Tunteeko kukaan Mustakullin sukua, Ikaalinen?

Erikoiset talonimet

Sarjassamme hauskoja nimiä on eräskin 1500-1600 luvun sukunimi pohjoisessa Satakunnassa (nyk. Hämettä), nimi on aikakirjoissa ihan oikeasti Mustakulli, myöhemmin pelkkä Musta!
Sattuuko joku polveutumaan ja tietämään tarkemmin esim. nimen muodostusta?
Useinhan myöhemmät talon nimet jne. muodostuivat myös miehelle annetusta liikanimesta eli kutsumanimestä, jonkun ominaisuuden tai tai muun näkyvän ja muistettavan ominaisuuden myötä.

Ikaalisissa niin ikään on edelleenkin elävä suku, jolla oli alkijaan nimi Hätävara, nyttemmin nimi on muodossa Hatavara. Esimerkkejä on paljon, ja jokapuolella omanlaatusensa nimistö.

Etelä-Pohjanmaalla on paljon hauskoja nimiä, jotka ei tarkoita sitä alkujaankaan mitä niistä tulee mieleen nykykielen mukaan tai muun assosiaation kautta!
Muuan on suku Käyrä, myös Latva-Käyrä jne. Muttei 'Isokäyrä'! Ennenaikaan oli Kylmäjyrä, nyttemmin Jyrä ja sen 'alamuodot'... maan jaon mukaan. On Opas, josta monia eri muotoja ja etuliitteitä talon jaon myötä jne. On nimiä Humala, Hutera, Huijari, Rinta-.... sitä ja tätä jne., Rintahan on kuten tiedämme aivan muuta kuin ihmisen rinta. Talon tai torpan nimiä joista asukkaille muodostui myöhemmin sukunimi, kuten tapana on ollut Länsi-Suomessa mm. Hauta-alkuiset eivät tarkoita ihmisen hautaa, vaan tervahautaa ja siihen liittyvää nimistöä. Jne. Jne.

10

2752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Musta mikä musta!
      • vaikea ..

        uskoa noita nimiä. Itselläni oli nuoruudessa pomo Lillkull, joka oli tietenkin suomennettu. Ja kuten tuolla aloittaja jo kertoikin näistä hauskoista sukunimistä niin tässä muutama lisää. Paksu, Mykkänen.. ja jopa itse olen ajatellut vaihtaa takaisin isoisien sukunimen, joka olisi Suomeksi " Enkeli ". (Menisiköhän läpi tuollainen nimi ehdotus ?... siis suomennettuna)


      • Ei mahdotonta.
        vaikea .. kirjoitti:

        uskoa noita nimiä. Itselläni oli nuoruudessa pomo Lillkull, joka oli tietenkin suomennettu. Ja kuten tuolla aloittaja jo kertoikin näistä hauskoista sukunimistä niin tässä muutama lisää. Paksu, Mykkänen.. ja jopa itse olen ajatellut vaihtaa takaisin isoisien sukunimen, joka olisi Suomeksi " Enkeli ". (Menisiköhän läpi tuollainen nimi ehdotus ?... siis suomennettuna)

        Mutta suomennettuna 'Enkeli' (Engell, Encel) ei varmaan menisi?
        Vaikka kovasti on jälleen muodissa ollut 'ruotsintaminenkin' eli vanhojen sukunimen käyttöönotto, tai jopa uuden muodon yhteisille antaminen. Mitään 'tylsempää' (tyhmempää) en tiedä kun ottaa nimekseen kaksi - nen päätteistä nimeä!
        Älykkäämpää koko prosessin kannalta (vaihto kaikki paperit ym.) olisi muokata kahdesta nimestä uusi muoto jos mahdollista, tai miehen ottaa esim. vaimon sukunimi joita niitäkin jo on paljon!
        Nyttemmin kaikki käy myös jo netin kautta! Mutta dokumentit, niistä mihin vedotaan... toimitetaan, en tiedä?
        http://www.laki24.fi/hehoyh-nimet-sukunimenvaihto.html


      • Ja paljon muita
        Ei mahdotonta. kirjoitti:

        Mutta suomennettuna 'Enkeli' (Engell, Encel) ei varmaan menisi?
        Vaikka kovasti on jälleen muodissa ollut 'ruotsintaminenkin' eli vanhojen sukunimen käyttöönotto, tai jopa uuden muodon yhteisille antaminen. Mitään 'tylsempää' (tyhmempää) en tiedä kun ottaa nimekseen kaksi - nen päätteistä nimeä!
        Älykkäämpää koko prosessin kannalta (vaihto kaikki paperit ym.) olisi muokata kahdesta nimestä uusi muoto jos mahdollista, tai miehen ottaa esim. vaimon sukunimi joita niitäkin jo on paljon!
        Nyttemmin kaikki käy myös jo netin kautta! Mutta dokumentit, niistä mihin vedotaan... toimitetaan, en tiedä?
        http://www.laki24.fi/hehoyh-nimet-sukunimenvaihto.html

        Kiellettyjen nimien listalla on siis 'siveyttä' yms. tunnusmerkkejä 'loukkaavat nimet..?

        Murresanoissa on paljon sellaisia, mistä eivät kaikki -edes nimilautakunnat ota selkoa, vertaan nimet Puoskari ja ulkomainen Puopolo - ym. -ja kun ajatellaan Etelä-Pohjanmaan murresanaa - 'puo' joka tarkoittaa takapuolta eli persettä*!
        "Istu puos päälle" - kun kehoitetaan esim. istumaan..jne.

        Näissä sukunimissä se toki tarkoittaa muuta, mutta ymmäretään muullakin tavalla jos halutaan!


      • vaikea ..
        Ei mahdotonta. kirjoitti:

        Mutta suomennettuna 'Enkeli' (Engell, Encel) ei varmaan menisi?
        Vaikka kovasti on jälleen muodissa ollut 'ruotsintaminenkin' eli vanhojen sukunimen käyttöönotto, tai jopa uuden muodon yhteisille antaminen. Mitään 'tylsempää' (tyhmempää) en tiedä kun ottaa nimekseen kaksi - nen päätteistä nimeä!
        Älykkäämpää koko prosessin kannalta (vaihto kaikki paperit ym.) olisi muokata kahdesta nimestä uusi muoto jos mahdollista, tai miehen ottaa esim. vaimon sukunimi joita niitäkin jo on paljon!
        Nyttemmin kaikki käy myös jo netin kautta! Mutta dokumentit, niistä mihin vedotaan... toimitetaan, en tiedä?
        http://www.laki24.fi/hehoyh-nimet-sukunimenvaihto.html

        ..ole mitään järkeä, puhun nyt kokemuksesta.

        "Alkuperäisessä asussaan menee läpi, 6:ta polv. alapäin! Ei mahdotonta"

        No tuohon sukunimeen " Enkeli " ei ole kun kaksi polvea välissä isähaaran puolelta.


      • vaikea .. kirjoitti:

        ..ole mitään järkeä, puhun nyt kokemuksesta.

        "Alkuperäisessä asussaan menee läpi, 6:ta polv. alapäin! Ei mahdotonta"

        No tuohon sukunimeen " Enkeli " ei ole kun kaksi polvea välissä isähaaran puolelta.

        Ruokolahden pitäjään (Etelä-Karjala) on muinoin muuttanut Mustakulkku -niminen henkilö, jonka peruja on kylä nimeltä Mustakulkkula.


      • KULLA KULLA!
        vaikea .. kirjoitti:

        uskoa noita nimiä. Itselläni oli nuoruudessa pomo Lillkull, joka oli tietenkin suomennettu. Ja kuten tuolla aloittaja jo kertoikin näistä hauskoista sukunimistä niin tässä muutama lisää. Paksu, Mykkänen.. ja jopa itse olen ajatellut vaihtaa takaisin isoisien sukunimen, joka olisi Suomeksi " Enkeli ". (Menisiköhän läpi tuollainen nimi ehdotus ?... siis suomennettuna)

        Mutta jos yhdessä suomea ja ruotsia lill= pieni kull= mäki, kumpu, mutta KULLI ihan eestiläinenkin nimi ja saattaa tarkoittaa mäkeä myös. Kullberg ='Mäkivuori'! Kullman = 'Mäkimies' esim.? Kulla =mäki kumpu yms.
        Mutta Baltian saksalainen yläisaatelis-nimi ja suku Uexkull tai ruotsalaisttain nyttemmin Yxkull (saks.'u'), on alkujaan nykyisen Latvian alueelta (Liivinmaa/Lifland) oleva 'Ykskyll' linna ja kylä, jossa suvun juuret, jotka juontavat sitä kautta entisen Venäjän ruhtinas-sukuihin ja mieslinjaa Baltiaa valloittaneisiin saksalaisiin ritareihin (1200-lukua).


      • Piedro01

        Vironkielen 'kull' tarkoittaa haukkaa. 'Kanakull' on kanahaukka. Taipuu sijamuodoissa, kaiketi genetiivissä kanakulli = kanahaukan.


    • kakar

      Muistaisin jostain lukeneeni että sana kulli alkujaan tarkottaisi myös perhekuntaa tai perheen päämiestä, jotain semmoista.

    • onkin

      Pierukulli!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1024
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      898
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      777
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      83
      685
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      496
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Tulimme yöllä reissusta kotosalle

      niin heti tämä öinen häiriökäyttäytyminen ilmeni palatessa. Eikö näitä 2-3 alaikästä laittomilla mopoilla rällääjää saa
      Kiuruvesi
      30
      460
    Aihe