Kun joululla ei ole minulle mitään uskonnollista merkitystä ja se on alunperinkin ryövätty vanhoilta talven taittumisen juhlilta, niin en siitäkään syystä näe mitään syytä laulaa hoosiannaa.
Kun olin pikkupoika, isäni pani pari kertaa kotimme säpäleiksi juuri jouluna humalapäissään. Hänellä oli varaa ostaa uudet huonekalut ja laittaa kaikki kuntoon, mutta anteeksi hän ei koskaan pyytänyt keneltäkään. Narsistinen despootti sai kotimme tuntumaan pakkolaitokselta, jossa hänen isällinen käskynsä oli laki.
Olen viiden aikuisen lapsen isä ja kukaan heistä ei ole saanut selkäänsä minulta ikinä, joten se perinne päättyi siihen. Isälleni en ole antanut anteeksi vieläkään, vaikka hän on ollut haudassa jo yli kaksikymmentäviisi vuotta.
Vihaan joulua; miksi?
60
544
Vastaukset
- tajokinen
tekemistä Jeesuksen kanssa .
En ole pitkään aikaan lähettännyt yhtään joulukortia.Joulu on Antikristuksen juhla.
Sen näkee kaikkialla markinat joulu joulu ---kuka suomentaa mitä se on?Teotwawki kirjoitti:
ymmärtääkseni kuitenkin uskovainen omalla tavallasi? Vai pelleileekö joku nimimerkilläsi?
olet näemmä rekisteröitynyt.
Lähetän kyllä joulukortit, paistan joulukinkun, laitan sauna päälle mutta siihen se joulun viettoni yleensä jää.
Mielestäni joulu kuuluu jokaisen suomalaisen joulun viettoon hyvin suurelta osalta. Sen ei pitäisi olla mikään uskonnollinen tapa vaan kyllä siihen on jotakin muutakin...se on myöskin osana suomalaista perinnettä!!!! Noh, jehova nyt tuskin ostaa joulukinkkua mutta joulukalkkunan voi ostaa??
Sinä et pystyisi viettämään joulua, jossa ei käytäisi joulukirkossa, ei saarnattaisi joulupöydässä jouluevankeliumia tai ei käytäisi hautausmaalla viemässä kynttilää!?!?!!?
Ainut uskonnollinen asia mitä minun...voisinko sanoa ateistiessa perheessämme olemme tehneet on kynttilän vieminen omaistemme haudalle (mikäli olemme viettäneet joulua siellä missä on ollut omaisten hauta), mutta emme mihinkään toisessa kylässä vainajana olleelle muistomerkille vaan sille haudalle missä todellakin on meidän omainen!!!!
Joulu on kapitalistien riemujuhla. Sen suhteen olen samaa mieltä!
Olen kuullut, ettei Jeesus lopulta syntynytkään joulukuussa vaan jo loka- tai maaliskuussa??? Eli varmaa päivää Jeesuksen syntymälle ei ole ja sen on osoittanut tiede! Kyseessä oli Pohjantähti!?ateisti1982 kirjoitti:
Lähetän kyllä joulukortit, paistan joulukinkun, laitan sauna päälle mutta siihen se joulun viettoni yleensä jää.
Mielestäni joulu kuuluu jokaisen suomalaisen joulun viettoon hyvin suurelta osalta. Sen ei pitäisi olla mikään uskonnollinen tapa vaan kyllä siihen on jotakin muutakin...se on myöskin osana suomalaista perinnettä!!!! Noh, jehova nyt tuskin ostaa joulukinkkua mutta joulukalkkunan voi ostaa??
Sinä et pystyisi viettämään joulua, jossa ei käytäisi joulukirkossa, ei saarnattaisi joulupöydässä jouluevankeliumia tai ei käytäisi hautausmaalla viemässä kynttilää!?!?!!?
Ainut uskonnollinen asia mitä minun...voisinko sanoa ateistiessa perheessämme olemme tehneet on kynttilän vieminen omaistemme haudalle (mikäli olemme viettäneet joulua siellä missä on ollut omaisten hauta), mutta emme mihinkään toisessa kylässä vainajana olleelle muistomerkille vaan sille haudalle missä todellakin on meidän omainen!!!!
Olen kuullut, ettei Jeesus lopulta syntynytkään joulukuussa vaan jo loka- tai maaliskuussa??? Eli varmaa päivää Jeesuksen syntymälle ei ole ja sen on osoittanut tiede! Kyseessä oli Pohjantähti!?nyt ei kukaan tiedä mitään, koska hänen historiallista olemassa oloaan ei ole todistettu millään dokumentilla. Tarinahan menee samoja ratoja kuin Horuksen tarina, joten sen uskottavuus on kyseenalainen. Horuksen tarina on paljon vanhempi kuin konsanaan mikään raamikseen kirjoitettu.
- Antti Isoremmi
ateisti1982 kirjoitti:
Olen kuullut, ettei Jeesus lopulta syntynytkään joulukuussa vaan jo loka- tai maaliskuussa??? Eli varmaa päivää Jeesuksen syntymälle ei ole ja sen on osoittanut tiede! Kyseessä oli Pohjantähti!?Etkö jaksa vai pelkäätkö saunatonttuja?
ateisti1982 kirjoitti:
Olen kuullut, ettei Jeesus lopulta syntynytkään joulukuussa vaan jo loka- tai maaliskuussa??? Eli varmaa päivää Jeesuksen syntymälle ei ole ja sen on osoittanut tiede! Kyseessä oli Pohjantähti!?Tosin ite en harrasta saunomista jostain syystä. Mutta muuten noin.
Tuossa kun sanot, että ainoa uskonnollinen asia ois viedä kynttilä läheisten haudalle, niin eihän sekään tavallaan hirveen uskonnollinen asia oo - tai ainakaan kristinuskonnollinen. Sehän on vaan kaunis ele, jossa muistellaan niitä ihmisiä, jotka ei sitä joulua voi viettää meidän kanssa enää.
Ja nuo joulukortit on sellanen, että pisteet niille jotka niitä jaksaa lähetellä; tää vuos on mun ensimmäinen sitten sen kun pienenä ala-asteella jotain vääntäny, kun jaksan niitä lähetellä kenellekään. :Dkultapanda__ kirjoitti:
Tosin ite en harrasta saunomista jostain syystä. Mutta muuten noin.
Tuossa kun sanot, että ainoa uskonnollinen asia ois viedä kynttilä läheisten haudalle, niin eihän sekään tavallaan hirveen uskonnollinen asia oo - tai ainakaan kristinuskonnollinen. Sehän on vaan kaunis ele, jossa muistellaan niitä ihmisiä, jotka ei sitä joulua voi viettää meidän kanssa enää.
Ja nuo joulukortit on sellanen, että pisteet niille jotka niitä jaksaa lähetellä; tää vuos on mun ensimmäinen sitten sen kun pienenä ala-asteella jotain vääntäny, kun jaksan niitä lähetellä kenellekään. :Dasuville lapsilleni (3) kortit netin kautta, eikä sieltä ole ikinä tullut moitetta tavastani, mutta täällä asuvat tapaan muutenkin. Muita kortteja en lähetä.
- luterilainen.
Teotwawki kirjoitti:
olet näemmä rekisteröitynyt.
Ikävää isäsi käytös. Mutta hieno asia että olet omalta osaltasi katkaissut hirveän perinteen.
Murheellisten laulujen maa.
Syyttömänä syntymään sattui hän
tähän maahan pohjoiseen ja kylmään,
jossa jo esi-isät juovuksissa tottakai
hakkasivat vaimot, lapset jos ne kiinni sai
Perinteisen miehen kohtalon
halus' välttää poika tuo
En koskaan osta kirvestä,
enkä koskaan viinaa juo
muuten juon talon
Lumihanki kutsuu perhettä talvisin,
vaan en tahdo tehdä koskaan lailla isin
Mut kun työnvälityksestä työtä ei saa,
hälle kohtalon koura juottaa väkijuomaa
Niin Turmiolan Tommi taas herää henkiin
ja herrojen elkeet tarttuvat renkiin
Kohti laukkaa viinakauppaa
Se miehen epätoivoon ajaa,
kun halla viljaa korjaa
Keskeltä kylmän mullan hiljaa
kylmä silmä tuijottaa
kun kirves kohoaa
Keskeltä kumpujen, mullasta maan
isät ylpeinä katsovat poikiaan
Työttömyys, viina, kirves ja perhe
lumihanki, poliisi ja viimeinen erhe
Tämä tuhansien murheellisten laulujen maa
jonka tuhansiin järviin juosta saa
Katajainen kansa, jonka itsesäälin määrää
ei mittaa järki, eikä Kärki määrää,
jonka lauluissa hukkuvat elämän valttikortit
ja kiinni pysyvät taivahan portit
Einari Epätoivosta
ne kertovat luterilainen. kirjoitti:
Ikävää isäsi käytös. Mutta hieno asia että olet omalta osaltasi katkaissut hirveän perinteen.
Murheellisten laulujen maa.
Syyttömänä syntymään sattui hän
tähän maahan pohjoiseen ja kylmään,
jossa jo esi-isät juovuksissa tottakai
hakkasivat vaimot, lapset jos ne kiinni sai
Perinteisen miehen kohtalon
halus' välttää poika tuo
En koskaan osta kirvestä,
enkä koskaan viinaa juo
muuten juon talon
Lumihanki kutsuu perhettä talvisin,
vaan en tahdo tehdä koskaan lailla isin
Mut kun työnvälityksestä työtä ei saa,
hälle kohtalon koura juottaa väkijuomaa
Niin Turmiolan Tommi taas herää henkiin
ja herrojen elkeet tarttuvat renkiin
Kohti laukkaa viinakauppaa
Se miehen epätoivoon ajaa,
kun halla viljaa korjaa
Keskeltä kylmän mullan hiljaa
kylmä silmä tuijottaa
kun kirves kohoaa
Keskeltä kumpujen, mullasta maan
isät ylpeinä katsovat poikiaan
Työttömyys, viina, kirves ja perhe
lumihanki, poliisi ja viimeinen erhe
Tämä tuhansien murheellisten laulujen maa
jonka tuhansiin järviin juosta saa
Katajainen kansa, jonka itsesäälin määrää
ei mittaa järki, eikä Kärki määrää,
jonka lauluissa hukkuvat elämän valttikortit
ja kiinni pysyvät taivahan portit
Einari Epätoivosta
ne kertovaton tietysti klassikko, mutta minun isäni oli menestyjä kaikessa, mihin ryhtyi.
Antti Isoremmi kirjoitti:
Etkö jaksa vai pelkäätkö saunatonttuja?
Jätin vahingossa pois saunan luettelostani, sori.
Mikäli ei olisi kerrostaloasunnossani saunaa niin en mä sen takia lähtisi jouluna sukulaisteni luokse saunomaan.- häirikköuskis
kultapanda__ kirjoitti:
Tosin ite en harrasta saunomista jostain syystä. Mutta muuten noin.
Ja nuo joulukortit on sellanen, että pisteet niille jotka niitä jaksaa lähetellä; tää vuos on mun ensimmäinen sitten sen kun pienenä ala-asteella jotain vääntäny, kun jaksan niitä lähetellä kenellekään. :Doletko väsynyt?? Olen kaivannut sinun lämpimiä kirjoituksiasi .
Vaikka näiden palstakirjoitusten henki ei varmaan kovin usein innosta kaltaistasi rauhan edistäjää vastaamaan .
Joulu on rauhan juhla . Haluaisin lähettää sinulle joulurauhan toivotuksen , kynttilän valoa , lumen valkoisuutta , rentoutumista , aikaa siihen mitä et arkena ehdi..... - luterilainen.
Teotwawki kirjoitti:
on tietysti klassikko, mutta minun isäni oli menestyjä kaikessa, mihin ryhtyi.
Narsistiset despootit menestyvät harmillisen hyvin, heitä kun pidetään aikaansaavina johtajina.
luterilainen. kirjoitti:
Narsistiset despootit menestyvät harmillisen hyvin, heitä kun pidetään aikaansaavina johtajina.
lukenut asiasta tutkimuksen, jossa väitettiin, että johtavilla paikoilla heitä on paljon. Pekka Herlinistä kertova teos on aika kuvaava tästä asiasta.
- Thronos
On suuri saavutus että olet onnistunut katkaisemaan väkivallan perinteen, voit mielestäni olla ylpeä itsestäsi.
Vastaat itse siihen miksi vihaat joulua; jouluun liittyvät asiat varmaan tuovat mieleesi nuo kauheat lapsuuden joulumuistot. Mutta jouluntienoo on vain ajanjakso niinkuin tiistai tai maaliskuu, ja joulunvietto tai -viettämättömyystavat voit päättää itse yhdessä läheisimpiesi kanssa. Mitään pakkoa ei ole mihinkään. Ei joulua ole ryövätty talven taittumisen juhlilta - jouluaika on talven taittumisen aikaa edelleen. Jokut vain ovat halunneet syystä tai toisesta lisätä siihen päälle muita asioita.
Ei joulun totuttuihin kuvioihin tarvitse mennä ollenkaan mukaan jos ei halua. Olen itse karsinut jouluasioita joka vuosi ja aina vain rauhallisempaa ja onnellisempaa on oloni jouluisin ollut.
On levollista ja rauhoittavaa kun ulkona on hämärää ja jos taas pitää enemmän valosta niin joulun aikaanhan sitä valoa jo voi alkaa odotella ja muutoksenkin huomaa vähitellen.
Olisi itsellesi hyväksi jos voisit antaa anteeksi isällesi - narsisti ei välttämättä voi itselleen mitään ja ehkä isälläsi oli asioita joita hän ei pystynyt käsittelemään muuten kuin ryyppäämällä ja riehumalla. Joka tapauksessa voit antaa itsesi iloita ja nauttia kaikista vuodenajoista sillä nyt sinä olet iso mies ja aikuisten lasten isä - isäsi oli ja eli aikansa eikä enää määrää miten sinä juhlasi vietät.
Vihaamalla joulua annat tavallaan isällesi valtaa kiusata sinua vielä haudan takaakin - ota valta omiin käsiisi ja päätä elää omaa elämääsi. Ei joulua ole pakko viettää millään tietyllä tavalla - muutama päivähän siinä vain on tuhansien muiden päiviemme lomassa.- -Nurkkis-
Ei ollut Marialla ja Joosefilla sijaa majatalossa.
ystäväni kirjoitat. Tässä on nyt vain sellainen ongelma, että en halua tuottaa läheisilleni pettymystä. En haluaisi viettää joulua ollenkaan. He odottavat, että isä, eno, setä ja isoisä huomioisi heidän toiveensa. Yritin tänä vuonna sanoa äidilleni, että en vietä joulua, mutta hän tyrmäsi ajatukseni täysin. En halua tuottaa pettymystä iäkkäälle äidilleni ja siksi joudun jälleen näyttelemään joulun viettoa.
Teotwawki kirjoitti:
ystäväni kirjoitat. Tässä on nyt vain sellainen ongelma, että en halua tuottaa läheisilleni pettymystä. En haluaisi viettää joulua ollenkaan. He odottavat, että isä, eno, setä ja isoisä huomioisi heidän toiveensa. Yritin tänä vuonna sanoa äidilleni, että en vietä joulua, mutta hän tyrmäsi ajatukseni täysin. En halua tuottaa pettymystä iäkkäälle äidilleni ja siksi joudun jälleen näyttelemään joulun viettoa.
Eihän Joulu ole uskonnollinen juhla...Tai siis alunperin se oli aurinkoon liittyvä, mutta sen on aikaa sitten syrjäyttänyt pakkasukko ja joulupukki. Nyt sen merkitys on vain lastenjuhla ja lapsille täytyy antaa hyvät muistot lapsuudesta, ettei käy kuin sulle. Et sinä ole täysin päässyt katkaisemaan kierrettä, jos yrität evätä lapsilta hauskan juhlan, mitä et itse saanu viettää lapsen innokkuudella. Reippaasti vain kaupallisen joulun kimppuun, että lapsilla on hauskat muistot Joulusta, että he voivat sitten viettää omien kersojen kanssa ratkiriemukasta Joulua ja sinäkin saat siinä sitten ihastella toisen polven koheltajia.
- Kristinuskon kirja.
mave kirjoitti:
Eihän Joulu ole uskonnollinen juhla...Tai siis alunperin se oli aurinkoon liittyvä, mutta sen on aikaa sitten syrjäyttänyt pakkasukko ja joulupukki. Nyt sen merkitys on vain lastenjuhla ja lapsille täytyy antaa hyvät muistot lapsuudesta, ettei käy kuin sulle. Et sinä ole täysin päässyt katkaisemaan kierrettä, jos yrität evätä lapsilta hauskan juhlan, mitä et itse saanu viettää lapsen innokkuudella. Reippaasti vain kaupallisen joulun kimppuun, että lapsilla on hauskat muistot Joulusta, että he voivat sitten viettää omien kersojen kanssa ratkiriemukasta Joulua ja sinäkin saat siinä sitten ihastella toisen polven koheltajia.
Katson, että joulua vietetään Jumalan ilmoituksesta itsestään. Tämä tapahtui tavallisen juutalaisen miehen Jeesuksen toimesta.
mave kirjoitti:
estää lastenjuhlaa, vaan heidän ehdoillaan mennään. Siksi tämä ristiriita onkin olemassa.
- Thronos
Kristinuskon kirja. kirjoitti:
Katson, että joulua vietetään Jumalan ilmoituksesta itsestään. Tämä tapahtui tavallisen juutalaisen miehen Jeesuksen toimesta.
Vietä toki jos haluat! Joakinenhan voi itse valita mitä juhlii ja milloin.
- Thronos
Teotwawki kirjoitti:
Ymmärrän kyllä tuonkin. Aika hassua miten rakkaat läheiset voivat käyttää valtaa ja määräillä mitä toisten pitää tehdä ja sitten kun joku haluaisi vain päättää siitä mitä ihan itse tekee niin häntä pidetään itsekkäänä ja hankalana. Tuollainen ristiriita näyttelemisen ja muiden mielen pahoittamisen välillä on aika ikävä ja ymmärrän ettet voi muuta kun sopeutua. Minä vietän tämän jouluyön töissä satojen kilometrien päässä kaikista läheisistä ihmisistä joten voin olla aivan niin jouluaviettämätön kuin haluan. Kun pääsen aamulla töistä saan toivottavasti nauttia avarasta lumisesta maisemasta, tähtitaivaasta ja luonnon hiljaisuudesta ja tyynestä rauhasta myös mielessäni - aivan ilman joulua.
Thronos kirjoitti:
Ymmärrän kyllä tuonkin. Aika hassua miten rakkaat läheiset voivat käyttää valtaa ja määräillä mitä toisten pitää tehdä ja sitten kun joku haluaisi vain päättää siitä mitä ihan itse tekee niin häntä pidetään itsekkäänä ja hankalana. Tuollainen ristiriita näyttelemisen ja muiden mielen pahoittamisen välillä on aika ikävä ja ymmärrän ettet voi muuta kun sopeutua. Minä vietän tämän jouluyön töissä satojen kilometrien päässä kaikista läheisistä ihmisistä joten voin olla aivan niin jouluaviettämätön kuin haluan. Kun pääsen aamulla töistä saan toivottavasti nauttia avarasta lumisesta maisemasta, tähtitaivaasta ja luonnon hiljaisuudesta ja tyynestä rauhasta myös mielessäni - aivan ilman joulua.
Kunpa voisin paeta työhön jouluksi, mutta ammatistani johtuen se ei vain käy.
- mummomuori*
Teotwawki kirjoitti:
Olikohan tuo monen suomalaisen tarina?
monenlaisia jouluja. En raaskinut viedä joulun iloa lapsilta edes silloin kun oli ateisti. Vietimme siis pakannallista juhlaa talvipäivän seisauksen merkeissä. Toki joulupukin osuus oli kerrottava, koska se on vahva kulttuurillinen perinne.
En kuitenkaan kokenut sitä ongelmana vaan tein aina omanlaisen joulun. Vaikka siihen kuului sukulaisissa juoksemista, niin kotona toimittiin omalla tavalla. Pääasia oli, että se toimi arjen keskeyttäjänä ja juhlana.
Vuosien mittaan kehitimme siitä juhlaa, joka oli rauhoittumisen ja syventymisen aikaa. Kyllä lapsille voi opettaa monenlaista ja miettiä mikä on se oma ja aidoin juttu. Kristillistä joulua vietin minä yksin ja kun lapset osoittivat mielenkiintoa, otin heidät siihen mukaan pikkuhiljaa.
Sen verran pitää olla itsenäistä kykyä päättää, ettei lähde tekemään jotain minka takana ei voi seistä. Sukulaisille voi aina sanoa että kiiton, mutta tällä kertaa teemme toisin. mummomuori* kirjoitti:
Olikohan tuo monen suomalaisen tarina?
monenlaisia jouluja. En raaskinut viedä joulun iloa lapsilta edes silloin kun oli ateisti. Vietimme siis pakannallista juhlaa talvipäivän seisauksen merkeissä. Toki joulupukin osuus oli kerrottava, koska se on vahva kulttuurillinen perinne.
En kuitenkaan kokenut sitä ongelmana vaan tein aina omanlaisen joulun. Vaikka siihen kuului sukulaisissa juoksemista, niin kotona toimittiin omalla tavalla. Pääasia oli, että se toimi arjen keskeyttäjänä ja juhlana.
Vuosien mittaan kehitimme siitä juhlaa, joka oli rauhoittumisen ja syventymisen aikaa. Kyllä lapsille voi opettaa monenlaista ja miettiä mikä on se oma ja aidoin juttu. Kristillistä joulua vietin minä yksin ja kun lapset osoittivat mielenkiintoa, otin heidät siihen mukaan pikkuhiljaa.
Sen verran pitää olla itsenäistä kykyä päättää, ettei lähde tekemään jotain minka takana ei voi seistä. Sukulaisille voi aina sanoa että kiiton, mutta tällä kertaa teemme toisin.toisille on minulle vaikea juttu. En voi sanoa läheisilleni, että toimin toisin.
-Nurkkis- kirjoitti:
Jeesus on pötypuhetta ihan syntymästään lähtien. Kuka muu kuin uskovainen uskoo Marian tulleen raskaaksi pyhästä hengestä, ettei kukaan ole tehnyt sellaista ilouutista että "tämä mun lapseni on Jumalan lapsi ja sikee pyhästä hengestä (jätän sen sanomani: "tein tuossa ruotsilaiva risteilyn ja petin mieheni, mutta jätän sen nyt sanomatta kun elämme pyhässä avioliitossa").
Ketä nyt uskoo neitsyt-Mariaan niin on päästään viallinen? Siis sehän on miljoonia kertoja todettu fakta, ettei yksikään nainen ole synnyttänyt (rumasti sanottuna) ellei sitten ole pannut konkreettisesti miestä? Eikä sitä ole tapahtunut enää jälkeen ja sitä samaa on jauhettu jälkeen Jeesuksen syntymän niin hieman epätoivoiselta alkavat näyttämään fiktion todellisuudet tuoda esiin ne todellisuudet, joilla saisi ne fiktiot nostettua faktoiksi?
Minun tulee sanoa tuosta Neitsyt-Mariasta sen totuuden, että hän petti Joosefia ja sen totuuden näkee jokainen jo perstuntumallakin. Eihän kukaan naisista ole tullut raskaaksi muuta kuin miehen välityksellä (hyvin biologinen käsite?), eikä siihen tule miettiä yhtään Jumalaa...kerroppa nykyisin nainen kun tulet vaikka aamulla pimpero kipeänä kotiin niin sanotko todellakin että se oli "pyhä henki", joka teki minut raskaaksi vaikkei oltu yhdynnässä. Eikö todellakaan kellot sytytä uskovaisellekaan, että NAINEN ON PETTÄNYT MIESTÄÄN TULLESSA RASKAAKSI...kysymys oli neitseellisestä ihmisestä!??!
Minä en voi käsittää, että neitseellinen nainen menettää neityytensä synnyttämällä jonkun, jota kutsutaan nykyisin "Jeesus"!! :) Nykyisin sama tulee tapahtua kun penis kohtaa emättimen ja alkaa yhdyntä!!! Olen sitä mieltä että kristinusko on hyvin teennäinen heti joulunkin suhteen!Teotwawki kirjoitti:
Älä mene äitisi luokse (PISTE)!!??
-Nurkkis- kirjoitti:
Voinhan minäkin sanoa, jos pettäisi vaimoani että "niin se lapsi joka syntyi juuri oli kuin "Neitsyt-Mariasta" silloin kun olin aikanani sillä laivareissulla". Kylhän sä nyt ymmärrät!?!?! Näin siinä (samallla paniessa) Jumalankin (ikkunaton hytti)? :D
Arvaa kummalle tulisi lähtöpassit meidän kodistamme!?!?!Thronos kirjoitti:
ihanalta.
Minä sain kerran kaveriltani joulukortin jossa luki:
Lunta. Rauhaa. Kynttilöitä.ateisti1982 kirjoitti:
Jeesus on pötypuhetta ihan syntymästään lähtien. Kuka muu kuin uskovainen uskoo Marian tulleen raskaaksi pyhästä hengestä, ettei kukaan ole tehnyt sellaista ilouutista että "tämä mun lapseni on Jumalan lapsi ja sikee pyhästä hengestä (jätän sen sanomani: "tein tuossa ruotsilaiva risteilyn ja petin mieheni, mutta jätän sen nyt sanomatta kun elämme pyhässä avioliitossa").
Ketä nyt uskoo neitsyt-Mariaan niin on päästään viallinen? Siis sehän on miljoonia kertoja todettu fakta, ettei yksikään nainen ole synnyttänyt (rumasti sanottuna) ellei sitten ole pannut konkreettisesti miestä? Eikä sitä ole tapahtunut enää jälkeen ja sitä samaa on jauhettu jälkeen Jeesuksen syntymän niin hieman epätoivoiselta alkavat näyttämään fiktion todellisuudet tuoda esiin ne todellisuudet, joilla saisi ne fiktiot nostettua faktoiksi?
Minun tulee sanoa tuosta Neitsyt-Mariasta sen totuuden, että hän petti Joosefia ja sen totuuden näkee jokainen jo perstuntumallakin. Eihän kukaan naisista ole tullut raskaaksi muuta kuin miehen välityksellä (hyvin biologinen käsite?), eikä siihen tule miettiä yhtään Jumalaa...kerroppa nykyisin nainen kun tulet vaikka aamulla pimpero kipeänä kotiin niin sanotko todellakin että se oli "pyhä henki", joka teki minut raskaaksi vaikkei oltu yhdynnässä. Eikö todellakaan kellot sytytä uskovaisellekaan, että NAINEN ON PETTÄNYT MIESTÄÄN TULLESSA RASKAAKSI...kysymys oli neitseellisestä ihmisestä!??!
Minä en voi käsittää, että neitseellinen nainen menettää neityytensä synnyttämällä jonkun, jota kutsutaan nykyisin "Jeesus"!! :) Nykyisin sama tulee tapahtua kun penis kohtaa emättimen ja alkaa yhdyntä!!! Olen sitä mieltä että kristinusko on hyvin teennäinen heti joulunkin suhteen!ei liene epäilystä, sillä kysymys on jälleen kerran käännösvirheestä. Maria oli kaksitoistavuotias synnyttäessään Jessen ja oikea käännös kuuluisi nuori synnyttäjä. Hänen neitseellisyydestään päätettiin kirkolliskokouksessa monta sataa vuotta itse tapahtuman jälkeen. Siis jos itse tapahtumaa yleensä oli.
Teotwawki kirjoitti:
vanhemmat kyllä täytyy minusta huomioida. Vaikea on pettymystä heille tuottaa. Joka kerta kun heidät tapaa voi olla se viimeinen kerta, tai siis minkä ikäisen suhteen tahansa tuo pätee tietenkin, mutta vanhana ihmisen kuoleman todennäköisyys kasvaa joka päivä hurjasti. Mekin ajetaan jouluna mamman luo mutta onneksi minulla on välipäivinä vapaata sen verran että myös kotonaoloaikaa jää.
Joulun hankalat muistot kyllä vievät ilon. Minulta häipyi aviomies yhtenä jouluaattona, lopullisesti ja täysin yllättäen, puhelimella vain ilmoitti klo 14.00 että goodbye. Mutta kyllä sinulla on vielä paljon rankemmat muistot lapsuudestasi. Narsistin kanssa on vaikea elää ja kasvaa.
Voisi ehkä viettää kirjajoulun: varaisi kasan juuri niitä kirjoja, jotka on halunnut monta vuotta lukea, ja sitten vain kaivautuisi sohvalle...ateisti1982 kirjoitti:
Älä mene äitisi luokse (PISTE)!!??
olen elossa, on paljolti äitini ehdottoman rakkauden ansiota. En halua tuottaa vanhalle ihmiselle pettymystä.
iaurwen kirjoitti:
vanhemmat kyllä täytyy minusta huomioida. Vaikea on pettymystä heille tuottaa. Joka kerta kun heidät tapaa voi olla se viimeinen kerta, tai siis minkä ikäisen suhteen tahansa tuo pätee tietenkin, mutta vanhana ihmisen kuoleman todennäköisyys kasvaa joka päivä hurjasti. Mekin ajetaan jouluna mamman luo mutta onneksi minulla on välipäivinä vapaata sen verran että myös kotonaoloaikaa jää.
Joulun hankalat muistot kyllä vievät ilon. Minulta häipyi aviomies yhtenä jouluaattona, lopullisesti ja täysin yllättäen, puhelimella vain ilmoitti klo 14.00 että goodbye. Mutta kyllä sinulla on vielä paljon rankemmat muistot lapsuudestasi. Narsistin kanssa on vaikea elää ja kasvaa.
Voisi ehkä viettää kirjajoulun: varaisi kasan juuri niitä kirjoja, jotka on halunnut monta vuotta lukea, ja sitten vain kaivautuisi sohvalle...pitää minua pystyssä. Nyt on menossa Milan Kunderan Olemisen sietämätön keveys.:-) Mutsia en loukkaa ja hän ansaitsee huomioni viimeisinä vuosinaan.
iaurwen kirjoitti:
Voisi ehkä viettää kirjajoulun: varaisi kasan juuri niitä kirjoja, jotka on halunnut monta vuotta lukea, ja sitten vain kaivautuisi sohvalle...on viesti sinulle.
- tuhat ja yksi
Teotwawki kirjoitti:
toisille on minulle vaikea juttu. En voi sanoa läheisilleni, että toimin toisin.
Täytyy näytellä "joulua"!
Onpa sinulla näyttelemistä kun tuota joulua vietetään eritavoilla , joka paikkaan minne menetkin täytyy ottaa eri rooli käyttöön , noH kyllä se elämä sitten käykin vaikeaksi.
Kaipaako sinua kukaan sinne joulukirkkoon ? Onhan siellä paljon muitakin miksi juuri sinun tulisi siellä myös olla?
Entä tuleeko juuri sinun olla joulupukkina - entä jakaa ostaa lahjoja ?
Sikahan on Zeus Jumalan uhraus eläin ei millään tapaa juutalaisen uskon uhrieläin, mitä joulua se on Kristillisessä mielessä kun sinulle sitä sikaa syötetään?
Entä Hoosianna hymni ei sekään Jeesus Nasaretilaisesta oikeasti kerro , sehän on lainnattu Daavidin ja hänen poikansa Salomonin hymneistä , heidän kuninkaallisista ylistyslauluistaan. - tuhat ja yksi
Teotwawki kirjoitti:
ei liene epäilystä, sillä kysymys on jälleen kerran käännösvirheestä. Maria oli kaksitoistavuotias synnyttäessään Jessen ja oikea käännös kuuluisi nuori synnyttäjä. Hänen neitseellisyydestään päätettiin kirkolliskokouksessa monta sataa vuotta itse tapahtuman jälkeen. Siis jos itse tapahtumaa yleensä oli.
jos keskustelua syntyy ?
Asia ei ole ensinkään epävarma vaan se on tosi.
Neitseestä sikiäminen on keksittyä Jumal tarustoa ja sitä vieläkin kirkot opettavat ei siihen mitään muuta tarvita kuin se rehellinen mielipide jonka on katsonut oikean olevan ja on sitä mieltä ,olkoon kadetraalin korkeus mikä tahansa se on kuitenkin uskomusten ja harhauskon siivittämänä rekennettu tietämättömän kansan uurastaessa Kirkon harhakuvia täyttääkseen.
Onhan Kiina muurinsakkin rakentanut ja jopa valmiiksikin saanut ! tuhat ja yksi kirjoitti:
Täytyy näytellä "joulua"!
Onpa sinulla näyttelemistä kun tuota joulua vietetään eritavoilla , joka paikkaan minne menetkin täytyy ottaa eri rooli käyttöön , noH kyllä se elämä sitten käykin vaikeaksi.
Kaipaako sinua kukaan sinne joulukirkkoon ? Onhan siellä paljon muitakin miksi juuri sinun tulisi siellä myös olla?
Entä tuleeko juuri sinun olla joulupukkina - entä jakaa ostaa lahjoja ?
Sikahan on Zeus Jumalan uhraus eläin ei millään tapaa juutalaisen uskon uhrieläin, mitä joulua se on Kristillisessä mielessä kun sinulle sitä sikaa syötetään?
Entä Hoosianna hymni ei sekään Jeesus Nasaretilaisesta oikeasti kerro , sehän on lainnattu Daavidin ja hänen poikansa Salomonin hymneistä , heidän kuninkaallisista ylistyslauluistaan.ja sanonut, että en halua tehdä tätä, mutta minuun on vedottu ja vaadittu, että muiden juhlan takia olisi toimittava näin. Pääsen paljon vähemmällä, jos toimin heidän toiveidensa mukaan.
tuhat ja yksi kirjoitti:
jos keskustelua syntyy ?
Asia ei ole ensinkään epävarma vaan se on tosi.
Neitseestä sikiäminen on keksittyä Jumal tarustoa ja sitä vieläkin kirkot opettavat ei siihen mitään muuta tarvita kuin se rehellinen mielipide jonka on katsonut oikean olevan ja on sitä mieltä ,olkoon kadetraalin korkeus mikä tahansa se on kuitenkin uskomusten ja harhauskon siivittämänä rekennettu tietämättömän kansan uurastaessa Kirkon harhakuvia täyttääkseen.
Onhan Kiina muurinsakkin rakentanut ja jopa valmiiksikin saanut !kysymys läheisteni uskomuksista, vaan tavoista. Joulua vietetään tapoja noudattaen, mutta nyt kukaan ei riehu tai pistä silpuksi kotia.
- tuhat ja yksi
Teotwawki kirjoitti:
ja sanonut, että en halua tehdä tätä, mutta minuun on vedottu ja vaadittu, että muiden juhlan takia olisi toimittava näin. Pääsen paljon vähemmällä, jos toimin heidän toiveidensa mukaan.
Vohansitä muutaman joulutortun syödä ja muutaman terästetyn lögin juoda ja jos lauletaan joululauluja yhdessä ja tuntee jottei niissä ole mitään järkeä niin ei järkeä oo iskelmissäkään jos niitä alkaamiettimään.
En muuten mene joulukirkkoonkaan , mutta jos joku pyytää jotta haluaamennä ja ei voi sen vuoksi menä jottei ole kaveria niin luultavasti Hänen tähtensä lähden, vaikka varmasti tulee sanottua etten usko koko tuollaiseen touhuun , mutta Hänen Ihmisen tähden haluan olla Ihminen isolla I;llä.
Joten ei liian tiukkaa pipoa pidä päähänsä vetää se rupeaa ennenpitkään kiristämään. - tuhat ja yksi
Teotwawki kirjoitti:
kysymys läheisteni uskomuksista, vaan tavoista. Joulua vietetään tapoja noudattaen, mutta nyt kukaan ei riehu tai pistä silpuksi kotia.
ns, jouluruokia - noH Suomalaiset jouluruoat ovat terveellistä kansamme perinteistä ruokaa kohtuudella nautittuna ja jos tuosta kieltäytyy Huom! syömisestä joka on kuitenkin meille jokapäiväinen juttu joulusta puhumattakaan niin silloin saattavat kylläkin oikeasti jotkut loukkaantua sen vaivan nähtyään eikä tule ja silloin asia on etukäteen sovittava.
Hullua on kylläkin matkustaa tuhansia kilometrejä jotta edes JOULUNA nähdään sukua tai parhaita tuttuja - Eikö eilen tai huommenna voi jo tavata?
Joillakin on järki mennyt jotta JOULUNA!
En minäkää sitä aina tahdo ymmärtää. tuhat ja yksi kirjoitti:
ns, jouluruokia - noH Suomalaiset jouluruoat ovat terveellistä kansamme perinteistä ruokaa kohtuudella nautittuna ja jos tuosta kieltäytyy Huom! syömisestä joka on kuitenkin meille jokapäiväinen juttu joulusta puhumattakaan niin silloin saattavat kylläkin oikeasti jotkut loukkaantua sen vaivan nähtyään eikä tule ja silloin asia on etukäteen sovittava.
Hullua on kylläkin matkustaa tuhansia kilometrejä jotta edes JOULUNA nähdään sukua tai parhaita tuttuja - Eikö eilen tai huommenna voi jo tavata?
Joillakin on järki mennyt jotta JOULUNA!
En minäkää sitä aina tahdo ymmärtää.joka asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella ja aivan omasta tahdostani, joten minun on mentävä sinne, missä he ovat. No, tyttäreni asuvat ulkomailla, mutta heitä tapaan sitten vasta kesällä.
Teotwawki kirjoitti:
ei liene epäilystä, sillä kysymys on jälleen kerran käännösvirheestä. Maria oli kaksitoistavuotias synnyttäessään Jessen ja oikea käännös kuuluisi nuori synnyttäjä. Hänen neitseellisyydestään päätettiin kirkolliskokouksessa monta sataa vuotta itse tapahtuman jälkeen. Siis jos itse tapahtumaa yleensä oli.
Totesiko oikeuslääkäri Marian neitsyyden vai pappi?
Teotwawki kirjoitti:
joka asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella ja aivan omasta tahdostani, joten minun on mentävä sinne, missä he ovat. No, tyttäreni asuvat ulkomailla, mutta heitä tapaan sitten vasta kesällä.
"tuhat ja yksi" kysyi:
"Hullua on kylläkin matkustaa tuhansia kilometrejä jotta edes JOULUNA nähdään sukua tai parhaita tuttuja - Eikö eilen tai huommenna voi jo tavata? "Teotwawki kirjoitti:
Mikset pidä päätäsi olla menemättä jouluksi kotiin? Sanot vaikka että olet ostanut oman kinkun. :)
Anteeksi vaan mutta se on kyl niin naurettavaa, kun porukka kokoontuu jouluisin, mutta kun kyselee kesällä tapaamista niin kaikilla on yleensä penteleen kiire viettää kesälomaansa? :Dateisti1982 kirjoitti:
Totesiko oikeuslääkäri Marian neitsyyden vai pappi?
ollut oikeuslääkäreitä, vaan kaikesta päättivät kardinaalit paavin johdolla.:-)
ateisti1982 kirjoitti:
"tuhat ja yksi" kysyi:
"Hullua on kylläkin matkustaa tuhansia kilometrejä jotta edes JOULUNA nähdään sukua tai parhaita tuttuja - Eikö eilen tai huommenna voi jo tavata? "taajaan muutenkin, mutta jouluna haluaisin olla rauhassa ja lukea hyvää kirjallisuutta.
- AntiChrisu
Joulu eli Yule on muinaisgermaaninen juhla jolloin tosiaan palvotaan luonnonvoimia.
Jeesus ei syntynyt talvella raamatun mukaan.
Punanuttuinen Joulupukki on Coca Cola Companyn hahmo 1930-luvulta eli silläkään
ei ole mitään tekemistä Santa Clausin eli Pyhän Niklaksen kanssa.
Joulu ei ole mielestäni tarpeeksi kaupallinen vaan pimeään vuoden aikaan tulisi saada lisää
valoa vaikka mainosten avulla. Kirkoissa tulisi tarjota väkeviä (alkoholipitoisia) jouluglögejä ja itse joulukirkossa
ne tulisi olla ilmaisia.ryyppäämään? Tunnen Yule-sanan etymologisen taustan, mutta antaisin hartaiden uskovaisten silti viettää omaa juhlaansa kirkossa ihan rauhassa. Tulkoon jokainen autuaaksi tahtomallaan tavalla.
Teotwawki kirjoitti:
ryyppäämään? Tunnen Yule-sanan etymologisen taustan, mutta antaisin hartaiden uskovaisten silti viettää omaa juhlaansa kirkossa ihan rauhassa. Tulkoon jokainen autuaaksi tahtomallaan tavalla.
Eiks siellä yleensä ehtoollisellakin viskota aika väkevää viiniä naamariin? Vai oliko se sittenkin sitä "Jeesuksen verta"? Olikohan se Jeesus juoppo, kun sen veri maistui yli 10 vuotta sitten konfirmaatiossa alkoholille. :)
ateisti1982 kirjoitti:
Eiks siellä yleensä ehtoollisellakin viskota aika väkevää viiniä naamariin? Vai oliko se sittenkin sitä "Jeesuksen verta"? Olikohan se Jeesus juoppo, kun sen veri maistui yli 10 vuotta sitten konfirmaatiossa alkoholille. :)
väkevän viinin vahvuista. Rippipapiltani aikanaan kyselin ja hän väitti kiven kovaa, että ylijäämäviini kaadetaan kirkkomaahan ehtoollisen jälkeen. Hänen huumorinsa riitti kun kysyin, että onko kirkkomaa kirkkoherran kurkku.
- AntiChrisu
Teotwawki kirjoitti:
väkevän viinin vahvuista. Rippipapiltani aikanaan kyselin ja hän väitti kiven kovaa, että ylijäämäviini kaadetaan kirkkomaahan ehtoollisen jälkeen. Hänen huumorinsa riitti kun kysyin, että onko kirkkomaa kirkkoherran kurkku.
papity ovat persoja olleet alkoholille kautta historian, ehkä naispappeuden myötä
alkoholismi vähenee kyseisessä "ammatti"-kunnassa. Kai se päin naamaa valehtelu
on sen verran henkisesti raskasta, että viinalla pitää nollata viikko kuin oikea työmies ainakin. AntiChrisu kirjoitti:
papity ovat persoja olleet alkoholille kautta historian, ehkä naispappeuden myötä
alkoholismi vähenee kyseisessä "ammatti"-kunnassa. Kai se päin naamaa valehtelu
on sen verran henkisesti raskasta, että viinalla pitää nollata viikko kuin oikea työmies ainakin.Malmin seurakunnan kirkkoherrana aikoinaan eräs isoisäni kaveri, joka haistoi viiden kilometrin päähän, että isoisälläni oli konjakkia. Kun hän lopulta oli kannettavassa kunnossa, hevonen vie hänet kotiin.
- 78
Onko joulu ainoa juhla, jota vihaat? Oliko joulu ainoa aika, jolloin isäsi laittoi kotinne säpäleiksi? Mikä osuus isälläsi on juuri jouluun? Liittyykö se siihen, että odotit joulua ja se päättyi pettymykseen ja pelkoon? Muistatko sellaista joulua, jolloin koti oli ehjä ja kotoisa? Millaisen joulun haluaisit viettää? (ei töissä)
pääsiäistä, vappua ja juhannusta. Ei minun lapsuuteeni ollut pelkkää helvettiä, mutta ei se kaukana siitä ollut.
- nettifrendi
Isäsi oli narsistinen despootti, kerroit. Minkä verran tämä on voinut vaikuttaa jumalakuvaasi?
Anteeksi antaminen on vaikeata sellaista kohtaan, joka ei osoita katumusta. Oikeastaan sen raastavuus on siinä, että anteeksiantoa ja halua sovitella voi olla itsellä vaikka kuinka paljon, mutta näille kummallekaan ei ole edellytyksiä kun ne eivät kelpaa toiselle. On turha kantaa kaunaa, koska kuoleman tuolle puolen et edes voi lyödä ja toisaalta katkerat tunteet vahingoittavat vain itseäsi ja lähimmäisiäsi. Jos saat tästä ajatuksesta kiinni, voit myös tavoittaa joulun sanoman. Se pätee muulloinkin kuin jouluna.on ollut sama aina. En ole koskaan uskonut, mutta tiedän, että kaunaisuus on tuhoava voima. En ole katkeroituvaa tyyppiä ja elän ihan laadukasta elämää, mutta tuon halusin kertoa, kun sitä joulun hypetystä on näillä palstoilla joka vuosi.
- nettifrendi
Teotwawki kirjoitti:
on ollut sama aina. En ole koskaan uskonut, mutta tiedän, että kaunaisuus on tuhoava voima. En ole katkeroituvaa tyyppiä ja elän ihan laadukasta elämää, mutta tuon halusin kertoa, kun sitä joulun hypetystä on näillä palstoilla joka vuosi.
Nostamme maljan laadukkaalle elämälle.
No eipä ihmekään, että vihaat joulua. Itsekin varmasti vihaisin sinun asemassasi. On ihailtavaa ja upeaa, miten olet onnistunut katkaisemaan sukupolvien ketjun ja olet osannut olla parempi isä omille lapsillesi.
Anteeksiannosta aiemmin jo kirjoitettiinkin. On sinun valintasi, jos et halua siihen ryhtyä. Isäsi ei enää sitä tarvitse. Sinulla on täysi oikeus vihaasi, mutta voi olla myös, että se syö sinua ja energiaasi.
Jätä rauhassa Hoosiannat! Laula omia laulujasi ja vietä hyvää ja rakkaudellista juhlaa lapsiesi kanssa.
Joulun iloa ja rauhaa sinulle toivottaen,
Paula, perheneuvojamutta vihastani olen jo päässyt sillä lailla yli, että olen kirjoittanut siitä kaunokirjallisen teoksen. En valitettavasti voi vielä paljastaa, mikä se on, mutta ehkä voin sen kertoa joskus. Kirjoittamisella on ihmeellinen voima, sillä se antaa asiaan tiettyä etäisyyttä. Perheneuvojana sinulla on varmasti terapeutin koulutus, joten tiedät mistä puhun.
Pitää vain kulua sellainen aika, että sen voi pukea rakenteellisesti oikeaan muotoon. Kirjoja ei kirjoiteta raivon vallassa.:-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 202892
Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää
Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos1902655Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa
Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢1431577Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista
Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah2481346- 1061180
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs401026Olet ollut aika törkeä minua kohtaan
Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta46987Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin
maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises32884- 135879
- 43784