Ostin m-pyörän

M-p59

Keväällä kirjoitin tänne ja kerroin ostaneeni moottoripyörän. Tuli ja - ja kauheita kommentteja, että kauheaa, kun luulee olevansa nuori.
No, nyt on kesää kulunut ja olen opetellut ajamaan, ja onhan se mukavaa. Vauhti ei ole vielä kova eikä ole varmaan koskaan. Tiellä olen pysynyt ja olen päässyt sisään mitä se moottoripyöräily on.
Ihan helppoa ajo-opettelu ei ole ollut, m-pyörä on eri juttu kuin auto. Keskittymistä tarvitaan ja pitää ajatella mitä tekee. Olen huomannut, että liikennemerkitkin tulee nyt katsottua. Jokainen mutka tulee ennakoitua ja tietä seuraa todella tarkasti.
Jos sinulla on mahdollisuus kokeilla vielä jotain uutta, tee se, et sitten kadu myöhemmin.
Voitte nyt sitten kommentoida taas kuinka hullu 50-vuotias voi olla.

47

2329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatellut, kun itse sitä harrastin. Mitä isompi fillari, sen makeampi tunne oli. Ja kovaa piti ajaa.

    • mopoilijan vaimo

      pitäisi äimistellä?
      Meillä isännällä om nuoruudessaan ollut yhtäkin aikaa parikin pyörää.
      Nyt taas kymmenisen vuotta iso mopo, jolla tykkää ajella.
      Sanoo, että aivot tuulettuvat, tulee hyvä tuuli, eikä kyllä kaipaa muita, yksinäinen susi kun on.

      Eikös 50 ole nykyisin suurin pyörien ostajakunta.

      • kednah

        Varovasti on pyöräilty, ja mietityttää ededelleen, onko tämä lajini sittenkään?
        Vaihdoin vielä tapani mukaan samalla möhköluokkaan. Koska en ikinä näpertele, teen mitä vaan.


      • Ostin puokkiin pojankanssa "mopon" parivuottasitten . Päätettiin, että mitä sitä kahta ostaa kun ajokausi on vaan neljä kuukautta. Pyörä on ollut reisussa huoltoja lukuunottamatta harva se päivä. Suomi on tllut tutuksi varsinkin itäsuomen tiet. Entisaikaan kuitenkin Arielilla popoteltiin samat hiekkatiet niin, että pölisi. Ei tarvittu edes kypärää.


      • kednah
        hande.a kirjoitti:

        Ostin puokkiin pojankanssa "mopon" parivuottasitten . Päätettiin, että mitä sitä kahta ostaa kun ajokausi on vaan neljä kuukautta. Pyörä on ollut reisussa huoltoja lukuunottamatta harva se päivä. Suomi on tllut tutuksi varsinkin itäsuomen tiet. Entisaikaan kuitenkin Arielilla popoteltiin samat hiekkatiet niin, että pölisi. Ei tarvittu edes kypärää.

        Honda CB 350 oli nuoruuteni pyörä, 3500 mk, silloin maksoi, rajojeni ulottumattomissa.
        No nyt pystyi ostamaan jo vaikka onkin töitä vailla.
        Tsemmppiä ja upeita kilometrejä sinulle pojalle!
        Terv. 1500 Intikka.


      • Anjaniina.
        kednah kirjoitti:

        Honda CB 350 oli nuoruuteni pyörä, 3500 mk, silloin maksoi, rajojeni ulottumattomissa.
        No nyt pystyi ostamaan jo vaikka onkin töitä vailla.
        Tsemmppiä ja upeita kilometrejä sinulle pojalle!
        Terv. 1500 Intikka.

        tulee kuva kaverista, joka on pyörinyt jo pitkään...näissä piireissä ;)
        Hallusinaatio varmaan ;)))


    • mitäkä mies

      Jatkuva pyöräkuume vaivaa minua,mutta kun laitan jalat kuumaan veteen ja pyyhin otsaa tyhjällä lompakolla,se auttaa..Jostain helevatan syystä minulla on kolme autoa,enkä voi täyttää mielihyvääni moottori pyörän omistajana.Nuorena miehenä minula oli pyörä,mutta se ei ollut suuri kuutioinen vaan 350c ja mukavaa oli ajaa auringon laskuun..

      Ei hullunpaa lainkaan,mutta,mutta,niille jotka eivät koskaan ole ajaneet ja päättävät aloittaa tässä iässä,muistutettakoon,ne on pirun tehokkaita ja nopeita,kiithtyvät nopeammin kuin ajatus..

      • kednah

        Mulle ei lapsena edes mopoa ostettu, nyt piti hommata tällainen 1500 kuutionen, 330kiloonen, joka ei pysy lapasessa edes alan miehellä...


      • mitäkä mies
        kednah kirjoitti:

        Mulle ei lapsena edes mopoa ostettu, nyt piti hommata tällainen 1500 kuutionen, 330kiloonen, joka ei pysy lapasessa edes alan miehellä...

        Itse piti mopo ostaa ja myös moottoripyörä..Taidan nytkin joutua itse ostamaan,sillä tuskin puoliso sitä ostaa,nauraa vaan mun haaveille,en sovi sellaisen sarviin..ha,haaa,ei ole koskaan nähnyt kun päristän pitkin pikitietä ja nännit painautuu selkään..:))))


      • teho/painosuhde
        kednah kirjoitti:

        Mulle ei lapsena edes mopoa ostettu, nyt piti hommata tällainen 1500 kuutionen, 330kiloonen, joka ei pysy lapasessa edes alan miehellä...

        sin kesyssä mopossas ei ole kuin 80 hummaa, ei ne kovin lennokkaasti kuljeta reilua 400 kilon massaa. Ei ne kuutiot ja paino tee motukasta menijää. Vertaile vähän muiden pyörien tehoihin ja totea itse minkä mopon olet ostanut.


      • 2100 kuutioinen
        kednah kirjoitti:

        Mulle ei lapsena edes mopoa ostettu, nyt piti hommata tällainen 1500 kuutionen, 330kiloonen, joka ei pysy lapasessa edes alan miehellä...

        ja kuivapainoa 420kg, mut hyvin pysyy lapasessa. Ehkä en sitten ole alan miehiä?


      • Anjaniina.
        2100 kuutioinen kirjoitti:

        ja kuivapainoa 420kg, mut hyvin pysyy lapasessa. Ehkä en sitten ole alan miehiä?

        se on merkki ja malli?
        Sitten?
        Ihan mielenkiinnosta?


      • teho/painosuhde kirjoitti:

        sin kesyssä mopossas ei ole kuin 80 hummaa, ei ne kovin lennokkaasti kuljeta reilua 400 kilon massaa. Ei ne kuutiot ja paino tee motukasta menijää. Vertaile vähän muiden pyörien tehoihin ja totea itse minkä mopon olet ostanut.

        ? Ihan riittävästi tehoa ja vääntöä sen tyyppiselle pyörälle. Tuollaisen mikään raketti pidäkkään olla. Varmaan mahtava matkapyörä, aika taajaan tosin joutunee tankkaamaan.


      • Anjaniina.
        Anjaniina. kirjoitti:

        se on merkki ja malli?
        Sitten?
        Ihan mielenkiinnosta?

        vähän ajattelinkin ;)))


      • vastaan
        Anjaniina. kirjoitti:

        se on merkki ja malli?
        Sitten?
        Ihan mielenkiinnosta?

        Pyörä on FLHTCUSE5, mutta siinä on pieni kompa!


    • Maltti on valttia - vanhempana sen tajuaakin... Antoisia ajeluretkiä Sinulle!

    • Sol57

      sellainen toiminta mikä tuottaa ihmiselle itselleen hyvän mielen on Ok harrastus. En itse uskalla tuota moottoripyörää edes kokeilla, olen sen verran arka;)) kuitenkin tänäkesänä laivalla tuli juteltua näiden meidän ikäisten motoristipyöräilijöiden kanssa jotka matkaavat pitkiäkin ajomatkoja...niin minusta heillä sellainen ennakkaluuloton elämänasenne...;))) Halutaan nähdä maailmaa ja toteuttaa ne unelmat mitä nuorena ei voinut ehkä tehdä syistä tai toisesta....

      Autolla kun itse liikumme aina siitäkin syystä että, matkassa aina kolme aikuista;)) Tänään tuossa mies liittyi Autoliittoon....tuli sellainen jäsentarjous heiltä...Ihan järkevä juttu...varsinkin tuolla muualla kuin Suomessa mekin ajamme;))) Ensiviikolla sitten taas Viroon...mutta kovin kauaksi ei lyhyellä lomalla ehdi;)))

      En pidä itse minään ikäkysymyksenä ....jokainen liikkuu sillä mikä itselleen sopii parhaiten joillekin sitten se bussimatkailu on paras vaihto-ehto...Toisille asunto-auto...jne.....Polkupyöräilijöitä kun myös tämän ikäisiä...;)) jotka todella tekevät pitkiä matkoja....todella sitkeitä sissejä;)))

      tsau:Friidu

      • M-p59

        Kiitos kaikille kommenteista, tällä kertaa ei tullutkaan rapaa silmille. Ajelen 650 cc customilla.


    • Mees tänavalt

      Minulla on moottoripyörä jo viidettä vuotta. Tänäkin kesänä olen ehtinyt Baltian kiertää ja Norjaakin. Varmaan tulee lähemmäs 10000 km ajettua tällä sesongilla. Jotkut kyllä sanoo että miten sä viitit noin pienellä pyörällä ajaa (650 kuutiota). En kyllä huolisi mitään 1400-kuutioista traktoria. Minun mopollani kun pääsee näppärästi sorateilläkin.

    • mitään poikain vehkeitä olekkaan. Ja on niitä hullumpiakin harastuksia. Kauan olen ilman jo ollut mutta edelleen tekee mieli. Se nyt vain ei enää tähän elämäntilanteeseen mahdu.
      Pikkusen asia on hankalampi, jos tällä iällä pyörän hankkii ilman aikaisempaa kokemusta. Varmasti 50-vuotiaalla useammin on järkeä ja malttia enemmän kuin nuorukaisilla, ettei tee hölmöyksiä tehokkaan ja nopean pyörän kanssa. Mutta kun tien päällä ei olla yksin, moottoripyöräilijän, jos kenen pitää joka hetki pitää mielessä se tosiasia, että omakaan turvallisuus ei ole pelkästään omissa käsissä. Itsekkin vielä ajellessani seurasin hyvin tarkkaan autoilijoiden mahdollisia aikeita, ovatko he huomanneet minut yms.

    • lopen kyllästynyt.

      vaihtavat tyhjiin, -ilman äänenvaimennusta oleviin putkiin, tahi reijjittävät 90 % sti vakio pyörän pakoputket? sitä eivoi ymmärtää. minulla bmw 900 ja todella hieno ääni ja ei häiritse muita kanssa eläjiä.. valtio laittaa miljoonia kymmeniä miljoonia asfalttiin ja meluaitoihin, ja miksi yhteiskunta poliisin johdolla antaa näiden häiriö m-pyörä kuskien huudattaa pyöräänsä. ja mitä kuski siitä huudattamisesta saa?

      • hondakari

        Minulla oli 70-luvulla useita moottoripyöriä. Triumph, Honda 450, Yamaha 650, Honda750. Seuraava hankinta olisi ollut Norton commando 750, mutta rahat eivät riittäneet. Vieläkin katselen noita viimeksi mainittuja, mutta hinnat ovat pilvissä.Parivuotta vanha ja vähän ajettu olisi silloin maksanut 8000 mk. Sai silloin tarpeekseen, ehkä. Nyt katselen hieman huvittuneenakin kun nuo ikäiseni "papat" ajelee ja ovat niin kovia tyyppejä. Itseä ei oikein enää kiinnosta, vaikka vannoin silloin aikoinaan moottoripyörien nimeen. Se on miehillä "sen" jatke, ei siitä pääse mihinkään..itse en tarvitse...


      • Enkä tule omistamaankaan.
        Mutta samaa olen ihmetellyt.
        Kun asun mäen päällä, lähellä tienristeystä, joidenkin moottoripyörien räpinä ja papatus kuuluu kilometrien päästä. Jos ne tuosta kääntyvät järven taakse, se räpinä kuuluu hyvällä ilmalla kymmenen kilometrin päästä.
        Luulis tuollaisen paukkeen vioittavan kuuloa jo pääkallon läpi, jos siinä kypärässä on korvien kohdalla jonkinmoiset toppaukset.
        Sitä kun on tottunut kulkemaan hissukseen, tulee mieleen, mitä miehekkyyttä tuollaisessa metelin aiheuttamisessa on.


      • Anjaniina.
        hondakari kirjoitti:

        Minulla oli 70-luvulla useita moottoripyöriä. Triumph, Honda 450, Yamaha 650, Honda750. Seuraava hankinta olisi ollut Norton commando 750, mutta rahat eivät riittäneet. Vieläkin katselen noita viimeksi mainittuja, mutta hinnat ovat pilvissä.Parivuotta vanha ja vähän ajettu olisi silloin maksanut 8000 mk. Sai silloin tarpeekseen, ehkä. Nyt katselen hieman huvittuneenakin kun nuo ikäiseni "papat" ajelee ja ovat niin kovia tyyppejä. Itseä ei oikein enää kiinnosta, vaikka vannoin silloin aikoinaan moottoripyörien nimeen. Se on miehillä "sen" jatke, ei siitä pääse mihinkään..itse en tarvitse...

        korvien välissä, mitä muista ihmisistä ajattelee.
        Ajatteletko koskaan, että he nauttivat...ajelustaan?
        Siitä taitaa kuitenkin harrastuksessa olla kysymys, ja ystävistä


      • näin on
        k-kotton kirjoitti:

        Enkä tule omistamaankaan.
        Mutta samaa olen ihmetellyt.
        Kun asun mäen päällä, lähellä tienristeystä, joidenkin moottoripyörien räpinä ja papatus kuuluu kilometrien päästä. Jos ne tuosta kääntyvät järven taakse, se räpinä kuuluu hyvällä ilmalla kymmenen kilometrin päästä.
        Luulis tuollaisen paukkeen vioittavan kuuloa jo pääkallon läpi, jos siinä kypärässä on korvien kohdalla jonkinmoiset toppaukset.
        Sitä kun on tottunut kulkemaan hissukseen, tulee mieleen, mitä miehekkyyttä tuollaisessa metelin aiheuttamisessa on.

        pikkupoikana polkupyörän pinnoissa, se on sitä samaa aikuisena kun pitää olla menossa papatusta.
        Ajatelkaapa esimerkiksi zetori harrastajia, näyttävät nauttivan eniten juuri isosta metelistä.
        Minä laitoin moottoripyörän viime kesänä kun sitä aina tuntui tekevän mieli, varsinkin kesäisin.
        Olen jo 68 vuotias mutta en mielestäni mikään papparainen, mutta sen tosin ymmärrän että en nuorten miesten kanssa lähde kilpaa temppuilemaan.
        Alle kolmikymppisenä olin ennen tätä omistanut moottoripyörän enkä juuri sen jälkeen monta kertaa moottoripyörällä edes ajanut joskus mopolla, autolla kylläkin tavallisesti.
        Omasta mielestäni sain kohtalaisen pian tuntuman pyörään ja olen ajellut usein, kulkupeli tosin ei ole kuin 500 kuutioinen mutta kun on nykypyörä niin minulle siinä on liikettä aivan tarpeeksi.
        Täytyy sanoa että mukavalle se tuntuu vielä näin vanhanakin, eikä se tunnu vaivaavan vaikka nuoret miehet kulkupeliä mopoksi sanovatkin.


      • näin on kirjoitti:

        pikkupoikana polkupyörän pinnoissa, se on sitä samaa aikuisena kun pitää olla menossa papatusta.
        Ajatelkaapa esimerkiksi zetori harrastajia, näyttävät nauttivan eniten juuri isosta metelistä.
        Minä laitoin moottoripyörän viime kesänä kun sitä aina tuntui tekevän mieli, varsinkin kesäisin.
        Olen jo 68 vuotias mutta en mielestäni mikään papparainen, mutta sen tosin ymmärrän että en nuorten miesten kanssa lähde kilpaa temppuilemaan.
        Alle kolmikymppisenä olin ennen tätä omistanut moottoripyörän enkä juuri sen jälkeen monta kertaa moottoripyörällä edes ajanut joskus mopolla, autolla kylläkin tavallisesti.
        Omasta mielestäni sain kohtalaisen pian tuntuman pyörään ja olen ajellut usein, kulkupeli tosin ei ole kuin 500 kuutioinen mutta kun on nykypyörä niin minulle siinä on liikettä aivan tarpeeksi.
        Täytyy sanoa että mukavalle se tuntuu vielä näin vanhanakin, eikä se tunnu vaivaavan vaikka nuoret miehet kulkupeliä mopoksi sanovatkin.

        Ei minulla moottoripyöräilijöitä vastaan mitään ole.
        Ovat tuolla tien päällä hyvinkin kohteliasta porukkaa.
        Tuota vaan olen ihmetellyt tuota meteliä. Juuri nytkin, kun tulin ulkoa, tienoo raikui, oli kyllä kevari, mutta ääntä lähti.


      • moporistikö
        k-kotton kirjoitti:

        Ei minulla moottoripyöräilijöitä vastaan mitään ole.
        Ovat tuolla tien päällä hyvinkin kohteliasta porukkaa.
        Tuota vaan olen ihmetellyt tuota meteliä. Juuri nytkin, kun tulin ulkoa, tienoo raikui, oli kyllä kevari, mutta ääntä lähti.

        olen 49-v ja pyöriä on alla ollut muutamia.nyt taas iso matkapyörä.tänäkin vuonna tulee varmaan lähemmäs 20 000km ajeltua.kesäkuussa oltiin euroopassa muutaman pyörän voimin,kierrettiin 12 maata.
        aivan mielettömiä mutkateitä löytyikin..äänet on mulla vakiot.käytän hyvälaatuisia kuulokkeita ja mp-3 hoitaa musat korviin..ei siihen enään mitää pärinää jaksa kuunnella.


      • joupappa
        k-kotton kirjoitti:

        Ei minulla moottoripyöräilijöitä vastaan mitään ole.
        Ovat tuolla tien päällä hyvinkin kohteliasta porukkaa.
        Tuota vaan olen ihmetellyt tuota meteliä. Juuri nytkin, kun tulin ulkoa, tienoo raikui, oli kyllä kevari, mutta ääntä lähti.

        moottoripyöräily on elämäntapa. täysin oma maailmansa verrattuna oikeestaan mihin vaan.. ja ihmisiä tapaa laidasta laitaan, on duunaria, yritysjohtajaa, nuorta ja varttuneempaa. juttua riittää vaikka kuinka, niin ainakin itselle tuppaa käymään..
        meneppä vaikka huoltikselle tankkaamaan autoa, niin tuskin kukaan tulee viereen napottamaan ja kyselemään et mikä malli jne..
        noista kuutioista ja tehoista ei kannata lähteä vääntämään ennenkuin itse kokeilee, isoissa pyörissä ajaminen vaivatonta julmetun väännön ansiosta, ohitukset vain tuppia kääntämällä, ei vinkumista punarajalle..
        itsellä 1100cc/ 100 hepoa ja tankattuna karvan vaille 300kg kuljettaja
        kilometrejä kertynyt yli 100 000km vuosien varrella, eritehoisilla/kokoisilla pyörillä ja huomattu että iso pyörä kulkee saman matkan, samassa ajassa mutta pienemmällä kulutuksella..


      • joupappa kirjoitti:

        moottoripyöräily on elämäntapa. täysin oma maailmansa verrattuna oikeestaan mihin vaan.. ja ihmisiä tapaa laidasta laitaan, on duunaria, yritysjohtajaa, nuorta ja varttuneempaa. juttua riittää vaikka kuinka, niin ainakin itselle tuppaa käymään..
        meneppä vaikka huoltikselle tankkaamaan autoa, niin tuskin kukaan tulee viereen napottamaan ja kyselemään et mikä malli jne..
        noista kuutioista ja tehoista ei kannata lähteä vääntämään ennenkuin itse kokeilee, isoissa pyörissä ajaminen vaivatonta julmetun väännön ansiosta, ohitukset vain tuppia kääntämällä, ei vinkumista punarajalle..
        itsellä 1100cc/ 100 hepoa ja tankattuna karvan vaille 300kg kuljettaja
        kilometrejä kertynyt yli 100 000km vuosien varrella, eritehoisilla/kokoisilla pyörillä ja huomattu että iso pyörä kulkee saman matkan, samassa ajassa mutta pienemmällä kulutuksella..

        ..33 vuotta yli viissatasella ajaneena pelottaa hiukan ajatus....kun joku on ajellut viiskymppisenä yhden kesän ja kertoo sisäistäneensä touhun. Itse mennyt parhaina kesinä kaksipyöräisellä melkein 20 tkm ja koko ajan vieläkin oppii jotain uutta..... no okei, jos sisäistämisellä tarkoittaa sitä, että on selvinnyt kesän kaatumatta ja hengissä?


      • mopospirittiä :D
        joupappa kirjoitti:

        moottoripyöräily on elämäntapa. täysin oma maailmansa verrattuna oikeestaan mihin vaan.. ja ihmisiä tapaa laidasta laitaan, on duunaria, yritysjohtajaa, nuorta ja varttuneempaa. juttua riittää vaikka kuinka, niin ainakin itselle tuppaa käymään..
        meneppä vaikka huoltikselle tankkaamaan autoa, niin tuskin kukaan tulee viereen napottamaan ja kyselemään et mikä malli jne..
        noista kuutioista ja tehoista ei kannata lähteä vääntämään ennenkuin itse kokeilee, isoissa pyörissä ajaminen vaivatonta julmetun väännön ansiosta, ohitukset vain tuppia kääntämällä, ei vinkumista punarajalle..
        itsellä 1100cc/ 100 hepoa ja tankattuna karvan vaille 300kg kuljettaja
        kilometrejä kertynyt yli 100 000km vuosien varrella, eritehoisilla/kokoisilla pyörillä ja huomattu että iso pyörä kulkee saman matkan, samassa ajassa mutta pienemmällä kulutuksella..

        yksikseen ajelevakin saa aina kahviseuraa jos toinen mopoilija sattuu samaan kahvipaikkaan. Juttua riittää ikään, sukupuoleen ja sosiaaliseen asemaan katsomatta.
        Aikuisena naisena arvostan aikuisia mopomiehiä jotka kunnioittavata naismotoristeja ja pitävät meitä vertaisinaan, onneksi suurin osa yli 5 kymppisistä on heitä.
        Mulle on riittänyt 750 cc - 87 hp/ 9000, kuivapaino niukka 230 kg


      • Anjaniina.
        mopospirittiä :D kirjoitti:

        yksikseen ajelevakin saa aina kahviseuraa jos toinen mopoilija sattuu samaan kahvipaikkaan. Juttua riittää ikään, sukupuoleen ja sosiaaliseen asemaan katsomatta.
        Aikuisena naisena arvostan aikuisia mopomiehiä jotka kunnioittavata naismotoristeja ja pitävät meitä vertaisinaan, onneksi suurin osa yli 5 kymppisistä on heitä.
        Mulle on riittänyt 750 cc - 87 hp/ 9000, kuivapaino niukka 230 kg

        tuli kaveri joka halas ja sanoi, että ne parhaat ystävyydet on tehty tienpäällä.
        Että tämän naisen tapasin...........ja siitä lähtien ollaan oltu maailman parhaat kaverit.
        Näillä saatesanoilla on kiva tulla esitellyksi muille ...
        Joskus olen saanut autosaattueen perääni, katsomaan ettei mitään satu ;)))


      • Anjaniina.
        siilisimo kirjoitti:

        ..33 vuotta yli viissatasella ajaneena pelottaa hiukan ajatus....kun joku on ajellut viiskymppisenä yhden kesän ja kertoo sisäistäneensä touhun. Itse mennyt parhaina kesinä kaksipyöräisellä melkein 20 tkm ja koko ajan vieläkin oppii jotain uutta..... no okei, jos sisäistämisellä tarkoittaa sitä, että on selvinnyt kesän kaatumatta ja hengissä?

        on sokkotesti, kukaan ei saavuta rutiinia sen aikana.
        Ei vaikka ajaisi yli 10 000.
        Se on huhupuhetta.
        seuraavan kesän alku ja joka kesän alku, tuo nyypän tienpäälle.
        Se on ....sisäistämistä..


      • GarriKasparov

        ...moottoripyörässä pitää olla. Muuten muut tienkäyttäjät eivät noteeraa sitäkään vähää. Itse ajelen 1400 intikalla, jossa vakioputket. Hyvä iskulause onkin: "Louder Pipes Save Lives"


      • pitkät päällä
        GarriKasparov kirjoitti:

        ...moottoripyörässä pitää olla. Muuten muut tienkäyttäjät eivät noteeraa sitäkään vähää. Itse ajelen 1400 intikalla, jossa vakioputket. Hyvä iskulause onkin: "Louder Pipes Save Lives"

        tekee sinusta paremmin näkyvän, näkyvyys on number one! kuuluvuus on usein vasta kun on myöhäistä :(


    • ajanut jo yli 30v

      Olen aina omistanut jonkin sortin 2 pyöräisen,ensimopo oli helkama ja olin silloin 7 vuotias,kun sen sain,sitten siirryin piikkeihin,niitä olikin 4 kahdelle vuodelle ja sitten sain "tuutin" se vasta oli peli ja siitä innostuneena pyöriä on ollut tosi suuria ja nopeita,mukaan mahtuu maailman nopeinpia sarjavalmisteisia,kuin isoja matkapyöriä hondan golvingeja ,mutta nyt kun ikää on alkanut kertyä,niin ostin hiukan pienenmän 650 kutioisen,jonka tehot vastaavat 80-90 lukujen superpyörien tehoja,joten kehitys noissa on valtavaa,nyt mene noin 260 km/h ja baanalla kaksipäällä kolmella laukulla ajoimme 200 keskivauhtia ja kyyti olikin aivan mahtavaa,minusta ikä ei katso lainkaan ,milloin ajaminen pitää lopettaa,käyttää vain hiukan järkeä ,kun ostaa sen pyörän,nykyinen 650 painaa 240 kuivana ja kulutus on kaksipäällä 4-5,5, litran väliin,joten sekin on ihan kohtuullista ja nopeampaa en enään yli 50 vuotiaana tarvitse,tosin kokeilin monia isompia,ennen kuin ostin tämän uuden pikku pyöräni,niin kiihtyvyyksissä ja keskinopeuksissa ei eroja huomaa suomessa lainkaan,jos vaan pyörä on tukeva,eikä mkään huojuva putkikasa,niin turhaan ostaa enään noita 1300-2100 uutioisia,kun suomessa ei kovaa saa ajaa ja se paino tulee iän myötä ongelmaksi,ellei sitten siiry customeihin,joilla mummotkin osaa ajaa,kun painopiste on niin matalalla ja istuu niin alhaalla,mutta onneksi löytyy niitäkin,kun meitä käyttäjiä on monenlaisia ja moneen tarkoitukseen,toiset reissaavat paljon,itse kulun niihin ja toiset vain gruisailevat kaupunkialueilla ja osa meistä rakastaa rakennella erikoisia pyöriä,eli jokaiselle löytyy se oikea,siksi on aina turha haukkua muiden vehkeitä mopoiksi tai miksi pitää olla noinkin suuri,jokainenhan saa sieltä kaupasta mieleisensä ja hinta ei juuri muutu ostit sitten 650-1300 menee kaikki 4000 euron erolla,tosin nyt joku ajattelee et eihän kunnollista harrikaa saa alle 25 000 lainkaan,mutta japseja saa 1300 kutioisia nopeitakin jo 14000 euron ja 650 :sen saa 10 000 ja kun sen varustaa laukuilla 3 kpl ja kunnollisella katteellä,niin hinta nousee 1000-2000,mutta noihin varusteisiin,eli ajopukuihin kannattaa panostaa,niissä on kovasti laatueroja,nahkaset oli ennen kovasana,mutta nykyiset coretex puvut on kehittyneet valtavasi ja niissä ei palele,eikä hikoile,niissäkin on se oma kuppikunta,joka sanoo mikä on se oikea,mutta onneksi niissäkin on nyt jokaiselle mieluista päälle laitettevaa ja kypärät on kehityneet valtavasti,saa puhelut suoraan kypärään ja soittaa voit,kun nappia painaa ja nimen sanot,niin puhelut pelaa ja samoilla laitteilla kuuntelee musiikista vaikka uutisiin,joten harrastuksena mootoripyöräily on hyvä laji,antaa hiukan laajemman näkökulman ,kuin pelkällä autoilijalla on,koska jos kolaroit,olit oikeassa tai väärässä,niin aina tekee kipeää,itse kolaroin,kun auto lähti tiensivusta ja teki u käännöksen eteeni ja se oli -77 vuonna,muutoin olen säästynyt onnettomuuksilta,mutta harrastusta en meinaa jättää,jos nyt ajaisi tällä uudella vaikka 4-6 vuoteen,niin sitten katsotaan mihin kehitys taas on mennyt ja sitten mietitään minkä kokoiselle pelille ja mallille on enään tarvetta,mutta se mikä on varma asia,aina tallissa seisoo ainakin1 kpl mootoripyöriä,sillä kesäisin ei noita ilmassa olevia tuoksuja huomaa,muuten kuin pyörän selässä,kun on sateen jälkeen puidut pellot ja kun heinä on kaadettu,niin niistä tulee aina se oma tuoksu,jonka huomaa vain ajamalla noilla kaksipyöräisillä ja mukavaa on,että taas löytyy oman ikäisiä kuskeja,kun ne oli välillä poissa,kun perhettä oli elätettävä,nyt kun pesät tyhjenee jää taas aikaa niin monille rakkaan harrastuksensa parissa,hyvää ja turvallista loppukautta.T. dugatisti stadista

      • Nanni Niilonpoika

        ettei pistettä ole keksitty mutta olihan siellä piste lopussa! Minusta se pyörä on hyvä joka on alla ja josta itse tykkää, sama se mitä muut tykkää.


      • mainitsemat

        coret on noin hyviä, niin kerrohan miks niihin ei ole siirrytty esim. ratamoottoripyöräilyssä?

        Toinen huvittava seikka on toi sun mainitsema kypärien kehitys.
        Eiköhän se kehitys ole tapahtunut kypäräpuhelimissa ja siinä, että yleensäkin kypäräpuhelimet on tulleet markkinoille?
        Tosin onhan ne itse kypärätkin kehittyneet.

        Olen ajanut yli 40v erilaisilla kakspyöräisillä kikottimilla ja ei mulle tuota edelleenkään ongelmaa ajaa yli 400kg:sta, sekä yli 2000cc:n pyörää, joka ei ole mainitsemasi custom.


    • fghdfghdfg

      sen olla pitää....meillä tuo kuume on kestäny pari vuotta jo ja pyörä sen kun isonee vaan. Eipä siinä mitään, kiva on istua kyydissä ja omaan mieheen luotan kun on ajanu mopoilla niin paljon. Kohta on 50 v hälläkin lasissa ja innostus näihin kulttipyöriin ihan tajuton. En voi sanoa etten itsekin niitä ihaile, komeita ovat. Toki niitä pelkäänkin koska moottoripyörä ei koskaan ole mikään turvallinen vehje. Silti kun toinen on niin innossaan, ei voi kieltääkään ja tuskin siitä olis ees mitään apua, riitaa vaan tulis.

      • kednah

        On maailman toiseksi vaarallinen vapaa-ajan tapa viettää vapaa-aikaa.


      • Anjaniina.
        kednah kirjoitti:

        On maailman toiseksi vaarallinen vapaa-ajan tapa viettää vapaa-aikaa.

        tänä kesänä uiminenkin on osoittautunut vaarallisemmaksi ;)
        ja autoilu ajaa edelle mennen tullen, varsinkin silloin kun siellä etelässä tulee ensilumi ;)))


      • Anjaniina.

        perheenisä, siinä ilmastoimattomassa autossa, joka on tungettu täyteen tavaraa ja vaimo nalkuttaa vieressä.
        Pennut tappelee takapenkillä, on tapelleet viimeiset 400 km ja purkkaa ja limukkaa on jo kaikkialla.
        Hiki on ja ruuhkat rassaa.
        Muijan nalkutus senkuin pahenee ja anoppikin on kohta haettava kyytiin.
        Mahtaa vatuttaa, kun moottoripyörä splittaa jonon ohi.


      • taas se nähtiin...
        Anjaniina. kirjoitti:

        perheenisä, siinä ilmastoimattomassa autossa, joka on tungettu täyteen tavaraa ja vaimo nalkuttaa vieressä.
        Pennut tappelee takapenkillä, on tapelleet viimeiset 400 km ja purkkaa ja limukkaa on jo kaikkialla.
        Hiki on ja ruuhkat rassaa.
        Muijan nalkutus senkuin pahenee ja anoppikin on kohta haettava kyytiin.
        Mahtaa vatuttaa, kun moottoripyörä splittaa jonon ohi.

        Juuri nämä "splittaajat" ovat niitä huonoja motoristejä, yleensä ajavat muutenkin huolimattomasti... Antavat lopuille pahan maineen... Moottoripyöräily on oikeasti vaarallista varsinkin jos ajaa huolimattomasti, ja se kannattaa pitää mielessä kun ajaa, ja kun huomaa että mittarissa on ihan liian iso luku eikä malta lopettaa, kannattaa pysähtyä miettimään vähäksi aikaa mitä käy jos kolaroi


      • Anjaniina.
        taas se nähtiin... kirjoitti:

        Juuri nämä "splittaajat" ovat niitä huonoja motoristejä, yleensä ajavat muutenkin huolimattomasti... Antavat lopuille pahan maineen... Moottoripyöräily on oikeasti vaarallista varsinkin jos ajaa huolimattomasti, ja se kannattaa pitää mielessä kun ajaa, ja kun huomaa että mittarissa on ihan liian iso luku eikä malta lopettaa, kannattaa pysähtyä miettimään vähäksi aikaa mitä käy jos kolaroi

        kaikki motoristithan on huonoja motoristeja.
        Kaikki autoilijat on moottoriteiden huippukastia ;))))


      • viruslinkkejä!

        http://www.aijaa.com/v.php?i=6501964.png


    • --x--

      Itse sain moottoripyöräkuumeen hieman alle 50-vuotiaana. Pitkän hakemisen jälkeen löysin Kawasakin 500-kuutioisen customin, jonka hain peräkärryllä kotipihalle. Sitten alkoi harjoittelu: heräsin viikonloppuisin aamulla ennen kuutta ja lähdin opettelemaan läheiselle teollisuusalueelle. Siellä en häirinnyt ketään, mutta suoria, mutkia ja risteyksiä oli ihan riittävästi. Heti kun näin autoja, pakenin sivuteitä pitkin kotipihalle :)

      Ensimmäisenä kesänä tuli ajettua 3000 km ja pidin itseäni kokeneena motoristina!
      Vaikka aloitin vastuuntuntoisesti, varovasti ja harjoittelemalla niin jälkeenpäin olen ristinyt käteni kyynärpäihin saakka ja pitänyt ihmeenä, etten kokemattomana joutunut tuolla itseluottamuksella vaaratilanteisiin.

      Vuosien varrella kokemus, pyörät ja kilometrit ovat kasvaneet. Aikanaan työkaverini kuvittelivat minun elävän nuoruuttani uudelleen, mutta selitin heille etten missään tapauksessa haluaisi olla enää 30-vuotias, saati 15-vuotias!

      Moottoripyöräily on vanhoillekin miehille hieno harrastus: lapset ovat maailmalla, vapaa-aikaa riittää, talous on kunnossa ja maantie on auki ;)

    • 32vee

      Kun 15-kesäisenä kinusin mp- korttia niin tottakai sai kuulla kommentteja siitä ´jos jotain sattuu´ ja ´kuinka vaarallista se on´. Tulipahan jossain kohtaa vastattua että jos pyörän kanssa kuolen niin kuolenpahan ainakin onnellisena. Mutta kortin sain ja hienoa on ollut!

      Kevarilla tuli pariinkiin kertaan kaaduttua mutta onneksi ei vakavasti. Ekan ison pyörän sain 2003 (750ccm GSX-F) ja sillä ajeltiin puolison kanssa se kesä. No, sitten saatiin pari tenavaa ja harrastus jäi kunnes tänä kesänä sain 1000 kuutioisen (CBR-F) ja nyt olis tarkoitus harrastaa niin kauan kuin ikä-terveys-kiinnostus antaa mahdollisuutta.

      Tottakai onnettomuustilanteessa riskit ovat aivan eri luokkaa kuin autolla mutta myös muuta liikennettä osaa kunnioittaa ja seurata eri tavalla. On nimenomaan hienoa nähdä liikenteessä ´vanhoja partoja´ jotka osaa ajaa fiksusti ja arvostaa lajia eri tavalla kuin nuoret katujen kingit.

      Turvallisia kilometrejä kaikille!

      • mutta mielenkiinnosta.
        Kuopiossa näytti olevan Harrikka pakkohuutokaupassa. Komeen näkönen peli kuvasta päätellen, tais olla mallia 96, ajettu muutama kymmenentuhatta.
        Paljonko moisen hinta lienee, Mallia ei tullut katsottua, mutta se oli sellainen, missä istuin on alhaalla.


    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2144
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1298
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      309
      989
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      916
    5. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      84
      865
    6. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      75
      851
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      670
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      650
    10. 50
      644
    Aihe