Espoon ja Jyväskylän Steinerkoulut

hyperacusis

Olen harkitsemassa sopivaa koulua pojalleni ja olen pohtinut Espoon tai Jyväskylän Steiner koulua. Pojallani on kuulo-ja tuntoyliherkkyys, joka ei väistämättä tarkoita pienryhmäopetusta. Olen pohtinut Steiner koulua ihan syystä, että en haluaisi, että lapsestani tehdään aivoton, tottelevainen kone, joka on nykyisen koulujärjestelmän alkuperäinen tarkoitus tiedonlisäyksen oheella (Tämä varmasti herättää raivoisaa keskustelua, mutta lukekaa Micheal Foucault:in Tarkkailla ja Rangaista - tälle on ihan fakta perustelut). Mutta en haluaisi viedä lastani sinne, jos hän a) aiheuttaa häiriötä muille b) kärsii ympäristöstä.

Eli kysymykseni on: Onko Steinerkoulussa vähemmän meteliä kuin tavallisessa koulussa? Muuten lapseni on kuin kuka tahansa. Meteli on suurin ongelma, joka aiheuttaa levottomuutta, ongelmia keskittymisessä ja ylivilkkautta.

On paljon mahdollista, että Steiner koulu olisi hänelle täysin väärä paikka, mutta hän on hyvin motivoitunut opettelemaan uusia asioita - toisaalta hänellä on "miinuspuolia". Esimerkiksi jo nyt 5-vuotiaana on kiinnostunut planeetoista (planeettasetti ja maapallo pitää ostaa synttärilahjaksi), haluaa tietää esimerkiksi mitä aikavyöhykkeet on, osaa laskea jne. Lukeminen ja kirjoittaminen on asia jonka luulen hänellä takkuavan, koska molemmilla vanhemmilla on lukihäiriö, joten sen vuoksi mietin Steiner koulua - voisi rauhassa opetella ilman, että tuntee itsensä tässä suhteessa huonoksi.

Onko kellään mielipiteitä tai kokemuksia? Mielellään kuulisin asiallisia mielipiteitä. Tässä riittää ihmeteltävää muutenkin, kun pohtii tällaisen lapsen kouluun laittamista. :)

10

805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Steinerkoulu ei ole hiljainen paikka.

      Oma tytäreni ei tykkää metelistä ja juuri se oli alkuvuosina melkein riittävä syy vaihtaa.

      Steinerkoulu ei myöskään ole mikään erityiskoulu, eli jos lapsesi tarvitsee erityishuomiota, keksi joku muu vaihtoehto.

      Tämä on henkilökohtainen mielipiteeni. Sori...

      • hyperacusis

        Kuuloyliherkkyys ei ole syy erityiskoululle. Ainakin tämä on ollut monen keskustelun tulos tähän asti. Kouluavustaja voi tulla kysymykseen, mutta sen voi varmaan saada sinne Steiner kouluunkin.

        Myöskään en ole kuullut, että lukihäiriöisiä lapsia olisi laitettu erityiskouluun. ;) Tai kuinka moni tällä palstalla oleva lukihäiriöinen allekirjoittaa väitteen, että olisi tarvinnut erityiskoulun lukihäiriönsä takia? Minakin aika selvää suomen kieltä kirjoitan, vaikka lukihäiriö testissä saan kouluarvosanaksi 5 (asteikolla 4-10). Tämä on tilanne silloin, kun en saa korjata kirjoittamaani.


      • hyperacusis

        Toisaalta, jos meteli ylittää normaalin koulun, niin silloin kyllä jätän Steiner koulun väliin. Kiitos vastauksesta. :)

        Mutta aistiyliherkkyys ei ole ihan sama asia kuin nämä ADHD:t ym., jotka terrorisoi ympäristöään. (Olen lukenut tämän kirjoituksia siitä, kun Steineriin dumpataan kaikki erityislapset, ettei omat pikkukullanmurut leimaudu puolijauhoiseksi.... ;) )


    • Steinermutsi

      Minunkaan mielestäni steinerkoulu ei ole oikea valinta, jos lapsesi kärsii yliherkkyyksistä.

      Omat lapseni, kaikki neljä, ovat jo steinerkoulun läpikäyneitä. Kahdella heistä on ollut koulussa ongelmakohtansa, joista on selvitty. Useamman ystäväni tai tuttavani lasten - usein koulunvaihtoon päättynyttä - kamppailua tässä systeemissä on tullut myös läheltä seurattua. Olen itse työskennellyt koulussa, ja toiminut koulun johtokunnassa, joten materiaalia josta käsitykseni muodostan, on kertynyt. Luonnollisesti mielipiteeni on silti vain omani, toivottavasti siitä on kuitenkin apua pohdinnassasi.

      Steinerkoulu voi olla erinomainen, korvaamattoman hieno, paikka kasvaa ja oppia. Se voi olla myös aivan väärä, jopa vahingollinen, paikka lapselle. Perustelen seuraavasti:

      1. Mielestäni yksittäisen luokanopettajan valta on steinerkoulussa suurempi kuin esim. peruskoulussa. Jos homma ei toimi, eikä opettaja osaa suuntaa vaihtaa, on steinerkouluissa usein erittäin korkea puuttumisen kynnys - liian korkea, lapsen etua ajatellen. Lisäksi selkeä, yhtenäinen systeemi esimerkiksi sen toteamisessa, milloin lapsi tarvitsee erityistä apua, puuttuu. Jos kohdalle sattuu hyvä, viisas ja joskus samankailtaisessa tilanteessa ollut pedagogi voi tilanne edetäkin lapsen edun mukaisesti. Jos taas pedagogi ei tunnista lapsen tarvetta tukeen, eikä kukaan muu koulun opettajakunnasta ole valmis puuttumaan tilanteeseen, voi tilanne pitkittyä ja johtaa erittäin huonoihin seurauksiin pienen koululaisen kannalta.

      2. Moni steinerkoulu on vähävarainen, eikä yksinkertaisesti ole aina varaa lapsen tarvitsemiin tukitoimiin. Sitten sinnitellään ilman: otetaan joku vapaaehtoinen ilmainen avustaja hetkeksi, käytetään sivareita, keksitään että kyllä tämä oma pedagogiikka parantaa, paheksutaan kotia ja tarpeentullen vaikka heidän ruokavaliotaan tai verhojensa väriä, venytetään ja vanutetaan asiaa kunnes tilanne on niin akuutti, että edessä on lapsen ottaminen pois koulusta, koulunvaihto ja muistona lapsella ja vanhemmalla karmea tunne siitä, että jotenkin olimme vääränlaisia tähän systeemiin... Peruskoulussa, kaavamaisuudessaan, homma toimii yleensä vakaammin. Erityislapsen kannalta - ja hänen vanhempiensa kannalta - neutraali, valmis toimintamalli on mielestäni suuri etu.

      3. Juuri tästä yksittäisen luokanopettajan vallasta johtuen steinerluokka voi olla todella hiljainen tai todella meluisa. Mielestäni meluisan riski on kohtuuttoman suuri.


      Steinerkoulu on ollut hyvä paikka meidän lapsille, kaikkineen, lopulta.

      Kuitenkin: jos tekisin uudelleen valintaa koulunsa aloittavan kanssa en laittaisi steinerkouluun lasta joka on:

      - villi tai vauhdikas tai levoton - monenkaan opettajan taidot ja tahto eivät riitä työrauhan ylläpitoon luokassa jolloin nämä lapset joutuvat silmätikuiksi ja tyypillisesti - lopulta -myös tilanteeseen turhautuneiden, rauhallisempien lasten vanhempien tuomitsemiksi
      - kovin tiedonhaluinen tai edellä oppimisessa, he turhautuvat ja alkavat häiriköidä - kts. edellä
      - herkkä melulle, menettää helposti keskittymisen kykyään jos luokka on kovin levoton, ja ryhtyy usein itse ylimmäksi häiriköksi.

      Sen sijaan pidän systeemiä erinomaisena mahdollisuutena hänelle joka on
      - hieman muita hitaampi, rauhallisempi, pohtivainen - alaluokkien hidas eteneminen sopii heille, ja kun leikkimiseen ja tarinointiin käytetään paljon aikaa saavat he rauhassa kasvaa ja valmistautua oppimiseen, joka sitten yläluokille mennessä kiihtyykin - silloin he ovat valmiita. peruskoulussa nämä lapset ovat mielestäni pulassa nippelitiedon - ja usein matematiikan - kanssa.
      - keskimääräinen lapsi :-) ... Tällöin riski ei ole kohtuuttoman suuri

      Jos on jo tiedossa, että lapsesi on herkkä, pidän steinerkoulun systeemiä - tai sen puutetta - suurempana miinuksena hänen etuaan ajatellen kuin peruskoulun kaavoihinsa kangistunutta järjestelmää. ..

      • Ihan pitää erikseen kiittää, koska harvemmin olen nähnyt tällä palstalla näin asiallisen kirjoituksen. Osasit kiihkottomasti ja selkeaästi argumentoiden tuoda esille steinerkoulun edut ja haitat.

        Hyvin kirjoitettu ;o)


      • hyperacusis

        Joo olen samaa mieltä. Mitä olen näillä palstoilla ollut, niin helposti menee vastaukset kiihkoiluun. Taisin itsekin sortua samaan. Taitaa keskustelupalstojen tyyli pikkuhiljaa tarttua....

        Steiner koulu ei näköjään ole meidän paikka. Eli ilmeisesti tavallinen peruskoulu on paikamme, vaikka kauhulla muistelenkin omia aikojani peruskoulussa jatkuvine kilpailuineen. Minusta on ei ole hyvä, kun oppilaita jatkuvasti vertaillaan keskenään avoimesti ja kannustetaan jatkuvaan kilpailuun. Meillä ainakin oli jonkinlainen kilpailu joka asiassa, erityisesti luokilla 2-4. Oli kertolaskukilpailua, pakolliset hiihto- ja yleisurheilukilpailut luokilla 1-6, oppilaiden aineiden kirjoituksen avointa vertailua, käsialan vertailua jne. Minäkin olen syntynyt vuonna 1979, joten mistään pimeästä keskiajasta ei ole kysymys. Jos on kyseessä lapsi kenellä lukihäiriö ja sen kanssa usein käsikädessä menevät motoriikka ongelmat tuollainen ympäristö on äärimmäisen raastava. Sen takia mietin näitä vaihtoehto kouluja.

        Mutta toivotaan, että nämä normaalit peruskoulut olisivat tulleet vähän paremmiksi.... Tosin olen kuullut, ettei kaikilla ole ollut näin äärimmistä vertailua ja kilpailua, joten kai tämäkin on koulu- ja opettajakohtaista.


      • hyperacusis
        hyperacusis kirjoitti:

        Joo olen samaa mieltä. Mitä olen näillä palstoilla ollut, niin helposti menee vastaukset kiihkoiluun. Taisin itsekin sortua samaan. Taitaa keskustelupalstojen tyyli pikkuhiljaa tarttua....

        Steiner koulu ei näköjään ole meidän paikka. Eli ilmeisesti tavallinen peruskoulu on paikamme, vaikka kauhulla muistelenkin omia aikojani peruskoulussa jatkuvine kilpailuineen. Minusta on ei ole hyvä, kun oppilaita jatkuvasti vertaillaan keskenään avoimesti ja kannustetaan jatkuvaan kilpailuun. Meillä ainakin oli jonkinlainen kilpailu joka asiassa, erityisesti luokilla 2-4. Oli kertolaskukilpailua, pakolliset hiihto- ja yleisurheilukilpailut luokilla 1-6, oppilaiden aineiden kirjoituksen avointa vertailua, käsialan vertailua jne. Minäkin olen syntynyt vuonna 1979, joten mistään pimeästä keskiajasta ei ole kysymys. Jos on kyseessä lapsi kenellä lukihäiriö ja sen kanssa usein käsikädessä menevät motoriikka ongelmat tuollainen ympäristö on äärimmäisen raastava. Sen takia mietin näitä vaihtoehto kouluja.

        Mutta toivotaan, että nämä normaalit peruskoulut olisivat tulleet vähän paremmiksi.... Tosin olen kuullut, ettei kaikilla ole ollut näin äärimmistä vertailua ja kilpailua, joten kai tämäkin on koulu- ja opettajakohtaista.

        Harmi, että totuus Steiner koulusta on tällainen. Normaali peruskoulukaan ei ole minusta hyvä kuten edellisestä kirjoituksestani näkee. Minusta tuli peruskoulussa rimanalittaja. Yhdeksännellä luokalla pääsin sitten vihdoin fiksulle luokalle, missä sitten opettajille tuottikin suunnattomasti päänvaivaa, kun numeroitani olisi pitänyt korottaa viitosesta ysiin (numeroita ei voi korottaa kuin kahdella numerolla). Keskiarvo nousikin kuutosesta vähän päälle ysiin. Ja samat yliherkkyydet minulla on kuin pojallani, kuulen esimerkiksi joistakin TV-malleista tulevan "taajuusininän", joka tekee niiden katsomisen sietämättömäksi. Tuntoaisti myös.

        Toivon kovasti, ettei lapsellani olisi samaa kivistä koulutietä kuin minulla. Meille pitäisi olla vielä oma koulu :D Mitähän siitäkin tulisi? Kaikille, joilla olisi joku juttu olisi oma koulu, eikä kukaan oppisi tulemaan toimeen toistensa kanssa... Mutta kummalliseen suuntaan tämä yhteiskunta minusta menee. Kaikki luokitellaan jo hyvin nuorena tiettyihin ryhmiin, äärimmäistä kontrollia. Toisaalta on hyvä, että näitä asioita todetaan jo nuorena, mutta asenne ei ole minusta kohdallaan, kun seuraa tilannetta vanhempana. Kaikki luokitellaan sairaudeksi, normaalista poikkeavana, joku mikä pitää terapialla korjata, kun sen voisi nähdä vahvuutena.

        No, eiköhän tämä ollut tässä...


      • äänekäs höpöttäjä
        hyperacusis kirjoitti:

        Harmi, että totuus Steiner koulusta on tällainen. Normaali peruskoulukaan ei ole minusta hyvä kuten edellisestä kirjoituksestani näkee. Minusta tuli peruskoulussa rimanalittaja. Yhdeksännellä luokalla pääsin sitten vihdoin fiksulle luokalle, missä sitten opettajille tuottikin suunnattomasti päänvaivaa, kun numeroitani olisi pitänyt korottaa viitosesta ysiin (numeroita ei voi korottaa kuin kahdella numerolla). Keskiarvo nousikin kuutosesta vähän päälle ysiin. Ja samat yliherkkyydet minulla on kuin pojallani, kuulen esimerkiksi joistakin TV-malleista tulevan "taajuusininän", joka tekee niiden katsomisen sietämättömäksi. Tuntoaisti myös.

        Toivon kovasti, ettei lapsellani olisi samaa kivistä koulutietä kuin minulla. Meille pitäisi olla vielä oma koulu :D Mitähän siitäkin tulisi? Kaikille, joilla olisi joku juttu olisi oma koulu, eikä kukaan oppisi tulemaan toimeen toistensa kanssa... Mutta kummalliseen suuntaan tämä yhteiskunta minusta menee. Kaikki luokitellaan jo hyvin nuorena tiettyihin ryhmiin, äärimmäistä kontrollia. Toisaalta on hyvä, että näitä asioita todetaan jo nuorena, mutta asenne ei ole minusta kohdallaan, kun seuraa tilannetta vanhempana. Kaikki luokitellaan sairaudeksi, normaalista poikkeavana, joku mikä pitää terapialla korjata, kun sen voisi nähdä vahvuutena.

        No, eiköhän tämä ollut tässä...

        5- vuotiaasi pärjää päiväkodissa? onko hän sellaisessa? nykyajan lapsista lähtee ääntä oli koulumuoto mikä tahansa. ei ole enää hiljaisuutta siksi, että pelätään opettajaa liikaa kuten ennen muinoin. myös koti ( ja päiväkoti) kasvatus on nykyään sitä, että lapset ovat äänessä. sen voi luokitella myös meluksi ajoittain varsinkin isoissa ryhmissä jossa on useita ulospäinsuuntautuneita kullanmuruja, joita ei ole opetettu toimimaan ryhmässä.

        sinänsä hienoa, että olet kiinnostunut vertailemaan koulumuotoja, ja olet selvästi huolehtivainen ja lapsestasi välittävä, mutta luulen, että olisi hyvä keskustella asiasta päiväkodin erityistyöntekijän kanssa.


      • hyperacusis
        äänekäs höpöttäjä kirjoitti:

        5- vuotiaasi pärjää päiväkodissa? onko hän sellaisessa? nykyajan lapsista lähtee ääntä oli koulumuoto mikä tahansa. ei ole enää hiljaisuutta siksi, että pelätään opettajaa liikaa kuten ennen muinoin. myös koti ( ja päiväkoti) kasvatus on nykyään sitä, että lapset ovat äänessä. sen voi luokitella myös meluksi ajoittain varsinkin isoissa ryhmissä jossa on useita ulospäinsuuntautuneita kullanmuruja, joita ei ole opetettu toimimaan ryhmässä.

        sinänsä hienoa, että olet kiinnostunut vertailemaan koulumuotoja, ja olet selvästi huolehtivainen ja lapsestasi välittävä, mutta luulen, että olisi hyvä keskustella asiasta päiväkodin erityistyöntekijän kanssa.

        äänekäs höpöttäjä? Suomi on pieni maa.... ;)


    • Steineriin tutustunu

      että Steiner-koulussa olisi tilaa luovuudelle ja omille ajatuksille. Asia lienee juuri päinvastoin. Kun esim. maalataan, niin tehdään täysin opettajan käskyjen mukaan. Jos ohjeena on käyttää vain sinistä ja punaista väriä, niin keltaista ei saa ottaa, vaikka kuinka haluaisi. Omia ideoita ja toimintatapoja ei saa toteuttaa. Eurytmiassa sallitaan vain tietyt tarkoin määritellyt liikeradat, on pakko kirjoittaa liidulla, vaikka lyijykynällä olisi paljon helpomaa ja kätevämpää.

      Lapseni kävi Steiner-eskarin Helsingissä ja olin yllättynyt kuinka kasvatuksessa käytettiin koviakin otteita, jotka ovat kiellettyjä tavallisessa päiväkodissa. Esim. rangaistuksena käytettiin eristämistä, yksi lapsista saattoi istua sisällä yksinään, kun muut olivat ulkona.

      Mainitsemasi syyt eivät ole hyviä perusteita laittaa lasta Steiner-kouluun. Hyvä syy on se, että hyväksyy Steiner-pedagogiikan teesit ja kokee, että ne olisivat omalle lapselle parhaita. Eli tutustu perusteellisesti ajatuksiin, jotka ovat koulutyöskenetelyn pohjana ja tee sitten ratkaisusi. Lapsesi erityispiirteet tuskin tulevat huomioon otetuksi koulumuodosta riippuen, vaan ratkaisevassa asemassa ovat ensimmäiset luokanopettajat ja henkilökemia joka heidän ja lapsesi välillä syntyy.

      Teit, miten teit, niin aina on kuitenkin mahdollista vaihtaa koulua, jos tuntuu, että se on lapsen paras. Eli älä ota turhaan kovin suuria paineita asiasta. Todennäköisesti pojastasi tulee kunnon kansalainen joka tapauksessa. Äläkä vielä leimaa häntä lukihäiriöiseksi sen perusteella, että teillä vanhemmilla on sellainen. Ei se välttämättä periydy, vaikka riski tietysti on olemassa. Viisivuotias ei vain ole välttämättä vielä kiinnostunut lukemisesta -- jotkut ovat, mutta eivät läheskään kaikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3218
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1972
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1841
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1528
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1375
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1028
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe