2 vuotiaan uhmaikä

hämmentyneetme

Heippa.

Meillä 2v poikanen kovassa uhma vaiheessa.
Saisko jo tämän vaiheen ohittaneilta vanhemmilta vinkkejä kuinka sellaisen kanssa tulee toimia päivittäisessä arjessa? tuntuu että päivät menee vaan EI, EI ja EI huutamiseen.
Millä keinolla nuhdellaan ja millä rangaistaan jos on tuhma? (minun lapsuudessani annettiin tukkapöllyä ja piiskaa pepulle mutta näitähän ei nykyään käytetä)

Sellainen erikoinen piirre vielä että kaikki uhmaaminen tapahtuu äidin läsnäollessa. Isän kanssa kahdestaan poika tosiaan on kuin herran kämmenellä. Tietää tasan tarkkaan mitä saa ja varsinkin mitä EI saa tehdä. Sitten kun äiti tulee kotiin niin alkaa protestointi kaikesta mahdollisesta. Onko tämä tavallista?

11

2990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      paremmin uhmata kuin isää? Meillä uhmaillaan molemmille, mutta päiväkodin tädeille ollaan enkeleitä. En osaa uhman kanssa pärjäämisvinkkejä antaa, kun meillä tämä on myös just vasta alkanut.

      • hämmentyneetme

        meillä uhmataan molemmille molempien ollessa kotona. isän ollessa pojan kanssa kahdestaan poika ei juuri uhmaa, tai ainkain tottelee tiukkaa sanaa. tarhan tädit ja mummit jne, niiden kanssa pikkuinen on kuin enkeli..


    • sekoittaa

      Jos lasta kohdellaan ristiriitaisesti, välillä kielletään välillä annetaan periksi eikä osata antaa rajoja, lapsesta hyvinkin tulee oikukas ja kiukutteleva. Ilmeisesti äidillä ei ole homma ihan hallussa ja poika toimii sen mukaisesti.

      • Tiuuuku

        Homma ei hallussa? Mä ainakin pidän just siitä kiinni mitkä rajat oon asettanut. Kyllä mun poika vaan siitä huolimatta uhmailee minkä jaksaa. Ja tarhassa on niin kiltti ja aurinkoinen, että täytyy sitten purkaantua vapaalla. Mut siis uhmaikä on just sitä rajojen hakemista ja jatkuvaa vastaanvääntöä. Sanotaan että henkilö keneen lapsi luottaa eniten on se ketä saa kokea kaikkein suurimmat kiukutkin.


      • kasvattaja
        Tiuuuku kirjoitti:

        Homma ei hallussa? Mä ainakin pidän just siitä kiinni mitkä rajat oon asettanut. Kyllä mun poika vaan siitä huolimatta uhmailee minkä jaksaa. Ja tarhassa on niin kiltti ja aurinkoinen, että täytyy sitten purkaantua vapaalla. Mut siis uhmaikä on just sitä rajojen hakemista ja jatkuvaa vastaanvääntöä. Sanotaan että henkilö keneen lapsi luottaa eniten on se ketä saa kokea kaikkein suurimmat kiukutkin.

        on avainsana uhmaikäisen kanssa. jos äiti nostaa ääntänsä ja ei osaa muuta kuin kieltää, on lapselta vastareaktio hyvin samanlainen. monesti äiti on niin hermostunut kaikista omista asioistaan, että siirtää kiukkuaan myös lapseen. kun äitikin kieltää ja huutaa/naputtaa, voi itsekkin tehdä äidille samallalailla. yksi syy kiukutteluun hoitopäivän jälkeen on eroahdistus. tuolloin äidin pitäisi pysähtyä ja olla lapselle oikeasti läsnä ja pitää sylissä, ei vain touhuta keittiössä tai lukea lehtiä. jos lapsi on tottunut siihen, ettei saa huomiota äidiltä kuin vain kiukuttelemalla, on suunta selvä.


      • eieieiei
        kasvattaja kirjoitti:

        on avainsana uhmaikäisen kanssa. jos äiti nostaa ääntänsä ja ei osaa muuta kuin kieltää, on lapselta vastareaktio hyvin samanlainen. monesti äiti on niin hermostunut kaikista omista asioistaan, että siirtää kiukkuaan myös lapseen. kun äitikin kieltää ja huutaa/naputtaa, voi itsekkin tehdä äidille samallalailla. yksi syy kiukutteluun hoitopäivän jälkeen on eroahdistus. tuolloin äidin pitäisi pysähtyä ja olla lapselle oikeasti läsnä ja pitää sylissä, ei vain touhuta keittiössä tai lukea lehtiä. jos lapsi on tottunut siihen, ettei saa huomiota äidiltä kuin vain kiukuttelemalla, on suunta selvä.

        Minustakin liika kieltäminen ja kaikkiin asioihin vastaanpaneminen äidin puolelta vain lisää uhmaa. Tietysti pitää olla rajoja, ettei touhu mene aivan mahdottomaksi. Joskus olen miettinyt sitäkin, että jos kaksivuotiaan ei anna rauhassa tutkia ympäristöään (ja vaikka menee joskus sinne astiakaapille tai muuhun kiellyttyyn paikkaan), mitä lapselle jää tekemistä. Samat vanhat lelut on katseltu miljoona kertaa. Voisiko lapsella joskus yksinkertaisesti olla tylsää!!


    • 3-lapsen äiti

      Itsellä on 13, 10 ja 9 vuotiaat lapset. Uhmaikää on moneen kertaan koettu ja kaikkea kokeiltu.
      Äiti on usein se joka lapsen kanssa eniten on ollut, joten hälle myös uskaltaa ne kiukun ja uhman tunteetkin näyttää. Uhma on ihan normaalia ja kuuluu jokaisen lapsen kehitykseen useaankin otteeseen, eikä ne kyllä ikää myöten helpotu, muuttaa vain muotoaan.
      Pääasia, että pidät kiinni siitä mitä olet sanonut/kieltänyt/luvannut. Vaikka lapsi kiukkuilee, niin anna kiukkuilla, joskus huomiotta jättäminen on paras vaihtoehto. Tämä siis riippuu ihan lapsesta, meillä keskimmäisen kohdalla toimi mainiosti. Toki jos lapsi sitten alkaa esim. hakata päätään lattiaan/seinään tms. siihen pitää puuttua, ihan tiukka ns. holding-ote on hyvä. Siinä antaa lapsen huutaa, potkia niin kauan kun tuntuu ja ite on ihan hiljaa ja pitää kiinni, lasta satuttamatta tietenkin. Se edellyttää oikeasti sitä, että itse pitää pystyä olemaan rauhallinen ja hiljaa, antaa lapsen purkaa kiukkunsa. Tätäkin keskimmäisen kohdalla on jouduttu käyttämään, kylläkin tuossa 5-6 vuoden iässä. Kyllä siinä äitille hiki tuli, ku eka kerralla meni melkein 2h. Mutta seuraavalla kerralla riitti puoli tuntia ja aina se aika väheni.
      Joku jo totesi, että rauhallisuus on hyvä, aina vaan ei omat voimat, hermot taho jaksaa olla sitä. Jos menee huutamiseksi, se on turhaa, koska lapsi itse huutaessaan ja kiukutessaan ei ota vastaan mitään puhetta, tuli se huutaen tai normiäänellä. Voit yrittää esim. ottaa hartioista kiinni, menet siis itse lapsen tasolle, ja katsot suoraan silmiin ja pyydät nätisti lopettamaan, vaikka kuiskaten. Veikkaan, jotta hämmästyy niin, että hiljenee. Kun lapsi on rauhottunut, kerrot, ettei noin ruukata tehä ja vaikka halaat päälle. Lapselle jää hyvä mieli, että vaikka onkin kiukkuillu niin äiti rakastaa silti!

    • 58

      Vaihda puheen aihetta,eli ala jutteleen aivan jostain muusta.Vaikka naapurin koirasta,vaikka ei ois koko koiraa,tai vaikka mistä.älä ala väitteleen vaan muuta tekeminen,meneminen tai tappelu vaikka millaseksi leikiksi tai saduksi tai vaikka lauluksi.älä rupea väitteleen lapsen aloittamaksi riidaksi"tappeluksi".Ei tarvi kuulla kaikkia kiukuttelua eikä vastata niihin.

    • Mummeliinimummi

      Hän on fiksu kun osaa käyttäytyä eri ihmisten kanssa erilailla. Kuuluu asiaan, on normaalia.

    • lepskuuskoi

      Olet lepsu äiti etkä johdomukainen. Lapsi kyllä huomaa missävaiheessa on aita matalin ja se taitaa olla kodallasi todella hakusessa.Hommat on aikanaan hoidettu ovat vastuuntuntoisia ja hommansa hoitavia aikuisia, silloiset uhmaikäiseni.

    • gsxfbgcnbm

      On se kaikki normaalia, kova itsensä etsiminen on käynnissä. Tarvitaan pitkää pinnaa ja huumorintajua, pientä ei tarvitse vielä ottaa kaikessa niin vakavasti vaan voi sanoa että joo, sinähän noin sanot mutta minä joka päätän en ole samaa mieltä. Fyysisesti ei saa olla kovakourainen mutta kovakorvaista pikkumiestä voi joutua kädestä pitäen "avustamaan" tottelemisessa -> josta tietysti palkitaan ja kehutaan suurin elein ja sanoin! Pahin rangaistus meillä on joutua "matolle". Supernanny televisiossa käyttää tätä metodia ja nykyisin matolle ei haluta joutua enää millään ilveellä, siis toimi se meilläkin jo aika pienestä lähtien olisiko kaks ja puoli vuotiaasta.
      Isän suosio ei saa aiheuttaa mustasukkaisuutta. Sinä olet ilmeisemmin se, joka koetaan enemmän auktoriteetiksi pienen mielessä koska olet se kaikkein läheisin ja sinusta silloin se kovin irtiotto tapahtuukin. Tämä on tarpeellinen vaihe hänen eriytymisessään, yritä muistaa ja ole vain tyytyväinen että lapsella on isänsä kanssa läheiset välit, näin onnellisesti ei suinkaan kaikilla ole. :(
      Koita ottaa sitä omaa aikaa jos tuntuu että liikaa käy hermoille, mutta muista että pian ne on isoja jo ja ymmärtää esim. vuoden päästä tästä jo ihan eri lailla mikä käy ja miksi, tai sit ei..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      140
      2311
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      394
      1929
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      29
      1820
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1240
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1129
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      102
      1123
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1053
    8. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      125
      1034
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1007
    10. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      898
    Aihe