näin talven tullen taas setoria tarvittais mutta ongelmia on...tietäiskö joku vian syytä
eli 7045 vm -81
hyttiin en saa lämpöä joten aloin tutkimaan.
vettä on
termostaatti toimii,kokeiltu hellalla
vesi kiertää
öljy on öljyä ainakin noin mittatikusta tarkisteltuna
hytin molemmat putket saman lämpöisiä eli oletan että käy kennolla niin kun kuuluu
mutta
vian ydin tuntuu olevan että moottori ei lämpeä ollenkaan,just ajoin puita pari tuntia ja vesi oli n 25 asteista
tietääkö joku mitä asialle on tehtävissä,konstit loppuu itseltä jo
vettä hieman häviää kyllä ajan kanssa eikä silmillä näkyviä vuotojakaan ole
vaikkakin olisi kannentiiviste mennyt niin eikö siltikin koneen nyt lämmetä pitäisi jonkun verran.
näin 7 asteen pakkasella pari tuntia ajettuna moottori ei ole kuuma mistään muualta kun öljypohjasta,kaikki vesiputket niin haaleita ettei käsiä voi edes lämmitellä
kiitos jo etukäteen
(ja en välitä kuulla että vaihda merkkiä.... ja perkele vaihtaisin jos olis varaa)
Zetorin lämmitysongelmat
25
7485
Vastaukset
- mf.....
Missä lämpötilassa ks. termostaatti aukesi , kun testasit ?
- jep,jep
Jäähdytin pahvilevyllä umpipeittoon ja puun ajoon,lämpömittaria sekä letkujen lämpötilaa tarkkaillen.
Jollei ala lämpenemään,olet onnenpekka, koska omistat traktorin joka ei tuota hukkalämpöä.Seuraavaksi suuntaat wepa/ebe-kauppaan. - tupolev
termari aukes 79 asteessa,niinku pitää. tai ainakin tuon termarin väittivät tähän kuuluvan
tuossa eka kommentissani en maininnut että lisäsin nestettä ajoni jälkeen n2-3 litraa,eli oli vajaa kone
en arvannut sen vaikuttavan niinkin paljon että kun tänään ajoin niin motti lämpes n 60 asteiseksi,syyläri on peitelty,vettä paikat täynnä. johtuukop keleistä mutta enempää ei lämpiä,nyt kyllä jo "kuuman" tuntuinen kone ja vesiputket. hytin neljästä suulakkeestakin kahdesta tulee jo noin 10 asteista ilmaa kahesta muusta kylmää
ok. kone lämmin. lämppärin kennon ulostin pois kolostaan ja päästin tulikuumaa ja jääkylmää ja paineilmaa ja sen verran tuli ruoste sakkapaskaa että odotukset on kovat jos vaikka toimis
nyt odottelen aamua ja asennustalkoot alkakoot.
(kaikki johdot ja katkaisijat,radiot on sikin sokin pitkin hyttiä,voi olla että aamulla kirotaankin)
arvatkaa tykkäskö muija kun olin pihalla kinkkumittari traktorin syylärissä..........ei tehny mieli sisälle lämmittelemään
- termostaatin ohi..
Jos moottori ei todella lämpene, niin termostaatin tiivistys vuotaa läpi. Pienikin vuoto vaikuttaa ratkaisevasti moottorin käyntilämpötilaan. Tuon vuodon saa helposti testattua siten kun koettelee jäähdyttimen kantta ajon aikana. Jos jäähdytin on lämmin, niin vuoto on ilmeinen.Jäähdyttimenhän tulee olla kylmä, jos termostaatti on kiinni.
Jos on pieni vuoto termostaatin läpi, niin juuri kevyessä ajossa lämmöt eivöt nouse. Vasta raskaassa ajossa, jolloin moottori kehittää jo reilusti lämpöä, niin pieni ohitusvuoto ei haittaa ja sitä ei edes huomaa.- lämpenemiseen.
vakker kirjoitti:
Eiköhän sun kannattais vaihtaa se termari johonkin vaikka yli 90-asteiseen.
Ei termostaatin vaihtaminen mitään hyödytä tässä tapauksessa. Jos moottorin lämmöt eivät aukaise esim. 75C asteen termostaattia/kaan, niin suurempiarvoista vielä vähemmän. Termostaatin ohi vuotamisesta on kysymys ja tähän ei auta muu kuin termostaatin tiivisteiden vaihtaminen.
- tupolev
tuo ohivuotaminen on kyllä todennäköinen syy koska termostaatti ei ole millään lailla tiivistetty.
nyt kun tuon sanoit niin tuli mieleen että eräs zetor spesialisti sanoi mulle joskus että tässä vuosimallissa on huonosti suunniteltu termari.
pitääpä vähän miettiä josko sen saisi tiiviiksi jotenkin.
tuo vakkerin teoria ei kyllä tähän tapaukseen toimi kun 79 asteinenkaan ei aukea - tupolev
tupolev kirjoitti:
tuo ohivuotaminen on kyllä todennäköinen syy koska termostaatti ei ole millään lailla tiivistetty.
nyt kun tuon sanoit niin tuli mieleen että eräs zetor spesialisti sanoi mulle joskus että tässä vuosimallissa on huonosti suunniteltu termari.
pitääpä vähän miettiä josko sen saisi tiiviiksi jotenkin.
tuo vakkerin teoria ei kyllä tähän tapaukseen toimi kun 79 asteinenkaan ei aukeaeikä minun tietojeni perusteella mihinkään vehkeeseen ei pitäisi laittaa isompaa tai pienempää kuin on suositus. koneet on suunniteltu niille lämmöille
vika on kuitenkin jossain muualla - Akseli Ulosotto
tupolev kirjoitti:
tuo ohivuotaminen on kyllä todennäköinen syy koska termostaatti ei ole millään lailla tiivistetty.
nyt kun tuon sanoit niin tuli mieleen että eräs zetor spesialisti sanoi mulle joskus että tässä vuosimallissa on huonosti suunniteltu termari.
pitääpä vähän miettiä josko sen saisi tiiviiksi jotenkin.
tuo vakkerin teoria ei kyllä tähän tapaukseen toimi kun 79 asteinenkaan ei aukeaKannattaa selvittää onko Zetkassa ilmausruuvia. Se voi olla vesipumpun/termostaatin ja/tai lämppärin liepeillä.Todennäköisesti kun oireilu on edelläkuvatun näköistä niin tutkisin lämppärin seudulta , enkä niinkään moottorin päästä enää
- omatoimisesti.
tupolev kirjoitti:
tuo ohivuotaminen on kyllä todennäköinen syy koska termostaatti ei ole millään lailla tiivistetty.
nyt kun tuon sanoit niin tuli mieleen että eräs zetor spesialisti sanoi mulle joskus että tässä vuosimallissa on huonosti suunniteltu termari.
pitääpä vähän miettiä josko sen saisi tiiviiksi jotenkin.
tuo vakkerin teoria ei kyllä tähän tapaukseen toimi kun 79 asteinenkaan ei aukeaTuleeko termostaatin laippa syvennykseen? Joka tapauksessa laipan molemmilla puolilla tulee olla tiivistys. Jos sinulla ei ole peukalo keskellä kämmentä, niin ohuesta/sopivan paksuisesta kumista voi omatoimisesti tehdä tiivisteet.
- ylilämpeäminen.
Akseli Ulosotto kirjoitti:
Kannattaa selvittää onko Zetkassa ilmausruuvia. Se voi olla vesipumpun/termostaatin ja/tai lämppärin liepeillä.Todennäköisesti kun oireilu on edelläkuvatun näköistä niin tutkisin lämppärin seudulta , enkä niinkään moottorin päästä enää
Mutta, ilma yleensä aiheuttaa moottosissa lämmönvaihtelua ja erikoisesti ylilämpeämisen suuntaan.Siis neste ei kierrä suunnitellusti.
Traktoreissa ei esiinny ilmaukseen liittyviä ongelma rakenteen ansiosta. - Akseli Ulosotto
omatoimisesti. kirjoitti:
Tuleeko termostaatin laippa syvennykseen? Joka tapauksessa laipan molemmilla puolilla tulee olla tiivistys. Jos sinulla ei ole peukalo keskellä kämmentä, niin ohuesta/sopivan paksuisesta kumista voi omatoimisesti tehdä tiivisteet.
Se on aivan traktorikohtainen asia se ilmautuvuus. Esim.V-mezzossa on ilmausruuvi termostaattikotelon kyljessä mitä taas ei ole esim.-05 tyyppisissä karvalakkiversioissa. Tosi on, vaihdoin mezzoon 2-viikkoa takaperin moottoritermostaatin, vanha kun oli sökö, eli lämppäristä ei tullut kuin lehmän henkäystä. Ihmettelin järjestelmää täyttäessä, kun seostettua nestettä meni vain 4-5litraa, sitten tutkin manuaalin. Sieltähän asia sitten selkesi. --Sen termostaatin mukana tuli ohut paffi-tiiviste ja asensin sen vielä siten, että molemminpuolin tiivistettä sipaisin kuumankestävää silikonia ( 300C). eli silikonia joka on tarkoitettu moottori- ym. koneasennuksiin. Eikä kyllä ole vuotanut ja lämpökin alkoi nousta toiseen malliin. Se edellä mainittu kumitiiviste on tietysti tyhjää parempi, mutta paffia sen olla pitää. Se termostaatti meni hyvin sinne syvennykseensä ja tiiviste oli sisähalkaisijaltaan sen verran pienempi, että kuvittelen ettei termostaatin ohivirtauksia ole. ----Sitten se lämppärin pää: Mezzossa ei sen kummempia ohjeita, eli kennon hana pitää tietysti olla auki ja mieluusti traktori käynnissä, niin lämppäri ilmautuu siten. Tämä pätee ainakin esim. 580 hytilliseen Sampoon, eli oltava käynnissä kun järjestelmään kaadetaan loput nesteet. Toki siinä lämppärin ja moottorin korkeusero on toista metriä. Mutta se karvalakki-Vallu ei ole tarvinnut mitään muuta kuin nesteet sisään ja menoksi. Onhan sen lämppärin kenno alempana kuin moottorin kansi. ---Ja lopuksi, olen muistavinani. että joissakin termostaateissa, oliko auton tai mikä sitten lie, oli termostaatissa kuminen reunus. Että kaikenlaisia löytyy. Mutta paras olisi kyllä kysyä huoltomieheltä jos manuaalia Zetkan omistajalla ei ole.
lämpenemiseen. kirjoitti:
Ei termostaatin vaihtaminen mitään hyödytä tässä tapauksessa. Jos moottorin lämmöt eivät aukaise esim. 75C asteen termostaattia/kaan, niin suurempiarvoista vielä vähemmän. Termostaatin ohi vuotamisesta on kysymys ja tähän ei auta muu kuin termostaatin tiivisteiden vaihtaminen.
Minustahan se termari on silloin auki jos moottori ei lämpene,ainakin minulla oli aikoinaan 1102-vallussa samaa vikaa kun se termari laski vedet ennen aikojaan kiertämään sine syyläriin.
Näillä keleillä pienellä kuormalla kun on lämppärikin kierrossa niin syylärin jäähdytysvaikutusta ei paljoakaan tarvitse,vois olla vaikka termari kiinni kaiken aikaa.
Termostaatin tiivisteethän estävät vain sen ulospäin tulevan vuodon,eihän sitä varsinaista venttiiliä taida saada mitenkään tiivistettyä jos se jää vähänkin raolleen niin moottorin lämmöt eivät nouse kunnolla.
Joissain keski-eurooppalaisissa vehkeissähän on vielä se systeemi että kylmän koneen kierto menee aluksi vain moottorissa,vasta koneen lämmettyä se ohjautuu syyläriin .
Eiköhän sieltä jostain löydy opastajaa siihen miten sen pitäis pelata.
Itse kyllä ostaisin uuden termarin ,kokeilepa ja kerro sitten oliko apua.tupolev kirjoitti:
tuo ohivuotaminen on kyllä todennäköinen syy koska termostaatti ei ole millään lailla tiivistetty.
nyt kun tuon sanoit niin tuli mieleen että eräs zetor spesialisti sanoi mulle joskus että tässä vuosimallissa on huonosti suunniteltu termari.
pitääpä vähän miettiä josko sen saisi tiiviiksi jotenkin.
tuo vakkerin teoria ei kyllä tähän tapaukseen toimi kun 79 asteinenkaan ei aukeaNyt luin uudestaan ton jutun läpi,tarkoitatko että se itse termari on niinkuin väljästi siellä pesässään?
Onkohan se sitten joku vääränmerkkinen joskus vaihdettu sinne?- tupolev
vakker kirjoitti:
Nyt luin uudestaan ton jutun läpi,tarkoitatko että se itse termari on niinkuin väljästi siellä pesässään?
Onkohan se sitten joku vääränmerkkinen joskus vaihdettu sinne?joo muutaman millin väljyys on kun ei ole tiivistetty,on kyllä tasan pesänsä kokoinen. itse ostin termarin ja kansioistansa katsoivat sen sopivan
tänään laitoin sen taas koloonsa ja väsäsin kumista tiivisteen,empä tiedä tyytyväinen en ole. konelämmöt nousi ajamisen jälkeen noin 70 asteeseen ja hyttiin tulee jo lämpimämpää mutta ei tarpeeksi.
taidan vielä joskus tiivisteliimalla laittaa sen termarin kiinni niin on ainakin varma ettei päästä ohi. - Akseli Ulosotto
vakker kirjoitti:
Nyt luin uudestaan ton jutun läpi,tarkoitatko että se itse termari on niinkuin väljästi siellä pesässään?
Onkohan se sitten joku vääränmerkkinen joskus vaihdettu sinne?Vallun termostaatti klopsahtaa tilaansa kuin tehty. Onhan siinä pieni tuskin havaittava toleranssi niin reunassa olevan syvennyksen kuin sen halkaisijan suhteen. Mutta se paffi tiiviste kyllä eliminoi sen halkaisijan kuten uran syvyyssuunnassa olevan toleranssin ohivirtauksineen. Olisko sulla nyt sitten joku tarviketermari joka on halkaisijaltaan liian väljä pesäänsä. Kai muistat,että termarin voi joissakin tapauksissa laittaa väärinkin päin. Vallus se ei onnistu, ainakaan alkuperäisillä osilla.
- lämpeäminen.
tupolev kirjoitti:
joo muutaman millin väljyys on kun ei ole tiivistetty,on kyllä tasan pesänsä kokoinen. itse ostin termarin ja kansioistansa katsoivat sen sopivan
tänään laitoin sen taas koloonsa ja väsäsin kumista tiivisteen,empä tiedä tyytyväinen en ole. konelämmöt nousi ajamisen jälkeen noin 70 asteeseen ja hyttiin tulee jo lämpimämpää mutta ei tarpeeksi.
taidan vielä joskus tiivisteliimalla laittaa sen termarin kiinni niin on ainakin varma ettei päästä ohi.No, nyt ainakin tiedät mistä ongelma johtuu. Termostaatin laipan tulee todella olla tiivis toimiakseen kunnolla kevyessä ajossa. Pienikin ohivirtaus vaikuttaa moottorin lämpötilaan. Jos sisätilan lämmityslaite on tehokas, niin tämäkin "varastaa" moottorin lämpöä ja se näkyy moottorin lämpötilassa.
tupolev kirjoitti:
eikä minun tietojeni perusteella mihinkään vehkeeseen ei pitäisi laittaa isompaa tai pienempää kuin on suositus. koneet on suunniteltu niille lämmöille
vika on kuitenkin jossain muuallaKyllä josus 60-luvulla autoihin neuvottiin vaihtamaan"talvitermostaatit"että kone ei kävisi liian kylmänä.
Se astelukuhan pitäisi lukea jossain kohtaa siinä termarissa.
Dieselin paras lämpötilahan on toistasataa astetta,mutta se vesihän kiehuu jo ennen sitä,näillä painekorkeillahan sitä päästään likelle sataa kun vesi ei paineessa lähde niin äkkiä kiehumaan.
- musti0205
Morjens mulla zetorin lämpö mittari 95 astetta
pakkasella käytän puoliksi tukittua syyläriä
eikä lämmöt liikaa nouse ominaisuus traktorista löytyy vesipumpusta toisinaan vuotaa
ja taas ei - zetor 6711
itsellä oli sama ongelma,ja syynä siihen on,että tuon ajan zetoreissa on termostaatti niin väljästi vesisarjan rungossa kiinni ,ettei se pysty pitämään konetta lämpimänä.soita tr varaosat seinäjoki/sakari lehtimäki niin johan selviää saat tarvittavat osat ja ohjeet miten ne asennetaan ei ole kummonen juttu itse tein ja nyt koneen lämpo 80 oli kuinka kylmä tahansa sakarin numero 064128115
- zetor 6711
lisäystä äsköiseen zetorin vesikierto on muutenkin omituinen pumppu painaa suoraan termostaatin perään ja jos se vähänkin päästää niin kone ei lämpene muutossarjan jälkeen vesi kiertää vain koneen lohkossa ja kun termostaatti aukee niin vasta sitten syylärissä sarjassa tulee termostaatin kotelo vesipumppu liitäntä letkut ja termostaatti
zetor 6711 kirjoitti:
lisäystä äsköiseen zetorin vesikierto on muutenkin omituinen pumppu painaa suoraan termostaatin perään ja jos se vähänkin päästää niin kone ei lämpene muutossarjan jälkeen vesi kiertää vain koneen lohkossa ja kun termostaatti aukee niin vasta sitten syylärissä sarjassa tulee termostaatin kotelo vesipumppu liitäntä letkut ja termostaatti
Toi on just se systeemi mikä on noissa joissain keski-euroopan vehkeissä (man,mwm,ym.).
- varaosa zakarias
vakker kirjoitti:
Toi on just se systeemi mikä on noissa joissain keski-euroopan vehkeissä (man,mwm,ym.).
on zetorin tuntemuksellaan kävelevä tietopankki, osaa puhelimessa selvittää ymmärrettävästi monimutkaisenkin häiriön.
varaosa zakarias kirjoitti:
on zetorin tuntemuksellaan kävelevä tietopankki, osaa puhelimessa selvittää ymmärrettävästi monimutkaisenkin häiriön.
No,onko homman nimi auennut,ja syy selvinnyt/korjattu?
- joops,,,
vakker kirjoitti:
No,onko homman nimi auennut,ja syy selvinnyt/korjattu?
Mutta zetkaan ei jtn 90 termaria,mulla ainakin Zetka muokkaushommissa kesällä ylikuumeni helposti. Otin koko termarinki joskus pois ja silti piti seirata lämpöjä tarkasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017363
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?764830- 794769
- 1324188
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan82988- 522589
- 402501
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102161- 462156
Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211790