Piispa Mäkinen ottaa etäisyyttä

cxz

kristinuskon perustavaa laatua olevasta oletuksesta:

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/usko/354/arkkipiispa_kari_makinen_uskontunnustukseen_voi_liittya_ilman_uskoa_neitseestasyntymaan

On kiinnostavaa huomata kuinka lähellä sekulaarihumanisteja hän jo on.

Mutta niinhän se on, ettei täysijärkinen aikuinen voi ottaa kirjaimellisesti väitteitä
- neitseellisestä sikiämisestä
- fyysisestä ylösnousemisesta
- kertomusta Aatamista ja Eevasta
- käärme- ja omena-juttusta
- ja muista sekalaisista Raamatun ihmejutuista

Mutta niinhän siinä käy, että kun fiksu iminen on valmistunut teologian maisteriksi, niin pappisvalan -lupauksen suoritettuaan, hänen puheensa taantuu markkinamiehen tasolle.

Sen lauluja laulat kenen palkkaa nautit!

29

838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pönttömaaria

      Eikö arkkipiispa Mäkinen usko edes Jeesuksen Jumaluuteen ??

      Mihin ihmeeseen hän sitten oikein uskoo ?

      • cxz

        Tarkasti ottaen, teologista stiiknafuuliaa noudattaen, hän ei uskokaan Jumalaan, vaan jumalakuvaan:-))

        Kyllähän teologit osaavat

        Jokainen täysijärkinen teologi ymmärtää, ettei mitään sellaista Jeesusta ikinä ole ollut olemassakaan, kuin mitä Raamatussa kuvaillaan.

        Tuota jeesuskuvaa on vaan yritetty luoda sellaiseksi, että se koukuttaisi ihmisiä mahdollisimman hyvin.

        Aikoinaan, kun sivistystaso oli alhaisempi, kirkon tavoite onnistui hyvin - ihmiset "ostivat" jertomukset.

        Mutta nykyään tajutaan yhä enenevässä määrin, että kertomukset Jeesuksesta ovat yhtä tiukasti folkloristiikkaan kuuluvia kuin kertomukset Torista, Marsista, Baalista ym ym


      • tajokinen
        cxz kirjoitti:

        Tarkasti ottaen, teologista stiiknafuuliaa noudattaen, hän ei uskokaan Jumalaan, vaan jumalakuvaan:-))

        Kyllähän teologit osaavat

        Jokainen täysijärkinen teologi ymmärtää, ettei mitään sellaista Jeesusta ikinä ole ollut olemassakaan, kuin mitä Raamatussa kuvaillaan.

        Tuota jeesuskuvaa on vaan yritetty luoda sellaiseksi, että se koukuttaisi ihmisiä mahdollisimman hyvin.

        Aikoinaan, kun sivistystaso oli alhaisempi, kirkon tavoite onnistui hyvin - ihmiset "ostivat" jertomukset.

        Mutta nykyään tajutaan yhä enenevässä määrin, että kertomukset Jeesuksesta ovat yhtä tiukasti folkloristiikkaan kuuluvia kuin kertomukset Torista, Marsista, Baalista ym ym

        Mitä se on


      • Järki Hoi !

        >>> Eikö arkkipiispa Mäkinen usko edes Jeesuksen Jumaluuteen ??


      • vellisuus ja usko

        Piispan isä(biologinen) taisteli Sumen itsenäisyyden pulesta, myös hänen puolestaan, näin piispa ilmaisi tämän arvovalinnan.

        Veteraanien keski - ikä on n. 88 vuotta.

        Mitähän heidän mielessään liikkuu arkkipiispa Mäkisen opista?


    • Mitähän se piispa oikein tarkoitti sillä, että uskontunnustukseen voi liittyä ilman uskoa neitseellisestä syntymästä?

      Puuttuuko niistä muista kirkon käyttämistä uskontunnustuksista maininta neitsyt Mariasta? Tarkoittaako "neitsyt" sitä "nuorta naisenpuolta" eikä sittenkään koskematonta tyttöä? Voiko sanoa uskovansa, vaikkei uskokkaan?

    • "kirkonmies"

      paljastuu Marian perseestä, neitseestä syntymisoppi on mennyttä totuutta ja mytölögian varjo lankeaa lopullisesti Jeesusksen tulemuksen ylle.

      Sen lauluja laulat kenen palkkaa nautit!
      Pitänee monesti paikkansa mutta vielä paremmin;

      Jonka leipää syöt sen juttuja kuuntelet.

    • vainmaallikko

      Arkkipiispa Mäkinen kiersi Jeesuksen neitseellistä syntymistä kuin politikko. Eräässä televisiohaastattelussa hän ei kyennyt tunnustamaan selvällä suomen kielellä, että uskoisi sanasta sanaan uskontunnustuksessa mainittuihin asioihin. Se jäi tekemättä, mutta ei hän osannut kieltääkkään asiaa. Siis asia jäin ilmaan vailla tarkkaa vastausta.

      Kristinusko perustuu siihen, että uskontunnustuksessa mainittuihin aioihin uskotaan juuri niin, kuin mitä tunnustuksessa on kerrottu. Asiaa ei voi loiventaa, saippuoida tai leventää. Silloi ei usko siihen. Jos ei usko näihin asioihin, niin alamme olla lähellä sitä, että asiasta muodostuu jokin uusi usko. Onko kyseessä messiaan ylösnousemus vai jokin sielun vaellus jne.

      • Se ei pidä paikkaansa. Joosef ja Maria vaipuivat transsiin yhdynnän ajaksi. Joosef ei jälkeenpäin muistanut tapauksesta mitään ja epäili Marian pettäneen hänet.
        Fyysinen ylösnouseminen?
        Sekään ei pidä paikkaansa. Rooman kirkon keksintöä. "Kuolleista ylösnouseminen" tarkoittaa vain henkistä heräämistä. Maallistunut kirkko piti yllä käsitystä, että aikojen lopulla ponnahtaa haudasta se sama ruumis, luineen, lihoineen. Tarvittaessa maallisia pakkokeinoja käyttäen.
        Ensimmäiset kristityt tiesivät totuuden Jeesuksen syntymästä ja kuolleista noususta.
        Arkkipiispa Mäkisen pitäisi luke J.Greberin kirja:Yhteydessä Jumalan henkimaailman kanssa I ja II osat.
        Mutta silloin hän ei voisi enää toimia piispana


    • nicander

      On jotenkin hirveän vaikea ymmärtää tälläistä tiettyä ...mitäköhän se on.
      Paljon helpompi minun on ymmärtää ateistiakin.
      Mutta piispa, joka aivankuin on valinnut elämäntehtäväkseen puhua uskosta johonkin. Sitten hän ei edes itse oikein usko siihen. Minä eniten ihmettelen sitä, että miten sellaista jaksaa.

      • Kristinuskon kirja.

        Piispa Mäkinen on oikeilla jäljillä. Uskontunnustus on SATUA alusta alkaen. " on sieltä tuleva tuomitsemaan niin eläviä kuin kuolleita ". Tehokkaasti Jeesus on hommansa hoitanutkin, satoja miljoonia ihmisiä aina lapsista alkaen hän on tuominnut ennenaikaiseen kuolemaan. Ja sen lisäksi hän on vielä heitä heidän kuolemansa jälkeenkin tuominnut.

        Kirkon opin mukaan tähän pitää uskoa, jos sitten " neitseellisestä syntymästä " hieman livettäisiinkin. Edelleen ruumis nousee haudasta tai tuhkasta ja menee istumaan, seisomaan, makaamaan, Jeesuksen kaveriksi. Toivottavasti kirkon opin mukaan istumapaikkoja riittää. Porukkaa voi olla satoja miljoonia.

        Kirkko edelleenkin vannoo uskontunnustuksensa nimiin.

        Jos Jeesus eläisi nyt, hän varmasti sanoisi, " kenellä on aivot, ajatelkoon ".


    • bää.bää

      Nämä teologien selittelyt menevät raamatusta, sitä sekavammaksi tämä menee.
      Nyt arkkipiispa ei enää usko neitseestä syntymiseen, mutta enpä usko hänellä sen jälken olevan mitään selitystä muutakaan miten Jumala tuli maailmaan ihmiseksi.
      On niin helppo julistautua ei uskovaksi näyttääkseen ihmisten silmissä viisaalta. Mutta kun vastauksia ei sitten enää sen jälkeen olekkaan. Sitten ihmetellään, miksi kirkko ei enää kiinnosta ja koetaan tyhjän päiväiseksi.

      Voi Mäkinen, Mäkinen
      Ehkä vielä ymmärrät sinäkin

      • einäy.eikuulu

        Mäkinen muuten on. Eikös tätä palstaakin mainostettu hänellä. Tulisi nyt tänne hieman valottamaan näkemyksiään ja keskustelemaan.


    • Muaemo

      on luterilaisen kirkon oppi v.2050. Mitkä nykyiset uskomukset tiede on syrjäyttänyt ja koska otetaan viimeinen painos luterilaisesta raamatusta? Koska kirkonmenot lopetaan, kun penkissä ei käy enää ketään?

      • no.johan

        ei ole kyllä mikkän luterilainen. Jos luterilaisuus loppuu, niin kristinusko on ja pysyy. :D


      • Jetset-mies
        no.johan kirjoitti:

        ei ole kyllä mikkän luterilainen. Jos luterilaisuus loppuu, niin kristinusko on ja pysyy. :D

        kristinusko. niin se menee.


      • hoi.hoi.sie
        Jetset-mies kirjoitti:

        kristinusko. niin se menee.

        kun luterilaisuus on yksi pieni pläntti koko maailman kristillisyydessä. Suomalainen luterilaisuus kuin kirpun pissimä Atlantin valtameressä.


    • vainmaallikko

      Tässä moni väittää, ettei uskontunnustus ole muutenkaan totta. Joo selväksi on teidän kanta tullut. Tässä kuitenkin kaipaisi meidän uskovaisten keskustelua siitä, mihin kirkko on menossa, kun meidän arkkipiispa kiertelee ja kaartelee uskon asioiden kanssa. Näiden ateistienkin silimissä kirkko ei ole uskottava, kun piispat antavat poliittiskierteleviä lausuntoja asiasta.

      Minusta meidän piispojen tulee näyttää esimerkkiä ja osoittaa vahvaa uskoa. Puheet ja käytös tulisi olla vakuuttavaa ja vahvasti uskoa heijastavaa. Ulkomailla eräissä kirkkokunnissa tällaisista lausunnoista saisi potkut virasta. Meillä evlut kirkossa tällaista vaaraa ei liene olevan. Meidän kirkosta saa potkut, jos noudattaa Paavalin selväsanaista ohjetta siitä, ettei nainen saa opettaa seurakunnassa. Jos joku kertoo, ettei Helvettiä ole tai Jeesus ei olisi sikinyt Pyhästä Hengestä, niin sellainen sallitaan.

      Voi vain surulla todeta, että onkohan evlut kirkko enää mikään kirkko, vain onko siitä tullut poliittisesti ohjattu rituaali-, sosiaali- ja kulttuurivirasto, jolle kaikkein tärkeintä on säilyttää kirkollisverojen maksajien määrä. Itse uskon sanasta sanaan kaikkeen siihen, mitä uskontunnustuksessa sanotaan. Toivon samaa piispoilta.

      • Yhdessä avauksessa ihmteltiin sitä, että miten voi kirkon työntekijät valehdella tietoisesti kansalle. Kirkon edustajan vastaus oli, että he kyllä on uskossa ja opettaa....miten opettavat. Kyllähän sitä uskossa voi olla, vaikkei olisi kristittykään..Voihan sitä uskoa vaikka joulupukkiin, mutta tuntuu ihmeelliseltä nämä rusinat, jotka kyllä tietää miten asiat on mennyt ja yrittää väkisten ympätä tietämystään kristinuskoon ja lopputuloksena on Mäkisen kaltaista unelmahöttöä...Onks kirkon väki muuten demareita?

        Toisessa avauksessa oli yksi vitsi...Sen mukaan te pääsette "hevonvittuun" kirkon opeilla. 5 vuotta ja kirkko kokee sellaisen mullistuksen, että pääsee kirkkokin lomauttamaan työntekijöitänsä. Mielenkiintoista on ollut huomioida, miten innokkaasti kirkon työntekijät kaivavat luterilaiselle kirkolle täällä kuoppaa ja kuinka laajalla rintamalla se tapahtuu. En minä odota kuinka uskottomat tekee päätöksensä ja eroavat kirkosta. Odotan sitä, kun uskovat lähtee ryminällä kirkosta ja se tulee tapahtumaan ryminällä 5 vuoden aikana.


      • vain_ihminen

        Eihän piispa missän kohtaan sanonut ettei itse uskoisi Jeesuksen syntyneen neitseestä. "On mahdollista kysyä, vaikuttaisiko ratkaisevasti sinun suhteeseesi uskontunnustukseen, jos tutkimus osoittaisi että neitseestäsyntyminen on tullut alkukirkon opetukseen vasta ympäröivän kulttuurin vaikutuksesta?" Itse sain sen käsityksen, että Mäkinen silti itse uskoisi neitseestäsyntymiseen. Se ei vaan välttämättä ole uskon perustava asia, joka vaikuttaisi uskoon ylösnousemuksesta, Jumalasta, Jeesuksesta, syntien anteeksi antamisesta ..jne.

        Mäkinen haastaa jokaisen miettimään, mitä uskontunnustus itselle merkitsee, miksi siinä sanotaan mitä sanotaan ja mikä siinä on oleellisinta. On hienoa, että tänä päivänä papitkin voivat puhua avoimesti kulttuurien vaikutuksesta ja sen värittämästä uskonkuvasta ja tavasta puhua uskosta.

        On hyvä tiedostaa, että historiallinen konteksti liittyy vahvasti siihen mitä on kirjoitettu ylös ja miten. Paavali oli kuitenkin lopulta oman aikansa kasvatti, vaikka kuinka vahvassa uskossa ja Pyhän Hengen vaikutuksen ympäröimänä olisikin ollut... ehkä kannattaisi kysyä itseltään myös "Uskonko Paavaliin, kristinuskon isään... vaiko Jumalaan.


      • wannabe-uskis
        vain_ihminen kirjoitti:

        Eihän piispa missän kohtaan sanonut ettei itse uskoisi Jeesuksen syntyneen neitseestä. "On mahdollista kysyä, vaikuttaisiko ratkaisevasti sinun suhteeseesi uskontunnustukseen, jos tutkimus osoittaisi että neitseestäsyntyminen on tullut alkukirkon opetukseen vasta ympäröivän kulttuurin vaikutuksesta?" Itse sain sen käsityksen, että Mäkinen silti itse uskoisi neitseestäsyntymiseen. Se ei vaan välttämättä ole uskon perustava asia, joka vaikuttaisi uskoon ylösnousemuksesta, Jumalasta, Jeesuksesta, syntien anteeksi antamisesta ..jne.

        Mäkinen haastaa jokaisen miettimään, mitä uskontunnustus itselle merkitsee, miksi siinä sanotaan mitä sanotaan ja mikä siinä on oleellisinta. On hienoa, että tänä päivänä papitkin voivat puhua avoimesti kulttuurien vaikutuksesta ja sen värittämästä uskonkuvasta ja tavasta puhua uskosta.

        On hyvä tiedostaa, että historiallinen konteksti liittyy vahvasti siihen mitä on kirjoitettu ylös ja miten. Paavali oli kuitenkin lopulta oman aikansa kasvatti, vaikka kuinka vahvassa uskossa ja Pyhän Hengen vaikutuksen ympäröimänä olisikin ollut... ehkä kannattaisi kysyä itseltään myös "Uskonko Paavaliin, kristinuskon isään... vaiko Jumalaan.

        Hyvin sanottu. Jumala on ilmoittanut itsensä historiassa. Se pitäisi ottaa vakavasti. Historiassa tapahtuva ilmoitus toteutuu historian ehdoilla. Onhan Jumala historiankin Herra.


      • Kristinuskon kirja.
        wannabe-uskis kirjoitti:

        Hyvin sanottu. Jumala on ilmoittanut itsensä historiassa. Se pitäisi ottaa vakavasti. Historiassa tapahtuva ilmoitus toteutuu historian ehdoilla. Onhan Jumala historiankin Herra.

        Arkkipiispa Kari Mälinen lausui lämpimiä ja positiivisia sanoja tämän palstan avauskommentissaan. Tarkoitus on kieltämättä arvostuksen ansaitsevaa ihmisten ja kirkon lähentämisellä kirkon opin sisällön kertomisellä sen työntekijöiden voimin.

        Tulos on ollut aivan päinvastainen. Tosin en tiedä, olisiko muuta mahdollisuutta edes ollutkaan. Tässäkään kirjoitussarjassa, joka on kohdistettu piispalle hänen käsitystensä selville saamiseksi, ei ole näkynyt nimimerkkiä " arkkikari " eikä edes hänen edustajaakaan.

        Liekö tämä ollut esimerkkinä papeille ja muille kirkon ihmisille heidän käyttäymisessään tällä foorumilla. Nyt on menty jo niin pitkälle, että pappi Sonja antaa jopa valheelisen ilmoituksen aktiivisuudestaan.

        Tosiaan olisi arvostettavaa lukea piispan kommentti tämän kirjoitussarjan perusasiasta uskontunnustuksen realistisesta totuus arvosta ?


      • Kristinuskon kirja. kirjoitti:

        Arkkipiispa Kari Mälinen lausui lämpimiä ja positiivisia sanoja tämän palstan avauskommentissaan. Tarkoitus on kieltämättä arvostuksen ansaitsevaa ihmisten ja kirkon lähentämisellä kirkon opin sisällön kertomisellä sen työntekijöiden voimin.

        Tulos on ollut aivan päinvastainen. Tosin en tiedä, olisiko muuta mahdollisuutta edes ollutkaan. Tässäkään kirjoitussarjassa, joka on kohdistettu piispalle hänen käsitystensä selville saamiseksi, ei ole näkynyt nimimerkkiä " arkkikari " eikä edes hänen edustajaakaan.

        Liekö tämä ollut esimerkkinä papeille ja muille kirkon ihmisille heidän käyttäymisessään tällä foorumilla. Nyt on menty jo niin pitkälle, että pappi Sonja antaa jopa valheelisen ilmoituksen aktiivisuudestaan.

        Tosiaan olisi arvostettavaa lukea piispan kommentti tämän kirjoitussarjan perusasiasta uskontunnustuksen realistisesta totuus arvosta ?

        Klassisessa teologiassa neitseestä syntyminen on nähty tärkeänä oppina, koska se on liitetty Jeesuksen synnittömyyteen. Myöhemmin dogmin merkitys kristinuskon kokonaisuudessa tuntuu vähentyneen. Mielenkiintoista on, että Markuksen evankeliumissa ei ole minkäänlaisia Jeesuksen lapsuuskertomuksia.

        Jos kirkko ja piispat opettavat asioista yhdellä tapaa ja sanovat muiden tapojen olevan vääriä, se olisi varmaankin monien mielestä oikein. Tällainen uskonnollisuus tuntuu houkuttelevan sitoutuneita jäseniä. Toisaalta arkkipiispa esimerkillään näyttää, että kirkon sisällä on tilaa ajatella ja pohtia asioita itsenäisesti.

        Minusta on hyvinkin mielekästä kysyä, mikä neitseestä syntymisen merkitys on kirkon uskolle ja omalle uskolle. Ehkä se on suuri?

        Eetu, pappi


      • luoja paratkoon näit
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Klassisessa teologiassa neitseestä syntyminen on nähty tärkeänä oppina, koska se on liitetty Jeesuksen synnittömyyteen. Myöhemmin dogmin merkitys kristinuskon kokonaisuudessa tuntuu vähentyneen. Mielenkiintoista on, että Markuksen evankeliumissa ei ole minkäänlaisia Jeesuksen lapsuuskertomuksia.

        Jos kirkko ja piispat opettavat asioista yhdellä tapaa ja sanovat muiden tapojen olevan vääriä, se olisi varmaankin monien mielestä oikein. Tällainen uskonnollisuus tuntuu houkuttelevan sitoutuneita jäseniä. Toisaalta arkkipiispa esimerkillään näyttää, että kirkon sisällä on tilaa ajatella ja pohtia asioita itsenäisesti.

        Minusta on hyvinkin mielekästä kysyä, mikä neitseestä syntymisen merkitys on kirkon uskolle ja omalle uskolle. Ehkä se on suuri?

        Eetu, pappi

        Mistä sinä palkkasi oikein revit.


      • ateistix
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Klassisessa teologiassa neitseestä syntyminen on nähty tärkeänä oppina, koska se on liitetty Jeesuksen synnittömyyteen. Myöhemmin dogmin merkitys kristinuskon kokonaisuudessa tuntuu vähentyneen. Mielenkiintoista on, että Markuksen evankeliumissa ei ole minkäänlaisia Jeesuksen lapsuuskertomuksia.

        Jos kirkko ja piispat opettavat asioista yhdellä tapaa ja sanovat muiden tapojen olevan vääriä, se olisi varmaankin monien mielestä oikein. Tällainen uskonnollisuus tuntuu houkuttelevan sitoutuneita jäseniä. Toisaalta arkkipiispa esimerkillään näyttää, että kirkon sisällä on tilaa ajatella ja pohtia asioita itsenäisesti.

        Minusta on hyvinkin mielekästä kysyä, mikä neitseestä syntymisen merkitys on kirkon uskolle ja omalle uskolle. Ehkä se on suuri?

        Eetu, pappi

        "Toisaalta arkkipiispa esimerkillään näyttää, että kirkon sisällä on tilaa ajatella ja pohtia asioita itsenäisesti."

        Paljonko kirkon sisällä ajatellaan, että jumalaa ei ole ja oko tarina on hölynpölyä?


      • Kristinuskon kirja
        ateistix kirjoitti:

        "Toisaalta arkkipiispa esimerkillään näyttää, että kirkon sisällä on tilaa ajatella ja pohtia asioita itsenäisesti."

        Paljonko kirkon sisällä ajatellaan, että jumalaa ei ole ja oko tarina on hölynpölyä?

        Kiitos vastauksestasi arkkipiispan puolesta. Kuitenkin rohkenen toivoa Kari Mäkisen itsensä kertovan kirkon totuuden neitseellisestä syntymästä uskontunnuksineen.

        Jeesuksen poislähtö oli noin 30 ja ensimmäinen kirjoitus oli Paavalin ensimmäinen kirje noin 50, joka ei tiennyt mitään neitseellisestä syntymästä. Tuntuu täysin käsiitämättömältä, että Jumala kutsuessaan Paavalin sanansaattajaksi ei ilmoittanut hänelle mitään neitseellisyydestä. Markuksen evankeliumi noin 70, ei tiennyt neitseellisyydestä, joka tuli esiin vasta 60-70 vuotta Jeesuken poismenon jälkeen.

        Historian mukaan jeesus tuomittiin yhteiskuntaa vastaan tekemistään rikkomuksista. Siis oliko hän synnitön ?

        Neitseellisen syntymän merkitys kuten kaikkien muidenkin tarujen merkitys on siinä, että loogisen ajattelukyvyn omaavat ihmiset kaikkoavat kirkon opista. Olen yksi esimerkki siitä.

        Ymmärrän kyllä arkkipiispan hiljaisuuden.


      • Kristinuskon kirja kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi arkkipiispan puolesta. Kuitenkin rohkenen toivoa Kari Mäkisen itsensä kertovan kirkon totuuden neitseellisestä syntymästä uskontunnuksineen.

        Jeesuksen poislähtö oli noin 30 ja ensimmäinen kirjoitus oli Paavalin ensimmäinen kirje noin 50, joka ei tiennyt mitään neitseellisestä syntymästä. Tuntuu täysin käsiitämättömältä, että Jumala kutsuessaan Paavalin sanansaattajaksi ei ilmoittanut hänelle mitään neitseellisyydestä. Markuksen evankeliumi noin 70, ei tiennyt neitseellisyydestä, joka tuli esiin vasta 60-70 vuotta Jeesuken poismenon jälkeen.

        Historian mukaan jeesus tuomittiin yhteiskuntaa vastaan tekemistään rikkomuksista. Siis oliko hän synnitön ?

        Neitseellisen syntymän merkitys kuten kaikkien muidenkin tarujen merkitys on siinä, että loogisen ajattelukyvyn omaavat ihmiset kaikkoavat kirkon opista. Olen yksi esimerkki siitä.

        Ymmärrän kyllä arkkipiispan hiljaisuuden.

        "Kristinuskon kirjalle": Minusta viestisi kannalta mielenkiintoinen on Paavalin fillippiläiskirjeen luku 2, jakeet 5-11. Tämä kohta on hengeltään hyvin lähellä Johanneksen evankeliumin alkua, jossa Sana tulee lihaksi. Muistaakseni filippiläiskirjeen kohta on hyvin vanhaa materiaalia, jota Paavali tässä lainaa. Kyseessä on niin kutsuttu kolmimuotoinen kristologia: Jeesus ennen maanpäällistä elämää, Jeesus Nasaretilaisen elämä, Jeesus taivaassa.
        (Kristologia=oppi Kristuksesta)

        Onko kirkon uskoa mahdollista sanoittaa uudelleen? Minulle arkkipiispa Mäkinen on henkilö, joka ei toista kaikkein perinteisimpiä lauseita. Vai katoaako kaikelta pohja, jos asioita pohditaan kriittisemmin eikä kaikkia oppeja pidetä ytimeen kuuluvana?

        Eetu, pappi


      • Kristinuskon kirja.
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        "Kristinuskon kirjalle": Minusta viestisi kannalta mielenkiintoinen on Paavalin fillippiläiskirjeen luku 2, jakeet 5-11. Tämä kohta on hengeltään hyvin lähellä Johanneksen evankeliumin alkua, jossa Sana tulee lihaksi. Muistaakseni filippiläiskirjeen kohta on hyvin vanhaa materiaalia, jota Paavali tässä lainaa. Kyseessä on niin kutsuttu kolmimuotoinen kristologia: Jeesus ennen maanpäällistä elämää, Jeesus Nasaretilaisen elämä, Jeesus taivaassa.
        (Kristologia=oppi Kristuksesta)

        Onko kirkon uskoa mahdollista sanoittaa uudelleen? Minulle arkkipiispa Mäkinen on henkilö, joka ei toista kaikkein perinteisimpiä lauseita. Vai katoaako kaikelta pohja, jos asioita pohditaan kriittisemmin eikä kaikkia oppeja pidetä ytimeen kuuluvana?

        Eetu, pappi

        Paavalin kirjeet huolimatta hyvistäkin kommenteista ovat ihmisen kirjoittamia. Johanneksen evankeliumin suhteen, niin siitä on erinomainen perusta sen uskottavuudesta kuulevan kirkon kirjoituksessa " Loppiaisen aika ". Siinä toiseksi viimeinen kirjoitus.

        Kirkon OPPI pitää läpikäydä täydellisen reformaation ja perustua YKSINOMAAN Jeesuksen välittämään sanomaan Jumalan tahdosta perimätiedon todennäköisyydellä.

        Muuten pappi Eetu et kommentoinut ollenkaan mainitsemiani näkökohtia aivan kirkon edustajien menettelytavan mukaisesti.


    • Myto Logia

      Ja se paljastaan nyt antikristillisen todellisen karvansa, sarvineen ja hampaineen, eikä vain ilmesty epämääräisissä mustetahroissa, kuten Lutherin huonetoveriana ollessaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitaisko olla kavereita?

      Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      24
      4312
    2. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      13
      2968
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      14
      1229
    4. Kerro kaivattusi

      Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      43
      955
    5. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

      Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      22
      950
    6. PURRA TULEE !

      Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      117
      783
    7. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

      Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      38
      756
    8. Minkä vuoksi

      Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      37
      754
    9. Vain 30-40v mies on kuuma

      Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      107
      719
    10. Mikään ei ole ikuista

      Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      135
      677
    Aihe