CMYK, RGB & Pantone

howhow?

Olen suunnitellut yritykselle logon Illustratorilla ja oletin, että siitä olisi helppo katsoa RGB-väriarvot... Mutta kun katson samoja värejä Photarissa, antaa se ihan eri arvot CMYK:lle ja RGB:lle. Minkä ohjelman arvoihin minun tulisi luottaa, kun ne pitää kuitenkin määrittää graafiseen ohjeistoon? Ja miten näiden arvojen perustella saan määriteltyä Pantone-arvot (tyyliin Pantone 368 C)? Olen koittanut reittiä Window -> Swatch Libraries -> ColorBooks -> Pantone solid coated, kuten monessa paikassa on neuvottu. Mutta sehän antaa vain tiettyä väritilkkuja & arvoja... Haluaisin kuitenkin Pantone-arvot jo tiettyjen CMYK-arvojen perusteella.

Osaisiko joku auttaa?

13

2625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liyb olibo ihyubvopi

      Laita gookkeliin hakusanaksi "väriavaruudet".

      PMS on spottiväri, elikkäs sekoiteväri. Se on vain eräs käytettävistä värikartoista, toinen erittäin yleinen on RALL.

      CMYK on neliväripainatuksen värikartta. Lisäksi on olemassa kartat heksakomille.

      RGB on nettivärikartta, sitä käytetään vain netissä.

      Lisäksi on paljon muita väriavaruuksia. LabColor, IndeksedColor jne.

      Ja mikään väriavaruus ei ole identtinen toisensa kanssa. Sama sävy eri tekniikoilla ja painomenetelminä toteutettuna ovat vähän eri sävyisiä. Sitäpaitsi, CMYK- sävy riippuu paperista ja siitä, onko painatus matta vai kiiltävä.... Ja RGB on lähinnä viitteellinen. Kukaan ei voi tietää, minkälaiset säädöt jonkun katsojan monitorissa on. PMS on aika täsmällinen. Väri sekoitetaan aina painettavan materiaalin mukaan. Mutta ei sekään aina käytännössä pidä täsmälleen paikkaansa. Jokin ruskea aaltopahvi vaatii alleen valkoisen pohjapainatuksen, että saadaan sama sävy kuin valkoiselle paperille painettaessa. Ja värivalmistajien väreisäkin on aina eroja. On ihan eri asia painaa spottia Sericolin kuin Magentan väreillä, sävyissä ja kiilloissa on eroja, vaikka mitä tekisi.

      Mun mielestä sun kannattais opetella alkeet, ennenkuin alat "suunnittelemaan" yhtään mitään. Sinällään, painotalot saavat hyvin lisälaskutusta kun joutuvat korjaamaan tuntitöinä amatööri "suunnittelijoitten" solkkuja.

      Niin, ne näkyvät värit on lähinnä toisiaan vastaavia eri väriavaruuksissa.

      • gfrty

        kyllä sitä rgb:tä muuallakin käytetään esim. televisioissa.


      • HZiA4
        gfrty kirjoitti:

        kyllä sitä rgb:tä muuallakin käytetään esim. televisioissa.

        Ja tietokonenäytöt syövät RGB:tä. Myös monet kirjoittimet imaisevat kuvan RGB:nä. Mielenkiintoista oli huomata että Samsungin värilaseri clp-550 ottaa Windowsissa RGB värejä ja Linuxissa CMYK värejä.


      • gfrty
        HZiA4 kirjoitti:

        Ja tietokonenäytöt syövät RGB:tä. Myös monet kirjoittimet imaisevat kuvan RGB:nä. Mielenkiintoista oli huomata että Samsungin värilaseri clp-550 ottaa Windowsissa RGB värejä ja Linuxissa CMYK värejä.

        ei se mitään eri värejä "ota" toisesta käyttöjärjestelmästä. Se käyttää niitä värejä joita sovellus sille lähettää.


      • gfrty
        gfrty kirjoitti:

        ei se mitään eri värejä "ota" toisesta käyttöjärjestelmästä. Se käyttää niitä värejä joita sovellus sille lähettää.

        Miksi sitten Windows-ajurin PPD fileessä lukee että color space RGB ja Linuxilla CMYK?


      • aktiivinenkorjaaja
        gfrty kirjoitti:

        Miksi sitten Windows-ajurin PPD fileessä lukee että color space RGB ja Linuxilla CMYK?

        Lukea voi mitä vain mutta ajuri määrittelee minkä väriavaruuden värejä käytetään.
        PS:llä cmyk ja pcl-ajurilla rgb josta sitten tulostin tekee omat päätelmät (koska käyttää cmyk värijärjestelmää).


      • gfrty
        aktiivinenkorjaaja kirjoitti:

        Lukea voi mitä vain mutta ajuri määrittelee minkä väriavaruuden värejä käytetään.
        PS:llä cmyk ja pcl-ajurilla rgb josta sitten tulostin tekee omat päätelmät (koska käyttää cmyk värijärjestelmää).

        Mutta kyseessä on molemmissa tapauksissa Postscript ajurit.


      • gfrty
        gfrty kirjoitti:

        Mutta kyseessä on molemmissa tapauksissa Postscript ajurit.

        Mutta eipä kuitenkaan lue niin.Mistä oikein latailet noita ajureita, jostain ircfastista.
        Windowsin ajurin mukana tulevassa ppd:ssä colorspace on cmyk.


      • gfrty
        gfrty kirjoitti:

        Mutta eipä kuitenkaan lue niin.Mistä oikein latailet noita ajureita, jostain ircfastista.
        Windowsin ajurin mukana tulevassa ppd:ssä colorspace on cmyk.

        Jostain Windows-koneesta sen nappasin kun huomasin että siinä oli kirjoittimen muistimäärän asetus mitä Linux-versiossa ei ole. Tiedoston alussa oli kovat ukaasit siitä että se on vain Windowsille.

        Kokeilin sitä sitten Linux-masiinassa. Mitään eroa toiminnassa ei ollut. Vain se kirjoittimen muistimäärän asetus eikä sekään tuntunut vaikuttavan mitään.


    • Jaska Perusjaska

      Hommahan on niin, että yleensä tuo Pantone-väri valitaan ensimmäisenä viuhkasta, jossa yleensä on myös suoraan cmyk-arvot värille. Näytöllä pantonevärien arvioiminen on melkoista arvailua.

      Ei siis pidä luottaa mihinkään ohjelman arvoihin, vaikka toki hätätilanteessa voi pms-värin:n konvertoida cmykiksi ohjelmassa.

      Jos kuitenkin mietitään graafisen ohjeiston tarkoitusta, niin ei sillä päästä absoluuttiseen värien oikeellisuuteen edes Platonin ideaalimaailmassa. Antamalla määreet, joita käytetään päästään kuitenkin ainakin osittain eroon siitä, että värit ovat ihan mitä sattuu. Eli tärkeämpää on melkeinpä se, että käytetään ainakin samoja värejä samoissa medioissa, jos ei ne nyt ihan oikeita olisikaan.

      RGB-arvokin on enemmäin vain ohje tekijälle kuin tarkoitus värien yhtäläisyyteen. Se vain on mahdotonta, koska väri muodostetaan näyttölaitteessa.

      Itse teen rgb-määrittelyt yleensä ihan vain photoshopin color pickerissä kirjoittamalla siihen haluamani cmyk-arvot.

      Tuo "opettele ensin, tee vasta sitten" on muuten melkoisen turha lauseke. Oikeasti asiat opitaan vasta käytännön työssä, yleensä erehdyksen kautta. Jos kaikki asiat pitäisi osata ennen työntekoa, voisi oikeastaan samantien siirtyä eläkkeelle.

      PS. Painot eivät muuten korjaa noita "amatöörien sotkuja", vaan joko antavat mennä sellaisenaan tai pistävät bumerangina takaisin. Jälkimmäisessä tapauksessa samaa painoa saatetaan käyttää jatkossakin...

      Tässä taloudellisessa tilanteessa en kirjapainona olisi kauhean ronkeli näiden asioiden kanssa, enkä varsinkaan lähtisi haukkumaan suunnittelijoita (myös amatööri-), jotka pitävät kirjapainot hengissä.

      • ...Hoohhhoikkkaajata

        Värimaailma on täysin eksakti asia. Tilattu väri on se minkä tilaaja saa. Mediasta riippumatta. Se on suunnittelijan ammattitaitoa pitää huoli, että värit ovat oikeat. Painot nimittäin tekevät täsmälleen niitten ohjkeitten mukaan, miä niille annataan. Oletko ikinä kuullut ICC-profiileista? Niin, ammattisuunnittelija on.

        Painot korjailevat päivittäin, jatkuvasti amatööri"suunnittelijoitten" virheitä. Maksusta. Sitten on se kiintoisa vaihe, maksaako asiakas vai suunnittelija ylimääräiset työt. Mutta, väriavaruuden vaihtaminen ja värien sovittaminen painokoneelle maksaa muutaman satasen. Ja sitä paino ei maksa.

        Tosiasia muuten on. Kirjapainoalalla on kovaa. On ollut toistakymmentä vuotta. Mutta. "Suunnittelijoita on miljoona. Toinen toistaan surkeampia. Kunnon ohjeistus, värikoodit, profiilit, leikkausvarat, blendit... joopajoo. Jokainenhan ne osaa tehdä. Siis "suunnittelia".

        Painoissa on aina ollut tiukkaa. "Suunnittelijoilla " se vasta tiukkaa onkin. Oletko ajatellut yhtä uttua. Viimeiset kymmenen vuotta on koulutettu 2000 "suunnittelijaa" eri ammattinimikkeillä alalle vuodessa. Media-assarista maisteriin. Alalle, jossa työvoiman tarve on vähentynyt jatkuvasti.

        Nykäses muuten logo serille, offsetille, tarraleikkurille, tampolle ja telkkarimainokseen. Niin ja leikattavaksi viljapeltoon, sekä kaiverrettavaksi solmioneulaan. Valmiina materiaalina.

        Ja juu. Toihan on vaan tuotantoa koskevaa, suunnittelussa kun pitää miettiä firman arvot, - tavoitteet, image,- brandi,- jatkuvuus,. etenkin tuloksellisuus, tunnearvot itselle ja asiakkaille. Sekä nyt tietenkin vähän katsoa, miltä se ny noin näyttääkin.

        Ja tärkein on laskutus. Itselle. Paljonko on numertoita laittaa laskutukseen. Omaan laskutukseen.


      • Jaska Perusjaska
        ...Hoohhhoikkkaajata kirjoitti:

        Värimaailma on täysin eksakti asia. Tilattu väri on se minkä tilaaja saa. Mediasta riippumatta. Se on suunnittelijan ammattitaitoa pitää huoli, että värit ovat oikeat. Painot nimittäin tekevät täsmälleen niitten ohjkeitten mukaan, miä niille annataan. Oletko ikinä kuullut ICC-profiileista? Niin, ammattisuunnittelija on.

        Painot korjailevat päivittäin, jatkuvasti amatööri"suunnittelijoitten" virheitä. Maksusta. Sitten on se kiintoisa vaihe, maksaako asiakas vai suunnittelija ylimääräiset työt. Mutta, väriavaruuden vaihtaminen ja värien sovittaminen painokoneelle maksaa muutaman satasen. Ja sitä paino ei maksa.

        Tosiasia muuten on. Kirjapainoalalla on kovaa. On ollut toistakymmentä vuotta. Mutta. "Suunnittelijoita on miljoona. Toinen toistaan surkeampia. Kunnon ohjeistus, värikoodit, profiilit, leikkausvarat, blendit... joopajoo. Jokainenhan ne osaa tehdä. Siis "suunnittelia".

        Painoissa on aina ollut tiukkaa. "Suunnittelijoilla " se vasta tiukkaa onkin. Oletko ajatellut yhtä uttua. Viimeiset kymmenen vuotta on koulutettu 2000 "suunnittelijaa" eri ammattinimikkeillä alalle vuodessa. Media-assarista maisteriin. Alalle, jossa työvoiman tarve on vähentynyt jatkuvasti.

        Nykäses muuten logo serille, offsetille, tarraleikkurille, tampolle ja telkkarimainokseen. Niin ja leikattavaksi viljapeltoon, sekä kaiverrettavaksi solmioneulaan. Valmiina materiaalina.

        Ja juu. Toihan on vaan tuotantoa koskevaa, suunnittelussa kun pitää miettiä firman arvot, - tavoitteet, image,- brandi,- jatkuvuus,. etenkin tuloksellisuus, tunnearvot itselle ja asiakkaille. Sekä nyt tietenkin vähän katsoa, miltä se ny noin näyttääkin.

        Ja tärkein on laskutus. Itselle. Paljonko on numertoita laittaa laskutukseen. Omaan laskutukseen.

        Graafinen ohjeisto tehdään ensisijaisesti yrityksen omaan viestintään. Eli siihen, mihin eivät ammattisuunnittelijat pääse käsiksi. Varsinkin pk-yrityksissä edelleen suurin osa viestinnästä on tälläistä.

        Silloin ei auta, vaikka graafisessa ohjeistossa on (ja tietysti onkin) täsmälleen oikeat värimääreet, koska ne menevät vituroilleen joka tapauksessa. Se ei todellakaan ole enää suunnittelijan käsissä, joilla muuten on muutakin elämää kuin valvoa yritysten graafisen ohjeiston orjallista noudattamista.

        Ja tosiaan rgb-laitteissa värimaailma ei todellakaan ole eksakti asia. Väri on se mikä näyttölaite haluaa sen olevan. Siihen vaan ei pysty vaikuttamaan.

        Olen toiminut reilusti yli kymmenen eri painon kanssa, eikä yksikään niistä ole mennyt sorkkimaan lähetettyä aineistoa ja laskuttanut työtä. Jos joskus korjattavaa on ollut, ovat siitä huomauttaneet ja pyytäneet uutta aineistoa. Ainakin täällä pohjosessa tuollainen on minusta hyvää palvelua.

        Tosin olen kyllä myös kiinnittänyt huomiota pääkaupunkiseudun kirjapainojen huonoon asiakaspalveluun, joten johtuneeko siitä tuo (ylimääräinen) laskutuskin. Tietysti jos asiakas (tai suunnittelija) tälläisen lisätyön tilaa, on se eri asia.

        Ja toisaalta on myös painoja jotka työntävät kaikki tulleet aineistot sellaisenaan painokoneelle ja lopputulos on sen mukainenkin. Eikä tälläisiä painoja kovin mielellään käytä toiste.

        Kunnon ohjeistuksella pitäisi jokaisen ammattilaisen osata aineisto valmistaa oikein, mutta kuinka monella kirjapainolla on a) ajantasainen b) riittävä c) edes totuudenmukainen ohjeisto saatavilla?

        Suunnittelijat joilla on niin tiukkaa, eivät todennäköisesti ole suunnittelijoita vaan jollakin muulla alalla töissä. Totta on tuo, että niitä koulutetaan liikaa ja myöskin se, ettei koulutus ole tarpeeksi laadukasta. Tai ainakaan siinä ei suuntauduta tarpeeksi.

        Olen muutes nykäissytkin logoja serille, tarraleikkurille, en nyt telkkarimainokseen, mutta videolle, kaiverrettavaksi (ei solmioneulaan), sekä aika monenlaiselle muulle koneelle. Tampopaino ja viljapelto on tosin jäänyt toistaiseksi kokeilematta.

        Kaikki ei silti mene niin kuin oppikirjoissa sanotaan. Jos katsoo ympärilleen, niin kuinka suuri osa esim. printtimediasta on oikeasti laadukasta. Hyvin suunniteltu, hyvin painettu, hyvin jälkikäsitelty, ja jossa vielä sisältökin olisi asiaa? Melko vähiin jää.


      • retg srg srg sg s rr
        Jaska Perusjaska kirjoitti:

        Graafinen ohjeisto tehdään ensisijaisesti yrityksen omaan viestintään. Eli siihen, mihin eivät ammattisuunnittelijat pääse käsiksi. Varsinkin pk-yrityksissä edelleen suurin osa viestinnästä on tälläistä.

        Silloin ei auta, vaikka graafisessa ohjeistossa on (ja tietysti onkin) täsmälleen oikeat värimääreet, koska ne menevät vituroilleen joka tapauksessa. Se ei todellakaan ole enää suunnittelijan käsissä, joilla muuten on muutakin elämää kuin valvoa yritysten graafisen ohjeiston orjallista noudattamista.

        Ja tosiaan rgb-laitteissa värimaailma ei todellakaan ole eksakti asia. Väri on se mikä näyttölaite haluaa sen olevan. Siihen vaan ei pysty vaikuttamaan.

        Olen toiminut reilusti yli kymmenen eri painon kanssa, eikä yksikään niistä ole mennyt sorkkimaan lähetettyä aineistoa ja laskuttanut työtä. Jos joskus korjattavaa on ollut, ovat siitä huomauttaneet ja pyytäneet uutta aineistoa. Ainakin täällä pohjosessa tuollainen on minusta hyvää palvelua.

        Tosin olen kyllä myös kiinnittänyt huomiota pääkaupunkiseudun kirjapainojen huonoon asiakaspalveluun, joten johtuneeko siitä tuo (ylimääräinen) laskutuskin. Tietysti jos asiakas (tai suunnittelija) tälläisen lisätyön tilaa, on se eri asia.

        Ja toisaalta on myös painoja jotka työntävät kaikki tulleet aineistot sellaisenaan painokoneelle ja lopputulos on sen mukainenkin. Eikä tälläisiä painoja kovin mielellään käytä toiste.

        Kunnon ohjeistuksella pitäisi jokaisen ammattilaisen osata aineisto valmistaa oikein, mutta kuinka monella kirjapainolla on a) ajantasainen b) riittävä c) edes totuudenmukainen ohjeisto saatavilla?

        Suunnittelijat joilla on niin tiukkaa, eivät todennäköisesti ole suunnittelijoita vaan jollakin muulla alalla töissä. Totta on tuo, että niitä koulutetaan liikaa ja myöskin se, ettei koulutus ole tarpeeksi laadukasta. Tai ainakaan siinä ei suuntauduta tarpeeksi.

        Olen muutes nykäissytkin logoja serille, tarraleikkurille, en nyt telkkarimainokseen, mutta videolle, kaiverrettavaksi (ei solmioneulaan), sekä aika monenlaiselle muulle koneelle. Tampopaino ja viljapelto on tosin jäänyt toistaiseksi kokeilematta.

        Kaikki ei silti mene niin kuin oppikirjoissa sanotaan. Jos katsoo ympärilleen, niin kuinka suuri osa esim. printtimediasta on oikeasti laadukasta. Hyvin suunniteltu, hyvin painettu, hyvin jälkikäsitelty, ja jossa vielä sisältökin olisi asiaa? Melko vähiin jää.

        Pohjoisen pikkupainojen kanssa on helpompi hommailla kuin etelän painojen. Osaltaan kyse kai kilpailusta, tai sen puutteesta. Pohjosessa vähemmän painoja, ne outuu kilpailemaan asiakaspalvelulla ja laadulla. Etelässä niin perkeleesti painoja, että ne kilpailee tarjouskilpailun hinnoilla. Ja ottavat omansa lisätöistä.

        Itekkin olen teettänyt hommia Oulussa. Tahtoo näitten Helsingin painojen kanssa olla vähän sellaista.. Siis kun harvakseen tettää, kaikki ottavat asiakkaan pistoasikkaana, jonka voi ryöstää miten tahansa. Pohjoisessa ajatellaan enepi jatkuvuutta.

        No, en nyt pullsitelisi, mutta kolkytvuotis taitelijajuhlia odotellaan näissä hommissa. Tosin, eka tietsikka töihin tuli jo kahelksankymmenluvun alussa, mutta saksitaittoa on tullut tehtyä riittävästi. Tässä just se asia. Ennen saattoi olla pitkien valopöytien ympärillä puolenkymmentä tyyppiä vääntämässä jotain, sitten oli reproporukat jne. Nyt joku tyyppi tuhnuttelee yksin koko prosessin. Silmäparien puute, se pahin asia. Ei kukaan oikolue enää nykyään yhtään mitään, sen hoitaa Word. Siksipä tekstit on välillä mitä sattuu. Ennen kaikki meni monien silmien läpi. Ja painajakin saattoi paluttaa homman, jos hokasi virheen. Nyt heitetään tiedosto suoraa koneelle ja kierroksia...

        Tavallaan näyttävää jälkeä. Valitettavan usein sisältö huttua ja kaikenlaista pikkuvirhettä, jotka pistää ammattilaisten silmiin. Mutta ammattilaisia on niin pirusti. Nekään ei silleen kilpaile toistensa kanssa. Jos nyt sattuu mokia, se unohtuu, eikä monikaan edes huomaa. Kun hommat oli suuritöisempiä, oli suoranainen ilo seurailla, mitäs mokia kolleegoilla lie sattunut.

        Painolla on ohjeistus aina. Muuten ei voi painattaa. Siinäpä se juttu onkin. Ennen sanottiin muovikassimiehiksi niitä, jotka ensin soittaa painoon, kyselee tarjoushinnan "valmiille" aineistolle. Sitten sieltä joku kömpii muovikassi täynnä kaikenlaista kuvaa ja ruutupaperille raaputettua teksitiä, ei taittoja tms. Niin, nykyään painovalmis tarkoittaa sitä, että vastaava tyyppi työntää PDF.n, joka on kelvotonta solkkua. Ja niistä painot sitten saa rahansa. Ammattilainen vie aina asiallisen aineiston ohjeistuksineen ja valvoo, että jälki on kunnollista. Ja sekin asia. Materiaali pitää tehdä painon mukaan. Painoilla erilaiset koneet ja profiilinsa.

        Moni kuvittelee olevansa suunnittelija kun osaa piirrellä jotain jollain softalla. Aika harvassa ne, jotka tajuavat mihin kaikkeen jonkin logon on taivuttava.

        Noin sisäisestä käytöstä en oikein ole samaa mieltä. Johtuu kai siitä, että olen ikäni työskennellyt markkinointiviestinnän parissa. Noit firmojen lomakkeet jne, ne on vähän niinkuin sivuseikkoja, jotka nyt pitää painattaa siinä siinä muitten hommien ohessa. Mutta osa ohjeistusta nekin on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

      Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      99
      1526
    2. Kerran oltiin mekin kahdestaan

      Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik
      Ikävä
      13
      1166
    3. Ozzy Osbourne on kuollut

      Kevyet mullat ja R.I.P. Ei soi enää Paranoid.
      Maailman menoa
      223
      1146
    4. Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi

      Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen
      Maailman menoa
      257
      997
    5. Oikeasti, voitais mennä kahville

      ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o
      Ikävä
      81
      959
    6. Naiset, naiset

      Älkää antako painonne nousta. Naisella ylipaino ei ole hyvä.💝
      Ikävä
      141
      940
    7. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      179
      923
    8. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      869
    9. No mitä nyt

      Ollaanko vaiko eikö olla? Miehelle.
      Ikävä
      71
      777
    10. Yritin keväällä unohtaa sinut nainen

      mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie
      Ikävä
      32
      758
    Aihe