Vain tietyt MERKIT käy ???

jalat maassa

Suostuinpa kummiksi. Kiva. Kukaan ei ollut koskaan puhunut siitä, että jotkut voivat olla niin merkkiuskollisia lastensa vaatteiden kanssa, että halppismyymälöiden vaatteet ei kelpaakaan.

Vein jo ristiäisiin pari vaatekertaa, mitkä löysin paikallisesta marketista. Pehmeitä, puuvillaisia käyttövaatteita. Pesin vaatteet, että ne voisi ottaa heti käyttöön. Ristiäisissä seurasin mitä muista paketeista tuli. Järjestäen kovia, kalliita merkkejä, ja näitä vaatteita äiti ihastelikin. Minun vaatteet katsottiin läpi käännellen merkkilappua etsien, kunnes ne laitettiin sanaakaan sanomatta sivuun!! Näin ne vielä neljän kuukauden jälkeenkin täysin käyttämättömänä, ja olivat siis jo pieniä.

Seuraavana jouluna kummipojan äiti ilmoitti, että ottavat mielellään vastaan näitä vaatemerkkejä, ja lista niistä. Samaan syssyyn selitti että eivät ota kuin kotimaisia tai laadukkaita ranskalaisia merkkejä, koska muut vaatteet saattavat sisältää kemikaaleja, ne kun tuodaan Kiinasta ja muista itämaista. No, otin selvää merkeistä, kun uskoin vakaasti että myös nämä merkkivaatteet tehdään nykyään ihan samoissa maissa. Ja olin oikeassa. Kerroin tästä äidille, ja laitoin vielä dokumentit asiasta ja siitä, että Suomessa myynnissä olevat lasten vaatteet testataan huolella, siis markettienkin vaatteet. Mutta tämä ei kiinnostanut, vaan äityli piti asenteensa, joka perustui ihan täysin vain olettamuksiin.

Minulla ei todellakaan ole varaa ostaa potkuhousuja, mitkä maksaa 30 eur, tai heidän hyväksymiään lelumerkkejä. Kierrätettyä tavaraa ei saa viedä, joten viimeiseksi mahdollisuudeksi jää viedä tutteja ja muuta pientä apteekkitavaraa vauvalle. Pelottaa jo ajatella sitä kun lapsi kasvaa ja vaatimukset kovenee...
Pitäisikö jättää jo suosiolla moiset typerät snobit?

10

1202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummi omilla ehdoill

      Olet kummi, et lahja-automaatti, et taludellinen tuki tms. Kummin tehtävä on tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Hyviä lahjoja ovat siis kristilliset lastenkirjat ja esim Lastenraamattu. Voit myös lapsen kasvettua leikki-ikään tilata lapselle jonkin hengellisen lastenlehden. Voit viedä lasta joihinkin seurakuntasi järjestämiin lastentapahtumiin. Kunnioita vanhempien toiveita siinä, ettet osta markettivaatteita. Ei sinun silti tarvitse ostaa kalliita lahjoja. Voit muistaa kummilastasi jollakin pienellä. Osta myyjäisistä villasukat. Osta muumilusikat. Kun lapsi tulee leikki-ikään, voit ostaa lapselle värikynät, vesivärit, lastensakset ja paperia, värityskirjan. Näitä samoja voi ostaa vaikka joka synttäreille ja jouluksi, eritavalla yhdistellen, sillä tämä kaikki on kuluvaista tavaraa. Jättämisestä sanoisin, ettei ole lapsen vika jos vanhemmilla ei oikeen leikkaa, eli älä hylkää kummilastasi vaikka vanhemmat eivät oikeen osaisikaan käyttäytyä. Kummilapsesi voi isompana tarvita keskustelijaa ;)

      • hatti vatti

        Hyvät naiset ja herrat. Tuossa oli tyyppiesimerkki kristillisestä tekopyhyydestä. Onko muumitkin muka jo osa kirkon hyväksymiä hengellisiä lastenlahjoja? Käsi sydämelle, kuinka suuri osa ihmisistä on tänä päivänä ihan vaan kummi, ilman uskonoppeja.....

        Kiitos hyvistä nauruista :)


    • järki lahjoissakin

      Jos haluat vielä yhteydenpitoa yrittää, niin pidä oma linjasi. Sinut on kummiksi pyydetty, sinut on siis sellaisena lapsen elämään haluttu kuin olet (tuskin olet merkkivaatefanaatikosta piltin kasvuaikana yhtäkkiä muuttunut marketti-intoilijaksi). Mieti sellaisia lahjoja, jotka ovat lapselle hänen ikäänsä sopivia, mutta kuitenkin "merkittömiä". Siis vaikka ihan pikkulapsen kuvakirja, tai hiukan vanhemmalle cd-levyllinen lastenmusiikkia, nykyään on myös lastenkirjoja äänikirjoina. Lelumerkeistä en tiedä, kuinka merkkiuskollinen niissäkin voi olla, mutta kummilapsesi kuulostaa aika pieneltä, joten sellaiselle sopivat mollamaijat tai unipehmolelut voivat varmaan olla ihan tavallisia, ei-merkkiäkin.

      Jos hankalaksi menee, eli oikeasti alkavat merkeistään nipottaa, niin silloin voit selkeästi kysyä, kelpaavatko antamasi tavalliset lahjat, koska muihin sinulla ei ole varaa tai kalliita merkkijuttuja et kasvavalle halua antaa. Pistä siis silloin arvon äityli vastakkain elämän realismin kanssa, eli että niin kiva kuin hänen lapsensa juuri sinun kummilapsenasi onkin, maailma ei pyöri kuitenkaan pelkästään lapsen eikä varsinkaan äitylin ympärillä. Jos et sitten sellaisena tavallisine lahjoinesi kelpaa, on päätös siitä ainakin ollut lapsen äidin/vanhempien, joten jälkipuheita kummilapsen hylkäämisestä eivät voi pitää (tai toki voivat, mutta eivät siis aiheesta).

    • 5+ kummi

      Et ole lahja-automaatti!!
      Miehelläni ja minulla on 5 kummilasta yhteensä, joista vanhin on 25v ja nuorin 6v.
      Olemme antaneet lahjaksi lastenhoito-apua, loma-päivän, ja sellaista aineetonta. Olemme lasten iän ja toiveidenkin mukaan käyneet esim: korkeasaaressa, eläinmuseossa, muumimaassa, elokuvissa, konserteissa ja opettaneet leivontaa, kutomista jne.
      25v kummilapsemme on sanonutkin että oikein odotti mitä kivaa tekisimme keskenämme..siis ilman vanhempia.

      Yhden kummilapsemme vanhemmat erosivat ja ero ei ollut helppo ja ajattelin viimevuonna : mitä kivaa laittaisin lahjaksi..kummilapsemme lähettelikin @-postia ja kysyi voiko toivoa jotain , kun joulukin on tulossa. Hänen toiveensa oli jos voisi tulla välipäivinä meille yö-kylään? Niimpä saimme vieraan yö-kyläilemään ja meillä oli oikein mukavaa.

      Siis ei lahjan tarvitse aina olla jokin vaate tai tavara.
      Tsemppiä sinulle ja jaksamista vanhempien kanssa. Muista nauttia kummilapsestasi :)

      • mikään ei riitä

        Kummius on tosiaankin muuttunut ja paljon vuosikymmenten aikana. Juttelin joku aika sitten vanhempieni kanssa kummiudesta. Isäni ei ole kummejaan edes tavannut, toista kummia ei edes muistanut kuka kummi on. Ei ollut kuulemma edes tapana tehdä mitään numeroa kummiudesta, papereihin nyt jotkut kaksi laitettiin koska oli pakko. Lisäksi paljastui, että isäni on ollut tietämättään kummi eräälle sukulaiselle. Eli siis ilman lupaa mitään ilmoittamatta oli laitettu kummiksi. Asia tuli esille kummilapsen ollessa jo aikuinen. Eikä tämä edes ollut siihen aikaan niin ihmeellistä, oli ihan tavallista laittaa vaan joku sukulainen kummiksi sen enempää asiasta sopimatta, kyselemättä tai ilmoittamatta. Äitini puolestaan kertoi, että harvemmin hänen kumminsa lahjoja osti. Toinen jäi matkan varrelle, ja toinen kerran kesässä kävi kylässä ja kummin kanssa käytiin kävelyllä, uimassa tai leikittiin. Lapsuusaikana saattoi pari lahjaa/lelua tulla, aikuisena yhtedenpito jäi.

        Nykyään kummin sitten pitää olla sitä tätä ja tuota. En tarkoita että vanhempieni aikoihin pitäisi palata, mutta kyllä tuntuu nykyään siltä että vanhemmilla on todella suuret odotukset kummia kohtaan. Ja samalla vastavuoroisuus unohtuu. Olen kummi kahdelle, ja olen alkanut katua että moiseen teatteriin lähdin. Toisen kummilapsen äiti on mielettömän tarkka lahjoista, mikään ei kelpaa koskaan ja jatkuvasti joutuu palauttamaan takaisin kauppaan ja tuomaan uuden tilalle. Lahjaa antaessa olen todella jännittynyt, kun äiti ottaa lahjan käteen ja syynää sen läpi joka puolelta tarkasti, että löytyykö jotain valittamista. Jos yksikin pieni viiva tms "valuvika" on, saan mennä takaisin kauppaan vaihtamaan. Monesti myyjät ovat olleet ihan tuskastuneita, kun kaikista leluista on löytynyt jotain pientä "valuvikaa" tms eikä täydellistä edes meinaa löytyä. Kerran itse rikkoivat tuomani lahjan, ja pyysivät (tai ennemmin käskivät) minua vaihtamaan sen. Lelu oli niin pahasti rikki etten todellakaan kehdannut mennä vaihtamaan sitä ja selittämään että olisi muka jo ostohetkellä ollut rikki. Ei sellaista olisi mikään kauppa edes myynyt asiakkaalle. Vanhemmat osoittivat tietysti mieltään minulle. Vein heille kuitin, mutta eivät olleet sitten itsekään kehdanneet vaihtaa lelua. Toisen kummilapsen kanssa ei ole samanlaista lahjashowta, mutta kummilapsen äiti haukkuu minulle muiden kummien lahjoja. Väkisin käy mielessä haukutaanko minunkin tuomia lahjoja. Eräs kummi on panostanut erityisesti viemällä lasta kaikenlaisiin tapahtumiin ja ottamalla hoitoon, yökyläänkin. Jouluna ja synttäreinä on antanut pienet lahjat. Tämä ei äidille kelpaa, vaan haukkuu kummia lähes joka kerta kun tapaamme, koska on niin katkera edullisista lahjavalinnoista. Itse ei kuitenkaan koskaan muista kummeja antamalla lapsesta valokuvia, tai onnittemalla kummia synttäreinä tai toivottamalla hyvää joulua.


      • kummit
        mikään ei riitä kirjoitti:

        Kummius on tosiaankin muuttunut ja paljon vuosikymmenten aikana. Juttelin joku aika sitten vanhempieni kanssa kummiudesta. Isäni ei ole kummejaan edes tavannut, toista kummia ei edes muistanut kuka kummi on. Ei ollut kuulemma edes tapana tehdä mitään numeroa kummiudesta, papereihin nyt jotkut kaksi laitettiin koska oli pakko. Lisäksi paljastui, että isäni on ollut tietämättään kummi eräälle sukulaiselle. Eli siis ilman lupaa mitään ilmoittamatta oli laitettu kummiksi. Asia tuli esille kummilapsen ollessa jo aikuinen. Eikä tämä edes ollut siihen aikaan niin ihmeellistä, oli ihan tavallista laittaa vaan joku sukulainen kummiksi sen enempää asiasta sopimatta, kyselemättä tai ilmoittamatta. Äitini puolestaan kertoi, että harvemmin hänen kumminsa lahjoja osti. Toinen jäi matkan varrelle, ja toinen kerran kesässä kävi kylässä ja kummin kanssa käytiin kävelyllä, uimassa tai leikittiin. Lapsuusaikana saattoi pari lahjaa/lelua tulla, aikuisena yhtedenpito jäi.

        Nykyään kummin sitten pitää olla sitä tätä ja tuota. En tarkoita että vanhempieni aikoihin pitäisi palata, mutta kyllä tuntuu nykyään siltä että vanhemmilla on todella suuret odotukset kummia kohtaan. Ja samalla vastavuoroisuus unohtuu. Olen kummi kahdelle, ja olen alkanut katua että moiseen teatteriin lähdin. Toisen kummilapsen äiti on mielettömän tarkka lahjoista, mikään ei kelpaa koskaan ja jatkuvasti joutuu palauttamaan takaisin kauppaan ja tuomaan uuden tilalle. Lahjaa antaessa olen todella jännittynyt, kun äiti ottaa lahjan käteen ja syynää sen läpi joka puolelta tarkasti, että löytyykö jotain valittamista. Jos yksikin pieni viiva tms "valuvika" on, saan mennä takaisin kauppaan vaihtamaan. Monesti myyjät ovat olleet ihan tuskastuneita, kun kaikista leluista on löytynyt jotain pientä "valuvikaa" tms eikä täydellistä edes meinaa löytyä. Kerran itse rikkoivat tuomani lahjan, ja pyysivät (tai ennemmin käskivät) minua vaihtamaan sen. Lelu oli niin pahasti rikki etten todellakaan kehdannut mennä vaihtamaan sitä ja selittämään että olisi muka jo ostohetkellä ollut rikki. Ei sellaista olisi mikään kauppa edes myynyt asiakkaalle. Vanhemmat osoittivat tietysti mieltään minulle. Vein heille kuitin, mutta eivät olleet sitten itsekään kehdanneet vaihtaa lelua. Toisen kummilapsen kanssa ei ole samanlaista lahjashowta, mutta kummilapsen äiti haukkuu minulle muiden kummien lahjoja. Väkisin käy mielessä haukutaanko minunkin tuomia lahjoja. Eräs kummi on panostanut erityisesti viemällä lasta kaikenlaisiin tapahtumiin ja ottamalla hoitoon, yökyläänkin. Jouluna ja synttäreinä on antanut pienet lahjat. Tämä ei äidille kelpaa, vaan haukkuu kummia lähes joka kerta kun tapaamme, koska on niin katkera edullisista lahjavalinnoista. Itse ei kuitenkaan koskaan muista kummeja antamalla lapsesta valokuvia, tai onnittemalla kummia synttäreinä tai toivottamalla hyvää joulua.

        Älkää suostuko kuuntelemaan ruikutusta ja vaatimuksia, saatikka menkä vaihtamaan lahjoja kummilapsen äidin pilli mukaan. Tuntuu siltä, että kummeilla maksatetaan kaikki se, mitä itse EI OLLA valmiita OSTAMAAN lapselle. Itselläni on kolme kummilasta. 5 - 15 vee. Harvoin ostamme heille vaatteita. Yleensä ostoslistalla on jokin toiminallinen tai kehittävä peli tms. Meillä ei ole valmista listaa, että yksi vuotiaalle ostimme tätä ja kaksi vuotiaalle tätä, vaan seuraamme kummilasten kehitystä ja ostamme lahjan sen mukaan. Jos olisi valmis lista niin, se ei todellakaan olisi toiminut kaikkien kanssa. Kaikki kolme kummilasta ovat kehittyneet eri "käyrän" mukaan. On mittareina sitten älyllinen, motoorinen tai fyysinen kehitys. Välillä olemme kysyneet kummilasten vanhemmilta onko tämä ja tämä ookoo, lähinnä se ettei lahja ole perheen periaatteiden vastainen, esim. pelikonsolin peli....

        Tänä vuonna on meillä ensi kertaa se tilanne, että lapsellemme tulee paketteja kummeilta. Emme ole antaneet mitään listaa, mitä lapselle pitää ostaa..... emmekä anna.


    • TYYPILLISTÄ

      MAMMONAN PALVONTAA, MIKSI YLIPÄÄTÄÄN KASTOIVAT LAPSENSA? EI YMMÄRRÄ....

    • 8+11

      Olin joskus muinoin hiukan pahoillani, kun meitä ei pyydetty miehen veljen lapsen kummeiksi. Harmitus on vuosien myötä muuttunut helpotukseksi, kun olen kuullut, millaisia lahjatoiveita lapsen kummeille on esitetty. Listalla on ollut esim. kännykkä... Jotkut vanhemmat tosiaan pitävät kummeja lahja-automaatteina, joilta voi vaatia mitä tahansa, mitä ei itse raaskita ostaa.

      Itselläni on yksi kummilapsi, jota en valitettavasti ole edes nähnyt moneen vuoteen pitkän välimatkan vuoksi. Joka joulu ja syntymäpäivä olen kuitenkin lähettänyt kortin ja paketin, mutta koskaan ei ole kuulunut mitään takaisin päin. Minusta on kohteliasta kiittää lahjasta, vanhempien silloin kun lapsi on vielä liian pieni tehdäkseen sen itse ja myöhemmin lapsen itse. Sen verran käytöstapoja luulisi vanhempien omaavan itse ja opettavan lapsilleen, ainakin omat vanhempani ovat näin tehneet. Tosin olen huomannut, että kaikki eivät ole asiasta ollenkaan samaa mieltä.

      Kun oman tyttäreni kummit ovat kysyneet, mitä hänelle voisi laittaa lahjaksi, olen esittänyt toiveen, että tavaran sijaan annettaisiin aikaa. Toivoisin, että kummeista tulisi lapselle läheisiä aikuisia, joille lapsi merkitsee enemmän kuin pakollista lahjan hankkimista pari kertaa vuodessa. Jos jotain tavaraa joskus antavat, pidän huolen siitä, että lahjasta kiitetään. Aikaa saavat antaa omilla ehdoillaan, en siis tarkoita, että kummius olisi jatkuvaa lapsenvahtina oloa ;)

      • yksi äiti..

        Niinhän se nykypäivänä tuntuu olevan lisääntyvässä määrin että kummius on suorittamista ja lahjakoneena olemista Tulee kaikenlaista vaatimusta ja ehtoa. Minä en sellasta hyväksy enkä ymmärrä. Pojallakin on kummeja mutta tekevät juuri kuten haluavat ja se sopii. Paketti tulee jos tulee, soittelevat silti ja tavataan, se on tärkeämpää kun tavara, Lahjat ovat aina kivoja ja lapselle mietittyjä, hinta merkki toisarvoisia. Kummeja me halusimme siksi että lapsella olisi elämässä muitakin turvallisia aikuiskontakteja kun vanhemmat ja harvoin tapaavat isovanhemmat. Lastenhoitoautomaattejakaan kummit eivät meillä ole.
        Elä sä alkuperäinen lähde mukaan tohon äidin kotkotukseen tai siitä ei tuu loppua kuten arvelitkin jahka lapsi kasvaa ja odotukset suurenevat. Jos lahjan haluat antaa niin just jotain sellasta mikä ei oo merkkisidonnaista.


    • lovetti

      Täytyy sanoa että olisin ratkennut naurusta jos oma äitini vaatisi kummiltani tuollaista, itse kun käytän vain käytettyjä kirppis pukuja...
      Ompele käsin kaulaliinaa sun muuta, arvostaa lapsi sitäkin jos sinulla on hänelle oikeastui arvoa!
      PS:Enhän minä tiedä minkälainen se muksu on mutta minä nyt ehdottelen sillä periaatteella mikä itselläni on, ja tämä on lapsen mielipide.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe