Selasin päivänä muutamana läpi ikäkausipalstoja. Koetin tsekata millä tavalla keskustelujen aiheet vaihtuvat eri kymmenvuotiskausina. Vai vaihtuvatko lainkaan?
16 palstalla pisti silmään "kalluppi" milloin, missä ja miten sait ekakerran. 22 palstalla pohdittiin, kannattaako ylipäätään elää. Keskusteltiin itsemurhista. 30 palstalla pähkäiltiin mitä se 3-kympin kriisi on. Se näytti olleen vuosien kestoaihe, lukijoita peräti 39565!; juristi varoitti naisia ottamasta kelkkaansa ibrahimia.
40 palstalla sitten eronnut etsii kumppania. Tärkeä aihe (kuinkas muuten) on, miten tienata äkkiä rahaa. 50 miehet haluavat tutkailla itseään eli miten mies määrittelee miehen? 60 pohtii elämän tärkeimpiä kysymyksiä.
80 miehiä huvitti saunomiskilpailut. Eräs oli niin vauhdikkaasti verrannut niitä talvisodan henkeen, että ylläpito on katsonut parhaaksi poistaa sen ketjusta.
Mitäpä me 7-kymppiset pohdimme? Tuo 16-kesäisten elämää suurempi kysymys kummittelee vielä käänteisesti , eli vieläkö pelittää? Perussuomalaiset puhuttavat tulevia vaaleja ajatellen ja perusrehellinen Sus kartoo miten voimat tässä iässä alkavat hiipua.
Ei tätä minun palstaselaustani minään kovin kummoisena analyysinä voi pitää, mutta kertoo se jotakin vuosikymmenien haasteista meille ihmisrievuille. Omaa elämääni ajatellen aina jotakin on mennyt uudelle uralle vuosikymmenten vaihtuessa.
Nyt kun 8-kymmentä lähestyy, tunnen hiljaisen yksinäisyyden tunteen lisääntyvän.
Ikäkausipalstat
28
374
Vastaukset
- Satu*
tuli mieleeni.
Hän sanoi, ettei koskaan ole tuntenut itseänsä niin vanhaksi kuin täyttäessään 20 vuotta. Anjan mummo oli silloin taputtanut olalle ja sanonut murheellisella äänellä: "Nyt se Aniaki sitte kolomannellekymmenelle keänttyy..."
Muistan, kun täytin 30. Silloin odotin jotain äkillistä tapahtuvaksi. Katselin tarkkaan peiliinkin olikein täydessä valossa - jotain äkkipudotusta odottaen. Muistan, että ahdistikin ikääntyminen silloin.
Mutta kun omaa vanhenemistaan ei sillai huomaa, - niin tuntui, että mitään ei tapahtunut. Kaikki jatkui niin kuin ennenkin.
Kun juttelin tästä sitten mieheni ja ystävieni kanssa, kaikki olivat samaa mieltä, että onneksi kalenteri ei ole ainoa mittari. Ikääntyminen on persoonakohtaista, mielentilastakin paljon riippuvaista.
Uskon, että on tärkeätä sitoutua hyvään oloon. Ei pidä suostua masentumaan tai murehtimaan. Ja kannattaa hoitaa läheisiään, se antaa hyvän tunteen tarpeellisuudesta, se tuo tyydytystä päivään.
Myöskin ystäviin kannattaa pitää yhteyttä päivittäin.
Kaikille meille toivotan optimistista, toivorikasta oloa!- Makriina ek
Parikymppisinä ihmiset ovat terveitä, nuoria ja elinvomaisia. Samoin seuraavinakin kymmenvuosinaan. Vuodet eivät näy.
Mutta ikäihmisten kohdalla tilanne muuttuu ratkaisevasti. Sairaudet vievät voimat, kävely muuttuu hitaaksi, olemus kangistuu, voimat hupenevat, ikä näkyy joka hetki. Toisilla taas varsi pysyy suorana, askel keveänä ja ikäkautta on vaikea arvata.
Välillä katson hätääntyneenä tv:n haastatteluja, joissa vanhainkodissa oleva vanhus vapisevin äänin tilittää tuntojaan. Kuulen olevani pari vuotta vanhempi kuin haastateltava.
Pian joudun palstamme ikäryhmässä siirtymään tuohon viimeiseen ryhmään. Toistaiseksi kuitenkin pystyn olemaan ja elämään kuin koko elämäni tähän asti, ilman apua ja kutakuinkin terveen kirjoissa.
On ilmeisesti onnen kauppaa. En minä sen terveellisempää elämää ole viettänyt kuin moni hoivattava ikätoverini.
On vain ollut parempi onni. - 16+15
Makriina ek kirjoitti:
Parikymppisinä ihmiset ovat terveitä, nuoria ja elinvomaisia. Samoin seuraavinakin kymmenvuosinaan. Vuodet eivät näy.
Mutta ikäihmisten kohdalla tilanne muuttuu ratkaisevasti. Sairaudet vievät voimat, kävely muuttuu hitaaksi, olemus kangistuu, voimat hupenevat, ikä näkyy joka hetki. Toisilla taas varsi pysyy suorana, askel keveänä ja ikäkautta on vaikea arvata.
Välillä katson hätääntyneenä tv:n haastatteluja, joissa vanhainkodissa oleva vanhus vapisevin äänin tilittää tuntojaan. Kuulen olevani pari vuotta vanhempi kuin haastateltava.
Pian joudun palstamme ikäryhmässä siirtymään tuohon viimeiseen ryhmään. Toistaiseksi kuitenkin pystyn olemaan ja elämään kuin koko elämäni tähän asti, ilman apua ja kutakuinkin terveen kirjoissa.
On ilmeisesti onnen kauppaa. En minä sen terveellisempää elämää ole viettänyt kuin moni hoivattava ikätoverini.
On vain ollut parempi onni.että varmaan alkaa meitä muitakin kiinnostaa myös 80 palsta, sitten kun tuttuja täältä sinne siirtyilee. Ja luulenpa senkin palstan saavan enemmän viestejä ja aktiviteettia sen jälkeen. Vieläköhän perustatte myöskin 90 palstankin? Se on mahdollista, sillä terveydentila on paljon parantunut ihmisillä.
16+15 kirjoitti:
että varmaan alkaa meitä muitakin kiinnostaa myös 80 palsta, sitten kun tuttuja täältä sinne siirtyilee. Ja luulenpa senkin palstan saavan enemmän viestejä ja aktiviteettia sen jälkeen. Vieläköhän perustatte myöskin 90 palstankin? Se on mahdollista, sillä terveydentila on paljon parantunut ihmisillä.
Sinulla on siis tuttavia täällä. Meille et ole tuttava ellet käytä tuota 16 15 nimimerkkiä.
Epätuttavien ei pitäisi edes kirjoittaa tuttavistaan. Oma palsta tai samanlaisten nikittömien seura olisi todelle paikallaan.- voihan täällä
Ruuneperi kirjoitti:
Sinulla on siis tuttavia täällä. Meille et ole tuttava ellet käytä tuota 16 15 nimimerkkiä.
Epätuttavien ei pitäisi edes kirjoittaa tuttavistaan. Oma palsta tai samanlaisten nikittömien seura olisi todelle paikallaan.olla tuollainen numeroitujen sisäpiiri, kuten muitakin sisäpiirejä. Mikä siinä nikittömyydessä niin risoo, mene sellaiselle palstalle jossa on pakkorekkaaminen. Sitä paitsi jotkut kirjottelee ihan vaan omaksi ilokseen, ei tullakseen tutuksi ja suosituksi palstalaisten kanssa, Joitakin teidän rekattujen tai vakinikkien persoonat ei kiinnosta pätkääkään.
- --------------
Ruuneperi kirjoitti:
Epätuttavien ei pitäisi edes kirjoittaa tuttavistaan. Oma palsta tai samanlaisten nikittömien seura olisi todelle paikallaan.Mitä saarnaat, itsekin käyt puskista huutamassa kun haluat sanoa rumasti ja loukkaavasti.
- 17+15
Ruuneperi kirjoitti:
Epätuttavien ei pitäisi edes kirjoittaa tuttavistaan. Oma palsta tai samanlaisten nikittömien seura olisi todelle paikallaan.Tuo edellinen viesti oli hyvä ja positiivinen, vaikka ei vakinikkiä ollutkaan näkyviin laittanut, tiedän,
kuka oli kyseessä.
Sinun viestistäsi tuli paha mieli.
Etkö voisi kijoittaa sovinnollisemmin?
- Lorena*
Samansuuntaisesti olen palstoja katsellut, mikä aihe missäkin kiinnostaa. 60 palstalla on Korpikirjailija vallan hyvä aiheiden löytäjä joka saa mukaan aina monia kirjoittajia, varsinainen tähtikirjoittaja.
"Kaikki on hyvin" saman sammion ympärillä kirjoittajia löytyy 70 pirtistä, varsin sisäänpäinlämpiävä, hyvä niille jotka siitä tyylistä pitävät.
50 palstalla taas vauhtia riittää asiasta kun asiasta. Eräällä politiikka palstalla yksi henkilö aatumaisesti pitää piuhoja käsissään! Onko niin joka palstalta löytyy sekä hyviä että vähemmän kiinnostavia aloituksia.
Miksi sitten 70 palstan monet hyvät aloitukset eivät vedä? Yksi syy on viidakkorummun viestintä, on boikotoitu ja boikotoidaan jatkuvasti joidenkin henkilöiden aloituksia ja se jos mikä osoittaa jonkin ryhmän tai henkilön pikkusieluisuutta, omaan napaansa tuijottamista.
Silloin kun olen kirjoitusvimmassa en välitä kenen aloittama ketju on, vaan aihe on merkitsevä ja siihen tulleet mielipiteet. Käden vääntöä tietoisesti vältän, asioista voi olla erimieltä ja tuoda se esille mutta varjele Luoja joku aina henkilöi eriävän mielipiteen ilkikurisesti pilkkamalla kirjoittajaa,joka on aivan väärin.
Ei olla mitään raukkiksia vaan kirjoitellaan reilusti mitä mieltä asioista ollaan, tuodaan esiin uusia näkökulmia siitä se tietomäärä jokaisen kohdalla lisääntyy.- boikotoitu ?
Mihin perustat olettamuksesi ? Tarkoitatko itseäsi, vaikenen ketjuja ? Ikävää vihjailla, sano suoraan !
- mur-mur-mirri
boikotoitu ? kirjoitti:
Mihin perustat olettamuksesi ? Tarkoitatko itseäsi, vaikenen ketjuja ? Ikävää vihjailla, sano suoraan !
Siitähän se selviää kun seurailet palstaa arvioit viestien sisältöä. Ei muuta kun hoksottimet käyttöön.
mur-mur-mirri kirjoitti:
Siitähän se selviää kun seurailet palstaa arvioit viestien sisältöä. Ei muuta kun hoksottimet käyttöön.
Mielenkiintoisen tutkimuksen on Maalaismies tehnyt.
Mielenkiintoista on myös se, että täällä seitsemänkymppisissä miltei aina jossakin vaiheessa vihjaillaan boikotointiin. Omalta osaltani voin tunnustaa olevani niin tyhmä etten valitse aloittajaa nikin vaan sisällön mielenkiintoisuuden vuoksi.
Toinen lempiaihe tällä ikäryhmällämme näyttää olevan Kahvipirtti ja nimenomaan sen tölviminen.
Itse kirjoittelen sinne ja luen sen kirjoituksia likimain säännöllisesti. Meitä on moneksi, ja niin on myös Pirtin kirjoittajissa. Siitä huolimatta se vastaa mainiosti 70:n luonnehdintaa leppoisasta kahvipöydästä.
Kolmikymppisten kriisistä minullakin on kokemus. Yhtäkkiä totesin, että lähestyin keski-ikää enkä ollut elämässäni muuta mainittavaa saanut aikaan kuin pari kymmenen kieppeillä olevaa poikaa.
Havainnosta hermostuin siinä määrin että olin puolitoista päivää niin pois tolaltani että kävin kampaajalla otattamassa viljapellon värisiä raitoja tukkaani.
Sen jälkeen ei ikäkriisejä ole ilmaantunut. Päinvastoin!
Viisikymmenvuotispäivilläni oli niin hauskaa, että uhkasin kolmen kuukauden välein ruveta viettämään 50-vuotispäivää.- mikähän siinä
Venlastiina kirjoitti:
Mielenkiintoisen tutkimuksen on Maalaismies tehnyt.
Mielenkiintoista on myös se, että täällä seitsemänkymppisissä miltei aina jossakin vaiheessa vihjaillaan boikotointiin. Omalta osaltani voin tunnustaa olevani niin tyhmä etten valitse aloittajaa nikin vaan sisällön mielenkiintoisuuden vuoksi.
Toinen lempiaihe tällä ikäryhmällämme näyttää olevan Kahvipirtti ja nimenomaan sen tölviminen.
Itse kirjoittelen sinne ja luen sen kirjoituksia likimain säännöllisesti. Meitä on moneksi, ja niin on myös Pirtin kirjoittajissa. Siitä huolimatta se vastaa mainiosti 70:n luonnehdintaa leppoisasta kahvipöydästä.
Kolmikymppisten kriisistä minullakin on kokemus. Yhtäkkiä totesin, että lähestyin keski-ikää enkä ollut elämässäni muuta mainittavaa saanut aikaan kuin pari kymmenen kieppeillä olevaa poikaa.
Havainnosta hermostuin siinä määrin että olin puolitoista päivää niin pois tolaltani että kävin kampaajalla otattamassa viljapellon värisiä raitoja tukkaani.
Sen jälkeen ei ikäkriisejä ole ilmaantunut. Päinvastoin!
Viisikymmenvuotispäivilläni oli niin hauskaa, että uhkasin kolmen kuukauden välein ruveta viettämään 50-vuotispäivää.kun jotkut AINA osaa tehdä kiinostavia alotuksia, jotkut ei taas ikinä. Naiset vastaa miesten aloituksiin, jos vaikka palstalla olisi samasta aiheesta naisen tekemä, tietysti pirttiläiset aina toistensa aloituksiin.
Taisi vähän kalakka kalahtaa. DDDDDDD - vilttihattu*
mikähän siinä kirjoitti:
kun jotkut AINA osaa tehdä kiinostavia alotuksia, jotkut ei taas ikinä. Naiset vastaa miesten aloituksiin, jos vaikka palstalla olisi samasta aiheesta naisen tekemä, tietysti pirttiläiset aina toistensa aloituksiin.
Taisi vähän kalakka kalahtaa. DDDDDDDkalasaavi murteella? :DDDDDDDDDDDDD
- villanuttu*
vilttihattu* kirjoitti:
kalasaavi murteella? :DDDDDDDDDDDDD
vois ollakkii, mutta minä kattoin juutuupista
http://www.youtube.com/watch?v=QihUtaJNqsc
Ei kyllä tää kalakka oikein kolahtannu minnuu.
DDDDDDDDDDDDDDDDDD - Hintriika*
mikähän siinä kirjoitti:
kun jotkut AINA osaa tehdä kiinostavia alotuksia, jotkut ei taas ikinä. Naiset vastaa miesten aloituksiin, jos vaikka palstalla olisi samasta aiheesta naisen tekemä, tietysti pirttiläiset aina toistensa aloituksiin.
Taisi vähän kalakka kalahtaa. DDDDDDDOlen murhemielin pannut merkille, että tässä ikäluokassa tullaan yhä ilkeämmiksi ikätovereita kohtaan. 60 plus-palstallakin osattiin tapella, kun sieltä aloitin tämän "urani", mutta täällä ilkeily on vain pahentunut.
Surkuhupaisaa tuo "pirttiläisten" karsinoiminen (mitähän metsäläisiä ne ovat?) ja syyttely sisäänlämpiämisestä. Itselleni on harvemmin sanottu, että painu sinne pirttiisi (joskus sentään), mutta joillekin osoitellaan jatkuvasti suuntaa sinne, jos kirjoittavat ns. vääriin ketjuihin. "Uloslämpiä" sitten siinä! Jääräpäisenä olen kirjoitellut milloin mihinkin ketjuun, mutta jos minulla ei ole mitään sanottavaa aiheeseen, niin en kirjoita.
Kansakoulun lukukirjassa oli aina niin herttaisia mummoja ja vaareja. Ovatko sukupuuttoon kuolleita? - mur, mur mirri
Hintriika* kirjoitti:
Olen murhemielin pannut merkille, että tässä ikäluokassa tullaan yhä ilkeämmiksi ikätovereita kohtaan. 60 plus-palstallakin osattiin tapella, kun sieltä aloitin tämän "urani", mutta täällä ilkeily on vain pahentunut.
Surkuhupaisaa tuo "pirttiläisten" karsinoiminen (mitähän metsäläisiä ne ovat?) ja syyttely sisäänlämpiämisestä. Itselleni on harvemmin sanottu, että painu sinne pirttiisi (joskus sentään), mutta joillekin osoitellaan jatkuvasti suuntaa sinne, jos kirjoittavat ns. vääriin ketjuihin. "Uloslämpiä" sitten siinä! Jääräpäisenä olen kirjoitellut milloin mihinkin ketjuun, mutta jos minulla ei ole mitään sanottavaa aiheeseen, niin en kirjoita.
Kansakoulun lukukirjassa oli aina niin herttaisia mummoja ja vaareja. Ovatko sukupuuttoon kuolleita?Jos kokee jonkun palstan omakseen, kukaan ei estä vain siellä kirjoittamasta. Mitä sitä tulee marisemaan kun kerran itse on suuntansa valinnut.
- Ramoona*
Hintriika* kirjoitti:
Olen murhemielin pannut merkille, että tässä ikäluokassa tullaan yhä ilkeämmiksi ikätovereita kohtaan. 60 plus-palstallakin osattiin tapella, kun sieltä aloitin tämän "urani", mutta täällä ilkeily on vain pahentunut.
Kansakoulun lukukirjassa oli aina niin herttaisia mummoja ja vaareja. Ovatko sukupuuttoon kuolleita?Minusta tämä jako ikäpalstoihin on keinotekoinen. En varmaan ole ainut alle seitsenkymppinen täällä. Kirjoittelin nelisen vuotta sitten nettipalstoihin tutustuessani ensin vähän aikaa, juuri 60 täytettyäni, 60 -palstalle. Siellä jahdattiin silloin muutamaa hyvää kirjoittajaa, enkä viihtynyt siinä ilmapiirissä. Kahvipirttiin kurkistelin ja kirjoitin varmaan ihan höperöitä, mutta sen rento ja suvaitseva ilmapiiri veti muutenkin tänne 70 -palstalle. Likka 321-nikillä ensin, sitten aloin tuntea itseni aikuiseksi . Joskus käyn vilkaisemassa 60 :lla, saatan rustata pikkukommentin , vaikkapa puutarhan hoitoon, viimeksi laitoin kaalipiirakkareseptin. Kaipa sielläkin omat taistelunsa käydään.
Kirjoitan muuallakin, en ole sillä tavoin palstauskollinen , saati -riippuvainen. Pitkät tauot ovat minulle olleet hyvästä. Minullekin on luontevaa kirjoittaa nimimerkille ja nimimerkillä, mutta koska palstan säännöt eivät nikittömiä sulje pois, turha siitä on ikuisuus- tai paremmuustaistelua käydä.
Ilahduttavaa on nähdä näinkin monta kirjoittajaa - osa uusilla nikeillä - alkuajoilta. Jonkinlaista kiintymystä väistämättä syntyy. Uusien kirjoittajien voi olla vaikea hyväksyä tätä, kunpa huomaisimme heidät ja toivottaisimme tervetulleiksi, mutta vaikeaahan se on, jos ei esiinny vakinikillä . En myöskään ymmärrä karsinointia kahvipirttiläisiin, käyn itsekin siellä välillä puuhistani kertomassa. Näkyyhän sinne kirjoittavia muissakin ketjuissa, ja miksi ei näkyisi enemmänkin !
Ikäkausien rajat ovat hämärtyneet, vanhatkin ihmiset voivat olla hyvin toimintakykyisiä ja itsellisiä. Olisiko sen kansakolun lukukirjan mummon ollut pakkokin hymyillen istua kiikkustuolissa neulomassa sukkaa, kun hän oli useimmiten syytinkiläinen tai muuten toisten elatuksen varassa. Vanhuus ei sinänsä ketään jalosta, päinvastoin synnynnäinen persoonallisuus voi katkerien kokemusten ja voimia vievien sairauksien myötä näyttää enemmän pimeitä puoliaan.
Ikäkriiseistä minäkin muistan kolmenkympin kriisin. Minulla oli yksi lapsi tehtynä, työuraa muutama vuosi, asuntovelkaa maksettavana. Elämä tuntui hyvin urautuneelta, suuria muutoksia ei tulisi. Toisaalta se oli turvallista, toisaalta kaikki tuntui lukkoon lyödyltä ja porvarilliselta. Varsinainen ikäkriisi oli nuorimmankin lähdettyä kotoa, viisissäkymmenissä. isoäidiksi pääsin hiukan sitä ennen, se pehmensi menetystä, ja on suurimpia elämäniloja nytkin, kahdeksankertaisena.
Hiusraitoihin olen hurahtanut vasta nyt, ne sekoittavat mukavasti harmaita tummalla pohjalla. - Hintriika*
mur, mur mirri kirjoitti:
Jos kokee jonkun palstan omakseen, kukaan ei estä vain siellä kirjoittamasta. Mitä sitä tulee marisemaan kun kerran itse on suuntansa valinnut.
Ei kukaan estä kirjoittamasta myöskään muualle. Vai yritätätkö murista muuta?
Ramoona* kirjoitti:
Minusta tämä jako ikäpalstoihin on keinotekoinen. En varmaan ole ainut alle seitsenkymppinen täällä. Kirjoittelin nelisen vuotta sitten nettipalstoihin tutustuessani ensin vähän aikaa, juuri 60 täytettyäni, 60 -palstalle. Siellä jahdattiin silloin muutamaa hyvää kirjoittajaa, enkä viihtynyt siinä ilmapiirissä. Kahvipirttiin kurkistelin ja kirjoitin varmaan ihan höperöitä, mutta sen rento ja suvaitseva ilmapiiri veti muutenkin tänne 70 -palstalle. Likka 321-nikillä ensin, sitten aloin tuntea itseni aikuiseksi . Joskus käyn vilkaisemassa 60 :lla, saatan rustata pikkukommentin , vaikkapa puutarhan hoitoon, viimeksi laitoin kaalipiirakkareseptin. Kaipa sielläkin omat taistelunsa käydään.
Kirjoitan muuallakin, en ole sillä tavoin palstauskollinen , saati -riippuvainen. Pitkät tauot ovat minulle olleet hyvästä. Minullekin on luontevaa kirjoittaa nimimerkille ja nimimerkillä, mutta koska palstan säännöt eivät nikittömiä sulje pois, turha siitä on ikuisuus- tai paremmuustaistelua käydä.
Ilahduttavaa on nähdä näinkin monta kirjoittajaa - osa uusilla nikeillä - alkuajoilta. Jonkinlaista kiintymystä väistämättä syntyy. Uusien kirjoittajien voi olla vaikea hyväksyä tätä, kunpa huomaisimme heidät ja toivottaisimme tervetulleiksi, mutta vaikeaahan se on, jos ei esiinny vakinikillä . En myöskään ymmärrä karsinointia kahvipirttiläisiin, käyn itsekin siellä välillä puuhistani kertomassa. Näkyyhän sinne kirjoittavia muissakin ketjuissa, ja miksi ei näkyisi enemmänkin !
Ikäkausien rajat ovat hämärtyneet, vanhatkin ihmiset voivat olla hyvin toimintakykyisiä ja itsellisiä. Olisiko sen kansakolun lukukirjan mummon ollut pakkokin hymyillen istua kiikkustuolissa neulomassa sukkaa, kun hän oli useimmiten syytinkiläinen tai muuten toisten elatuksen varassa. Vanhuus ei sinänsä ketään jalosta, päinvastoin synnynnäinen persoonallisuus voi katkerien kokemusten ja voimia vievien sairauksien myötä näyttää enemmän pimeitä puoliaan.
Ikäkriiseistä minäkin muistan kolmenkympin kriisin. Minulla oli yksi lapsi tehtynä, työuraa muutama vuosi, asuntovelkaa maksettavana. Elämä tuntui hyvin urautuneelta, suuria muutoksia ei tulisi. Toisaalta se oli turvallista, toisaalta kaikki tuntui lukkoon lyödyltä ja porvarilliselta. Varsinainen ikäkriisi oli nuorimmankin lähdettyä kotoa, viisissäkymmenissä. isoäidiksi pääsin hiukan sitä ennen, se pehmensi menetystä, ja on suurimpia elämäniloja nytkin, kahdeksankertaisena.
Hiusraitoihin olen hurahtanut vasta nyt, ne sekoittavat mukavasti harmaita tummalla pohjalla.kampaajalta, vähän pehmennystä, raidat jäi ensi kerraksi, kummasti ne mieltä piristävät nämä kampaamo reissut.
Ikäkriisistä, olikos tai onkos minulla sellaista ollut?
Oikein jäin miettimään, lapset oli tehty 27 vuotiaana ja sen jälkeen sitä vain käytiin työssä ja maksettiin asuntoa. ei kaiketi ehtinyt kriisejä ajattelemaan.
Ensin asunto, sitten mökki ja vielä uusi autokin hommattiin, siinä sitä oli kriisiä tarpeeksi, hyviä asiakkaita pankille oltiin.
Nyt ei ole velkaa, mutt ei rahaakaan, kädestä suuhun elelen, paljonkos sitä enää tarvitsee, ruokaan ja pakollisiin riittää, vielä ainakin, jos eivät keksi pois ottaa.
Mieheni kuolema oli se, joka kriisin iski, silloin sitä oli kuin hukassa pari vuotta, mutta siitäkin selvittiin ja nyt muistot lämmittävät mieltä.
Palstakirjoitteluun aloin noin kuusi vuotta sitten, etupäässä tänne 70 , olen muuallakin yrittänyt, mutta tämä tuntuu melkein kodilta, kai pirtin ansiota.
Tuo että puhutaan sisäpiiriläisistä, sen saa aikaan kaikki ne, jotka pirtin kiertävät, keltään ei ole evätty sinne piiriin tuloa.
Taas tuo vastailu vain määrätyille nikeille, ei se niin ole, vaan olen yrittänyt vastata joskus mieltäni sytyttäviin, mutta pian tulee käsky, pysy pirtissä.
Eipä tee mieli tulla kenenkään ketjua sotkemaan, kun moinen (moiset) eväävät kirjoittelun, riitanhan se menisi.
Hyviä aloituksia on paljon ja niistä monasti ajatuksia syntyy, mutta edellä kerrotun vuoksi ei viitsi osallistua ja tokkopa mitään ainutkertaista osaisinkaan, mielipiteitä kyllä on asiaan kuin asiaan;)
Palstamme on hyvä henkireikä ja aivojen jumppaa, olen kokenut tämänkin rikkautena, eipä olisi oma äitini voinut uskoa tälläisiin harrastuksiin mummojenkin pääsevän ja jopa jotain osatenkin;)- 19+11
Lika barn leka bäst.
Riitelijät kehuvat toisiaan. - Ts**
Hintriika* kirjoitti:
Kansakoulun lukukirjassa oli aina niin herttaisia mummoja ja vaareja. Ovatko sukupuuttoon kuolleita?Hintrikka! Olisit niin kiva kirjoittaja, varmaan saisit ittekin enemmän monipuolisuudesta aiheissa,.
kyllä sitä aina tukijoitakin saa, kun vaan on sinnikäs. Tiedän ett on helppo sanoa, mutta tiedän myös, että oppii sitä sietämään, vaikka joutuukin joskus pettymään, ainakin uutuuttaan kun ei ole sellaiseen tottunut koko pirun pitkän elämänsä aikana. Tuo oli vahvasti sanottu, mutta onhan ne maksettu oppirahat! Niinkuin elämässä yleensäkin.
Oppihan sitä itsekkin ehkä vähitellen, ettei ärsyttäisi poikkeavuudellaanko? Sitä kun en tietoisesti ainakaan, ole koskaan yrittänyt. Ymmälläni olen ollut monta kertaa. Mutta ei sekään maailmaani kaada:D
Tuu vaan mukaan Hintrikka:D - Ts**
19+11 kirjoitti:
Lika barn leka bäst.
Riitelijät kehuvat toisiaan.En minä tiedä riidelleeni Hintrikan kanssa koskaan! Vai tunnetko sinä Hintrikan nimettömänä olevan joku palstapiru, vai mitä vihjailet! En pidä tuollaisesta....tietysti voi joutua kovaankin ryöpytykseen, jos on kovin yksipuolisia näkemyksiä kellä tahansa.
- aputoimittaja
Erittäin mielenkiintoinen on tämä Maalaismiehen pika-analyysi.
Se tarjoaa mahdollisuuden monenlaiseen pohdiskeluun.
Tässä yksi näkökulma.
Kun meidän suomalaisten perustarpeista ravinnon ja lämmön tarpeet ovat ylisummaan sanottuna tyydytetty, jää jäljelle suvun jatkamisen tarve.
Pika-analyysissä on lävitse käyvänä piirteenä eri ikäkausina viimeksi mainitun tarpeen tyydyttäminen.
Nuorina, alle kaksikymppisinä on "se" tarve ylitse muiden. Usein voi nälkäisenäkin panna menemään ja mennä panemaan.
Keski-ikäisenä, kun on ehditty jo erota vakituisesta kumppanista, alkaa "uusi jahti", sillä "se" tarve on yhä voimakkaana tallella.
Vanhana, jos nyt seitsenkymppiset ovat vanhoja, on siinä asiassa jo ehditty ns. rauhoittua. Mutta edelleenkin on "se" tarve tallella. Silloin voi tehdä, kuten eräs nokkela pari, jotka olivat siirtyneet nukkumaan eri huoneisiin, kun lapset olivat lentäneet pois pesästä ja tilaa oli. Muuten niin tekee nykyään yhä useampi pari, kuulemani mukaan eri syistä.
Nokkela pari oli sopinut keskenään, että mies koputtaa vaimon makuuhuoneen seinään ja huutaa lempeällä äänellä häntä nimeltä. Tällöin vaimo tiesi, että nyt on ilottelun aika.
No, sattui sitten niin, että koputusta ei kuulunut toviin ja vaimo hieman huolestui, olihan hänelläkin se tarve olemassa. Hän keksi oivan ja hyvin naisellisen keinon. Hän koputti miehensä makuuhuoneen oveen, avasi sen ja kysyi viettelevästi, huusitko sinä kultaseni?- Lorena*
Näyttää aputoimittaja olevan vielä viriilissä kunnossa kommenteista päätellen. Mikäpä siinä jokaisella on omat mieltymyksensä. Tarve voi olla, mutta voi se olla toisinkinpäin.
Kun oli perhe koossa, päivät olivat yhtä myllerrystä. Aamupalat perheelle, sitten työhön ellei ollut päivystystä ollut, illalla kotiin kauppa ostoksille, ruuan laittoa ja kodinhoitoa. Ukkeli löhösi sohvalla Hesari nenän päällä odotti kiivaasti, koska vaimo saa työt tehdyksi, ehtii nukkumaan klo 21 jälkeen ja ei muuta kun neljänteen työvuoroon viihdyttämään ukkelia. Se oli sitä aikaa.
Nyt elän ja nautin tästä elämänvaiheesta, ei tarvitse aputoimittajan luulla että tämänikäiset ovat jääneet lehdellä soittelemaan läheisyyden puutteessa, voin sanoa irtonumeroita on aina saatavilla jos ei ole varastossa! Laulun sanoin ,
"Ilonhetki myös helkkyvin riemuineen
se on vain väliaikaista jne". - miten HIENOA!
Täällähän tunnustetaan, että nainenkin on ihminen!
Että naisellakin on - paitsi sielu - myös "se" tarve!
Kun vielä muodin suunnittlijahomomiehet huomaisivat,
että naistenkin varpaissa on tuntoaistikin. - Ts**
miten HIENOA! kirjoitti:
Täällähän tunnustetaan, että nainenkin on ihminen!
Että naisellakin on - paitsi sielu - myös "se" tarve!
Kun vielä muodin suunnittlijahomomiehet huomaisivat,
että naistenkin varpaissa on tuntoaistikin.keksittyä:D Koskaan en ole noin osanut ajatella, koko ikäni olen pitänyt itsestään selvänä, että olen tasaveroinen, omanlaisella olemuksellani, jota ilman mieskin on avuttomampi, ja molemmat tarvitsevät toisiaan! Ihana yhdistelmä, silloin kun se toimii, kypsymistä toki tarvitsee molemmat, ennenkuin se on hetkittäin edes täydellistä:D Ne ovatkin sitten niitä tähtihetkiä, joita ei voi koko ajan olla!
- justjoo,,
panna menemään ja mennä panemaan, aina samaa navan alapuolista, tässä lisää kun niin tykkäät PANNUT KUUMANA ja KUUMANA PANNUT. ((((
Siitä puhe mistä puutos, ei edes vitsikästä. ((((
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2457607IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its2444643- 1711805
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)741690- 711184
- 1341142
Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61087Lieksa missä syy?
Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte128976Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy207951- 104925