Räsänen & Räsänen Linnan juhlissa

Atte Ateisti

Helsingin Sanomissa 6.12. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kansliapäällikkö Jukka Keskitalo moitti mediaa kirkon huonosta ja epäoikeudenmuksiesta kohtelusta.

Homoilta-kohuun viitaten Keskitalo muistuttaa, ettei kristillisdemokraattien edustaja Päivi Räsänen homokommentteineen ole kirkon virallinen edustaja.

Tämä on tietenkin totta.

Pisti silti vähän hymyilyttämään tuo Keskitalon käsienpesu, kun itsenäisyyspäivän iltana näin Linnan juhlia katsoessani Päivi Räsäsen saapuvan Linnaan aviomiehensä kanssa. Mies oli pappislipereissään, kuten Suomen evankelis-luterilaisen kirkon, hänen työpaikkansa, juhla-asuetikettiin kuuluu. Juhlien jatkoilla aviomies-pappi sanoi olevansa vaimonsa kanssa samoilla linjoilla: hän ei siunaisi homoparia.

Räsänen siis ei ole kirkon edustaja - hänen puolisonsa on - näiden ollessa asiasta yhtä mieltä, on siis kirkon edustaja sitä mieltä, että homoja ei siunata.

Mutta Keskitalo puolestaan väitti, ettei negatiivisesti homoparin siunaamiseen suhtautuva asenne ollut lähtöisin kirkon sisältä, vaan ulkopuolelta: Päivi Räsäseltä, joka ei ole kirkon edustaja.

Entä kun hänen aviomiehensä, ev.lut. kirkon pappi, on homojen siunaamisesta vaimonsa kanssa samaa mieltä?

Kenen suulla kirkko puhuu tai voi puhua?

16

386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yngve & Stina

Sehän on kuultu ja nähty.

• p5555

Suurin osa ei tietenkään siunaisi. Muutenhan kirkolliskokous olisi äänestänyt siunaamisesta. Nyt siitä ei edes äänestetty.

Nyt piispoille jäi sitten tehtäväksi muotoilla joku rukouksen tapainen.

• jo-o-s

Niin mitä? Onko se hyväksymistä, hyvän elämän toivottamista, onnistumisen toivottamista? Mitä?

• Kirkon on pakko yrittää selitellä asioita parhain päin kun veronmaksajat vähenee ryminällä.

Eihänmemuttakuneikunniinkunjoopajoojaapajaa...

• Yrittivät ottaa hajurakoa Räsäskään, mutta mites nyt suu pannaan, kun Räsänen on Räsäskän kanssa samaa mieltä. Siis kirkon edustajana.

• esther

piispa. joa ois piispa,juttu ois oikeesti kinkkinen.

pariskunnalle muuten oikein että joutuivat näkemäänhomo-ja lesbopareja linnassa!

• auts.-moiskis

Kirkko parka sai Räsäsestä piikin lihaansa rusikoimaan, kuin Paavali aikoinaan.

Räsäset muuten pääsivät otsikoihin tulisella suudelmallaan linnan jatkoilla.
        No tuo oli otsikko jossakin. Räsäset äityivät tulisien suudelmien kera jatkoilla tai jotain.

Todellisuudessa toimittaja pyysi pientä pusua, jota Räsäset hetken pohdittuaan sekunnin verran moiskauttivat toisilleen.

Eläköön lehdistö ja tiedotuksen loistava arki

• Rompix
        esther kirjoitti:

pariskunnalle muuten oikein että joutuivat näkemäänhomo-ja lesbopareja linnassa!

Ai piispa...? Ja kinkkinen... *köh* Repo *köh*

• vbxsal
        esther kirjoitti:

Heillähän on ystäväpiirissään homoja!

• vbxsal kirjoitti:

Heillähän on ystäväpiirissään homoja!

Voiko olla ystävä sellaisen kanssa, joka halveksii?

• salakütt
        cei5 kirjoitti:

Voiko olla ystävä sellaisen kanssa, joka halveksii?

Ehkäpä juuri ystävyys osoittaa, että he eivät _halveksi_, vaikka ovatkin eri mieltä.

Itse en "hyväksy" esim. avoliittoa siinä merkityksessä, että pitäisin sitä kristitylle oikeana, enkä voisi itse elää avoliitossa. Mutta en minä halveksi niitä, jotka sen valitsevat - olivatpa he sitten kristittyjä tai eivät. Voin käydä heillä kylässä, voin olla ystävä heidän kanssaan, enkä tuomitse heitä heidän elämästään. Mutta ilmeisesti tätä yhtälöä on joidenkin vaikea tajuta.

Jos kyse on kristityistä, niin näen asian niin, että he ovat ymmärtäneet ilmeisesti tämän asian eri tavalla kuin minä. Jokainen toimii oman omantuntonsa mukaan ja elää oman omantuntonsa mukaisesti Jumalan edessä. Voin keskustella asiasta, jos se tulee esille ja kertoa oman kantani ja kuunnella heidän kantansa - ei se ainakaan tähän asti ole minulta yhtään ihmissuhdetta rikkonut. Ei minulla ole mitään syytä halveksia ihmisiä, jotka ymmärtävät asioita eri tavalla kuin minä. Joskus ehkä saamme tietää monestakin asiasta, kumpi on ollut "Jumalan näkökulmasta oikeassa" - tai sitten siinä vaiheessa asia ei enää kiinnosta :)

Minulla on myös kristittyjä ystäviä, joiden kanssa olen eri mieltä mm. naispappeudesta (minä hyväksyn, jotkut ystäväni eivät), homoudesta (en hyväksy kristillistä avioliittoa, mutta parisuhteen kyllä; jotkut kristityt ystäväni hyväksyisivät heille kristillisen avioliitonkin, toiset kristityt ystäväni taas ajattelevat, että seksi kuuluu vain miehen ja naisen väliseen avioliittoon eivätkä siksi hyväksy edes parisuhteen siunausta) tai kasteesta (lapsikaste vs uskovien kaste) jne. Silti olen näiden ihmisten kanssa ystävä, erilaisista näkemyksistämme huolimatta ja olemme myös kristittyjä veljiä ja siskoja keskenämme. Toisaalta minulla on myös ystäviä, joita koko kristinusko ei kiinnosta vähääkään tai jotka suhtautuvat siihen kielteisesti. Eivät erilaiset näkemykset ystävyyttä estä.

• asiaa pohtinut

kavereiden ja kameroiden edessä.
      Tietäen että miljoonat suomalaiset näkevät sen kuvan, ja tietäen että presidenttimme piti itsenäisyyspäivän juhlat teemalla suvaitsevaisuus.

Tuo suudelma oli pelkkää inhoa, vihaa ja ylpeyttä.

Se viha ja halveksunta oikein loisti Päivin ryppyisistä kasvoista hänen katsoessa nuoria naisia. Hänen miehensä oli kuin uskovaiset aina on: valheellisesti hyväntuulinen. Ja nyt näin kirjoituksesta että hän on kuin onkin uskaltautunut tuomaan sen sisimpänsä esiin.

Ja hänen puheensa on ollut pelkkää inhoa, vihaa ja ylpeyttä.

Valheellinen hyväntahtoisuus on uskoville tunnusomaista. Pyrkyryys ja kateus on uskoville sitä myös.

Päivi sanoi hääkoltussaan että hänellä on mukavat välit Haloseen. Voi mikä häpeä.

Yhtälainen häpeä kuin se mikä oli homoillan jälkeen, kun hän kameroille sanoi:"En odottanut kohua homoillasta. Me olemme täällä kristillisdemokraateissa suunnitelleet terveydenhuoltoon liittyvää kohua."

Että pyrkyriPäivi suunnittelee kohuja, ratsastaen toisten ihmisten ongelmilla, ja tittelillään lääkäri. Hänellä on viisi aikuista lasta, ja hän on politiikassa johtotehtävissä.

Minkä asian hän on hoitanut kunnolla? Kun lääkärinäkin hän on kirjoitellut lainvastaista propagandaa justiinsa homoista. Homous ei ole kuulunut sairaustautiluokitukseen vuoden -60 jälkeen, mutta Pävipä ei välitä muiden laatimista luokitteluista.

Hänellä on liian paljon valtaa verrattuna osaamiseensa.Vaikka toisaalta ei ole. Hän osaa manipuloida. Pukeutua nyt morsiusmekkoon itsenäisyyspäivän juhliin.. kun sotiemme uhrit lepäävät haudoissaan. Päivi manipuloi. Ja uskovaiset uskovat, ja vihan lietsonta jatkuu.

• Pientä täsmennystä sinun ainoisiin "faktoihin" asiasta. Rikoslaista homous poistui 70-luvun alkupuolella...Suunnilleen samoihin aikoin kun eläimiin sekaantuminenkin "vapautettiin".

Sairastautiluokituksesta homous poistettiin vasta 80-luvun alkupuoliskolla.

• Liisaleena

Vihaatko/halveksitko itse kaikkia, jotka ovat kanssasi eri mieltä jostain?

• asiaa pohtinut
        mave kirjoitti:

Pientä täsmennystä sinun ainoisiin "faktoihin" asiasta. Rikoslaista homous poistui 70-luvun alkupuolella...Suunnilleen samoihin aikoin kun eläimiin sekaantuminenkin "vapautettiin".

Sairastautiluokituksesta homous poistettiin vasta 80-luvun alkupuoliskolla.

eläimiinsekaantumista ja homoja toisiinsa? Ettäs kehtaat!

IHMISARVO! Merkitseekö sana Maverille mitään, täh?

Ja nyt kun ajattelen oikaisujasi,niin muistelen joskus lukeneeni faktat, ja sinä olet vuosiluvuissa oikeassa.

Mutta se ei ollut juttuni pointti. Vaan se että epäoikeudenmukaisuutta haluan nähdä, ja Räsänen sotii sitä vastaan, ja mielestäni yrittää saada kieroilemalla muitakin mukaan.

KYSYN: miten politiikassa saa olla mukana nainen joka ei arvosta pätkääkään Suomen lakia, ja muiden tekemiä päätöksiä yleisen hyvinvoinnin tueksi. Esim.kerran sairaustautiluokituksesta on homous pois, niin eikö ole aivan päätöntä ettei LÄÄKÄRI noudata yleisiä luokituksia vaan USKONTONSA pohjalta keksii omat luokitukset.

Ja se miksi homous ei ole ollut rikos v.-60 jälestä,.,. heh.. sakkoako siitä sitä ennen sai?

Tuo-60 luku on ollut edistyksellistä aikaa lainsäädännössä, mave.

Epileptikoiltakin poistettiin avioeste tuolloin.

• asiaa pohtinut kirjoitti:

eläimiinsekaantumista ja homoja toisiinsa? Ettäs kehtaat!

IHMISARVO! Merkitseekö sana Maverille mitään, täh?

Ja nyt kun ajattelen oikaisujasi,niin muistelen joskus lukeneeni faktat, ja sinä olet vuosiluvuissa oikeassa.

Mutta se ei ollut juttuni pointti. Vaan se että epäoikeudenmukaisuutta haluan nähdä, ja Räsänen sotii sitä vastaan, ja mielestäni yrittää saada kieroilemalla muitakin mukaan.

KYSYN: miten politiikassa saa olla mukana nainen joka ei arvosta pätkääkään Suomen lakia, ja muiden tekemiä päätöksiä yleisen hyvinvoinnin tueksi. Esim.kerran sairaustautiluokituksesta on homous pois, niin eikö ole aivan päätöntä ettei LÄÄKÄRI noudata yleisiä luokituksia vaan USKONTONSA pohjalta keksii omat luokitukset.

Ja se miksi homous ei ole ollut rikos v.-60 jälestä,.,. heh.. sakkoako siitä sitä ennen sai?

Tuo-60 luku on ollut edistyksellistä aikaa lainsäädännössä, mave.

Epileptikoiltakin poistettiin avioeste tuolloin.

Tunnen erään konservatiivin, joka todellakin väittää että jos homoliitot laillistettaisi niin seuraavaksi joku nainen ajattelisi mennä pässin kanssa naimisiin!!! ;)

Puhumattakaan siitä, että miehet eivät tulisi kirkon vihkimisiin frakissa vaan pikemminkin mekko päällä! Olikohan Jani Toivola pariskunnalla itsenäisyyslinnan kutsuilla mekot päällä kun tanssahtelivat presidentin tanssilattialla, mielestäni ei. Ei se miehisyys mihinkää katoa, vaikka homo olisikin!? Samoja partavesiä ne käyttää kuin me heterotkin?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Raimo laamanen

Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      23
      3203
    2. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      198
      2893
    3. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      1911
    4. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      258
      1534
    5. Aloitko pelätä siis

Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      111
      1305
    6. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      48
      1201
    7. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      1057
    8. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      155
      1031
    9. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      33
      960
    10. Voi ei kuvitteletkohan sä

Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43
      834
    Aihe