Lakon jatkuessa

Jopel

SLSY ry:n lakon jatkuessa ovat esimiehet alkaneet tehdä oikeita töitä, eli korvaavat lakkolaisia eri ammateissa.
Kuinka ne kerkeävät omilta töiltään?
Onko esimiehiä liikaa ja eikö heillä ole omia töitä riittävästi?
Olisikohan tuossa saneerauksen paikka?

8

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juu&jaa

      Mutta ennen lakot olivat tosiaan l a k k o j a -työmaat olivat jykyssä, lakkovahdit porteilla. Nyt ko. lentolakossa työnantaja pyrkii kertomaan yleisölle, että toiminta jatkuu.

      • topi ^

        Toiminta tosiaan jatkuu, joskin jonkin verran rajoitettuna. Menetyksiä kokee työnantaja, mutta myös (jo nyt hyväpalkkainen) työntekijä, jonka joulukuun tienestit kärsivät lakosta pahasti.
        Tuolla lakolla ei tosiaankaan ole laajan yleisön kannatusta.
        Näyttää siltä, ettei lakko hevillä lopu. Työnantaja ajaa oman linjansa hyväksytyksi, varsinkin vielä tällaisen lakon jälkeen. Työntekijä tulee vielä kiltisti ruotuun ja suostuu työnantajan tekemiin ja kannattavuuden edellyttämiin työaikarajoituksiin.
        Kyse on vain siitä, milloin työntekijä tämän uskoo, tarvitaanko siihen päivä, viikko vai kuukausi.
        Tässä on käytettävissä myös järeitä aseita. Henkilökuntaa voidaan palkata halpamaista. Silloin ovat lentoemännät kotona näppejään nuolemassa
        Työnantajahan on ilman muuta tiennyt etukäteen, että asiasta syntyy ehkä viikkojen lakko, ja on siihen varautunut.


      • tarvitse
        topi ^ kirjoitti:

        Toiminta tosiaan jatkuu, joskin jonkin verran rajoitettuna. Menetyksiä kokee työnantaja, mutta myös (jo nyt hyväpalkkainen) työntekijä, jonka joulukuun tienestit kärsivät lakosta pahasti.
        Tuolla lakolla ei tosiaankaan ole laajan yleisön kannatusta.
        Näyttää siltä, ettei lakko hevillä lopu. Työnantaja ajaa oman linjansa hyväksytyksi, varsinkin vielä tällaisen lakon jälkeen. Työntekijä tulee vielä kiltisti ruotuun ja suostuu työnantajan tekemiin ja kannattavuuden edellyttämiin työaikarajoituksiin.
        Kyse on vain siitä, milloin työntekijä tämän uskoo, tarvitaanko siihen päivä, viikko vai kuukausi.
        Tässä on käytettävissä myös järeitä aseita. Henkilökuntaa voidaan palkata halpamaista. Silloin ovat lentoemännät kotona näppejään nuolemassa
        Työnantajahan on ilman muuta tiennyt etukäteen, että asiasta syntyy ehkä viikkojen lakko, ja on siihen varautunut.

        Kaunis tyttöhän on vain koriste kakun päällä, ei ihminen, joka hänkin joutuu asustelemaan pääkaupunkiseudulla.

        En silti kannata lakkoa, kyllä muita neuvotteluun perustuvia keinoja pitäisi kokeilla.


      • ed.
        tarvitse kirjoitti:

        Kaunis tyttöhän on vain koriste kakun päällä, ei ihminen, joka hänkin joutuu asustelemaan pääkaupunkiseudulla.

        En silti kannata lakkoa, kyllä muita neuvotteluun perustuvia keinoja pitäisi kokeilla.

        Toista viikkoa jatkunutta lentoliikenteen lakkoa yritetään jälleen lopettaa tänään. Finnairin ja lentoemäntien edustajat tapaavat aamukymmeneltä valtakunnansovittelija Esa Lonkan johdolla.


    • Paljon on pohdittavaa. Miten muutamat esimiehet voivat hoitaa suuren työntekijämäärän hommat. Ovatko esimiehet tarpeellisiakaan?

      Pitäisi saada jonkinlainen yhteiskuntasopimus, jonka puitteissa pääteltäisiin minkä henkilöryhmän tulot ovat liian alhaiset, minkä ylisuuret. Asiat korjattaisiin jonkinlaisen eettisen lautakunnan toimesta.

      Aina joskus paljastuu tapauksia, joissa lakolla pyritään kohtuuttomuuksiin. Otan esimerkin Esanjasta, jossa lentäjät menivät lakkoon 30 000 euron/kk korottamiseksi. Espanjan hallitus kielsi lakon.

      Peruslähtökohta pitäisi olla- että palkka riittää "hyvään toimentuloon"'. Julkisissa viroissa ei palkka etuineen saisi ylittää moninkertaisesti hyvän toimeentulon edellyttämää palkkaa. Yksityisten yritysten palkat voivat olla niin suuria kuin yritys pystyy maksamaan, siitä vaan! Valtion verotulot vaan tuosta kasvavat.

      Suomi pitäisi saada tunnetuksi maana, jossa toteutuu oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo, tehdään muutakin kuin lakkooillaan

      • Halloota ....

        Espanjassa oli lennonjohto lakossa, ja se lamaannutti kaiken ilmassa tapahtuvan liikenteen, koska heidän vastuullaan on alas otto ja lähetykset.
        Heidän poissa olo kentältä todella lamaannuttaa osan myös ilmaliikennettä maan yli.


    • Joskus saadusta edusta on vaikea luopua.
      Eduskunta antoi taas mallia.
      Huikeista eläke-eduista muka luovuttiin, mutta ei luovuttukaan.
      Muutos vaikuttaa vasta uusiin ensikertalaisiin vanhojen etuja ei poistettu.

      Miksiköhän tämmöinen ratkaisu ei onnistu lentoemäntien kohdalla?

    • oscaro

      Lakko jatkuu niin kauan, kunnes lakkoilijat ottavat lusikan kauniisti käteensä ja suostuvat siihen, mitä tarjotaan.
      Tässä on nyt työnantaja niskan päällä niin vahvasti, että turha on työntekijän toivoa suuria. Tärkeintä heille onkin nyt, etteivät menetä kasvojaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe