Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Aivovamman kanssa eläminen

binkky

Hei! Olisi mukava kuulla kohtalotovereiden kokemuksia aivovammasta ja miten sen kanssa pärjää arjen kiireissä.

Itsellä tapaturmassa murtui kallonpohja, hajuaisti lähti sekä tuli aivovamma. Tapaturmasta on nyt 3vuotta. Aivovamma ei muuten häiritse elämää paitsi että nykyään on itkuherkempi ja väsyy helpommin, pitää osaa tasapainottaa arki sekä tarvitsemansa lepo. Joskus väsymys menee överiksi ja sellasina aikoina tulee helposti paniikkikohtauksia. Palautuaakseen väsymyksestä ainoastaan kunnon yöunet eivät riitä vaan muutaman päivän sairasloma on melkein pakollinen ottaa. Aivovammasta puhuminen "normaaleiden" ihmisten kanssa on vaikeaa, tuntuu jotenkin typerältä ja samaistuminen on vaikeaa.

Onko kellään muulla tämmöistä?

3

2317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Prinsessan10

      Hei, minullakin todettu vakava-aivovamma (asteikolla 13-14).
      Saan kohta opinnot valmiiksi ja olen työelämässä. Mutta ymmärrän
      täysin mistä puhut, päivät ovat pitkiä ja väsymys välillä sietämätön..
      kipujakin on jonkun verran. Minulla pätkii myös erityisesti muisti
      ja keskittyminen. Onneksi sitä ei kuitenkaan ulospäin näe :)
      ja monet kuvitteleenkin minun palauttuneen 100% onnettomuuden jälkeen, mutta
      siitä toivosta olen jo itse luopunut... epilepsiakin tuli aivovamman seurauksena. joten
      aika paljon elämäå muuttuu...

      • Uhri neurolla

        Olin onnettomuudessa muutamia vuosia sitten ja sain siitä erilaisia vammoja,kuten nilkan ja ranteen murtuman,tärykalvon repeämän,tilapäisen kuulonaleneman,näkökenttäpuutokset,kuivasilmäisyyden.huonomman näön,silmä,korva,niska ja pään särkyä/kipuja,
        jotka vaihtelevat pienistä helvetillisiin ja kaiken kukkuraksi työ muisti ongelmat,väsymys,uupumis,hikoilu,keskittymis,ärsyyntymis ja nyt myöhemmin otetuissa kaularangan kuvissa
        c3-4 nikamissa,selkäytimen ahtauma ja oikeanpuolen juurikanavassa ahtauma ym.
        Mutta Kelalle ei riitä sairaspäivärahaan tai työkyvyttömyys eläkkeelle pääsyyn.Eikä vakuutusyhtiö maksa penniäkään koska nämä eivät johdu onnettomuudesta!
        Yks lääkäri antoi invaliditeetitksi 50,joka tiettävästi vastaa haittaluokitusta 10,joka tuntuu minusta alhaiselta.


    • Aivovamma16

      2001 olin auto-onnettomuures ja siitä erittäin vakava aivovamma asteikolla 16.Opiskelin 05-08 vuonna itseni kokiksi.2009 vuonna alotin tk:ssa työn joka on vaa 5 tuntii päiväs ja oon siielä nykyäänki.Mun ennuste oli sairaalasta että en puhu,kävele tai muutenkaa pääse sängystä ikää ylös.Paskat lääkäreistä,oon asunu yli 10 vuotta ilman kenenkää apua.Ei musta ees huomaa mitään vammaa muutaku kävelystä,onnettomuures oikea puooli lantiosta sirpaleiksi ja halvaannuin oikialta puolelta eli pieni linkutus on oikialla puolella.Kova tahto vaa nii kyllä sitä jaksaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe