Olemme sunnilleen samanikäisiä ja jaamme suunnilleen samat vaivat ja sairaudet, osa ikääntymisemme myötä tullutta.
Palstalla on lähes kielletty kertomassa itsestään. Kerron kuitenkin oireistani ikäänkuin tiedoksi muille samoista vaivoista kärsiville.
Kynnys vanhuuteen tapahtui selvästi kohdallani 70. ikävuoden saavutettuani.
Tuli huimausta, masennusta, huonounisuutta ja sen seurauksena väsymystä. Aikaisemmin vieras hilseily ja iho-ongelmatkin tulivat kuvaan, myös sydänongelmat.
Piilevästä aikuisiän diabeteksestäni olin tietoinen mutta en sitä hoitanut. Viimekeväisessä "katsastuksessa" sain määräyksen diabetelääkityksen aloittamiseen.
Lääkitystä en voinut sietää vaan ryhdyin ruokavaliole. Pullat, makeat ja raskaat rasvat pois. Olen syönyt lähinnä vihanneksi, salaattia ja ruisleipää pehmeän rasvan kera. Sokeriarvoni (aamuinen rasitusssokeri) on nyt n. 6,5 mmol/l.
Seuraukset ovat merkittäviä:
Ainainen ähkyolo puuttuu, nukun hyvin ilman hirveitä painajaisia. Sydänoireet ovat poissa ja mielialakin parempi. Säärien haavaoireet ovat parantuneet ja hilseilykin vähentynyt.
Olen hurjan paljon lukenut diabeteksen aiheuttamista oireista, netti on ollut tässäkin apuna.
Kun ajattelin väsymykseni johtuvan iän aiheuttamasta testosteronivajauksesta, ajatteli jo kääntyä lääkärin puoleen asiassa. Löysin kuitenkin tietoa sinkin merkityksestä. Tutkimusten mukaan sinkki nostaa testosteronitasoa merkittävästi ja poistaa samalla ihovaivoja.
Vyötärömittaani olen lyhentänyt ja painokin muutaman kilon. Ei taida ollakaan ihan huono tämä terveysharrastus.
Anteeksi jos vaivasin.
Ikä ja me
21
350
Vastaukset
- Maalaismies*
Joku on sanonut, että ihminen elää hetkestä hetkeen havahtuen vasta nähtyään ensimmäisen kellastuneen lehden. Minulle raitistuminen kolmisenkymmentä vuotta sitten antoi uuden mahdollisuuden. Siitä pitäen olen nauttinut jopa vanhenemisesta.
Valppautta terveenä pysyminen vaatii. Meillä vanhoilla on onneksi aikaa paneutua sen ylläpitämiseen. Vaikka omin avuin ei pystykään ikäänsä lisämään, elämän laatua voi kohentaa huolehtimalla terveydestään.
Tietoa on saatavilla, kuten kerrotkin kohdaltasi saaneesi sitä mm. googlesta. Miksi emme kertoisi kokemuksistamme näistäkin asioista? - Lorena*
Mahtavaa lukea edistyksellisestä ruokavaliostasi, joka tasasi aineenvaihduntaasi merkittävästi. Tässä jokaiselle malliksi oppia, kuten mainitsit ,
"Lääkitystä en voinut sietää vaan ryhdyin ruokavaliole. Pullat, makeat ja raskaat rasvat pois. Olen syönyt lähinnä vihanneksi, salaattia ja ruisleipää pehmeän rasvan kera. Sokeriarvoni (aamuinen rasitusssokeri) on nyt n. 6,5 mmol/l"(Ruuneperi).
Loppujen lopuksi melko pieni ruokavalio muutos saa ihmeitä aikaan. Saman olen todennut omalla kohdallani paino pysyy kohdallaan, se iän mukanan tullut verkkaisuus asioiden hoitamisessa on kummasti hävinnyt.
Tsemppiä jatkoon!- palstatar
Tuohon diabetekseen liittyen tulee mieleen naisten toistuvat virtsatietulehdukset. Veren sokeri on tutkimusten mukaan usein syynä.
- 6,5 on liikaa
Miten on aterian jälkeen n. 2 t ? Onko sokerirasituskoe tehty ? Masennus ja diabetes muuten kytkeytyvät yhteen.Alkuvaiheessa diabeteksen puhkeamista voi estää juuri noilla konsteillasi, olet oikealla tiellä. Mutta kun lääkkeitä tarvitaan, mikset niitä siedä. Tuleeko pahoja sivuoireita vaiko onko kyse periaatteesta ? Toivottavasti jaksat liikkua paljon, se auttaa, kokeile vaikka, jos sinulla on mittausliuskat. Terveisin tablettihoitoinen diabeetikko.
- Ts**
Ilollahan tässä toteaa hyvään suuntaan menevän kohdallasi( senkin saapasrasva jäärä:D )
Siihen kun vielä saat arvosi 5 mmol/l--- lääkkeillä ta ilman, olet jo hyvällä tiellä hyvinvointisi suhteen!
Lisäisin vielä talvisin, jolloin olen ymmärtänyt kävelyn kylmässä olevan hankalaa, lämminvesialtaassa
vesijuoksun:D Se on sekä hauskaa, että helppoa, elvyttäen/ylläpitäen jalkojen verenkiertoa. Hyvinvoivana
elämäkin on yhtä juhlaa iästä huolimatta.puhuisi määki. Ole sitä harrastan kolme vuade aja,ja täyty sanno,et se o ollu tosi tehokast. Nivelitte särky o jäänn melkke kokonas pois ja se sopi niskavaivasillekki,mik ei siäd tavallist uintiasentto. Särkylääkke heiti roskikse ja karta niit niin pali ko mahdollist. Kamraatill o diabetes ja ko se ol ensi vuade pistän hantti sitä juaksu,meinas ett se o muijitte kotkotust,nii annoi vihdoinki periks ja tul koittama. Ja kui käveikä,koukkuhu jäi. Ny olla käytty oikke meres melkke joka päiv vöittemm kanss,ko meijä uimahalli pist pariks kuukaudeks oves lukkuhu. Mutt se aukke kolme viikon pääst ja sitä odoteta,ko kuut nousevaist. Sopi yrittä muittenki.
- diabeetikko..
Aikuisiän diabeetikolle riittää 7 millimoolin paastoarvo, lääkkeilläkin.
- määkin
FlikklapsRaumalt kirjoitti:
puhuisi määki. Ole sitä harrastan kolme vuade aja,ja täyty sanno,et se o ollu tosi tehokast. Nivelitte särky o jäänn melkke kokonas pois ja se sopi niskavaivasillekki,mik ei siäd tavallist uintiasentto. Särkylääkke heiti roskikse ja karta niit niin pali ko mahdollist. Kamraatill o diabetes ja ko se ol ensi vuade pistän hantti sitä juaksu,meinas ett se o muijitte kotkotust,nii annoi vihdoinki periks ja tul koittama. Ja kui käveikä,koukkuhu jäi. Ny olla käytty oikke meres melkke joka päiv vöittemm kanss,ko meijä uimahalli pist pariks kuukaudeks oves lukkuhu. Mutt se aukke kolme viikon pääst ja sitä odoteta,ko kuut nousevaist. Sopi yrittä muittenki.
määki puhuisi tost 70 . mul alkas toi ryp nauh löyst, melkke alituise pist juaksusa ertyis ' kaasuttama. Sit pistä ummetus pääl pariks kuukaudeks lukkuhu on kii. Mutt se aukke kolme viikon pääst ja sitä odoteta,ko kuut nousevaist.
Minäkin syön ja juoksen (kuvainnollisesti) diabetestä karkuun ja olen saanut sen jo alle 6. Hyvä niin.
Sinkkiäkin rupesin syömää, koska uidessa krammppasi liian usein, se ongelma poistui sillä.
Joskus korkealle nouseva verenpainekin huolestuttaa, mutta lohdutan itseäni sillä, että hyvä kun on verenpainetta. Sitten vasta asiat on huonosti jos sitä ei ole ollenkaan. Henkinen rasitus näyttää olevan, ainakin minulla, suurempi syy korkeaan verenpaineeseen, kuin ruumiillinen rasitus.- Satu*
selvästi, käyn joskus itse mittaamassa verenpaineeni Tapiolan itsehoitohuoneessa pienen pyörälenkin päätteeksi, ja se on keskimääri 120 / 70 alvariinsa, ei siihen pyöräily paljoa vaikuta,
mutta jos on huolia, niin kuin sisareni sairastaessa keväällä ennen poismenoaan, silloin se oli joskua 129 / 75 ja sillai.
verensokeria en olekaan aikoihin mittauttanut, se kun vaatisi lääkärillä käynnin ja labrassa. Jotenkin aina väistelen noita tk-lääkärin vastaanottoja, syystä taikka toisesta.
Olen aikoinaa puhunut PI.ni olevan 21, mutta sitten mitattuani nykyisen pituuteni, huomasin lyhentyneeni kaksi cm, joten PI taitaa olla 22 tai 23. Antaa olla, en ota siitä paineita.
Eilinen kierros golf-kentällä oli loppuosiltaan pelkkää naurua, en ymmärrä miten jokin puttini, joka menee kaarevasti viheriötä pitkin ja kääntyy päätyen kuppiin voi naurattaa meidät ystävykset aivan henkihieveriin.
Varmaan väsymystä 10 kilsan kävelyn jälkeen, 3 tuntia 45 minuuttia.
Hyvää kesän jatkoa kaikille, tapaillaan aina silloin sun tällöin!
. - Ts**
Satu* kirjoitti:
selvästi, käyn joskus itse mittaamassa verenpaineeni Tapiolan itsehoitohuoneessa pienen pyörälenkin päätteeksi, ja se on keskimääri 120 / 70 alvariinsa, ei siihen pyöräily paljoa vaikuta,
mutta jos on huolia, niin kuin sisareni sairastaessa keväällä ennen poismenoaan, silloin se oli joskua 129 / 75 ja sillai.
verensokeria en olekaan aikoihin mittauttanut, se kun vaatisi lääkärillä käynnin ja labrassa. Jotenkin aina väistelen noita tk-lääkärin vastaanottoja, syystä taikka toisesta.
Olen aikoinaa puhunut PI.ni olevan 21, mutta sitten mitattuani nykyisen pituuteni, huomasin lyhentyneeni kaksi cm, joten PI taitaa olla 22 tai 23. Antaa olla, en ota siitä paineita.
Eilinen kierros golf-kentällä oli loppuosiltaan pelkkää naurua, en ymmärrä miten jokin puttini, joka menee kaarevasti viheriötä pitkin ja kääntyy päätyen kuppiin voi naurattaa meidät ystävykset aivan henkihieveriin.
Varmaan väsymystä 10 kilsan kävelyn jälkeen, 3 tuntia 45 minuuttia.
Hyvää kesän jatkoa kaikille, tapaillaan aina silloin sun tällöin!
.Kyllä sellainen tuuri riemastuttaisi :D hyvä on nauraa oikein sydämenpohjasta!
- magnesium
auttaa kramppiin
- xxx¤¤¤¤¤¤¤
magnesium kirjoitti:
auttaa kramppiin
mitä vain, mikä kenellekin hyvältä tuntuu, mutta ne aivot ja se muisti on myöskin varteenotettava tekijä meille vanhemmille ihmisille, siitäkin olisi kiva kuulla mielipiteitä, koska jo aikaisinkin muisti alkaa konstailemaan
- N2010
xxx¤¤¤¤¤¤¤ kirjoitti:
mitä vain, mikä kenellekin hyvältä tuntuu, mutta ne aivot ja se muisti on myöskin varteenotettava tekijä meille vanhemmille ihmisille, siitäkin olisi kiva kuulla mielipiteitä, koska jo aikaisinkin muisti alkaa konstailemaan
ihmisen pään sisässä. Niiden hoito ei ole vaikeaa, terveellinen ruoka ja solumyrkyistä (alkoholi) luopuminen, normaali liikunnallisuus, aivojen käyttäminen ajatteluun, - siinä se!
Use it or lose it! = Käytä sitä tai menetä se!
- Lorena*
Varsin mallikkaaksi aloittaja on muovannut päivittäisen elämän tyylin, joka sinänsä vaatii varsin paljon tahdonvoimaa sen toteuttamiseen. Viime aikoina olen pinnistellyt ajatusmaailmassa ikääntymiseen liittyvien ihmiskehon muutoksien kanssa. Onko 70v rajapyykki monelle kompastuskivi jolloin terveys ja kunto alkavat rapaantua. Siltä tuntuu kun lähipiirissä monet kamppailevat eteen tulleiden vastoinkäymisten kanssa. Hämmentävältä tuntuu kun itse on päässyt tähän ikään ilman pahempia kremppoja. Tulevaisuus kyllä arveluttaa.
Ikä tekee nöyräksi on ajateltava tulevaisuutta ja nähtävä ystävien elämänlaadun muuttuneen.
Ollaan sairaalassa jossa vaivoin jaksetaan kääntyä vuoteessa, on totuttava olemaan märissä vaipoissa, lääketokkurassa, yksinäisyydessä ja kamppailla taloudellisen niukkuuden syövereissä. On totuttava olemaan yksin, syömään ja puhumaan yksin, liikkumaan rollaatorilla pitkin ikäviä käytäviä, kuulla huomautus mihin olet menossa ja palaamaan tukipaikkaan oman vuoteen luokse. Ajattelemaan mennyttä ja nykyistä elämää muistikuvien ryöpytessä esiin miltei loogisessa järjestyksessä vapaasti ja selittelemättä. Elää pienoinen epävarmuus mielessä palaanko ja milloin omaan kotiini.
On edes muistikuvat menneestä elämästä voimaa antavina visioina. Virikkeen elämään antaa kun joku ystävä sukeltaa vuoteen luokse tuomaan tuulahduksen hoitolaitoksen ulkopuolisesta elämästä mahdollisesti uusi viikkolehti tai kirja kainalossa. Nämä hetket ovat kultaakin kalliinpia puhumattakaan kotikahvi hetkestä kotoinen mustikkapiirakka antamassa makunystyröillekin toiveen, vielä pääsen itse leipomaan tätä herkkua. 3kk on pitkä aika odottaa kotiinpääsyä rollaatorin kanssa, mutta se oli tämän henkilön unelma joka toteutui jokin aika sitten.
Nähdessäni ystävän toipumisen kotiin pääsy kuntoon, tekee sivustakatsojan mielen nöyräksi ja kiitolliseksi jokaisesta uudesta päivästä jonka saa hyväkuntoisena aloittaa. Senverran olen luopunut tavoista, en enää ajale polkupyörällä, jalka ei ole enää niin vetreä nousemaan tangon ylitse kun ei ole sitä "mummopyörää". Kaatuessa voi käydä pahastikin kuten ystävälle tapahtui.- Maalaismies*
Eiväthän vuosikymmenten vaihtumiset sinänsä pitäisi olla merkittäviä, mutta kuitenkin on helpompi ajatella millaista oli viisi- tai kuusikymppisenä. Kyllä numeroillakin merkitystä on - ei kai niitä turhan takia ole keksitty.
Itse lähestyn 8-kymppiä. Se on seuraavana edessäni. Mikä eniten harmittaa on kun ystävät ja tutut ovat lähteneet. Minulla oli ennen paljon tuttuja lähikaupungissa, nyt tuskin yhtäkään.
Kaupungilla suurissa kauppakeskuksissa ei tule tuttuja vastaan. Joskus tekisi mieli nipistää itseään havahtumaan: keitä nuo ovat! Varmaan ihmisiä kuitenkin. Minulla ei ole heille mitään sanottavaa, ei pahaa jos ei hyvääkään.
Arvaan 8-kymppisenä siirtyväni yhä enemmän yksinäisyyteen. Onneksi vaimo on olemassa. - reettamummo
Maalaismies* kirjoitti:
Eiväthän vuosikymmenten vaihtumiset sinänsä pitäisi olla merkittäviä, mutta kuitenkin on helpompi ajatella millaista oli viisi- tai kuusikymppisenä. Kyllä numeroillakin merkitystä on - ei kai niitä turhan takia ole keksitty.
Itse lähestyn 8-kymppiä. Se on seuraavana edessäni. Mikä eniten harmittaa on kun ystävät ja tutut ovat lähteneet. Minulla oli ennen paljon tuttuja lähikaupungissa, nyt tuskin yhtäkään.
Kaupungilla suurissa kauppakeskuksissa ei tule tuttuja vastaan. Joskus tekisi mieli nipistää itseään havahtumaan: keitä nuo ovat! Varmaan ihmisiä kuitenkin. Minulla ei ole heille mitään sanottavaa, ei pahaa jos ei hyvääkään.
Arvaan 8-kymppisenä siirtyväni yhä enemmän yksinäisyyteen. Onneksi vaimo on olemassa.kuinka ovat eläneet ne yli sata vuotta eläneet ihmiset. Mikä on se tekiä, joka vaikuttaa tähän. Geeneistä aika paljon riippuu ihmisen elämä, mutta varmaan siihen vaikkuttaa muutkin asiat.
Tiedän paljon tuttuja, jotka ovat eläneet hyvin elämäänsä, mutta eivät silti ole saavuttaneet näitä korkeita ikiä.
Sitten taas on ihmisiä, joilla elämä on ollut ihan ruuasta kituuttamista ja ovat eläneet pitkänkin elämän.
Useilla on vaikuttanut myös työ elämän pituuteen.
Itse olen näiden iäkkäiden ihmisten kanssa jutellessani huomioinut, että he ovat aika aurinkoisia ajatuksissaan ja puheissaan.
Eräskin vanhavanha mummo löysi aina myös sen valoisan ja hyvän puolen asioihin.
On sanonta, ettei niin pahaa jos ei jotain hyvää, niin ihan tällä periaatteella mummo toimi.
Aina, jos jotain ihmistä morkattiin, hän puolusti tätä jollain asialla.
Sitten he ovat todella maan läheisiä ihmisiä. Ennen ei paljoa mummot valittaneet muutenkaan, he vain elivät päivän kerrallaan.
He usein ovat myös aina puuhailemassa jotain pientä puuhaa. Tästäkin tuli mieleeni vanha sanonta,
että vierivä kivi ei sammaloidu. Sehän luonnossakin pitää paikkansa.
Ehkä ei pitäisi funtsia niin kauheasti omia asioitaan, kun meitä nykyisin painostetaan jos jonkinlaisilla elämänohjeilla, vaan miettiä ja kuunnella tarkkaan mikä itselle tuntuu hyvältä, ja nauttia ihan pienistäkin hyvistä asioista.
Ehkä tyyliin elä ja anna muidenkin elää.
Yritän koko ajan opetella olemaan sen ikäinen kuin olen, että se ikä on paras ikä mitä juuri elän, vaikka kaikki ei niin mukavanoloista olekaan, niin illalla usein tuntuu, että päivä on ollut aivan hyvä. - Ts**
reettamummo kirjoitti:
kuinka ovat eläneet ne yli sata vuotta eläneet ihmiset. Mikä on se tekiä, joka vaikuttaa tähän. Geeneistä aika paljon riippuu ihmisen elämä, mutta varmaan siihen vaikkuttaa muutkin asiat.
Tiedän paljon tuttuja, jotka ovat eläneet hyvin elämäänsä, mutta eivät silti ole saavuttaneet näitä korkeita ikiä.
Sitten taas on ihmisiä, joilla elämä on ollut ihan ruuasta kituuttamista ja ovat eläneet pitkänkin elämän.
Itse olen näiden iäkkäiden ihmisten kanssa jutellessani huomioinut, että he ovat aika aurinkoisia ajatuksissaan ja puheissaan.
On sanonta, ettei niin pahaa jos ei jotain hyvää, niin ihan tällä periaatteella mummo toimi.
Sitten he ovat todella maan läheisiä ihmisiä. Ennen ei paljoa mummot valittaneet muutenkaan, he vain elivät päivän kerrallaan.
He usein ovat myös aina puuhailemassa jotain pientä puuhaa. Tästäkin tuli mieleeni vanha sanonta,
Ehkä ei pitäisi funtsia niin kauheasti omia asioitaan, kun meitä nykyisin painostetaan jos jonkinlaisilla elämänohjeilla, vaan miettiä ja kuunnella tarkkaan mikä itselle tuntuu hyvältä, ja nauttia ihan pienistäkin hyvistä asioista.
Yritän koko ajan opetella olemaan sen ikäinen kuin olen, että se ikä on paras ikä mitä juuri elän, vaikka kaikki ei niin mukavanoloista olekaan, niin illalla usein tuntuu, että päivä on ollut aivan hyvä.johon on hyvä nukahtaa:)
Minäkin jostakin syystä olen miettinyt oman mummoní huoneentaulun sanomaa, joka jo aikaisemmin on tullut selväksi: Älä anna aurigon laskea vihasi ylle. Se oli kirjailtu sängyn yläpuoleelle missä nuorena tyttönä nukuin
mummolassa käydessäni.--- Ei saisikaan, se rajoittaa tunne-elämäämme, siihen ei ole varaa, ei ainakaan minulla.
Toinen oli hänen siteeraamaansa: Luu jää jakajan käteen. Heräsi ajatus, oliko mummoni antanut itsestään kaiken mitä hänellä oli, pitäessään pyhäkoulua kylän lapsille, saamatta siitä,---- ei en sitä voi uskoa, pikemminkin se oli varoitus, ettei antaisi suotta kaikkea toisille, jääden itse paitsi.--- Tiedä häntä....
Onhan sananlasku myös: Kiittämättömyys on maailaman palkka. Siihen uskon, kyllä otolliseen maahan on kylvettävä, muuten riistää "maailma" kaiken, ehkä ymmärtämättömyydessään.
Ainakin hetkeksi, lopullisesti ei sekään onnistu, silloinhan kääntää maailmalle selkänsä:D Kaikenlaista sitä joutuu ajattelemaan menneiden rakkaiden ihmisten jälkeensä jättäneitä ajatuksia.
Hiljainen ja sees oli mummoni, kaunis liikkeiltään, ja istuessaan työpäivän jälkeen pirtin pöydän äärelle, oli hänessä jotakin, jota on vaikeata kuvailla, sisäistä rauhaa ja selkeyttä, niin itsestään selvänä, että vieläkin sen muisto tuntuu hyvältä. - Satu*
reettamummo kirjoitti:
kuinka ovat eläneet ne yli sata vuotta eläneet ihmiset. Mikä on se tekiä, joka vaikuttaa tähän. Geeneistä aika paljon riippuu ihmisen elämä, mutta varmaan siihen vaikkuttaa muutkin asiat.
Yritän koko ajan opetella olemaan sen ikäinen kuin olen, että se ikä on paras ikä mitä juuri elän, vaikka kaikki ei niin mukavanoloista olekaan, niin illalla usein tuntuu, että päivä on ollut aivan hyvä.Juuri noin, aina tämä yli 9-kymppinen käänsi aurinkoisen puolen esiin jokaisesta
niin asiaoista kuin ihmisistäkin.
Reettamummon jutut tuntuvat aivan tutuilta, jopa sananlaskutkin kaikki. - Satu*
Satu* kirjoitti:
Juuri noin, aina tämä yli 9-kymppinen käänsi aurinkoisen puolen esiin jokaisesta
niin asiaoista kuin ihmisistäkin.
Reettamummon jutut tuntuvat aivan tutuilta, jopa sananlaskutkin kaikki."Luu valitsijan käteen!"
Hän tarkoitti ystävyyssuhteita, jokaiselle on annettava mahdollisuus ystävyyteen. - Katleija
Satu* kirjoitti:
"Luu valitsijan käteen!"
Hän tarkoitti ystävyyssuhteita, jokaiselle on annettava mahdollisuus ystävyyteen.Minulle on jäänyt mieleen äitini toteamus, että "koko elämän ajan on tuntunut että edessä päin on jotain parempaa". Hänen niinkuin meidän kaikkien elämässä oli sekä vaikeita kuin hyviä aikoja, mutta syntymälahjana saatu optimistisuus näki aina elämän elämisen arvoisena...mitä kaikkea hyvää vielä onkaan edessäpäin.
Näin silloinkaan kun on kaikkein vaikeinta toivoa ei kannata heittää, umpikujan päässä on valoa ja pääsy vapaalle.
Luottavaisena hän päiviensä lopulla odotti vielä sitä kaikkein parasta "jota silmä ei ole nähnyt ja korva kuullut" eli taivaan kotiin pääsyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site415799Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,2175336Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.
Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers544508Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto464312SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta
"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun564091Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut813786SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt863691Tytti Tuppurainen ollut aivan sekaisin viime päivinä
Pitäis varmaan tehdä huumetesti sille. "– SDP:n Tytti Tuppurainen väittää kirkkain silmin ja Antti Lindtman vierellään463151Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä1062460SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het482396