eli ostin käytetyn Yamaha 40 hp, vm -87.Koelenkillä huomasin että lataa 17,3 V koska kytkin yleismittarin kiinni akkuun. Veneeseen tulee vähän elektroniikkaa kuten meri-VHF,autoradio y.m. joten halusin tarkistaa jännite.
Myyjä vaihtoi takuutyönä lataussäädin- tulos sama, 17,3 V. Akku oli suljettu vapaa-ajanakku Exide, se vaihdettiin toiseen ja nyt lataa 15,4 V. Mulla oli kotona Optima akun, kytkin sen kiinni ja taas, 17,3 V.
Onko tämä yleistä että lataa näin reippaasti, mielestäni elektroniikka ei siedä näin korkea jännite,täytyy kai asentaa ainakin VHF-lle säädin jotta voi ajaessa käyttää sitä.Myös eri akut vaikuttaa jännitteeseen, sitä en ole ikinä huomannut sisämoottoreden yhteydessä.En keksi muuta selitystä kuin akkujen eri sisäiset vastukset?
Onko jollain viisaammalla ideoita?
Latausjännite 17,3 V
24
10705
Vastaukset
- Anonyymi
Ensiksi tulee mieleen ,että kyseessä on sellainen akku , joka on jo teknisesti siinä kunnossa, että ei ota latausvirtaa vastaan. Ei kyseessä siis ole laturin jännitteen säädin vaan vika on akussa. Se akku ei vaan lähde latautumaan. Säädin koittaa siis työntää sinne korkeampaa jännitettä , että latausvirta nousisi. Tuo 15.4V kuulostaa silti korkealta kun normaalisti akkua ladataan 13.5- 13.8V jännitteellä.
Elekroniikan konvertteri , eli poweri , tehdään sellaiseksi , että sietää laajaa jänniteskaalaa. Ota selvää laitteitesi käyttöjännitteestä.- heh62
Ei Yamahassa mitään säädintä ole, vaan se lataa muutaman ampeerin ja akku määrittelee jännitteen. Jos akku on huono, ei generaattori kuormitu ja jännite pysyy korkeana.
Siksi moottorin manuaali käskee käyttämään isoa akkua, että jännite pysyisi asiallisena ja akku kestäisi muutaman vuoden. 60 Ah perusakku toimii hyvin ja maksaa Motonetissa 50€. - lkjhgf
heh62 kirjoitti:
Ei Yamahassa mitään säädintä ole, vaan se lataa muutaman ampeerin ja akku määrittelee jännitteen. Jos akku on huono, ei generaattori kuormitu ja jännite pysyy korkeana.
Siksi moottorin manuaali käskee käyttämään isoa akkua, että jännite pysyisi asiallisena ja akku kestäisi muutaman vuoden. 60 Ah perusakku toimii hyvin ja maksaa Motonetissa 50€.jos luit avauksen niin oli vaihdettu uusi säädin ja yamaha työntää 18volttia ilman säädintä... tulee lähinnä mieleen, ettei ole uusikin säädin viallinen...
säädin maksaa noin 100e - Joakim_
lkjhgf kirjoitti:
jos luit avauksen niin oli vaihdettu uusi säädin ja yamaha työntää 18volttia ilman säädintä... tulee lähinnä mieleen, ettei ole uusikin säädin viallinen...
säädin maksaa noin 100eTuo hirveän kallis säädin on yleensä pelkkä tasasuuntaussilta tai jopa pelkkä diodi. Euron osa siis elektroniikkaliikkeestä. Ei säädä mitään ellei sitten vaihtojännitteen puoli- tai kokotasasuuntausta pidetä säätämisenä.
Tuollaiset jännitteet ovat aivan normaaleja, jos akku on täynnä ja/tai turhan pienikokoinen eikä muuta kulutusta juuri ole. Ei kestä akku kauaa, jos ajaa pitkiä matkoja, mutta harvemmin niitä tehdään tuon kokoluokan koneilla. - minor700
Joakim_ kirjoitti:
Tuo hirveän kallis säädin on yleensä pelkkä tasasuuntaussilta tai jopa pelkkä diodi. Euron osa siis elektroniikkaliikkeestä. Ei säädä mitään ellei sitten vaihtojännitteen puoli- tai kokotasasuuntausta pidetä säätämisenä.
Tuollaiset jännitteet ovat aivan normaaleja, jos akku on täynnä ja/tai turhan pienikokoinen eikä muuta kulutusta juuri ole. Ei kestä akku kauaa, jos ajaa pitkiä matkoja, mutta harvemmin niitä tehdään tuon kokoluokan koneilla.vastauksista,en tiedä enempää, myyjän asentaja vaihtoi osan joka kutsuttiin säätimeksi, olin mukana veneessä kun se vaihdettiin, metalliklöntti johon tuli 4 tai 5 piuhaa, en nähnyt kunnolla.Täytyy perehtyä asiaan paremmin kun vene on pihalla.Voipi olla että Joakom on oikeassa, se niin kutsuttu säädin on vain tasasuuntaaja. Olen itse elektroniikkaihminen, olen korjannut latureita ym. mutta tämä Yamaha on mun ensimmäinen perämoottori.Täytyy kokeilla uudella akulla vielä nyt syksyllä ennenkuin nostan veneen pihalle.
Mun ainoa murhe on että VHF-puhelin ei tule kestämään, ehkä kuuntelulla, mutta lähetyksellä RF-pääteaste palaa varmasti paskaksi tolla jännitteellä, veikkaan että kipuraja on jotain 14,4-14,7 V.Jollen saa jännite alas muulla konstilla joudun kytkemään akun ja VHF:n väliin jännitesäädin. - japoo
minor700 kirjoitti:
vastauksista,en tiedä enempää, myyjän asentaja vaihtoi osan joka kutsuttiin säätimeksi, olin mukana veneessä kun se vaihdettiin, metalliklöntti johon tuli 4 tai 5 piuhaa, en nähnyt kunnolla.Täytyy perehtyä asiaan paremmin kun vene on pihalla.Voipi olla että Joakom on oikeassa, se niin kutsuttu säädin on vain tasasuuntaaja. Olen itse elektroniikkaihminen, olen korjannut latureita ym. mutta tämä Yamaha on mun ensimmäinen perämoottori.Täytyy kokeilla uudella akulla vielä nyt syksyllä ennenkuin nostan veneen pihalle.
Mun ainoa murhe on että VHF-puhelin ei tule kestämään, ehkä kuuntelulla, mutta lähetyksellä RF-pääteaste palaa varmasti paskaksi tolla jännitteellä, veikkaan että kipuraja on jotain 14,4-14,7 V.Jollen saa jännite alas muulla konstilla joudun kytkemään akun ja VHF:n väliin jännitesäädin.kyllähän vaan niissä on kummatkin tasasuutaaja ja jännitteensäätäjä jollei ole vanha käsikäynnisteinen
vai mitä http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx siin on esimerkki osa 8 - Jäktijäkkäplappapaa
japoo kirjoitti:
kyllähän vaan niissä on kummatkin tasasuutaaja ja jännitteensäätäjä jollei ole vanha käsikäynnisteinen
vai mitä http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx siin on esimerkki osa 8Siis kyseessä vuosimallin -87 40hv. Mun mielestä palikka 8 on kyllä ihan muuta.
Jos laitteessa on lataussäädin, niin ei se ainakaan toimi. Yli 17V on tyypillinen jännite säätämättömässä systeemissä kun akku ei pysty ottamaan kunnolla vastaan.
Mulla oli 40 HPEOl ja ei siitä löytynyt mitään säädintä. Jännite oli pidettävä kurissa riittävän suurella ja kunnossa olevalla akulla.
Nykyisessä voimanlähteessäni on säädin ja jännite pyörii 14 - 14,3V välillä. Oli kierrokset mitä tahansa akun varaustilan ollessa melko täysi. - a063
Jäktijäkkäplappapaa kirjoitti:
Siis kyseessä vuosimallin -87 40hv. Mun mielestä palikka 8 on kyllä ihan muuta.
Jos laitteessa on lataussäädin, niin ei se ainakaan toimi. Yli 17V on tyypillinen jännite säätämättömässä systeemissä kun akku ei pysty ottamaan kunnolla vastaan.
Mulla oli 40 HPEOl ja ei siitä löytynyt mitään säädintä. Jännite oli pidettävä kurissa riittävän suurella ja kunnossa olevalla akulla.
Nykyisessä voimanlähteessäni on säädin ja jännite pyörii 14 - 14,3V välillä. Oli kierrokset mitä tahansa akun varaustilan ollessa melko täysi.Oletko varma että mittarisi näyttää oikein ? Jotkut halpismittarit sekoilee pariston loppuessa eikä silloin low-patteri vielä indikoi asiaa.
Oletkos mitannut latausvirtaa akulle ?
Muutama autodiodi sarjaan laturilta akulle menevään johtoon varmistaisi ettei akkua keittelis kuivaksi.
Jos siinä sittenkin on todellinen säädin niin diodit sekoittaa tapahtuman. - heh62
a063 kirjoitti:
Oletko varma että mittarisi näyttää oikein ? Jotkut halpismittarit sekoilee pariston loppuessa eikä silloin low-patteri vielä indikoi asiaa.
Oletkos mitannut latausvirtaa akulle ?
Muutama autodiodi sarjaan laturilta akulle menevään johtoon varmistaisi ettei akkua keittelis kuivaksi.
Jos siinä sittenkin on todellinen säädin niin diodit sekoittaa tapahtuman.Miksi porukat lähettelee tänne soopaa.
Onneksi aloittaja on ammattilainen eikä mittaa halpismittarilla ja tietää myös, ettei muutama autodiodi sotke säädintä mitenkään. Generaattori on kestomagneeteilla tehty eli mitään herätysvirtaa ei akusta oteta. Kuitenkin diodit ovat turhia kunhan akku vaihdetaan ehjään ja se akku kestääkin mikäli on 60 Ah tai yli.
Samanlaisia ovat kaikki vanhat pienet moottorit sähköiltään. Uusissa tilanne on toinen ja F40 Jammussa on säädetty latausjännite. - minor700
heh62 kirjoitti:
Miksi porukat lähettelee tänne soopaa.
Onneksi aloittaja on ammattilainen eikä mittaa halpismittarilla ja tietää myös, ettei muutama autodiodi sotke säädintä mitenkään. Generaattori on kestomagneeteilla tehty eli mitään herätysvirtaa ei akusta oteta. Kuitenkin diodit ovat turhia kunhan akku vaihdetaan ehjään ja se akku kestääkin mikäli on 60 Ah tai yli.
Samanlaisia ovat kaikki vanhat pienet moottorit sähköiltään. Uusissa tilanne on toinen ja F40 Jammussa on säädetty latausjännite.homma alkaa selvitä, kiitos kaikki osanottajat ja kiitos "heh62",minun mittari näyttä kyllä oikein, se on Beckman instr. vähän kalliimpi versio, kuitenkin vertaan kaikki mun mittarit keskenään silloin tällöin.
Asentaja taisi vaihtaa tasasuuntaajan, näyttää siltä ettei säädintä ole niinkuin moni täällä jo huomautti. Mun Jammu on 40 HEPOS/HEOS, en löytänyt Yamahan sivuilta mutta kai se on samanlainen kun vastaavat mallit.
Täytyy ostaa uuden 70-100 Ah akun ensi keväänä,toivottavasti toimii. Jollei niin täytyy jollain konstilla saada VHF:n jännite alas jotta voin ajaessa käyttää sitä, se ei nyt ole iso pulma.
Harvemmin löytyy volttimittari näissä vanhoissa veneissä joten siksi tämä pulma ei ole tiedossa. Itsellä on ollut sisämoottori, mutta nyt rupean tajuamaan miksi perämoottorimiehillä aina on ollut akkumurheita. - 2T
minor700 kirjoitti:
homma alkaa selvitä, kiitos kaikki osanottajat ja kiitos "heh62",minun mittari näyttä kyllä oikein, se on Beckman instr. vähän kalliimpi versio, kuitenkin vertaan kaikki mun mittarit keskenään silloin tällöin.
Asentaja taisi vaihtaa tasasuuntaajan, näyttää siltä ettei säädintä ole niinkuin moni täällä jo huomautti. Mun Jammu on 40 HEPOS/HEOS, en löytänyt Yamahan sivuilta mutta kai se on samanlainen kun vastaavat mallit.
Täytyy ostaa uuden 70-100 Ah akun ensi keväänä,toivottavasti toimii. Jollei niin täytyy jollain konstilla saada VHF:n jännite alas jotta voin ajaessa käyttää sitä, se ei nyt ole iso pulma.
Harvemmin löytyy volttimittari näissä vanhoissa veneissä joten siksi tämä pulma ei ole tiedossa. Itsellä on ollut sisämoottori, mutta nyt rupean tajuamaan miksi perämoottorimiehillä aina on ollut akkumurheita.Ainakin 3kautta vanhassa 90 2T Yamahan manuaalissa todetaan, että minimissään 75 Ah akku.
- Ykä2
minor700 kirjoitti:
homma alkaa selvitä, kiitos kaikki osanottajat ja kiitos "heh62",minun mittari näyttä kyllä oikein, se on Beckman instr. vähän kalliimpi versio, kuitenkin vertaan kaikki mun mittarit keskenään silloin tällöin.
Asentaja taisi vaihtaa tasasuuntaajan, näyttää siltä ettei säädintä ole niinkuin moni täällä jo huomautti. Mun Jammu on 40 HEPOS/HEOS, en löytänyt Yamahan sivuilta mutta kai se on samanlainen kun vastaavat mallit.
Täytyy ostaa uuden 70-100 Ah akun ensi keväänä,toivottavasti toimii. Jollei niin täytyy jollain konstilla saada VHF:n jännite alas jotta voin ajaessa käyttää sitä, se ei nyt ole iso pulma.
Harvemmin löytyy volttimittari näissä vanhoissa veneissä joten siksi tämä pulma ei ole tiedossa. Itsellä on ollut sisämoottori, mutta nyt rupean tajuamaan miksi perämoottorimiehillä aina on ollut akkumurheita.Oikea ratkaisu tuo uusi isompi akku. Sitä HEPOL versiota et löydä Yamahan sivuilta koska sieltä löytyy vain Amerikassa myydyt mallit ja tämä versio oli Eurooppaan / tai peräti vain Suomeen tuotu malliversio. Sähköt olivat samat kuin vastaavan vuosimallin sähkökäynnisteisessä PowerTilt versiossa muuallakin.
Voi olla, että et pääse itseäsi tyydyttävään tulokseen edes uudella isolla akullakaan. Riippuu ajoistasi. Mikäli ajat pitkään ja kovaa, hiipii jännite hiljalleen ylös. Kun tulee syksy ja kylmät, nousee jännite nopeammin ja akun vanhetessa ilmiö vaan nopeutuu. Tässä vaiheessa tunnollinen kuski vaihtaa akun. Tuon VHF:n vaade on kova ja veikkaan, että tarvitset siihen erillisen säädön. - japoo
Ykä2 kirjoitti:
Oikea ratkaisu tuo uusi isompi akku. Sitä HEPOL versiota et löydä Yamahan sivuilta koska sieltä löytyy vain Amerikassa myydyt mallit ja tämä versio oli Eurooppaan / tai peräti vain Suomeen tuotu malliversio. Sähköt olivat samat kuin vastaavan vuosimallin sähkökäynnisteisessä PowerTilt versiossa muuallakin.
Voi olla, että et pääse itseäsi tyydyttävään tulokseen edes uudella isolla akullakaan. Riippuu ajoistasi. Mikäli ajat pitkään ja kovaa, hiipii jännite hiljalleen ylös. Kun tulee syksy ja kylmät, nousee jännite nopeammin ja akun vanhetessa ilmiö vaan nopeutuu. Tässä vaiheessa tunnollinen kuski vaihtaa akun. Tuon VHF:n vaade on kova ja veikkaan, että tarvitset siihen erillisen säädön.mulla on kanssa tollanen vanhenpi kone vm95 ja katoin oikein huoltokirjasta ja siinä kyllä lukee että osa 8 rectifier & regulator assy eli tasasuuntaaja ja säädin. sitä en tiedä jollei vanhemmissa koneissa ole kuin tasasuuntaaja. mutta kätevänä miehenä jos jostain purkaamosta tollaisen löydät niin voit varmaan itse asentaa tollasen??
- minor700
japoo kirjoitti:
mulla on kanssa tollanen vanhenpi kone vm95 ja katoin oikein huoltokirjasta ja siinä kyllä lukee että osa 8 rectifier & regulator assy eli tasasuuntaaja ja säädin. sitä en tiedä jollei vanhemmissa koneissa ole kuin tasasuuntaaja. mutta kätevänä miehenä jos jostain purkaamosta tollaisen löydät niin voit varmaan itse asentaa tollasen??
kurissapitäminen kävi näin että olin kauden viimeisellä reissulla ja tein näin:
Elikkä, kytkin ajovalot päälle (4x 10W) ja jännite laski 15.3 Voltista 14,7 Volttiin. Kytkin hauenleuoilla lisälampun akun yli ja jännite pysyi 14,3 V.
Luulen pärjääväni näin, ei tarvitse funtsia mitään sen monimutkaisempaa ratkaisua. Se lisälamppu voi järjestää kytkimellä tai suurentaa ajovalojen tehoa hieman. Moottorin latausvirta on vain 6 A ja tällä 14,3 voltin jännitteellä akku pysyy täysin latautuneena.
Hyvää syksyä kaikille, taas ratkottiin yhdessä suuri pulma ja asiat ovat kunnossa.
- Yamaha_60hp
Minulla kävi niin että jännite nousi pikku hiljaa ajon aikana 12.8V -->14.4V:iin ja kaikki pelasi kuten pitikin. Sitten yhtenä päivänä jännite pompsahti yli 17V:iin enkä keksi muuta selitystä kuin että tasasuuntaaja-säätimen säädinosa kärähti ja alkoi toimimaan pelkkänä tasasuuntaajana. Kyseessä Yamaha 60hp 2t. Myöhemmin vaihdoin säätimen ja jännite palasi matalammaksi.
- Argon86
Vuosia vanha ketju, mutta kommentoidaan silti.. Aloittajan moottorissa ja tuon ikäluokan 40hv Yammussa ei ole lataussäädintä vaan pelkästään tasasuuntaaja.
Osanumero: 6G1-81970-60-00 RECTIFIER ASSY
Vuosimallista -90 eteenpäin pitäisi löytyä jännitteensäädin & tasasuuntaaja - Yönvalot
Osaisitko suositella vaikka yamahan tasasuuntaja jänniitteensäädin yhdistelmää käsikäynnisteiseen perämoottoriin missä niitä ei ole valmiina, mutta valopuola on ja ajatuksena olisi pitää laiteakku moottorin avustuksella ladattuna?
- Argon86
Yönvalot kirjoitti:
Osaisitko suositella vaikka yamahan tasasuuntaja jänniitteensäädin yhdistelmää käsikäynnisteiseen perämoottoriin missä niitä ei ole valmiina, mutta valopuola on ja ajatuksena olisi pitää laiteakku moottorin avustuksella ladattuna?
Tutustu vaikka mopo-osina myytäviin yleismallin tasasuuntaaja jännitteensäätimiin. Eivät maksa ihan hirveästi. Jos akku on normaali auton akku noin 60ah niin voi käyttää pelkästään tasasuuntaajaa. Säätimellä varustettu on muutaman kympin kalliimpi.
- Anonyymi
Mulla 2t .30 hp 1997 vm. Kone...Lataus näyttää lähes 17...tutkisin asia yamaha centeristä,kuuleman se on normaalia näis 2t. Koneissa.
- Anonyymi
Aika hurjaa, kun akkuja ladataan max14,4V ja kunnostus ohjelmalla 15.4V max tunti.
Luulisi akkujen kiehuvan, tiedätkö A määrää mitä lykkää? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika hurjaa, kun akkuja ladataan max14,4V ja kunnostus ohjelmalla 15.4V max tunti.
Luulisi akkujen kiehuvan, tiedätkö A määrää mitä lykkää?Noissahan on 60-80 W valopuola, joten eiköhän sillä tule 4-5 A luokkaa tuollaista jännitettä. 20 hv koneella oli 80-luvulla ongelmana kulkuvalojen hajoaminen. Jaksoi polttaa jopa valonheittimen 55 W halogeeniin, joka kestää pitkään autossa 14,5 V:tä.
Kun akku on tarpeeksi iso ja ei täysi, se rajoittaa jännitteen. Pieni moottoripyörän akku riittäisi starttaamiseen, mutta ei kestä tuota latausta.
- Anonyymi
14.5 Voltin yläpuolella alkaa akussa elektrolyytti-neste kiehumaan ja akku
pullistelee. Pii-diodeita sarjaan latausjohtoon, yhdessä putoo n 0.7 volttia.
Akusta sitten ne käyttösähköt laitteelle.- Anonyymi
Just löysin tämän keskustelun kun asensin veneeseen halpis volttimittarin joka näyttää ajossa n. 14.8 ja rupesin miettimään onko kaikki ok? Akku 80ah vapaa ajan akku ja ylimääräisiä sähkölaitteita ei ole. Kone yamaha 80 hp vm. 1988. Niin onko tuo volttimäärä vielä ok?
- Anonyymi
Mulla ollut varmaan vuosia yli 14 volttia ajaessa ja pari vuotta sitten otin 6v veneessä olleen akun pois ja toimii muussa käytössä vielä hyvin. Toimisi varmaan veneessäkin vielä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742502Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721802Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461467Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2671465- 851292
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3921255Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3431232Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3681208- 1281185