput sadoista kommenteista on olleet lähinnä myönteisiä. Myös lähipiiristä nyt 5 henkilöä on kertonut kokemuksiaan, ja kaikki positiivista.

        Tässä leikkauksessa, kuten kaikissa on omat riskinsä. Se on kyllä lääkäriltä erittäin suurta ammattitaidottumuutta tai välinpitämättömyyttä jos mennään yli rajojen. Itse haastaisin ko lääkärin ja yrityksen oikeuteen hoitovirheestä.

        Olen ensi viikolla menossa ensin esitutkimukseen, ja seuraavana päivänä leikkaukseen. Luonnollisesti siis jos saan vihreää valoa tutkimuksessa. Luonnollisesti otan nämä asiat esille hoitavan lääkärin kanssa, ja katson että miten näihin reagoidaan.

        Todella harmittavaa että kohdallesi näin kävi. Toivottavasti saat vielä silmäsi kuntoon.


      • Näkönsä menettänyt
        PA kirjoitti:

        Etsittyäni monta päivää netistä tietoja näistä leikkauksista, olet yksi noin 10 negatiivisen palautteen antajista. Osa näistä negatiivisen palautteen antajista voi myös jättää omaan arvoonsa, jos kommentointitaso on että paska homma.

        Loput sadoista kommenteista on olleet lähinnä myönteisiä. Myös lähipiiristä nyt 5 henkilöä on kertonut kokemuksiaan, ja kaikki positiivista.

        Tässä leikkauksessa, kuten kaikissa on omat riskinsä. Se on kyllä lääkäriltä erittäin suurta ammattitaidottumuutta tai välinpitämättömyyttä jos mennään yli rajojen. Itse haastaisin ko lääkärin ja yrityksen oikeuteen hoitovirheestä.

        Olen ensi viikolla menossa ensin esitutkimukseen, ja seuraavana päivänä leikkaukseen. Luonnollisesti siis jos saan vihreää valoa tutkimuksessa. Luonnollisesti otan nämä asiat esille hoitavan lääkärin kanssa, ja katson että miten näihin reagoidaan.

        Todella harmittavaa että kohdallesi näin kävi. Toivottavasti saat vielä silmäsi kuntoon.

        Kyllä varmaan suurin osa leikkauksista onnistuu, en tiedä sitten miten hyvin näkö pysyy hyvänä. Kyse ihmeessä sarveiskalvon minipaksuudesta (kuinka ohueksi saa leikata, ja kerro tieto sitten minullekin), kartiopullistumasta, akkomodaatio krampista, ja mitä kaikkea leikkausesta voi seurata pitkällä aikavälillä. Muista, että Lasikissa läppää tehdessä katkotaan silmälle tärkeitä käsittääkseni hermoja tai ravinnontuojia, jotka eivät enää koskaan kasva takaisin (kysy myös siitä lääkäriltäsi). Epiteeli kasvaa takaisin Prk:ssa. Vaikka prk on tuskallisempi, onse tuska ihan mitätön, minulla ainakin oli kun yritettiin korjausleikkauksia tehdä.

        Toivon, että pääsisin sarveiskalvon siirrännäis jonolle, tai esim. kovettamalla sarveiskalvo voisin saada näköni stabiiliksi. Nyt näkö saattaa heitellä minuutinkin sisällä, joten laseillakaan ei voi enää korjata näköä stabiiliksi, tästä tulee jatkuva päänsärky.


      • >>>
        Näkönsä menettänyt. kirjoitti:

        Tauti tuli vasta toisen leikkauksen jälkeen. Läkkärit lupaavat Lasikilla supernäköä. En nähnyt läheskään niin hyvin kuin silmälaseilla ja tehtiin korjausleikkaus, silmällä ei nähnyt kovin hyvin aluksi, mutta alkoi paranemaan ja sen jälkeen näkö alkoi heitellä. Pitkään selailemalla nettiä aloin hahmottaa mikä ongelmani on, eli tuo kartiopullistuma. TÄmä siis oma epäilykseni, kaikki oireet viittaavat siihen, odotan aikaa ei-maksulliselle silmälääkärille sairaalassa.

        Nuo riskirajat sarveikalvon paksuudelle ovat heitteleviä ja mitä rahan ahneempi lääkäri, sitä ohuemmaksi hän on valmis sarveiskalvon leikkaamaan. Muistutan vielä, että homma on täyttä bisnestä jossa liikku kovat rahat ja panoksena on ihmisten näkökyky. Omani on pilalla, jatkuva päänsärky ilman särkylääkkeitä. Kaikki näkyy kolmena. Päätetyöskentely mahdotonta. Laseilla asiaa ei voi korjata, koska näkö saattaa vaihdella minuutinkin sisällä erilaiseksi. Toivon vain, että pääsisin sarveiskalvon kovetushoitoon (sarveiskalvo ei enää pullistuisi) ja saisin sarveiskalvon siirrännäisen.

        Ota myös huomioon, että muissakin laserleikkauksissa on suunnilleen samankaltaiset riskit, Lasikissa vain lisänä, että silmään tehdään läppä ja laseroidaan sen alle. Supernäöstä ei kannata haaveillakaan. Kadun leikkausta loppuikäni, enkä missään nimessä suosittele kenellekään. Riskit ovat todella suuret, vaikka näkö alkuun paranisikin hetkellisesti.

        Siis vain oma diagnoosisi, vailla silmälääkärin vahvistusta? Pelkkien oireiden perusteella uskot tietäväsi, että sarveiskalvoa on ohennettu liikaa? Ei pitäisi alkaa kirurgia haukkumaan ennenkuin on tutkittu, voihan se johtua muustakin. Palailepa kertomaan, mitä silmälääkäri sanoi.


      • ktrhw
        Näkönsä menettänyt kirjoitti:

        Kyllä varmaan suurin osa leikkauksista onnistuu, en tiedä sitten miten hyvin näkö pysyy hyvänä. Kyse ihmeessä sarveiskalvon minipaksuudesta (kuinka ohueksi saa leikata, ja kerro tieto sitten minullekin), kartiopullistumasta, akkomodaatio krampista, ja mitä kaikkea leikkausesta voi seurata pitkällä aikavälillä. Muista, että Lasikissa läppää tehdessä katkotaan silmälle tärkeitä käsittääkseni hermoja tai ravinnontuojia, jotka eivät enää koskaan kasva takaisin (kysy myös siitä lääkäriltäsi). Epiteeli kasvaa takaisin Prk:ssa. Vaikka prk on tuskallisempi, onse tuska ihan mitätön, minulla ainakin oli kun yritettiin korjausleikkauksia tehdä.

        Toivon, että pääsisin sarveiskalvon siirrännäis jonolle, tai esim. kovettamalla sarveiskalvo voisin saada näköni stabiiliksi. Nyt näkö saattaa heitellä minuutinkin sisällä, joten laseillakaan ei voi enää korjata näköä stabiiliksi, tästä tulee jatkuva päänsärky.

        Niin siis tehtiinkö sulle se läppä mikrohöylällä vai laserilla? Onhan tämä tosi törkeetä perkele. Itsekkin kävin vasta leikkauksessa ja mulla oli onneksi sarveiskalvo keskivertoa paksumpi. Kyllä se lääkäri sano sen alarajankin mutta en sitä enää muista valitettavasti. Hämmästelin kun minun jälkeen leikattu nainen kertoi, että hänellä on sen verran ohut, ettei voida leikata kun kerran. Itse en ainaskaan ois lähteny leikkukseen jos oisin tommosta kuullu. Mulle ainaskin kyllä kerrottiin tosta sarveiskalvon pullistuman riskistä ja juuri se että näin voi käydä jos se menee leikkauksen jälkeen liian ohueksi. Vaikka leikkauksessa olikin hyvä, asiallinen ja ystävällinen palvelu suklaa tarjoiluineen, niin silti aika moista liukuhihna homman tuntua oli kyllä. Kyllähän mieki harkitsin tätä ihan tosissani ja etsin tietoa epäonnituneista operaatioista. Mutta oli se minut leikannut lääkärikin käynyt samaisessa operaatiossa muutama vuosi takaperin ja löysinkin hänestä valokuvan vuodelta 2003 ja rillit oli vielä sillo. Tietysti voihan tämäkin olla vaan markkina puheita ja oliki piilarit äijällä päässä?


      • Antilasik
        PA kirjoitti:

        Etsittyäni monta päivää netistä tietoja näistä leikkauksista, olet yksi noin 10 negatiivisen palautteen antajista. Osa näistä negatiivisen palautteen antajista voi myös jättää omaan arvoonsa, jos kommentointitaso on että paska homma.

        Loput sadoista kommenteista on olleet lähinnä myönteisiä. Myös lähipiiristä nyt 5 henkilöä on kertonut kokemuksiaan, ja kaikki positiivista.

        Tässä leikkauksessa, kuten kaikissa on omat riskinsä. Se on kyllä lääkäriltä erittäin suurta ammattitaidottumuutta tai välinpitämättömyyttä jos mennään yli rajojen. Itse haastaisin ko lääkärin ja yrityksen oikeuteen hoitovirheestä.

        Olen ensi viikolla menossa ensin esitutkimukseen, ja seuraavana päivänä leikkaukseen. Luonnollisesti siis jos saan vihreää valoa tutkimuksessa. Luonnollisesti otan nämä asiat esille hoitavan lääkärin kanssa, ja katson että miten näihin reagoidaan.

        Todella harmittavaa että kohdallesi näin kävi. Toivottavasti saat vielä silmäsi kuntoon.

        Olen jo aiemmin kertonut tarinani ja olen alkuperäisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Maailmalta löytyy pilvin pimein esimerkkejä epäonnistuneista leikkaukista. Maksaisin mitä tahansa, jos voisin operaation peruuttaa.


      • Antilasik kirjoitti:

        Olen jo aiemmin kertonut tarinani ja olen alkuperäisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Maailmalta löytyy pilvin pimein esimerkkejä epäonnistuneista leikkaukista. Maksaisin mitä tahansa, jos voisin operaation peruuttaa.

        Kävin eilen maanantaina laserleikkuksessa Tallinnassa. Leikkaus oli klo. 15, klo 15.50 olin hotellilla ja näkö lähes kirkas kahdeksan aikaan illalla kun neljän tunnin silmien kiinni pitäminen loppui. Aamulla näkö täysin selkeä, ei minkäänlaisia kipuja. Näöntarkastus oli tiistaina klo.12.30, laitteesta ei löytynyt pienempiä kirjaimia tarkasteltavaksi eli näkö reilusti parempi kuin se norm. 1.0. Eli omalla kohdallani en kyllä todellakaan kadu päätöstäni vaikka näkönsä menettäneen tekstit täältä viime viikolla luinkin!! Suosittelen.


      • 3+15
        helbkuski kirjoitti:

        Kävin eilen maanantaina laserleikkuksessa Tallinnassa. Leikkaus oli klo. 15, klo 15.50 olin hotellilla ja näkö lähes kirkas kahdeksan aikaan illalla kun neljän tunnin silmien kiinni pitäminen loppui. Aamulla näkö täysin selkeä, ei minkäänlaisia kipuja. Näöntarkastus oli tiistaina klo.12.30, laitteesta ei löytynyt pienempiä kirjaimia tarkasteltavaksi eli näkö reilusti parempi kuin se norm. 1.0. Eli omalla kohdallani en kyllä todellakaan kadu päätöstäni vaikka näkönsä menettäneen tekstit täältä viime viikolla luinkin!! Suosittelen.

        Mielestäni terveen silmän leikkaaminen on turhaa. Silmässä voi olla suurikin taittovirhe ja siitä huolimatta silmä on täysin terve. Liki-ja kaukonäköisyys eivät ole sairauksia, vaan silmän ominaisuuksia. Nykyään lasit ovat entistä siistimpiä ja mukavampia pitää, vaikka kaikkein parasta olisi se, jos pärjäisi ilman laseja.
        Kannattaa odottaa vanhuutta. Monet pääsevät jatkuvakäyttöisistä laseista eroon kaihileikkauksen jälkeen. Oma isöäitini kävi kaihileikkauksessa ja leikkaus onnistui erittäin hyvin. Hänellä oli aiemmin moniteholasit, mutta nyt hän tarvitsee lasit vain lukiessa ja tarkkaa lähityötä tehdessään.


      • 3+15 kirjoitti:

        Mielestäni terveen silmän leikkaaminen on turhaa. Silmässä voi olla suurikin taittovirhe ja siitä huolimatta silmä on täysin terve. Liki-ja kaukonäköisyys eivät ole sairauksia, vaan silmän ominaisuuksia. Nykyään lasit ovat entistä siistimpiä ja mukavampia pitää, vaikka kaikkein parasta olisi se, jos pärjäisi ilman laseja.
        Kannattaa odottaa vanhuutta. Monet pääsevät jatkuvakäyttöisistä laseista eroon kaihileikkauksen jälkeen. Oma isöäitini kävi kaihileikkauksessa ja leikkaus onnistui erittäin hyvin. Hänellä oli aiemmin moniteholasit, mutta nyt hän tarvitsee lasit vain lukiessa ja tarkkaa lähityötä tehdessään.

        Minulla oli lasit 25 vuotta ja nyt todella tyytyväinen ilman laseja. Tiedän että on olemassa hienoja laseja, minullakin oli minulle hyvin sopivat mutta miksi en helpottaisi elämääni kun siihen on mahdollisuus? Nyt näen käydä uimassa ja saunassa, ei tarvitse silloin sokkona kulkea. Voin käyttää aurinkolaseja, ei tarvitse vaihtaa kokoajan vahvuuksilla olevien aurinkolasien ja tavallisten lasien välillä. Töissä todella epämukavaa. Mielestäni samalla tavalla elämää helpottava toimenpide kuin moni muukin mitä ei vaan osata ajatella samalla tavalla.. tämä mielipiteeni enkä tekoani kadu enkä tunne huonoa omaatuntoa..


      • V- Rami
        Näkönsä menettänyt kirjoitti:

        Kyllä varmaan suurin osa leikkauksista onnistuu, en tiedä sitten miten hyvin näkö pysyy hyvänä. Kyse ihmeessä sarveiskalvon minipaksuudesta (kuinka ohueksi saa leikata, ja kerro tieto sitten minullekin), kartiopullistumasta, akkomodaatio krampista, ja mitä kaikkea leikkausesta voi seurata pitkällä aikavälillä. Muista, että Lasikissa läppää tehdessä katkotaan silmälle tärkeitä käsittääkseni hermoja tai ravinnontuojia, jotka eivät enää koskaan kasva takaisin (kysy myös siitä lääkäriltäsi). Epiteeli kasvaa takaisin Prk:ssa. Vaikka prk on tuskallisempi, onse tuska ihan mitätön, minulla ainakin oli kun yritettiin korjausleikkauksia tehdä.

        Toivon, että pääsisin sarveiskalvon siirrännäis jonolle, tai esim. kovettamalla sarveiskalvo voisin saada näköni stabiiliksi. Nyt näkö saattaa heitellä minuutinkin sisällä, joten laseillakaan ei voi enää korjata näköä stabiiliksi, tästä tulee jatkuva päänsärky.

        Minä kiitän sinua rohkeasta kertomuksestasi. Harvat kertovat tuollaista edes nimettömänä.
        Nykyään ihmiset eivät juuri puhu epäonnistumisistaan
        Leikkauksiin menevien on hyvä lukea tuollaisia kokemuksia.

        On totta että lääketiede on edistynyt paljon. Vielä enemmän on edistynyt lääketieteestä tiedottaminen (=mainonta).

        Tietenkin on myös paremmin onnistuneita leikkauksia.


      • Anonyymi
        3+15 kirjoitti:

        Mielestäni terveen silmän leikkaaminen on turhaa. Silmässä voi olla suurikin taittovirhe ja siitä huolimatta silmä on täysin terve. Liki-ja kaukonäköisyys eivät ole sairauksia, vaan silmän ominaisuuksia. Nykyään lasit ovat entistä siistimpiä ja mukavampia pitää, vaikka kaikkein parasta olisi se, jos pärjäisi ilman laseja.
        Kannattaa odottaa vanhuutta. Monet pääsevät jatkuvakäyttöisistä laseista eroon kaihileikkauksen jälkeen. Oma isöäitini kävi kaihileikkauksessa ja leikkaus onnistui erittäin hyvin. Hänellä oli aiemmin moniteholasit, mutta nyt hän tarvitsee lasit vain lukiessa ja tarkkaa lähityötä tehdessään.

        Mun mielestä tämä on tosiasioiden vääristelyä, kun väitetään että haja, liki tai kaukotaittoinen silmä mikä tarvitsee tukivälineitä toimiakseen, olisi terve.

        Samoin voisi sanoa että vammautunut jalka josta on puolet räjähtänyt miinaan astuessa on terve vaikka sen kanssa pystyy kävelemään vain kepeillä tai proteesin avulla. Ulkomaailmaa vääristävä silmä mikä tarvitsee lasit ei ole terve.

        Ei silmä ole terve jos sen toiminta on riippuvainen ulkoisesta optiikasta. Silmä joka tarkentaa lähellä ja kaukana oleviin kohteisiin itsestään ilman ulkoisia apuvälineitä on lähempänä tervettä.

        Vaikka lasit ovatkin yleisiä niin silmä joka on käytännössä puolisokea ilman optisia apuvälineitä ei täytä mielestäni terveen silmän kriteerejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielestä tämä on tosiasioiden vääristelyä, kun väitetään että haja, liki tai kaukotaittoinen silmä mikä tarvitsee tukivälineitä toimiakseen, olisi terve.

        Samoin voisi sanoa että vammautunut jalka josta on puolet räjähtänyt miinaan astuessa on terve vaikka sen kanssa pystyy kävelemään vain kepeillä tai proteesin avulla. Ulkomaailmaa vääristävä silmä mikä tarvitsee lasit ei ole terve.

        Ei silmä ole terve jos sen toiminta on riippuvainen ulkoisesta optiikasta. Silmä joka tarkentaa lähellä ja kaukana oleviin kohteisiin itsestään ilman ulkoisia apuvälineitä on lähempänä tervettä.

        Vaikka lasit ovatkin yleisiä niin silmä joka on käytännössä puolisokea ilman optisia apuvälineitä ei täytä mielestäni terveen silmän kriteerejä.

        On se silmä tavallaan terve vaikka silmässä on normaalia heikompi näkö ilman korjausta.
        Mutta jos näkö ei korjaannu silmälaseilla tai piilolaseilla sitten silmässä on jotain vikkaa.

        Toisaalta olen samaa mieltä siitä, että varsinkin niillä heikkonäköisillä joilla on paljon miinusta tai plussaa pitäisi olla samat palvelut kuin huonokuuloisilla jotka saa kaikenlaisia avustuksia kelalta, kuuloliitoilta ym.


    • Lukekaa ensin

      Totuus taittovirhekirurgiasta:

      www.antilasik.fi

    • ymmmärrän kyllä

      olen käynyt 5 eri leikkausfirmassa esarissa ja ehkä olen vielä sen kannalla että ei kannata leikata. näin selvästi 2 lääkäriä on kieltänyt leikkaamasta myös. miinuksia -5 ja -6 sekä s-kalvon paksuus 0.495, eli korjauksiin ei ole varaa.

    • Ei leikkaukselle

      Ole tyytyväinen, että silmälääkärit kieltäytyivät leikkaamasta silmäsi. Voi kun minunkin kohdalleni olisi sattunut sellainen silmälääkäri. Leikkaukseen ei missään nimessä kannata mennä, jos sarveiskalvon paksuus ei ole riittävä eikä korjauksia voi tehdä.

      Minun silmäni leikattiin, vaikka niitä ei olisi saanut leikata. Kärsin nyt leikkauksen tuomista ongelmista loppuikäni. Älä siis mene leikkaukseen, vaikka joku lääkäri suostuisi leikkaamaan silmäsi. Riski on liian suuri.

      • Leikkauksen riskit

        Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu kohtuullisen hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.

        Epäonnistunut leikkaus:
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
        - pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
        - kaksois- tai haamukuvat
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä
        - yli- tai alikorjaus
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
        - päänsärky
        - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
        - karsastuksen paheneminen
        - lasiaisen samentumat
        - pysyvä valonarkuus
        - huono tottuminen monovisioniin
        - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu
        - tulehdukset
        - masentuminen


      • Ex-rillipää
        Leikkauksen riskit kirjoitti:

        Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu kohtuullisen hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.

        Epäonnistunut leikkaus:
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
        - pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
        - kaksois- tai haamukuvat
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä
        - yli- tai alikorjaus
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
        - päänsärky
        - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
        - karsastuksen paheneminen
        - lasiaisen samentumat
        - pysyvä valonarkuus
        - huono tottuminen monovisioniin
        - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu
        - tulehdukset
        - masentuminen

        Hei! Olin noin vuoden kestävän odottelun ja pohdinnan jäljeen 3 vko sitten esitutkimuksessa ja silmät leikattiin perjantaina. Piilareita olin pystynyt käyttämään korkeintaan 3 tuntia ilman suurempaa kipua viimeiset 3 vuotta, vaikka käyn yhteensä salilla 6 kertaa viikossa esim. bodycompatissa ja cross training-tyyppisessä treenissä. Hikoilen paljon ja laseja en pystynyt käyttämään sen vuoksi treeneissä, vaikka yritin. Vartin jälkeen oli laseissa hikipisaroita. Esitutkimuksessa tultiin siihen lopputulokseen, että silmät ovat täysin terveet, normaalin ihmisen kosteustasolla sekä sarveiskalvon paksuus riitti komeasti, vaikka toisessa silmässä oli lähes -6. Nyt, kun kolmatta päivää kulunut leikkauksesta, näen paremmin kuin koskaan laseilla tai piilareilla, vaikka näkö varmaan vielä tästäkin paranee. Ajattelin kuitenkin, että en olisi kaikista piilariongelmistani huolimatta mennyt leikkaukseen, jos esim. sarveiskalvon paksuus olisi ollut riskirajalla. Minä taas olen siis sitä mieltä, että vain muuten terveeseen silmään eli vain hajataitosta tai likinäöstä kärsivän kannattaa leikkaukseen mennä. Kyse on kuitenkin leikkauksesta, josta toipumisessa auttaa se, että silmä on lähtökohtaisesti terve.


      • mimmisiiiiiiiiii
        Ex-rillipää kirjoitti:

        Hei! Olin noin vuoden kestävän odottelun ja pohdinnan jäljeen 3 vko sitten esitutkimuksessa ja silmät leikattiin perjantaina. Piilareita olin pystynyt käyttämään korkeintaan 3 tuntia ilman suurempaa kipua viimeiset 3 vuotta, vaikka käyn yhteensä salilla 6 kertaa viikossa esim. bodycompatissa ja cross training-tyyppisessä treenissä. Hikoilen paljon ja laseja en pystynyt käyttämään sen vuoksi treeneissä, vaikka yritin. Vartin jälkeen oli laseissa hikipisaroita. Esitutkimuksessa tultiin siihen lopputulokseen, että silmät ovat täysin terveet, normaalin ihmisen kosteustasolla sekä sarveiskalvon paksuus riitti komeasti, vaikka toisessa silmässä oli lähes -6. Nyt, kun kolmatta päivää kulunut leikkauksesta, näen paremmin kuin koskaan laseilla tai piilareilla, vaikka näkö varmaan vielä tästäkin paranee. Ajattelin kuitenkin, että en olisi kaikista piilariongelmistani huolimatta mennyt leikkaukseen, jos esim. sarveiskalvon paksuus olisi ollut riskirajalla. Minä taas olen siis sitä mieltä, että vain muuten terveeseen silmään eli vain hajataitosta tai likinäöstä kärsivän kannattaa leikkaukseen mennä. Kyse on kuitenkin leikkauksesta, josta toipumisessa auttaa se, että silmä on lähtökohtaisesti terve.

        hei.

        missä kävit / mikä leikkaus / paljon maksoi?

        sanottiinko riskeistä ym ja mitkä oli sun silmä arvot leikkauksen jälkeen ihan nollaa?


    • taasmennään

      juuri sen vuoksi ( kartiopulloistuman riski ) on kehitettu SMILE, jossa sarveiskalvon kestävimmät säikeet jäävät koskemattomiksi. Kannattaa tutustua.

    • kartiopullistuma epä

      Minulla myös kokemusta kahdesta laserleikkauksesta. Ensimmäisen leikkauksen
      jälkeen meni pari viikkoa, kun tehtiin uusintaleikkaus.
      Tällä hetkellä jännitän tulevaa postia Yliopistosairaalasta, koskien kartiopullistumaa.
      Saitko jostain korvauksia, koska tässä kyseiseeä toimenpiteessä on tapahtunut
      selvä hoitovirhe?
      Odotan mielenkiinnolla vastausta, kuinka nämä "asiantuntijat" asian näkee.

    • kaino801

      Potilasvakuutuskeskus on oikea paikka potilasvahingosta ilmoittamiseen. Yleensä tekijät keplottelevat vastuusta irti erinäisillä lomakkeilla, jotka tulee allekirjoittaa ennen leikkausta, ja joissa todetaan kaiken mahdollisen olevan mahdollista, ja ettei leikkauksen suorittava taho ole vastuussa mistään.

      Tsemppiä kuitenkin sinulle! Jos jotain, niin tietoa taittovirhekirurgiasta ja myös epäonnistuneista kokemuksista tarvittaisiin paljon nykyistä enemmän.

      • Lasikia katuva

        Olen todella pahoillani puolestasi, kartiopullistuma epä. Aina kun luulen, etten voi kuulla simäleikkauksesta enää mitään joka järkyttäisi, huomaan olevani väärässä. Jotenkin vain tuntuu uskomattomalta, että taittovirhekirurgi lähti leikkaamaan silmäsi (uudelleen), jos sarveiskalvon paksuus oli riskirajoilla ja riskinä oli kartiopullistuma.

        Saanko kysyä, milloin suunnilleen olit leikkauksessa ja miten pian sen jälkeen huomasit että jotain on vialla? Miksi ihmeessä uusintaleikkaus tehtiin jo kaksi viikkoa ensimmäisen leikkauksen jälkeen? Leikattiinko sinulta paljon liki- tai kaukonäköä?

        Saat aika varmasti korvausta potilasvahingosta, jos leikkausten seurauksena on kartiopullistuma. Se ei vain paljoa lohduta, kun silmäsi on jo tuhottu. Eikä mikään raha voi auttaa siihen huoleen ja masennukseen, joka tulee epäonnistuneesta leikkauksesta. Minäkin tuhosin näköni ja silmäni femtolasikilla, joten tiedän vähän siitä, mitä käyt läpi. Yritä jaksaa.


    • Lasikveinäköni

      Hei. Ketju on melkoisen vanha mutta lähes ainuttakaan löysin. Ihan loistava kirjoitus ja näitä pitäisi saada julkisuuteen lisää.

      Minun tarina alkoi 09/2013. Siskoni kanssa menimme yhdessä Espoon medilaseriin esitutkimukseen ja kohta jo istuimme yhdessä odottamassa Koskelan Harria (leikannut lääkäri). Ja niin molempien molemmat silmät leikattiin. Molemmilla epäonnistui oikea silmä ja ne operoitiin noin 9kk kuluttua uudelleen.
      Itselläni silmä turposi uusinnan jälkeen lähes kiinni 5 pväksi. No siitä toivuttiin ja alkoi jälkitarkastukset. Oikea silmäni alkoi suomentaa aika ajoin mutta välillä palautui. Syksyllä 2016 tapahtui viimeinen sumeneminen eikä sitten enää palautunutkaa. Viime viikolla todettiin epäonnistunut leikkaus tai jotain. Sarveiskalvon pullistuma seurauksena. Näköni on -2 ja näön tarkkuus vain 40% joten käytännössä oikea silmäni on vain valosilmänä. (Lähtöarvot ennen leikkauksia oli vain hajantaittoa -1.75) joten ei olisi kannattanut leikkauttaa saatikka antaa uudelleen leikata. Tämä kaikki voi siis tapahtua useita vuosia leikkauksen jälkeen. Olkaa ihmiset tarkkoja ja käykää tarkastuksissa jos oireita tulee vaikka olisi vuosia kulunut. Ja älkää antako leikata jos ei ole aivan pakko. Hinta on niin kova että rahalla näköisiä et saa takaisin.

      Nyt sain kuulla että ensi viikolla medilaser haluaa tehdä minulle takuuna sarveiskalvon kovetyshoidon Tampereella.
      Onko joku jolle hoito tehty? Ilmeisesti melko kamala toipuminen. Oliko apua? Palautuiko näkö? Kamalasti ei tota luottoa lääkäreihin enää ole, en tiedä uskallanko mennä lainkaan. Tämä on siis etenevä sairaus. Jonka sain lasik leikkauksesta.

      • Silmärikko

        att Lasikveinäköni, mitä päätit, menitkö kovetushoitoon?

        Voitko kuvitella, että esim Silmäasema mainostaa laserleikkaussivuillaan, että sarveiskalvon pullistuma on leikkauksen riski mutta KERATOCONUS VOIDAAN NYKYÄÄN HOITAA MENESTYKSELLISESTI MM. CCL- JA ICRS-MENETELMILLÄ .
        http://www.femtolasik.fi/laserleikkaus/riskit/

        kertoo jotain näiden leikkausfirmojen suhtautumisesta riskeihin ja riskien tiedottamisen tasosta...


      • Kaduttaa

        Minulle ei esim. kerrottu riskeistä sanallakaan. Kumpa olisin edes itse ottanut tarpeeksi selvää etukäteen. Kaduttaa.

        Riskejä kyllä niin vähätellään leikkaavilla tahoilla. Tai tuntuu, että jossain jopa ollaan sitä mieltä ettei riskejä ole juuri laisinkaan!


    • Silmärikko

      Onpa ikävä kokemus nimimerkillä Lasiveinäköni. Laittakaapa muutkin kokemuksianne laserleikkauksen jälkeen. Erityisesti kiinnostaa kokemukset pitkältä ajalta. Ekat kuukaudet leikkauksen jälkeen ei kerro totuutta laisinkaan.

      Itsellä puolitoista vuotta leikkauksesta ja koko ajan ollut pelkkiä päivittäisiä ongelmia. Näkö ei asetu kunnolla, silmät ovat koko ajan arat ja kipeät, tunto ei ole palautunut normaaliksi. Onko kellään vastaavaa ja onko ajan myötä yhtään helpottanut? Enää en usko lainkaan että koskaan paranisin kunnolla. Tehty operaatio kaduttaa suuresti, olinpa todella tyhmä.

      Kai valtaosa leikkauksista onnistuu, mutta ne joille tulee komplikaatioita, maksaa kovan hinnan koko bisneksestä.

      Jos silmien terveys on teille tärkeä, miettikää moneen kertaan ennen niiden riskeeraamista. Tuhoja ei jälkikäteen saa korjattua ja sitten on elettävä jatkuvien kipujen ja vaivojen kanssa. Huonolla tuurilla silmät tulevat niin kuiviksi, että se ivalidisoi päivittäistä toimintaa. Siihen ei aina tipatkaan auta vaikka leikkausfirmat näin mainostaa.

    • Kaduttaa

      Ikäviä kohtaloita täällä :( Itsellä vasta kuukausia aikaa leikkauksesta, toinen silmä ollut koko ajan hyvä, mutta toisen silmän kanssa ongelmia. Silmä kipeä ja sumea koko ajan ja vie oikeasti keskittymiskyvyn. Töistä selviydyn juuri ja juuri. Illat ja viikonloput menee lähinnä levätessä. Olen menossa toiselle lääkärille keväämmällä. Katsotaan jaksanko sinnitellä sinne asti vai onko pakko etsiä aika jostain jo aiemmin.

      En tiedä johtuuko oireet näöstä, kuivista silmistä vai kenties hermokivusta. Viisaampi olen varmasti kuukausien päästä, kun saan riippumatonta kantaa asiaan.

      Miten sulle edellinen, onko silmät ollut kipeät koko ajan alusta asti? Vaihteleeko kivun aste?

      Itsellä ainakin kipu joka sekunti läsnä. Sen takia en olisi edes valmis lähtemään korjaamaan tuota huonompaa silmää, vaikka sille jotain pystyisi tekemään. Lasitkaan ei houkuta, kun juuri maksanut kalliin hinnan, ettei niitä tarvitsisi.

      Tsemppiä meille, elämä on vaan oikeasti raskasta kivun kanssa.

      • Silmärikko

        Mulla on silmät olleet kipeät alusta asti, mutta ne oireet on olleet nimenomaan niin sekalaisia ettei ole tiennyt onko ne kuivuutta vai mitä. Tuo sinun kommenttisi "En tiedä johtuuko oireet näöstä, kuivista silmistä vai kenties hermokivusta" on kuin minun suustani. Olen käynyt kolmella eri silmälääkärillä leikkauksen jälkeen sekä vielä leikanneella lääkärillä. Kukaan ei ole varsinaisesti diagnosoinut että silmät olisi mitenkään kovin kuivat vaikka siltäkin ne on tuntuneet. Leikannut lääkäri on suhtautunut vähätellen kaikkiin ongelmiini ja nyt en olekaan enää missään tekemisissä hänen kanssaan. Olen myös käynyt muutaman kerran ihan tavallisilla lääkäreillä apua hakemassa ja psykologiapuakin on tarvittu. Viimeisin silmälääkäri, jolla kävin sanoi että silmät näyttävät ihan hyviltä ja että kertomani oireeni ovat siihen nähden suuret.

        Kivun aste vaihtelee, on myös hyviäkin hetkiä mutta sitten taas tuntuu, päivittäin. Sellaista juilimista, ihan kuin silmissä kävisi pieni tuulenvire. Myös tunnottomuutta, kiristystä ja pistelyä esiintyy. Nämä kaikki siis vaihtelee ja silmien rasitus tietenkin lisää niitä. Mulla kipu ei ole kovaa, mutta jatkuvana se kyllä rassaa hermoja ja vie keskittymisen kuten sinulla. Onneksi on niitä hyviäkin hetkiä, jotka auttaa jaksamaan. Jokin lapsenusko mulla on, että tilanne edelleen paranee. Se on kuitenkin mennyt parempaan päin koko ajan, mutta siis todella hitaasti! Nyt kun aikaa on mennyt ja tilanne jotenkin tasaantunut, niin mun oma diagnoosi on pääasiassa hermokipu.

        Mulle jäi hieman miinusta, joka olisi korjattu takuuna. En halunnut enkä voinut ajatellakaan että silmiäni operoitaisiin uudelleen samalla tavalla. Mieluummin käytän laseja. Kyllä silmälasit ovat nousseet ihan uuteen arvoon minulla.

        Nimim. Kaduttaa, onneksi sulla on toinen silmä kivuton, näin ymmärsin. Iloitse siitä ainakin, vaikka tokihan yhden silmän kipu rassaa siinä missä kahdenkin. Varaudu pitkään toipumiseen ja jaksa uskoa että tilanteesi vielä paranee. Mua on paljon auttanut se, että olen kaikesta huolimatta pyrkinyt jatkamaan normaalia elämää, niin saa ajatukset vähän muualle. Olen myös saanut arvokasta vertaistukea. Samalla tavalla mullakin ekat kuukaudet kaikki vapaa-aika ja lomat meni ikään kuin sairastaessa, mitään muuta ei voinut kuin yrittää vaan levätä.

        Tsemppiä sullekin kovasti! Kokeilepa levätessä lämpöhoitoa; hanki sellainen "jyväpussi" joka lämmitettän mikrossa ja laita se silmien päälle. Helpottaa kipua ja auttaa myös kuiviin silmiin.


      • Kaduttaa

        Kiitos neuvoista ja vinkeistä! Minulla itseasiassa on tuollainen jyväpussi ja eilen illalla sitä mm. testailin. Aluksi käytin lämmintä pyyhettä, se toi helpotusta kyllä kuiviin silmiin.

        Tulin yön aikana siihen aatokseen, että ensi viikolla menen optikon näöntarkastukseen ja mikäli tätä näköä pystyy laseilla parantamaan, niin se kortti on sitten käytettävä. En tiedä alkaako optikko määräämään lasit vai meneekö sekä jälkeen silmälääkärille, mutta tiedänpähän sen jälkeen mikä on tilanne.

        Tosiaan nyt on vain uskottava parempaan ja toisaalta yrittää saada ajatuksia johonkin muuhun :) Nyt askel kerrallaan etsimään helpotusta!


      • Piiipaaaaaat
        Kaduttaa kirjoitti:

        Kiitos neuvoista ja vinkeistä! Minulla itseasiassa on tuollainen jyväpussi ja eilen illalla sitä mm. testailin. Aluksi käytin lämmintä pyyhettä, se toi helpotusta kyllä kuiviin silmiin.

        Tulin yön aikana siihen aatokseen, että ensi viikolla menen optikon näöntarkastukseen ja mikäli tätä näköä pystyy laseilla parantamaan, niin se kortti on sitten käytettävä. En tiedä alkaako optikko määräämään lasit vai meneekö sekä jälkeen silmälääkärille, mutta tiedänpähän sen jälkeen mikä on tilanne.

        Tosiaan nyt on vain uskottava parempaan ja toisaalta yrittää saada ajatuksia johonkin muuhun :) Nyt askel kerrallaan etsimään helpotusta!

        Hei! Älä turhaan mene optikolle, sillä sinulle ei optikko saa tehdä lasimääritystä, koska silmiisi on tehty leikkaus. Mene siis suoraan silmälääkärille.

        T: Optikko


      • Silmärikko

        Optikko kai kuitenkin voi edes tarkistaa näön ja sanoa, onko aihetta mennä silmälääkärille lasinmääritykseen vai ei. On turhaa maksaa silmälääkäristä, jos ei olekaan laseille tarvetta. Itse olen käynyt optikolla moneen kertaan ihan vain mittaamassa heitteleviä arvojani.

        Silmälääkäri tosin voisi muutenkin katsoa silmiä, ovatko ne kunnossa ja mahdollisesti antaa myös jotain kunnon kipulääkettä. Jos kipua on jatkuvasti, niin olisi hyvä saada se hallintaan.


      • Kaduttaa
        Silmärikko kirjoitti:

        Optikko kai kuitenkin voi edes tarkistaa näön ja sanoa, onko aihetta mennä silmälääkärille lasinmääritykseen vai ei. On turhaa maksaa silmälääkäristä, jos ei olekaan laseille tarvetta. Itse olen käynyt optikolla moneen kertaan ihan vain mittaamassa heitteleviä arvojani.

        Silmälääkäri tosin voisi muutenkin katsoa silmiä, ovatko ne kunnossa ja mahdollisesti antaa myös jotain kunnon kipulääkettä. Jos kipua on jatkuvasti, niin olisi hyvä saada se hallintaan.

        Kyselin tästä optikon näöntarkastuksesta aiemmin yhdestä paikasta. He sanoivat, että voivat kyllä tehdä tarkastuksen, mutta vain silmälääkäri voi kirjoittaa lasireseptin kohdallani. Luinkin nyt, että optikko voi määrätä lasit leikatulle, jos silmälääkäri on antanut tähän kirjallisen luvan.

        Soittelen huomenna ajan silmälääkäriin, menee varmasti kuukauden päähän, ellen lähde ajelemaan vähän kauemmas. Mutta varmasti silmälääkäri on oikea osoite. En olekaan ajatellut kipulääkitystä, täytyy nyt nopeasti päästä sinne silmälääkäriin.


      • Silmärikko
        Kaduttaa kirjoitti:

        Kyselin tästä optikon näöntarkastuksesta aiemmin yhdestä paikasta. He sanoivat, että voivat kyllä tehdä tarkastuksen, mutta vain silmälääkäri voi kirjoittaa lasireseptin kohdallani. Luinkin nyt, että optikko voi määrätä lasit leikatulle, jos silmälääkäri on antanut tähän kirjallisen luvan.

        Soittelen huomenna ajan silmälääkäriin, menee varmasti kuukauden päähän, ellen lähde ajelemaan vähän kauemmas. Mutta varmasti silmälääkäri on oikea osoite. En olekaan ajatellut kipulääkitystä, täytyy nyt nopeasti päästä sinne silmälääkäriin.

        Saitko silmälääkäriaikaa ja oletko saanut apua?


      • Kaduttaa
        Silmärikko kirjoitti:

        Saitko silmälääkäriaikaa ja oletko saanut apua?

        Minulla on aika julkiselle toukokuun lopulla ja näillä näkymin odottelen sinne asti. Optikon näöntarkastukseen yritin muutama viikko sitten, mutta hän sanoi, ettei tarkastusta ole järkevää tehdä, kun leikkauksesta näin lyhyt aika. Näöntarkkuus voi kuulema vaihdella ja nyt määrätyt lasit voivat olla käyttökelvottomat kuukauden päästä. Tästä syystä aion nyt odotella tuonne toukokuun lopulle, katsotaan sitten, minne näkö on seilannut. Olo on nyt todella outo koko ajan. Yritän olla ajattelematta asiaa, mutta oireet seuraa mukana, niin ei ne silmät mihinkään unohdu päivän mittaan.

        Silmiin laitan joka yöksi voidetta, tämä selkeästi auttaa kuiviin silmiin eniten. Silmät kuitenkin arat, jonka vuoksi ei tule edes meikattua. Ripsivärikin ärsyttää silmiä. Tippoja kun joutuu laittamaan kuitenkin niin usein, niin tuntuu, että ripsivärin kuidut menevät silmiin ja aiheuttavat vain turhaa ärsytystä.


      • Silmärikko
        Kaduttaa kirjoitti:

        Minulla on aika julkiselle toukokuun lopulla ja näillä näkymin odottelen sinne asti. Optikon näöntarkastukseen yritin muutama viikko sitten, mutta hän sanoi, ettei tarkastusta ole järkevää tehdä, kun leikkauksesta näin lyhyt aika. Näöntarkkuus voi kuulema vaihdella ja nyt määrätyt lasit voivat olla käyttökelvottomat kuukauden päästä. Tästä syystä aion nyt odotella tuonne toukokuun lopulle, katsotaan sitten, minne näkö on seilannut. Olo on nyt todella outo koko ajan. Yritän olla ajattelematta asiaa, mutta oireet seuraa mukana, niin ei ne silmät mihinkään unohdu päivän mittaan.

        Silmiin laitan joka yöksi voidetta, tämä selkeästi auttaa kuiviin silmiin eniten. Silmät kuitenkin arat, jonka vuoksi ei tule edes meikattua. Ripsivärikin ärsyttää silmiä. Tippoja kun joutuu laittamaan kuitenkin niin usein, niin tuntuu, että ripsivärin kuidut menevät silmiin ja aiheuttavat vain turhaa ärsytystä.

        Kuulostaa ihan samanlaiselta kuin mitä minulla oli. Näkö heittelehti monta kuukautta ja siksi on ihan "luonnollista", että olokin on outo. Pelkästään uusiin silmiin totuttelukin voi tehdä olon oudoksi pitkäksi aikaa. Pahin heittely mulla alkoi laantua vasta puolen vuoden kohdalla. Nyt olo on jo normalisoitunut, joten koita jaksaa olla kärsivällinen.
        Suosittelen sinua käyttämään vain säilöntäaineettomia tippoja ja salvoja. Niitä on aika kivasti saatavilla, vaikka ensi alkuun tuntuu että kaikissa on säilöntäaineita. Myös A-vitamiinivoidetta saa säilöntäaineettomana (Vita-Pos), on kalliimpi mutta putkilo on tosi riittoisa. Säilöntäaineet saattavat aiheuttaa lisää ärsytystä ja pahentaa tilannetta!
        Julkisesti ei ole kerrottu, kuinka yleistä näön heittely leikkauksen jälkeen on. Hyvä Terveys lehdessä oli viime vuoden lopulla artikkeli naisesta, jolla näkö heitteli pahasti leikkauksen jälkeen.
        Tiedän tunteen, silmiin ei halua eikä voi laittaa mitään ylimääräistä kuin vaikkapa meikkiä. En ole leikkauksen jälkeen meikannut lainkaan, ehkä kerran laitoin hieman ripsaria johonkin juhliin.
        Oireesi varmaan helpottavat ajan myötä vaikka odottelu tuntuukin nyt ikävältä ja pitkältä. Kärsivällisyyttä ja jaksamista sinulle!


    • Lasiton

      Itselläni laseroitiin tallinnassa 2013, laseja olin käyttänyt siihen saakka noin 20 vuotta. Ei moitittavaa toiminnasta ja näkö oli parempi kuin koskaan ennen. Soveltuvuus leikkaukseen testattiin huolellisesti, siitä pisteet. Takuu onnistumisesta ja näön pysyvyydestä oli 3 vuotta, siinä kusettivat, vaikka mustaa valkoisella. Itselläni on tullut vasempaan hieman miinusta, yhteydenotto et mitä tehdään kun "takuuta" jäljellä? Takuu voimassa kyllä, tule tutkimuksiin, varattiin sitten ajat mahdolliseen operointiin, majoituksen järjestin usealle päivälle jne. Tutkittiin ja molemmissa miinusta, itse en kyllä huomannut että oikea huonontunut, sillä näen terävästi edelleen, mutta vasen hieman häiritsee. Ei sitten operoitu ollenkaan, sanoi vain että helpompi lukea jne. Leikataan myöhemmin jos muuttuu lisää. Menihän se reissu minilomana, mutta heidän takuunsa oli kusetusta. Paikka on silmalaser.

    • Lasikveinäköni

      Täällä taas hiljaista hetken ollut.
      Tarina siis jatkuu .olin menossa kovetushoidolla hoitoon, mutta sitä ei tehty käännöstä. Nyt silmääni hoidettu kortisoni tipoilla kaksi kk. Tuloksetta. 4xpvässä tippoja ja ne vasta kuivaakin silmää. Tampereella käyty nyt kahdesti ja ensi viikolla jälleen kontrolliin.

      Näkö sumea. Koko ajan kirvelyä. Kovetus hoito olikin turha on kokeiltava muuta. Epäonnistunut leikkaus aiheuttanut ilmeisesti jonkinlaista arpea silmän keskelle näkökentttään.

      Kovasti on näitä kokemuksia tänne ilmaantunut. Todellakin totuus on siis näin raakaa me pieni murtosako? maksamme leikkauksista kovan hinnan. Siis kyllä. Tehkää ihmeessä potilasvahinko ilmoituksia epäonnistuneista leikkauksista. Itse tein ja saa nähdä kuinka käy. 6kk niillä käsittelyajat. Ja vain vahiniilmoitus sisään ei mitään liitteitä mukaan ne selvittää kaiken.

      Itse olin yhteydessä http://www.potilasvahinkoapu.fi/?gclid=CPHWzLHal9ICFVlfGQodQC4H9A ja sieltä sain neuvoja ja niiden sivuilla myös ilmoitukseen hyvä kaavake...

      • Kaduttaa

        En ihan päässyt tekstistäsi kiinni tehtiinkö sinulle kovetushoito vai ei.. :) Vai siis todettiinkin, ettei siitä olisi hyötyä? Olet siis käynyt leikkaavassa paikassa näissä kontrolleissa nyt. Oletko käynyt tapauksen vuoksi esim. julkisella puolella silmäpolilla tai muulla silmälääkärillä?

        Kortisoni tippa ärsyttää ja kuivattaa varmasti. Voin kuvitella, jos olet käyttänyt 2 kk, että se kirvelee! Itse suosittelen silmävoidetta yöksi, paras apu ainakin itsellä. Hirveästi kysymyksiä, mutta kiinnostaa mitä tuolla tipan käytöllä haetaan?

        Minua kiinnostaa kovasti tuo potilasvahinkoasiasi, tulethan raportoimaan tänne, kun jotain selviää! Täytyykin tutkia tuota linkkiäsi tarkemmin, kiitos siitä!


    • alkuperäinen_antilasik

      Aikaa leikkauksesta on yli 8 vuotta. Ongelmat mieluummin pahenee, kuin paranee. vanhemmiten silmät menevät plussaan päin ja kun leikkukasessakin tehtiin virhe plussaan, niin nyt en näe lähelle, enkä kauas ilman laseja. Tähtisäteet jatkuvat edelleen, valot näkyvät muutenkin kahtena. Silmiä kirvelee jatkuvasti. Lääkärit sanovat, että leikkaustrulokset onnistuvat 95 prosenttisesti tai jotain sellaista. Sanoisin, että ne epäonnistuvat 95 prosenttisesti. Netistä löytyy pilvin pimein mahdollisia leikkauksen aiheuttamia komplikaatioita. Jos yksikin näistä toteutuu, ei voi sanoa, että leikkaus onnistui. Vai haluaisiko joku esimerkiksi stereolaitteensa korjaamolta siihen jääneen äänentoiston pienen krohinan kera. Joka ikiselle tulee silmien kuivuusongelma, joka voi asettua tai sitten ei. Tähtisäteet ovat ilman muuta seurausta tästä operaatiosta, kun silmiä kynnetään 1000 kertaa leveämmällä säteellä, mitä valon aallonpituus on. (vrt. starbusrst linssi) Ei ole kivaa katsella vaastaantulevien autojen valoja, joista satojen metrien säteet loistavat joka suuntaan. Kaikenlisäksi läppä ei ikinä kiinnity enää kunnolla ja hermotus on poikki, joka sitten aiheuttaa kuivasilmäisyyttä ja haamusärkyä.
      Älkää hyvät ihmiset menkö tähän epäeettiseen ahnelan puoskarointiin. Tai jos menette, olenpahan kertonut omista kokemuksistani ja päätös on teidän.

      • Lasik2011

        Itsellä leikattu 2011 lasikilla. Kaikennäköstä vaivaa on huimauksesta epätarkkaan näköön ja ahdistusta. Vaikea myös keskittyä päätetyössä kun näytön teksti raskasta luettavaa.Tuntuu että lähilasejakin pitäisi jatkuvasti uusia. Mulla tullut - hajataittoa ja piilokarsastusta :( facessa ryhmä lasik complications jossa paljon surullisia tarinoita.. "scleral" linsseistä puhutaan paljon ryhmässä josta moni saanut apua...


      • samperi87

        etkö sanu valita otatko monivisionin vai automaatttisestiko tinen plussalle ja toinen miinukselle?


      • Lasik-leikattu
        Lasik2011 kirjoitti:

        Itsellä leikattu 2011 lasikilla. Kaikennäköstä vaivaa on huimauksesta epätarkkaan näköön ja ahdistusta. Vaikea myös keskittyä päätetyössä kun näytön teksti raskasta luettavaa.Tuntuu että lähilasejakin pitäisi jatkuvasti uusia. Mulla tullut - hajataittoa ja piilokarsastusta :( facessa ryhmä lasik complications jossa paljon surullisia tarinoita.. "scleral" linsseistä puhutaan paljon ryhmässä josta moni saanut apua...

        Onko tietoa, että saako skleraalisia piilolinssejä Suomessa lasik-leikkauksen jälkeen?


    • LASIK-komplikaatiot

      Kävin Lasik-leikkauksessa Medilaserissa 22.3.17. Esitutkinnan mukaan mitään estettä laserointiin ei ollut. Sairastan diabetestä ja lääkäri vakuutti, ettei se ole esteenä toimenpiteelle, koska silmänpohjamuutoksia ei lukuunottamatta lievää taustaretinopatiaa ole. Esitin leikkaavalle lääkärille myös varmuuden vuoksi vuosien varrella otetuista silmänpohjakuvauksista lausunnot ja lääkäri itse myös tutki silmänpohjat. Etenimme laserointiin ja välittömästi toimenpiteen jälkeen molemmissa silmissä oli hirveä kipu ja kirvely ja auki pitäminen oli mahdotonta ja ne vuotivat vettä solkenaan. Silmät tutkittiin ja selvisi, että molemmista silmistä olivat epiteelit irronneet ja olivat rutussa silmän alaosassa. Hoidoksi laitettiin piilolinssit ja reseptit kostutus- ja antibioottitipoista. En nähnyt mitään muuta kuin epäselvää sumua ja kotona makasin 3 päivää sängyssä kipujen takia. En kyennyt pitämään silmiä auki lainkaan. Oikea silmä turposi umpeen. Muutaman päivän päästä kipu, kirvely ja roskan tunne helpotti, mutta näkökyky oli heikko enkä kyennyt näkemään enää edes lähelle, vaikka lähinäön kanssa ei aikaisemmin ollut mitään ongelmia. Alkoi kontrollikäyntien rumba 2 viikon välein, ja joka kerran jälkeen lääkäri totesi, että odotellaan spontaania paranemista. Näkökyky pysyi huonona ja sumeana, en voinut ajaa autoa enkä lukea. Syyn huonoon näkökykyyn lääkäri sanoi olevan epiteelin irtoamisessa ja että uusi epiteeli oli kasvanut vanhan päälle. Vanha, irronnut epiteeli olisi pitänyt alunperin kaapia kokonaan pois, jotta uusi olisi päässyt kasvamaan normaalisti tilalle. Lääkäri oli kuitenkin päätynyt odottamaan spontaania paranemista. Sairausloman kirjoitettiin 2 viikon pätkissä lisää, koska työni keskussairaalan sihteerinä vaatii täydellistä näkökykyä. Lisäksi tämän tästä tuli inhottavia kirvely/kipu kohtauksia silmiin, joihin ei mikään tippa tuonut helpotusta. Nyt epiteelit ovat parantuneet ja 3 kuukauden sairausloman jälkeen olen palannut töihin ja näkökyky ei vain ole parantunut, vaan on edelleen huono. Sain määräyksen miinus laseista, kun sitä vaadin, että pystyn autoa ajamaan. Tietokoneen näytön pitää lähes nenässä kiinni, että näen tekstin ja kirjaimien koko kaikkein suurimmalla. Lisäksi tekstissä näkyy inhottavat varjot ilmaantuneen hajataitteisuuden takia. En koe olevani työkykyinen, mutta ei ole varaa sairauslomallakaan enää olla. Uusi kontrolli on kuukauden kuluttua. En uskalla mennä uusintaleikkaukseen, jos epiteelit taas irtoavat ja edessä on pitkä sairausloma ja jos lopputulos on vielä huonompi. Kaduttaa NIIN paljon koko LASIK-leikkaus! Mitään tietoa näön paranemisesta ei ole ja lääkärikin myönsi, ettei tiedä, miten pitäisi edetä. Nyt hän on alkanut esittää diabetestä syyksi näköongelmiin, vaikka sen ei pitänyt vaikuttaa millään tavoin.

      • Lasik2011

        Älä mene uusintaleikkaukseen! Jos osaat englantia ja olet facebookissa niin liity lasik complications ryhmään. Tsemppiä kovasti!


      • Silmärikko

        Uusintaleikkaukseen ei tosiaan kannata mennä.

        Facebookin ryhmästä ei ole tässä tilanteessa mitään hyötyä, kun nyt tarvitaan kannustusta. Facebookin lasik complications ryhmässä on todella ahdistavia juttuja. Niitä voi suositella vain leikkausta suunnitteleville.

        Nimimerkki Lasik-komplikaatiot, ymmärsin että olet käynyt vain leikkauksen suorittaneessa paikassa. Suosittelen sinua hakeutumaan jonkun ulkopuolisen silmälääkärin vastaanotolle, jotta saat puolueettoman arvion silmiesi tilasta ja kunnollista hoitoa. Voimia sinulle kovasti.


    • Kaduttaa

      Pitkästä aikaa täällä.. Epäonnisia tarinoita ilmestynyt lisää. Ihan hullua hommaa!

      Oma tilanteeni on hyvin auki. Olen käynyt toisella lääkärillä ja käynnit jatkuu. Silmälasit ei näköä korjaa. Näkö on huono, tekstin luku todella raskasta. Töissä käyn, mutta se on ajoittain todella tuskallista! Silmät väsyy tähän tihrustamiseen. Väsyttää ja jonkinasteista kipua/tuntemusta/päänsärkyä on koko ajan.. Voisinkin vain maata silmät kiinni ja nukkua päivät pitkät, jos vain voisin.

      Sinulle lasik- komplikaatiot, minä myös suosittelen arviokäyntiä toisen lääkärin luona. Ihme, ettei leikkaava lääkäri ole ohjannut itse sinua jonnekin, jos on todennut, ettei tiedä mitä tehdä..

    • janex566

      kellään hazea eli arpisamentumaa ? vai eikö lasik operaatiosta moista tule?

    • LASIK-komplikaatiot

      Nyt sain työterveyslääkärin kautta lähetteen keskussairaalan silmäpoliklinikalle. Toivottavasti sieltä saan jotain selkoa silmien tilanteeseen.

    • uolevikaikennuolevi

      niinpä niin ..jaapa jaa...tralla lalla laa.......

    • LASIK-komplikaatiot

      Hieman päivitystä tämän hetkiseen tilanteeseen; Medilaserista soitettiin ja lupailtiin rahallista korvausta. Onhan sekin tietysti jotain ettei tarvitse maksaa epäonnistuneesta toimenpiteestä. Sieltä ilmoitettiin, että korjaavaa laserointia ei minun tapauksessa pystytä tekemään. Tänä aamuna heräsin kovaan kirvelyyn ja silmäkipuun, joka ei helpottanut lukuisista kostutustipoista huolimatta ja pian huomasinkin, että vasemmalla silmällä ei näe kuin sumua ja ääriviivattomia hahmoja. Ilmeisesti epiteeli on uudelleen irronnut. Huomenna sitten taas soittoa Medilaseriin, että mitä nyt tehdään. Summa summarum: näkökykyä ei voi enää korjata ja lisäksi myös lähinäkö on vaurioitunut samoin epiteeli jäänyt löysäksi ja irtoilevaksi, kiusana on jatkuva kirvely, työpaikalla joudutaan tekemään erityisjärjestelyjä, koska en näe miltään etäisyydeltä tarkasti. Lasit tulevat jäämään loppuiäksi. Piilareita ei voi edes ajatella laittavansa kuiviin, vaurioituneisiin silmiin.
      Ja mitä tulee silmäpoliklinikalle käyntiin, niin siellä todettiin vaurioituneet epiteelit ja sanottiin, että hoitovastuu on operoineella lääkärillä.

    • Silmärikko

      Huh mitä kokemuksia.

      Toivottavasti "LASIK-komplikaatiot" saat hyvää hoitoa. Netistä löytyy jotain kokemuksia tuosta epiteeliongelmasta ja siihen on niiden mukaan jotain keinoja hoitaa sitä, vaikkakin tulokset tuntuvat vaihtelevan, Älä kuitenkaan menetä toivoasi, ei tällainen ongelma hetkessä parane mutta tilanne voi tulevaisuudessa olla kuitenkin parempi kuin nyt. Pidä myös huoli, että saat edes korvauksen, vaikkei se paljon lohduta tässä tilanteessa. Potilasvahinkolautakuntaan ilmoitusta vaan, jos ei muuten onnistu.

      Mitä kuuluu nimimerkille "Kaduttaa", onko toipumista parempaan suuntaan tapahtunut?

      Kiitos kaikille, jotka kerrotte näistä asioista täällä. On hyvä asia, että näiden leikkausten nurja puoli tulee esille.

      Minulla itsellä kohtalainen tilanne verrattuna edellisiin, mutta tulevaisuutta ei voi tietää. Nyt tuntuu, että paranemista edelleen vähän tapahtuu vaikka leikkauksesta lähes kaksi vuotta. Mutta epäilen, että silmäni jäävät pysyvästi epämiellyttävän tuntuisiksi. Ongelma on päivittäinen ja ainoa näkyvä aiheuttaja sille on kuivuus, joka ei kuitenkaan ole ihan totaalista. En voi muuta sanoa, kuin että jos yhtään arvostatte silmienne terveyttä ja hyvinvointia, niin älkää koskaan menkö tällaiseen turhaan rahastusoperaatioon. Antaisin mitä vain, jos saisin takaisin voimakkaasti likinäköiset, mutta TERVEET entiset silmäni.

    • mätaas4343

      ja smilen arpisamentuma riivaa täällä 4ttä kuukautta.....ei ole kovin nopeaa toipuminen ei.......iltaisin koneella joutuu tihrustamaan ja kauas ei näe ja hämärä näkö on mitä on....että ne puheet siitä kerralla kuntoon voidaan unohtaa....

    • pömpompim

      MInulla kävi kaiketi hyvä tuuri. Kauheasti hajataittoa ja plussaa, mutta näkö korjaantui femtolasikilla täydelliseksi. Voin vain suositella.

      • vastaustaetsimässä

        Näitkö heti leikkauksen jälkeen hyvin myös kauas?


      • Anonyymi

        niin oli minullakin 10v täydellinen näkö Femtolasikin jälkeen mutta nyt alkanut silmät samentumaan , näkökyky heittelehtii eli täytynee hankkia lasit , ei uskalla uudelleen leikata


    • Lasiktuhosisilmäni

      Heipparallaa. Aikaa taas vierähtänyt kuukausia. Ja kirjoituksia kovasti tullut lisää. Hyvä niin! Kyllä nämä nurjatkin puolet täytyy saada esille ja ihmisten tietoon.

      Silmääni ei tehty kovetushoitoa, koska vika ei ollut sarveiskalvossa vaan jossain muualla. Lääkäri totesi silmän olevan erittäin kuiva ja hoidoksi kyynelkavasta estettiin nesteen pois valuminen joka pitäisi auttaaa.

      Marraskuussa taas medilaseriin tampereelle ja katsotaan auttoiko tuubin laitto silmään. Näön tarkkuus ei ole parantunut ja silmä erittäin kuiva. Tilanne siis minun mielestäni ennallaan. Laseilla näkööni ei voi enää palauttaa ennalleen. Ja kolmanteen laserointiin en anna lupaa.

      Olkaa ihmiset niin tarkkoina kun näihin niin takuu varmoihin leikkauksiin menette. Vastuu on aina itsellä lääkärit ei vastuuta ota.

      Palaan asiaan taas kun jatkoa tulee.

    • Dbdndndnbd

      Hei! Jos vika ei ollut sarveiskalvossa, missä se sitten oli?

      • Lasikveinäköni

        Kyllä vika oli nimenomaan sarveiskalvossa, kirjoitin väärin. kyseessä ei ollut sarveiskalvon pullistuma jota epäiltiin vaan silmän keskellä sarveiskalvossa oleva sumentuma lievä kohouma joka vie silmästä näöntarkkuuden.


    • Samettumia

      Hei onko kellään muulla näkynyt näkökentässä mustia viivoja, matoja tai nauhoja???? (ilmeisesti lasiaisen samettumia käsi kutsutaan) kävin leikkauksessa maaliskuussa 2017 ja muuta ongelmaa ei vielä ole esiintynyt kuin vasemmassa silmässä näitä ihme kummajaisia... Lisäksi kännykällä kun kirjoittaa tekstiä niin huomaa jatkuvaa väärinkirjoitusta eli varmaan hajataittoa vähän tullut lisää leikkauksen jälkeen..

      • Anonyymi

        lasiaisneste tekee niitä tummua läiskiä silmiin , luepa siitä enemmän netissä


    • Silmärikko

      Minulla alkoi näkyä näitä tummia roskia eli lasiaiskellujia molemmissa silmissä hyvin pian, muutama viikko femtolasik leikkauksen jälkeen. Runsaasti ja haittaavat näkemistä varsinkin lähelle. Ovat ilmeisesti melko tavallinen laserleikkauksen jälkiseuraamus, vaikka eivät leikkausfirmat sitä myönnäkään. Sinänsä harmittomia mutta eipä ole kiva katsella niitä loppuikäänsä. Eivät ole mihinkään kadonneet, vaikka operaatiosta on kohta kaksi vuotta.

    • LASIK-komplikaatiot

      Onko kellekään maksettu korvauksia pieleen menneestä leikkauksesta ja millaisia summia? Medilaseriin on minulle jo luvannut korvauksia maksaa, mutta pitkittää nyt asiaa vedoten, että 1 vuosi pitää odottaa, että tietää lopullisen näöntarkkuuden. Minulla on nyt leikkauksesta kulunut 7 km ja lähinnä on mennyt niin huonoksi, että myös lähi/päätelasit on otettava käyttöön. Eli leikkaus, joka lupasi "eroon silmälaseilla", on nyt tuottanut mulle sekä miinus- että plussalasit. Ja optikko epäili, ettei lähilasit tule auttamaan, koska taustalla on leikkauksen aiheuttama trauma. Olisi siis ihan mukava tietää, millaista korvaussummaa voisi vaatia.

      • Oikeudet

        Ota yhteys Potilasasiamieheen ja Potilasvakuutuskeskukseen. Suomessa korvaukset pienehköjä. Nuori ihminen saa enemmän kuin vanha. 100 000 euroa suurin korvaus Suomessa mutta se on vain erittäin vakaviin tapauksiin. Googlaa millaisia korvauksia maksetaan


    • Kaduttaa

      Pitkä aika viime kirjoituksesta. Tilanne yhtä huono kuin aikaisemmin. Päivittäistä silmäsärkyä, päänsärkyä ym. Ajoittain toinen silmä ikäänkuin sumenee, välillä samassa silmässä myös roskan tunnetta. Tuntuu, että joku kalvo silmän päällä. Näkö ja silmät rassaa käytännössä koko valveillaoloajan. Silmiä ei ole todettu kuiviksi, olen käynyt useilla silmälääkäreillä. Selvitys kesken ja tilanne käy todella hermojen päälle.

      • Silmärikko

        Hyvin sanottu tuo näkö ja silmät rassaa käytännössä koko valveillaoloajan. Mulla ihan sama tilanne.

        Jatkuvaan ärsytykseen ja kuumotukseen olen saanut jonkun verran apua pitkäkestoisesta, päivittäisestä allergiatippojen käytöstä (lecrolyn). Sain vinkin, että niitä pitää käyttää jopa pari kuukautta, että ne tehoavat. Ovat siis allergiaperäisiin oireisiin, joita minulla nyt ilmeisesti on.

        Toisessa silmässä on todettu, että lasikissa tehty läppä on jäänyt ikään kuin hieman ruttuun. Siinä on siis arpimuodostuma, joka aiheuttaa roskan tunnetta silmään kun räpyttelee. Tämä on kuulemma melko yleistä leikatuissa silmissä. Eipä tuota leikannut lääkäri itse huomannut...

        Nämä oireet todella käy hermojen päälle mullakin. Netissä pyörii lista leikkausten aiheuttamista ongelmista ja siellä yksi on: pysyvästi epämiellyttävän tuntuiset silmät. Tää on nyt sitä sitten. Leikkauksesta pari vuotta.


      • Oikeudet
        Silmärikko kirjoitti:

        Hyvin sanottu tuo näkö ja silmät rassaa käytännössä koko valveillaoloajan. Mulla ihan sama tilanne.

        Jatkuvaan ärsytykseen ja kuumotukseen olen saanut jonkun verran apua pitkäkestoisesta, päivittäisestä allergiatippojen käytöstä (lecrolyn). Sain vinkin, että niitä pitää käyttää jopa pari kuukautta, että ne tehoavat. Ovat siis allergiaperäisiin oireisiin, joita minulla nyt ilmeisesti on.

        Toisessa silmässä on todettu, että lasikissa tehty läppä on jäänyt ikään kuin hieman ruttuun. Siinä on siis arpimuodostuma, joka aiheuttaa roskan tunnetta silmään kun räpyttelee. Tämä on kuulemma melko yleistä leikatuissa silmissä. Eipä tuota leikannut lääkäri itse huomannut...

        Nämä oireet todella käy hermojen päälle mullakin. Netissä pyörii lista leikkausten aiheuttamista ongelmista ja siellä yksi on: pysyvästi epämiellyttävän tuntuiset silmät. Tää on nyt sitä sitten. Leikkauksesta pari vuotta.

        Sinulla saattaa olla oikeus korvaukseen jos täytät kaavakkeen potilasvakuutuskeskuksen sivuilla 3 vuoden kuluessa oireiden ilmaantumisesta


      • Silmärikko

        Kiitos kommentistasi. Olen jo tehnyt potilasvahinkoilmoituksen. Suosittelen kaikkia muitakin tekemään ilmoituksen mikäli aihetta on. Mikään rahahan ei tuo terveyttä takaisin, mutta silti...


    • Potilas11

      Minä sain pysyvän valoyliherkkyyden. Harri Koskela leikkasi Eiran sairaalassa. Sairaala ei ottanut vastuuta, ei tilastoinut, ei pahoitellut.

    • Laseistaeroonkerralla

      Harkitse tarkkaan ennen lupautumistasi lasikleikkaukseen usiemman leikkauksen läpikäyneenä... jälleen paluu silmälaseihin, hyödyt?

      • Silmärikko

        Silmät ovat elävää kudosta ja muuttuvat. Harmittaahan tuo valtavasti, totta kai. Mutta jos silmälasit ovat ainoa haitta, niin kannattaa olla onnellinen jos silmät muuten ovat säilyneet terveinä useasta operaatiosta.
        Hyödyt ovat yksilöllisiä. Itse pidän järjettömänä leikata pieniä miinuksia kun lopputuloksen tarkkuutta on mahdoton tietää etukäteen. Monella varmasti tulee jossain vaiheessa miinusta takaisin ja hajataitto on yleinen seuraus leikkauksesta. Sitten tarvii lasit. Isompi hyöty on jos miinuksia on hurjasti ja pääsee eroon vahvoista laseista ja niistä riippuvuudesta.
        Leikkauksen vaurioittamat silmät vaihtaisi mieluusti takaisin vaikka mihin miinuksiin terveissä silmissä. Siinä tilanteessa alkaa miettiä oliko vika sittenkin vaan omassa asenteessa.


    • LASIK-komplikaatiot

      Päivitän minäkin kuulumisiani: Medilaserhan lupasi maksaa korvauksia epäonnistuneesta laseroinnista, mutta yllättäen minuun ottikin yhteyttä Medilaseriin palvelupäällikkö Espoosta ja sanoi, ettei korvauksia makseta, vaan heidän huippukirurginsa H. Koskela haluaa tutkia oikean, huonommin näkevän silmäni ja tehdä mahdollisesti uusintaleikkauksen. Kovasti tätä ihmettelin, kun alunperin leikannut lääkäri ei uusintaleikkausta suositellut, mutta suostuin kuitenkin menemään tutkimukseen Eiran sairaalaan. Koskelan mielestä mitään estettä uudelleen laserointiin ei ollut ja tällä kertaa epiteeli ei todennäköisesti irtoaisi, koska läppä oli jo tehty ja sitä vain raotettaisiin laserointia varten. Näin ollen suostuin leikkaukseen. Laserointi tehtiin 24.1. ja epiteeli ei irronnut, mutta särö tuli ja jo samana iltana oli silmässä hirveä kipu ja jatkuva vuotaminen eikä sillä nähnyt mitään.. Seuraavana aamuna silmä oli turvonnut umpeen. Soitin Koskelalla ja hän kehotti tulemaan terapeuttisen linssiin laittoon, joka kyllä auttoikin. Pidin sitä 4 päivää ja sen jälkeen silmä pikku hiljaa parani, mutta edessä olivat uudet näköongelmat. En nähnyt oikealla silmällä lähelle yhtikäs mitään, kaikki kirjaimet olivat pelkkää mustaa mössöä ja tämä haittasi myös vasemman silmän näköä niin, että näyttöpäätteellä työskentely oli todella vaikeaa ja jälleen fontin piti olla suurin, jonka koneelle sai asetettua. Kävin 6.3. sitten tarkastuksessa Medilaserista, jossa todettiin oikean silmän läpän alle tulleen joitain viiruja, joiden merkityksestä lääkäri ei osannut sanoa ja lisäksi varattiin aika optikolle täydellistä näöntarkastusta ja silmälasien määritystä varten! Eli kaiken tämän koetun kärsimyksen jälkeen ollaan taas siinä tilanteessa, että saan joka tapauksessa silmälasit!

      • ifugöclgkbmnoi

        LASIK-komplikaatiot: He ovat aloittaneet väsytystaistelun. Silmääsi operoidaan ja joudut kestämään, kunnes väsyt ja luovut vaatimuksistasi. Se tuossa on takana.


    • eieijaei

      Laserleikkaukset tekevät terveestä silmästä sairaan. Älkää leikatko terveitä silmiänne! Jos hyväksyt kaikki riskit tervemenoa vaan sitten. Kadun.

    • Anonyymi

      Femtolasik-leikkaus takana alkutalvesta. Toisessa silmässä tuli pieni tulehdus joka saatiin kuriin. Tulehdukseni takia en suosittele kenellekään että tekee leikkausta ulkomailla! Kotimaassa aivan ehdoton jotta voit käydä kontrolleissa ja valvoa paranemista.

      Hieman ristiriitaiset tunteet on tavallaan koko jutusta. Näkö on sinänsä "ihan hyvä", näen ajaa autoa ilman laseja, hämäränäkö huononi jonkin verran. Toinen silmä on huonompi kuin toinen, siinä on hieman miinusta ja hajataittoa. Ikänäköä ajatellen miinus ei ole haitaksi.

      Tietyissä tilanteissa maailma näyttää hyvinkin terävältä mutta yleisesti ottaen tuntuu, että näkö ei ole niin hyvä kuin laseilla. Etenkin ääreisnäkö eli maailma ympärilläni tuntuu jotenkin utuisammalta. Tätä on vaikea arvioida koska on jo tottunut tähän näköön. Laser ei ikinä tee silmään niin hyvää työtä kuin silmä terveenä - mutta taittovirheisenä - voi olla. Eli laser tavallaan heikentää optisia ominaisuuksia vaikka se voi korjata taittovirheen jo "suht hyvin".

      Erityisesti valopisteitä tai rinkuloita katsottaessa huomaa, että erilaisia varjokuvia tulee valon ympärille. Tämä taas kertoo siitä, että laserleikkaus ei pysty optisesti toteuttamaan niin laadukasta näköä mitä terveen silmän, terve sarveiskalvo tuottaa. Koska maailma ei ole valopisteiden tuijottelua, luonnossa liikkuessa siitä ei ole haittaa.

      Itseäni hieman kyllä kauhistuttaa ettei läppä ikinä parane ja kiinnity sarveiskalvoon. Käsitykseni mukaan läppää suojaa silmän päälle kehittyvä epiteeli joka "lukitsee" sen jonkin verran paikoilleen mutta joku tapaturma silmään, joku oksa/kynsi esimerkiksi voi tönätä läpän paikoiltaan. Tämän takia erilaiset suojalasit erilaisissa pihahommissa olisi hyvä vakuutus ettei silmään osu mikään. Tai aurinkolasit.

      Lääkärit totta kai puhuvat tilastoihin vedoten kuinka pieni prosentti aiheuttaa läpän suhteen ongelmia. Ongelmia voi olla epiteelin kasvu läpän alle (tätä tapahtui itselläni leikkauksen jälkeen ja läppä puhdistettiin). Läppä voi myös "rypyttyä" ajan myötä joka aiheuttaa todella kummallisia taittovirheitä (flap striae googlettamalla). Tämän vissiin voi korjata joissain tapauksissa mutta mitä enemmän miinusta korjataan, sitä helpommin sitä voi syntyä (esim. yli -6).

      Silmien kuivuminen vaivasi oman aikansa ja silmätippojen käyttö tuntui ärsyttävän/kirvelevän silmiä ja lopetin ne tietyssä vaiheessa. Silmätippojen lopetuksen jälkeen silmät tottuivat silmätipattomuuteen yllättävän hyvin. Pelkäsin että toipumisessa menee pidempään silmätippojen kanssa, koska läppää tehdessä katkaistaan sarveiskalvosta/silmästä hermoja jotka säätelevät kyynelnesteen eritystä. Silmä ei siis tiedä, että se on kuiva. Käsitykseni mukaan hermot eivät korjaudu tai uusiudu kaikilla eli silmän kuivattomuuden tunne voi vaivata useita.

      Kuivaa silmää en koe niin ongelmalliseksi kuin tuota ikuista läppää joka muistuttaa kuin kaistaletta ihoa, joka ei ikinä arpeudu ja parane.

      Olen jälkikäteen miettinyt että olisiko joku muu leikkaustekniikka ollut parempi. Epi-lasik on alkanut kiinnostamaan sen takia että siinä irrotetaan silmän epiteeli, joka on uusiutuva, jonka jälkeen tehdään laserointi. Käsittääkseni hyvin samankaltainen operaatio kuin PRK-tekniikalla joka on "vanhaa teknologiaa". Näissä on pitkä toipumisaika ja näkö paranee todella hitaasti, 3-6kk useammalla. Kuukaudessa kuulemma voi jo ajaa autoa ja siksi moni leikkaa yhden silmän kerrallaan.

      Femtolasik- tai lasik-leikkaukset ylipäätänsä ovat sen takia suosittuja että niissä toipumisaika on nopea, epiteeli harvoin vaurioituu leikkauksessa eli silmien särky on minimaalinen ja näkö on kirkas nopeasti. Lisäksi lasik-leikkauksessa leikkaus tehdään sarveiskalvon osaan, johon harvoin tulee arpeutumista. PRK ja Epi-lasik leikkauksissa pinta laseroidaan, jossa on muistaakseni hieman erilainen rakenne ja se voi arpeutua -> sumeutua, eli optisesti näkö heikkenee.

      Eli kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Jos löytyisi leikkaustekniikka jossa ei tarvitsisi pelätä sumeutumista, eikä tehdä läppää, siinä olisi ehdottomasti voittajatekniikka. Smile-tekniikalla minulle ei voitu tehdä hajataittoni takia, eli Smilessä on ehdottomasti plussaa ettei silmään tehdä isoa läppää vaan pieni "aukko" josta laseroitu alue poistetaan. Tämän aukon kautta on tosin mahdollista myös saada tulehdus silmään varsinkin leikkauksen yhteydessä eli sen korjaaminen voi olla hieman kysymysmerkki. Tulehdusriski on tosin pieni mutta itsellänikin tulehdus tuli silmään, vaikkakin ei näköä toivottavasti uhannut, mutta silti se pelotti ja olin Googlessa katsomassa vaihtoehtoja että mitähän tässä mahtaa käydä.

      Jos on yhtään ylianalysoivaa sorttia kuin itse, tietoinen pelko silmän läpästä ja sen mahdollisesta elämisestä/muutoksista jää nyt loppuelämäksi pelottamaan. Voin vain lohduttaa itseäni tilastojen valossa että aika harvalla komplikaatioita syntyy, mutta silti teoriassa kaikki on mahdollista. Toisaalta, terveenkin silmän voi vaurioittaa terävällä esineellä eli elämä ei ole riskitöntä ikinä.

      • Anonyymi

        Minua kiinnostaa, että miten hämäränäkösi oikein huononi leikkauksen jälkeen? Itselläni hämäränäkö on myös 8 vuotta sitten tehdyn femtolasik-leikkauksen jälkeen huonompi; Kirkkaat valot leviävät. Ns. Starburst- ja glare-ilmiötä esiintyy. Vaikea noita on täsmällisesti selittää, starburst on valojen näkemistä tähtimäisinä, ja glare valojen yleisenä leviämisenä.


    • Anonyymi

      Itselläni leikattiin silmät jo n. 30 vuotta sitten. Toiseen tuli 10 vuoden jälkeen muutos, jota luulin kaihiksi. Ensin en uskaltanut mennä lääkäriin ja kun lopulta menin, todettiin että oli kyseessä leikkauksen jälkeinen arpimuodostuma jolle ei enää voitu tehdä mitään. Silmälaseja siis käytän jälleen.

      Pimeässä häikäisy on todella paha.

      En tiedä suosittelisinko leikkausta kenellekään.

      • Anonyymi

        Eikö nuo leikkaukset ole kehittynyt tässä ajassa muka yhtään?


    • Anonyymi

      minulle tehtiin läppäleikkaus 2011 eli 10v sitten , tämän vuoden aikana on oikean silmän näkökyky huonontunut 30% vaikka siihen juuri tuli suurin muutos eli oli ennen vahvasti likinäköinen , nyt joudun menemään uuteen leikkaukseen , pelottaa todellakin ja rahanmeno ottaa päähän kun 1 silmän leikkaus ei ole 50% halvempi vaan koko hinta yli 1000 € , eikö silmänleikkaus anna mitään takuita loppuiäksi ?

      • Anonyymi

        ilmeisesti 10v päästä leikkauksesta silmien samentuminen johtuu juuri tuosta arpikudoksesta , siispä optikolle mentävä vanhat lasit mukana ja linssit vaihtoon .
        teen paljon päätetyötä ja käsitöitä niin silmät rasittuu siitäkin , myös auringon
        puute heikentää silmiä syyskuun - helmikuun aikana , pitäisi asua jossain etelässä .


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1796
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1564
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1387
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe