Vaikka itse uskonkin.
Ymmärrän erittäin hvin näitä, jotka esittävät kritiikkiä tänä päivänä ja sanovat uskon asioiden olevan järjettömiä.
Jos en itse olisi uskova ja oivaltanut kristinuskon sanomaa, niin vaikeaapa olisi sitä sanoman ydintä löytää tästä mössöstä, mitä esimerkiksi ev.lut kirkon julistus näinä päivinä on.
Siitä on todella vaikeaa saada mitään selvää, koska asiat on tehty niin vaikeiksi ja monimutkaisiksi.
Toisaalta vaietaan aivan oleellisista kohdista, jolloin asiat ovat entisestäänkin vaikeampia ymmärtää.
Se on kuin kuva, jota kirkko pyrkii esittämään palapelin muodossa, josta puuttuu useita oleellisia paloja, ja osa paloista on aivan väärillä paikoilla tai väärinpäin.
Ota siitä nyt sitten mitään selvää.
Ymmärrän epäilijöitä
8
182
Vastaukset
- häirikköuskis
... löytyykin paremmin teoista ja asenteista lähimmäisiä kohtaan , ja se onkin se varsinainen julistus. Pyhäpäivän jumalanpalvelukset ovat vain uskovien huvitukseksi , niillä ei ole todistusarvoa.
- juutas.
Kerropa sinä sitten selkeästi se ydin, kun kerran olet sen oivaltanut? Ja paljasta myös ne oleelliset kohdat joista muuten vaietaan?
Minäkin olen kiinnostunut kuulemaan, mitkä palat puuttuvat ja mitkä ovat väärinpäin.
Häirikköuskis sanoo hyvin, että teoissa ja asenteissa lähimmäistä kohtaan se julistus tulee esille. Mutta mitä haluaisit selvemmäksi?
pappi Sonja- häirikkö(ent.)uskis
mutta voin kertoa mitä luulin ytimeksi.
Totuutta.
Mutta ei sitä kirkosta eikä uskovien keskeltä löydä. Eikä varsinkaan raamatusta.
Minä menen etsimään sitä jostain muualta.
Ei ole palstan pappien syy , että usko on nyt heikoilla.
En vaan jaksa sitä ,että uskovaisiksi itseään nimittävät potkivat pois kyselijät . Ja haukkuvat rumasti perään . - vain_ihminen
häirikkö(ent.)uskis kirjoitti:
Totuutta.
Mutta ei sitä kirkosta eikä uskovien keskeltä löydä. Eikä varsinkaan raamatusta.
En vaan jaksa sitä ,että uskovaisiksi itseään nimittävät potkivat pois kyselijät . Ja haukkuvat rumasti perään ."Ei ole palstan pappien syy , että usko on nyt heikoilla.
En vaan jaksa sitä ,että uskovaisiksi itseään nimittävät potkivat pois kyselijät . Ja haukkuvat rumasti perään ."
Meitä on moneen junaan.
Ehkäpä tässä on yksi syy siihen, miksi vierastan sanaa "uskovainen" omalla kohdallani. Silloin kun teot eivät kerro siitä mihin uskoo, vaan takerrutaan johonkin "omaan totuuteen" niin tiukasti, että kaikki muu maailmassa pelottaa ja pitää häätää ympäriltään pois ollaan lähellä jotain uskovaisuutta, joka ei ole mielestäni tervettä.
Harmillista jos nämä "tosi-uskovat" tosiaan olemassaolollaan ja omien pelkojensa kautta tavallaan häätävät täältä kyselijät ja pohtijat. Ja sen jälkeen sitten lähtevät muut, sillä mitäs keskustelua se on, jos ei voi kysyä. Eli toisin sanoen, kun "maltilliset" kyllästyy, jäävät kiihkoilijat jäljelle antamaan omaa näkemystään ja kuvaansa siitä, mitä usko on.
Toivottavasti kukaan ei vedä johtopäätöksiään kirkosta tämän palstan perusteella. Täällä on monenlaisia ihmisiä kysymyksiin vastailemassa. Työntekijöissäkin on laaja kirjo (mielestäni kaikki asiansa osaavia ja asiallisia, kiitos siitä!). Suurimmat huutelijat tuntuvat olevan jostain ihan muusta "seurakunnasta" kuin ev.lut.kirkko. Kristittyjä varmasti kuitenkin... erilaisin painotuksin.
Jännästi se vaan näkyy ihan kaikessa tässä elämässä, että lukijan oma kritiikki on tärkeää. Johtopäätösten vetäminen suoraan yhden tai kahden tekstin perusteella ei anna oikeaa tulosta tai kuvaa esillä olevasta asiasta tai ihmisestä. häirikkö(ent.)uskis kirjoitti:
Totuutta.
En vaan jaksa sitä ,että uskovaisiksi itseään nimittävät potkivat pois kyselijät . Ja haukkuvat rumasti perään .On hyvin surullista kuulla, että uskovaisiksi itseään nimittävät potkivat mielestäsi kyselijät pois. Tämä on kriittinen palsta, se on totta. En itsekään ole livenä törmännyt koskaan tällaiseen määrään pilkkaa, halveksuntaa ja vihaa kirkkoa ja meitä työntekijöitä kohtaan.
Kuten vain_ihminen viisaasti kommentoi, tämä palsta ei anna todellista kuvaa kirkosta. Ja me työntekijät olemme tosiaan eri tavoilla vajavaisia jokainen, ihmisiä kun olemme. Sen kun muistaisi, mitä vain_ihminen sanoo, ettei muutaman lauseen perusteella voi eikä pidä tehdä johtopäätöksiä asiasta eikä ihmisestä. Ja kun lukija ja kirjoittaja eivät tunne toisiaan, väärinkäsityksiä tulee. Itse olen törmännyt siihen niin monta kertaa. Kun tiedän, mitä haluan sanoa, ymmärrän tottakai oman kirjoitukseni, jonka lukija taas saattaa tulkita aivan päinvastoin ja kiukun ainekset ovat kasassa.
Totuutta mikään tällainen inhimillinen ei saisi kuitenkaan peittää. Se on huolestuttavaa. Jaksaisitko vielä avata tuota totuutta, mitä tarkoitat sillä. Meidän työntekijöiden vastaukset ovat ainakin tarkoittaneet olla totuudenmukaisia ja totuutta me tahdomme täällä pitää esillä. Voi olla, että emme vain osaa kirjoittaa sitä. Tai jos vaikuttaa siltä, että me vastaamme varovaisesti, kyse on silloin asioista, joihin ihminen ei kerta kaikkiaan voi tietää vastausta.
Mutta kyllä kirkko totuuden asialla on. Toivon, että jaksat luottaa siihen. Usko saa olla välillä heikoilla, se on sallittua ja ymmärrettävää.
Olet tuonut erittäin viisaita ja hyviä näkökantoja esille tällä sivustolla ja kysynyt rakentavia kysymyksiä. Toivon, että jatkat kirjoittelua :)
pappi Sonja
- Entinen uskovainen
Ymmärsin sanoman ja siksi olen alkanut vihaamaan kirkkoa.
Mullehan kävi niin, että kun aloin lukea Raamattua huomattavissa määrin, niin sen jälkeen minun oli mahdoton uskoa Raamattuun minkään jumalan sanana. Niin paljon järjettömyyksiä kirja sisältää, että minun on vaikea uskoa, että jumala olisi niin järjetön, että olisi saanut aikaan sellaista kirjoitusta.
Siinä meni usko ja kaikki. Siksi en ihmettele laisinkaan, kun on kirjoitetttu sumerilaisisten uskonnosta ja Horus- jumalista, jotka ovat sittemmin meidän Raamatussa omina versioina. Ei voi olla jumalan sanaa, vaan keskimääräistä tyhmempien ihmisten kirjoittamia juttuja. Sitä en tiedä, onko ihmisten älykkyystaso sitten noussut vuosituhanten saatossa.
En mielestäni ole krittinen, vaan totuudenmukainen. En kestä valheita, en Raamatussakaan. Enkä varsinkaan sellaista, kun ihmiset ovat tälläkin palstalla väärentäneet Raamatun sanaa, kun ei näköjään ne alkuperäiset tekstit eivät olleetkaan sopivia. Paavalikin syyllistyi samanlaiseen VT:n kirjoitusten väärentämiseen. Liian sekava kirja, joten ei ihme että kaikki Raamatun ympärillä oleva toiminta on myös osittain sekavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1162018Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1581494Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551357- 551138
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1601110Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75966Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36867- 52864
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62852- 56811