Rottien kesyttämiseen siis neuvoja. Niitä täällä varmasti on paljon kyselty ja olen paljon lueskellutkin ja muuta, mutta päätin sitten kuitenkin vielä kysäistä itsekin. Minulla on siis viikon ollut kaksi rottaa, eläinkaupasta ovat ja tosi arkoja olivat tullessaan. Olen koittanut åikkuhiljaa totuttaa niitä minuun, lahjoa herkuilla ja kaikkea. Nyt ovat rohkaistuneet paljon, kun kävelen häkin luo niin rotat tulevat itse katselemaan ja haistelemaan kättäni, ottavat nameja kädestä yms.
Ongelmaa vaan tuottaa se käsittelyhomma. Olen antanut rottien haistella kättäni ja yrittänyt sitten vähän silitellä, mutta jos sormella hipaisenkaan rottia, ne suorastaan loikkaavat taaksepäin ja menevät pois, eivät siis pidä kosketuksesta ollenkaan. Tulevat yleensä kyllä pian taas nameja hakemaan, mutta koskea ei saa. Pitäisikö minun vaan jatkaa tuota hiplailua häkissä vai vaan ottaa rotta reippaasti käteen vastustelusta ja pakoyrityksistä huolimatta? Minua lähinnä pelottaa, että menettävät luottamuksen jos yhtäkkiä otan käsiteltäväksi, eivätkä enää uskalla tulla lähelleni. Voiko niin käydä?
Kesytyksestä ja käsittelystä
4
383
Vastaukset
- Heips!
Ei muuta kun rotalta kyselemättä syliin ja pakko pitoo niin kauan että rauhoittuu ja rentoutuu, ja useita kertoja päivässä. Samalla voi myös silitellä ja rapsutella sekä tarjota nameja. Älä anna niiden metsittyä häkkiin. Reippaat otteet vaan peliin niin ne huomaa et ei oo mitään pelättävää.
- Yameru
moo
tuosta on aikaan, ko laitoit tämän aiheen tänne, mutta kysyisin kuitenkin, että toimiko tuo yritys, että ottaa vaan rotan reippaasti syliin & rapsuttelee, silittelee ja antaa pari namua?
kiitos jos vastaat. ;:) Yameru kirjoitti:
moo
tuosta on aikaan, ko laitoit tämän aiheen tänne, mutta kysyisin kuitenkin, että toimiko tuo yritys, että ottaa vaan rotan reippaasti syliin & rapsuttelee, silittelee ja antaa pari namua?
kiitos jos vastaat. ;:)Tässä taas yksi syy minkä takia on typerää ostaa jyrsijöitä eläinkaupasta. Joka paikassa varoitetaan että sieltä voi hyvinkin saada arkoja yksilöitä, joten kai siihen oli varauduttu. Ei pitäisi olla mikään hämmentävä mitä-mä-nyt-teen-tilanne.
- SanMa
Luimistelija kirjoitti:
Tässä taas yksi syy minkä takia on typerää ostaa jyrsijöitä eläinkaupasta. Joka paikassa varoitetaan että sieltä voi hyvinkin saada arkoja yksilöitä, joten kai siihen oli varauduttu. Ei pitäisi olla mikään hämmentävä mitä-mä-nyt-teen-tilanne.
On muuten aivan totta, että eläinkaupasta ostetut rotat ovat usein arkoja ja tottumattomia käsittelyyn sillä kaupassa ne ovat vain häkissä joku ihminen saattaa joskus niitä koskea. Itsellä ollut sekä kasvattajalta että eläinkaupasta ostettuja ja käsiteltävyydessä ollut suuria eroja. Nykyään ostan aina kasvattajalta jos mahdollista. Mulla ainakin toiminut toi pakko pito hyvin, tottuvat aikanaan kädessä olemiseen ja lopulta nauttivat siitä. Toinen mistä tykkäävät on kiipeillä ihmisen päällä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .472966Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472851Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242639Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3391703- 711084
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101061Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193917Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101772Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26770- 44739