Mökki myyntiin

Lillie145

Talvi tressaa, pitäiskö myydä kesäpaikka pois ja alkaa viettään talvet lämmössä. Mietin kannattaako se enää tässä iässä, mutta kai se muutama vuosikin ois kiva olla palelematta ja viettää aikaa ulkona, aamusta iltaan. Yksinäinen naisihminen ei pärjää kesäpaikassa edes kesällä.

46

549

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Utelias 1

Kesämiehen ottamista?

• Lillie145

Kyllä voisin ei pelkästään harkita vaan ottaa, vaikka talvimiehenkin , mutta mutta, sopivan löytyminen on vaikeaa.

• Vapaa kesä- ja talvi
        Lillie145 kirjoitti:

Kyllä voisin ei pelkästään harkita vaan ottaa, vaikka talvimiehenkin , mutta mutta, sopivan löytyminen on vaikeaa.

Sehän riippuu ihan kriteereistäsi. Ja ihan vähän minunkin kriteereistäni, jotka ovat sopiva koko, näkö, ikä ja luonne.

• Pjiikkiö
        Vapaa kesä- ja talvi kirjoitti:

Sehän riippuu ihan kriteereistäsi. Ja ihan vähän minunkin kriteereistäni, jotka ovat sopiva koko, näkö, ikä ja luonne.

Katellaan yhdessä menikö yksikään rasti oikeaan ruutuun.

• Vapaa kesä- ja talvi
        Pjiikkiö kirjoitti:

Katellaan yhdessä menikö yksikään rasti oikeaan ruutuun.

Teepä se lista omista kriteereistäsi niin minä ruksaan.
        Minun listani on sen verran lyhyt, että julkaisen sen sitten jos tuntuu antavan aihetta.

• Lillie145
        Vapaa kesä- ja talvi kirjoitti:

Teepä se lista omista kriteereistäsi niin minä ruksaan.
        Minun listani on sen verran lyhyt, että julkaisen sen sitten jos tuntuu antavan aihetta.

Kiva ku tästä jutusta tuli muutakin. En tosiaan epäröi, jos sopiva kohdalle tulee. Eikä normi ihmisessä ole paljon rastittamista.

• 185cm
        Lillie145 kirjoitti:

Kiva ku tästä jutusta tuli muutakin. En tosiaan epäröi, jos sopiva kohdalle tulee. Eikä normi ihmisessä ole paljon rastittamista.

Listaa kaipailee myös tämä kaakkois-suomalainen raitis yksin omassa asunnossaan asuva mies.

• Lilie145
        185cm kirjoitti:

Listaa kaipailee myös tämä kaakkois-suomalainen raitis yksin omassa asunnossaan asuva mies.

Muuten hyvä mutten halua raivoraitista.

• 185 cm
        Lilie145 kirjoitti:

Muuten hyvä mutten halua raivoraitista.

Et ole ainut,siihen se aina tyssää.

• k/k
        185 cm kirjoitti:

Et ole ainut,siihen se aina tyssää.

Aina saarnataan viinan kiroista mutta selvää miestä pelätään.
        Mäkin oon raitis mutta en mä raivoo selvinpäin,jokainen vetäköön vaikka kaksinkäsin kuhan juovat omaan piikkiinsä.

• Kunnollinen tullimie
        k/k kirjoitti:

Aina saarnataan viinan kiroista mutta selvää miestä pelätään.
        Mäkin oon raitis mutta en mä raivoo selvinpäin,jokainen vetäköön vaikka kaksinkäsin kuhan juovat omaan piikkiinsä.

Miksi naiset rakastuvat renttuihin?

• Kunnollinen tullimie kirjoitti:

Miksi naiset rakastuvat renttuihin?

Jonkun jota katsoa alaspäin?

• Pirre*
        piikkiö kirjoitti:

Jonkun jota katsoa alaspäin?

jotkut naisetkin tykkää ryypätä, ja onhan se sitten yhteinen harrastus - joka yhdistää :/

• Pirre* kirjoitti:

jotkut naisetkin tykkää ryypätä, ja onhan se sitten yhteinen harrastus - joka yhdistää :/

Ja monesti paljon perusteellisimmin kun miehet,töissä tapaa avaimiaan hukanneita juoppoja ja kyllä naiset on hankalampia.

• Pirre*
        piikkiö kirjoitti:

Ja monesti paljon perusteellisimmin kun miehet,töissä tapaa avaimiaan hukanneita juoppoja ja kyllä naiset on hankalampia.

, rähjääkö he vai mitä siinä tilanteessa?

• Pirre* kirjoitti:

, rähjääkö he vai mitä siinä tilanteessa?

lapsilta kielletty ja jos köyhän eväät ei rikkaalle kelpaa sitten tulee turpaan tai ainakin käsilaukusta.
        Siin käydään lävitse ulkonäkö ja mieskunto melko nopiaan ja sitten se avausmaksu se on tarina sinällään.

• Pirre*
        piikkiö kirjoitti:

lapsilta kielletty ja jos köyhän eväät ei rikkaalle kelpaa sitten tulee turpaan tai ainakin käsilaukusta.
        Siin käydään lävitse ulkonäkö ja mieskunto melko nopiaan ja sitten se avausmaksu se on tarina sinällään.

kannattaisi olla liian komea :)

• ...

Siitähän se laskuista näkyy, mikä lyö leiville. Mä olen laskenut, että mökin pitäminen tulee vielä nykyisin halvemmaksi kuin osakkeen ostaminen jostain Kanarialta.

Tosiasia kuitenkin on, jonain päivänä voimat hiipuu liikaa. Sitten mietittävä asiat uusiksi. Maatilan(halvan) hinnalla saa kuitenkin kohtuullisen yksiön espanjasta ja pirusti lentolippuja.

Mutta vielä ite jaksaa, luoda lunta ja hakata halkoja uuniin.

Älä hätiköi. Mieti. Mulla surullinen esimerri kaveripiirissä. Peri vähän mettää. Ikinä ei ollut ennen omistanut mitään. Käytti sen metän käsirahaksi espanjan kämppään. Niinni, iski työttömyys.. Ei ole mettää, ei kämppää espanjassa, mutta luottotiedot on poissa. Ja on edelleen työtön ja velkaa jäi.

Kato tilisaldo ja velat. Jos näyttää plussalta, mikäpä siinä.

Sitä ihmisen keski-ikä on kuitenkin aika korkea. Sun pitää jokatapauksessa hävittää vapaa-ajan asuntisi jossain vaiheessa. Siihen asti, kandee koittaa olla silleen, että on kivaa. Siis kivaa, ei velkaa. Suuret ikäluokat suuressa viisaudessaan kantaa niitä itse omalla työllään ansaitsemia rahojaan urakalla ulkomaitten lomakohteisiin. Ja valtio ihmettelee, kun oulumatkailu suomeen ei tuokkaan verotuloja.

Jaaha. No kommentit voi tällä kertaa laittaa oko veronmaksajien keskusliittoon tai kansaneläkelaitokselle.

=DW=

• ...

Siis mun J- kirjain ei oikein parane tässä läppiksessä itestään mitenkään, siinä vikaa. Sori typoomiset.

=DW=

• viivatiina

yksin en mökkiä pitäs vaan lähtisin kyllä lämpöön ja ihmisten ilmoille ja muutenkin mun mielestä mökkielämä on sitä sitä iänikuista pakkaamista ja purkamista tietysti oon sen puolesta hyvässä asemassa että asutaan täällä maalla järven rannalla mutta ei sekään asumismuoto ympäri vuoden kaikille sovi.

• 1943

pikkuhiljaa totuttautua ajatukseen vuokraamalla kesämökin pois. Meillä on mökki ja siellä on pitkäaikaiset vuokralaiset. Hoitavat kuin omaansa. Minulle ei oikeastaan omistaminen ole tärkeää. Jos olisin tilanteessasi voisin myydä mökin pois ja matkustella eri paikkoihin. Hotelleja on maailma täynnä ja kohtuuhintaan saa mukavuudet. Mietihän, mikä ratkaisu juuri Sinulle sopisi.

• Lillie145

Sain hyviä vinkkejä ja esim vuokraus ei ole tullut mieleen. Paikka on minulle rakas ja töissä ollessa se oli kiva rentoutumis paikka.

• 24

Joopa joo! Taas hyvä vinkki.

• sininen ovi

Olen aina ollut mökki-ihminen mutta vähitellen olen mietiskellyt,josko ja milloin luopuisi siitä.Yksinäinen,autoton naisimmeinen,kaikki raahaat eri kulkuneuvoihin,on remonttia ja joskus liikaakin raskaita hommia.Pitääkö sitä aina raataa kun on jo työssä aikoinaan raatanut,ja nyt sais olla helpommalla.

Matkustelu on aina ollut mukavaa ja vieläkin voisi mennä,on vaan velvotteet vanhoihin vanheempiini,joita joudun pitämään huolta ja pitkiksi ajoiksi ei voi paeta esim talviksi pois.
      Kohta on itsekkin niin vanha ettei enää jaksa ja huvitakkaan.Monta mietittävää.Hmmm...

• sitroen.

Mökkiä (tarkoittaa todellisuudessa huvilaa) en koskaan onnistunut hankkimaan, pienen sähkölämmitteisen OKT:n vain. Alkoi jo viime talvena monta kuukautta joka päivä jatkuneet lumityöt tympäisemään. Samoin takkapuitten hankinta sähkölaskua pienentämään on vuosi vuodelta työläämpää ja ilmaisen puun saanti on käytännössä loppunut. Harvennus- ja karsintajätteet kun poljetaan koneilla maan sisään ja itsellä ei puuta ole. Sähkön hintakin nousee sitä tahtia, että sekin alkaa pakottamaan halvempaan asumismuotoon, eläke kun reaaliarvoltaan laskee joka vuosi useilla prosenteilla.
      Kakkoskämppä on kaupungin betonikolhoosista hankittu, vaan muuttanut en vielä ole kun ei siellä ole varasto- eikä harrastustilaa minkäänlaista. Eikä kerrostalon autokatoksessa saa edes korjata autoa saati, että voisikaan. Joten autostakin joutuisin luopumaan.
      Sekin aika vielä tulee, että pakko on muuttaa kolhoosiin asumaan. Toistaiseksi vielä terveyttä on riittänyt, joten vielä en ole ratkaisevaa siirtoa tehnyt. Jos geenit ovat samat kuin isäukolla, niin kolmisenkymmentä vuotta vielä olisi taivalta jäljellä, mutta milloin on aika muuttaa ettei toisten tarvitse ratkaisua tehdä? Siinäpä tässä on arpomista; kunto ja elinkustannukset. Enkä autosta raskisi vielä luopua; sitähän on käytännössä rampa ilman autoa! Jotenkin se oma pihakin on mukava olemassa, vaikka ei siellä muuta tekisi kuin joskus kävelisi...

• Lillie145

Ei minulla kyllä noin ankeaa ole, talvilämmöt päällä, tie aurataan pihalle asti, vaikkei kävisi koko talvena ja puita riittää. Ei ole kaivoa mutta järvessä on puhdas vesi.

• Lillie145 kirjoitti:

Ei minulla kyllä noin ankeaa ole, talvilämmöt päällä, tie aurataan pihalle asti, vaikkei kävisi koko talvena ja puita riittää. Ei ole kaivoa mutta järvessä on puhdas vesi.

En minä koe oloani ankeaksi. Totesin vain miten asiat ovat minun kohdallani.
        Tie aurataan tontin reunaan, mutta pihaa ei aurata. Polttopuita ei ole omasta takaa ja lähin järvi ja muut vesistöt ovat kaukana (suo tosin heti tien toisella puolella...), lähin yleinen uimaranta 7 km:n päässä. Vesi tulee kaupungin vesilaitokselta ja yhtiöittämisen seurauksena sen hinta pompsahti jonnekin kymmenen euron tiimoille kuutiolta. Eipähän tarvitse kastella nurmikkoa ja autokin saa pärjätä parilla-kolmella pesulla vuodessa...
        Punnitsen vain, milloin olisi oikea aika luopua kaikesta tästä.

• Yksinään...

On kolmio kaupungissa ja mökki maalla.
      Etelän lämmössä olen viettänyt aikaa sen verran että tiedän viihtyväni parhaiten suomessa, sää olosuhteista huolimatta.
      Tarvitsen apua "miesten töissä", en jaksa enkä viitsi enää opetella esim puita pilkkomaan. Monta muutakin asiaa on mitä en osaa, mutta olen palkannut niihin hommiin ammatti apua.
      Kalliiksi se tulee, mutta nykyisin saa verovähennyksiäkin joten työllistän silloin tällöin tuttuja ammattimiehiä.
      Kyllä aikaansaapa tekevä mies olisi hyvä olemassa, sen olen huomannut monesti nyt kun joudun huolehtimaan kaikesta yksin.

• Eli ilmaiselle rengille löytyisi töitä.
        Tiedän monta muutakin, jolla on sama tilanne. Kun muuta mielenkiintoa ei ole eikä tule, olen ne ilmaisen rengin työt jättänyt vähemmälle. En kuitenkaan aivan kokonaan lopettanut; silloinhan en ketään tapaisi enkä näkisi, mökkihöperöksi tulisin.

• yksinään..
        sitroen kirjoitti:

Eli ilmaiselle rengille löytyisi töitä.
        Tiedän monta muutakin, jolla on sama tilanne. Kun muuta mielenkiintoa ei ole eikä tule, olen ne ilmaisen rengin työt jättänyt vähemmälle. En kuitenkaan aivan kokonaan lopettanut; silloinhan en ketään tapaisi enkä näkisi, mökkihöperöksi tulisin.

En ole pyytänyt ketään ilmaiseksi rengiksi, olen aina maksanut palkan, vieläpä verollisena tähän asti.
        Ammattimiehet tekevät työt hyvin ja tehokkaasti.
        Sitä tarkoitin että vähän vihlaisee katsella naapurimökin pariskuntaa. Siellä molemmat hoitavat ne työt jotka parhaiten osaavat, kaikki käy mukavasti, ilman hyväksikäyttö epäilyjä.
        Sitä toivon että olisi tasavertainen kumppani jonka kanssa jakaa vastuuta ja töitä. Olen hyvä ruuanlaittaja, enkä nuukaile missään, joten varmasti työt tulisivat korvattua.
        Viimeinen neljännes elämästä on pitkällä, en viitsi venyttää penniä, enkä varsinkaan käyttää ketään hyvkseni.

• lillie145
        sitroen kirjoitti:

Eli ilmaiselle rengille löytyisi töitä.

Minä en niistä rengeistä osaa sanoa mitään, jos vaikka vene pitää laittaa talviteloille, yx tuttu tietää sen ja tulee avuksi. Puita sahaan ja pilkon itse, se on kivaa.

• lillie145 kirjoitti:

Minä en niistä rengeistä osaa sanoa mitään, jos vaikka vene pitää laittaa talviteloille, yx tuttu tietää sen ja tulee avuksi. Puita sahaan ja pilkon itse, se on kivaa.

Niin minunkin mielestäni. Eikä tuo veneen talviteloille laitto liene niin iso homma, etteikö normaalin naapuriavun piikkiin menisi. En tiedä kun en ole koskaan venettä omistavut, en kyllä rantaakaan.
        Rengin töillä tarkoitin jotain isompaa projektia.

• Taitavat olla kovin henkilökohtaisia asioita.
      Asiat tärkeysjärjestykseen yrittäen pitää myös järki mukana.
      Useinhan tunteet ohjavat ratkaisujamme.

Me kokeilimme kesämökkiä 70-luvun alkuvuosina mutta ei innostanut.
      Sen jälkeen kaksi kesää Saimaalla retkeilyveneellä.
      Hukkaan heitetyltä ajalta tuntui sekin.

Ennen penskojen tuloa ja pari vuotta niidenkin kanssa vaihdoimme työni perässä paikkakuntaa neljästi ja kerrostaloasuntoa viidesti.

Ok:n hankinta oli järkevän tuntuinen ratkaisu niin kauan kuin tenavat olivat kotona.
      Jäätyämme kahden tuskailimme pari vuotta rinnetalon töiden ja poissaolopäivystyksien kanssa ja päädyimme nykyiseen keskustan kolmioon.

Loma-asunto meillä on ollut 24v espanjalaisen pienehkön ( 100000 as.) kaupungin keskustan rantatalon kolmio.
      Sille ei ole käyttöä kuin muutama kevät- ja syksykuukausi.
      Mukava pitää se kuitenkin aina käyttövalmiina.

Toinen on eteläisen Savon pikkukaupungin keskustan rantakaksio.
      Se on ollut useita vuosia kokoaikaisesti vuokrattuna.
      Heinäkuussa se olisi mukava olla omassa käytössä mutta, pienet eläkkeemme!

Meille sopii tämä nykyinen elämäntapamme.
      Tänä vuotena pisin yhtäjaksoinen kotonaolo aika, kesällä 2,5kk.
      Ensi vuosi näyttää samanlaiselta.

Itselläni ei tiettävästi ole nimeltä mainitsemattoman etnisen ryhmän verta suonissani.
      Vaimo on 1/4 tataari, epämääräinen ripaus baijerilaista ja loput oletettavasti Pohjois-Karjalaa.

Mieltymykset ovat hyvin henkilökohtaisia.
      Haluaisin ainoastaan sanoa ettei kannata tehdä ratkaisuja pelkästään tunnepohjalla eikä tietenkään toisten mielipiteisiin perustuen!

Molemmat mummelimme rakastuivat lastulevyihinsä eivätkä älynneet vaihtaa helpompaan asumismuotoon.
      Toinen muutti pakon edessä.
      Toinen ambulanssilla kahden päivän viiveellä ruumishuoneelle.
      Oletan että monikin stressaantuisi näin levottomasta elämästä

• Olen härmästä,

En viihdy pidempää aikaa ulkomailla, vaikka ilmasto olisi miten lempeä.
        Oma mökki ja asunto ovat minulle paratiisi maan päällä. Kun viettää jonkin aikaa vaikkapa päiväntasajan tuntumassa arvostaa jo loskakeliäkin.
        Olen yrittänyt monesti viihtyä talvet jossain lämpimässä, onnistumatta.
        Myös Espanja on tuttu paikka.

• Pirre*
        Olen härmästä, kirjoitti:

En viihdy pidempää aikaa ulkomailla, vaikka ilmasto olisi miten lempeä.
        Oma mökki ja asunto ovat minulle paratiisi maan päällä. Kun viettää jonkin aikaa vaikkapa päiväntasajan tuntumassa arvostaa jo loskakeliäkin.
        Olen yrittänyt monesti viihtyä talvet jossain lämpimässä, onnistumatta.
        Myös Espanja on tuttu paikka.

minäkään, Suomessa on hyvä olla. Täällä on tilaa hengittää, ei liikaa ihmisiä, on raitista ilmaa, puhtaita rauhallisia vesiä, ja vaihteleva ilmasto..en jaksaisi jatkuvaa hellettä, en kaipaa edes lämpöäkään enempää - kunhan tupa vaan on lämmin. :)

• 1943
        Pirre* kirjoitti:

minäkään, Suomessa on hyvä olla. Täällä on tilaa hengittää, ei liikaa ihmisiä, on raitista ilmaa, puhtaita rauhallisia vesiä, ja vaihteleva ilmasto..en jaksaisi jatkuvaa hellettä, en kaipaa edes lämpöäkään enempää - kunhan tupa vaan on lämmin. :)

viihtynyt aurinkorannoilla. Joskus kauan sitten kävin Rio de Janeirossa ja Copacabanalla tuli käytyä. Suomessakaan en halua loikoilla auringossa. Välttämättä en halua lähteä ulkomaille. Viime vuosina jälkikasvu ja miesseuralainen ovat houkutelleet mukaan seuraksi. Oikeastaan pidän tavallisesta arkielämästä, johon vaihtelua tuovat tanssi ja satunnaiset tapahtumat, pikkuretket. Kuvittelin, että eläkeläisinä pyöräilemme tässä asuinpaikkani lähiympäristössä mieheni kanssa. Se toive ei toteutunut. Vasta viiden vuoden jälkeen pystyin nousemaan polkupyörälle hänen kuoltuaan. Henkisesti se oli vaikeaa. Menneellä viikolla tutustuin yhteen minulle ennestään tuntemattomaan kolkkaan nykyisessä kotikaupungissani ja samalla tutustuin muutamaan uuteen henkilöönkin.

• 1943 kirjoitti:

viihtynyt aurinkorannoilla. Joskus kauan sitten kävin Rio de Janeirossa ja Copacabanalla tuli käytyä. Suomessakaan en halua loikoilla auringossa. Välttämättä en halua lähteä ulkomaille. Viime vuosina jälkikasvu ja miesseuralainen ovat houkutelleet mukaan seuraksi. Oikeastaan pidän tavallisesta arkielämästä, johon vaihtelua tuovat tanssi ja satunnaiset tapahtumat, pikkuretket. Kuvittelin, että eläkeläisinä pyöräilemme tässä asuinpaikkani lähiympäristössä mieheni kanssa. Se toive ei toteutunut. Vasta viiden vuoden jälkeen pystyin nousemaan polkupyörälle hänen kuoltuaan. Henkisesti se oli vaikeaa. Menneellä viikolla tutustuin yhteen minulle ennestään tuntemattomaan kolkkaan nykyisessä kotikaupungissani ja samalla tutustuin muutamaan uuteen henkilöönkin.

Ihmeellistä miten osavuotinenkin asustelu jossain etelämpänä yhdistetään rannalla makailuun!

Meille se on tavallista, arkista elämää toisenlaisessa ympäristössä.
        Emme ole makailleet rannalla vuosiin.
        Joskus, jos erehdymme menemään asunnollemme turhan kuumaan aikaan, olemme menneet talon eteen rannalle varjon alle lueskelmaan ja väålillä uiskentelemaan.
        Nyt syksyllä kävin uimassa kahdesti.

Helteen hämmästelijöille kerron että pysymme asunnoltamme pois sydäntalven juuri kylmyyden vuoksi.
        Yöllä lämpötila laskee usein alle 10:n asteen ja päivälläkin on pitkät ajat alle 20.
        Toki auringossa on lämmintä mutta ei hellettä.

Keljuin on asunnon kylmin paikka, kylpyhuone.

Kuten Suomessakin, teen ruokaostokset ja valmistan pöperöt.
        Raaka-aineiden valikoima on vain erittäin paljon laajempi kuin meillä.
        Perjantaimarkkinoilta saa halvalla muun paitsi tuoreen lihan.

Kotona emme juurikaan syö ravintoloissa tai edes kuppiloissa.
        Lomapaikassamme sorruimme nytkin läheiseen paikllisten suosimaan ravintolaan sunnuntaisin ja yhtenä tiistaina.
        Tärppeinä kani ja lammas.
        Ruhtinaallinen, neljän ruokalajin laadukas lounas juomineen tiistaisin 6E, sunnuntaisin 11E.

Ulkoilemme, istuskelemme rantakuppiloissa katsellen kadun elämään, ulkoilemme paljon koska on "kelitakuu", asunnolla pariskunnan tavallista elämää.

Keskimäärin kerran viikossa käymme jossain kaupunkimme kulttuuritapahtumassa.
        Erilaisia konsertteja, musikaali, kerran jopa Klimenkon kirkkokonsertti johon en teemasta johtuen mennyt.

Tarjonta päihittää ylivoimaisesti pienen suomalaisen kotikaupunkimme valikoiman.

Seuraava "etelän" matkamme suuntautuu 30.11. Nuerbergin joulumarkkinoille.
        Sielläkään emme makaile rannalla auringossa!
        Alkaneen viikon päivälämmöt näyttävät laskevan 5:stä -2:een ja yöt 0:sta -8:aan.
        Tuleva markinaviikkomme täyttänee paremmin lomamatkan ominaispiirteet kuin Espanjassa oleilu.

Mutta, jokainen elelee mieltymyksiensä mukaan.
        Kesällä olin kotona 2,5kk ja se on kyllä riittävästi!

• 1943
        laiska-lasse kirjoitti:

Ihmeellistä miten osavuotinenkin asustelu jossain etelämpänä yhdistetään rannalla makailuun!

Joskus, jos erehdymme menemään asunnollemme turhan kuumaan aikaan, olemme menneet talon eteen rannalle varjon alle lueskelmaan ja väålillä uiskentelemaan.

Helteen hämmästelijöille kerron että pysymme asunnoltamme pois sydäntalven juuri kylmyyden vuoksi.
        Yöllä lämpötila laskee usein alle 10:n asteen ja päivälläkin on pitkät ajat alle 20.

Lomapaikassamme sorruimme nytkin läheiseen paikllisten suosimaan ravintolaan sunnuntaisin ja yhtenä tiistaina.
        Ruhtinaallinen, neljän ruokalajin laadukas lounas juomineen tiistaisin 6E, sunnuntaisin 11E.

Ulkoilemme, istuskelemme rantakuppiloissa katsellen kadun elämään, ulkoilemme paljon koska on "kelitakuu", asunnolla pariskunnan tavallista elämää.

Erilaisia konsertteja, musikaali, kerran jopa Klimenkon kirkkokonsertti johon en teemasta johtuen mennyt.

Tarjonta päihittää ylivoimaisesti pienen suomalaisen kotikaupunkimme valikoiman.

Alkaneen viikon päivälämmöt näyttävät laskevan 5:stä -2:een ja yöt 0:sta -8:aan.
        Tuleva markinaviikkomme täyttänee paremmin lomamatkan ominaispiirteet kuin Espanjassa oleilu.

laiskempi ja siksi viihdyn kotioloissa, joista pääsen aina halutessani 200 km:n päähän kaverini luo. Siellä ollaan myös kotioloissa ja luonnossa joskin kesällä iso järvi on vieressä.Mutta kuten totesit, jokainen elelee mieltymystensä mukaan. Eikös suurin osa "etelään" menijöistä viihdy rannalla, en tiedä?

• Kiva Suomi*
        1943 kirjoitti:

laiskempi ja siksi viihdyn kotioloissa, joista pääsen aina halutessani 200 km:n päähän kaverini luo. Siellä ollaan myös kotioloissa ja luonnossa joskin kesällä iso järvi on vieressä.Mutta kuten totesit, jokainen elelee mieltymystensä mukaan. Eikös suurin osa "etelään" menijöistä viihdy rannalla, en tiedä?

Asun kahdessa paikassa ympäri vuoden. Minusta on kiva lämmittää uunia ja katsella ikkunasta lintuja talvellakin. Kesällä ulkosaunaa ja uimista ei voita mikään. sitten kun haluan ihmisten ilmoille menen kaupunkiin.
        Käyn kerran pari vuodessa parin viikon reissulla jossain lämpimässä, toisen viikon aikaan alkaa jo koti-ikävä vaivata.

• 1943 kirjoitti:

Kakkosasuntomme on aivan tavallinen rannassa sijaitseva keskustan kerrostalokolmio normaaleine varusteineen ml. henkilökohtaiset tavaramme, vaatteet, kengät parta- ja hammaskoneet, toalettitarvikkeet, kuivat elintarvikeet yms.
        Siis tavallinen koti.
        Vain eri ympäristössä.
        Kaikki tarpeellinen heti ympäristössä.

Sisämaan reservatioissa asustelee noin 1200 talvisuomalaista joita näkee perjantaimarkkinoilla mutta muuten ovat enemmän omissa oloissaan.
        Makailevat kaiketi reservation uima-altailla, paitsi kylmänä vuodenaikana jolloin meri on 14C mutta altaat huomattavasti kylmempiä.

Parin viikon kävijät keskittynevät rälläämiseen ja rannalla makailuun mutta eihän siitä tule mitään pitemmällä ajalla.

Pisin siellä olo aikamme on ollut 3kk ja kuukautta lyhyemmäksi ajaksi ei viitsi lähteä.
        Muutama vuodenvaihde on oltu mutta kuten sanoin, kylmä kylppäri ei kiehdo emmekä normaalisti mene sinne talvella.
        Pääsiäinen on hieno kulkueineen yms.
        Toukokuun ensimmäinen viikko samoin.
        Onhan niillä muitakin juhlia.

Kaukoliikenteen bussiasema on 400m:n päässä joten helppo on lähteä liikkeelle mutta hallintoalueiden rajoilla saattaa auton vaihto viedä aikaa.
        Vuokra-autot ovat käteviä ja kesäsesongin ulkopuolella halpoja.

Espanjan asuntomme on melkein kuin tämä suomalainenkin, vain yksi huone vähemmän.
        Tästä suomalaisesta on lähimpään rantaan matkaa noin 500m ja parveke väärään suuntaan.

Olen aina ihmetellyt kun etelämmässä asumiseen liitetään automaattisesti rannalla makailu, ryyppääminen, ravintolasyöminen ja diskoissa aamuun saakka rällääminen.
        Eihän se Suomessakaan ole kokoaikaista elämää!

• Kiva Suomi* kirjoitti:

Asun kahdessa paikassa ympäri vuoden. Minusta on kiva lämmittää uunia ja katsella ikkunasta lintuja talvellakin. Kesällä ulkosaunaa ja uimista ei voita mikään. sitten kun haluan ihmisten ilmoille menen kaupunkiin.
        Käyn kerran pari vuodessa parin viikon reissulla jossain lämpimässä, toisen viikon aikaan alkaa jo koti-ikävä vaivata.

Jo kuukaudenkin loma-asunnolla oleilun jälkeen alkaa Suomeen lähdön ajattelu aiheuttamaan jäämisen haikeutta.

3kk:n jälkeen lähtö vaati jo henkisiä ponnisteluja.

• sipilar
        laiska-lasse kirjoitti:

Kakkosasuntomme on aivan tavallinen rannassa sijaitseva keskustan kerrostalokolmio normaaleine varusteineen ml. henkilökohtaiset tavaramme, vaatteet, kengät parta- ja hammaskoneet, toalettitarvikkeet, kuivat elintarvikeet yms.
        Siis tavallinen koti.
        Vain eri ympäristössä.
        Kaikki tarpeellinen heti ympäristössä.

Sisämaan reservatioissa asustelee noin 1200 talvisuomalaista joita näkee perjantaimarkkinoilla mutta muuten ovat enemmän omissa oloissaan.
        Makailevat kaiketi reservation uima-altailla, paitsi kylmänä vuodenaikana jolloin meri on 14C mutta altaat huomattavasti kylmempiä.

Parin viikon kävijät keskittynevät rälläämiseen ja rannalla makailuun mutta eihän siitä tule mitään pitemmällä ajalla.

Pisin siellä olo aikamme on ollut 3kk ja kuukautta lyhyemmäksi ajaksi ei viitsi lähteä.
        Muutama vuodenvaihde on oltu mutta kuten sanoin, kylmä kylppäri ei kiehdo emmekä normaalisti mene sinne talvella.
        Pääsiäinen on hieno kulkueineen yms.
        Toukokuun ensimmäinen viikko samoin.
        Onhan niillä muitakin juhlia.

Kaukoliikenteen bussiasema on 400m:n päässä joten helppo on lähteä liikkeelle mutta hallintoalueiden rajoilla saattaa auton vaihto viedä aikaa.
        Vuokra-autot ovat käteviä ja kesäsesongin ulkopuolella halpoja.

Espanjan asuntomme on melkein kuin tämä suomalainenkin, vain yksi huone vähemmän.
        Tästä suomalaisesta on lähimpään rantaan matkaa noin 500m ja parveke väärään suuntaan.

Olen aina ihmetellyt kun etelämmässä asumiseen liitetään automaattisesti rannalla makailu, ryyppääminen, ravintolasyöminen ja diskoissa aamuun saakka rällääminen.
        Eihän se Suomessakaan ole kokoaikaista elämää!

En ota aurinkoa, enkä makaa rannalla.
        Huvituksiini kuuluu vaikkapa paikallisella bussilla ajelu ja paikkojen katselu.
        Teen jopa ruokani itse koska olen hyvin allerginen joillekin ruoka-aineille. Kyllä pari viikkoa kerrallaan riittää minulle, ei ole koskaan tullut tunnetta että haluaisin vielä jäädä. Mahdollista se kyllä olisi, minä vain arvostan aina enemmän kotimaatani ja kotiani käytyäni jossain muualla.
        Joskus nuorempana haaveilin siitä että eläkkeellä muutan talveksi Espanjaan, silloin se ei ollut mahdollista. Nyt olisi mutta ei minusta enää ole, kuntoni puolesta kyllä, mutta olen niin kiintynyt omiin nurkkiini ja tapoihini.

• ei parree olettaa
        1943 kirjoitti:

Itse en rahojani ulkomaille vie, mutta paljon on tuttavia, eri ikäluokissa, jotka lämpimässä käyvät, vaan kukaan heistä ei ole rannalla makoilija.

• Lillie145
        laiska-lasse kirjoitti:

olen kateellinen, tuohon tilanteeseen haluaisin. Katson nyt jos sen "mökin" raaskin myydä.

• mökitön,

hankkia mökkiä. Asunnon sain palkoillani ostettua ja maksettua.

• 1943

olisi hankkinut, nykyinen on mieheni jäljiltä. Ihan hyvin voi olla viikon siellä, toisen täällä vuokralla. Ei tule stressiä kunnostuksesta. Varsinkin tällä iällä olisi ihan hyvä ratkaisu. Voisi myös tutustua eri paikkakuntiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      90
      1947
    2. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      58
      1103
    3. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      97
      1055
    4. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      9
      995
    5. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      204
      979
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      64
      941
    7. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      909
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      86
      850
    9. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      838
    10. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      780
    Aihe