Kenelle kuuluvat

elisabethvander

metsäautotien ojissa ja ojanpenkkailla kasvavat puut?

17

6868

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mukaan...

      maanomistajalle, kuten myös sähkölinjojen alla olevat puut.

    • puttesetä

      Maassa kasvavat puut kuuluvat maanomistajalle, kuten nimim. "mukaan.." jo vastasi. Metsäautoteiden tiealueita ei ole erotettu, joten tie ojineen ja penkkoinen ovat ympäröivän maanomistajan maata.

      • mäkiä

        Mitä tarkoittaa ei ole erotettu?


      • ölli.....
        mäkiä kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa ei ole erotettu?

        se tarkoittaa sitä et ne puut ei kuulu sulle vaan sille maanomistajalle!!!!!


      • elisabethvander
        ölli..... kirjoitti:

        se tarkoittaa sitä et ne puut ei kuulu sulle vaan sille maanomistajalle!!!!!

        käsitykseni oli oikea.


    • Kuten täällä jo muutamaan kertaan on todettu puut kuuluvat maanomistajalle.

      Kun maanmittausinsinööri pitää yksityistietoimitusta, niin siinä ei kajota mitenkään maanomistukseen, vaan tehdään ns rasite tilalle. Tiekunta saa siis oikeuden rakentaa tien ja pitää sitä kunnossa, mutta maapohja on edelleen alkuperäisen maanomistajan. Tiealuetta ei siis eroteta erilliseksi tilaksi. Tässä on maanteinen ja kaava-alueiden teissä eri käytäntö.
      Tiekunta saa toki pitää tiealueen puhtaana, niin että puustoa ei sille kasva, mutta jos pääsee kasvamaan niin puut ovat maanomistajan. Tiekunta voi toki kaataa ne, mutta ei omista niitä.
      Aika yleinen tapa on että pahoin puskittuneet metsäautotien varret kerätään energiapuuksi ja tiekunta saa rahat tai ainakin alennusta urakoitsijalta tien siivouslaskusta. Tähän ei kuitenkaan metsänomistajan tarvitse suostua.

      • ti

        Kun tieaukon lev.on tehty 14m, tarkoittaako se että puut kaadetaan koko alueelta ,tien leveys 4m?Eli ojille jää 10m .


      • ti kirjoitti:

        Kun tieaukon lev.on tehty 14m, tarkoittaako se että puut kaadetaan koko alueelta ,tien leveys 4m?Eli ojille jää 10m .

        Tiealueen leveys on siksi 14m (jopa 16m), että tie sitten ojineen todella mahtuu siihen, ettei aina ole jatkuvaa kränää sen itarimman maanomistajan kanssa siitä että tiekunta kaivelee tiealueen ulkopuolella. Tien ojineen ei yksin riitä, on varattava tilaa myös tienteossa irroitettaville kannoille ja kiville. Tien runkoon pitää monin paikoin ottaa lisämaata ojien ulkopuolelta. Kaiken tämän on mahduttava määriteltyyn tiealueeseen.

        Jos maanomistaja ei tienteon yhteydessä avaa koko tienaluetta hakkuullaan, niin hän ottaa tietoisen riskin siitä, että kaivinkonemies työntää puita nurin tienteon yhteydessä. Tällöin yleensä menetetään kyseiset rungot taloudellisesti ja vaikeutetaan tientekoa.

        Kun tie on valmis, niin ojien ulkopuolella oleva tiealue yleensä metsittyy, eikä sen auki hakkaamiseen yleensä ole tarvetta, kuin vasta ojien uudelleen kaivamisen yhteydessä. Valitettavan usein myös tien ja ojan väli ja itse ojat puskittuvat.


      • ko
        Vaari kirjoitti:

        Tiealueen leveys on siksi 14m (jopa 16m), että tie sitten ojineen todella mahtuu siihen, ettei aina ole jatkuvaa kränää sen itarimman maanomistajan kanssa siitä että tiekunta kaivelee tiealueen ulkopuolella. Tien ojineen ei yksin riitä, on varattava tilaa myös tienteossa irroitettaville kannoille ja kiville. Tien runkoon pitää monin paikoin ottaa lisämaata ojien ulkopuolelta. Kaiken tämän on mahduttava määriteltyyn tiealueeseen.

        Jos maanomistaja ei tienteon yhteydessä avaa koko tienaluetta hakkuullaan, niin hän ottaa tietoisen riskin siitä, että kaivinkonemies työntää puita nurin tienteon yhteydessä. Tällöin yleensä menetetään kyseiset rungot taloudellisesti ja vaikeutetaan tientekoa.

        Kun tie on valmis, niin ojien ulkopuolella oleva tiealue yleensä metsittyy, eikä sen auki hakkaamiseen yleensä ole tarvetta, kuin vasta ojien uudelleen kaivamisen yhteydessä. Valitettavan usein myös tien ja ojan väli ja itse ojat puskittuvat.

        Mutta eikös maapohja kuulu maanomistajalle,noinkohan niitä lisämaita otetaan ojien ulkopuolelta.


      • se ole niin
        Vaari kirjoitti:

        Tiealueen leveys on siksi 14m (jopa 16m), että tie sitten ojineen todella mahtuu siihen, ettei aina ole jatkuvaa kränää sen itarimman maanomistajan kanssa siitä että tiekunta kaivelee tiealueen ulkopuolella. Tien ojineen ei yksin riitä, on varattava tilaa myös tienteossa irroitettaville kannoille ja kiville. Tien runkoon pitää monin paikoin ottaa lisämaata ojien ulkopuolelta. Kaiken tämän on mahduttava määriteltyyn tiealueeseen.

        Jos maanomistaja ei tienteon yhteydessä avaa koko tienaluetta hakkuullaan, niin hän ottaa tietoisen riskin siitä, että kaivinkonemies työntää puita nurin tienteon yhteydessä. Tällöin yleensä menetetään kyseiset rungot taloudellisesti ja vaikeutetaan tientekoa.

        Kun tie on valmis, niin ojien ulkopuolella oleva tiealue yleensä metsittyy, eikä sen auki hakkaamiseen yleensä ole tarvetta, kuin vasta ojien uudelleen kaivamisen yhteydessä. Valitettavan usein myös tien ja ojan väli ja itse ojat puskittuvat.

        että kannot ja kivet haudataan tien runkoon. Tosin näkeehän sellaisiakin metsäautoteitä että kivet ja kannot on heitelty pitkin tien pientareita ja metsiä. Tilalle on raavittu kaikki mitä saatu ja hirveät ojat tien reunoilla. Taitaa vaan sellaisella konekuskilla olla yleensä viimeinen työmaa ... toivottavasti.


      • ko kirjoitti:

        Mutta eikös maapohja kuulu maanomistajalle,noinkohan niitä lisämaita otetaan ojien ulkopuolelta.

        Kyllä maapohja kuuluu maanomistajalle, mutta tiealue on luovutettu tien tekoon ja siltä voidaan kaapia lisämaata tierunkoon.
        Joskus tämä ei riitä niin tietoimituksen yhteydessä määritetään alue tai alueet, joista tierunkoa täydennetään, saatetaampa ottaa sorastukseenkin ihan lähialueelta tavaraa. Näistä maanomistaja saa aina lisäkorvauksen vaikka tiealue olisikin luovutettu ilmaiseksi.


      • se ole niin kirjoitti:

        että kannot ja kivet haudataan tien runkoon. Tosin näkeehän sellaisiakin metsäautoteitä että kivet ja kannot on heitelty pitkin tien pientareita ja metsiä. Tilalle on raavittu kaikki mitä saatu ja hirveät ojat tien reunoilla. Taitaa vaan sellaisella konekuskilla olla yleensä viimeinen työmaa ... toivottavasti.

        Metsä-autoteitten teko-ohjeet vaihtelevat hiukan metsäkeskuksittain, kumma kyllä. Jossain tosiaan kiviä ja kantoja upotetaan tierunkoon. Kannot alkavat siella lahota ja aiheuttavat painumia. Kiviä paremminkin voidaan käyttää täytteenä, mutta niiden on oltava tarpeeksi syvällä rungossa ettei routa nostele niitä vuosikymmenten mittaan tien pintaan. Tälläisenkin tien olen nähnyt, jossa jouduttiin kaivamaan tien pinnasta tämän takia kiviä pois, oli niitä hyvin ensimmäisiä metsä-autotie nimikkeellä tehtyjä teitä.

        Meilläpäin aiemmin kannot kasattiin tien varteen, määrävälein "tunkioiksi". Sitten 80-luvulla tuli ohjeet, että kannot "maisemoidaan" tien sivuun, tiealueelle. Se tapahtuu siten että otetaan lisämaata ojapenkasta ja asetetaan kanto sitten siihen monttuun oikein päin, niin että muutaman vuoden kuluttua näyttää kuin puu olis kasvanut juuri siinä. Siitä tosin tulee sellainen näkymä, kuin tie olisi tehty aivan erikoisen tiheään metsään.
        Isot kivet pyöritellään kaivinkoneella tien sivuun, ojan ulkopuolelle, johon kaivetaan ensin sille monttu, ettei jäisi kovin korkeana näkyviin.


      • se ole niin kirjoitti:

        että kannot ja kivet haudataan tien runkoon. Tosin näkeehän sellaisiakin metsäautoteitä että kivet ja kannot on heitelty pitkin tien pientareita ja metsiä. Tilalle on raavittu kaikki mitä saatu ja hirveät ojat tien reunoilla. Taitaa vaan sellaisella konekuskilla olla yleensä viimeinen työmaa ... toivottavasti.

        Silloin kun tehdään nimenomaan metsäkeskuksen (aiemmin Tapion) johdolla metsä-autotietä niin konekuskin harkintavalta on aika vähissä. Työnjohto määrää miten esim. maisemointi yms. tehdään. Ellei ohjeita noudateta voi urakoitsija joutua jopa korjailemaan työtään. Silloin tietenkin palkkakuskilla saattaa tiliväli yllättävästi ruveta pitenemään.

        "ja hirveät ojat reunoilla"
        Metsä-autotien ojat saattavat uutena näyttää aika mahtavilta, mutta kyllä niitä 30 vuoden kuluttua viimeistään pitää uudelleen avata. Ojat ovat tärkeä tekijä tien kantavuudelle. Jopa hiekkakankaille on metsä-autoteiden ojia jouduttu kaivamaan perusparannusten yhteydessä, että saadaan kantavuus myös kesällä kuntoon.


      • Anonyymi
        Vaari kirjoitti:

        Tiealueen leveys on siksi 14m (jopa 16m), että tie sitten ojineen todella mahtuu siihen, ettei aina ole jatkuvaa kränää sen itarimman maanomistajan kanssa siitä että tiekunta kaivelee tiealueen ulkopuolella. Tien ojineen ei yksin riitä, on varattava tilaa myös tienteossa irroitettaville kannoille ja kiville. Tien runkoon pitää monin paikoin ottaa lisämaata ojien ulkopuolelta. Kaiken tämän on mahduttava määriteltyyn tiealueeseen.

        Jos maanomistaja ei tienteon yhteydessä avaa koko tienaluetta hakkuullaan, niin hän ottaa tietoisen riskin siitä, että kaivinkonemies työntää puita nurin tienteon yhteydessä. Tällöin yleensä menetetään kyseiset rungot taloudellisesti ja vaikeutetaan tientekoa.

        Kun tie on valmis, niin ojien ulkopuolella oleva tiealue yleensä metsittyy, eikä sen auki hakkaamiseen yleensä ole tarvetta, kuin vasta ojien uudelleen kaivamisen yhteydessä. Valitettavan usein myös tien ja ojan väli ja itse ojat puskittuvat.

        Kenelle kuuluu tiealuella kasvavat puut ,kuka saa niitä kaataa ,ottaa itselleen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenelle kuuluu tiealuella kasvavat puut ,kuka saa niitä kaataa ,ottaa itselleen

        Eiköhän puut kuulu maan omistajalle kenen maalla tie kulkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän puut kuulu maan omistajalle kenen maalla tie kulkee.

        Ei kuulu. Omistusjärjestys menee niin, että luoja ne ensisijaisesti omistaa, toissijainen omistaja on tiekunta ja kolmanneksi kirii maanomistaja.


    • Anonyymi

      Nää ne ovat ikuisia riidan aiheita. Maitteni läpi menee rasitetie, tienhoitokunta hoitaa. Raivailin tien reunoilta puskia pois, siis omalta maaltani, niin eikös siihen yksi kesämökkiläinen tullut rähisemään. En kuulemma saa tehdä raivaamista. Hänen mukaansa vain ja ainoastaan tienhoitokunta saa tehdä raivauksen. Pyysin hänen poistumaan. Aikansa känkätti mutta lähti sitten vapaaehtoisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe