Kommuuni!

No, nyt vasta hieno keksintö syntyi...aatelkaas, jos me palstalesket, ikäneidot, vanhatpojat, perustettas kommuuni. Ittellein tuli kuvitelmissain niin hauskaa, että het piti kirjottaa tänne. Eiköhän meitä aikamoinen määrä kertyskin.
Asiantuntemusta, tietoa, taitoa, kykyjä riittäs joka hommaan. Palstan leskimiehistä en tiiä, onko paljonkin...mutta herranen aika...onhan ainkin Ruune, jonka olettasin viel olevan vappaan. Mutta mitenkä lie, vois suivaantuu äkkii meihin tai ruveta johtohommiin ja koko talloo komentammaan.
Olis meillä hurja joukko kaikenlaisii virtuooseja...kulttuuria alalta kuin alalta, varmaan suurenmoisii kokkeja, viljelysexperttejä, kutojia ja virkkaajia, saunaleskii ym...ym.
Mie varraisin halonhakkuupaikan ja pyykkäri voisin olla ( synnynnäinen pyykkäri Portugalista!), laulaa lurauttelisin "kielillä" ja runoja laususkelisin...kinasteluhetkiinki oisin valmis tarvittaissa.
Herraisä miten hauskaa!
Sitte sinisirkku vois opettaa meille rivitanssii, kellä nyt viel jalka nousee. Voitas järjestää kyläläisille iltamii....leskien Riverdance, voitas saaha mainetta ja kunniaaki.
Alkaa kohta mennä mahottommiin miun kuvitelmat, mutta mitäs mieltä palstan väki....oisko lähtijöitä, ja minkä alan hommii varraisitte ittellenne.

117

1203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Kukkahame*

      Kaiken kaikkiaan kerrassaan hyvä idea.
      Sitten vaan hakemaan autiotilaa jossa asuttavat rakennukset, suht' koht' hyväkuntoiset, eikä missään tiettömien taipaleiden takana.
      Onhan niitä jo ollutkin, tarvitaan vain joku joka organisoi, sellainen jolla on lakipykälistä ja muutenkin yleistietoa yhdestä jos toisestakin asiasta.
      Tekisi laskelmat mitä tarvitaan ja millä eletään!
      Kannatetaan kuljetaan silmät auki ja loput aistit avoimina, että saadaan jotain näkymää.
      Eikös joku rajanpinta kunta vaikeroinut kun asukkaat muuttaa ja koulut autioituu, ihan tässä hymy nyppii suupieliä!

      • Mökin Mimmi

        Parempi on akkojen ja ukkojen pysytellä vaan Kahvipirtissä. Ei tule pahempia kolhuja, kun vaan virtuaaliset. Voi, voi, jos nämä "palstakunkut ja -kunigattaret joutuis silmäten, niin ei kauuaa kuluis kun piipaa autot tanhualle törhtäisi.
        Pysytelkää vaan kukin kotonanne, tänne tanhuville sopii mustelmat, kuin muistelmat, saamme me nurkissa nyhjääjätkin osallistu, DDDDDDDDDDDD.................... Susmorsii vaan on nii sosiaaline...


      • marja-liisa----

        Voisinkos minä laittaa ne kukkapenkit, ja kasvimaat alkuun, olis vähän kokemusta. Ja perunarieskaa voisin paistaa, ja keittää tohraperua. Ja kaikkea muutakin, semmosta ei kovin nykyaikaista, osaisin tehdä.
        Niin taas innolla olin mukaan tulemassa, että kirjautuminen jäi.


      • ilman mökkiä
        marja-liisa---- kirjoitti:

        Voisinkos minä laittaa ne kukkapenkit, ja kasvimaat alkuun, olis vähän kokemusta. Ja perunarieskaa voisin paistaa, ja keittää tohraperua. Ja kaikkea muutakin, semmosta ei kovin nykyaikaista, osaisin tehdä.
        Niin taas innolla olin mukaan tulemassa, että kirjautuminen jäi.

        Varsinainen jarru olet. Onhan ne kahvipirttiläiset ihan vapaita menemään ja tulemaan vaikka mihin kommuuniin. Ja eivät ole riitaista sakkia ollenkaan. Toinen toistaan kaipailevat, jos päivän erossa ovat.


      • sinisirkku-
        Mökin Mimmi kirjoitti:

        Parempi on akkojen ja ukkojen pysytellä vaan Kahvipirtissä. Ei tule pahempia kolhuja, kun vaan virtuaaliset. Voi, voi, jos nämä "palstakunkut ja -kunigattaret joutuis silmäten, niin ei kauuaa kuluis kun piipaa autot tanhualle törhtäisi.
        Pysytelkää vaan kukin kotonanne, tänne tanhuville sopii mustelmat, kuin muistelmat, saamme me nurkissa nyhjääjätkin osallistu, DDDDDDDDDDDD.................... Susmorsii vaan on nii sosiaaline...

        kesälampaita otetaan ja Ruune sais sen sikapossunsakin, siinä olis talven liha ja kaalisoppa-ainekset!
        Kanoja pitää kans olla, että saadaan tuoreita munia. Perunat tieteskin omasta takaa ja SkillaNi opastais vihannesviljelyn.
        Aletaan vaan, hauskaahan meillä olisi, minä lupaan soittaa mandoliinillä laulun säestäjänä.Kyllä siellä muisteloiltoja voi pitää ja ohjelmia keksiä!---- Oikein hyvä idea! Pienet välienselvittelyt vain piristää ilmapiiriä, ja taas oltais ylimmät ystävät! Aputoimittaja on ainakin leskimies:DDDDDDD


      • mutta marjaliisa
        marja-liisa---- kirjoitti:

        Voisinkos minä laittaa ne kukkapenkit, ja kasvimaat alkuun, olis vähän kokemusta. Ja perunarieskaa voisin paistaa, ja keittää tohraperua. Ja kaikkea muutakin, semmosta ei kovin nykyaikaista, osaisin tehdä.
        Niin taas innolla olin mukaan tulemassa, että kirjautuminen jäi.

        sinullahan on se ukko, leskiä ja eronneitä sinne kaipaillaan ! Pian piirittävät sinun ukkoas kaikki kiihkeet lesket, mitenkä sitä kaikki jaksaa tyytyväisinä pittää, vaikkois hyväkuntonenkin. Saa nähä kuka mies ensmäisenä ilmottautuu.


      • *Kukkahame'
        ilman mökkiä kirjoitti:

        Varsinainen jarru olet. Onhan ne kahvipirttiläiset ihan vapaita menemään ja tulemaan vaikka mihin kommuuniin. Ja eivät ole riitaista sakkia ollenkaan. Toinen toistaan kaipailevat, jos päivän erossa ovat.

        Eihän tässä kirjautumisella suurta hätää, kunhan asiaa tulee ja kertoo mitä osaa.
        Voisin kutoa matot verhot ja pöytäliinat, ja sitten sukat ja tumput, tietysti iltapuhteilla, päivän avustaisin kuka apua tarvitsisi, vaikka kerppujen tekoa kesäisin, tietääköhän kukaan mitä tuolla tarkoitin, mitä väliä lampaat niistä talvella tykkää.
        Kyllä tästä vielä hyvä tulee, kun mietitään.
        Ryytejä olisi hyvä olla, vaikka myyntiin asti ;-DD

        Voi ne kukkapenkit on ihania, se antaa niin kauniin kuvan pihasta ja talon asukkaista.


      • mutta marjaliisa kirjoitti:

        sinullahan on se ukko, leskiä ja eronneitä sinne kaipaillaan ! Pian piirittävät sinun ukkoas kaikki kiihkeet lesket, mitenkä sitä kaikki jaksaa tyytyväisinä pittää, vaikkois hyväkuntonenkin. Saa nähä kuka mies ensmäisenä ilmottautuu.

        pittää soppii, saapko olla yövieraita. Onko hyväkuntonen siun ukkois?


      • susmorsian kirjoitti:

        pittää soppii, saapko olla yövieraita. Onko hyväkuntonen siun ukkois?

        Marja-Liisan ukkoo tarkotus oli kysästä....


      • *Kukkahame' kirjoitti:

        Eihän tässä kirjautumisella suurta hätää, kunhan asiaa tulee ja kertoo mitä osaa.
        Voisin kutoa matot verhot ja pöytäliinat, ja sitten sukat ja tumput, tietysti iltapuhteilla, päivän avustaisin kuka apua tarvitsisi, vaikka kerppujen tekoa kesäisin, tietääköhän kukaan mitä tuolla tarkoitin, mitä väliä lampaat niistä talvella tykkää.
        Kyllä tästä vielä hyvä tulee, kun mietitään.
        Ryytejä olisi hyvä olla, vaikka myyntiin asti ;-DD

        Voi ne kukkapenkit on ihania, se antaa niin kauniin kuvan pihasta ja talon asukkaista.

        myöhemmin tuolla jo kyselinkin.
        Kenenkähän metästä mentäs halakopuita kans etukätteen kaatamaan, voisin klapeja sitten haloskella. Oon aika kova tyttö hakkailemmaan.


      • Katleija neljä
        sinisirkku- kirjoitti:

        kesälampaita otetaan ja Ruune sais sen sikapossunsakin, siinä olis talven liha ja kaalisoppa-ainekset!
        Kanoja pitää kans olla, että saadaan tuoreita munia. Perunat tieteskin omasta takaa ja SkillaNi opastais vihannesviljelyn.
        Aletaan vaan, hauskaahan meillä olisi, minä lupaan soittaa mandoliinillä laulun säestäjänä.Kyllä siellä muisteloiltoja voi pitää ja ohjelmia keksiä!---- Oikein hyvä idea! Pienet välienselvittelyt vain piristää ilmapiiriä, ja taas oltais ylimmät ystävät! Aputoimittaja on ainakin leskimies:DDDDDDD

        Sinisirkku-, ihanko Römpsänperälle muuttaisit. Mää en sinne sopis varmaste ollenkka, ko olen nii muvavuurerakas ja laiskanpuoleiseks tulnu. Mää sain jo lapsen tarppeksein kuakkimisist, halohakkuist ja lehmätte kaitsemisist ja siaruokkimisist ja ennekaikke sarkatolkul juurikkaitte harventamisest. Eikä olsis mittän rauhaa, ko noi yli energiset puuha-akat ja -ukot panisiva koko mun maailman sekasi. Mut en mää sitä san ettettttete saisi kommuunuan pysty pökät. Pankka toimeks vaa.


      • Katleija neljä kirjoitti:

        Sinisirkku-, ihanko Römpsänperälle muuttaisit. Mää en sinne sopis varmaste ollenkka, ko olen nii muvavuurerakas ja laiskanpuoleiseks tulnu. Mää sain jo lapsen tarppeksein kuakkimisist, halohakkuist ja lehmätte kaitsemisist ja siaruokkimisist ja ennekaikke sarkatolkul juurikkaitte harventamisest. Eikä olsis mittän rauhaa, ko noi yli energiset puuha-akat ja -ukot panisiva koko mun maailman sekasi. Mut en mää sitä san ettettttete saisi kommuunuan pysty pökät. Pankka toimeks vaa.

        Hieno merenrata tai järvenranta huvila se olla pitää. Ei mitään työ rupeemia . Mentäis leppäämään ,ollaanhan me jo työmme tehneet. Huviteltais yhdessä . Siinä ei sitten riitaakaan tulis.


      • sinisirkku-
        Katleija neljä kirjoitti:

        Sinisirkku-, ihanko Römpsänperälle muuttaisit. Mää en sinne sopis varmaste ollenkka, ko olen nii muvavuurerakas ja laiskanpuoleiseks tulnu. Mää sain jo lapsen tarppeksein kuakkimisist, halohakkuist ja lehmätte kaitsemisist ja siaruokkimisist ja ennekaikke sarkatolkul juurikkaitte harventamisest. Eikä olsis mittän rauhaa, ko noi yli energiset puuha-akat ja -ukot panisiva koko mun maailman sekasi. Mut en mää sitä san ettettttete saisi kommuunuan pysty pökät. Pankka toimeks vaa.

        No ei, ajatus Römpsänperän maalaismaisemasta ei ole tullut mieleenikään! Se on taas Ruunen luomus.
        Maalaiselämä on itsessään viehättävää. Olenhan sen kokenut aikanaan, täysissä voimissa ollessani.

        Aivan realistinen olen mahdollisuuksistani suuremmassa mittakaavassa toteuttaa kaikkea sitä työmäärää, mitä siihen liittyy.

        Eläkeläisenä olo tässä hauskassa "kommuuniajatuksessa" viehättää...oloneuvoksenakin maaseudussa on paljon viehättävää...ihmisissäkin:D Tulee lähinnä mieleen Tsehov'in huvilaelämän kuvailut, ripaus romantiikkaa, teeaterioita, tarinoita ja hieman henkistä kanssakäymistä muiden kanssa:) Mukaan vaan Katleija4.


      • susmorsiin
        sinisirkku- kirjoitti:

        No ei, ajatus Römpsänperän maalaismaisemasta ei ole tullut mieleenikään! Se on taas Ruunen luomus.
        Maalaiselämä on itsessään viehättävää. Olenhan sen kokenut aikanaan, täysissä voimissa ollessani.

        Aivan realistinen olen mahdollisuuksistani suuremmassa mittakaavassa toteuttaa kaikkea sitä työmäärää, mitä siihen liittyy.

        Eläkeläisenä olo tässä hauskassa "kommuuniajatuksessa" viehättää...oloneuvoksenakin maaseudussa on paljon viehättävää...ihmisissäkin:D Tulee lähinnä mieleen Tsehov'in huvilaelämän kuvailut, ripaus romantiikkaa, teeaterioita, tarinoita ja hieman henkistä kanssakäymistä muiden kanssa:) Mukaan vaan Katleija4.

        nukahdettuani viel tunnin, nyt jaksaa taas. Taivaskin jo turkoosina kuulottaa.
        Juu, Römpsänperälle en tunne vetoa ennää minäkään enkä syrjäseuduille, Keski-Suomi-Häme mulla ajatuksena näin yhtäkkiseltään. Taivasta kun kattelin, niin tuli myös mieleen...entäs Viro, siellä taivas korkeemmalla, on se niin totta. Jos Lääne-Viroon mentäs, päästäs ihan Itämeren äärelle.
        Tilattas sitten muutama armeijan rekka muuttohommiin, ehkäpä vanhoilla suhteilla viel saisin.
        Eihän me nyt ennää hirveetä työnuurastusta, isommalla porukalla saa vähemmälläkin aikaseksi. No pannaan sekkii ajatus itämään. Mites sitä nyt ihan laiskotellen muuteskaan ossais olla, sitä juuri olen kaivannut, fyysistä puuhailua ulkoilmassa. Asuntojen hinnat eivät Virossa ole enää paljoltikaan nousseet, paitsi Tallinnan seutu on tietysti erikseen. Hmmm....Virohan ei ois ollenkaan hullumpi idea.


      • susm.
        susmorsiin kirjoitti:

        nukahdettuani viel tunnin, nyt jaksaa taas. Taivaskin jo turkoosina kuulottaa.
        Juu, Römpsänperälle en tunne vetoa ennää minäkään enkä syrjäseuduille, Keski-Suomi-Häme mulla ajatuksena näin yhtäkkiseltään. Taivasta kun kattelin, niin tuli myös mieleen...entäs Viro, siellä taivas korkeemmalla, on se niin totta. Jos Lääne-Viroon mentäs, päästäs ihan Itämeren äärelle.
        Tilattas sitten muutama armeijan rekka muuttohommiin, ehkäpä vanhoilla suhteilla viel saisin.
        Eihän me nyt ennää hirveetä työnuurastusta, isommalla porukalla saa vähemmälläkin aikaseksi. No pannaan sekkii ajatus itämään. Mites sitä nyt ihan laiskotellen muuteskaan ossais olla, sitä juuri olen kaivannut, fyysistä puuhailua ulkoilmassa. Asuntojen hinnat eivät Virossa ole enää paljoltikaan nousseet, paitsi Tallinnan seutu on tietysti erikseen. Hmmm....Virohan ei ois ollenkaan hullumpi idea.

        Läänevirolla Läänemaata eli Länsi-Viroa, se on Haapsalun ympäristössä olevaa maakuntaa.


      • sinisirkku-
        susm. kirjoitti:

        Läänevirolla Läänemaata eli Länsi-Viroa, se on Haapsalun ympäristössä olevaa maakuntaa.

        tarpeeksi lähelläkin, hieman lauhemmat talvet meren äärellä... kypsytellään rauhassa talven aikana on kiva unelmoida ajatusta...


      • DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
        Mökin Mimmi kirjoitti:

        Parempi on akkojen ja ukkojen pysytellä vaan Kahvipirtissä. Ei tule pahempia kolhuja, kun vaan virtuaaliset. Voi, voi, jos nämä "palstakunkut ja -kunigattaret joutuis silmäten, niin ei kauuaa kuluis kun piipaa autot tanhualle törhtäisi.
        Pysytelkää vaan kukin kotonanne, tänne tanhuville sopii mustelmat, kuin muistelmat, saamme me nurkissa nyhjääjätkin osallistu, DDDDDDDDDDDD.................... Susmorsii vaan on nii sosiaaline...

        En kyl mänis........


      • DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
        susmorsian kirjoitti:

        Marja-Liisan ukkoo tarkotus oli kysästä....

        hih


      • ullamirjami*
        sinisirkku- kirjoitti:

        tarpeeksi lähelläkin, hieman lauhemmat talvet meren äärellä... kypsytellään rauhassa talven aikana on kiva unelmoida ajatusta...

        onkin mennyt asumaan viroon ,Saarenmaalla onkin paljon suomalaisia. Olen käynyt saarenmaalla ja samalla reissulla olin Pärnyssä täyshodossa ,tai kuntolomalla . Jotai sitä vielä olis keksittävä . Manisimme vaikka Pärnyyn tai jonnekkin Kivaan Kylpylään pitämään "kokoontuminen asian tiimoilta" . Mutta ehdottomasti ei miehiä mukaan --siittä vaan tulis .mustasukkaisuus" Raamoja" Sen tiedän ,ja koitan niitä välttää.


    • näin mukava vastaanotto! Het perunamaaki tiiossa ja lampaat ja possut ja laulujen säestyksetki. Aina oon haaveillu possusesta, jota vois sitten kaikki rapsutella ja hellitellä.
      Oon jo tikahtua tässä istuissain. Mutta totta toinenkin puoli. Kyllä on vappaita kouluja Suomenmaassa, niin monet on lakkautettu, isoja luokkahuoneita vois jakkaa puolikkaiks huoneiks, keittiötki on ollu ihan kunnollisii, mahtuu isokin porukka atrioimaan ja isot hellat paistella ja keitellä.
      Jokkainen vois omat tarvittavat kapineensa ja kalunsa tuua. Sitte pitkät pöyät ulkosalle vehreään kukkaiseen pihhaan, syreeneitäki on varmaan viel jälellä. Kesäkuun ehtoina siellä ehtoisina istuksimme ja mandoliini soi. Ihan kyynel herahtaa välillä poskellein, nii ihana on aatos.
      Omavaraisii tietysti oisimme, kaik tehtäs omasta takkaa, joku vois jo ruveta sukkii neuloskelemaan ja kutomataitonen mattoja ja raanuja. Sinisirkku...mars-mars maalaamaan seinille tauluja valmiiks.
      Kummallista kyllä, oon jotenki ihan sisäistäny tään idean. Kukahan ois sellanen orkanisoija-tyyppi, mut ruvetaan ottamaan selvää asioista. Ja kehitellään edelleen.

    • äijänkuvatus

      pääseekö sinne lomalle vaihtelua kaipaava ukkomies tai frouvasihminen Minä en mitään töitä osais, mutta käypikö selvä riihikuiva raha ?

      • ainaha raha tarpeen, ossaatko ees saunaa lämmittää. Minun huoneessain vois jonnain iltana kokkeeks lämmitellä kakluunin kuumaks.


      • saunamajuriksi
        susmorsian kirjoitti:

        ainaha raha tarpeen, ossaatko ees saunaa lämmittää. Minun huoneessain vois jonnain iltana kokkeeks lämmitellä kakluunin kuumaks.

        kelpaisin kyllä, pitää ne saunavuorot vaan sopivasti järjestellä. Kyllä sinne kakluuniis koittasin pökköä pesään laittaa.


      • MHiee
        susmorsian kirjoitti:

        ainaha raha tarpeen, ossaatko ees saunaa lämmittää. Minun huoneessain vois jonnain iltana kokkeeks lämmitellä kakluunin kuumaks.

        Tuo mies joka muka ei osaa mitään, hän haluaa persoonakohtaista ohjausta ja sitähän neitsytkammioissa osataan...

        Huiiiii


      • sinisirkku-
        MHiee kirjoitti:

        Tuo mies joka muka ei osaa mitään, hän haluaa persoonakohtaista ohjausta ja sitähän neitsytkammioissa osataan...

        Huiiiii

        osais viiniä valmistaa, niin olis sekin omista marjoista, niitähän aina opettajan asunnon yhteydessä on. Ja omenapuita ja raparperiä. Minä tiedän kaiken teurastuksesta syksyllä ja pakastimet lihaa täyteen vaan.

        Se on pitkä lantti ruuassa kun pystyy omavaraisuuteen paljossa.

        Aatelkaas, ei kenenkään tarvitsis loppuaankaan jouduttaa, kyllä aina olis auttajia, vessareissullekin molemminpuolin taluttaja.

        Vuokrataan ens kesänä koulu koemielessä, ja katsotaan miten sujuisi:D Hauskalta tuntuu ajatuskin!


      • Kekseliäs-Kesäinen
        sinisirkku- kirjoitti:

        osais viiniä valmistaa, niin olis sekin omista marjoista, niitähän aina opettajan asunnon yhteydessä on. Ja omenapuita ja raparperiä. Minä tiedän kaiken teurastuksesta syksyllä ja pakastimet lihaa täyteen vaan.

        Se on pitkä lantti ruuassa kun pystyy omavaraisuuteen paljossa.

        Aatelkaas, ei kenenkään tarvitsis loppuaankaan jouduttaa, kyllä aina olis auttajia, vessareissullekin molemminpuolin taluttaja.

        Vuokrataan ens kesänä koulu koemielessä, ja katsotaan miten sujuisi:D Hauskalta tuntuu ajatuskin!

        Kalasoppakalat ongin rantakiviltä, olen himo onkija, tuntitolkulla voin istua narrata abborreja rantakaislikosta.
        Matoset löytyy kukkapenkin reunoilta, voi jee se olisi elämää...


      • ujonpuoleinen*
        Kekseliäs-Kesäinen kirjoitti:

        Kalasoppakalat ongin rantakiviltä, olen himo onkija, tuntitolkulla voin istua narrata abborreja rantakaislikosta.
        Matoset löytyy kukkapenkin reunoilta, voi jee se olisi elämää...

        lettupannu, jolla paistaisin räiskäleitä kesäiltojen herkuiks, ja sunnuntaiks paistaisin munkkeja suussa sulavia, mull'on hyvä resepti!

        Jostakin voitas hakee oikeaa maitoa, sais niin hyvää siitä, riisipuuronkii. Ja tehä tuoretta kotijuustoo, sitäkin oon tehnyt monasti.


      • ujonpuoleinen* kirjoitti:

        lettupannu, jolla paistaisin räiskäleitä kesäiltojen herkuiks, ja sunnuntaiks paistaisin munkkeja suussa sulavia, mull'on hyvä resepti!

        Jostakin voitas hakee oikeaa maitoa, sais niin hyvää siitä, riisipuuronkii. Ja tehä tuoretta kotijuustoo, sitäkin oon tehnyt monasti.

        juuri eilen katselin hienoa taloa sieltä Teiskonpuolesta . Käynpä kattomassa joko se on myyty,oli kyllä pikkusen tyyris .


      • saunamajuriksi kirjoitti:

        kelpaisin kyllä, pitää ne saunavuorot vaan sopivasti järjestellä. Kyllä sinne kakluuniis koittasin pökköä pesään laittaa.

        siltä puolen kelepaat kyllä, jos ei eversti ilimesty. Oottelehan nyt rauhassa ja harjottele kunnolla sitä pökön pannoo kakluunniin.


      • Kekseliäs-Kesäinen kirjoitti:

        Kalasoppakalat ongin rantakiviltä, olen himo onkija, tuntitolkulla voin istua narrata abborreja rantakaislikosta.
        Matoset löytyy kukkapenkin reunoilta, voi jee se olisi elämää...

        ajatuksii rupes sekottammaan pökköineen ja himokkuuksinneen...onkimisseen. Laitanpa kuitennii siutki listalle. Pittää se kalamies talossa olla. Minnäi oon himo-kalanystävä.


      • ujonpuoleinen* kirjoitti:

        lettupannu, jolla paistaisin räiskäleitä kesäiltojen herkuiks, ja sunnuntaiks paistaisin munkkeja suussa sulavia, mull'on hyvä resepti!

        Jostakin voitas hakee oikeaa maitoa, sais niin hyvää siitä, riisipuuronkii. Ja tehä tuoretta kotijuustoo, sitäkin oon tehnyt monasti.

        reseptejä talteen laittammaan. Pitäskös meillä lehmäki olla, että saatas kotivoita, voissa pittää kala ja räiskäleet paistaa.


      • ullamirjami kirjoitti:

        juuri eilen katselin hienoa taloa sieltä Teiskonpuolesta . Käynpä kattomassa joko se on myyty,oli kyllä pikkusen tyyris .

        Kyseleppä sinä hintaa, sun muut tilat, maata pitäs kans olla. Viljely ois nii tärkee, voitas pottuu laittaa rutkasti myyntiin saakka. Eikös se Siikli oo parasta.


      • sinisirkku- kirjoitti:

        osais viiniä valmistaa, niin olis sekin omista marjoista, niitähän aina opettajan asunnon yhteydessä on. Ja omenapuita ja raparperiä. Minä tiedän kaiken teurastuksesta syksyllä ja pakastimet lihaa täyteen vaan.

        Se on pitkä lantti ruuassa kun pystyy omavaraisuuteen paljossa.

        Aatelkaas, ei kenenkään tarvitsis loppuaankaan jouduttaa, kyllä aina olis auttajia, vessareissullekin molemminpuolin taluttaja.

        Vuokrataan ens kesänä koulu koemielessä, ja katsotaan miten sujuisi:D Hauskalta tuntuu ajatuskin!

        ehken tarvita, minul on yks pönttö tallessa....siis viininteko-. Ois se sian tapossa hyvä olla kyl mies, veren juoksuttaa ja suolet talteen, saatas sit kunnon makkaratkii.


      • susmorsian kirjoitti:

        ehken tarvita, minul on yks pönttö tallessa....siis viininteko-. Ois se sian tapossa hyvä olla kyl mies, veren juoksuttaa ja suolet talteen, saatas sit kunnon makkaratkii.

        mitenkä iso meiän talon pitänee olla, eihä se sovi, että susparina joutusivat jotku asumaan.
        No, lissää vaan aatoksiin ja sitä pökköä pessään. Kattellaan illemmalla porukan määrää....ja....hmm...miesten kuntoisuutta, liekkö kaikilla ees sotaväkikää käyty.


    • isoäiti*

      Espoossa on Villa Miniato myynnissä mihin ainakin aluksi mahduttaisiin.
      Sus kiltti, teeppä talosta tarjous kaikkine rantoineen, saunoineen päivineen.
      Kun meri kangistuu, niin vois omassa rannassa pitää rusettiluisteluita.
      Taidan mennä ostamaan luistimet.

      • siunki luisteluittes kans. Minusta ei kaupanteossa oo hyötyy, veättäävät nenästä, nii hyväuskonen oon. Kun kouluaikaanki olin kaupassa töissä, nii rupesin puolhinnalla tavaraa myymään, oli nii köyhännäköstä väkkee, että sääliks pisti. No, se oli sen uran loppu.


      • isoäiti*
        susmorsian kirjoitti:

        siunki luisteluittes kans. Minusta ei kaupanteossa oo hyötyy, veättäävät nenästä, nii hyväuskonen oon. Kun kouluaikaanki olin kaupassa töissä, nii rupesin puolhinnalla tavaraa myymään, oli nii köyhännäköstä väkkee, että sääliks pisti. No, se oli sen uran loppu.

        Ihan sieluni silmin voin nähhä susmorseimen laituril onkimas ja sit kipasevan tornikamariin
        nokosil.
        Katoha kuvvii!
        http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/5648717


      • ullamirjami*
        isoäiti* kirjoitti:

        Ihan sieluni silmin voin nähhä susmorseimen laituril onkimas ja sit kipasevan tornikamariin
        nokosil.
        Katoha kuvvii!
        http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/5648717

        Katsoin senlinkin ,ei kelpaa mulle ,ei eres rantasaunaa --ja ei saunaa ollenkaan, ..Täytyy hakea oikeen meille sopiva. Sauna täytyy olla ja perunamaa.


      • Faari 1
        ullamirjami* kirjoitti:

        Katsoin senlinkin ,ei kelpaa mulle ,ei eres rantasaunaa --ja ei saunaa ollenkaan, ..Täytyy hakea oikeen meille sopiva. Sauna täytyy olla ja perunamaa.

        että rantasauna. Kuinkas et sitä huomannut?


      • *Kukkahame*
        Faari 1 kirjoitti:

        että rantasauna. Kuinkas et sitä huomannut?

        Pitkällä on sus jos hankinnoissa, tuo Miniato nyt on liian kallioinen paikka, ei perunat ja porkkanat kalliolla kasva, hintakin niin *alakantissa*.
        Meille pitää olla sellainen nurmikko missä voidaan pelata lentopalloa ja muita hienoja pelejä.
        Kyllä mieleinen vielä löytyy.


      • *Kukkahame* kirjoitti:

        Pitkällä on sus jos hankinnoissa, tuo Miniato nyt on liian kallioinen paikka, ei perunat ja porkkanat kalliolla kasva, hintakin niin *alakantissa*.
        Meille pitää olla sellainen nurmikko missä voidaan pelata lentopalloa ja muita hienoja pelejä.
        Kyllä mieleinen vielä löytyy.

        Että minua ei kelpuuttettais, kun on ukkokin vielä. No kaikki se on nykyään jarruna! Eikös se ukko menis siellä mukana vähän niinkuin maskottina. Ihan on vielä kelkkeä poika, ja kova rakentamaan ja nakertamaan kaikenlaista. On ahkera kuin muurahainen. Pian olis huonommatkin paikat kunnossa. Ja se on valtavan hyvä tanssimaan, ja sillä on upea lauluääni.Toi nuorempana ihan pystyjä laulukilpailuista. Ei tupakoi, eikä varmasti juo kaljaa, ei edes minun tekemä kotikalja sille kelpaa. Että eikö se tämmönen ukko jotenkin menis siellä vaikka talonmiehen nimekkeellä'?
        Jos taas ei, niin täytyy kait minunkin vetää tuloni takaisin.Ei sitä tohdi vanhaa ukkoa yksin tänne korpeen jättää!


      • marja-liisa41
        marja-liisa41 kirjoitti:

        Että minua ei kelpuuttettais, kun on ukkokin vielä. No kaikki se on nykyään jarruna! Eikös se ukko menis siellä mukana vähän niinkuin maskottina. Ihan on vielä kelkkeä poika, ja kova rakentamaan ja nakertamaan kaikenlaista. On ahkera kuin muurahainen. Pian olis huonommatkin paikat kunnossa. Ja se on valtavan hyvä tanssimaan, ja sillä on upea lauluääni.Toi nuorempana ihan pystyjä laulukilpailuista. Ei tupakoi, eikä varmasti juo kaljaa, ei edes minun tekemä kotikalja sille kelpaa. Että eikö se tämmönen ukko jotenkin menis siellä vaikka talonmiehen nimekkeellä'?
        Jos taas ei, niin täytyy kait minunkin vetää tuloni takaisin.Ei sitä tohdi vanhaa ukkoa yksin tänne korpeen jättää!

        Että se on käynyt vastantekokurssin, kyllä syntyy saunavastat saunaan. Ja marjastamaan ja kalastamaankin se on aika epeli, Pari akkaa saa vaikka syltytä koko ajan. Ja kuhafileitä on pannussa aina


      • ullamirjami'
        Faari 1 kirjoitti:

        että rantasauna. Kuinkas et sitä huomannut?

        Katsoin sen uudemman kerran ja huomasinkin että se on varmaankin meidän porukalle ihan sopiva paikka .--Kartasta vaan en huomannut katsoa onko se liian lähellä meluisia liikenneväyliä. Ja jos oikeen asiaa harkitsen --olisi sielläoltava sellainen turvallinen talonmieskin joka osaisi korjata esm rikkuneet sähkölamput että sen semmoset pikkurempat.


    • susmorsiin

      ihanat vastailijat! Tähän aikaan ihan virkeenä jo heräsin ja oon ottanu tavaks nousta, jos ei kerran nukuta. Illalla olin niin sippi ajattelu-ja suunnittelutyöstä, että kupsahin kohtsiltään unneen. Samahan se on, millon nukkuu, kuhan vaan aikansa sikkeesti nukkuu, onnellisena painoin pääni tyynyselle, tuntu kun ois suurenkin rankan työpäivän tehny.
      Mutta ihan oikeesti olin ideastain innostunu, olipa se nyt sitten totta tai haavetta, tosi piristyksen toi päivään. Ihan hellytti nyt aamulla lueskella läpi koko "idealistien" ja lapsenmielensä säilyttäneen joukon osanoton. Näin sitä pittää! Ei olla ikäloppuja me.....monet hymyt ja ihan naurunhörähdykset asiaan kannanotoista tuli. Saatiinpa taas todeta, että innostus ja vilkas mielikuvitus on yksi elämän suolista....hupsista...mites tuon nyt kauniimmin sanos, siis suola.
      Marja-Liisalle pittää vielä oma mielipittein sannoo, että ehottomasti otetaan siunki ukkois mukkaan. Miten lietkää saanu noi hyvänä ukkois piettyykää ja aivan kympin mies onkii, jos numeroissa arvioiaan. Mut sit senverran sanon, että omalla vastuullas otat, ollaan me sen verran intresanttii ja hurmaavaa naisporukkaa!!

      Hau´utellaan nyt tätä aatosta, annetaa kypsyy, eihä myö talven selkää rynnätä, joulukkii jo parin kuukauen kuluttuu ohite. Voiaanha ens vuuen alustaki kattella, josko innostusta vielä riittää. Sukan ja lapsen tekkoo mullaki nyt meneillään näille omille porukoille. Näkyillään!

      • *Kukkahame*

        Yksimielisesti ja hyvillä mielin ollaan tämän asian kanssa puuhasteltu.
        Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, tästä voimme olla varmoja, mukavaa suunnittelua tämä on, ja aina voi löytyä parempi 'vinkki'
        Onhan ne tavarat ajoissa pakattava mitä kukankin sinne mukaan ottaa (-.o), toivossa on hyvä elää.


      • lapsen tekkoo ?

        hyvät hyssykät, oot jo yli 70 !!


      • Arvaa, ja ymmärrä
        lapsen tekkoo ? kirjoitti:

        hyvät hyssykät, oot jo yli 70 !!

        Lapasen tekkoo tietenkin. Opettele vähän oikolukemaan! Noista pikku kirjainvirheistä ei tartte välittää!
        Minäkin ymmärrän hyvin! Pitäishän se jo arvata, että eihän myö lapsia ennää jakseta!


      • ullamirjami*

        On siinä sulla tekemistä ,meinaakkos keinosiemennykseen mennä -kuinkas se ilman miestä käi . Ja voihan sitä ainakin vanhasta muistista .sillain . Kais tiedät.
        Katteeks käy kun aattelen että Sus heti aamutuimaan .


    • Idea on kerrassaan hyvä ja hauska, lähes naurettavan hyvä.

      Minä en kaikenmaailman äijänkäppänöitten ja ämmänkoheloitten kommuunissa rupea elämään. On ntässä itsessäkin mestämistä.

      Tuelen kyllä teitä katsomaan kunhan saatte toimenne toteutettua.

      • hyvä pointti

        kyllä vanhainkodilla on mukavampi, nättejä ja näppäriä Aasian ja Afriikan likkoja on hoitamassa.


      • *Kukkahame*
        hyvä pointti kirjoitti:

        kyllä vanhainkodilla on mukavampi, nättejä ja näppäriä Aasian ja Afriikan likkoja on hoitamassa.

        Marja-Liisalle tässä ajatuksia, eihän kukaan ole rajoittanut miehen mukaan ottoa, kaikki 70 palstalaisia houkutteleva tarjos tämä on.
        Aina on jotain miehistä työtä ja voimaa vaativaa, silloin olisi apu lähellä kun hätä olisi suurin.
        Pitäähän meillä olla ovenavaajat omasta takaa ;-)), kesällä joutaa ovet ottaa saranoilta.
        nyt vaan kaikki ikkunalaudat taimetusta, hyöty ja koristekasveja ... voi että tämä tuntuu hienolta idealta.


      • käpsä - ämmeli
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Marja-Liisalle tässä ajatuksia, eihän kukaan ole rajoittanut miehen mukaan ottoa, kaikki 70 palstalaisia houkutteleva tarjos tämä on.
        Aina on jotain miehistä työtä ja voimaa vaativaa, silloin olisi apu lähellä kun hätä olisi suurin.
        Pitäähän meillä olla ovenavaajat omasta takaa ;-)), kesällä joutaa ovet ottaa saranoilta.
        nyt vaan kaikki ikkunalaudat taimetusta, hyöty ja koristekasveja ... voi että tämä tuntuu hienolta idealta.

        vain lutusampi on susmorsiimen kansainvälisessä kommuunissa elellä. Sitä en tiedä, miten sielläkään työt sujuisi, hauskaa olla pittää niin kauan kun luottoa riittää.


      • katleija4
        käpsä - ämmeli kirjoitti:

        vain lutusampi on susmorsiimen kansainvälisessä kommuunissa elellä. Sitä en tiedä, miten sielläkään työt sujuisi, hauskaa olla pittää niin kauan kun luottoa riittää.

        Perun nuo ylemmät puheeni, sillä ylen ahkera olen ja halonhakkuusta erityisesti tykkään ja voin vaikka auran eteen hevoseksi alkaa ja perunat mullata. Osaan muurata pihalle leivinuunin, jos joku hommaapeltitorven, jotta sauhut saa taivaalle. Ruisleipääkin osaan leipoa ja siinä uunissa paistaa ja leipälahantkalla leivät uunista poimia. Uunin jälkilämpöön pannaan pottiin tattaripuuroa ja ternimaitoa uunijuustoksi. Munst on teil monenlais hyötty, jos porukkanne hualitten.
        Kyl taas ihmettelette, ett ei tost Katleijast selvää ot kukka.


      • jjoutava
        katleija4 kirjoitti:

        Perun nuo ylemmät puheeni, sillä ylen ahkera olen ja halonhakkuusta erityisesti tykkään ja voin vaikka auran eteen hevoseksi alkaa ja perunat mullata. Osaan muurata pihalle leivinuunin, jos joku hommaapeltitorven, jotta sauhut saa taivaalle. Ruisleipääkin osaan leipoa ja siinä uunissa paistaa ja leipälahantkalla leivät uunista poimia. Uunin jälkilämpöön pannaan pottiin tattaripuuroa ja ternimaitoa uunijuustoksi. Munst on teil monenlais hyötty, jos porukkanne hualitten.
        Kyl taas ihmettelette, ett ei tost Katleijast selvää ot kukka.

        Huolin minä Katleijan ja jokahisen teistä sinne kommuuniin. Tervejärrkistä väkeä näyttää olevan, eikä mitään kaukomaille olla perustamassa yhyskuntaa vaan ihan koti nurkille. Minäkään en yksin uskalla palijo mihinkään mennä mutta hyvässä porukassa kyllä.


      • susmorsiin
        jjoutava kirjoitti:

        Huolin minä Katleijan ja jokahisen teistä sinne kommuuniin. Tervejärrkistä väkeä näyttää olevan, eikä mitään kaukomaille olla perustamassa yhyskuntaa vaan ihan koti nurkille. Minäkään en yksin uskalla palijo mihinkään mennä mutta hyvässä porukassa kyllä.

        tännehän on taas tullu ilmotuksii ja kannanottoja.
        Jonni, on joukossa varmaan ihan tervejärkisiiki ja jokunen huima pittää aina olla seassa.
        Monsieur R:n arvasin ihan nappiin...ei se kaikkiin hurjamummojen kanssa minnekkää lähe. Mut eihän me kaiken aikaa voia käsveska käessä ja harsohattu päässä joueta siellä kaiken aikaa kuleskelemaan, mut aatteleppas ko näät meiät iltamissa, ja mitä kykyjä! Oo sitte itekseis.
        Ja hehheh...a-vokkaalin puuttumisesta johtuva lapsus...kyl se sokeripala viel meiänki suussa sullaa, lapsentekohommatha on ihan jees....nykykielellä.
        Hyvä Katleija! Jaetaan sit kahenkesken se halonhakkuuhomma, ja tuollasii herkkujakkii viel ossaat laittaa.
        Käpsä, juu....internationaali pittääki kaikkiin opetella...ei olla työn orjia,ei...huvikseen aherrellaan ja laulellaan "ain laulain työtäs tee..."
        Kuhan tästä jouan, ni otan selvää nykysistä talohinnoista...loma-asunnot on erikseen, hyvissä hinnoissa, mutta muuten vuokra-tai omistustalot ei läheskään Suomen hinnoissa. Tietysti kaikki sielläki kallistu EU:n myötä, mutta noin 25% taas laskivat asumiskustannukset pari vuotta sitten. Sillon meiän siellä assuissahan se tuntukin siellä eläminen puolilmaselta...suomalaiselle vähempivarasellekkii.


      • jjoutava kirjoitti:

        Huolin minä Katleijan ja jokahisen teistä sinne kommuuniin. Tervejärrkistä väkeä näyttää olevan, eikä mitään kaukomaille olla perustamassa yhyskuntaa vaan ihan koti nurkille. Minäkään en yksin uskalla palijo mihinkään mennä mutta hyvässä porukassa kyllä.

        Olkoon mottomme kuitenkin: liika vaatimattomuus kertoo elämättömän elämän surkuteltavasta tilasta.
        Itsekää tässä, noo laiskanpulskea jallii, liiterikirvesmiehenä. Linnun pesäpönttökin valmistui päivässä.

        Taivaanrannanmaalari ilman ilman paperia ja telinettä.


      • ullamirjami*
        capt.cöpenick kirjoitti:

        Olkoon mottomme kuitenkin: liika vaatimattomuus kertoo elämättömän elämän surkuteltavasta tilasta.
        Itsekää tässä, noo laiskanpulskea jallii, liiterikirvesmiehenä. Linnun pesäpönttökin valmistui päivässä.

        Taivaanrannanmaalari ilman ilman paperia ja telinettä.

        Capt, cöpenikillä---mutta turhar tittelit saa jäädä. Ja sinunkaupat sitten ihan heti .
        Minäkin vaan tavallisen Suutari ,jolla olen itseni elättänyt ja vielä jäänyt sukankin varteen. Siksi on kiva haaveilla ,voi jos vanhuus olisikin parempaa ,sotaajan lapsille ,meille tänikäsille.


    • täällähän näkkyy

      ollaan perustamassa uutta kahvipirttiä.

      • sinisirkku-ek

        Kahvipirtti on ihan jees. Tämä ei noudata samoja periaatteita, yks' idea vois olla vierailijoille Bed and brekfeast mahdollisuus. Viihtyy kuka viihtyy pidemmän ajan, Cöpenickin tyylisiä vierailijoita ottaisi vastaan vaimoineenkin ilolla!
        Voi miten viihtyisiä yhteiset juttutuokiot voisivatkaan olla!


      • Mukana tässä
        sinisirkku-ek kirjoitti:

        Kahvipirtti on ihan jees. Tämä ei noudata samoja periaatteita, yks' idea vois olla vierailijoille Bed and brekfeast mahdollisuus. Viihtyy kuka viihtyy pidemmän ajan, Cöpenickin tyylisiä vierailijoita ottaisi vastaan vaimoineenkin ilolla!
        Voi miten viihtyisiä yhteiset juttutuokiot voisivatkaan olla!

        ois yheks yöks tervetullut! Naisii on niin hurjasti, eläkeläisnaisiiki tulloo vastaa oikei suurina parvina.


      • koirankuonolainen*

        Siin hää taas ihmettellöö ja pällistellöö.


      • Pekak
        Mukana tässä kirjoitti:

        ois yheks yöks tervetullut! Naisii on niin hurjasti, eläkeläisnaisiiki tulloo vastaa oikei suurina parvina.

        ei piittat; minä ainakin ota Justiinan mukkaan, pitäähän Justiina kuitenki järjestystä yllä.


      • ss alko jo
        sinisirkku-ek kirjoitti:

        Kahvipirtti on ihan jees. Tämä ei noudata samoja periaatteita, yks' idea vois olla vierailijoille Bed and brekfeast mahdollisuus. Viihtyy kuka viihtyy pidemmän ajan, Cöpenickin tyylisiä vierailijoita ottaisi vastaan vaimoineenkin ilolla!
        Voi miten viihtyisiä yhteiset juttutuokiot voisivatkaan olla!

        listaa tehä, minkätyyliset on tervetulleita.


      • Lauspätk
        ss alko jo kirjoitti:

        listaa tehä, minkätyyliset on tervetulleita.

        Ikuinen opposition edustaja, sinä olisit varmaan aivan sopiva johonkin yksinäisten hurujen puljuun.


      • Osakas miekii
        koirankuonolainen* kirjoitti:

        Siin hää taas ihmettellöö ja pällistellöö.

        järjestys se pittää olla kommuunissakin! Mutta sikäli hyvä, että ovensa saa kiinni, jos yltyy meno liiallisuuteen. Minäin ainaskii pidän asuntoni varalla, jos en viihykkään, satsata voin ylimääräiset tähän kyllä.

        Ja osakkeeni myyn jos ei miellytä. Säännöt ehditään laatia talven mittaan, ne kyll olis tarpeelliset!


      • joukossa hörhöys
        Lauspätk kirjoitti:

        Ikuinen opposition edustaja, sinä olisit varmaan aivan sopiva johonkin yksinäisten hurujen puljuun.

        tiivistyy, taas nähhään. Kahvipirttikin viksumpi paikka.


      • *Kukkahame*
        koirankuonolainen* kirjoitti:

        Siin hää taas ihmettellöö ja pällistellöö.

        Luulen että siellä kommuunissa pyörii mamselia ja mösiöitä aamusta iltaan, kumarretaan ja niiataan niin kuin rotokollassa neuvotaan/ohjataan.
        Susmorsian kunniapaikalla seuraa mitä sattuu näkemään, ja kommentoi sitten iltapuhteella hommien edistymistä.
        Hyvä että meissä löytyy mielikuvituksella varustettuja tosikoita! ;-DD!

        Voi kun tulisi tosi tästä ajatuksesta, jos vielä Saarenmaalta paikka löydetään, kyllä meidän kelpaa.


      • ämmyseni
        joukossa hörhöys kirjoitti:

        tiivistyy, taas nähhään. Kahvipirttikin viksumpi paikka.

        enkä väitä vastaan, ole ja pysyt siellä kahvipirtissä.


      • tänlaatusest
        ämmyseni kirjoitti:

        enkä väitä vastaan, ole ja pysyt siellä kahvipirtissä.

        höpötyksestä


      • EIkukaan
        tänlaatusest kirjoitti:

        höpötyksestä

        väittänyt vastaan.


      • ullamirjami*
        sinisirkku-ek kirjoitti:

        Kahvipirtti on ihan jees. Tämä ei noudata samoja periaatteita, yks' idea vois olla vierailijoille Bed and brekfeast mahdollisuus. Viihtyy kuka viihtyy pidemmän ajan, Cöpenickin tyylisiä vierailijoita ottaisi vastaan vaimoineenkin ilolla!
        Voi miten viihtyisiä yhteiset juttutuokiot voisivatkaan olla!

        järjestettävä oma Sfiitti ,siellähän voisi pitää runoiltoja ja kirjallisuus lukuhetkiä ,sivistystä on oltava ,muuten kulttuuri kärsii.
        Eu-sta haettaisiin apurahoja --niitä sieltä on se Yksi Perusuomalainen varmaanki meille jakamassa.
        Jos hyvin sattuu


      • ullamirjami*

        Me ollaan perustamassa Susmorseimmen avustamalla porukalla sellaista herttaista ikäihmisille sopivaa,ja kaikkien toivomuksia toteutumista, vihdoinkin joku sai ajatuksen --ja mehän ollaankin se ansaittu.
        Kiitos Susmorsein!1


      • yksjonknimeipysperäs
        ullamirjami* kirjoitti:

        Me ollaan perustamassa Susmorseimmen avustamalla porukalla sellaista herttaista ikäihmisille sopivaa,ja kaikkien toivomuksia toteutumista, vihdoinkin joku sai ajatuksen --ja mehän ollaankin se ansaittu.
        Kiitos Susmorsein!1

        kaikkilla olisi hyvä olla ja viihtyisä ilmapiiri,kaikki mukaan jotka sopivat sekalaiseen seurakuntaa.


      • Nimi On
        yksjonknimeipysperäs kirjoitti:

        kaikkilla olisi hyvä olla ja viihtyisä ilmapiiri,kaikki mukaan jotka sopivat sekalaiseen seurakuntaa.

        Sitähän tässä tavoitellaan koko aika.


      • Nimi On kirjoitti:

        Sitähän tässä tavoitellaan koko aika.

        No nyt ihan ns.ihmisten aikaan heräsin ja tuli heti herätessä mieleen siirtolaisuus. Onhan suomalaisiakin ympäri maailmaa. Täytyykin katella, kunhan paremmin herräilee tarkemmin tietoja, missä kaikkialla.
        No, monet ovat huomanneet ja muistavat nää minun muuttamiseni milloin minnekin. Suunnitelmat ovat elävöittäneet, vaikkei itse lähdöstä olisikaan tullut mitään.
        Mikähän maa se nyt olikaan Amerikan puolella, oisko ollut Bogota Kolumbiassa, jonne ehkä kolmisenkymmentä vuotta sitten lähti suomalaisia. Silloin minulla oli ihan vimma, että meidänkin perheen olis pitäny lähtee, mutta miehein sai toppuuteltuu.
        Portugalissahan minulla oli ihan rakennuksetkin valmiina, netissä kuvatkin, sinne olis mahtunut kymmenkunta ihmistä. Lähellä oli sinne lähtö, mutta paikka oli vähän hankala, olis ehdottomasti pitänyt olla oma auto. Sinne oli jo tuolta chatista tulossa väkeä vierailemaankin, siellä oli puutarhat ja kaikki. Unkariin ja mihin kaikkeen oonkaan ollut muuttamassa, mutta sittenhän alkoi innostukseni laimeta, kun tuli ymmärrys, etten enää yksin lähtis minnekään.
        No, Virosta kirjottelen myöhemmin lissää. Mehän voitas sellanen tutustumisretki ensin ens vuoden puolella tehdä sinne Läänemaalle, kuhan otan niistä talomahollisuuksista selvää.


      • *Kukkahame* kirjoitti:

        Luulen että siellä kommuunissa pyörii mamselia ja mösiöitä aamusta iltaan, kumarretaan ja niiataan niin kuin rotokollassa neuvotaan/ohjataan.
        Susmorsian kunniapaikalla seuraa mitä sattuu näkemään, ja kommentoi sitten iltapuhteella hommien edistymistä.
        Hyvä että meissä löytyy mielikuvituksella varustettuja tosikoita! ;-DD!

        Voi kun tulisi tosi tästä ajatuksesta, jos vielä Saarenmaalta paikka löydetään, kyllä meidän kelpaa.

        Minähän se hurjin tässä oon, vanha "tutkimusmatkailija" ennestään. Ihan tohkeissain oon taas...eihän esimerkiks Tampereelta ole Haapsaluun kuin reilusti alle 400 kilometriä.
        Eihän mitään saakaan, jos ei mitään uskalla, eikö totta, ja suunnitelmia voi tehdä aina. Joko oot neulomiset ja kutomiset alottanut, sen verran vilkasin lähtijämäärää, että ainaski kymmenet villasukatki pitäs tehhä.


      • Puskasuleima
        susmorsian kirjoitti:

        No nyt ihan ns.ihmisten aikaan heräsin ja tuli heti herätessä mieleen siirtolaisuus. Onhan suomalaisiakin ympäri maailmaa. Täytyykin katella, kunhan paremmin herräilee tarkemmin tietoja, missä kaikkialla.
        No, monet ovat huomanneet ja muistavat nää minun muuttamiseni milloin minnekin. Suunnitelmat ovat elävöittäneet, vaikkei itse lähdöstä olisikaan tullut mitään.
        Mikähän maa se nyt olikaan Amerikan puolella, oisko ollut Bogota Kolumbiassa, jonne ehkä kolmisenkymmentä vuotta sitten lähti suomalaisia. Silloin minulla oli ihan vimma, että meidänkin perheen olis pitäny lähtee, mutta miehein sai toppuuteltuu.
        Portugalissahan minulla oli ihan rakennuksetkin valmiina, netissä kuvatkin, sinne olis mahtunut kymmenkunta ihmistä. Lähellä oli sinne lähtö, mutta paikka oli vähän hankala, olis ehdottomasti pitänyt olla oma auto. Sinne oli jo tuolta chatista tulossa väkeä vierailemaankin, siellä oli puutarhat ja kaikki. Unkariin ja mihin kaikkeen oonkaan ollut muuttamassa, mutta sittenhän alkoi innostukseni laimeta, kun tuli ymmärrys, etten enää yksin lähtis minnekään.
        No, Virosta kirjottelen myöhemmin lissää. Mehän voitas sellanen tutustumisretki ensin ens vuoden puolella tehdä sinne Läänemaalle, kuhan otan niistä talomahollisuuksista selvää.

        Mut pitäs kattoo, ettei kolhoosi olis matalal paikalla silt varalt jos vesi nousee. Yhres kylpyläski oli ruakasalis simmottinen sininev viiva seinäs, ku merivesi oli joskus noussus sihen asti. Oliks se nyp peräti meetri ja kakskymmentviis senttii.
        Miä olsin innokkaasti tulos mukaaj jos vaa hualitaa.
        Mut yks toivomus olis: Älkäk kertoko Venlastiinalle, ettei se änkep porukkaan. Meinaan, et minuv vapaus on sillom mennyttä. Sehäv vahtaa ja kyttää minuu ku haukka kissampentuu ettev vaa levittele sem persoonast ja perheest juttui. En sunkam miä nys simmottii, vaikka sil onki ihah hullu perhe ja ittes se on oikee kyllähullujen kylähullu.
        Et jos sille voi järjestää porttikiallon.
        Sem miähellek kylläkiv vois luvam myäntää, ku se on hyvä ruuallaittaja ja sotilasarvoltaal lääketiäteej ja kirukian sattumakorpraali nostoväjes. Tarvitaanhas siäl joskus lääkintäpualen apuuki.
        Nii et hyäryllinen se olis. Venlastiina taas on ihan hyörytön. Eihäs se raukka osaa juur muuta ku iltasatui kertoo.
        Et harkikkan ny tätä minun anomusta. Kova halu olis päästäm mukaan.


      • Ramoona*
        Puskasuleima kirjoitti:

        Mut pitäs kattoo, ettei kolhoosi olis matalal paikalla silt varalt jos vesi nousee. Yhres kylpyläski oli ruakasalis simmottinen sininev viiva seinäs, ku merivesi oli joskus noussus sihen asti. Oliks se nyp peräti meetri ja kakskymmentviis senttii.
        Miä olsin innokkaasti tulos mukaaj jos vaa hualitaa.
        Mut yks toivomus olis: Älkäk kertoko Venlastiinalle, ettei se änkep porukkaan. Meinaan, et minuv vapaus on sillom mennyttä. Sehäv vahtaa ja kyttää minuu ku haukka kissampentuu ettev vaa levittele sem persoonast ja perheest juttui. En sunkam miä nys simmottii, vaikka sil onki ihah hullu perhe ja ittes se on oikee kyllähullujen kylähullu.
        Et jos sille voi järjestää porttikiallon.
        Sem miähellek kylläkiv vois luvam myäntää, ku se on hyvä ruuallaittaja ja sotilasarvoltaal lääketiäteej ja kirukian sattumakorpraali nostoväjes. Tarvitaanhas siäl joskus lääkintäpualen apuuki.
        Nii et hyäryllinen se olis. Venlastiina taas on ihan hyörytön. Eihäs se raukka osaa juur muuta ku iltasatui kertoo.
        Et harkikkan ny tätä minun anomusta. Kova halu olis päästäm mukaan.

        Susmorsiamen idea lähti alkuun rajaamalla ukkomiehet ja ukolliset akat pois. Mutta kun täällä on väläytetty mahdollisuuksia antaa ukonkin taidot käyttöön, uskallan laittaa anomuksen vetämään. En minäkään henno omasta rakkaasta kodistani luopua, mutta jospa alkuun vuokrattaisiin se kiinteistö tai jos voisi ostaa lomaosakkeita, osa-aikainen kommuunielämä riittäisi minulle, ja voisin oleilla siellä ilman ukkoakin.

        Minä kannatan Viron rannikkoa ehdottomasti. Ukkoni voisi kalastaa verkoilla silakkaa ja siikaa, kampeloita ja kuhia, katiskoilla saisi haukia ja lahnoja . Minä osaan vähän viroa ja haluaisin opiskella lisää. Minussa on vähän myös veistelijän vikaa, tekisin perinnesoittimia, kuten pajupillejä ja tuulikanteleita, jospa löytyisi iso hauen leukaluukin kanteletarpeiksi. Rytmisoittimet syntyvät omin käsin myös.Keväällä puroon näprättäisiin vesimyllyt ja kaarnalaivat. Kaikissa töissä voisin olla aputyttönä ja kirjoittaa juttuja lehtiin, saataisiin kuuluisuutta ja kenties sponsoreita.


      • susmorsiin
        Ramoona* kirjoitti:

        Susmorsiamen idea lähti alkuun rajaamalla ukkomiehet ja ukolliset akat pois. Mutta kun täällä on väläytetty mahdollisuuksia antaa ukonkin taidot käyttöön, uskallan laittaa anomuksen vetämään. En minäkään henno omasta rakkaasta kodistani luopua, mutta jospa alkuun vuokrattaisiin se kiinteistö tai jos voisi ostaa lomaosakkeita, osa-aikainen kommuunielämä riittäisi minulle, ja voisin oleilla siellä ilman ukkoakin.

        Minä kannatan Viron rannikkoa ehdottomasti. Ukkoni voisi kalastaa verkoilla silakkaa ja siikaa, kampeloita ja kuhia, katiskoilla saisi haukia ja lahnoja . Minä osaan vähän viroa ja haluaisin opiskella lisää. Minussa on vähän myös veistelijän vikaa, tekisin perinnesoittimia, kuten pajupillejä ja tuulikanteleita, jospa löytyisi iso hauen leukaluukin kanteletarpeiksi. Rytmisoittimet syntyvät omin käsin myös.Keväällä puroon näprättäisiin vesimyllyt ja kaarnalaivat. Kaikissa töissä voisin olla aputyttönä ja kirjoittaa juttuja lehtiin, saataisiin kuuluisuutta ja kenties sponsoreita.

        teiänki kans, Puskasuleima ja Ramoona, teretulemast jos minulta kysytään, ilmottautumisii vaan tarkotus.
        Kyl nää on ollu hauskoi päivii, nytkii on mahalihakset ihan kippeet nauramisesta. Kaupoille olin lähös, mut ei mulla tarkalleen ajast oo kiinni mikkään, lyhyesti piti vastata kuitenkin, en malttanu olla.
        Iltapäivällä aattelin yritellä alustavasti Lääne Elu-lehestä ja Taebla-lehestä tiirailla, oisko ilmotuksii vuokrataloista. Kyllä minua ihan tosissaan alkoi tää Itämeri-Läänemeri-projekti kiinnostaa enemmän.
        Lisätään vaan joukkoon ukotkii, ainadan ideat paisuu.
        Laitan tähän nettiosoitteet noihin lehtiin, jos joku muukin haluaa vilkasta näitä lehtii:
        www.le.ee ja www.taebla.ee


      • Mummeli*
        Ramoona* kirjoitti:

        Susmorsiamen idea lähti alkuun rajaamalla ukkomiehet ja ukolliset akat pois. Mutta kun täällä on väläytetty mahdollisuuksia antaa ukonkin taidot käyttöön, uskallan laittaa anomuksen vetämään. En minäkään henno omasta rakkaasta kodistani luopua, mutta jospa alkuun vuokrattaisiin se kiinteistö tai jos voisi ostaa lomaosakkeita, osa-aikainen kommuunielämä riittäisi minulle, ja voisin oleilla siellä ilman ukkoakin.

        Minä kannatan Viron rannikkoa ehdottomasti. Ukkoni voisi kalastaa verkoilla silakkaa ja siikaa, kampeloita ja kuhia, katiskoilla saisi haukia ja lahnoja . Minä osaan vähän viroa ja haluaisin opiskella lisää. Minussa on vähän myös veistelijän vikaa, tekisin perinnesoittimia, kuten pajupillejä ja tuulikanteleita, jospa löytyisi iso hauen leukaluukin kanteletarpeiksi. Rytmisoittimet syntyvät omin käsin myös.Keväällä puroon näprättäisiin vesimyllyt ja kaarnalaivat. Kaikissa töissä voisin olla aputyttönä ja kirjoittaa juttuja lehtiin, saataisiin kuuluisuutta ja kenties sponsoreita.

        Täällähän näitä ois, montakin, Pärnumaal

        http://www.loma-asunto.eu/viro/kohde.asp?cat=275


        Kommuuniin minäkin tulisin vain viikoksi, vaikka se sijaitsisi Pariisissa,

        sitten "Kaipaan nyt vain taas Helsinkiin...niin ja sieltä sitten Espooseen, kotiin:

        http://www.youtube.com/watch?v=OD6Uz2wrNpE


      • Mummeli*

      • Mummeli* kirjoitti:

        kommuuni laitetaan, laitan soimaan teille vielä komean Andrén:

        http://www.youtube.com/watch?v=6wQS3WM3NZk&feature=related

        Se riittäisi minulle.. Voisimme kesällä katsella ,miten sujuu. Sitä voisimme harkita...
        - Ktsotaan kiva paikka ja vuokrataan se muutamaksi kuukaudeksi..
        -Menemme sinne ja katsomme,mitä sinne pitää hankkia ja miten asiat järjestyisi parhaiten..
        -Kun kaikilla on jo ikää,niin emme kovasti jaksa enää tehdä työtä..
        -Jos ensimmäinen kesä on mukava ja viihtyisä,niin vuokraisimme sitten vasta jatko-aikaa..
        -On kovasti ,mielenkiintoisia ihmisiä,joten ei siellä ikävä tulisi..
        -Riitoja pelkään,en niitä jaksa oikein.. Olen huomannut,että riitoja syntyy ,miltei tyhjästä..
        - Tilaa pitäisi olla senverran,että voisi vetäytyä välillä omiin oloihinsa.
        - Kovin osaavia ihmisiä sinne on tulossa,joten eiköhän pärjättäisi..
        -Kyllä miehiä pitä olla myös,että saadaan asioihin mies-näkökulmaa.
        - Asiaa mietitään nyt rauhassa ,tämän talven..Eiköhän siitä jotain synny!
        Hyvä idea..t.Irkku


    • susmorsiin

      Kun olen nopean toiminnan ihminen, niin aluksi puolittain leikkimielellä aloitettu asia olisi nyt toteutettavissa.
      Kyllä alkaisin ihan tosissani toimia nyt, jos oikeasti lähtijöitä Viroon olisi...niin olen joittenkin osalta käsittänyt. Olisihan hauskaa toteuttaa tällainen aika erikoinen idea, että keskustelupalsta 70 saa aikaiseksi tällaisen hommelin, ja sitä paitsi luulen tulevan tällä tavalla edullisemmaksi, moni voi olla myös saamaton lähtemään yksin tai ei yksinkertaisesti tule lähdetyksi. Ja sitäpaitsi vielä...olemme jollain lailla aika tuttujakin, ainakin virtuaalisesti. Voisimme yrittää, saammeko toteutettua tällaisen epätavallisen ajatuksen, moni ei varmasti enää näissä i´issä jaksa tai viitsi yksin lähteä enää minnekään.
      Siis:
      Paikka olisi Länsi-Viro, Haapsalun ympäristö, noin 100 kilometriä Tallinnasta, jonne mm. kulkee useita busseja päivittäin. Yrittäisimme hankkia talon tai useampia (jos tarve ja mahdollisuus), mielestäni mahdollisimman vaatimaton, kuitenkin kaiken tarpeellisen olevan siellä. Mahdollisimman läheltä Itämerta, tietyksi ajaksi vuokralle, esimerkiksi aluksi vaikkapa 1.3.-31.8.2011.
      Kun tämä minun virolainen ystäväni jelppaa, hänhän asuu itse siellä, käy vain välillä Suomessa töissä, tulee huomenna luokseni, jotta voin suunnitelmamme hänelle tarkemmin kertoa. Voisimme siis ottaa viikonloppuna selvää, millainen tilanne on siellä yleensä, hintatasot jne.
      Varmat lähtijät voisivat vaikka heti ilmottautua (etusija), toiset viimeistään maanantaina, jolloin olemme selvittäneet toivottavasti em. tilanteet.
      Miksi täällä kuivettua viimeisinä vuosinaan, jos mahdollisuus kokea vielä jotain uutta. Sitäpaitsi aatelkaa, miten jännää toteuttaa tällainen juttu. Toivon nyt, että saamme Toivon kanssa aikaiseksi ne tietyt asiat, joista mainitsin.
      Tv. susmorsian

      • sinisirkku-

        tuo aika on varhain keväällä, hieman vielä kylmää, mutta ei varmaan kaikki koko kesää oliskaan. Kun saan mökin myytyä kalusteieen päivineen olen vapaa siitä, lähden kokeilemaan ideaasi innolla. Kyllähän meren rannalla aina on ihanaa, uida ja kalastaa!


      • Olen mukana ,kunhan saadaan lisää tietoa . Minulle voi lähettää sähköpostia ,se on minun profiilissani ,toivon että kaikki jotka ovat asiasta kiinnostuneita ,jakaisimme Sähköpostimme ,.koska tämä yleisellä kirjoittelu siinävaiheessa kun on tiedettävä asioista enemmän olisi se enemmän asiapohjalla---vai mitä arvelette.


      • susmorsiin
        ullamirjami kirjoitti:

        Olen mukana ,kunhan saadaan lisää tietoa . Minulle voi lähettää sähköpostia ,se on minun profiilissani ,toivon että kaikki jotka ovat asiasta kiinnostuneita ,jakaisimme Sähköpostimme ,.koska tämä yleisellä kirjoittelu siinävaiheessa kun on tiedettävä asioista enemmän olisi se enemmän asiapohjalla---vai mitä arvelette.

        minäkin. Nyt oon touhottanut liikaa, selitän tässä myöhemmin, kunhan vähän tokenen.
        Toki asiat ovat ihan kuin tuossa olen kertonut, otetaan selvää jne. mutta muista mietteistä.


      • jjoutava
        susmorsiin kirjoitti:

        minäkin. Nyt oon touhottanut liikaa, selitän tässä myöhemmin, kunhan vähän tokenen.
        Toki asiat ovat ihan kuin tuossa olen kertonut, otetaan selvää jne. mutta muista mietteistä.

        Räväkkä juttuhan tämä on, minäkin olen nyt Googlesta tutkinut viron rantoja ja saaria ihan ajan kuluksikin. Eikäh'n kauan ole siitä kun Viro tiedettiin olevan olemassa mutta paljon muuta siitä ei sitten tiedettykään.


      • ullamirjami kirjoitti:

        Olen mukana ,kunhan saadaan lisää tietoa . Minulle voi lähettää sähköpostia ,se on minun profiilissani ,toivon että kaikki jotka ovat asiasta kiinnostuneita ,jakaisimme Sähköpostimme ,.koska tämä yleisellä kirjoittelu siinävaiheessa kun on tiedettävä asioista enemmän olisi se enemmän asiapohjalla---vai mitä arvelette.

        samaa mieltä olenkin, sähköposti sitten käyttöön. Sellanen pika-pika-piikanen kun olen, niin mielestäni ei kyllä kovin hartaasti enää märehditä asiaa, ne jotka lähtee, ne lähtee. Onhan sitä paitsi talo vuokrattava ajoissa, jos siellä yleensä sellaista on, siksi aattelin senkin, että jos jo kevättalvesta vuokrais, vois saada helpommin. Saaremaa on nykysin kyllä eliittipaikka...ei ehkä kovin hinkua Ratioittenkaan naapuriin, vai. Ei minulla ainakaan kovin varaa tuhlailla. Sitäkin aattelin, että jos talo on vuokrattu vaikka 1.3. lähtien, eihän jokaisen ole silloin sinne muutettava, ja kukin voi olla aina aikansa, piipahtaa kotosalla. Bussilla pääsee nopeesti (ja halvalla) laivalle, jopa kolmen tunnin kuluttua on jo Suomessa, olen niin monet kerrat kulkenut. Kuhan nyt se mun äijänkäppänä tulee, saap ruveta heti töihin, en anna ennen ruokaa. Naurattaa kyllä jo etukäteen, virolainen mentaliteetti, ainakin hänellä, on sellanen, että sanoo tulevansa sillon ja sillon. Saattaa olla kuuden tunnin kuluttua tai seuraavana päivänä....ihan hymyillen....tässähän minä.


      • ullamirjami --on min
        susmorsian kirjoitti:

        samaa mieltä olenkin, sähköposti sitten käyttöön. Sellanen pika-pika-piikanen kun olen, niin mielestäni ei kyllä kovin hartaasti enää märehditä asiaa, ne jotka lähtee, ne lähtee. Onhan sitä paitsi talo vuokrattava ajoissa, jos siellä yleensä sellaista on, siksi aattelin senkin, että jos jo kevättalvesta vuokrais, vois saada helpommin. Saaremaa on nykysin kyllä eliittipaikka...ei ehkä kovin hinkua Ratioittenkaan naapuriin, vai. Ei minulla ainakaan kovin varaa tuhlailla. Sitäkin aattelin, että jos talo on vuokrattu vaikka 1.3. lähtien, eihän jokaisen ole silloin sinne muutettava, ja kukin voi olla aina aikansa, piipahtaa kotosalla. Bussilla pääsee nopeesti (ja halvalla) laivalle, jopa kolmen tunnin kuluttua on jo Suomessa, olen niin monet kerrat kulkenut. Kuhan nyt se mun äijänkäppänä tulee, saap ruveta heti töihin, en anna ennen ruokaa. Naurattaa kyllä jo etukäteen, virolainen mentaliteetti, ainakin hänellä, on sellanen, että sanoo tulevansa sillon ja sillon. Saattaa olla kuuden tunnin kuluttua tai seuraavana päivänä....ihan hymyillen....tässähän minä.

        Ihana kerrassaan . Monethan meistä ei yksin lähde. On oltava jonkinlainen ystävä verkko.
        Näitä Terveys kylpylöitähän on Virossa ,niitäkin voisimme käyttää ,voisi olla aika lailla järkevää jos saatais ryhmäalennuksetkin --kuka ottaa selvää-- minäkin avaan näitä matkailusivuja ,sieltä löytyy ihania ja monen hintaisia paikkoja . Idea on kehittämisen arvoinen.

        Monäkin täältä pääsisin Suomaslaisten joukkoon ,Ullamirjami.
        Ps. Sähköposti on minun profiilissani.


      • Kokkeile!

        Oletkos kokeillut itse 120nen mikä linkki on?


      • susmorsian kirjoitti:

        samaa mieltä olenkin, sähköposti sitten käyttöön. Sellanen pika-pika-piikanen kun olen, niin mielestäni ei kyllä kovin hartaasti enää märehditä asiaa, ne jotka lähtee, ne lähtee. Onhan sitä paitsi talo vuokrattava ajoissa, jos siellä yleensä sellaista on, siksi aattelin senkin, että jos jo kevättalvesta vuokrais, vois saada helpommin. Saaremaa on nykysin kyllä eliittipaikka...ei ehkä kovin hinkua Ratioittenkaan naapuriin, vai. Ei minulla ainakaan kovin varaa tuhlailla. Sitäkin aattelin, että jos talo on vuokrattu vaikka 1.3. lähtien, eihän jokaisen ole silloin sinne muutettava, ja kukin voi olla aina aikansa, piipahtaa kotosalla. Bussilla pääsee nopeesti (ja halvalla) laivalle, jopa kolmen tunnin kuluttua on jo Suomessa, olen niin monet kerrat kulkenut. Kuhan nyt se mun äijänkäppänä tulee, saap ruveta heti töihin, en anna ennen ruokaa. Naurattaa kyllä jo etukäteen, virolainen mentaliteetti, ainakin hänellä, on sellanen, että sanoo tulevansa sillon ja sillon. Saattaa olla kuuden tunnin kuluttua tai seuraavana päivänä....ihan hymyillen....tässähän minä.

        Ensinnäkin laitoin sp.osoitteeni tuonne profiiliini vai mikä se nykysin on nimeltään.
        Taivasmaalari tuli kerrankin ajallaan, jopa etuajassa (rasti seinään), toissapäivänä. Piti vaan eilen lähtee takasin näihin Suomen hommiin. Tuossa muutaman kymmenen kilometrin päässä on työpaikkansa, tällä kertaa sonneista huolehtiminen vastuulla ja Kievarin apumiehenä on, joten tarpeen olla paikalla. Selostin tilanteen, alustavasti näkyi kattelevan netistä asioita, mutta sit sanoi, että tuttavien kautta tällanen hoietaan. Onhan niitä esitteitä ja kesäpaikkoja löydettävissä, muttei tällaista meille sopivaa taloa tms. Kiirehän ei vielä ole lainkaan, ja hänet tuntien yheksän vuoden ajalta tiedän, ettei hälläkään koskaan kiire.
        Mitenkähän monesta laivasta ja junasta liekään myöhästyny, se hurjin myöhästyminenhän oli silloin Estonia-laivaan...hän oli silloin Ruotsissa töissä ja hoksasi kesken Haapsalu-Tallinnan matkan bussissa, että taas jäi passi kotiin, joten eikun hakemaan.Sanookin aina toiseksi syntymäpäiväkseen tätä laivan turmiopäivää...no on muitakin, hälle kun aina sattuu ja tapahtuu.
        Niin, jotta homma on käynnissä kyllä, ja sitten kun hän tässä sinne kotipuoleen taas lähtee käymään, asiat ainakin selviävät...jos ei satu Eestin lehissä olemaan ilmoituksia, mutta harvemmin tällaisesta etsimästämme.
        Prikulleen ymmärsi, mistä on kyse.
        No, kuulumisiin taas!


      • minä itse
        Kokkeile! kirjoitti:

        Oletkos kokeillut itse 120nen mikä linkki on?

        minä se en ollut mutta kauhistuin oman postini levitystä tänne.


      • Kysyn vain.
        Kokkeile! kirjoitti:

        Oletkos kokeillut itse 120nen mikä linkki on?

        väärinkäyttänyt aamupöpperössä jonkun tekemää vahinkoa? Kun viestisi on noin varhainen, siitä päättelen sen linkin olleen vielä varhaisemman.


    • eeann

      Kun tuota keskustelua lukee, niin näkee, että yhdellä jos toisella on vielä juoksuaika meneillään, ellei peräti jatkuva sellainen.

      • : )))

        Tulehan sinäkin pattipolvi mukaan juoksuun, hölkätään jos et jaksa juosta!


      • ullamirjami*
        : ))) kirjoitti:

        Tulehan sinäkin pattipolvi mukaan juoksuun, hölkätään jos et jaksa juosta!

        että olet saanut taasen omankullan lähellesi,(ihan kateeks käy).
        Annetaan asian kypsyä ja se on sitten ensivuoden puolella valmis ,kun on oikeen suunniteltu, on sitten mukava lähteä.
        Terveisiä täältä ullamirjamilta ja Jerrycottonilta
        P.S onkoos Jerryllekkin hankittava passi ja omanikin meni juuri vanhalsi , sen onkin nyt aika hakea taas--- mutta suomesta kyllä saisin sen paljon halvemmalla ,kun olen Suomen kansalainen.


      • Ramoona*
        ullamirjami* kirjoitti:

        että olet saanut taasen omankullan lähellesi,(ihan kateeks käy).
        Annetaan asian kypsyä ja se on sitten ensivuoden puolella valmis ,kun on oikeen suunniteltu, on sitten mukava lähteä.
        Terveisiä täältä ullamirjamilta ja Jerrycottonilta
        P.S onkoos Jerryllekkin hankittava passi ja omanikin meni juuri vanhalsi , sen onkin nyt aika hakea taas--- mutta suomesta kyllä saisin sen paljon halvemmalla ,kun olen Suomen kansalainen.

        Meidän koiralla on passi, koska se ainakin helpottaa lemmikkien kuljetusta EU-maasta toiseen. En ole varma, onko se pakollinen. Meidän haukku kulki mukanamme asuntoautossa laivalla Ruotsiin, sieltä ajettiin siltojen ja lauttojen kautta Saksan alppiseuduille ja Itävallan puolelle. Kertaakaan ei passia kysytty.

        Eläinlääkäri antaa passin. Koiralla pitää olla tunnistusta varten mikrosiru, rokotukset kunnossa ja vasta-ainetesti tehtynä. Aikaa pitää varata vasta-ainetestin tuloksiin. Hyvin koira kulki mukana, vuorotellen käytiin museoissa miehen kanssa, viileämmällä ilmalla se vahti autossa, jos ei kauaa viivytty poissa. Kuljimme paljon puistoissa ja luontokohteissa, moneen ravintolaankin on Saksassa koira tervetullut. Pääsihän koirakin isiensä maille. :)

        Mikrosirun hintaa en muista, muuten selvittiin alle 100 eurolla.

        Terveisiä Jerrylle meidän 7-vuotiaalta saksanpaimenkoira Kertulta !


      • susmorsiin
        ullamirjami* kirjoitti:

        että olet saanut taasen omankullan lähellesi,(ihan kateeks käy).
        Annetaan asian kypsyä ja se on sitten ensivuoden puolella valmis ,kun on oikeen suunniteltu, on sitten mukava lähteä.
        Terveisiä täältä ullamirjamilta ja Jerrycottonilta
        P.S onkoos Jerryllekkin hankittava passi ja omanikin meni juuri vanhalsi , sen onkin nyt aika hakea taas--- mutta suomesta kyllä saisin sen paljon halvemmalla ,kun olen Suomen kansalainen.

        juu...kerroinhan kun tyttäreni perhe muutti Espanjaan, just nuo, mitä Ramoona kirjoittelikin. Espanjassa on tiukat määräykset tietyn rotuisista koirista, heillä kun dobermanni, tyttäreni piti siellä vielä käydä psykiatrilla, että on kykenevä pitämään tällaista koiraa...heheh.
        Minäkin Prahaan lähtiessäni vielä passin jouduin hankkimaan, onpahan nyt sitten, kun vanhaksi kerkis entinen. Nyt on viiden vuoden passit ja sormenjäljet otetaan myös. Ai niin...se eurooppalainen sairaanhoitokortti, senhän saa helposti Kelalta. Saa EU maissa saman palvelun, hoidon yms. kuin sen maan kansalaiset, missä on. Esimerkiksi Haapsalussa on hyvä aika iso sairaalakin.
        Sitten ne, jotka vielä ajelevat polkupyörillä, Virossa on ihanteelliset maastot pyöräilylle, eihän juuri mäennyppylääkään teillä ole.


      • ullamirjami*
        ullamirjami* kirjoitti:

        että olet saanut taasen omankullan lähellesi,(ihan kateeks käy).
        Annetaan asian kypsyä ja se on sitten ensivuoden puolella valmis ,kun on oikeen suunniteltu, on sitten mukava lähteä.
        Terveisiä täältä ullamirjamilta ja Jerrycottonilta
        P.S onkoos Jerryllekkin hankittava passi ja omanikin meni juuri vanhalsi , sen onkin nyt aika hakea taas--- mutta suomesta kyllä saisin sen paljon halvemmalla ,kun olen Suomen kansalainen.

        Niin siittä koiranpassista,kiitos tiedoista . Olen kyllä ottanut jo kaikki kaavakkeet ja ohjeet täältä internetistä . Jokin aika sitten.
        Siihen aikaan kun pojalla oli Helsingissä pikkunen firma, tuli meidän Jerryn kanssa sieläkäytyä aika usein. Silloin ei Jerryllä ollut minkäänlaista passia mutta se siru oli sillä jo 9v sitten kun ostin hänet. Ja rokotukset annettiin aina sopivina aikoina. Nyt en ole koiran kanssa Suomessa käynyt moneen vuoteen kun on se passi-pakko.
        Itselleni kyllä hankin passin .
        Jotkut meidän eläkeläis ryhmästä ottaa Suomessa Pankista rahaa,meidän Silakka markkina reissun aikana. Ja aina pyytävät Passia ,ei henkillöllisyystodistus kelpaa.
        Itselleni tulee ½ vuosittain tänne omaan pankkiini sieltä minun saamaani eläkettä Joka onkin aika lailla koska tulin tänne 52v ja olin siellä koko työelämäni, ja täälltä saan 15vuodelta. (Siis suomesta suurin osa kertyy eläkkeestäni.)
        Luulisin että Jerryn passi tulee kalliiksi kaikkenlaisten verikokeiden ja lääkärintodistuksien takia.


      • ullamirjami*
        ullamirjami* kirjoitti:

        Niin siittä koiranpassista,kiitos tiedoista . Olen kyllä ottanut jo kaikki kaavakkeet ja ohjeet täältä internetistä . Jokin aika sitten.
        Siihen aikaan kun pojalla oli Helsingissä pikkunen firma, tuli meidän Jerryn kanssa sieläkäytyä aika usein. Silloin ei Jerryllä ollut minkäänlaista passia mutta se siru oli sillä jo 9v sitten kun ostin hänet. Ja rokotukset annettiin aina sopivina aikoina. Nyt en ole koiran kanssa Suomessa käynyt moneen vuoteen kun on se passi-pakko.
        Itselleni kyllä hankin passin .
        Jotkut meidän eläkeläis ryhmästä ottaa Suomessa Pankista rahaa,meidän Silakka markkina reissun aikana. Ja aina pyytävät Passia ,ei henkillöllisyystodistus kelpaa.
        Itselleni tulee ½ vuosittain tänne omaan pankkiini sieltä minun saamaani eläkettä Joka onkin aika lailla koska tulin tänne 52v ja olin siellä koko työelämäni, ja täälltä saan 15vuodelta. (Siis suomesta suurin osa kertyy eläkkeestäni.)
        Luulisin että Jerryn passi tulee kalliiksi kaikkenlaisten verikokeiden ja lääkärintodistuksien takia.

        mennyt nopeesti, nyt jo Jerrykin pyytää iltakeikalle,ei kaittässä sittemuu auta .Kun se ei ole huomannu että kellot on siirretty taaksepäin .Se menis nukkuun jo .ja kyllä se minunkin on pikkuhiljaa tehtävä sama ,nukuttaa niin vietävästi --ja saatiin tämä sinne uudelle kolminumeroisten joukkoonkin 100 on sentään parempi kun 99 .:=)

        Hyvää yötä kaikille.


      • susmorsian ek.
        ullamirjami* kirjoitti:

        mennyt nopeesti, nyt jo Jerrykin pyytää iltakeikalle,ei kaittässä sittemuu auta .Kun se ei ole huomannu että kellot on siirretty taaksepäin .Se menis nukkuun jo .ja kyllä se minunkin on pikkuhiljaa tehtävä sama ,nukuttaa niin vietävästi --ja saatiin tämä sinne uudelle kolminumeroisten joukkoonkin 100 on sentään parempi kun 99 .:=)

        Hyvää yötä kaikille.

        tämä tiedonhankkija, yks puhelu tuli tässä, että Suomessa hääräilee kyllä vielä.
        Kerronpa tässä joutessain pari juttuu tästä kirkkojen kiertäjästä, siis tutkijasta...nimenomaan ei kierrä kirkkoo, jos paikalle ossuu. Mitenkään uskonnollinen ei taia olla, mutta uusi kirkko pittää aina käyä tutkimassa. Siks ennen aina myöhästeli sovitusta ajasta, kun sattu kirkko kohalle. Tai jokin ennenkulkematon polku etteen, ni piti käyä kattomassa, mitä sen polun päässä on.
        Ymmärrätte hyvin, miks oon mieltynyt tällaseen ihmiseen, kun kerron, miten seikkailee.
        Näitä juttuja olis kyllä paljon, mieleen tullee esimerkiks se, kun Helsingissä astu junnaan, ni kerkis jo Pasilaan mennessä nukahtaa ja sitten hyppäs Pasilan asemalla pois, luuli olevansa perillä. No asia selvis, ja hää lähti rattaa pitkin kulkemaan Tampereelle tarkotuksena. Poliisithan otti tään seikkailijan kiinni ja tutkittavaks. No ajallaan sitte ilmestyi kuitenkin, omalla ajallaan.
        Yks kerta sitten, kun Suomeen tuli syksyllä hyvin varustautuneena mahottoman ison ja painavan matkalaukun kera. Nosti sen huomattavasti ennen määränpäätä etteiseen oottamaan. No, sitte ko meni asemalle poistuakseen siihen välikköön, ni laukku oli tietysti hävinny. Voro oli luullu arvokastaki tavaraa sisältävän, kun se oli niin painava. Nauramista riitti, kun sitten kuviteltiin tään voron ilmettä laukun aukaistessaan. Villasukkii, suolakurkkupurkkei, hapankaalii, parsittuja villapuseroita ynnä muuta sellasta.
        Ja kerran oli juna menossa Rovaniemelle saakka, ni sielhä hää heräs, ilosena sit soittaa, että täällä ollaan, hyvä kun tuli tääkin paikka nähtyy.
        Arvaatte, että oon muutaman kerran kyllä sanonu, että...hohhoijaa...ja muutaman muunkin vähemmän kauniin sanan.
        No, ootellaanhan...ajallaan asiat selvii, kun ei piä kiirettä.


    • Katleija*

      Tätä ketjuahan te muistelitte ullamirjami ja susmorsian. Soppii tuota lueskella ja naureskella. Hauskaa näkyi olla silloinkin.

      • Vielä sattui olemaan olemaan kone auki, kattelin taas tuota Francon aikaa, vaikka uusintahan on, mutta niin tykkään Alcantaran perheestä.
        Löysit Katleija tämän, en muistanu ees nimee, pitääpä aamulla lueskella, ei jaksa ennää nyt illalla. Kiitos vaan sulle, kun vaivan näit.
        Tuon viimesen repliikkini vain nyt luin...joo-o, sitten sainkin tietää tuosta päivämäärästä vähän etteenpäin, että Toivo oli siellä Toijalassa tulipalossa kuollut. Siis neljä vuottahan jo siitäki, sikshän miulta tää ketju katkes, en näköjään mittään ees ilmottanu.

        Hyvät yöt vaan lähettelen nyt!


    • susmorsian ek.

      No voi herranen aika, ihan hellyttävän hauskaa meillä olikin nelisen vuotta sitten. Välillä oltiinkin ihan tosissaan lähtemisestä....jonnekin, sehän se juuri innoitti, että lähdetään. Määränpäästä ei varmuutta, mutta jo ajatukset siitä, että jos uskallusta on, voi lähteä. Oikeestaan hyvinkin jännittävää ajatella, että jospa olisikin onnistunut, missä olisimme ja millä mielellä.

      • Annoitte hyvän kuvan kirjoitustaidoistanne. Hauskaakin näytti olevan ihan omassa mitassaan.
        Jos riittävästi miljoonia voitan niin ostan metsätilan peltoineen ja rakennutan myös yhteisiä asuintiloja asuttavuksi ja oltaviksikin.

        Ilmoittautumisia vastaanotan!


      • Kyllä oli hauskaa luettavaa ,kyllä nauru maitto.
        Jos ottais tän Printillä ja lähettäis lehteen --varmaankin ottaisivat -

        Se Lehti linkki oli voimassa ja olis ollutkin kiva lukasta . mutta on senverran outoo textiä että ei viitsinyt sen kummemmin -- mutta oli ihan nukuinen päivämäärä siinä - Sinähän Surmorsein saat siittä selvää --ja voitäälä olla muitakin.

        Luin sen sanasta sanaan --alusta loppuun -- Kiitos kaikolle -- ja meillä kaikkilla oli niin mukavaa --oi jospaoisin saanut olla muuukaanaaa


      • susmorsian ek.
        ullamirjami kirjoitti:

        Kyllä oli hauskaa luettavaa ,kyllä nauru maitto.
        Jos ottais tän Printillä ja lähettäis lehteen --varmaankin ottaisivat -

        Se Lehti linkki oli voimassa ja olis ollutkin kiva lukasta . mutta on senverran outoo textiä että ei viitsinyt sen kummemmin -- mutta oli ihan nukuinen päivämäärä siinä - Sinähän Surmorsein saat siittä selvää --ja voitäälä olla muitakin.

        Luin sen sanasta sanaan --alusta loppuun -- Kiitos kaikolle -- ja meillä kaikkilla oli niin mukavaa --oi jospaoisin saanut olla muuukaanaaa

        No kuulehan, jos laittas sinne Ruottin puolelle johonki lehteen, että tällasta hauskaa pittäävät Suomen puolella eläkeläiset, " vanhukset", ni katteuesta vihreeks tulisivat. Mut ei ne taia meiän huumorhauskuutta ymmärtää.
        Nyt alkaa taas ollaki jo ihan sippi, pittää aamulla vilkasta noita Viron lehtiä, enpä oo minäkään aikoihin niitten sivuja aukassut.
        Natti-natti, sov gott!


      • zxwå
        Ruuneperi kirjoitti:

        Annoitte hyvän kuvan kirjoitustaidoistanne. Hauskaakin näytti olevan ihan omassa mitassaan.
        Jos riittävästi miljoonia voitan niin ostan metsätilan peltoineen ja rakennutan myös yhteisiä asuintiloja asuttavuksi ja oltaviksikin.

        Ilmoittautumisia vastaanotan!

        Mitä ikääntyvä mies metsällä, pelloilla ja ränsistyvillä huoneilla tekisit? Kyllä kai niillä emäntiä saisi. Minä puolestani olen iloinen, kun sai luovutettua pois.


    • kauppiaan suku

      Nii. Enpä ole kateellinen ruotsin valtiontalouden nykyisestä paremmasta jamasta meihin verrattuna. Sen talous on kaksinkertainen.
      Hyötyvät kruunustaan. Viro hyötyy hiukan viinanrahtaamisestamme sieltä. Pitää viinan hintoja alhaisempina, että kauppa kävis, Eivät tyhmiä.
      Saksan lähteminen ulos EU:sta hajottaisi koko unionin. Niin paljon se on saksavetoinen.

    • Oikein hyvä ajatus tuollainen, leskien, eronneitten ja karanneitten kommuuni. Skillan on leski, mutta häntä emme anna Pirttiä emmännöimästä. Uskon, että kommuunin porukkakin vierailee edelleen Pirtissä.
      Me rouvasäädyn edustajat emme ehkä ole tervetulleita "vapaitten" farmille. Vai kuinka?

      • kommukka

        Mikä se karannut on, pettäjäkö ?
        Kai joka kommuunissa asuu pariskuntiakin, ei kai tuo mikään paritusleiri olis !
        Äläkä Skillanin puolesta päätöksä tee, koko pirtti mahtuu kommunin sisään.


    • näin se vain on

      Niin kaunis on maa, niin kaunis on kommuuni, kun kukin pystyy huolehtimaan omasta hyvinvoinnistaan.
      Kukaan ei ala toisten hoitajalsi, kukaan ei halua muita kommuunilaisia hoitajakseen.

      • rötvä-aho

        Niin kaunis on maa, niin valkea taivas sanaili se Juankosken Rydman hienossa laulussaan. Juicevainaakin juankoskelaisia.
        On heitä eksynyt Suomen eteläänkin. Tunsin erään naispuolisen ihmisen sieltä lähteneen. Tiukka persoona.


      • Vai muka Juankosken
        rötvä-aho kirjoitti:

        Niin kaunis on maa, niin valkea taivas sanaili se Juankosken Rydman hienossa laulussaan. Juicevainaakin juankoskelaisia.
        On heitä eksynyt Suomen eteläänkin. Tunsin erään naispuolisen ihmisen sieltä lähteneen. Tiukka persoona.

        juice, ei sinne päinkään!

        'Sininen ja valkoinen' on Jukka Kuoppamäen kaunis kappale.


      • rötvä-aho
        Vai muka Juankosken kirjoitti:

        juice, ei sinne päinkään!

        'Sininen ja valkoinen' on Jukka Kuoppamäen kaunis kappale.

        Onhan Juice maininta eri lauseessa. Sininen ja valkoinen ei ole tarkoittamani seitsemän sanainen otos Rydmanin tekstistä.
        Laulu päättyy sanoihin; niin kaunis on maa. Kuoro toista sen lopun, niin kaunis on maa. Niin että päin on!


    • Katleija*

      Nykkös sitä kommuunia naiset alkoi uurestaan suunnittelemaan. Kas kun tämän ketjun kommuunin suunnitteliu hiipui olemattomiin jo neljä vuotta sitten. Lycka till vaan. :))))

    • En aio enempää ketjua venyttää ja menneitä muistella, mutta oleellinen asia olis ollu ottaa esille jossain vaiheessa oleskeluaika, -lupa - asia. Nythän se lienee EU-maissa 3 kuukautta, sitten on haettava väliaikaista oleskelulupaa, se myönnetään viideksi vuodeksi.
      Silloin kun minä olin siellä, oleskeluaika oli vain puoli vuotta, käynnit Suomessa kyllä pidensivät sitä, yli ajan olin kuitenkin jonkin verran. Hankin silloin sellaisen hakemuksen, anomuksen ajan pidentämiseksi, en muista sen virallista nimeä, mutta monisivuinen oli hakemus, tivattiin tiukasti myös syytä oleskelun pidentämiseen. Huomasin sen turhaksi, ei siihen lupaan olisi riittänyt mieltymys Viroon ja kieleen.

      Joten lähdettävä oli, tytöt saivat vuokrattua sen Lempäälän mökin, koska halusin itsellisesti asua, en kenenkään ´ nurkissa ´. Ja sittenpä puolen vuoden kuluttua siitä minusta tulikin tamperlaine. Ja kuten olettekin monet kerrat kuulleet, hyvähän täällä on asuakseni, ollakseni.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1477
    2. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1151
    3. 37
      842
    4. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      836
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      157
      795
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      58
      789
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      772
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      715
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      709
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      662
    Aihe