Virkavirhe huostaanotossa!

asianajotoimistoonko

Hei, ajattelinpa kysyä tällaista asiaa.
Eli olen ollut 18 vuotiaaksi asti huostaanotettuna.
Silloin aikoinaan kun olin 12 vuotias, minut huostaanotettiin ja silloin sellaisen syyn takia että perheessä oli vaikeaa.
Näistä 3 vuotta olin perhekodissa ja arki rullasi hienosti, hyvin meni koulu arvosanat kymppiluokkaa enkä mitään pahojani ikinä tehnyt. Sitten kävi näin että perhekodissa riidan päätteeksi, perhekodin toinen omistaja kävi käsiksi minuun ja soitin asiasta soskuille.
Soskut tulivat ja veivät minut johonkin tällaiseen vastaanottokotiin jossa mietittiin minne minut laittaisivat.
Oma perheeni oli muuttaneet ulkomaille ollessani 14 vuotias, joten olin tavallaan yksin..
He laittoivat kovaan laitokseen, kun paikkaa ei minulle saatu.
Edelleen koulu rullasi hyvin ja ikinä en rikkonut sääntöjä.
Peruskoulu kun loppui menin (välivuotta) pitämään ulkomaille omaan perheeseeni.
Hyvin meni siellä vuosi, aina elelin säännösten mukaan aina ollutkin se kiltti tyttö.
Olin 17 vuotias kun tulin takaisin suomeen niin soskut laittoivat suoraan laitokseen vielä yhdeksi vuodeksi.
Voiko nuoren huostaanottaa kun nuorella ei ole minkäänlaista rikosrekisteriä, ei päihdyttävien aineiden käyttöä jne..
Voiko asian vielä viedä eteenpäin ja olen nyt 19 vuotias.
Vielä harmittaa nuo vuodet miten jotkut noin vaan otetaan huostaan ilman pätevää syytä..
Mitkä on ne kriteerit minkä mukaan ne ovat voineet pitää minut 18 vuotiaaksi asti laitoksessa?
-tyttö pohjoiskarjalasta-

26

1313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _Elisa_

      Minusta sun kannattaa selvittää asia. Kysy asiasta esim.Oikeusaputoimistosta. Huostaanotto on yleensä vasta viimeinen keino jos kodinolosuhteet vaarantavat lapsen terveyttä. Tosin nykyisinhän on ollut mediassa juttua kuinka ns. "tavallisen perhe" on hakenut lastenhoitoapua esim.väsymyksen takia, mutta kunta onkin tarjonnut huostaanottoa. Lapsen vanhemman kieltäytyessä tästä vaihtoehdosta, kunta on pakkohuostaanottanut lapsen eli kyllä virheitäkin valitettavasti tapahtuu.

      Tiedätkö tehtiinö kohdallasi koskaan lähi-tai sukukartoitusta? Jos omat vanhemmat eivät systä tai toisesta pysty kasvattamaan lasta niin sen jälkeen tehdään yleensä sukukartoitus. Katsotaan onko lapsen suvussa tai lähipiriissä ketään kuka voisi huolehtia lapsesta siihen asti kunnes omat vanhemmat saavat asiansa kuntoon tai tarvitteassa pitempään.

      Kerroit että sinulla on mennyt koulu hyvin, ei rikosrekisteriä etkä ole käyttänyt päihdyttäviä aineita. Siksi ihmettelenkin minkä vuoksi sinut on laitettu laitokseen? Syythän pitäisi olla painavat. Ja onhan esim.sijaisperheitä olemassa jossa ei ole kuin 2 aikuista. Yksi syy voi tietysti olla se, että sosiaalityöntekijät ovat katsoneet sinun olevan silloin alaikäinen ja jos olet ollut Suomessa ja paikkaa missä asua ei ole ollut, he ovat päättäneet silloin ratkaista asian kyseisellä tavalla. Päätökset pitäisi tehdä kuitenkin harkiten ja lain mukaan myös lasta tulee kuulla.

      Jos sinulla olisi ollut turvallinen paikka asua esim. jonkun lähisukulaisen luona, isovanhempien, kummin tai vaikka biologisten vanhempien jos he ovat saaneet asiat kuntoon ja jos nämä kaikki on jätetty huomioimatta, niin silloin kyse on minusta väärästä vallankäytöstä ja lain rikkomisesta. Silloin syyt voi olla esim. heidän oma kiintymys nuoreen (ei halutakkaan luopua nuoresta ennen täysi-ikäisyyttä) raha ja resurssien puute.

      Kiitos kirjoituksestasi. Toivon todella että asia kohdallasi selviää!

      • tyttöpohjoiskarjalas

        Kyllä ei kohdallani tehty silloin sukukartoitusta!
        Ei minkäänlaista! ei kysytty sukulaisilta, ei keltään, vaan suoraan laittoivat ensin perhekotiin.
        Kyllä, näin on aina ollut että oikeaa syytä ei ole ollut minua laitoksissa pitää.
        Ikinä en karannut tai tehnyt mitään päätöntä laitoksenkaan aikana!
        Harmittaa, sen voisi verrata kun istuu nuoren iän sellissä tyyliin :/
        Asia vieläkin painaa minua, ja varmaan painaa todella pitkään ja haluaisin selvittää miksi näin edes kävi.
        Silloin en osannut suutani avata, kun kaikki päätettiin minun puolesta 18 ikään asti.
        Nyt uskallan ja haluan neuvoja kuinka tulisi toimia.
        Mutta onko myöhäistä nostaa vielä juttua kun on kulunut tästä vuosi?
        Olinhan sentään koko 6 vuotta laitoksessa ilman mitään syytä...
        Niin kiltti tyttö ja sinä päivänä kun täytät 18 olet yksin tuolla kadulla ilman minkäänlaisia suhteita laitoksen takia.


      • hmm....
        tyttöpohjoiskarjalas kirjoitti:

        Kyllä ei kohdallani tehty silloin sukukartoitusta!
        Ei minkäänlaista! ei kysytty sukulaisilta, ei keltään, vaan suoraan laittoivat ensin perhekotiin.
        Kyllä, näin on aina ollut että oikeaa syytä ei ole ollut minua laitoksissa pitää.
        Ikinä en karannut tai tehnyt mitään päätöntä laitoksenkaan aikana!
        Harmittaa, sen voisi verrata kun istuu nuoren iän sellissä tyyliin :/
        Asia vieläkin painaa minua, ja varmaan painaa todella pitkään ja haluaisin selvittää miksi näin edes kävi.
        Silloin en osannut suutani avata, kun kaikki päätettiin minun puolesta 18 ikään asti.
        Nyt uskallan ja haluan neuvoja kuinka tulisi toimia.
        Mutta onko myöhäistä nostaa vielä juttua kun on kulunut tästä vuosi?
        Olinhan sentään koko 6 vuotta laitoksessa ilman mitään syytä...
        Niin kiltti tyttö ja sinä päivänä kun täytät 18 olet yksin tuolla kadulla ilman minkäänlaisia suhteita laitoksen takia.

        kai nuoren on jossain asuttava ja jos ei omassa kodissa niin sitten sijoitettuna. Miten niin 6 vuotta laitoksessa ilman syytä? Missä sinä sitten olisit asunut?

        Ja 17 vuotias on vielä alaikäinen.

        ps. kerrot olleesi välivuoden ulkomailla, joten kuutta vuottahan tuosta laitosasumisesta ei tule yhteensä. Ja välivuosi _omassa perheessäsi_. Miksi et voinut jäädä sinne sitten sen vuoden jälkeenkin? Kouluja kun on muuallakin kuin Suomessa...

        Vähän tuntuu sille että.....


      • _Elisa_
        tyttöpohjoiskarjalas kirjoitti:

        Kyllä ei kohdallani tehty silloin sukukartoitusta!
        Ei minkäänlaista! ei kysytty sukulaisilta, ei keltään, vaan suoraan laittoivat ensin perhekotiin.
        Kyllä, näin on aina ollut että oikeaa syytä ei ole ollut minua laitoksissa pitää.
        Ikinä en karannut tai tehnyt mitään päätöntä laitoksenkaan aikana!
        Harmittaa, sen voisi verrata kun istuu nuoren iän sellissä tyyliin :/
        Asia vieläkin painaa minua, ja varmaan painaa todella pitkään ja haluaisin selvittää miksi näin edes kävi.
        Silloin en osannut suutani avata, kun kaikki päätettiin minun puolesta 18 ikään asti.
        Nyt uskallan ja haluan neuvoja kuinka tulisi toimia.
        Mutta onko myöhäistä nostaa vielä juttua kun on kulunut tästä vuosi?
        Olinhan sentään koko 6 vuotta laitoksessa ilman mitään syytä...
        Niin kiltti tyttö ja sinä päivänä kun täytät 18 olet yksin tuolla kadulla ilman minkäänlaisia suhteita laitoksen takia.

        Uskon että harmittaa ja syystäkin.! En ole ihan varma onko se myöhäistä mutta ei välttämättä, ainakin kannattaa yrittää. Olen lukenut internetistä eri ihmisten kertomuksia kaltoinkohtelusta. Osa on vienyt asioitaan ihmisoikeusistuimeen asti. Eräässä tapauksessa lapsen isä sai jälkikäteen korvaukset tapahnuneesta vaikka tapauksesta oli kulunut vuosia. Suomen valtio on tuomittu ainakin yhdestä virheellisestä huostaanotosta ja ettei se ollut pyrkinyt yhdistämään perhettä niinkuin ihmisoikeussopimus edellytti.

        Uskon että tapauksia joissa sukukartoitusta ei ole tehty on paljon. Älä syytä itseäsi. Heidän olisi kuulunut jo ammatinsa puolesta kertoa sinulle eri vaihtoehdoista. Kuuluu asiaan ja varsinkin kun kysymyksessä on huostaanotto joka vaikuttaa elämään pitkään. Tavallisen kansalaisen on vaikea nousta kuuluviin omissa asioissaan jos virkavalta tekee päätökset ns. "lapsen edun nimissä" vaikka totuus olisi toinen.

        Kysy neuvoa Oikeusaputoimistosta miten sinun kannattaisi toimia tilanteessa. Itse tekisin kyllä kirjallisen valituksen kyseisen paikkakunnan sosiaalihuollon esimiehelle ja silloiselle työntekijälle. Veisin asian myös eteenpäin korkeammalle taholle. Kirjastosta löytyy myös huostaanotto kirjoja ja lakikirjoja esim.uusi lastensuojelulaki. On hyvä ettei kaikesta vaijeta, vaan ihmisten tulee ottaa vastuu teoistaan. Eihän siitä tulisi mitään jos aina vaan antaisi kaiken anteeksi ja jokainen sähläisi siihen väliin mitä haluaa. Ihminen tulisi hulluksi. On surullista ja pöyristyttävää miten paljon voidaan aiheuttaa ihmiselle turhaa, henkistä kärsimystä huostaanoton myötä kun ihmissuhteet katkeaa ja ainut paikka elämässä onkin laitos.

        Kertomasi perusteella olisi pitänyt todellakin toimia toisin. Ihmisoikeuksilla ei ole näyttänyt olevan mitään merkitystä eikä sen kummempaa arvoa. En näe syitä sinussa miksi näin on kuitenkin käynyt. On olemassa nuoria joilla ei ole edes laitoksiin tullessaan ketään läheisiä. Siksi on mielestäni väärin pitää paikassa nuorta väärinperustein joka ei sinne selvästi kuulu.


    • samaa mietin...

      virkavirhe? Missä kohdin? Vanhempasi sitten ottivat ja muuttivat ulkomaille, jättivät sinut Suomeen. Miksi?

      • susanna__

        Tulin sen välivuoden jälkeen takaisin suomeen kun minulla oli opiskelu paikka täällä jonka sain.
        Silloin sosiaalihuolto ehdotti tällaista kun eivät voineet enää laitoksessa pitää kun ei kriteerit täytteneet millään tavalla, että A: menen omaan kämppään ja aloitan ammattikoulussa opiskelun tai B: voin mennä välivuodeksi omaan perheeseen jolloin siirrän opiskelu paikkaa vuodella ja aloitan sitten omassa kämpässä.
        MUTTA: Kun oli lähtö lähellä, sosku ilmoitti että eivät voi hankkia minulle kämppää koska olen alaikäinen!
        Tämä oli ainut syy!
        Hienosti menneet kaikki sijoitusvuodet, ei ongelmia, niinkuin yleensä sijoitetuilla on käytös- päihde häiriöitä.
        Ihan täysjärkinen ihminen olen, kuten kaikki muutkin.
        Nimen omaan, hyvä pointti.. ( lapsen edun nimissä )
        Vaikkakin sain kaikki mahdolliset vapaudet ja lisää muihin nähen laitoksessa ollessani, ei se elämä silti kivaa ollut, se on jättänyt jäljet.
        Mietin tässä että eikös huostaanotossa ole kyse siitä että kun kaikki menee hyvin niin silloin lapsi kotiutetaan takaisin omaan perheeseen.
        Minun perhe halusi lähteä suomea karkuun, jättivät tänne kun isä sai uuden vaimon, nii ei ollut minulla niin väliä.
        Ja huomaahan sen nytkin, täytin 18, entä sitten? joo.. saan vapaasti liikkua, tehdä kerrankin mitä haluan, polttaa se oma tupakka vaikka omalla parvekkella keskellä yötä, eikä tästä rangaista.
        Mutta missä se perhe?
        Ei sitä ole ollutkaan 12- ikävuodesta asti, ja minkähän takia en pidä edes omaa äitiä/isää omana vanhempinani.
        Soskut oli minun vanhempia, mutta miksi pitää huostaanotettuna kun on lapsi vain alle 18?
        Kyllä monet nuoret muuttaa 16 vuotiaina pois kotoa.
        Lakipykälä muka sanoo soskuilla etteivät voi alle 18 vuotiasta laittaa omaan kämppään..
        Varmasti lähtee juttu eteenpäin, nyt uskallan suuni avata, joka on suljettu 18 ikävuoteen asti.
        nytkö siis painun asianajajalle?
        Hyväksyisin sijoitetut vuodet hyvin, jos olisin sen itse aiheuttanut sellaisella käytöksellä joka tarvitsee apua/ohjausta elämään.
        Mutta en hyväksy tätä.
        Jotkut lukijat varmasti tunnistaa tästä tekstistä tapauksen :)
        Toivottavasti juttu lähtee eteenpäin!
        NUOREN ELÄMÄ EI KUULU OLLA LAITOKSESSA JOS VANHEMMAT RYSSII
        Mistä muutenkin kaikki sijoitukset yleensä lähtee?
        Vanhemmista!
        Kasvatuksesta!
        Kurista, mitä nykypäivänä, kun kahtoo 13 - vuotiaita jotka heiluu räkäkännissä pitkin katuja koko vk.lopun pois kotoa ja tekevät rikoksia, eikö nämä tarvitsisi apua?
        Surullista :(


      • 15
        susanna__ kirjoitti:

        Tulin sen välivuoden jälkeen takaisin suomeen kun minulla oli opiskelu paikka täällä jonka sain.
        Silloin sosiaalihuolto ehdotti tällaista kun eivät voineet enää laitoksessa pitää kun ei kriteerit täytteneet millään tavalla, että A: menen omaan kämppään ja aloitan ammattikoulussa opiskelun tai B: voin mennä välivuodeksi omaan perheeseen jolloin siirrän opiskelu paikkaa vuodella ja aloitan sitten omassa kämpässä.
        MUTTA: Kun oli lähtö lähellä, sosku ilmoitti että eivät voi hankkia minulle kämppää koska olen alaikäinen!
        Tämä oli ainut syy!
        Hienosti menneet kaikki sijoitusvuodet, ei ongelmia, niinkuin yleensä sijoitetuilla on käytös- päihde häiriöitä.
        Ihan täysjärkinen ihminen olen, kuten kaikki muutkin.
        Nimen omaan, hyvä pointti.. ( lapsen edun nimissä )
        Vaikkakin sain kaikki mahdolliset vapaudet ja lisää muihin nähen laitoksessa ollessani, ei se elämä silti kivaa ollut, se on jättänyt jäljet.
        Mietin tässä että eikös huostaanotossa ole kyse siitä että kun kaikki menee hyvin niin silloin lapsi kotiutetaan takaisin omaan perheeseen.
        Minun perhe halusi lähteä suomea karkuun, jättivät tänne kun isä sai uuden vaimon, nii ei ollut minulla niin väliä.
        Ja huomaahan sen nytkin, täytin 18, entä sitten? joo.. saan vapaasti liikkua, tehdä kerrankin mitä haluan, polttaa se oma tupakka vaikka omalla parvekkella keskellä yötä, eikä tästä rangaista.
        Mutta missä se perhe?
        Ei sitä ole ollutkaan 12- ikävuodesta asti, ja minkähän takia en pidä edes omaa äitiä/isää omana vanhempinani.
        Soskut oli minun vanhempia, mutta miksi pitää huostaanotettuna kun on lapsi vain alle 18?
        Kyllä monet nuoret muuttaa 16 vuotiaina pois kotoa.
        Lakipykälä muka sanoo soskuilla etteivät voi alle 18 vuotiasta laittaa omaan kämppään..
        Varmasti lähtee juttu eteenpäin, nyt uskallan suuni avata, joka on suljettu 18 ikävuoteen asti.
        nytkö siis painun asianajajalle?
        Hyväksyisin sijoitetut vuodet hyvin, jos olisin sen itse aiheuttanut sellaisella käytöksellä joka tarvitsee apua/ohjausta elämään.
        Mutta en hyväksy tätä.
        Jotkut lukijat varmasti tunnistaa tästä tekstistä tapauksen :)
        Toivottavasti juttu lähtee eteenpäin!
        NUOREN ELÄMÄ EI KUULU OLLA LAITOKSESSA JOS VANHEMMAT RYSSII
        Mistä muutenkin kaikki sijoitukset yleensä lähtee?
        Vanhemmista!
        Kasvatuksesta!
        Kurista, mitä nykypäivänä, kun kahtoo 13 - vuotiaita jotka heiluu räkäkännissä pitkin katuja koko vk.lopun pois kotoa ja tekevät rikoksia, eikö nämä tarvitsisi apua?
        Surullista :(

        että ei noihin epäoikeudenmukaisuuksiin saa Suomesta mitään oikeutta. Tai jos oikeutena pidetään sitä, että esim. eduskunnan oikeusasiamies toteaa "Näin ei olisi pitänyt menetellä", mutta siihen se jääkin. Ennen Europan Ihmisoikeustuomioistuimeen pääsyä on käytävä läpi suomalaiset oikeusasteet, eikä siihen ole kaikilla varaa. Oikeusaputoimiston lakimies ei välttämättä ota sellaista asiaa edes hoitaakseen, jossa asiakkaan häviäminen on lähes varma, kuten Suomessa näissä asioissa on. Pahimmassa tapauksessa sinulle tuomittaisiin maksettavaksi vielä vastapuolenkin oikeudenkäyntikulut, joten kyllä viranomaiset pelaavat varman päälle näissä laittomuuksissaan.

        Nykyään nimittäin ihan vain peruspalvelujen puutteen korvaamiseksi tehty huostaanotto katsotaan lapsen edun mukaan tehdyksi, VAIKKA kotona ei olisi ollut perusteita huostaanotolle.

        Kyllä moni perhe on lähtenyt Suomea karkuun viime vuosina, mutta silloin ovat vieneet yleensä lapset mukanaan. Jos perheesi ajatteli, että heillä ei ole voimia taistella lastensuojelukoneistoa vastaan, missä kyllä oikeassa olivatkin. Isäsi ajatteli varmaan, että hän on menettänyt sinut jo systeemille, joka on toimivinaan lapsen edun nimissä.

        Moni on huolissaan lasten ja nuorten hyvinvoinnista tai olisi parempi sanoa pahoinvoinnista. Siihen on monia syitä, eivät aina ole syyt vanhempien välinpitämättömyydessä. Ota huomioon, että esim. mielenterveyspalvelut on suurelta osin romutettu niin lapsilta kuin aikuisiltakin, kyllä se heijastuu koko perheen elämään silloin, kun yksi perheenjäsenistä oirehtii.

        Olet niin nuori, että et ole elänyt 80-luvulla, jolloin meillä oli vielä toimiva, hyvä julkinen terveydenhoito, mallikkaasti järjestetty peruskoulu ja sosiaalihuollosta suomalaiset suorastaan ylpeilivät ulkomailla. Eikä silti puhuttu kuntien rahapulasta, jolla nykyään selitetään kaikki palvelujen puutteet tänä päivänä.


      • 29
        15 kirjoitti:

        että ei noihin epäoikeudenmukaisuuksiin saa Suomesta mitään oikeutta. Tai jos oikeutena pidetään sitä, että esim. eduskunnan oikeusasiamies toteaa "Näin ei olisi pitänyt menetellä", mutta siihen se jääkin. Ennen Europan Ihmisoikeustuomioistuimeen pääsyä on käytävä läpi suomalaiset oikeusasteet, eikä siihen ole kaikilla varaa. Oikeusaputoimiston lakimies ei välttämättä ota sellaista asiaa edes hoitaakseen, jossa asiakkaan häviäminen on lähes varma, kuten Suomessa näissä asioissa on. Pahimmassa tapauksessa sinulle tuomittaisiin maksettavaksi vielä vastapuolenkin oikeudenkäyntikulut, joten kyllä viranomaiset pelaavat varman päälle näissä laittomuuksissaan.

        Nykyään nimittäin ihan vain peruspalvelujen puutteen korvaamiseksi tehty huostaanotto katsotaan lapsen edun mukaan tehdyksi, VAIKKA kotona ei olisi ollut perusteita huostaanotolle.

        Kyllä moni perhe on lähtenyt Suomea karkuun viime vuosina, mutta silloin ovat vieneet yleensä lapset mukanaan. Jos perheesi ajatteli, että heillä ei ole voimia taistella lastensuojelukoneistoa vastaan, missä kyllä oikeassa olivatkin. Isäsi ajatteli varmaan, että hän on menettänyt sinut jo systeemille, joka on toimivinaan lapsen edun nimissä.

        Moni on huolissaan lasten ja nuorten hyvinvoinnista tai olisi parempi sanoa pahoinvoinnista. Siihen on monia syitä, eivät aina ole syyt vanhempien välinpitämättömyydessä. Ota huomioon, että esim. mielenterveyspalvelut on suurelta osin romutettu niin lapsilta kuin aikuisiltakin, kyllä se heijastuu koko perheen elämään silloin, kun yksi perheenjäsenistä oirehtii.

        Olet niin nuori, että et ole elänyt 80-luvulla, jolloin meillä oli vielä toimiva, hyvä julkinen terveydenhoito, mallikkaasti järjestetty peruskoulu ja sosiaalihuollosta suomalaiset suorastaan ylpeilivät ulkomailla. Eikä silti puhuttu kuntien rahapulasta, jolla nykyään selitetään kaikki palvelujen puutteet tänä päivänä.

        Yksi esimerkki palvelujen alasajosta, tämän perheen kohtalosta kirjoitettiin myös Helsingin Sanomissa:

        Lapsi sai lähikoulussaan riittävän tasokasta erityisopetusta, siis kuten perusopetuslaki määrää järjestämään vielä tälläkin hetkellä. Kotona meni hyvin, lapsi viihtyi koulussa. Sitten kunta päätti supistaa säästöhuumassaan koulun määrärahoja, hyvätasoinen erityisopetusluokka lakkautettiin ja lapsi siirrettiin ns. häirikköluokkaan. Ongelmat koulussa alkoivat. Koulu teki sen virheen, että alkoi heti tekemään lastensuojeluilmoituksia, lapsi huostaanotettiin ja sijoitettiin perhekotiin, missä häntä kohdeltiin törkeän väärin. Lapsen kohtelusta vanhemmat ovat tehneet valituksen mm. eduskunnan oikeusasiamiehelle, josta saatu pätös mainittiin edellisessä viestissä.

        Kun perhekoti kuuli valituksista, se irtisanoi hoitosuhteen. Samaan aikaan sossu vaihtui, saatiin inhimillisemmin asioita hoitanut henkilö tilalle, jolloin lapsi sai siirron huomattavasti parempaan sijoituspaikkaan. Siellä hän vasta pääsi neurologisen puolen tutkimuksiin, jonne vanhemmat eivät olleet pitäneet lasta aikanaan viedä, koska koulussa meni hyvin ja kotona pärjättiin. He eivät siis olleet tunteneet mitään tarvetta diagnoosin hankkimiseen.

        Nyt paremmassa laitoskessa lapsi saa taas sen tasoista erityisopetusta, mitä laissakin hänelle luvataan. Mutta mutta... Lapsella olisi siihen täysi oikeus ollut ilman huostaanottoa ja omassa lähikoulussaan käyden.

        Tämä siis esimerkkinä siitä, että peruspalveluja todella korvataan huostaanotoilla. Näin tapahtuu myös terveydenhoidon osalta. Ei näihin mitään oikeutta saa, vaikka veisi asian oikeuteen, käsite lapsen etu "laillistaa" kaikki viranomaistoimet. Kaikki valitusviranomaiset voi tietysti käydä myös läpi, mutta ei viranomaisia rangaista lastensuojelulain rikkomuksista. Heillä on väärinkäytöksissään suuri poliittinen valta takanaan, joilla kaikki toimet siunataan.


      • _Peenu_
        29 kirjoitti:

        Yksi esimerkki palvelujen alasajosta, tämän perheen kohtalosta kirjoitettiin myös Helsingin Sanomissa:

        Lapsi sai lähikoulussaan riittävän tasokasta erityisopetusta, siis kuten perusopetuslaki määrää järjestämään vielä tälläkin hetkellä. Kotona meni hyvin, lapsi viihtyi koulussa. Sitten kunta päätti supistaa säästöhuumassaan koulun määrärahoja, hyvätasoinen erityisopetusluokka lakkautettiin ja lapsi siirrettiin ns. häirikköluokkaan. Ongelmat koulussa alkoivat. Koulu teki sen virheen, että alkoi heti tekemään lastensuojeluilmoituksia, lapsi huostaanotettiin ja sijoitettiin perhekotiin, missä häntä kohdeltiin törkeän väärin. Lapsen kohtelusta vanhemmat ovat tehneet valituksen mm. eduskunnan oikeusasiamiehelle, josta saatu pätös mainittiin edellisessä viestissä.

        Kun perhekoti kuuli valituksista, se irtisanoi hoitosuhteen. Samaan aikaan sossu vaihtui, saatiin inhimillisemmin asioita hoitanut henkilö tilalle, jolloin lapsi sai siirron huomattavasti parempaan sijoituspaikkaan. Siellä hän vasta pääsi neurologisen puolen tutkimuksiin, jonne vanhemmat eivät olleet pitäneet lasta aikanaan viedä, koska koulussa meni hyvin ja kotona pärjättiin. He eivät siis olleet tunteneet mitään tarvetta diagnoosin hankkimiseen.

        Nyt paremmassa laitoskessa lapsi saa taas sen tasoista erityisopetusta, mitä laissakin hänelle luvataan. Mutta mutta... Lapsella olisi siihen täysi oikeus ollut ilman huostaanottoa ja omassa lähikoulussaan käyden.

        Tämä siis esimerkkinä siitä, että peruspalveluja todella korvataan huostaanotoilla. Näin tapahtuu myös terveydenhoidon osalta. Ei näihin mitään oikeutta saa, vaikka veisi asian oikeuteen, käsite lapsen etu "laillistaa" kaikki viranomaistoimet. Kaikki valitusviranomaiset voi tietysti käydä myös läpi, mutta ei viranomaisia rangaista lastensuojelulain rikkomuksista. Heillä on väärinkäytöksissään suuri poliittinen valta takanaan, joilla kaikki toimet siunataan.

        Mitään ei saa jos ei edes yritä. Joku syy asioiden viemiseen on ja viime kädessä asian päättää korkeimmat tahot. Salailu on suojellut tähän asti lähinnä viranomaisia. Ketä palvelee asioiden hyssyttely, salailu tai tietämättömyys? Jos ihmiseltä kielletään vapaus ja OIKEUS ilmaista itseään ja tunteitaan, sellainen vasta saakin isot mittasuhteet aikaan. "Parempi huutaa kuin koteloitua" pitää paikkansa. Ihmisoikeusloukkauksiin tulee puuttua.


      • 22
        _Peenu_ kirjoitti:

        Mitään ei saa jos ei edes yritä. Joku syy asioiden viemiseen on ja viime kädessä asian päättää korkeimmat tahot. Salailu on suojellut tähän asti lähinnä viranomaisia. Ketä palvelee asioiden hyssyttely, salailu tai tietämättömyys? Jos ihmiseltä kielletään vapaus ja OIKEUS ilmaista itseään ja tunteitaan, sellainen vasta saakin isot mittasuhteet aikaan. "Parempi huutaa kuin koteloitua" pitää paikkansa. Ihmisoikeusloukkauksiin tulee puuttua.

        että pitää olla selkeästi osoittaa lainkohta, jota viranomainen on rikkonut. OK, niin varmasti. Laittomassa huostaanotossa eivät huostaanottokriteerit täyty, siihen löytyy pykälä ja momentit LsL:sta, jossa lainmukaiset huostaanottoperusteet kerrotaan. Jos sosiaaliviranomaista vastaan nostetaan syyte, hän vetoaa lapsen etuun joka tapauksessa, mihin hänen päätöksensä on perustunut.

        Ajatellaanpa hoidollisia huostaanottoja, joista kansanedustaja Päivi Lipponen teki kirjallisen kysymyksenkin. Ja sai muuten aika nuivan vastaanoton hallitukselta. Jos asia olisi ollut heille uusi, he olisivat järkyttyneet ja asia olisi laitettu tutkintaan. Mutta mitään ei tapahtunut. Ministeri Risikko takelteli ympäripyöreässä vastauksessaan, että "Psykiatriseen hoitoon nyt vain kuuluu joskus huostaanotto." Ei asia niin saa olla! Mutta psykiatrien valtaa ei kukaan rohkene alkaa murtamaan.

        Ei meilläkään kaksi kuukautta kestäneen sairaalan tutkimusjakson jälkeen psykiatrit minua syyttäneet mitenkään lapsen sairastuttamisesta. Mutta jatkohoitolähte laitettiin lastenkodin psykiatriselle osastolle, koska sinne pääsi hoitotakuulain puitteissa, ja sairaalaan ei olisi päässyt niin nopeasti. Ja lastenkotiin ei oteta vastaan, jos lapsi ei ole huostaanotettu. Näin asia siirtyi sossun huostavalmisteluun, he tutustuivat perheeseemme ja totesivat, että lainmukaisia huostaanottokriteereitä ei kotona ole, mutta lähetteen takia tehdään hoidollinen huostaanotto. Juuri näitä huostaanottoja koski P. Lipposen kysymys hallitukselle, mutta tilanteeseen ei puututtu millään tavalla. Törkeää ja uskomatonta!

        Asia on vain niin, että en ole ikinä kuullut, että poliisi ottaisi LsL:n alaista asiaa edes tutkittavakseen. Saahan sen rikosilmoituksen tehdä, mutta se seisoo ikänsä ja aikansa poliisiasemalla, kunnes asiaa tiedusteltuaan saa paperit takaisin syyttämättä jätetty -leimalla varustettuna. Siis näitä asioita ei saa rikosoikeuden puolelle Suomessa, ei voi mitään.

        Toinen mahdollisuus olisi tietty nostaa kaupunkia vastaan syyte siitä, että lasten sairaalapaikkoja ei ole riittävästi, mutta ei minulla ainakaan ollut rohkeutta tehdä sitä, koska rahavarani ovat rajalliset. Kaupungilla sen sijaan on omat huippujuristit, enkä uskaltanut ottaa sitä riskiä, että saisin vain kamalat velat koko oikeudenkäynnistä. Ja hallinto-oikeuden puolella, jossa huostaanotot yleensä käsitellään, ei saa oikeutta kuin arpaonnella. Itse asiassa ne eivät mielestäni ole edes oikeusistuimia, vaikka niistä sellaista nimeä käytetään. Monet kansanedustajatkin ovat sitä mieltä, että pelkästään ns. käänteinen todistustaakka, mikä siellä on käytössä, ei todella ole oikeusvaltion periaatteiden mukainen käytäntö.

        En tietysti kiellä aloittajaa ottamasta yhteyttä oikeusaputoimistoon! Toivottavasti saat perheoikeuteen ja erityisesti huostaanottoihin perehtyneen juristin, joka palavalla asenteella suhtautuu tapaukseesi ja haluaa tehdä siitä vaikka ennakkotapauksen, joka auttaisi kaikkia muitakin todellisten laittomuuksien uhreiksi joutuneita perheitä.


      • .
        22 kirjoitti:

        että pitää olla selkeästi osoittaa lainkohta, jota viranomainen on rikkonut. OK, niin varmasti. Laittomassa huostaanotossa eivät huostaanottokriteerit täyty, siihen löytyy pykälä ja momentit LsL:sta, jossa lainmukaiset huostaanottoperusteet kerrotaan. Jos sosiaaliviranomaista vastaan nostetaan syyte, hän vetoaa lapsen etuun joka tapauksessa, mihin hänen päätöksensä on perustunut.

        Ajatellaanpa hoidollisia huostaanottoja, joista kansanedustaja Päivi Lipponen teki kirjallisen kysymyksenkin. Ja sai muuten aika nuivan vastaanoton hallitukselta. Jos asia olisi ollut heille uusi, he olisivat järkyttyneet ja asia olisi laitettu tutkintaan. Mutta mitään ei tapahtunut. Ministeri Risikko takelteli ympäripyöreässä vastauksessaan, että "Psykiatriseen hoitoon nyt vain kuuluu joskus huostaanotto." Ei asia niin saa olla! Mutta psykiatrien valtaa ei kukaan rohkene alkaa murtamaan.

        Ei meilläkään kaksi kuukautta kestäneen sairaalan tutkimusjakson jälkeen psykiatrit minua syyttäneet mitenkään lapsen sairastuttamisesta. Mutta jatkohoitolähte laitettiin lastenkodin psykiatriselle osastolle, koska sinne pääsi hoitotakuulain puitteissa, ja sairaalaan ei olisi päässyt niin nopeasti. Ja lastenkotiin ei oteta vastaan, jos lapsi ei ole huostaanotettu. Näin asia siirtyi sossun huostavalmisteluun, he tutustuivat perheeseemme ja totesivat, että lainmukaisia huostaanottokriteereitä ei kotona ole, mutta lähetteen takia tehdään hoidollinen huostaanotto. Juuri näitä huostaanottoja koski P. Lipposen kysymys hallitukselle, mutta tilanteeseen ei puututtu millään tavalla. Törkeää ja uskomatonta!

        Asia on vain niin, että en ole ikinä kuullut, että poliisi ottaisi LsL:n alaista asiaa edes tutkittavakseen. Saahan sen rikosilmoituksen tehdä, mutta se seisoo ikänsä ja aikansa poliisiasemalla, kunnes asiaa tiedusteltuaan saa paperit takaisin syyttämättä jätetty -leimalla varustettuna. Siis näitä asioita ei saa rikosoikeuden puolelle Suomessa, ei voi mitään.

        Toinen mahdollisuus olisi tietty nostaa kaupunkia vastaan syyte siitä, että lasten sairaalapaikkoja ei ole riittävästi, mutta ei minulla ainakaan ollut rohkeutta tehdä sitä, koska rahavarani ovat rajalliset. Kaupungilla sen sijaan on omat huippujuristit, enkä uskaltanut ottaa sitä riskiä, että saisin vain kamalat velat koko oikeudenkäynnistä. Ja hallinto-oikeuden puolella, jossa huostaanotot yleensä käsitellään, ei saa oikeutta kuin arpaonnella. Itse asiassa ne eivät mielestäni ole edes oikeusistuimia, vaikka niistä sellaista nimeä käytetään. Monet kansanedustajatkin ovat sitä mieltä, että pelkästään ns. käänteinen todistustaakka, mikä siellä on käytössä, ei todella ole oikeusvaltion periaatteiden mukainen käytäntö.

        En tietysti kiellä aloittajaa ottamasta yhteyttä oikeusaputoimistoon! Toivottavasti saat perheoikeuteen ja erityisesti huostaanottoihin perehtyneen juristin, joka palavalla asenteella suhtautuu tapaukseesi ja haluaa tehdä siitä vaikka ennakkotapauksen, joka auttaisi kaikkia muitakin todellisten laittomuuksien uhreiksi joutuneita perheitä.

        äitisi oli/on?. Kun isäsi avioitui uudelleen ja muutti ulkomaille niin missä sinun biologinen äitisi?


      • vieläkötoivoa
        . kirjoitti:

        äitisi oli/on?. Kun isäsi avioitui uudelleen ja muutti ulkomaille niin missä sinun biologinen äitisi?

        äitini lähti talosta ollessani 1/½ vuotias,
        Hänellä ei ollut huoltajuutta koska oli erittäin pahasti alkoholisti, ja on vieläkin.
        Se ei ollut vaihtoehtona hänen luokseen muuttaa :o


      • 36
        susanna__ kirjoitti:

        Tulin sen välivuoden jälkeen takaisin suomeen kun minulla oli opiskelu paikka täällä jonka sain.
        Silloin sosiaalihuolto ehdotti tällaista kun eivät voineet enää laitoksessa pitää kun ei kriteerit täytteneet millään tavalla, että A: menen omaan kämppään ja aloitan ammattikoulussa opiskelun tai B: voin mennä välivuodeksi omaan perheeseen jolloin siirrän opiskelu paikkaa vuodella ja aloitan sitten omassa kämpässä.
        MUTTA: Kun oli lähtö lähellä, sosku ilmoitti että eivät voi hankkia minulle kämppää koska olen alaikäinen!
        Tämä oli ainut syy!
        Hienosti menneet kaikki sijoitusvuodet, ei ongelmia, niinkuin yleensä sijoitetuilla on käytös- päihde häiriöitä.
        Ihan täysjärkinen ihminen olen, kuten kaikki muutkin.
        Nimen omaan, hyvä pointti.. ( lapsen edun nimissä )
        Vaikkakin sain kaikki mahdolliset vapaudet ja lisää muihin nähen laitoksessa ollessani, ei se elämä silti kivaa ollut, se on jättänyt jäljet.
        Mietin tässä että eikös huostaanotossa ole kyse siitä että kun kaikki menee hyvin niin silloin lapsi kotiutetaan takaisin omaan perheeseen.
        Minun perhe halusi lähteä suomea karkuun, jättivät tänne kun isä sai uuden vaimon, nii ei ollut minulla niin väliä.
        Ja huomaahan sen nytkin, täytin 18, entä sitten? joo.. saan vapaasti liikkua, tehdä kerrankin mitä haluan, polttaa se oma tupakka vaikka omalla parvekkella keskellä yötä, eikä tästä rangaista.
        Mutta missä se perhe?
        Ei sitä ole ollutkaan 12- ikävuodesta asti, ja minkähän takia en pidä edes omaa äitiä/isää omana vanhempinani.
        Soskut oli minun vanhempia, mutta miksi pitää huostaanotettuna kun on lapsi vain alle 18?
        Kyllä monet nuoret muuttaa 16 vuotiaina pois kotoa.
        Lakipykälä muka sanoo soskuilla etteivät voi alle 18 vuotiasta laittaa omaan kämppään..
        Varmasti lähtee juttu eteenpäin, nyt uskallan suuni avata, joka on suljettu 18 ikävuoteen asti.
        nytkö siis painun asianajajalle?
        Hyväksyisin sijoitetut vuodet hyvin, jos olisin sen itse aiheuttanut sellaisella käytöksellä joka tarvitsee apua/ohjausta elämään.
        Mutta en hyväksy tätä.
        Jotkut lukijat varmasti tunnistaa tästä tekstistä tapauksen :)
        Toivottavasti juttu lähtee eteenpäin!
        NUOREN ELÄMÄ EI KUULU OLLA LAITOKSESSA JOS VANHEMMAT RYSSII
        Mistä muutenkin kaikki sijoitukset yleensä lähtee?
        Vanhemmista!
        Kasvatuksesta!
        Kurista, mitä nykypäivänä, kun kahtoo 13 - vuotiaita jotka heiluu räkäkännissä pitkin katuja koko vk.lopun pois kotoa ja tekevät rikoksia, eikö nämä tarvitsisi apua?
        Surullista :(

        syy sossujen mielestä oli alun alkaenkaan, koska perheesi asui jo ulkomailla, sossu ei siis mitenkään voinut valvoa perheen olosuhteita ja silti he laskivat sinut isän luo välivuodeksi - ulkomaille.

        Tuntuu kummalle.


      • vikamukanuoressa
        36 kirjoitti:

        syy sossujen mielestä oli alun alkaenkaan, koska perheesi asui jo ulkomailla, sossu ei siis mitenkään voinut valvoa perheen olosuhteita ja silti he laskivat sinut isän luo välivuodeksi - ulkomaille.

        Tuntuu kummalle.

        Silloin kun olin 12-vuotias, en tullut toimeen äitipuoleni kanssa joka muutti meille ollessani noin 4-5 vuotias.
        Oli vaikeaa kotona ja hän sai ympäri puhuttua isäni että olisi paljon helpompaa ilman minua.
        ( huom. perheessämme oli silloin yhteensä minun lisäksi 6 alaikäistä, osa sisarruksia, osa puol/vesi-siskoja.)
        Joten yks kaunis päivä menimme käymään soskujen toimistossa jossa oli minun palaveri ja päättivät ottaa huostaan samantien.
        En muista muuta syytä kuin perheessä oli vaikeaa.
        Ymmärrän, olin silloin 12 vuotias, jolla on silloin uhmaikä, mutta en minä ilkeä ollut tai pahojani koskaan tehnyt.
        Ja vanhemmat muutti tämän jälkeen ulkomaille kun minusta pääsivät.
        En tiedä miten laskivat noin vain ulkomaille.
        En tiedä, kertokaa te?


      • 33
        vikamukanuoressa kirjoitti:

        Silloin kun olin 12-vuotias, en tullut toimeen äitipuoleni kanssa joka muutti meille ollessani noin 4-5 vuotias.
        Oli vaikeaa kotona ja hän sai ympäri puhuttua isäni että olisi paljon helpompaa ilman minua.
        ( huom. perheessämme oli silloin yhteensä minun lisäksi 6 alaikäistä, osa sisarruksia, osa puol/vesi-siskoja.)
        Joten yks kaunis päivä menimme käymään soskujen toimistossa jossa oli minun palaveri ja päättivät ottaa huostaan samantien.
        En muista muuta syytä kuin perheessä oli vaikeaa.
        Ymmärrän, olin silloin 12 vuotias, jolla on silloin uhmaikä, mutta en minä ilkeä ollut tai pahojani koskaan tehnyt.
        Ja vanhemmat muutti tämän jälkeen ulkomaille kun minusta pääsivät.
        En tiedä miten laskivat noin vain ulkomaille.
        En tiedä, kertokaa te?

        varmaan varsinaista huostaanoton syytä edes ollut. Kyllä Suomessa mielellään huostaanotetaan, jos äitipuolesi oli sitä mieltä, että ei jaksanut murrosikäistä tyttöä. Mitenkähän hän on myöhemmin muita sisaruksiasi kestänyt...

        Teidänkin tapaus on vastoin sitä yleistä kuvittelua, että KAIKKI huostaanotot tapahtuvat hirveän moniongelmaisista perheistä. Hyvä perheterapia olisi voinut saada äitipuolesi järkiinsä ja myös vähentää perheen sisäisiä ihmissuhdejännitteitä. Ehdottomasti se olisi ollut myös inhimillisempi vaihtoehto teitä kaikkia ajatellen, mutta meidän viranomaistoimissamme on lopulta inhimillisyys hyvin kaukana.

        Perheterapia olisi ollut yhteiskunnalle myös huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin huostaanotto, mutta todellinen lapsen etu oikein kohdennettuine apuineen ei ole ollut Suomessa suosiossa viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen.


      • 22
        33 kirjoitti:

        varmaan varsinaista huostaanoton syytä edes ollut. Kyllä Suomessa mielellään huostaanotetaan, jos äitipuolesi oli sitä mieltä, että ei jaksanut murrosikäistä tyttöä. Mitenkähän hän on myöhemmin muita sisaruksiasi kestänyt...

        Teidänkin tapaus on vastoin sitä yleistä kuvittelua, että KAIKKI huostaanotot tapahtuvat hirveän moniongelmaisista perheistä. Hyvä perheterapia olisi voinut saada äitipuolesi järkiinsä ja myös vähentää perheen sisäisiä ihmissuhdejännitteitä. Ehdottomasti se olisi ollut myös inhimillisempi vaihtoehto teitä kaikkia ajatellen, mutta meidän viranomaistoimissamme on lopulta inhimillisyys hyvin kaukana.

        Perheterapia olisi ollut yhteiskunnalle myös huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin huostaanotto, mutta todellinen lapsen etu oikein kohdennettuine apuineen ei ole ollut Suomessa suosiossa viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen.

        olisi hyvin tärkeää, että puhuisitte isän kanssa auki koko asian. Hän oli varmasti vaikeassa tilanteessa ja tunsi olevansa kyvytön vaikuttamaan sinun ja vaimonsa välisiin suhteisiin. En usko, että hän on päässyt koko asiasta kovin paljon vähemmällä kuin sinäkään.


      • Jarmo Vilponen
        22 kirjoitti:

        olisi hyvin tärkeää, että puhuisitte isän kanssa auki koko asian. Hän oli varmasti vaikeassa tilanteessa ja tunsi olevansa kyvytön vaikuttamaan sinun ja vaimonsa välisiin suhteisiin. En usko, että hän on päässyt koko asiasta kovin paljon vähemmällä kuin sinäkään.

        Monikaan ei ymmärrä minkälainen paikka on Pohjois-Karjalan viranomaisten virheiden ja yleensäkin käytöksen enemmistöllä.
        ALUE ON VENÄJÄVAIKUTTEIDEN UHRI SATOJA VUOSIA JATKUNEINE IKÄVYYKSINEEN
        No kerropa siis, että on hyvin yleistä P-K:ssa on spekuloida asioita ja pitää erityisesti virkavirheet piilossa ja selvittämättä. Lisäksi jos erehtyy "kantelemaan .. valittamaan", niin kostetaan ihan yleisesti ja ko. käytäntö ulottuu poliisiin ja oikeusaputoimistoon yhtälailla kuin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin, ulosottoon ym., voisin sanoa kokonaisuuden olevan paljolti tällainen ja erityisesti vieraspaikkakuntalaisille. Kokemukseni perustuu omiin havaintoihin (opiskeluineen) ja prof. Jukka Korpelan tutkimuksiin, joista "maakuntahengestä" on MONENKIRJAVA RASISMI kirjassa (Joensuu university Press 2003)
        Tämä Korpela on historioitsija ja erittäin hyvä sellainen 9 kielinen ja mm. muinaisiin pyhimyskultteihin perehtynyt proffa. Hän pitää luonteeltaan ko. piiloluonteista rasismia "kuin siionismi tai fyletismi tai mikä muu tahansa kansainvälisen yhteisön rikollisena syrjintänä tuomitsema nurkkakuntaisuus."
        Jarmo 050 9309991


      • Suomalai pakolaiset?

        Tulsiko mieleen, että sossut alkoivat uhkailla muidenkin lapsien huostaanotolla, joten siinäpä sitten on tehvävä vaikea valinta. Jäämällä Suomeen ap olisi joka tapauksessa jäänyt laitokseen, mutta vaarana olisi muidenkin lasten joutuminen "valtion hellään syleilyyn". En tiedä, tämä voi olla yksi vaihtoehto ja tuo muuttoo ulkomaille näistä (sossut) ei ole oleenkaan epätavallinen nykyajan Suomessa.


      • totuus esiin
        Suomalai pakolaiset? kirjoitti:

        Tulsiko mieleen, että sossut alkoivat uhkailla muidenkin lapsien huostaanotolla, joten siinäpä sitten on tehvävä vaikea valinta. Jäämällä Suomeen ap olisi joka tapauksessa jäänyt laitokseen, mutta vaarana olisi muidenkin lasten joutuminen "valtion hellään syleilyyn". En tiedä, tämä voi olla yksi vaihtoehto ja tuo muuttoo ulkomaille näistä (sossut) ei ole oleenkaan epätavallinen nykyajan Suomessa.

        ap:lle jäi sanomatta, että voit tilata itseäsi koskevat asiakirjat sossusta, mutta jos saat ne käsiisi niin huolehdi, että sinulla on läheisesi siinä tilanteessa, kun alat lukea niitä papreita, yllätys voi olla kova suuntaan tai toiseen. Joka tapauksessa valheita on vilisemällä. Puhun kokemuksesta, koska olen ollut tämmöisessä tilanteessa paikalla (ystäväni) ja kriisi kesti jonkun aikaa. Sukulaisten avulla hulluimmat jutut (väärennöjset) saatiin oikastua ja itse asiassa se totuuden etsimisen prosessi auttoi ko.henkilön löytymään juurensa ja sukulaisensa. Eli ikävällä asialla oli sikäli onnellinen loppu.


    • kohta aikuinen

      Vielä minun viesti täällä :)

      Ok, nyt täytän kohta 20 vuotta ja ihan hyvin menestyn elämässä ja osaan huolehtia asioista.
      Muistan vielä sen päivän kun täytin 18 vuotta lähdin kävelemään samana päivänä silloisesta sijoituspaikastani ja en edes tiennyt minne mennä.
      Oli minulla yksi (sisarrus suhde) minkä olin saanut rakennettua häneen 16 vuotiaana vasta. Kävelin hänen luokseen ja asuin sohvalla kuukauden ennen kuin soskut hankkivat kämpän minulle, en saanut penniäkään rahaa mistään (en tiennyt edes että miun pitäs saada rahaa, enkä tiennyt MITEN ja MISTÄ)
      Elin ilman rahaa 3 kk ennen kuin vanha soskuni otti minuun yhteyttä, niin kysyin häneltä mistä miun pitäs saada rahaa kaikkeen?

      Ensimmäiset rahat kun tuli, en osannut maksaa laskuja netissä.
      Ei kukaan ollut opettanut tai neuvonut, verotoimisto sanakin sai minut ymmälleen mitä se tarkoittaa/mitä miun pitää siellä käydä ta mennä mitä ihmettä?
      Aloitin elämäni aivan alusta 18 vuotis päivänäni ja sain kaiken opetella itse.
      Ei ollut koskaan vanhempia neuvomassa miten asiat hoidetaan.
      Jopa ulkona liikkuminen yö aikaan oli mulle outoa, tätä saisin tehdä vaikka joka päivä ja niin paljon kun haluan! Se oli ihmeellistä!

      Nyt tänä päivänä, kohta tosissaan 20 vuotta täytän, nyt vasta oon saanu suuripiirtein elämäni raiteilleen, tiedän omista raha asioistani ja elämän käytännön asioista.

      Vieläkään tähänkään päivään asti en ole sanonut (isä tai äiti ) sanaa, ei minulla koskaan ole mitään vanhempia ollutkaan, eikä aikuista jolle kertoa murheensa.

      Nyt on oma kämppä ja kissa sekä mies jonka kanssa aion jatkaa menneisyydestä huolimatta eteenpäin, vaikka välillä tunnen valtavaa vihaa miten minua kohdeltiin nuoruus vuosina, en tahdo kellekkään tällaista koskaan.
      Hyväksyisin sijoitus vuodet jos olisin ollut ongelma/päihde tai käyttäytymis häiriöinen lapsi/nuori. Silti minusta kasvoi kiltti ja ymmärtäväinen aikuinen.

    • Heipä hei!

      Olisitko siis kuitenkin halunnut asua isäsi ja äitipuolesi luona?
      Jos koet kuitenkin, ettei sekään olisi ollut hyvä paikka.
      Mikset ole sanonut sanoja "isä" ja "äiti"?
      Biologisella äidilläkään (alkoholisti) et ilmeisesti olisi halunnut asua.

      Missä olisit sitten ollut mieluiten lapsena ja nuorena?
      Mihin olisit halunnut sinut kotiutettavan?

      Mielestäni on ihan hyvä, ettei yhteiskunta järjestä alaikäiselle omaa asuntoa.
      Aika moni varmaan haluaisi antaa lapsensa huostattavaksi 17vuotiaana kun lapsesta ei saa enää edes lapsilisää ja silti on hurjat kulut. Jos yhteiskunta maksaisi kämpän joksikin aikaa, huonekalut, astiat sun muut kulut niin yhteiskunnan rahat eivät vaan yksinkertaisesti riittäisi kaikille halukkaille.

      Voithan toki käydä asianajajan juttusilla, mutten minä ainakaan näe mitään "rikosta" tapahtuneen.

    • intin kävin,hävettää

      En halua masentaa,mutta asiasta on turha valittaa.sossuilla on niin suuri valta,ettei suomessa toista yhtä vahvaa valtaa ole kuin poliiseilla.ja valitappa siinä sitten,jos vaikka yksittäinen poliisi sinut ilman silminnäkijöitä kadulle hakkaisi.kumpaa uskottaisiin oikeudessa,sinua vai poliisia?!valittaminen ei auta mitään.sen jos oisin 18v.tiennyt minkälaista paskamaata joutuisin ehkä puolustamaan,en olisi todellakan käynyt koko pelleilyleiriä.heti syntymän jälkeen lapsi vietiin SUOMALAISEN,RASKAUDESTA TIENNEEN,ÄIDILLE LÄÄKÄRIN MÄÄRÄÄMIEN LÄÄKKEIDEN TAKIA,ja tottakai yritettiin vempuloida ja vedota kaikenlaisiin VALHEISIIN JA KEKSITTYIHIN SYIHIN JA OLETTAMUKSIIN, asioita tarkistamatta lainkaan,meitä kuulematta LAINKAAN,ETTÄ SAATAISIIN TODISTEITA JOLLEKKIN HALLINTO-OIKEUDELLE JOKA ON NIIN TÄYSIN SOSSUN PUOLELLA,PERKELE MIKÄ SE SEMMONEN HALLINTO-OIKEUS ON,NIMENOMAAN,OIKEUS ON,MIKÄ EI KUUNTELE VANHEMPIA,ELI RIIDAN TOISTA OSAPUOLTA OLLENKAAN,JA TEKEE PÄÄTÖKSEN VAIN JA AINOASTAAN SOSSUN PASKANJAUHANTAPAPEREIDEN PERUSTEELLA KUULEMATTA TOISTA OSAPUOLTA OLLENKAAN!!!!!!!!?????olen tähän ikään mennessä oppinut että SUOMEN LAKIKIRJOJEN SIVUILLA VOI VAIN JA AINOASTAAN PYYHKIÄ KORKEINTAAN PERSEENSÄ HÄTÄTAPAUKSESSA,MUUTTA KÄYTTÖTARKOITUSTA NIILLE EI OLE!! AIVAN TURHANPÄIVÄINEN JUTTU-TÄYSIN TURHA KOKO SUOMEN LAKI!!!lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus-ei koske sinua jos sossut haluavat kolmelta viimiseltä vuodeltasi lääkärien/hoitajien tekstit.Ei edes pankkitilit saa olla rauhassa.sossut saivat viimeiseltä puolelta vuodelta tiliotteeni osuuspankista.että haistakoon vittu koko suomen maa,ihan oikein vanhempasi tekivät,minäkin aion vaihtaa maata vanhempiesi tapaan,heillä tuskin oli MINKÄÄNNÄKÖISTÄ YKSITYISYYSSUOJAA,SAATIKA MITÄÄN PERUSTUSLAISSA MAINITTAVIA LIIRUMLAARUM-OIKEUKSIA JA NURKKAAN HEIDÄTKIN AHDISTETTIIN.Missään ei voi kuiskatakkaan sosiaalilaitoksessa olevansa masentunut tai väsynyt,se on huostaanoton syy,ja loput syyt säveltelee sitten johtava sosiaalityöntekijä.NÄIN SE VAAN ON!!

    • se ei ollut syy

      Joo ja jotkut ÄITI (isolla kirjaimella muuten vaalimainoksessakin) -tyypit sitten loisivat siinä sossujen kupeessa, kun siinä saa vallan tunnetta ja saa kokea, että kapisten konien kanssa on sitä "pare sakkia". pistetään lapsetki yksityiskopuluun, niin tulee pare väkewe niistäkin huonon väen TAIMISTA. Ajatelkaa nyt, mää saan taimia, joita voin kasvattaa yksityiskoulun tuella, ja komen kapisen konin seisoessa kulissina "tallin tapasessa läävässä". (Ei nuo lapset nyt juuri tykkää ratsastaa - kun on potkassu tuo liekkinen yhtä päähän. Mutta ei se siihen kuollut...

      • ???????????????

        Mitäh??


    • rule ruletus

      Siinä vaan yhen kamalan sijaishuoltopaikan "vanhempi" ruletti. Ei sen kummempaa.

    • Anonyymi

      no perkele minut huostaanotettii aikalailla ilman syytä sosiaalityöntekijät väittää että en voisi kotona olla vaikka siellä on ihan normaalit oltavat eikä mitään semmosta mikä vaarantaa mun terveyttä kieltää kotilomat ja kaiken mahollisen pitää vain neljän seinän sisällä ruokahalu häviää motivaatio jnejne onko reilua tämmöinen mä sanon että kuullostaa aivan helvetin naurettavalta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8604
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      126
      2331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe