Latausjännite 17,3 V

minor700

eli ostin käytetyn Yamaha 40 hp, vm -87.Koelenkillä huomasin että lataa 17,3 V koska kytkin yleismittarin kiinni akkuun. Veneeseen tulee vähän elektroniikkaa kuten meri-VHF,autoradio y.m. joten halusin tarkistaa jännite.
Myyjä vaihtoi takuutyönä lataussäädin- tulos sama, 17,3 V. Akku oli suljettu vapaa-ajanakku Exide, se vaihdettiin toiseen ja nyt lataa 15,4 V. Mulla oli kotona Optima akun, kytkin sen kiinni ja taas, 17,3 V.
Onko tämä yleistä että lataa näin reippaasti, mielestäni elektroniikka ei siedä näin korkea jännite,täytyy kai asentaa ainakin VHF-lle säädin jotta voi ajaessa käyttää sitä.Myös eri akut vaikuttaa jännitteeseen, sitä en ole ikinä huomannut sisämoottoreden yhteydessä.En keksi muuta selitystä kuin akkujen eri sisäiset vastukset?
Onko jollain viisaammalla ideoita?

24

9438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ensiksi tulee mieleen ,että kyseessä on sellainen akku , joka on jo teknisesti siinä kunnossa, että ei ota latausvirtaa vastaan. Ei kyseessä siis ole laturin jännitteen säädin vaan vika on akussa. Se akku ei vaan lähde latautumaan. Säädin koittaa siis työntää sinne korkeampaa jännitettä , että latausvirta nousisi. Tuo 15.4V kuulostaa silti korkealta kun normaalisti akkua ladataan 13.5- 13.8V jännitteellä.
      Elekroniikan konvertteri , eli poweri , tehdään sellaiseksi , että sietää laajaa jänniteskaalaa. Ota selvää laitteitesi käyttöjännitteestä.

      • heh62

        Ei Yamahassa mitään säädintä ole, vaan se lataa muutaman ampeerin ja akku määrittelee jännitteen. Jos akku on huono, ei generaattori kuormitu ja jännite pysyy korkeana.

        Siksi moottorin manuaali käskee käyttämään isoa akkua, että jännite pysyisi asiallisena ja akku kestäisi muutaman vuoden. 60 Ah perusakku toimii hyvin ja maksaa Motonetissa 50€.


      • lkjhgf
        heh62 kirjoitti:

        Ei Yamahassa mitään säädintä ole, vaan se lataa muutaman ampeerin ja akku määrittelee jännitteen. Jos akku on huono, ei generaattori kuormitu ja jännite pysyy korkeana.

        Siksi moottorin manuaali käskee käyttämään isoa akkua, että jännite pysyisi asiallisena ja akku kestäisi muutaman vuoden. 60 Ah perusakku toimii hyvin ja maksaa Motonetissa 50€.

        jos luit avauksen niin oli vaihdettu uusi säädin ja yamaha työntää 18volttia ilman säädintä... tulee lähinnä mieleen, ettei ole uusikin säädin viallinen...

        säädin maksaa noin 100e


      • Joakim_
        lkjhgf kirjoitti:

        jos luit avauksen niin oli vaihdettu uusi säädin ja yamaha työntää 18volttia ilman säädintä... tulee lähinnä mieleen, ettei ole uusikin säädin viallinen...

        säädin maksaa noin 100e

        Tuo hirveän kallis säädin on yleensä pelkkä tasasuuntaussilta tai jopa pelkkä diodi. Euron osa siis elektroniikkaliikkeestä. Ei säädä mitään ellei sitten vaihtojännitteen puoli- tai kokotasasuuntausta pidetä säätämisenä.

        Tuollaiset jännitteet ovat aivan normaaleja, jos akku on täynnä ja/tai turhan pienikokoinen eikä muuta kulutusta juuri ole. Ei kestä akku kauaa, jos ajaa pitkiä matkoja, mutta harvemmin niitä tehdään tuon kokoluokan koneilla.


      • minor700
        Joakim_ kirjoitti:

        Tuo hirveän kallis säädin on yleensä pelkkä tasasuuntaussilta tai jopa pelkkä diodi. Euron osa siis elektroniikkaliikkeestä. Ei säädä mitään ellei sitten vaihtojännitteen puoli- tai kokotasasuuntausta pidetä säätämisenä.

        Tuollaiset jännitteet ovat aivan normaaleja, jos akku on täynnä ja/tai turhan pienikokoinen eikä muuta kulutusta juuri ole. Ei kestä akku kauaa, jos ajaa pitkiä matkoja, mutta harvemmin niitä tehdään tuon kokoluokan koneilla.

        vastauksista,en tiedä enempää, myyjän asentaja vaihtoi osan joka kutsuttiin säätimeksi, olin mukana veneessä kun se vaihdettiin, metalliklöntti johon tuli 4 tai 5 piuhaa, en nähnyt kunnolla.Täytyy perehtyä asiaan paremmin kun vene on pihalla.Voipi olla että Joakom on oikeassa, se niin kutsuttu säädin on vain tasasuuntaaja. Olen itse elektroniikkaihminen, olen korjannut latureita ym. mutta tämä Yamaha on mun ensimmäinen perämoottori.Täytyy kokeilla uudella akulla vielä nyt syksyllä ennenkuin nostan veneen pihalle.
        Mun ainoa murhe on että VHF-puhelin ei tule kestämään, ehkä kuuntelulla, mutta lähetyksellä RF-pääteaste palaa varmasti paskaksi tolla jännitteellä, veikkaan että kipuraja on jotain 14,4-14,7 V.Jollen saa jännite alas muulla konstilla joudun kytkemään akun ja VHF:n väliin jännitesäädin.


      • japoo
        minor700 kirjoitti:

        vastauksista,en tiedä enempää, myyjän asentaja vaihtoi osan joka kutsuttiin säätimeksi, olin mukana veneessä kun se vaihdettiin, metalliklöntti johon tuli 4 tai 5 piuhaa, en nähnyt kunnolla.Täytyy perehtyä asiaan paremmin kun vene on pihalla.Voipi olla että Joakom on oikeassa, se niin kutsuttu säädin on vain tasasuuntaaja. Olen itse elektroniikkaihminen, olen korjannut latureita ym. mutta tämä Yamaha on mun ensimmäinen perämoottori.Täytyy kokeilla uudella akulla vielä nyt syksyllä ennenkuin nostan veneen pihalle.
        Mun ainoa murhe on että VHF-puhelin ei tule kestämään, ehkä kuuntelulla, mutta lähetyksellä RF-pääteaste palaa varmasti paskaksi tolla jännitteellä, veikkaan että kipuraja on jotain 14,4-14,7 V.Jollen saa jännite alas muulla konstilla joudun kytkemään akun ja VHF:n väliin jännitesäädin.

        kyllähän vaan niissä on kummatkin tasasuutaaja ja jännitteensäätäjä jollei ole vanha käsikäynnisteinen
        vai mitä http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx siin on esimerkki osa 8


      • Jäktijäkkäplappapaa
        japoo kirjoitti:

        kyllähän vaan niissä on kummatkin tasasuutaaja ja jännitteensäätäjä jollei ole vanha käsikäynnisteinen
        vai mitä http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx siin on esimerkki osa 8

        Siis kyseessä vuosimallin -87 40hv. Mun mielestä palikka 8 on kyllä ihan muuta.
        Jos laitteessa on lataussäädin, niin ei se ainakaan toimi. Yli 17V on tyypillinen jännite säätämättömässä systeemissä kun akku ei pysty ottamaan kunnolla vastaan.
        Mulla oli 40 HPEOl ja ei siitä löytynyt mitään säädintä. Jännite oli pidettävä kurissa riittävän suurella ja kunnossa olevalla akulla.
        Nykyisessä voimanlähteessäni on säädin ja jännite pyörii 14 - 14,3V välillä. Oli kierrokset mitä tahansa akun varaustilan ollessa melko täysi.


      • a063
        Jäktijäkkäplappapaa kirjoitti:

        Siis kyseessä vuosimallin -87 40hv. Mun mielestä palikka 8 on kyllä ihan muuta.
        Jos laitteessa on lataussäädin, niin ei se ainakaan toimi. Yli 17V on tyypillinen jännite säätämättömässä systeemissä kun akku ei pysty ottamaan kunnolla vastaan.
        Mulla oli 40 HPEOl ja ei siitä löytynyt mitään säädintä. Jännite oli pidettävä kurissa riittävän suurella ja kunnossa olevalla akulla.
        Nykyisessä voimanlähteessäni on säädin ja jännite pyörii 14 - 14,3V välillä. Oli kierrokset mitä tahansa akun varaustilan ollessa melko täysi.

        Oletko varma että mittarisi näyttää oikein ? Jotkut halpismittarit sekoilee pariston loppuessa eikä silloin low-patteri vielä indikoi asiaa.

        Oletkos mitannut latausvirtaa akulle ?

        Muutama autodiodi sarjaan laturilta akulle menevään johtoon varmistaisi ettei akkua keittelis kuivaksi.
        Jos siinä sittenkin on todellinen säädin niin diodit sekoittaa tapahtuman.


      • heh62
        a063 kirjoitti:

        Oletko varma että mittarisi näyttää oikein ? Jotkut halpismittarit sekoilee pariston loppuessa eikä silloin low-patteri vielä indikoi asiaa.

        Oletkos mitannut latausvirtaa akulle ?

        Muutama autodiodi sarjaan laturilta akulle menevään johtoon varmistaisi ettei akkua keittelis kuivaksi.
        Jos siinä sittenkin on todellinen säädin niin diodit sekoittaa tapahtuman.

        Miksi porukat lähettelee tänne soopaa.

        Onneksi aloittaja on ammattilainen eikä mittaa halpismittarilla ja tietää myös, ettei muutama autodiodi sotke säädintä mitenkään. Generaattori on kestomagneeteilla tehty eli mitään herätysvirtaa ei akusta oteta. Kuitenkin diodit ovat turhia kunhan akku vaihdetaan ehjään ja se akku kestääkin mikäli on 60 Ah tai yli.

        Samanlaisia ovat kaikki vanhat pienet moottorit sähköiltään. Uusissa tilanne on toinen ja F40 Jammussa on säädetty latausjännite.


      • minor700
        heh62 kirjoitti:

        Miksi porukat lähettelee tänne soopaa.

        Onneksi aloittaja on ammattilainen eikä mittaa halpismittarilla ja tietää myös, ettei muutama autodiodi sotke säädintä mitenkään. Generaattori on kestomagneeteilla tehty eli mitään herätysvirtaa ei akusta oteta. Kuitenkin diodit ovat turhia kunhan akku vaihdetaan ehjään ja se akku kestääkin mikäli on 60 Ah tai yli.

        Samanlaisia ovat kaikki vanhat pienet moottorit sähköiltään. Uusissa tilanne on toinen ja F40 Jammussa on säädetty latausjännite.

        homma alkaa selvitä, kiitos kaikki osanottajat ja kiitos "heh62",minun mittari näyttä kyllä oikein, se on Beckman instr. vähän kalliimpi versio, kuitenkin vertaan kaikki mun mittarit keskenään silloin tällöin.
        Asentaja taisi vaihtaa tasasuuntaajan, näyttää siltä ettei säädintä ole niinkuin moni täällä jo huomautti. Mun Jammu on 40 HEPOS/HEOS, en löytänyt Yamahan sivuilta mutta kai se on samanlainen kun vastaavat mallit.
        Täytyy ostaa uuden 70-100 Ah akun ensi keväänä,toivottavasti toimii. Jollei niin täytyy jollain konstilla saada VHF:n jännite alas jotta voin ajaessa käyttää sitä, se ei nyt ole iso pulma.
        Harvemmin löytyy volttimittari näissä vanhoissa veneissä joten siksi tämä pulma ei ole tiedossa. Itsellä on ollut sisämoottori, mutta nyt rupean tajuamaan miksi perämoottorimiehillä aina on ollut akkumurheita.


      • 2T
        minor700 kirjoitti:

        homma alkaa selvitä, kiitos kaikki osanottajat ja kiitos "heh62",minun mittari näyttä kyllä oikein, se on Beckman instr. vähän kalliimpi versio, kuitenkin vertaan kaikki mun mittarit keskenään silloin tällöin.
        Asentaja taisi vaihtaa tasasuuntaajan, näyttää siltä ettei säädintä ole niinkuin moni täällä jo huomautti. Mun Jammu on 40 HEPOS/HEOS, en löytänyt Yamahan sivuilta mutta kai se on samanlainen kun vastaavat mallit.
        Täytyy ostaa uuden 70-100 Ah akun ensi keväänä,toivottavasti toimii. Jollei niin täytyy jollain konstilla saada VHF:n jännite alas jotta voin ajaessa käyttää sitä, se ei nyt ole iso pulma.
        Harvemmin löytyy volttimittari näissä vanhoissa veneissä joten siksi tämä pulma ei ole tiedossa. Itsellä on ollut sisämoottori, mutta nyt rupean tajuamaan miksi perämoottorimiehillä aina on ollut akkumurheita.

        Ainakin 3kautta vanhassa 90 2T Yamahan manuaalissa todetaan, että minimissään 75 Ah akku.


      • Ykä2
        minor700 kirjoitti:

        homma alkaa selvitä, kiitos kaikki osanottajat ja kiitos "heh62",minun mittari näyttä kyllä oikein, se on Beckman instr. vähän kalliimpi versio, kuitenkin vertaan kaikki mun mittarit keskenään silloin tällöin.
        Asentaja taisi vaihtaa tasasuuntaajan, näyttää siltä ettei säädintä ole niinkuin moni täällä jo huomautti. Mun Jammu on 40 HEPOS/HEOS, en löytänyt Yamahan sivuilta mutta kai se on samanlainen kun vastaavat mallit.
        Täytyy ostaa uuden 70-100 Ah akun ensi keväänä,toivottavasti toimii. Jollei niin täytyy jollain konstilla saada VHF:n jännite alas jotta voin ajaessa käyttää sitä, se ei nyt ole iso pulma.
        Harvemmin löytyy volttimittari näissä vanhoissa veneissä joten siksi tämä pulma ei ole tiedossa. Itsellä on ollut sisämoottori, mutta nyt rupean tajuamaan miksi perämoottorimiehillä aina on ollut akkumurheita.

        Oikea ratkaisu tuo uusi isompi akku. Sitä HEPOL versiota et löydä Yamahan sivuilta koska sieltä löytyy vain Amerikassa myydyt mallit ja tämä versio oli Eurooppaan / tai peräti vain Suomeen tuotu malliversio. Sähköt olivat samat kuin vastaavan vuosimallin sähkökäynnisteisessä PowerTilt versiossa muuallakin.
        Voi olla, että et pääse itseäsi tyydyttävään tulokseen edes uudella isolla akullakaan. Riippuu ajoistasi. Mikäli ajat pitkään ja kovaa, hiipii jännite hiljalleen ylös. Kun tulee syksy ja kylmät, nousee jännite nopeammin ja akun vanhetessa ilmiö vaan nopeutuu. Tässä vaiheessa tunnollinen kuski vaihtaa akun. Tuon VHF:n vaade on kova ja veikkaan, että tarvitset siihen erillisen säädön.


      • japoo
        Ykä2 kirjoitti:

        Oikea ratkaisu tuo uusi isompi akku. Sitä HEPOL versiota et löydä Yamahan sivuilta koska sieltä löytyy vain Amerikassa myydyt mallit ja tämä versio oli Eurooppaan / tai peräti vain Suomeen tuotu malliversio. Sähköt olivat samat kuin vastaavan vuosimallin sähkökäynnisteisessä PowerTilt versiossa muuallakin.
        Voi olla, että et pääse itseäsi tyydyttävään tulokseen edes uudella isolla akullakaan. Riippuu ajoistasi. Mikäli ajat pitkään ja kovaa, hiipii jännite hiljalleen ylös. Kun tulee syksy ja kylmät, nousee jännite nopeammin ja akun vanhetessa ilmiö vaan nopeutuu. Tässä vaiheessa tunnollinen kuski vaihtaa akun. Tuon VHF:n vaade on kova ja veikkaan, että tarvitset siihen erillisen säädön.

        mulla on kanssa tollanen vanhenpi kone vm95 ja katoin oikein huoltokirjasta ja siinä kyllä lukee että osa 8 rectifier & regulator assy eli tasasuuntaaja ja säädin. sitä en tiedä jollei vanhemmissa koneissa ole kuin tasasuuntaaja. mutta kätevänä miehenä jos jostain purkaamosta tollaisen löydät niin voit varmaan itse asentaa tollasen??


      • minor700
        japoo kirjoitti:

        mulla on kanssa tollanen vanhenpi kone vm95 ja katoin oikein huoltokirjasta ja siinä kyllä lukee että osa 8 rectifier & regulator assy eli tasasuuntaaja ja säädin. sitä en tiedä jollei vanhemmissa koneissa ole kuin tasasuuntaaja. mutta kätevänä miehenä jos jostain purkaamosta tollaisen löydät niin voit varmaan itse asentaa tollasen??

        kurissapitäminen kävi näin että olin kauden viimeisellä reissulla ja tein näin:
        Elikkä, kytkin ajovalot päälle (4x 10W) ja jännite laski 15.3 Voltista 14,7 Volttiin. Kytkin hauenleuoilla lisälampun akun yli ja jännite pysyi 14,3 V.
        Luulen pärjääväni näin, ei tarvitse funtsia mitään sen monimutkaisempaa ratkaisua. Se lisälamppu voi järjestää kytkimellä tai suurentaa ajovalojen tehoa hieman. Moottorin latausvirta on vain 6 A ja tällä 14,3 voltin jännitteellä akku pysyy täysin latautuneena.
        Hyvää syksyä kaikille, taas ratkottiin yhdessä suuri pulma ja asiat ovat kunnossa.


    • Yamaha_60hp

      Minulla kävi niin että jännite nousi pikku hiljaa ajon aikana 12.8V -->14.4V:iin ja kaikki pelasi kuten pitikin. Sitten yhtenä päivänä jännite pompsahti yli 17V:iin enkä keksi muuta selitystä kuin että tasasuuntaaja-säätimen säädinosa kärähti ja alkoi toimimaan pelkkänä tasasuuntaajana. Kyseessä Yamaha 60hp 2t. Myöhemmin vaihdoin säätimen ja jännite palasi matalammaksi.

      • Argon86

        Vuosia vanha ketju, mutta kommentoidaan silti.. Aloittajan moottorissa ja tuon ikäluokan 40hv Yammussa ei ole lataussäädintä vaan pelkästään tasasuuntaaja.

        Osanumero: 6G1-81970-60-00 RECTIFIER ASSY

        Vuosimallista -90 eteenpäin pitäisi löytyä jännitteensäädin & tasasuuntaaja


      • Yönvalot

        Osaisitko suositella vaikka yamahan tasasuuntaja jänniitteensäädin yhdistelmää käsikäynnisteiseen perämoottoriin missä niitä ei ole valmiina, mutta valopuola on ja ajatuksena olisi pitää laiteakku moottorin avustuksella ladattuna?


      • Argon86
        Yönvalot kirjoitti:

        Osaisitko suositella vaikka yamahan tasasuuntaja jänniitteensäädin yhdistelmää käsikäynnisteiseen perämoottoriin missä niitä ei ole valmiina, mutta valopuola on ja ajatuksena olisi pitää laiteakku moottorin avustuksella ladattuna?

        Tutustu vaikka mopo-osina myytäviin yleismallin tasasuuntaaja jännitteensäätimiin. Eivät maksa ihan hirveästi. Jos akku on normaali auton akku noin 60ah niin voi käyttää pelkästään tasasuuntaajaa. Säätimellä varustettu on muutaman kympin kalliimpi.


    • Anonyymi

      Mulla 2t .30 hp 1997 vm. Kone...Lataus näyttää lähes 17...tutkisin asia yamaha centeristä,kuuleman se on normaalia näis 2t. Koneissa.

      • Anonyymi

        Aika hurjaa, kun akkuja ladataan max14,4V ja kunnostus ohjelmalla 15.4V max tunti.

        Luulisi akkujen kiehuvan, tiedätkö A määrää mitä lykkää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika hurjaa, kun akkuja ladataan max14,4V ja kunnostus ohjelmalla 15.4V max tunti.

        Luulisi akkujen kiehuvan, tiedätkö A määrää mitä lykkää?

        Noissahan on 60-80 W valopuola, joten eiköhän sillä tule 4-5 A luokkaa tuollaista jännitettä. 20 hv koneella oli 80-luvulla ongelmana kulkuvalojen hajoaminen. Jaksoi polttaa jopa valonheittimen 55 W halogeeniin, joka kestää pitkään autossa 14,5 V:tä.

        Kun akku on tarpeeksi iso ja ei täysi, se rajoittaa jännitteen. Pieni moottoripyörän akku riittäisi starttaamiseen, mutta ei kestä tuota latausta.


    • Anonyymi

      14.5 Voltin yläpuolella alkaa akussa elektrolyytti-neste kiehumaan ja akku
      pullistelee. Pii-diodeita sarjaan latausjohtoon, yhdessä putoo n 0.7 volttia.
      Akusta sitten ne käyttösähköt laitteelle.

      • Anonyymi

        Just löysin tämän keskustelun kun asensin veneeseen halpis volttimittarin joka näyttää ajossa n. 14.8 ja rupesin miettimään onko kaikki ok? Akku 80ah vapaa ajan akku ja ylimääräisiä sähkölaitteita ei ole. Kone yamaha 80 hp vm. 1988. Niin onko tuo volttimäärä vielä ok?


    • Anonyymi

      Mulla ollut varmaan vuosia yli 14 volttia ajaessa ja pari vuotta sitten otin 6v veneessä olleen akun pois ja toimii muussa käytössä vielä hyvin. Toimisi varmaan veneessäkin vielä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      368
      4543
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1600
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      213
      1397
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe