Calciin toimiva kortisto

Lähtötilanne tässä:

Halutaan seurata tilastollisesti tilanteen kehittymistä tapahtumissa, tässä esimerkissä nyt näissä tapahtumissa:
http://marketing.openoffice.org/source/browse/marketing/www/dlstats/

Sarakkeet ovat siis: Date (päivämäärä), Product(teksti), OS(teksti), Language((teksti) ja Downloads(lukuarvo)

Em. otsikkorivi järjestetään (latauksen jälkeen) alueelle B10:F10 ja sarake B (sen solut) on määritetty päivämäärämuotoon. Eräs tapa siirtää otsikkorivi alemmaksi on lisätä rivejä taulukkolehden yläosaan, tässä siis n. 9 riviä. Tämä tyhjä tila tulee vielä käyttöön, ainakin osittain.

Tässä vaiheessa meillä siis on taulukkoalue, jossa on aineiston sarakeotsikot ja tuhansia rivejä aineistoa päivämääräjärjestyksessä. Kokonaiskuvan saanti on ehkä vaikeaa? Kysytäänpä vaikka, montako latausta on kielellä fi? Ei jaksa laskea?

Eräs ratkaisu tietojen lajitteluun on valita em. otsikkorivi ja määrätä Tiedot - Suodatus - Automaattinen suodatus. Nyt kunkin selitteen jälkeen tulee näkyviin kärkikolmiollinen painike, josta vaikkapa Language-selitteen kohdalta napsauttaen tulee esille kielivaihtoehdot. Luettelosta valiten fi saadaan näkyviin vain rivit, joissa esiintyy fi tässä sarakkessa.

Kerrotaan tässä välissä jo valmiiksi, että "Kaikki"-valinta kaikissa sarakkeissa palauttaa tilanteen alkuperäiseksi.

Emme ole vielä kuitenkaan saaneet selville kokonaissummaa. Jos nyt yritämme laskea vaikkapa riville 8 sarakkeeseen F summan =sum(f11:f100000) saammekin kaikkien rivien summan, emme vain näkyvien rivien summaa. Ongelman voi ratkaista monellakin tavalla, muttei huonoin tapa ole kirjoittaa em. laskentakaavaa näin: =SUBTOTAL(9;F11:F100000). Ensimmäinen argumentti on selitetty ohjeissa, jotka avautuvat funktion kohdalta ohjatussa funktion luonnissa. Numero 9 tarkoittaa SUM-funktiota.

Edellinen välisummakaava on sikäli käyttökelpoinen, että kun kysytään sv-kielen vastaavaa lukua, niin laskentakaavaa ei tarvitse vaihtaa, riittää että vaihtaa kielen suodattimesta.

Ja tässä vaiheessa käynee ilmi sekin, että summaus- yms. kaavat kannattaa sijoittaa otsikkorivien yläpuolelle eikä "luontevaan" paikkaan aineiston alapuolelle. Nimittäin, kun aineisto kasvaa, liian ylös sijoitetut summauskaavat jäävätkin alle. Joka tapauksessa niiden katselemiseen tarvitaan jokin hyppy tai temppu jne.

Eräs huomautus vielä aineiston lisäyksestä. Em. suodatus näyttäisi helpostikin jäävän vanhaan tilanteeseen, eikä siis valintaluettelossa näy uusia päivämääriä tms. aiemmin esiintymättömiä arvoja. Tähän yksi toimiva ratkaisu on valita seliterivi, ja poistaa ensin automaattinen suodatus ja sitten valita se uudestaan. Voi olla, että jollakin määrittelyllä tältä päivittämiseltä vältyttäisiin, mutta sen löytämiseen menisi ehkä enempi aikaa?

Tässä on hyvä jatkaa.

3

381

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos suodoksen* (näkyvät solut) kopioi, niin niitä ei voi kopioida samoille riveille oikealle, koska rivialue ei ole yhtenäinen. (Ellei tässä välissä vapauta suodatinta).

Hyvä tapa on kopioida tulos toiselle taulukkolehdelle, jonka sitten voi vielä nimetä sopivasti.

Englantilaisessa tekstissä "filtered" näyttäisi viittaavan etupäässä poissuodatettuihin, eli piilossa oleviin soluihin. "Extracted" on sitten se näkyvä suodos.

• Automaattinen suodatin tai suodatus näyttää hakevan ylimmän yhtenäisen rivin alueesta sarakeotsikoille eli -selitteille. Siksi rivi 9 tässä esimerkissä on hyvä jättää tyhjäksi. Suodattimen saa myös asetettua, kunhan kohdistin on alueella, valitsematta otsikkoriviä.

• erthha

En jaksanut novelliasi lukea kokonaan, mutta luulisin että tietojen ohjauksesta (väkisin keksitty suomennos Data Pilotille) voisi olla apua. Excelissä Pivot Table.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe