Oma novellini 1/4 faktaa perustuen Chernobyliin

Zernuupil462

Juu siis kirjoitin nyt jonki verran uutta novellia ja haluaisin kysellä että onko idea hyvä tai jaksatteko lukea edes paria riviä? Haluan vain tässä vaiheessa rakentavaa palautetta. Olen tietty poika, alle 18 vee ja näinpoispäin, mutta tärkeintä nyt lähinnä olisi että saisin jotakin palautetta tästä pikku novellintyngästäni.

Ja tosiaankin ideaa ei varsinaisesti ole otettu mistään mutta se perustuu hiukan Chernobylin ydinvoimalaonnettomuuteen ja sanottakoon nyt että jos joku paikannimi olisikin väärin niin sen on tarkoituskin olla, koska se on fiktiivinen / mahdollisesti todellinenkin paikannimi, mutta who cares. Tässä se tarinanalku:

Matkustan mustalla Couple V2 Neuvostomallisella uudenkarhealla autolla. Vartija päästää meidät sisälle Pripyatin kaupunkiin. En tiedä, mihin minua tarvitaan, mutta asia on jotakin todella suurta, sillä minun piti lähteä eilen välittömästi yöjunalla tulemaan tänne ja nyt he tarvitsevat apuani. Kuulemani mukaan olisi sattunut jonkinlainen onnettomuus, josta majuri minulle on antanut hyvin niukasti tietoa. Ajamme kovaa vauhtia ja tienviitat osoittavat kohteenamme olevan Chernubil. Puiden latvuksien lomasta voin nähdä kaukana häämöttävän ydinvoimalan piipun, jota ympäröi tiheä ja korkea musta pilvi. Ennen kuin ehdin kysyä asiasta, antaa majuri minulle hengityssuojaimen jonka sidon pääni ympäri. Majuri aavistaa kysymykseni ja ilmoittaa: ''Reaktori neljä räjähti eilen. Yksikään mittareistamme ei ole kyennyt mittaamaan näitä säteilyarvoja, mutta emme kuitenkaan usko niiden olevan kovin korkeita, onhan reaktori tuhoutunut''. Vastaan nyökkäämällä. Tiedonkulku takkuilee, eivätkä radiopuhelimetkaan tahdo toimia, mutta siltikin pystyn saamaan yhteyden toiseen autoon. He ovat juuri tulleet kaupunkiin ja ajavat suorinta tietä voimalan luo.

(VIESTI ON LIIAN PITKÄ JOTEN JATKAN SEUR. VIESTISSÄNI)

4

1153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zernuupil496934

      Vatsaani koskee, päätä särkee ja voin vain sanoa, että oloni ei ole niitä parhaimpia. Vessassa pitäisi päästä käymään, mutta katsoessani majuria huomaan, ettei hänenkään olo varmasti voi olla kovin kehuttava. Hän oksentaa auton lattialle. Astun ulos autosta ja haen takakontista tavarani. Minulla oli suuri onni matkassa, sillä olin ottanut suojapukuja mukaan siltä varalta, että uusia keksintöjäni voitaisiin testata, mutta nyt ne pääsevätkin tosikäyttöön, vaikkei niitä tarkoitettukkaan torjumaan säteilyä tai mitään tähän tilanteeseen liittyvää. Niin kuitenkin kävi. Puin puvun nopeasti ylleni sillä olin huolissani koska käsiäni pisteli, korvissani kuului ikään kuin vihellystä enkä tuntenut suussani hampaita. Tunsin vain säteilyä, mutta sen jälkeen, kun olin saanut puvun ylleni, oloni helpottui. Jaoin noin kaksikymmentä pukua, joista osa meni toisen auton henkilöille. Lähdin heidän ja majurin kanssa kohti tuhoutunutta reaktoria. Työmiehet ja sotilaat, jotka olivat tänne pakotettu tulemaan töihin olivat kasanneet nostureita ja rakensivat suojaa tuhoutuneelle reaktorille. Järkytyin näkemästäni, sillä ihmisillä ei ollut minkäänlaisia suojapukuja. Heillä oli vain kypärät ja hengityssuojaimet, mutta jotakin sekin. Käsi hakutui olalleni ja ääni sanoi: ''Olen rakennusinsinööri Ruslana Roshinjow ja vastaan työntekijöiden terveydentilasta ja työn edistymisestä ynnä muusta'', vertailin häntä päästä varpaisiin, enkä tiennyt oliko hän oikeasti aikuinen vai lapsi, sillä hän oli hieman yli metrin mittainen mies. Esittelin itseni ja Ruslana kertoi, että nämä miehet tulivat vasta viisi minuuttia sitten ja että miehiä on ollut katolla töissä jo kaksikymmentä minuuttia. Vain majurin ja tämän Ruslanan kanssa menimme katolle. Se näky, jonka näin oli mieleenpainuva, tosin pahalla tavalla. Se oli kuin painajaisuni: kukaan ei liikkunut eikä edes inahtanut. Ruslana nauroi ja sanoi että miehet ovat kovia vitsailemaan. Häneltä hyytyi hymy kun hän vilkaisi yhtä miestä, jonka luo hän kyyristyi. Huomasin, että Ruslanan iho alkoi kuplia, varmaankuin siksi, ettei hänellä ollut minkäänlaista suojapukua. Lähdimme juosten alas telineitä pitkin. Vilkaisin taakseni ja näin Ruslanan horjahtelevan rajusti. Hän nojautui yhtä palkkia vastaan ja rupesi laskeutumaan telinettä pitkin alas ikään kuin tikapuita pitkin. Juoksin hänen vierelleen ja kysyin että mitä ihmettä hän tekee. Hän näytti sammakolta, jolta olisi puhkaistu silmät. Hän vain roikkui ja roikkui ja veltostui. En pystynyt katsoa häntä sellaisena. Juoksimme telineitä alas majurin kanssa, kunnes hetken kuluttua näimme molemmat sivusilmällä jonkin vilahtaneen ohitsemme.

      Alhaalla tähyilimme ylös, muttemme nähneet Ruslanaa. Nyt tajuan, mitä työmiehet ja lääkärit ihmettelevät. Joillekkin heistä näky oli aivan liikaa. He poistuivat paikalta käsi suullaan, oksennusta pidellen. Aluetta ruvettiin tyhjentämään ja elossaolevat poistuivat alueelta vielä omin jaloin, mutta osa heistä lähti sieltä pyörätuolissa osa paareissa ja mikä pahinta, näin kuinka sotilaat heittivät rekkojen lavoille useita jätesäkkejä, joissa kaikissa ei ollut radioaktiivista materiaalia vaan ihmisiä, joista jotkut kituivat. He saivat laukauksen. Otin paikalta uuden auton ja poistuin ydinvoimalan alueelta. Kaupungissa oli tolkuton ruuhka, sillä ihmiset olivat muuttamassa pois, sillä tässä maassa ei voi asua satoihin, ehkäpä tuhansiin, kukaties miljooniin vuosiin? Rekka vei minut Pripyatin keskustaan ja minulle annettiin oma huoneisto. Kortteliin majoitettiin sotilaita ja työväkeä ja me kaikki pohdimme mitä tehdä. Ne ihmiset, jotka vielä olivat voimalan alueella olivat suojapuvuissa työskenteleviä lääkäreitä, sotilaita tai työmiehiä. Ikävä kyllä suojapukumme eivät olleet sataprosenttisesti suojaavia, sillä niistä pääsi säteilyä läpi jopa 40%. Tai oikeastaan, vain muun väen asuista, sillä olin itse saanut valmistuttaa tehtaalla 20 erikoissuojapukua, mutta en saanu tehdä enempää, koska vastaavan tuotantopäällikön mukaan ne olivat ''täyttä roskaa''.

      Vielä samana iltana minulle tuotiin kaikenlaisia aineita, kemikaaleja ja kaikkea mitä ikinä tulisinkaan tarvitsemaan täällä. Jopa kotoani tuotiin kaikki tavarat kellariini ja aiemmin keksimäni keksinnöt tuotiin nykyiseen asuntooni. Koneilla, jotka minulla oli pysytin mittaamaan, että säteilyarvo ylitti ainakin 100 000 R/h:n rajan, tosin tämä koski vain itse reaktoria, mutta se mitä sen ympärillä on jää arvoitukseksi ainakin huomiseen asti. Tappava säteilyannos tunnissa olisi 10 R/h, eivätkä nykyiset laitteet voivat mitata vain yli 50 000 R/h:n säteilyä, mutta huomenna minulla olisi aikaa korjata koneistoa tähän käyttöön soveltuvaksi.

      • Sukkanen

        Ihan hyvä tarinahan tämä on mutta ketä/mitä fanitat? Sitä ydinonnettomuuttako??

        Korostan sitä että tarinan idea on hyvä, ainakin minä sen lukisin MUTTA että sen paikka tuskin on fanifiktio-osastolla??? Katselehan muita Kirjat ja novellit -otsikon alta löytyviä osastoja, ihan varmasti sieltä löytyy joku. :)

        Siitä vaan kirjoittelemaan, tuo on mielenkiintoinen alku.

        Ja ehkä vähäsen lyhyempiä kappaleita kirjoittaisin...?


      • Zernuupil
        Sukkanen kirjoitti:

        Ihan hyvä tarinahan tämä on mutta ketä/mitä fanitat? Sitä ydinonnettomuuttako??

        Korostan sitä että tarinan idea on hyvä, ainakin minä sen lukisin MUTTA että sen paikka tuskin on fanifiktio-osastolla??? Katselehan muita Kirjat ja novellit -otsikon alta löytyviä osastoja, ihan varmasti sieltä löytyy joku. :)

        Siitä vaan kirjoittelemaan, tuo on mielenkiintoinen alku.

        Ja ehkä vähäsen lyhyempiä kappaleita kirjoittaisin...?

        Juu siis kerrottakoon että tuo kategoriaan sijoitus meni vähän väärään paikkaan. Mutta ei muuta kuin katselemaan että mikä olisi se oikea osasto ja juu tuo kappalehomma on vähän vielä hakusessa, mutta eiköhän se siitä. Kiitoksia, Sukkanen :).


      • rehrsgyyjxsuhsrterhy

        "Tunsin vain säteilyä, mutta sen jälkeen, kun olin saanut puvun ylleni, oloni helpottui."

        Ei vakuuttanut. Jos joku todella tuntee sätelyä ympärillään -- mitä suuresti epäilen, sillä kukapa esim. radiosäteilyäkään kokee kuin ehkä pitkittyneesti päänsärkynä -- säteilyn tuntemus iholla tarkoittaa jo erittäin akuuttia tapausta. Ihminen kuolee siinä 20 sekunnissa voimaakkaaseen alpha-sätelyyn (miltä tuo suojapuku on tarkoitettu suojaavan), joten puettuaan puvun päälle minähenkilö olisi varmasti jo kuollut tai olisi pian kuolemassa. Suojapukua kun ei pueta sekunneissa päälle, varsinkaan jos sellaista ei ole pukenut aikaisemmin, ja usein.

        Siispä uskottavuuden kannalta suosittelisin, että lukisit hieman enemmän fysiikallisia taustoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe