Kummipojalle hyvä yleismittari

Mittarin hankkija

Elikkäs otsikko kertoo jo paljon. Kummipoika lähti ammattikouluun ja oli ostanut ( Clas Ohlsonilta) halvan yleismittarin itselleen, käsittääkseni hinnaltaan n.38 eur. Kuulin sattumalta perheen sisäisen keskustelun jossa poika haluaisi paremman mittarin itselleen. Ajattelin ilahduttaa kummilastani uudella yleismittarilla, mutta kun tuo oma elektroniikka tuntemus on heikko, päätän kysyä viisaammilta, että millainen olisi paras mahdollinen mittari ( myöhemmin esim. ammattikäyttöön soveltuva) jos maksimi hinnaksi asetetaan 350 eur ( viimeinen kipuraja 400 eur - ei senttiäkäään yli). Luulisi tuolla saavan jo ihan ammattikäyttöön soveltuvan ja KESTÄVÄN mittarin. Onko millainen esim Finest 707 TRMS mittari teidän mielestä. Sitä kummilapsi tuntui kerran kehuvan hyväksi mittariksi.

23

2330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mittaristi

      Asiahan on niin, että ammattikoulupoika ei osaa moniin vuosiin tehdä mitään sellaista, mitä ei voisi parin-kolmenkympin mittarilla hoitaa. Itse asiassa useimmat ammattimiehetkin tulevat noilla halvoilla mittareilla melko pitkälle juttuun, ovat nimittäin nykyisin ominaisuuksiltaan yllättävänkin hyviä. Eri asia on tietysti, jos haluaa statusta nostaa ja ilahduttaa poikaa hyvällä lahjalla. Voisit rahan toki turhempaankin käyttää. Joku muu, nykyisin puikoissa oleva, saa neuvoa sinua sinua valinnassa, minä kun olen jo eläke-ukko.

      • Minäkin eläkeukkona pärjään sillä kympin mittarilla oikein hyvin. On minulla toki kauan sitten ostettu kalliskin mittari, mutta halvalla tosiaan pärjään muuten, mutta kalliissa on isompikokoinen asteikko tarkempaan tarpeeseen jota harvoin tulee jos ollenkaan. Se halpakin on riittävän hyvä.


      • jj
        sitroen kirjoitti:

        Minäkin eläkeukkona pärjään sillä kympin mittarilla oikein hyvin. On minulla toki kauan sitten ostettu kalliskin mittari, mutta halvalla tosiaan pärjään muuten, mutta kalliissa on isompikokoinen asteikko tarkempaan tarpeeseen jota harvoin tulee jos ollenkaan. Se halpakin on riittävän hyvä.

        Flukeen sorru, nykyiset ovat Kiinassa tahtyjä, muistoja alkuperäisistä jenkkiläisistä.
        Finestin mittareilla on hyvä hinta-laatusuhde.


      • satunnainen85
        jj kirjoitti:

        Flukeen sorru, nykyiset ovat Kiinassa tahtyjä, muistoja alkuperäisistä jenkkiläisistä.
        Finestin mittareilla on hyvä hinta-laatusuhde.

        Osa on tehty kaukoidässä, osa edelleen jenkeissä.


    • vain se...

      mitä kummipoika kehui hyväksi mittariksi.On varmasti ikionnellinen....minäkin olisin,jos saisin tollasen mittarin lahjaksi.Vähän vaikea lähteä erittelemään mikä on hyvä ja mikä ei,,,mutta sadoissa euroissa liikkuvat mittarit lienee ammattikäyttöön tarkoitettuja.Esim itselläni on harrastuskäytössä meterman37xr
      hinta kouluelektroniikassa n.180 euroa .

    • idea.,

      Oikein tuli hyvä mieli, että joku nykyaikana ajattelee muitakin kuin itseään, eli haluaa ilahduttaa kummipoikaansa. Kiitos, Sinunlaisia tarvittaisiin enemmän.

    • T-ope

      Mikä hänestä tulee vaikuttaa siihen minkälaine mittari on se sopiva. Hyväkään (lue kallis) mittari ei sovi jokaseen tehtävään. Verkkojännitten toteamiseen ei tarvita yli neljännumeron näyttöä ja joidenkin laatumittareiden johtavuuspiippi on toiminaltaan hidas ja ääni hiljainen.

      Hänellä on nyt se halpamittari jonka tarve on olemassa myös silloin kun hankitaan se hyvä ja sopiva mittari. Aina on olemassa ihmisiä jotka haluavat muutamaan mittaukseen mittarin lainaan ja osaava kuulemma mitata. Palauttavat sitten korpun takaisin. Tämän jälkeen on hyvä perustella ettei mittaria lainaan saa. On myös tilanteita jossa vianetsintä vaatii kaksi erillistä mittaria. Siihen toiseksi riittä se halpakin.

      • Juhani.

        Elektroniikka-alalle suuntautuva tarvitsee yleismittarissa "DIODI" -mittausominaisuuden.
        (Diodin kuva valintakiekossa). Eli mitataan transistorin ym. kynnysjännite.
        Lisäksi siis yleismittaukset virta, jännite, vastus (tasa- ja vaihtojännite).

        Itse ostin Keskisen kaupasta Tuurista mittarin: MY-64. Hinta oli jotain 20...30€.
        Hyvin on toiminut.

        Vahvavirta-asennuksiin suuntautuva tarvitsee välttämättä lisäksi turvallisen jännitteenkoettimen.
        Sellaisen, jossa on kaksi tappia ja johto välissä. Määräykset sanovat, että jännitteen koetin
        on oltava kaksinapainen.
        Em. laite näyttää valoilla jännitteet 12V...400V(DC/AC). Hyvä myös autoa tutkittaessa, 12V.


      • vaimitä-------
        Juhani. kirjoitti:

        Elektroniikka-alalle suuntautuva tarvitsee yleismittarissa "DIODI" -mittausominaisuuden.
        (Diodin kuva valintakiekossa). Eli mitataan transistorin ym. kynnysjännite.
        Lisäksi siis yleismittaukset virta, jännite, vastus (tasa- ja vaihtojännite).

        Itse ostin Keskisen kaupasta Tuurista mittarin: MY-64. Hinta oli jotain 20...30€.
        Hyvin on toiminut.

        Vahvavirta-asennuksiin suuntautuva tarvitsee välttämättä lisäksi turvallisen jännitteenkoettimen.
        Sellaisen, jossa on kaksi tappia ja johto välissä. Määräykset sanovat, että jännitteen koetin
        on oltava kaksinapainen.
        Em. laite näyttää valoilla jännitteet 12V...400V(DC/AC). Hyvä myös autoa tutkittaessa, 12V.

        yleismittari on kaksinapainen


    • Siitä se lähtee...

      Osta laboratoriovirtalähde. Esim. 0-30 V 5 A säädettävällä virranrajoituksella. Tuollaisella on kiva tehdä koekytkentöjä.

      Ja vaikkapa juottokolvi.

      • Mittaristi

        Lainaus:
        "Elektroniikka-alalle suuntautuva tarvitsee yleismittarissa "DIODI" -mittausominaisuuden."

        No puuttuukos se jostain? En minä vaan ole huomannut.


      • dkdkdkkdkdkdkdk
        Mittaristi kirjoitti:

        Lainaus:
        "Elektroniikka-alalle suuntautuva tarvitsee yleismittarissa "DIODI" -mittausominaisuuden."

        No puuttuukos se jostain? En minä vaan ole huomannut.

        joo sen diodi testerin tarvii ja sitten pitää olla myös kondensaattoreiden kapasitanssin mittaus, sitä ei oo ihan kaikissa mittareissa.
        ittellä on fluke 179 ja siinä on tää kapasitanssin mittaus. en osaa sanoa onko fluke 179 paras elektroniikka-työhön, kun olen vahvasähköpuolen asentaja.


    • Meka-jätkä

      Vanha ketju, mutta joku saattaa lukea.

      Suurin ero halpojen ja ammattivehkeiden välissä on työturvallisuus. Halvoissa yleismittareissa saattaa olla (ja onkin) puutteellinen suojaus jännite- ja virtapiikkejä vastaan.

      Itseltäni löytyy nopeisiin perusmittauksiin se halvin mahdollinen biltema, mutta sähköpuolen iltaopintoihin ostan kyllä jotain parempaa tyyliin Fluke 177 tai Testo 760-3.

      • Meka-Jätkä

      • Meka-Jätkä kirjoitti:

        https://youtu.be/OEoazQ1zuUM

        6 minuutin kohdalla rupee tapahtuun. 660VAC vastusmittaukselle.

        Iso peukku tuolle videolle. Halpismittareille on oma käyttönsä ja tarpeensa, mutta kun tehdään töitä vaarallisten jännitteiden kanssa niin silloin mittari ei saa syttyä palamaan. Samassa testissä Fluke ei edes hätkähtänyt kun sen sulakesuojaus toimii. Fluke testin aikana testaajan kädessä, halpimittari sen sijaan testikaapissa, jotta valokaaren roiskuttama palava muovi ei olisi lentänyt ympäri huonetta.

        Fluken sulakkeiden poltteleminen käy sekin nopeasti kalliiksi, josta huolimattomampikin oppii tarkistamaan kytkennän etukäteen. Kädessä ollut halpismittari olisi tuottanut 3. asteen palovammat ja sähköiskun.


    • nytsepelaaaina

      Mulle tärkein ominaisuus mittarissa on POWER AUTO OFF, muuten käy niin että just kun sitä tarvii, se 9v patteri on tyhjä. Muuten pärjäisin 10€ mittarilla.

    • Micce52___

      POWER AUTO OFF on tärkeä ominaisuus. Itse olen lisäksi sitä mieltä, että reissuun mahdollisimman pienikokoinen mittari sekä kotiin rakentelupaikalle taas sellainen, jonka näytössä on isot numerot. Vaikka kummipojalla varmaan nuorena onkin hyvä näkö, kivampi jos numerot ovat suuria.

    • Lukeeee

      No hyvä yleismittari kestää ensinnäkin väärinkäyttöä ihan toisella lailla kuin kympin mittari. Itse sain 20v sitten YO-lahjaksi Fluke 79III:n, enkä ole saanut sitä edes rikki. Nuo kympin mittarit paukkui heti, jos vahingossa esimerkiksi mittasi vastusalueilla jännitettä.

      Lisäksi Flukessa on kunnon katkaisukyvyllä olevat sulakkeet. Virtaa mitattaessa väärin kympin mittarista oikeasti tulee sulakeen palaset kyljestä läpi. Tämäkin tullut koitettua :)

      Suosittelen Flukea, vaikka saattavat nykyisin olla nekin jo huononnettuja mitä vanhemmat mallit. Oma on sentään vielä Made in USA.

    • En-ole-robotti-en

      Vieläkö "Mittarin hankkija" lukee tätä palstaa kuuden vuoden jälkeen?
      MIllaisen mittarin hankit, onko se kestänyt?

      • Mittarin_hankkija

        Pitkästä aikaa taas tuli tämä ketju vastaan. Kummi pojalle tuli aikoinaan hankittua sitten Fluke 298. Meni silloin aikoinaan yli tuon budjetin. Sai ammatin teollisuuden kunnossa pitoon. Mittari on vieläkin käytössä. Työnantajan​ mittarit on käytössä töissä mutta omia "pikku hommia" tekee tuolla mittarilla. Oli onnellinen mies kun sai hyvän mittarin lahjaksi.


    • näinarkihommissa

      todellinen ammattilainen hankkii analokisen yleismittarin ja käyttää sitä melkein aina ja joka asiassa.

      se on nimittäin paaaaaljon parempi kuin numeroita eestaa veivaava dikitaali.

      • näprääjä

    • Insinööriesko

      Avometer on kova peli. Halpamittareissa ei yleensä ole automaattista aluevalintaa jota itse pidän lähes tärkeimpänä ominaisuutena. Muita ominisuuksia pitää sitten painottaa käytön mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      136
      2329
    2. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      69
      2014
    3. Minkä ikäinen

      Kaivattusi on?.
      Ikävä
      102
      1916
    4. Minkä näköinen

      Kaivattunne on?
      Ikävä
      70
      1595
    5. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      97
      1583
    6. Kepun kansanedustaja Aittakumpu loikkasi persuihin!

      Purran hallitus saa lisävahvistuksen! Oppositiota taatusti kismittää! https://www.is.fi/politiikka/art-2000010774118.
      Maailman menoa
      317
      1269
    7. Miten sulla meni niin tunteisiin yksi mies?

      Hyvässä ja pahassa? Tähän voit tilittää, jos aavistat kuka minä olen.
      Ikävä
      98
      1252
    8. 327
      1139
    9. En halua puolustella valheitani

      jne jne... Olen ollut ihan sekaisin sinusta. Haluan vaan vastauksen haluatko minut vai et??? Vain yksi asia on totta ja
      Ikävä
      35
      919
    10. IS Viikonloppu 19.-20.10.2024

      2 ½ -tasoiseksi merkitty Kovis Arto Kuivaselta. Kiva ristikko, jonka vaikeustaso en mielestäni 2+. Pääkuvasta johdetut s
      Sanaristikot
      60
      880
    Aihe