Ilto 440 premium! Apua!

savutsisällä

Hei!
Minulla on ollut nyt käytössä ilto 440 premium sähköisellä jälkilämmityksellä ja ongelmana on huurteenpoisto/jäätyminen.
Nyt kun on tullut pakkaset eli yli -5 eli nyt kun laittaa takkaan tulet tai liesituuletin on jonkin aikaa vähän isommalla niin kone laittaa poiston täysille ja ilmantulon pois?!
Eli jos on takassa tuli se tietää savuja sisälle.
Toinen on se kun ulkona on esim. -12 ja pistät tehon vaikka 3/4 niin jonkin ajan päästä on taas huurteenpoisto käynnissä!!
Onko kenelläkään hyviä vinkkejä / neuvoja, paikallinen ilto huoltaja käski aukasta ikkunan kun tekee ruokaa tai lämmittää takkaa(-20 keleillä alkaa olla kylmä pitää ikkunaa auki)!!
Suodattimet on vaihdettu, "kesäpelti" on talviasennossa ja venttiilit säädetty keväällä.
Kaikki vinkit tarpeen!

32

14273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LTR-3

      Hyvä keino vois olla pitää puhaltimet pienimmällä 1 nopeudella se yleensä auttaa jäätymisherkissä koneissa.

      Täällä on pakkasta nyt -10c ja jäteilman lämpö on -5c ja poistoilman kosteus 42%, puhaltimet pyörii 2 nopeudella eikä mitään ongelmaa, niinkuin ei ollut viimetalvenakaan.

    • patteri kanavaan

      LTO:n huurtumisenestostahan tässä on kyse. Ja toteutustapa on se halvin & huonoin eli tuloilmapuhallin seis.

      Sulatustoiminnon käynnistyminen jo -5 asteessa kuulostaa kyllä hätävarjelun liioittelulta TAI koneelle tuleva poistoilma pääsee jäähtymään kanavissa (kanavat yläpohjassa?) TAI ilmavirrat ovat pielessä, esim. poistoilmasuodatin tukossa. Ilmavirrat ovat OK ja koneelle tuleva poistoilma on lämmintä (21-22 °C) pitäisi sulatustarpeen alkaa vasta lähempänä -10 astetta.

      Jos haluat pätkimättömän systeemin, pitää ulkoilmakanavaan lisätä termostaattiohjattu esilämmityspatteri, joka pitää iv-koneelle tulevan ilman lämpötilan juuri ja juuri sillä tasolla, ettei sulatustoiminto käynnisty. Yllättäen tämä ei edes lisää energiankulutusta - lopputuloksen kannalta on ihan se ja sama, pidetäänkö jäteilman lämpötila plussan puolella heikentämällä talteenottoa (LTO kennon ohitus... mikä voidaan toteuttaa myös tuloilmapuhallinta pätkimällä) vai tuloilmaa esilämmittämällä.

      Ainakin Vallox tekee tällaisia, kanava-asenteisia värkkejä...

    • uty7658

      Ilton vanhemmissa ilmastointikoneíssa on tyhmä ohjelma, joka säätää poistoilmapuhaltimen täysille LTO-kennon jäätyessä. Viime talvena yhteen koneeseen ohjelma vaihdettiin. Savut eivät tulleet tämän jälkeen sisään.

    • iltoilto

      Täällä Ilto 400 ja samat ongelmat. Pätkiminen alkoi jo -5 asteessa, eilen kun oli -10, niin sykli oli suurin piirtein se, että 50 sekuntia päällä ja 35 sekuntia pois. Kytkin on asennossa 2/4.

      Hyviä neuvoja kaivataan täälläkin. Suodattimet on vaihdettu, säätö tehty vuosi sitten. Talo kyllä tuntuu käytännössä alipaineiselta, joten tuskin siinäkään ongelmaa on. Täytyy kokeilla pätkiikö vähemmän jos tiputtaa tehoksi 1/4. Talo on vaan niin pirun tiivis, että tuolla teholla alkaa jo happi loppumaan.

      Laitteestahan löytyy termostaatin säätö, mutta sitten riskinä on kennon jäätyminen. Ja kaiken lisäksi säätö on tosi hankalassa paikassa, en päässyt siihen käsiksi.

    • JP

      Koneessa ei ilmeisesti ole valokennoa, vaan huurtumisenesto hoidetaan pelkästään tuloilman lämpötilan perusteella. Ongelmaan saa selkeän parannuksen hankkimalla koneeseen lisävarusteena saatavan talteenottokennon huurtumista tarkkailevan valokennon.

      Kovalla pakkasella ei varmaankaan kannata huudattaa konetta isoilla kierroksilla, jollei tosiaan tunnu siltä, että talossa loppuu happi. Tuo tuloilmapuhaltimen pysähtyminen taasen viittaa käsitykseni mukaan vanhaan softaan koneessa. Mielestäni omassa koneessani tulopuhallin menee ykkösasentoon. Joka tapauksessa kone ei pysäytä tulopuhallinta ja samalla laita poistoa täysille, jos se on päivitetty versio.

      Takan savut eivät meillä ole koskaan tulleet ilmanvaihtokoneen vuoksi sisälle, vaikkei takan veto ole edes kovin hyvä. Kone on siis myös Ilto 440 Premium valokennolla.

      • Iltoilto

        Koskeekohan tuo softajuttu ilto 400:kin? Se ei laita poistoa täysille, vain katkaisee tulon. Myöskään savut eivät tule sisään, mutta happi kyllä loppuu takkaa polttaessa jos ei ikkunaa avaa.

        Täytynee kysellä valokennoa.


      • JP
        Iltoilto kirjoitti:

        Koskeekohan tuo softajuttu ilto 400:kin? Se ei laita poistoa täysille, vain katkaisee tulon. Myöskään savut eivät tule sisään, mutta happi kyllä loppuu takkaa polttaessa jos ei ikkunaa avaa.

        Täytynee kysellä valokennoa.

        En osaa sanoa koskeeko 400-mallia, mutta kuvailemaasi ongelmaan auttanee tuo valokenno, jos siihen vain on moinen saatavilla. Onko koneessa takkakytkintä? Tuo auttaisi varmaankin hapen loppumiseen takkaa poltettaessa.


      • ????
        Iltoilto kirjoitti:

        Koskeekohan tuo softajuttu ilto 400:kin? Se ei laita poistoa täysille, vain katkaisee tulon. Myöskään savut eivät tule sisään, mutta happi kyllä loppuu takkaa polttaessa jos ei ikkunaa avaa.

        Täytynee kysellä valokennoa.

        Ilto 400 koneeseen ei saa päivitettyä softaa koska siinä ei ole sitä alkuperäistäkään ohjelmaa. Pysäytys hoidettu termostaatilla ja kaikki komponentit toimivat "kovalla" jännitteellä eli 230V. Kyseiseen koneeseen saa lisävarusteena valokenno ohjauksen mutta ensin kannattaa kokeilla säätää termostaattia joka säätelee pätkimistä. Termostaatti sijaitsee sähkökotelossa alimpana ja siinä ei ole säätönuppia vaan termostaatin säätö kara(puolipyöreä), lämpötila asetus pienenee karaa kääntämällä vastapäivään. Jos säädät termarin arvoa pienemmälle muista seurata kennon jäätymistä säännöllisesti. Arvo on säädetty tehtaalla n. 4 astetta mutta se on todella noin.


      • Iltoilto
        ???? kirjoitti:

        Ilto 400 koneeseen ei saa päivitettyä softaa koska siinä ei ole sitä alkuperäistäkään ohjelmaa. Pysäytys hoidettu termostaatilla ja kaikki komponentit toimivat "kovalla" jännitteellä eli 230V. Kyseiseen koneeseen saa lisävarusteena valokenno ohjauksen mutta ensin kannattaa kokeilla säätää termostaattia joka säätelee pätkimistä. Termostaatti sijaitsee sähkökotelossa alimpana ja siinä ei ole säätönuppia vaan termostaatin säätö kara(puolipyöreä), lämpötila asetus pienenee karaa kääntämällä vastapäivään. Jos säädät termarin arvoa pienemmälle muista seurata kennon jäätymistä säännöllisesti. Arvo on säädetty tehtaalla n. 4 astetta mutta se on todella noin.

        Paikansin termarin säädön, mutta homma tyssäsi heti alkuunsa. Miten Teho- ja jälkilämmitysnupit saa irti, jotta suojapellin saa tieltä pois?

        Pitäisikö muuten näilläkin pakkasilla tuloilman olla sen lämpöistä kun jälkilämmitysarvoksi on säädetty? Nuppi on n. 22 asteessa, mutta tuloilma on 17 asteista.


      • Omasta säätänyt
        Iltoilto kirjoitti:

        Paikansin termarin säädön, mutta homma tyssäsi heti alkuunsa. Miten Teho- ja jälkilämmitysnupit saa irti, jotta suojapellin saa tieltä pois?

        Pitäisikö muuten näilläkin pakkasilla tuloilman olla sen lämpöistä kun jälkilämmitysarvoksi on säädetty? Nuppi on n. 22 asteessa, mutta tuloilma on 17 asteista.

        Ei sitä purkaa tarvii, otat sen kennon pois ja säädät kärkipihdeillä se jälkeen.Tuloilma-anturi sijaitsee koneen sisällä, joten tuo lämpötila on koneen sisällä. Se mitä tuloilmaventtiilistä tulee on kiinni siitä, kuin hyvin on kanavat eristetty.


      • jopa 800 kWh/kk
        Iltoilto kirjoitti:

        Paikansin termarin säädön, mutta homma tyssäsi heti alkuunsa. Miten Teho- ja jälkilämmitysnupit saa irti, jotta suojapellin saa tieltä pois?

        Pitäisikö muuten näilläkin pakkasilla tuloilman olla sen lämpöistä kun jälkilämmitysarvoksi on säädetty? Nuppi on n. 22 asteessa, mutta tuloilma on 17 asteista.

        > Pitäisikö muuten näilläkin pakkasilla tuloilman olla sen lämpöistä kun jälkilämmitysarvoksi on säädetty? Nuppi on n. 22 asteessa, mutta tuloilma on 17 asteista.

        Taitaa olla se tavanomainen tapaus eli kanavat yläpohjan eristekerroksessa -> tuloilma jäähtyy kanavissa 5 astetta eli tuloilmavirralla 50 l/s menee 300 W = 720 kWh/kk lämpöä (=jälkilämmitykseen käytettyä sähköä) harakoille. On se kumma, että näitä edelleen tehdään eli kanavat yläpohjan eristekerroksessa, mahd. aika lähellä pintaakin, eikä kanavien päälle kiedota kuin 50 mm villaa - aina ei sitäkään. Vaikka kaikkialla muualla, ikkunat, yläpohja, ulkoseinät, lämmöneristykseen on panostettu ja U-arvot puolitettu takavuosiin verrattuna.

        Ja jäähtyyhän ilma poistoilmapuolellakin ihan vastaavasti ellei tilanne ole niin onnellinen, että iv-kone on ihan pesutilojen kyljessä. Tätäkin kautta tulee lämmönhukkaa, kun LTO:lla on vähemmän lämpöä talteenotettavaksi ja jälkilämmityksen tarve kasvaa. Lisäksi tulee myös suurempi LTO:n jäätymisherkkyys, koska poistoilman jäähtyminen kanavissa esim. 22 ->18 °C vaikuttaa myös ulkolämpötilaan, jossa huurtumissuojaus alkaa toimimaan (rajalämpötila voi muuttua esim. -10 -> -7°C).

        Toki tätä "liian aikaista" huurtumissuojauksen käynnistymistä aiheuttaa myös tulo- ja poistoilmavirtojen epätasapaino, mikä voi johtua poistoilmasuodattimen likaantumisesta, liesituulettimesta tai takasta (molemmat poistavat ilmaa talosta -> alipaine lisääntyy -> tuloilmavirta kasvaa ja poisto pienenee).


    • härpätin

      Mistä lie johtuvan? ILTON ollessa pois päältä huoneissa pysy lämpötila tasaisena(sähköpatterit ja/tai ilmalaämpöpumppu) esim. 20-21 C, Ulkona -10 C ja nyt -15 C, mutta kun laitan ILTON päälle alkaa h-lämpö laskea ja veto hirveä, puhallin 1 tai "kotona" asennossa ja oranssi valo alkaa vilkkua ja koneen tuloilman lämpötilasäätö (sähkövastus kuulemma koneessa) ei nouse yli 15- 16 C ??

      Saan vedon pois kun "HÖYRYTÄN" ilmalämpöpumpulla h-lämmön vähintään 24 C. Ei kai tuloilman ja huoneen lämpötilaeron pidä olla noin suuri, mielestäni energiaa menee myös aivan sikana siedettävän lämmön aikaansaamiseksi.

      Olin yhteydessä iltoon ja siellä sanottiin asioiden olevan kunnossa? Mitä tehdä, mistä päin pitäisi alkaa epäkohtaa tutkia onko kaikki "härpättimet" kunnossa?

    • IV-mies

      Jos takan savut tulevat sisään niin eihän se ole IV-koneen vika. Takka ei saa paloilmaa mistään. Ilton manuualissakin kehoitetaan huolehtimaan takan paloilman saannista, IV-järjestelmä ei siitä huolehdi. Talothan säädetään alipainesiksi, niin mistä siitä paloilmaa saisi. Ja nyt kun talot ovat tiiviitä niin korvausilmaa ei vuoda mistään ikkunan raosta. Paloilmakanava talon alta takalle puuttuu! On ihan sama käytätkö liesituuletinta tai keskuspölynimuria tai meneekö IV-kone huurtumisenestolle niin aina alipaine kasvaa ja silloin savut sisällä jos takalle ei omaa korvausilmaa.

      PS. Lähes kaikkien valmistajien IV-koneet ovat pätkineet tulopuhallinta huurtumisenestolla 90-luvulta asti niin että ei se alipaineen muutos pitäisi olla uutinen suunnittelijoille.

      • LTR-3

        Ei välttämättä väärin rakennettu, sitä vartenhan ilmanvaihtokoneissa on takkakytkin, että takan sytytys vaiheessa saadaan asuntoon lievä ylipaine, takka kun lähtee palamaan niin takan ilmaläpäthän säädetään hyvin pienelle ja takan tarvitsema ilmamäärä on niin pieni että kyllä se sen saa vedettyä lievästä alipaineestakin, se ei ole mikään ongelma.
        Ongelman ydinhän tässä on ilmanvaihtokone jossa tuloilmapuhallin pätkii, lähtökohtahan hyvässä ilmanvaihdossa on se että tuloilmaa tulee tasaisella virtauksella samoin kuin poistoilmaa lähtee, ei niitä virtauksia pidä mennä sammuttelemaan, jos ilmanvaihtokone näin tekee niin ongelmia on tiedossa, liiallisen alipaineen lisäksi kallista energiaa menetetään harakoille.
        Ratkaisu ongelmaa on siis se että tälläiset paskat ilmanvaihtokoneet heitetään kaatopaikalle ja mennään kaupasta ostamaan kone jossa kennon sulatus on järjestetty muuten kuin puhaltimia pätkimällä.
        Siis jos sinä lukija olet ostamassa ilmanvaihtokonetta niin pyydä myyjältä ehdottomasti sellainen kone joka ei kennoa sulata puhaltimia pätkimällä.


      • Wastawirta
        LTR-3 kirjoitti:

        Ei välttämättä väärin rakennettu, sitä vartenhan ilmanvaihtokoneissa on takkakytkin, että takan sytytys vaiheessa saadaan asuntoon lievä ylipaine, takka kun lähtee palamaan niin takan ilmaläpäthän säädetään hyvin pienelle ja takan tarvitsema ilmamäärä on niin pieni että kyllä se sen saa vedettyä lievästä alipaineestakin, se ei ole mikään ongelma.
        Ongelman ydinhän tässä on ilmanvaihtokone jossa tuloilmapuhallin pätkii, lähtökohtahan hyvässä ilmanvaihdossa on se että tuloilmaa tulee tasaisella virtauksella samoin kuin poistoilmaa lähtee, ei niitä virtauksia pidä mennä sammuttelemaan, jos ilmanvaihtokone näin tekee niin ongelmia on tiedossa, liiallisen alipaineen lisäksi kallista energiaa menetetään harakoille.
        Ratkaisu ongelmaa on siis se että tälläiset paskat ilmanvaihtokoneet heitetään kaatopaikalle ja mennään kaupasta ostamaan kone jossa kennon sulatus on järjestetty muuten kuin puhaltimia pätkimällä.
        Siis jos sinä lukija olet ostamassa ilmanvaihtokonetta niin pyydä myyjältä ehdottomasti sellainen kone joka ei kennoa sulata puhaltimia pätkimällä.

        Taas täällä on tämä Enerventin myyntiedustajan säälittävä puolustuspuhe LTR-3 erinomaisuudesta.


      • levy vai kiekko?
        Wastawirta kirjoitti:

        Taas täällä on tämä Enerventin myyntiedustajan säälittävä puolustuspuhe LTR-3 erinomaisuudesta.

        Hiukan liian kärkevästi tosin neuvottu heittämään toimiva kone kaatopaikalle.
        Helpoin korjaus tuloilmaa pätkivälle iv-koneelle on sähköllä toimivan esilämmityspatterin lisäys raitisilmakanavaan. Kokonaisnergian kulutus ei edes lisäänny tällä tavalla.
        Pakkaskeleillä pyöriväkennoisen LTO-koneen hyötysuhde on huimasti suurempi verrattuna levylämmönsiirtimellä varustettuun ilmastointikoneeseen. Ongelmana pyöriväkennoisessa on liiallinen kosteuden palautuminen taloon. Levylämmönsiirtimellä ongelma on päinvastainen.
        Vähän suuremmalla rahallisella panostuksella myös levylämmönsiirrinkoneesta saadaan pätkimätön ja energiaa säästyy vuodessa 1000-2000kwh. Ratkaisu on väh. 100m:n nestekiertoinen maapiiri ja etulämmityspatteri. Patterin koosta riippuen riittää -10C:sta -15C:een.


      • LTR-3
        Wastawirta kirjoitti:

        Taas täällä on tämä Enerventin myyntiedustajan säälittävä puolustuspuhe LTR-3 erinomaisuudesta.

        Kaikki väärin, en ole feikki, enkä edes Enerventin myyntiedustaja ja en sanallakaan maininnut tekstissä Enervent koneen erinomaisuudesta.

        Voin tietysti mainita tässä Enerventin erinomaisuudesta jos kerta niin haluat, tilanne on tällähetkellä se että tulopuhallin ei ole pätkinyt kuin joskus sähkökatkosten aikana eli puhaltimet pyörivät jatkuvasti, lämmönsiirto kenno myös pyörii jatkuvasti, eikä siihen muodostu jäätä missään tilanteessa, ulkona on tällähetkellä mukavat -15c pakkasta ja Enervent koneen jäteilman lämpötila on -9c se on todella erinomaista verrattuna sinun ristivirtakenno koneeseen jossa tulopuhallin pätkii jatkuvasti ja jäteilma on 4c energiaa menee siinä hukkaan.


      • LTR-3
        levy vai kiekko? kirjoitti:

        Hiukan liian kärkevästi tosin neuvottu heittämään toimiva kone kaatopaikalle.
        Helpoin korjaus tuloilmaa pätkivälle iv-koneelle on sähköllä toimivan esilämmityspatterin lisäys raitisilmakanavaan. Kokonaisnergian kulutus ei edes lisäänny tällä tavalla.
        Pakkaskeleillä pyöriväkennoisen LTO-koneen hyötysuhde on huimasti suurempi verrattuna levylämmönsiirtimellä varustettuun ilmastointikoneeseen. Ongelmana pyöriväkennoisessa on liiallinen kosteuden palautuminen taloon. Levylämmönsiirtimellä ongelma on päinvastainen.
        Vähän suuremmalla rahallisella panostuksella myös levylämmönsiirrinkoneesta saadaan pätkimätön ja energiaa säästyy vuodessa 1000-2000kwh. Ratkaisu on väh. 100m:n nestekiertoinen maapiiri ja etulämmityspatteri. Patterin koosta riippuen riittää -10C:sta -15C:een.

        Siinä olen itsekin samaa mieltä että se oli liian kärkevästi neuvottu, mutta tekstini ulkoasu muuttuu väkisinkin agressiiviseksi kun täällä yritän parhaani mukaan antaa neuvoja niin aina ollaan haukkumassa feikiksi ym. mutta ymmärrän kyllä se on kateellisten ihmisten kirjoittelua, niiden joilla ilmanvahtokone ei toimi koska on tehnyt väärän valinnan sitä hankkiessa.


      • lkajshdfafdas
        levy vai kiekko? kirjoitti:

        Hiukan liian kärkevästi tosin neuvottu heittämään toimiva kone kaatopaikalle.
        Helpoin korjaus tuloilmaa pätkivälle iv-koneelle on sähköllä toimivan esilämmityspatterin lisäys raitisilmakanavaan. Kokonaisnergian kulutus ei edes lisäänny tällä tavalla.
        Pakkaskeleillä pyöriväkennoisen LTO-koneen hyötysuhde on huimasti suurempi verrattuna levylämmönsiirtimellä varustettuun ilmastointikoneeseen. Ongelmana pyöriväkennoisessa on liiallinen kosteuden palautuminen taloon. Levylämmönsiirtimellä ongelma on päinvastainen.
        Vähän suuremmalla rahallisella panostuksella myös levylämmönsiirrinkoneesta saadaan pätkimätön ja energiaa säästyy vuodessa 1000-2000kwh. Ratkaisu on väh. 100m:n nestekiertoinen maapiiri ja etulämmityspatteri. Patterin koosta riippuen riittää -10C:sta -15C:een.

        >>Ongelmana pyöriväkennoisessa on liiallinen kosteuden palautuminen taloon>>

        Kuivuus pakkasilla on paljon suurempi ongelma kuin yksittäistapaukset, joissa väitetään kosteutta palautuvan liikaa.


      • Iltonen
        levy vai kiekko? kirjoitti:

        Hiukan liian kärkevästi tosin neuvottu heittämään toimiva kone kaatopaikalle.
        Helpoin korjaus tuloilmaa pätkivälle iv-koneelle on sähköllä toimivan esilämmityspatterin lisäys raitisilmakanavaan. Kokonaisnergian kulutus ei edes lisäänny tällä tavalla.
        Pakkaskeleillä pyöriväkennoisen LTO-koneen hyötysuhde on huimasti suurempi verrattuna levylämmönsiirtimellä varustettuun ilmastointikoneeseen. Ongelmana pyöriväkennoisessa on liiallinen kosteuden palautuminen taloon. Levylämmönsiirtimellä ongelma on päinvastainen.
        Vähän suuremmalla rahallisella panostuksella myös levylämmönsiirrinkoneesta saadaan pätkimätön ja energiaa säästyy vuodessa 1000-2000kwh. Ratkaisu on väh. 100m:n nestekiertoinen maapiiri ja etulämmityspatteri. Patterin koosta riippuen riittää -10C:sta -15C:een.

        No mitäs tuommoinen esilämmityspatteri mahtanee maksaa noin suurin piirtein?

        Mulla on Ilto 440 ja kovasti hiljainen masiina on nyt kun ulkona on -22 pakkasta...


      • pinpong
        Iltonen kirjoitti:

        No mitäs tuommoinen esilämmityspatteri mahtanee maksaa noin suurin piirtein?

        Mulla on Ilto 440 ja kovasti hiljainen masiina on nyt kun ulkona on -22 pakkasta...

        Sotken vielä lisää tätä soppaa. Vesikiertoisen econo-mallin pysähtely voi johtua myös liian pienestä vesikierrosta laitteen lämmittimelle. Jos paluuveden lämpötila laskee alle 10, kone pysäyttää tuloilman. Jos kyseessäon vesikiertoinen malli kannattaa tarkistaa tuo veden kierto ko. piirissä. Voi olla ilmaa, tai piirin venttiiliä pitää avata. Saattaa joutua myös vähän pienentämään virtauksia muissa piireissä. Minulla pätkiminen korjaantui kun sain veden kiertämään. Ja tehoasetus on 2 ja ulkona nyt -25 ja ei pätki. Pätkii jos laittaa tehostetun toiminnon päälle(ja tällöinkin mielestäni johtuu tuosta paluuveden läpötilan laskusta eikä kennon jääätymisestä). Ja koneessani on valokenno.


      • myös poisto
        pinpong kirjoitti:

        Sotken vielä lisää tätä soppaa. Vesikiertoisen econo-mallin pysähtely voi johtua myös liian pienestä vesikierrosta laitteen lämmittimelle. Jos paluuveden lämpötila laskee alle 10, kone pysäyttää tuloilman. Jos kyseessäon vesikiertoinen malli kannattaa tarkistaa tuo veden kierto ko. piirissä. Voi olla ilmaa, tai piirin venttiiliä pitää avata. Saattaa joutua myös vähän pienentämään virtauksia muissa piireissä. Minulla pätkiminen korjaantui kun sain veden kiertämään. Ja tehoasetus on 2 ja ulkona nyt -25 ja ei pätki. Pätkii jos laittaa tehostetun toiminnon päälle(ja tällöinkin mielestäni johtuu tuosta paluuveden läpötilan laskusta eikä kennon jääätymisestä). Ja koneessani on valokenno.

        Eikö jäätymissuoja pysäytä koko koneen? Ainakin pitäisi, koska alipaine vetää joka tapauksessa ilmaa sisään, vaikka tulopuhallin olisi seis. Yleensä jäätymissuojan laukeaminen on myös sen verran vakavaksi vaaratilanteeksi katsottu, että jäätäri pitää kuitata käsin.


    • LVIS-konkari

      Jokainen talo on yksilö ilmanvaihdon suhteen, joten sama ilmanvaihtokone ei välttämättä toimi samankaltaisissa rakennuksissa samalla tavalla. Siispä jos jollain kone toimii niin siitä on turha mitään suurempia yleistyksiä tehdä. Neuvona rakentajille on; Kiinnittäkää erityistä huomiota siihen miten IV-koneen sulatusautomatiikka on hoidettu ennen kuin koneen ostatte, varsinkin jo talossanne on tulisija. Välttäkää koneita jotka alipaineistavat rakennuksen kun sulatusautomattiikka kytkeytyy päälle. Eli älkää ostako sellaista konetta joka sulkee/ pienentää tuloilma puhaltimen pyörintä nopeutta ja tehostaa poiston. Seurauksena tästä on savun hajuisia hetkiä, silloin kuin takkaa käytetään eniten.

      Niille joilla tämän tyyppinen kone ja ongelma on; Tuloilmalämmitin raitisilmakanavaan, tämä on ainoa tapa vähentää/poistaa tämä ongelma. Ja REKLAMOIKAA KONEEN VALMISTAJALLE!! Hehän nämä koneet ovat päättääneet väärin suunnitella! LVI-suunnittelija / asentajat eivät ole vastuussa siitä jos heidän koneensa ei toimi. Näitä koneita ei omasta mielestäni saisi edes myydä rakennuksiin joissa tulisija on.

      Jaan tuskanne tässä asiassa.......

    • Paukkuhousu

      Sille reklamoidaan kenen kanssa on sopimus tehty. Miksi lvi- ammattilainen valitsee / ehdottaa asikkaallensa paskaa konetta?

      Meillä meni kanssa Swegon Ilto Premium 440 vaihtoon neljän vuoden jälkeen. Puhalsi pakkasen kiristyessä kylmää. Nyt Vallox 110 SE, toimii todella hyvin, kuluttaa vähemmän energiaa ja huoneissa on lämmin.

      • Anonyymi

        No huh huh. Meillä on Valloxista (Vallox 200 SE) erittäin huonot kokemukset, isoja ongelmia tuloilman pätkimisen kanssa ja päälle kaikki muu skeida. Myös Valloxin asiakaspalvelu nuivaa. Vanha ILTO 600 toimi samassa tilassa erittäin hyvin. Valloxia en suosittele kenellekään.


    • trollit pois netistä

      Älyttömän huono trolli joka pitäisi poistaa. Lämmin oikein tehty piippu ja tulisija vetävät niin hyvin, että ilto 440 saa tehdä mitä lystää eikä savuja tule sisälle.

      • Hyvä haarakiila

        Kuutiokone nyt vain sattuu toimimaan noin. Sorry.


    • trollit pois netistä

      "Nyt kun on tullut pakkaset eli yli -5 eli nyt kun laittaa takkaan tulet tai liesituuletin on jonkin aikaa vähän isommalla niin kone laittaa poiston täysille ja ilmantulon pois?!
      Eli jos on takassa tuli se tietää savuja sisälle."

      IVkone ja putket ovat trollisadussa pakkasessa. Kiertoilmaputki on jäänyt asentamatta. 20 asteinen huoneilma pitää ivkoneen sisustan plussan puolella -5 asteen pakkasessa ja kenno ei jäädy.

      "Toinen on se kun ulkona on esim. -12 ja pistät tehon vaikka 3/4 niin jonkin ajan päästä on taas huurteenpoisto käynnissä!!
      "
      IVkone ja putket ovat trollisadussa pakkasessa. Kiertoilmaputki on jäänyt asentamatta. 20 asteinen huoneilma pitää ivkoneen sisustan plussan puolella -12 asteen pakkasessa ja kenno ei jäädy.

      Trollisadussa myöskin tulisijan piipussa ei ole mitään vetoa.

      • ota tupla annos

        Ai haarakiila se siellä taas. Toivottavasti edes lääketokkurassa, niin hieman hiljenee tahti.

        Kiertoilman ei vaikuta kennon koneen pätkimiseen yhtään mitään.

        Jos kiertoilma pitäisi kennoa sulana se tarkoittaisi, että kiertoilma kulkisi kennon läpi. Tällöin kiertoilman lämpöenergiasta poistuisi 50% poistoilman mukana taivaan tuuliin.

        Koneen on onneksi suunnitelleet hieman fiksummat ihmiset, kuin haarakiila. Konetta vain myydään tyhmille.


      • 34512345
        ota tupla annos kirjoitti:

        Ai haarakiila se siellä taas. Toivottavasti edes lääketokkurassa, niin hieman hiljenee tahti.

        Kiertoilman ei vaikuta kennon koneen pätkimiseen yhtään mitään.

        Jos kiertoilma pitäisi kennoa sulana se tarkoittaisi, että kiertoilma kulkisi kennon läpi. Tällöin kiertoilman lämpöenergiasta poistuisi 50% poistoilman mukana taivaan tuuliin.

        Koneen on onneksi suunnitelleet hieman fiksummat ihmiset, kuin haarakiila. Konetta vain myydään tyhmille.

        "Kiertoilman ei vaikuta kennon koneen pätkimiseen yhtään mitään. "

        Kiertoilma tulee kenno jälkeen ja lämmittä konetta sisältäpäin->estää kennoaa jäätymästä.


      • Näinhän se on
        34512345 kirjoitti:

        "Kiertoilman ei vaikuta kennon koneen pätkimiseen yhtään mitään. "

        Kiertoilma tulee kenno jälkeen ja lämmittä konetta sisältäpäin->estää kennoaa jäätymästä.

        Kiertoilma siis tuhlaa energiaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2421
    2. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2416
    3. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1731
    4. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1300
    5. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      86
      1281
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1175
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      267
      1029
    8. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      52
      976
    9. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      747
    10. Niin se vain on

      Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      740
    Aihe