Ensisynnyttäjä kuoli keskussairaalassa

uskomatonta menoa

Synnytyksen käynnistämistä odottanut imatralainen nainen kuoli tiistain vastaisena yönä Etelä-Karjalan keskussairaalassa. Noin 40-vuotiaan ensisynnyttäjän synnytys oli omaisen mukaan tarkoitus käynnistää seuraavana aamuna.

Naisen löysi kuolleena osastolta hänen avomiehensä. Myös lapsi menehtyi.

Omaisen mukaan naisen raskaus oli edennyt yli lasketun ajan.

Etelä-Karjalan keskussairaalan johto ei kommentoi yksittäisen potilaan tapausta julkisuudessa.

Vaikka äitikuolleisuus on Suomessa hyvin matala, kaikista äitien synnytykseen liittyvistä kuolemista ei ole päästy eroon.

Johtajaylilääkäri Esko Hussin mukaan syyt äkillisiin äitien kuolemiin ovat olleet aivoverenvuoto tai verenkierron äkillinen romahtaminen, kuten keuhkoveritulppa tai lapsiveden pääsy verenkiertoon, mistä seuraa sydänpysähdys.

Etelä-Saimaa 14.12.2010 klo 22.30

174

28462

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin on

Pitää odottaa lisätietoja, ennen kuin lähdetään syyllistämään ketään tai mitään. Älkää hötkyilkö, kyllä asia selviää ilman teidän spekulointiannekin.

• Tumpelo ITkonen

Jos tälläinen riski synnyttäjä,miksi ei valvota tehostetusti??Tyypillistä huolimattomuutta,kuten EKSOTEN toiminta yleensä

• nainen 26vee

Hui herranjumala :`((( suuret suruvalitteluni avomiehelle..ja tietysti muille läheisille.ihan kamalaa..sniff...itsekkin olen raskaana ja kolmas tulossa.Sektiolla jokainen, aina pelottaa et mitä jos ja jos..ei sais ajatella noin mut...Olen alle 30v ja sektio pelottaa joka kerralla koskaan ei voi tietää...hyi ei saa manailla (koputtaa puuta) paljon voimia sinne ja voin vain kuvitella tän surun suuruuden...sniff...

• ei ylläreitä
        nainen 26vee kirjoitti:

Hui herranjumala :`((( suuret suruvalitteluni avomiehelle..ja tietysti muille läheisille.ihan kamalaa..sniff...itsekkin olen raskaana ja kolmas tulossa.Sektiolla jokainen, aina pelottaa et mitä jos ja jos..ei sais ajatella noin mut...Olen alle 30v ja sektio pelottaa joka kerralla koskaan ei voi tietää...hyi ei saa manailla (koputtaa puuta) paljon voimia sinne ja voin vain kuvitella tän surun suuruuden...sniff...

Minä en ainakaan pelkää sektiota, varsinkin kun se on jo kertaalleen koettu. Normisynnytys se vasta voikin olla yllätyksiä täynnä.

• mietär
        Tumpelo ITkonen kirjoitti:

Jos tälläinen riski synnyttäjä,miksi ei valvota tehostetusti??Tyypillistä huolimattomuutta,kuten EKSOTEN toiminta yleensä

Jos valvotaan tehostetusti niin silloin pitäisi olla vierihoitaja ja silloin myös näitä vierihoidettavia olisi puoli osastoa. Ei taida nykyisillä resursseilla olla mahdollista.
        Kysymyksessä oli melko varmaan sairaskohtaus joka ei liittynyt edes raskauteen. Kuka tahansa voi saada sellaisen vaikka lääkäri olisi vieressä.
        Surullista omaisille....

• pikkumyytär
        ei ylläreitä kirjoitti:

Minä en ainakaan pelkää sektiota, varsinkin kun se on jo kertaalleen koettu. Normisynnytys se vasta voikin olla yllätyksiä täynnä.

Sektiossa on aina suuremmat riskit, nimenomaan äidille.
        Verenmyrkytykset, veritulppa keuhkoissa tai jaloissa jne. Lapsellekin normaalisynnytys on luonnollisempi, ei liian äkillistä maailmaan tuloa.

• RIP
        pikkumyytär kirjoitti:

Sektiossa on aina suuremmat riskit, nimenomaan äidille.
        Verenmyrkytykset, veritulppa keuhkoissa tai jaloissa jne. Lapsellekin normaalisynnytys on luonnollisempi, ei liian äkillistä maailmaan tuloa.

Kyseisessä kuolemantapauksessa ei ollut mitenkään sektio kyseessä.

• mies 30 ja kokenut
        mietär kirjoitti:

Jos valvotaan tehostetusti niin silloin pitäisi olla vierihoitaja ja silloin myös näitä vierihoidettavia olisi puoli osastoa. Ei taida nykyisillä resursseilla olla mahdollista.
        Kysymyksessä oli melko varmaan sairaskohtaus joka ei liittynyt edes raskauteen. Kuka tahansa voi saada sellaisen vaikka lääkäri olisi vieressä.
        Surullista omaisille....

saman olen kokenut . aivan kauheaa olin masennuksessa kuukauden enkä ole oikein päässyt sen yli . siitä on kulunut noin. 1 vuosi toivottavasti tälle miehelle ei tulisi syvää masennusta koska saiihen ei auta mikään .

• pikkumyytär
        RIP kirjoitti:

Kyseisessä kuolemantapauksessa ei ollut mitenkään sektio kyseessä.

Ei ollutkaan kyse sektiosta.
        Joku vaan kommentoi muuten sektiosta että siinä ei ole riskejä eikä yllätyksiä. Vastasin että on suuremmat riskit kun normaalisynnytyksessä.

• APTEEKKI
        mies 30 ja kokenut kirjoitti:

saman olen kokenut . aivan kauheaa olin masennuksessa kuukauden enkä ole oikein päässyt sen yli . siitä on kulunut noin. 1 vuosi toivottavasti tälle miehelle ei tulisi syvää masennusta koska saiihen ei auta mikään .

NYKYÄÄN MASENNUS PYSTYTÄÄN TOSI HYVIN HOITAMAAN LÄÄKITYKSELLÄ KUN PARIVIIKKOO OTTAA SÄÄNNÖLLISESTI LÄÄKÄRIN MÄÄRÄÄMÄT LÄÄKKEET NIIN MASENNUS HUPS HUPS ON POISSA

• kaipaava äiti
        APTEEKKI kirjoitti:

NYKYÄÄN MASENNUS PYSTYTÄÄN TOSI HYVIN HOITAMAAN LÄÄKITYKSELLÄ KUN PARIVIIKKOO OTTAA SÄÄNNÖLLISESTI LÄÄKÄRIN MÄÄRÄÄMÄT LÄÄKKEET NIIN MASENNUS HUPS HUPS ON POISSA

tyypillinen viesti ihmiseltä joka ei ole ollut masentunut. poikani kuoli 6 vuotta sitten, eipä ole lääkkeet auttaneet

• Isä x 4/vaari x 5

Kiitoksia kaikille maltillisille viestittäjille. Tässä ei ole syyttellylle sijaa, vielä. Tai oikeastaan on, vaan ei juuri tainnut sormi osoittaa siihen ainoaan, todennäköisesiti oikeaan osoitteeseen. Se on poliitiset päättäjät! Sairaaloiden henkilökunta (valtaosin) tekee voitavansa ja on ammattitaitoista. Veronmaksajia ja nimenomaan suomalaisia, tarvitaan tulevaisuudessa enemmän. Siis kiitos kaikille, jotka haluavat niiden kasvattamisen vastuulleen ottaa, ikään katsomatta!
        Vainmoni synnytti kolmannen lapsemme naistenklinikalla -75. Hän joutui muutamaa tuntia lukuunottamatta olemaan käytävällä. Olosuhteet olivat sellaiset, että hän ehdottomasti halusi kotiin puolitoista vuorokautta synnytyksen jälkeen. Vika ei todellakaan ollut henkilökunnassa. Poliitikot eivät arvosta lasten saamista eikä kasvattamista. Siitä todistaa lukuisat seikat suomalaisessa yhteiskunnassa. He kyllä valittavat huoltosuhteen huononemista, jonka itse ovat aiheuttaneet.
        Vikaa ei saada korjattua niin kauan, kuin poliittista rulettia pyörittävät ammattipoliitikot eivätkä eri alojen vastuulliset asiantuntijat!
        Miettikääpä, mitä itse voisitte asialle tehdä älkääkä syyllistäkö toisia (ainakaan ennenaikaisesti)!
        Kiitos!

• Minde1977
        Isä x 4/vaari x 5 kirjoitti:

Kiitoksia kaikille maltillisille viestittäjille. Tässä ei ole syyttellylle sijaa, vielä. Tai oikeastaan on, vaan ei juuri tainnut sormi osoittaa siihen ainoaan, todennäköisesiti oikeaan osoitteeseen. Se on poliitiset päättäjät! Sairaaloiden henkilökunta (valtaosin) tekee voitavansa ja on ammattitaitoista. Veronmaksajia ja nimenomaan suomalaisia, tarvitaan tulevaisuudessa enemmän. Siis kiitos kaikille, jotka haluavat niiden kasvattamisen vastuulleen ottaa, ikään katsomatta!
        Vainmoni synnytti kolmannen lapsemme naistenklinikalla -75. Hän joutui muutamaa tuntia lukuunottamatta olemaan käytävällä. Olosuhteet olivat sellaiset, että hän ehdottomasti halusi kotiin puolitoista vuorokautta synnytyksen jälkeen. Vika ei todellakaan ollut henkilökunnassa. Poliitikot eivät arvosta lasten saamista eikä kasvattamista. Siitä todistaa lukuisat seikat suomalaisessa yhteiskunnassa. He kyllä valittavat huoltosuhteen huononemista, jonka itse ovat aiheuttaneet.
        Vikaa ei saada korjattua niin kauan, kuin poliittista rulettia pyörittävät ammattipoliitikot eivätkä eri alojen vastuulliset asiantuntijat!
        Miettikääpä, mitä itse voisitte asialle tehdä älkääkä syyllistäkö toisia (ainakaan ennenaikaisesti)!
        Kiitos!

NAULAN KANTAAN!!! Tuota samaa olen itsekin pähkäillyt näin hoitajana niin kauan kun olen alalle ollut opiskelemassa ja tunne on vaan vahvistunut reilun 10 vuoden urallani. Päättäjät kyllä leikkaavat rahaa sieltä, vähän täältä ja vielä tuoltakin samalla lihottaen osaa tiliään niin, ettei tartte koskaan mennä julkisen sektorin hoitoon. On helppo sanoa, että synnyttäjiltä otetaan palveluja pois, avopuolen hoitopaikkoja supistetaan mielenterveyskuntoutujilta, vähennetään päivähoitopaikkoja, supistetaan opettajien ja opetusryhmien määrää kouluissa, jne... Ikävä kyllä näitä päätöksiä tekevät kansan valitsemat johtajat, Arkadianmäellä ja kuntien hallituksissa. Hyvät ihmiset jää rannalle päätöksenteosta ja ahneet jää valtaan, näin se ikävä kyllä on ja tulee vaan pahenemaan...

• Peppoli
        nainen 26vee kirjoitti:

Enempää ei sektioilla voi saadakkaan lapsia kuin kolme. Yleensä vielä siinä kolmannessa sektiossa tehdään sterilisaatio, jos tietty siihen on lupa. (Ja siis voihan niitä lapsia enemmänkin tehdä,mutta siitten on erittäin suuri todennäköisyys vakaviin komplikaatioihin.)

• masentunut85
        APTEEKKI kirjoitti:

ei se masennus kuule niin vaan mene ohitse vaikka niitä lääkkeitä söisikin...tasapainoiseen elämään on pitkä tie! tosin riippuu masennuksen laadusta. olen itse 10 vuotta enemmän tai vähemmän kärsinyt masennuksesta. Niiden ihmisten jotka eivät ole sitä kokenut on vaikea ymmärtää mitä masentuneen ihmisen päässä liikkuu.. He eivät osaa ottaa kantaan ja olla apuna.. koska suurin osa ihmisistä pelkää tavalla tai toisella..
        nimim. kaiken kokenut ja paljon muutakin

• yksi monista
        kaipaava äiti kirjoitti:

tyypillinen viesti ihmiseltä joka ei ole ollut masentunut. poikani kuoli 6 vuotta sitten, eipä ole lääkkeet auttaneet

En ole edes provo vaikka tekstini saattaakin yllättää. Vuosia sitten sairastuin vakavaan masennukseen. (Syitä oli monia.) Suunnittelin itsemurhan huolella, että kuolen varmasti enkä jää esim. kitumaan. Hyvästelin mielessäni moneen kertaan kaikki läheiseni, koska olin vakuuttunut, että kuolemani olisi paras vaihtoehto, olinhan vain taakkana kaikille. Lyhyen muistokirjoituksenkin kirjoitin joka kuului jotenkin näin, että "antakaa anteeksi, mutta en jaksanut enää elää". Kerroin kuitenkin sattumalta itsemurhapäätösestäni eräälle läheiselle mikä oli järkevin teko ikinä. Sain apua, vaikka pelkäsinkin, että apu tulee myöhässä. Minulla on nykyisin pysyvä lääkitys eikä ensimmäistäkään itsetuhoajatusta ole liikkunut päässäni vuosiin. Senkun irvailette jotkut penskat tällekin viestille taas oikein kunnolla, mutta minulla on nyt hyvä ja tasapainoinen elämä ja sitä toivon muillekin.

• tehty..
        Peppoli kirjoitti:

Enempää ei sektioilla voi saadakkaan lapsia kuin kolme. Yleensä vielä siinä kolmannessa sektiossa tehdään sterilisaatio, jos tietty siihen on lupa. (Ja siis voihan niitä lapsia enemmänkin tehdä,mutta siitten on erittäin suuri todennäköisyys vakaviin komplikaatioihin.)

Meidän neuvolan piirissä on joku kuulemma tehnyt kuusi sektiolla, että sellaista. Kuka nyt sterilisaatiota tuosta vaan haluaisi. Voi katua myöhemmin..

• YÖSSÄ YKSIN
        APTEEKKI kirjoitti:

E I AUTA MASENNUS LÄÄKKEET KUN ON TARPEEKSI PALJON VASTOINKÄYMISIÄ SE EI MASENNUS LÄHDE TUOSTA NOIN VAIN NAPIN PAINALLUKSELLA

• ihmettelijä2
        masentunut85 kirjoitti:

ei se masennus kuule niin vaan mene ohitse vaikka niitä lääkkeitä söisikin...tasapainoiseen elämään on pitkä tie! tosin riippuu masennuksen laadusta. olen itse 10 vuotta enemmän tai vähemmän kärsinyt masennuksesta. Niiden ihmisten jotka eivät ole sitä kokenut on vaikea ymmärtää mitä masentuneen ihmisen päässä liikkuu.. He eivät osaa ottaa kantaan ja olla apuna.. koska suurin osa ihmisistä pelkää tavalla tai toisella..
        nimim. kaiken kokenut ja paljon muutakin

Olisiko silloin paikalla sitten kertoa mitä siellä pään sisällä liikkuu? Et voi syyttää siitä, että kukaan ei ymmärrä eikä tiedä, jos et kerro. Mutta kai mieluummin ryvet itsesäälissä ajatellen, et voi tietää kun et ole kokenut.

• X

Surullista, mutta ei syyllisteta ketaan ennen kuin on tietoa asian tueksi.

• X

• Ei synnyttäjä

Missä on mainittu että kyseessä oli riskisynnyttäjä? Raskaus ei muuten ole sairaus. Jos kaikki on kunnossa niin miksi kätilöiden pitäisi kytätä synnyttäjää?

Joskus voi tulla sairauskohtaus raskaana olevillekin varsinkin kun synnyttäjät ovat vuosi vuodelta lihavempia. Sääli tietysti omaisille.

• Totuus -
        YÖSSÄ YKSIN kirjoitti:

E I AUTA MASENNUS LÄÄKKEET KUN ON TARPEEKSI PALJON VASTOINKÄYMISIÄ SE EI MASENNUS LÄHDE TUOSTA NOIN VAIN NAPIN PAINALLUKSELLA

Jos ei lääke tai terapia tai vertaistuki auta niin köysi tai kivääri auttaa. Miksi pitäisi kärsiä ja antaa muitten kärsiä vuosikausia jos elämä ei ole elämisen arvoista.

• äläoleidiootti
        Totuus - kirjoitti:

Jos ei lääke tai terapia tai vertaistuki auta niin köysi tai kivääri auttaa. Miksi pitäisi kärsiä ja antaa muitten kärsiä vuosikausia jos elämä ei ole elämisen arvoista.

noh, kaverin veli käveli just junan alle. jäi vaimo ja 3 lasta. kurja joulu omaisille. voisit mennä vaikka heitä lohduttamaan tuolla kommentillasi...

• terkkariitsekin
        Peppoli kirjoitti:

kyllä voi, vaikka kuinka monta voi synnyttää sektiolla mutta kahden sektion jälkeen ei saisi enää synnyttää alakautta vaikka voisikin. sektiohaava tehdään aina samaan kohtaan kuin edellinenkin, paitsi hätäsektio. kohdun seinämään tulee joka kerrasta enemmän ja enemmän arpikudosta ja kohdun repeämisvaara kasvaa. ja tietysti useamman sektion jälkeen raskautta ei enää suositella samasta syystä. mutta jotkut nyt vaan ei usko ja tekee lapsia sen 15.. ja joskus joudutaan tekemään jokaisen kohdalla sektio. se on aika riskialtista siis raskaus useamman sektion jälkeen.

• mäh
        ihmettelijä2 kirjoitti:

Olisiko silloin paikalla sitten kertoa mitä siellä pään sisällä liikkuu? Et voi syyttää siitä, että kukaan ei ymmärrä eikä tiedä, jos et kerro. Mutta kai mieluummin ryvet itsesäälissä ajatellen, et voi tietää kun et ole kokenut.

niinpä tietenkin - itsesäälistähän masennuksessa on kysymys. mene kotiin kasvamaan.

• surullista :(

40-v synnyttäjä ei ole mikään harvinaisuus tänäpäivänä. Ihan vierihoitajaa ei kyllä pelkän iän tähden saa julkisellapuolella (lue: maksamatta ihan itse palkkaa ko. hlölle). Esim. nuo uutisessa mainitut aivoverenvuoto, keuhkoveritulppa tai lapsiveden pääsy verenkiertoon eivät varoittele etukäteen... Oma mieleipide, että noita tuskin olisi mainittu, jos jokin noita kolmesta ei olisi ollut syynä.

• jeep1
        APTEEKKI kirjoitti:

Voi vittu mitä paskaa noi masennuslääkkeet...vai että hups hups pois KUN TOINEN KUOLLUT....kyl lääkärit on täysiä idiootteja...

• jeep1
        Ei synnyttäjä kirjoitti:

Missä on mainittu että kyseessä oli riskisynnyttäjä? Raskaus ei muuten ole sairaus. Jos kaikki on kunnossa niin miksi kätilöiden pitäisi kytätä synnyttäjää?

Joskus voi tulla sairauskohtaus raskaana olevillekin varsinkin kun synnyttäjät ovat vuosi vuodelta lihavempia. Sääli tietysti omaisille.

kaikki noin nelikymppiset synnyttäjät luokitellaan riskisynnyttäjiksi,korkean iän vuoksi.äidilläni ennestään 4 synnytystä.synnytti 20vuoden tauon jälkeen vielä yhden n.nelikymppisenä ja silloin luokiteltiin ensisynnyttäjäksi sekä riskisynnyttäjäksi.

• Kyllä uutinen

iski kuin tuhat volttia. Itsekin olen tulossa isäksi vielä tämän vuoden puolella ja näillä näkymin lapsi saatetaan maailmaan sektiolla, pikkuinen ei ole suostunut kääntymään ja riskit perätilassa synnytykselle ovat suuremmat. Surunvalittelut isälle ja voimia raskaassa surussa.

• MiäsTuruust

on kyllä surullinen uutinen...kyllä siinä maailma varmasti romahtaa aika tavalla. Voimia...

• aflse<htn

Ai miksi ei valvota tehostetusti? Jos äiti on muuten terve ja sikiö hyvävointinen, miksi äiti tarvitsisi tehostettua valvontaa? Raskaus ei ole sairaus.
        '
        Ja vaikka oikeasti olisi riskiraskaus (mahdollisesti akuutti vaara äidillä tai sikiöllä) ja äitiä pidetään osastolla, ei siellä siltikään ole huoneita varustettuina kameroilla ym. Ihmisen kuolema ei montaa minuuttia tarvitse. Eihän kenenkään vierellä voi valvoa ympärivuorokautisesti, eikä varmasti äiditkään sitä haluaisi.
        Synnäreillä on hyvä valvonta, erityisesti käynnistykseen tulevilla - omasta mielestäni.
        Sikiön vointia seurataan muutaman tunnin välein sydänkäyrällä

t: äiti 24, 3 lasta, 2 käynnistystä

• -varoittava esim.

NYT EI SAA LASKEA KALLISPALKKALAISIA LEKUREITA ILMAN SANGTIOITA JA KAIKKI VIEHEET TEHNEET TULEE TUOMITA !

• Oskari 40 vee
        -varoittava esim. kirjoitti:

NYT EI SAA LASKEA KALLISPALKKALAISIA LEKUREITA ILMAN SANGTIOITA JA KAIKKI VIEHEET TEHNEET TULEE TUOMITA !

Meinaat ettei riitä kun paperiteollisuus on Ahosen ja muiden sosialistien toimesta ajettu kuolontilaan maastamme. Nyt pitää vielä kalastuselinkeinon harjoittajatkin, vieheenvalmistajat ainakin, pistää sitten kilometritehtaalle. Meikäläisen päähän ei mee miten joku vieheentekijä olis rangaistavien joukossa jos jossain päin maata sattuu noinkin ikävä tapaus kuin tässä tapauksessa.
        Omaisille jaksamista koettelemukseensa, myös niille vieheen tehneille. Kukaan ei tahallaan moista tee, joten tutkitaan ennen hutkimista.

• lisää niitä

kallispalkkaisia vieheitäsi. Vittu mitä ääliöitä tänne kantojen alta ilmaantuukin.

• SisarSiiri
        Oskari 40 vee kirjoitti:

Meinaat ettei riitä kun paperiteollisuus on Ahosen ja muiden sosialistien toimesta ajettu kuolontilaan maastamme. Nyt pitää vielä kalastuselinkeinon harjoittajatkin, vieheenvalmistajat ainakin, pistää sitten kilometritehtaalle. Meikäläisen päähän ei mee miten joku vieheentekijä olis rangaistavien joukossa jos jossain päin maata sattuu noinkin ikävä tapaus kuin tässä tapauksessa.
        Omaisille jaksamista koettelemukseensa, myös niille vieheen tehneille. Kukaan ei tahallaan moista tee, joten tutkitaan ennen hutkimista.

Kauheeta jos mun velipoikani joutuu lusimaan ja kilometritehtaalle, kun hän on joskus näperrellyt muutaman perhon.

• En näe noin

tai enemmän kuin kademielinen lääkärikunnan palkkatasosta.
        Tapahtunutta ei saa peruttua vaikka lahtaisit kaikki maan valkotakit. Tuleeko leski onnelliseksi jos lääkäri saa vaikka nuhtelun potilasvahinkolautakunnalta tai joutuu leskelle kärsimyksestä pulittamaan 2000 euroa? Tokkopa vaan.
        Eiköhän noilla ole keinot ja metodit tutkia mikä on pieleen mennyt ja jakaa rangaistuksia sen pohjalta. Turha siitä on asiaa tuntemattomien kantaa murhetta. Tuskin nuo hoitovastuussa oleet ilosta hyppivät tuon tapauksen jäljiltä, joten keskitetään sitä energiaa mieluummin tukea tarvitsevien psyykkaamiseen kuin lisäruumiiden janoamiseen.
        Millähän alalla sinä työstät kun virheettä tunnut selviävän?

• Hei,
        Jo 30 vuotta sitten ollessani 35 vuotias ensisynnyttäjä ja lapsi perätilassa. Ilman muuta hänet
        otettiin sektiolla ja olin ylen onnellinen päätöksestä, koska olen aika kapealantioinen.
        Ihmettelen miksi tätä tapausta ei hoidettu asianmukaisesti, vai halusiko hän itse synnyttää
        normaalisti, emmehän sitä tiedä. Tänä päivänä täytyy itse ottaa kantaa ja haluta synnytystä
        haluamallaan tavalla. Olkaa vain sitkeitä, koska perätilasynnytys on kai kova kokemus ja riskialtis.
        Tosin olin yksityislääkärin potilas, joka ens alkuun tykkäs et lapsi on oikeinpäin mutta vänttäsin
        tarpeeks ja sit vasta pääsin ultraan. Ei siihen aikaan ultraan päässeet kuin tosi riskipotilaat.
        Mulla oli onnea.

• Tässä ei ole kyse sektiosta, vaan synnytyksen käynnistyksestä...Itse yhden synnyttänyt alateitse ja toinen hätäsektiolla ja kunnossa ollaan kaikki...

Hirveä asia tapahtunut, mutta asia selvitetään ihan varmasti ja tarkkaan!!

• .....

Mua ihmetyttääkin se, että ensisynnyttäjä, 40-vuotias ja aikomus oli käynnistää synnytys, eli synnyttää normaalisti. Eikö tässä tilanteessa ole melko vakio tehdä sektio?

• terkkariitekin
        ..... kirjoitti:

Mua ihmetyttääkin se, että ensisynnyttäjä, 40-vuotias ja aikomus oli käynnistää synnytys, eli synnyttää normaalisti. Eikö tässä tilanteessa ole melko vakio tehdä sektio?

no ei todellakaan ole.
        sektio on riski ja rasite normaalille terveellekin ihmiselle. niin kuin mikä tahansa leikkaus.
        jos äidillä on kaikki hyvin ja kunnossa, normaali alatiesynnytys on paras tapa saada lapsi maailmaan. oli äiti minkä ikäinen tahansa. no, ne on erikseen jos on joku 60v mitä tapauksia joskus harvoin on. mut 40v on vielä normaalissa synnytysiässä. sektio tehdään mm. jos lapsi on perätilassa tai äidin lantio liian kapea jne. syitä on mutta normaali alatiesynnytys on riskittömämpi kuin sektio ja siitä normaalisti toipuukin nopeammin. aina toki löytyy poikkeuksia ja ongelmia.
        tällä äidillä sitten kävi pahin mahdollinen ja ei sitä vielä tiedetä johtuiko se edes raskaudesta. odotetaan jatkotutkimustuloksia.
        itse synnytin lapseni alakautta ja luonnollisesti, tosin olenkin 30v ja normaali terve nainen. kaikki meni hyvin.
        ja käynnistyksestä: normaali raskaus kestää 40 viikkoa. suomessa ainakin on päätetty että 2 viikkoa sen yli menevä raskaus on riski äidille ja lapselle joten synnytys käynnistetään hormoneilla ja lääkkeillä. ne aiheuttavat luonnollisen synnytyksen käynnistymisen ja lapsi syntyy niin kuin kuka tahansa lapsi synnytyksen käynnistyttyä. suomessa käynnistys on rutiini ja tämäkin äiti tuli rutiinisti sairaalaan ja varmasti hänet oli tutkittu moneen kertaan ja lapsen sydänääniähän seurataan antureilla säännöllisin väliajoin. mitään ongelmia ei varmasti pitänyt olla tiedossa mutta kun ei tiedetä vielä niin edelleen odotetaan kun tulee tarkemmat tiedot. tämäkin tapaus kun on päätynyt mediaan niin varmaankin se tulee pysymään mediassa.
        joka tapauksessa miehelle ja muille läheisille aivan kamala shokki ja tuska, otan todella osaa, voin vain kuvitella sen surun ja tuskan mikä miehellä nyt on.

• 3x äiti

Kamala tapaus, mutta se siitä helposti seuraa kun lapsia hankitaan vasta tuossa iässä kun kaikki riskit kohoavat moninkertaisiksi. Naista ei ole tarkoitettu saamaan lapsia tuossa iässä, varsinkaan sitä ensimmäistä. Ajatelkaa ihmiset vähän, kannattaako sitä lasten hankintaa lykätä niin myöhäiselle!

• kiitollinen,

Kuulehan, lapsi on lahja, jota kaikille ei automaattisesti suoda. Joku saattaa myös haluta lapselle kunnollisen isän, ja sitäkään ei jokainen vastaan tulija ole. Joku saattaa myös haluta, että lapsi syntyy rakkaudesta ja sekään ei aina napsahda kohdalle. Jos sinulle on siunaantunut 3x lapsi nuorena, se ei tarkoita että yli 40-kymmppisten pitäisi olla hankkimatta lapsia.

1xäiti, vaikeuksien jälkeen, 42 v.

• kakkonen

olipa tökeröä sulta niinpä niin. kaikki ei varsinaisesti lykkää lastensaantia myöhäisemmäksi. ja ei pidä yhdistää tässä vaiheessa synnytystä ja kuolemaa. niillä ei välttämättä mitään tekemistä toistensa kanssa.

• 3x äiti
        kiitollinen, kirjoitti:

Kuulehan, lapsi on lahja, jota kaikille ei automaattisesti suoda. Joku saattaa myös haluta lapselle kunnollisen isän, ja sitäkään ei jokainen vastaan tulija ole. Joku saattaa myös haluta, että lapsi syntyy rakkaudesta ja sekään ei aina napsahda kohdalle. Jos sinulle on siunaantunut 3x lapsi nuorena, se ei tarkoita että yli 40-kymmppisten pitäisi olla hankkimatta lapsia.

1xäiti, vaikeuksien jälkeen, 42 v.

Mutta se on kuitenkin luonnotonta tuossa iässä lapsia saada, joten ongelmia todennäköisesti on odotettavissa. En ole sanonut etteikö saisi yli 4-kymppiset lapsia hankkia, järkevää se ei ole, mutta eihän sitä mikään kielläkään. Lapset todella on lahjoja joita ei kaikille suoda, yrittäminenkin pitäisi ymmärtää jossain vaiheessa lopettaa, jos ei itseä ole äidiksi luotu.

• 3x äiti
        kakkonen kirjoitti:

olipa tökeröä sulta niinpä niin. kaikki ei varsinaisesti lykkää lastensaantia myöhäisemmäksi. ja ei pidä yhdistää tässä vaiheessa synnytystä ja kuolemaa. niillä ei välttämättä mitään tekemistä toistensa kanssa.

Ei välttämättä olekaan, voihan kyse ollakin jostain ihan muusta kuin raskauteen liittyvästä. Mutta totesinkin vain että tuossa iässä ne raskauteen liittyvät riskit ovat moninkertaiset. Eikä varmaan kaikki tarkoituksella lykkääkään lasten saantia, vaan se on pakon sanelemaa, mutta pitäisi silti ymmärtää ettei hankittaisi lapsia enää liian vanhana, ei se ole lapsenkaan edun mukaista. Pitäisi vain hyväksyä se tosiasia että lasten hankkiminen on nyt myöhäistä.

• kakkonen
        3x äiti kirjoitti:

Mutta se on kuitenkin luonnotonta tuossa iässä lapsia saada, joten ongelmia todennäköisesti on odotettavissa. En ole sanonut etteikö saisi yli 4-kymppiset lapsia hankkia, järkevää se ei ole, mutta eihän sitä mikään kielläkään. Lapset todella on lahjoja joita ei kaikille suoda, yrittäminenkin pitäisi ymmärtää jossain vaiheessa lopettaa, jos ei itseä ole äidiksi luotu.

ymmärrän kantasi, totta kai ne riskit aina suurentuvat iän myötä. tekee vaan niin hirveän pahaa se, että ensin suodaan tollanen onni ja sitten se ja vielä enemmän, otetaankin yhtäkkiä pois, jäljelle ei jää mitään, paitsi ne pienet vaatteet ja vauvan tavarat jotka pitää jaksaa kerätä kotoonta pois. suru on järkyttävä. en voi ymmärtää miten avopuoliso jaksaa ja kykenee elää tästä eteenpäin..

• Hei mietipä vähän
        3x äiti kirjoitti:

Pelottavaa, että tuollaisilla ajatuksilla ja asenteilla varustettu ihminen on kolmen lapsen ÄITI. Olisitkohan itse "ymmärtänyt lopettaa yrittämisen", jos sinulle ei niitä kullanmuruja olisi suotukaan? Ja se, että on vaikeuksia lastensaannissa (otapa selvää niistä moninaisista eri syistä jotka ovat usein jopa suht helposti korjattavissa) muka tarkoittaisi, ettei ole "luotu äidiksi"... Huh huh. Narkkarit, lastensa pahoinpitelijät, epäpätevät kasvattavatko (joita on PALJON) sitten ovat??? Tai tuollaiset empatiakyvyttömät neropatit...

• enkeli pojan äiti
        3x äiti kirjoitti:

Ei välttämättä olekaan, voihan kyse ollakin jostain ihan muusta kuin raskauteen liittyvästä. Mutta totesinkin vain että tuossa iässä ne raskauteen liittyvät riskit ovat moninkertaiset. Eikä varmaan kaikki tarkoituksella lykkääkään lasten saantia, vaan se on pakon sanelemaa, mutta pitäisi silti ymmärtää ettei hankittaisi lapsia enää liian vanhana, ei se ole lapsenkaan edun mukaista. Pitäisi vain hyväksyä se tosiasia että lasten hankkiminen on nyt myöhäistä.

niin tää elämä antaa hyviä asioita ja otta pois kun vähiten sitä odottaa itse olen kokenue pienen poja menetyksen toivon isälle voimia sillä sie oot menettäny molemmat rakkaat toisen elämä olipidempi ja toisen ei kerennyt alkaa se on tätä elämän kulkua se

• Isä *1
        3x äiti kirjoitti:

Ensiksi, syvin osanottoni omaisille ja kuolleen naisen miehelle. Aamulla jutun luettuani kyynel valui silmäkulmaan ja pisti ajattelemaan asiaa omalle kohdalleni.

Avovaimoni on 40v ja meillä on kova halu saada lapsi.

Nuo väitteesi, ettei lapsia enää "hankittaisi" vanhana on väärin. Lapsi/a SAADAAN, ei niitä hankita/osteta. Lapsen saaminen on monimutkainen prosessi, jossa kaiken pitää natsata kohdalleen sataprosenttisesti. Se voi olla, että toisilla se prosessin alku on vaikeampaa ja toiset hedelmöittyvät jo aatellessaan lapsia. Ja kuten aiemmin on mainittu, niin toiset ihmiset eivät ole "löytäneet" oikeita puolisoitaan vielä nuorempana, eivätkä ole halunneet/yrittäneet lapsia "väärien" ihmistenkään kanssa. Tuo väitteesi ettei lapsen hankkimien vanhempana ole lapsen edun mukaista ihmetyttää?? Aivan samalla tavalla lapselle voi antaa rakkautta 40v kuin 20v.

• ercbcb
        3x äiti kirjoitti:

Lapsia saa halutessaan hankkia niin kauan kun kykenee raskaaksi tulemaan. Täysin henkilökohtainen päätös, hieman isompaan riskiin voi iäkkäänä varautua. Tilastoilla ei silti ole yksilön kohdalla merkitystä, jotakin joko sattuu kohdalle tai sitten ei satu, iästä viis. Vanhempana tähän osaa varautua, mikä on taas etu lapsen kannalta. Aika vähällä elämänkokemuksella ollaan vielä matkassa, jos on varaa muiden päätöksiä arvostella. Lapsen edun mukaista on on tasapainoiset vanhemmat tai vanhempi. Yhtäkään ihmistä en tunne, jonka elämän olisi pilannut lopullisesti pelkästään vanhemman ikä.
        Nimin. joku joka ymmärtää olla hankkimatta lapsia koskaan

• Justjustjust
        3x äiti kirjoitti:

Varmaan lohduttaisi kyseistä perheensä menettänyttä isää täällä viisaana esiintyvien räkätys äidin iästä, mistä teitä oikein kumpuaa..
        Niin kauan kuin nainen tulee raskaaksi, niin kauan voi lapsiakin saada. Luonto on tarkoittanut näin, ei ole mitään ikärajaa vaan kaikki on pelkkää biologiaa. Sairaita lapsia syntyy koko ajan, eivätkä ne kaikki todellakaan ole vanhemmilla synnyttäjillä. Ja komplikaatioitakin on kaiken ikäisillä. Ikä lisää riskiä joillakin henkilöillä samalla tavalla kuin ylipaino, diabetes ym.

• noista nopeammin
        kakkonen kirjoitti:

ymmärrän kantasi, totta kai ne riskit aina suurentuvat iän myötä. tekee vaan niin hirveän pahaa se, että ensin suodaan tollanen onni ja sitten se ja vielä enemmän, otetaankin yhtäkkiä pois, jäljelle ei jää mitään, paitsi ne pienet vaatteet ja vauvan tavarat jotka pitää jaksaa kerätä kotoonta pois. suru on järkyttävä. en voi ymmärtää miten avopuoliso jaksaa ja kykenee elää tästä eteenpäin..

eroon kuin tunteellisempi nainen. Nyt vaan kävi näin. Maatalon lapsena näitä syntymiä ja kuolemia on tullut nähtyä niin ettei oman vanhemmankaan kuolema maailmanloppua tarkoittanut.

• asioista oikeilla ni
        noista nopeammin kirjoitti:

eroon kuin tunteellisempi nainen. Nyt vaan kävi näin. Maatalon lapsena näitä syntymiä ja kuolemia on tullut nähtyä niin ettei oman vanhemmankaan kuolema maailmanloppua tarkoittanut.

Ettet nyt vain selittäisi kyynistymistäsi maalaisuudella?

• surun enkeli....

Me menetimme "pelkästään" lapsen. Se tuska on niin hirveää, että ei soisi kyllä kenellekään. Eikä siitä koskaan yli pääse!

Voi miten hirveää. En voi edes kuvitella sitä tuskan määrää miehelläni, jos minutkin olisi menettänyt.

Voimia kovasti tälle miehelle.

• 3x äiti
        Isä *1 kirjoitti:

Ensiksi, syvin osanottoni omaisille ja kuolleen naisen miehelle. Aamulla jutun luettuani kyynel valui silmäkulmaan ja pisti ajattelemaan asiaa omalle kohdalleni.

Avovaimoni on 40v ja meillä on kova halu saada lapsi.

Nuo väitteesi, ettei lapsia enää "hankittaisi" vanhana on väärin. Lapsi/a SAADAAN, ei niitä hankita/osteta. Lapsen saaminen on monimutkainen prosessi, jossa kaiken pitää natsata kohdalleen sataprosenttisesti. Se voi olla, että toisilla se prosessin alku on vaikeampaa ja toiset hedelmöittyvät jo aatellessaan lapsia. Ja kuten aiemmin on mainittu, niin toiset ihmiset eivät ole "löytäneet" oikeita puolisoitaan vielä nuorempana, eivätkä ole halunneet/yrittäneet lapsia "väärien" ihmistenkään kanssa. Tuo väitteesi ettei lapsen hankkimien vanhempana ole lapsen edun mukaista ihmetyttää?? Aivan samalla tavalla lapselle voi antaa rakkautta 40v kuin 20v.

Rakkautta varmasti voi antaa iästä riippumatta, mutta iäkkäämpi äiti/isä ei yleensä jaksa samalla tavalla lapsen kanssa touhuta/leikkiä jne. Eivätkä lapsen yöheräämiset yleensä ole enää vanhemmalla iällä niin helppoja. Iäkkäämmät vanhemmat ovat myös usein niitä jotka herkimmin kaikesta valittavat, kun lapsi heräilee ja on niin rankkaa jne. Tuo ei todellakaan ole mikään luulo, vaan siitä on ollut yleisestikin paljon keskustelua. Tottakai lapsen kanssa on joskus rankkaakin, siksi lapset kuuluisikin saada silloin kun on vielä nuori ja vetreä, eikä silloin kun ikä alkaa jo vaivata.

Ja miettikääpä vain sitä miten kauheaa lapsen on menettää vanhempansa teini-iässä kun vanhemmat on jo vanhuksia. Toki vanhempansa voi menettää missä iässä tahansa, vaikka vanhemmat olisivat nuoriakin. Todennäköisempää se vain on silloin kun vanhemmat ovat jo iäkkäitä. Lapsen kasvatus on kuulkaas monesta muustakin asiasta kiinni kuin rakkaudesta!

• 3x äiti
        Hei mietipä vähän kirjoitti:

Pelottavaa, että tuollaisilla ajatuksilla ja asenteilla varustettu ihminen on kolmen lapsen ÄITI. Olisitkohan itse "ymmärtänyt lopettaa yrittämisen", jos sinulle ei niitä kullanmuruja olisi suotukaan? Ja se, että on vaikeuksia lastensaannissa (otapa selvää niistä moninaisista eri syistä jotka ovat usein jopa suht helposti korjattavissa) muka tarkoittaisi, ettei ole "luotu äidiksi"... Huh huh. Narkkarit, lastensa pahoinpitelijät, epäpätevät kasvattavatko (joita on PALJON) sitten ovat??? Tai tuollaiset empatiakyvyttömät neropatit...

Olen erittäin empaattinen ihminen, usko tai älä. Näissä tapauksissa sympatia on täysin lasten puolella. Ja kyllä, olisin itse ymmärtänyt yrittää lopettamisen jos raskaus ei jostain syystä onnistu. Varsinkin viimeistään siinä kohtaa kun ikää on jo liikaa.

Enkä todellakaan ole sitä mieltä että narkkarit ja muut olisivat soveltuvia vanhemmiksi, ei todellakaan. Enkä ole kyllä sellaisiin iäkkäitä vanhempia verrannutkaan.

• 3x äiti
        ercbcb kirjoitti:

Lapsia saa halutessaan hankkia niin kauan kun kykenee raskaaksi tulemaan. Täysin henkilökohtainen päätös, hieman isompaan riskiin voi iäkkäänä varautua. Tilastoilla ei silti ole yksilön kohdalla merkitystä, jotakin joko sattuu kohdalle tai sitten ei satu, iästä viis. Vanhempana tähän osaa varautua, mikä on taas etu lapsen kannalta. Aika vähällä elämänkokemuksella ollaan vielä matkassa, jos on varaa muiden päätöksiä arvostella. Lapsen edun mukaista on on tasapainoiset vanhemmat tai vanhempi. Yhtäkään ihmistä en tunne, jonka elämän olisi pilannut lopullisesti pelkästään vanhemman ikä.
        Nimin. joku joka ymmärtää olla hankkimatta lapsia koskaan

Et ilmeisesti ole perillä näistä asioista kovinkaan hyvin. Iäkkäämpi äiti todellakin voi varautua "hieman isompaan riskiin", oikeasti se riski on MONINKERTAINEN nuorempaan äitiin verrattuna. Ja kyllä niillä tilastoillakin on hieman merkitystä. Toki on niitä onnekkaita, joilla kaikki sujuu hyvin jne. Hyvä heidän kannalta.

Kyllähän tästä ongelmasta on keskusteltu jo pidempään eri tahoilla, kun entistä useammat ensisynnyttäjät ovat iäkkäitä. Joidenkin näyttää vain olevan erittäin vaikea niellä sitä asiaa ettei lapsien hankkiminen on kummankaan (äidin tai lapsen) edun mukaista, ei ainakaan terveyden kannalta.

• 2x äiti
        3x äiti kirjoitti:

Rakkautta varmasti voi antaa iästä riippumatta, mutta iäkkäämpi äiti/isä ei yleensä jaksa samalla tavalla lapsen kanssa touhuta/leikkiä jne. Eivätkä lapsen yöheräämiset yleensä ole enää vanhemmalla iällä niin helppoja. Iäkkäämmät vanhemmat ovat myös usein niitä jotka herkimmin kaikesta valittavat, kun lapsi heräilee ja on niin rankkaa jne. Tuo ei todellakaan ole mikään luulo, vaan siitä on ollut yleisestikin paljon keskustelua. Tottakai lapsen kanssa on joskus rankkaakin, siksi lapset kuuluisikin saada silloin kun on vielä nuori ja vetreä, eikä silloin kun ikä alkaa jo vaivata.

Ja miettikääpä vain sitä miten kauheaa lapsen on menettää vanhempansa teini-iässä kun vanhemmat on jo vanhuksia. Toki vanhempansa voi menettää missä iässä tahansa, vaikka vanhemmat olisivat nuoriakin. Todennäköisempää se vain on silloin kun vanhemmat ovat jo iäkkäitä. Lapsen kasvatus on kuulkaas monesta muustakin asiasta kiinni kuin rakkaudesta!

Eikö voida vain sopia, että et sitten hanki enää nelikymppisenä lisää niitä tenavia? Jos tuo sun huoles niistä 'iän tuomista komplikaatioista' jäis sit ihan sun omaksi huoleksesi... Mun puolestani saat toki olla mieltä mitä haluat, mutta anna muidenkin olla mieltä.
        Niitä komplikaatioita tulee nuorillekin...
        Ja jos joku haluaa perustaa perheensä neljissä kymmenissä, ei sun varmaan tartte kantaa murhetta siitä, jaksaako se joku leikkiä lastensa kanssa.

• uskox
        3x äiti kirjoitti:

Olen erittäin empaattinen ihminen, usko tai älä. Näissä tapauksissa sympatia on täysin lasten puolella. Ja kyllä, olisin itse ymmärtänyt yrittää lopettamisen jos raskaus ei jostain syystä onnistu. Varsinkin viimeistään siinä kohtaa kun ikää on jo liikaa.

Enkä todellakaan ole sitä mieltä että narkkarit ja muut olisivat soveltuvia vanhemmiksi, ei todellakaan. Enkä ole kyllä sellaisiin iäkkäitä vanhempia verrannutkaan.

vähän on tuo empatiakykysi nyt kadoksissa (nimimerkki 3xäiti)...oisko se vieheentekijöiden materiaalina!

• 3x äiti
        2x äiti kirjoitti:

Eikö voida vain sopia, että et sitten hanki enää nelikymppisenä lisää niitä tenavia? Jos tuo sun huoles niistä 'iän tuomista komplikaatioista' jäis sit ihan sun omaksi huoleksesi... Mun puolestani saat toki olla mieltä mitä haluat, mutta anna muidenkin olla mieltä.
        Niitä komplikaatioita tulee nuorillekin...
        Ja jos joku haluaa perustaa perheensä neljissä kymmenissä, ei sun varmaan tartte kantaa murhetta siitä, jaksaako se joku leikkiä lastensa kanssa.

Ei ole pelkoa että enää mummoiässä alkaisin lapsia "hankkimaan". ;) Kaikki lapset kyllä saadaan alle 30-kymppisenä.

Ja tottakai sitä täytyy muidenkin lapsista huolta kantaa, lapset ovat lähellä sydäntä.

• 3x äiti
        uskox kirjoitti:

vähän on tuo empatiakykysi nyt kadoksissa (nimimerkki 3xäiti)...oisko se vieheentekijöiden materiaalina!

Jos tuntisit minut niin tietäisit ettei empatiakyky todellakaan ole kadoksissa. ;) Lapsistahan tässä nimenomaan huolta kannetaan..

• ValoEnkeli28
        3x äiti kirjoitti:

Näet asiat melkoisen suppeasti. Ihmiset, jotka saavat lapset vanhempina, ovat henkisesti kypsempiä ja heillä on antaa lapselle enemmän elämän eväitä kuin nuorilla vanhemmilla. Ihmisen paras synnytys ikä on kaksikymppisenä, mutta henkinen kypsyys kasvattaa lasta onkin vasta noin nelikymppisenä.

Me kaikki kannamme mukanamme omaa lapsuutemme taakkaa. Meissä on keskeneräisiä asioita, jotka heijastuvat lapsiin ja kumppaniin. Nuori parikymppinen ihminen on henkisesti täysin raakile kasvattamaan omia lapsia. Hyvin harvoin hänellä on mitään ymmärrystä siitä mitä kaikkea lapsi tarvitsee psyykkisellä tasolla. Todennäköisesti hän osaa hoitaa lapsen fyysiset tarpeet.

Olen seurannut ihmisiä, jotka saavat lapset nuorina ja niitä, jotka saavat lapset vanhempina. Väistämättä olen todennut, että ne, jotka saavat lapset vanhempina, he pystyvät antamaan lapselle enemmän kaikilla tasoilla. Heillä on talous kunnossa. He osaavat asettaa lapsen etusijalle, koska heidän menoaikansa on ohi. He ovat syvästi onnellisia lapsesta. He ymmärtävät lapsen tarpeita kaikilla tasoillla. He ovat käyneet oman kasvunsa niin pitkälle, että he ovat tasapainoisia ja eheitä.. toisinkuin nuoret, jotka painivat vielä lapsuuden ja menneisyyden painolastiensa kanssa ja heijastavat ne lapsiinsa.

Sitten lopuksi iästä.. pidätkö 55-60 vuotiaita vanhuksina? Sanoit, että miten kauheaa on menettää vanhempansa teini-iässä kun vanhemmat ovat jo vanhuksia. Minusta tuon ikäluokan ihmiset eivät ole vielä vanhuksia. Jos ihminen pitää itsestään huolta, niin hän olla hyvässä kunnossa tuossa iässä. Oma äitini on 70 vuotias (saanut minut 36 vuotiaana). Hän on terve, vireä ja hyväkuntoinen. Jotkut 30 vuotiaat voivat olla jo täysin rapakunnossa (ylipaino, huonot elämäntavat ja jne) ja näyttää 15 vuotta vanhemmalta.

Jokaisella ihmisellä on oma sielullinen polkunsa. Jos sinun polullesi on tarkoitettu lapset nuorena, niin jollekin toiselle ei ole tarkoitettu niin. Kuvitteletko, että kaikkien ihmisten on tarkoitus elää elämäänsä saman kaavan mukaan? Kuvitteletko, että se miten sinä olet elänyt on ainoa ja paras mahdollinen? Sinulla tuntuu olevan jokin käsitys siitä, että olet jotenkin parempi kun olet saanut lapset nuorena. Jos näin ajattelet, niin avaapa silmäsi katsomaan tätä maailmaa vähän laajemmin. Ei ole olemassa yhtä ainoaa, oikeaa missään asiassa. Jokaisella ihmisellä on OMA OIKEA AIKANSA! Se mikä on sinun oikea aikasi, ei olekaan toisen oikea aika. Katsos kun täällä maanpäällä ihmisillä on jokaisella oma yksilöllinen elämä ja yksilölliset henkisen kasvun haasteet.

• kaikkea sattuu
        3x äiti kirjoitti:

Ei kai ne komplikaatiot ikää katso! Itse synnytin 22-vuotiaana ainoan lapseni ja vaivuin heti synnytyksen jälkeen koomaan raskausmyrkytyksen vuoksi. Mitään toivoa eloonjäämisestäni ei oltu omaisilleni annettu, mutta kahden vuorokauden jälkeen kuitenkin heräsin. Se oli sattumoisin 15.12. Toki siitä on jo aikaa. Tänä päivänä lapsellani on kolme tervettä lasta ja yksi terve sijaislapsi.

• mummoikäinen
        3x äiti kirjoitti:

Ei ole pelkoa että enää mummoiässä alkaisin lapsia "hankkimaan". ;) Kaikki lapset kyllä saadaan alle 30-kymppisenä.

Ja tottakai sitä täytyy muidenkin lapsista huolta kantaa, lapset ovat lähellä sydäntä.

Minä 39 ja 42v ja kaksi lasta saanut itsekin "mummoikäisen" äitini (46v silloin) lapsi. Neljästä lapsestani kaksi nuorinta ovat varmasti saaneet paremman äidin kuin alle kolmekymppisenä tekemäni. Äitini jaksoi ja tunnun jaksavan minäkin .....

Jos olet niin empaattinen niin mietipä miltä todellakin tuntuu ensinnäkin miehestä joka menettää sekä vaimonsa ja lapsensa äidin ja samalla valmiina syntymään odotetun pikkuisen!
        Lisää tuskaa tuo löytää rakkaansa kuolleena suuren odotuksen päätteeksi itse.

Todellakin jaksamista sille isälle ja lähipiirille jolle koitui tällainen taakka suuren onnen odotuksen päätteeksi.

• hoitsukätilö
        3x äiti kirjoitti:

Iäkäs vanhempi...hmm.. Eli siis sitten ku ite oot (ellet jo ole) reilu 40v ni oot itsekin jo iäkäs? Mutta joo.. eipä empatia sun jutuistasi oikein paista :)
        Samalla tavalla niitä riskejä voi olla myös nuoremmilla kuin vanhemmillakin synnyttäjillä.. Itse hoitoalalla törmännyt enemmän niihin alle 40v joilla ongelmia tullut. Ja huomannut että yli 30v on enemmän tahtoa pitää huolta itsestään raskaudenaikana jolloin riskitkin ovat pienemmät..

• Kolmevitonen
        3x äiti kirjoitti:

Toisaalta onko 40-vuotias niin kovin vanha? Enemmän ihmettelisi näitä ulkomailla tapahtuvia yli 50-vuotiaiden äidiksi tulemisia. Sitä en minäkään ymmärrä.

Kaikilla ei tosiaan ole esim. onni löytää sopivaa puolisoa nuorena. Tai ei muuten onnistu saamaan lapsia nuorempana. Omasta mielestäni on ok yrittää vielä 40 -vuotiaana. Vaikka itse henk. koht. luulen, että pitäisin rajana 38 vuotta. Mutta en varmaksi mene vannomaan. Itsellä oli onni tulla 35 -vuotiaana raskaaksi. Jolloin riskit on jo kohonneet. Vielä lapsi ei ole syntynyt, mutta kohtapuoliin pitäisi syntyä. Minuakin moni pitää jo liian vanhana...

• hohhhhoijaa
        3x äiti kirjoitti:

Toivottavasti et kasvata lapsiasi ajattelemaan samoin! Mitäs jos oma lapsesi saisi lapsen vasta lähempänä 40? varmaan käskisit abortin tekemään ;)

Useimmille lapsen saaminen on se elämän saavutus ja joskus voi olla mahdollista toteuttaa tuo unelma vasta siinä 40v kohdalla.. Eli siinä vaiheessa on jo kaikki valmiina, että lapsen on HYVÄ ELÄÄ ja KASVAA. Tottakai nuoremmillakin on tähän mahdollisuus! Mutta joillakin ihmisillä vasta myöhemmin..
        Ja on paljon niitä jotka ei todellakaan tarkoituksella lykkää lapsen saantia...

• juuux
        3x äiti kirjoitti:

että nää kaikki viestisi ovat "provoja", en halua enkä tahdo uskoa että tänä päivänä joku ajattelisi noin ahtaasti. Sori nyt vaan.
        Tosin olen huomannut, että tänä päivänä ikää käsitellään aika usein eri mittakaavalla eri asioiden yhteydessä tai verrataan omaan senhetkiseen ikään.
        Tämä on spekulaatiota, kuten aika moni asia tässä ketjussa, mutta oletetaan että olet n.35 v.
        Koet tällä hetkellä pientä ikäkriisiä.
        Et voisi missään nimessä ajatella elämääsi pientä vauvaa.
        Näet tämänkin surullisen tapahtuman omasta perspektiivistä.
        Toiset ovat 40 vuotiaana parhaassa iässään, tekemään vaikka vauvoja. Toiset ovat nääntyneitä jo murrosikäisten vanhempia. Ja kolmannet nauttivat vapaudestaan ja bailaavat lastenlasten kuvat blingbling käsiveskoissaan.
        Ja! jos uutisointi kertoo "n.40 vuotiaasta"....ikähaarukka voi olla melkoinen...

Mutta jos provoilit, niin ainakin sait meidät liekkeihin. Hyvä vähän ravistaa käsitteitä ja käsityksiä.

• Kolmevitonen
        3x äiti kirjoitti:

Luin tämän viestisi vasta jo vastattuani. Kuvittelin, että vastustat neljäkymppisten äitiyttä vaan raskauteen/synnytykseen liittyvien riskien takia! Moni 20 -vuotiaskaan ei ole kovin hyvässä kunnossa, ylipainoa voi olla reilusti ja ei jaksa kävellä 100 m hengästymättä... Pitäisikö kaikkien huonokuntoisten tai jollain tapaa sairaitten (liikkuminen tms. vaikeaa) unohtaa lasten teko?

Itse olen nuorekas ja uskon olevan vielä 40-vuotiaanakin hyvässä kunnossa. Urheilen (käyn salilla, juoksen, pyöräilen...). Ja kaikki vanhemmat ei juuri vietä aikaa lastensa kanssa vaikka jaksaisivat. Muu on tärkeämpää.

Oma äitini oli 39 kun sai minut, isäni jo 46 v. Ja minulla ei ole mitään valittamista. Varsinkin isäni oli minulle hyvin rakas. Kyllä hän kuoli pari vuotta sitten ja olisin mielelläni ollut hänen kanssaan vielä pitkään. Mutta olen kiitollinen tästäkin ajasta. Ja eihän nyt enää ihan nuori ollut, sai elää aika pitkän elämän. Ja oli aina hyvä kuntoinen. Olisi pessyt esim. juoksussa ja hiihdossa monet nuoremmat isät mennen tullen. Kävin usein hänen kanssaan lenkillä. Toki pienenä joskus hieman nolotti, kun kaverit luuli isääni ja äitiäni isovanhemmikseni. Mutta en olisi vanhempiani nuorempiin vauhtanut! Ja lapset nyt häpeää vanhempiaan usein. Oli he minkäikäisiä vaan...

Monet nuoret tietysti pitävät 4-kyppisiä jo ikäloppuina. Mieli voi muuttua, kun itse tulee siihen ikään.

• juuuux
        juuux kirjoitti:

että nää kaikki viestisi ovat "provoja", en halua enkä tahdo uskoa että tänä päivänä joku ajattelisi noin ahtaasti. Sori nyt vaan.
        Tosin olen huomannut, että tänä päivänä ikää käsitellään aika usein eri mittakaavalla eri asioiden yhteydessä tai verrataan omaan senhetkiseen ikään.
        Tämä on spekulaatiota, kuten aika moni asia tässä ketjussa, mutta oletetaan että olet n.35 v.
        Toiset ovat 40 vuotiaana parhaassa iässään, tekemään vaikka vauvoja. Toiset ovat nääntyneitä jo murrosikäisten vanhempia. Ja kolmannet nauttivat vapaudestaan ja bailaavat lastenlasten kuvat blingbling käsiveskoissaan.
        Ja! jos uutisointi kertoo "n.40 vuotiaasta"....ikähaarukka voi olla melkoinen...

Mutta jos provoilit, niin ainakin sait meidät liekkeihin. Hyvä vähän ravistaa käsitteitä ja käsityksiä.

siis viesti joka oli otsikoitu: toivon totisesti, oli nimimerkille 3x äiti...

• Eri mieltä!
        3x äiti kirjoitti:

Nuo kertomasi syyt ei ole kovin painavia syitä. Ja eiköhän 40 v ihminen ole harkinnut asiaa usein kunnolla ja on tietoinen, että lapsen hoito ei ole aina ruusuilla tanssimista. Ja lapsi on usein hyvin toivottu, eikä pienistä valiteta. Mitäs nuoremmat vanhemmat, jotka hankkivat lapsia, mutta haluaisivat mieluummin bilettää kuin hoitaa lasta? Entä alkoholistit, väkivaltaiset ym. vanhemmat? Olisin huolissaan enemmän heistä...

• Murmor
        3x äiti kirjoitti:

Kuule, tulin viisikymppisenä' äidiksi ja synnytin toisen lapseni 52 vuotiaana, molemmista lapsistani tuli terveitä ja vielä älykkäämpiä kuin nuoremmilla synnuttäneiltä.

• nuorempi kuin sinä.
        3x äiti kirjoitti:

Taidat itse olla nyt tollainen IÄKÄS joka ei jaksa ;) Ei kaikki ole sellaisia jotka eivät jaksa ja valittavat vaan. Joissakin tapauksissa 50v äiti ja/tai isä jaksaa paremmin kuin 20v.. Ja niillä on se suuri HALU jaksaa ja touhuta lapsen kanssa. Aina ei 20v ole sitä halua muuhun kuin ryyppäämiseen ;) Tottakai sitä halua voi löytyä kaikenikäisistä, mutta siis on noitakin tapauksia nähty PALJON..

Ne jotka ei jaksa niin nehän ne just siitä pitääki meteliä ;)

• mummon mummo
        3x äiti kirjoitti:

Heh, mummoiässä.. Hyvä kun myönnät olevas jo 40-vuotiaana mummoikäinen :D on se varmasti kiva katella sitten ku yli 50v on paremmassa kunnossa kuin sinä ;)

Voihan se olla että se sun oma lapses SAA lapsen vasta lähempänä 40v.. voivoi, haluisin nähdä siinä vaiheessa sun ilmeen ja saarnat (mikäli enää siinä 60-70 ? iässä enää jaksat mitään ku ootha sun mittapuulla sit jo elämäs eläny).. ;)

• hipheihei
        3x äiti kirjoitti:

Et ilmeisesti ole perillä näistä asioista kovinkaan hyvin. Iäkkäämpi äiti todellakin voi varautua "hieman isompaan riskiin", oikeasti se riski on MONINKERTAINEN nuorempaan äitiin verrattuna. Ja kyllä niillä tilastoillakin on hieman merkitystä. Toki on niitä onnekkaita, joilla kaikki sujuu hyvin jne. Hyvä heidän kannalta.

Kyllähän tästä ongelmasta on keskusteltu jo pidempään eri tahoilla, kun entistä useammat ensisynnyttäjät ovat iäkkäitä. Joidenkin näyttää vain olevan erittäin vaikea niellä sitä asiaa ettei lapsien hankkiminen on kummankaan (äidin tai lapsen) edun mukaista, ei ainakaan terveyden kannalta.

Ihan samalla tavalla se riski voi olla MONINKERTAINEN jopa SULLA vaikka oisit 20v ;) Riippuu ihan ihmisestä monella tavalla.. Ja sähän varmaan aattelet et 20v on jo keski-ikäinen. Pistä omat lapses sit tekemään lapset ennen "keski-ikää" eli siinä 15-18v ni katotaan kuinka paljo ne jaksaa touhuta ja mikä sillon kiinnostaa enemmän ;)

• ISOÄITI111
        Murmor kirjoitti:

Kuule, tulin viisikymppisenä' äidiksi ja synnytin toisen lapseni 52 vuotiaana, molemmista lapsistani tuli terveitä ja vielä älykkäämpiä kuin nuoremmilla synnuttäneiltä.

KUULE MÄ PISTIN PAREMMAKSI TULIN ÄIDIKSI 16 VUOTIAANA 12 LAPSEN SAIN 50 KAIKKI VOIDAAN HYVIN PAKSUKSI LAPSENLAPSIA ON JO 8 NIISTÄ NUORIN 1V2KK ON OIKEIN MUMMUN SILMÄTERÄ ONNEKSI TULEE JOULUKSI MUMMOLAAN

• elä ja anna elää

Ai 40-vuotias vanha? Kaikkia naisia ei ole luotu äideiksi?? Eikös nainen voi tulla raskaaksi niin kauan kun on kuukautiset?
        Itse sain lapseni 40-vuotiaana, raskaus meni yli lasketun ajan ja lapsi syntyi sektion avulla, kun päätti kääntyä ympäri juuri ennen h-hetkeä.
        Nyt hän on reipas ekaluokkalainen ja itse olen reipas 47-vuotias. Ja kiitollinen, että ylipäätään tulin raskaaksi vaikkakin 40-vuotiaana.
        Ikärasismi on rasismia sekin..

• höpölöpötöpö
        3x äiti kirjoitti:

No luonnotonta on tuskin oikea sana, kyllähän on ihan tavallista, että naiset synnyttävät moniakin lapsia ikävälillä 15-45, jotkut jopa vanhempanakin. Suomessa ehkä kukaan ei pykää lähemmäs kymmentä lasta, mutta on muitakin maailmankolkkia kuin Suomi...jos kuusikin lasta tekee suht inhimillisillä väliajoilla, niin kyllä siinä helposti voi olla 40 ja vähän ylikin. Itse asiassa nykyään on hyvin tavallista, että lapset tehdään vanhempina ja hyvä kai Suomessa että edes silloin. Kyllä aika iso osa lapsista jäisi syntymättä jos vain vaikka alle 28-vuotiaat saisivat niitä "tehdä". Mun isossa suvussa varmaan melkein jokainen nainen on saanut viimeisensä vielä 40 tai 40 ikäisenä. Ei kaikki halua pukata muksua ulos 1-2 vuoden välein.

Ja vaikka ei isoa perhettä haluiskaan niin oikeasti, hittojako se kenellekään kuuluu milloin lapsia "tekee". Sekin osoittaa vaan sen kummastelijan persoonasta jotain.

Ja ikä tuskin tekee kenestäkään huonoa, melko uskomatonta, että joku edes miettisi näin? Ikää ei katso se, oletko juoppo tai pilleristiäiti, NÄIDEN ainakin tulisi ymmärtää olla lisääntymättä, mutta kas JUURI HE, jotka eivät ole sopivia äideiksi eivät sitä mieti. He ketkä miettivät, ovat yleensä kunnon ihmisiä ja jo miettiminen osoittaa jonkinlaista kypsyyttä.

Ja toisekseen; olen huomannut, että monella ei olekaan itsessä vikaa, tulee esim. raskaaksi kun puoliso vaihtuu. SEkin on jännä juttu, joidenkin "kemiat" ei vaan toimi tässäkään suhteessa. Toisen kanssa voi tulla vaikka hetikin raskaaksi vaikka todettua näkyvää syytä ei ollut edellisessäkään partnerissa.

• joskussssss
        3x äiti kirjoitti:

Tuota on VALITETTAVASTI melko vaikea uskoa (empatiankykyäsi), tuo nainen on kuollut ja sinä jaksat saarnata netissä jostain riskeistä vähän niinkuin tyylillä, että "niin siinä kävi kun menit noin tekemään". Riskit juu, mutta joka tapauksessa, väärä aika. Empaattiset ihmiset eivät todellakaan tee näin...vaan he yrittävät lohduttaa. Voit olla läheisillesi empaattinen, mutta jos se jää siihen niin ei se vielä niin hienoa ole. JOs osaa olla empaattinen myös tuntemattomille, se on upeaa :)

• jossutossu
        3x äiti kirjoitti:

Olen kyllä huomannut, että kun täytti 30, kaverit kertoivat kuinka nyt se rapistuminen alkaa. Olin itse kyllä että täh, eihän 30 ole vielä edes osittain vanha, ei myöskään 40. Olen itse ollut kait iäkäs (en tosin lähempänä 40) äiti, mutta ainakin vieraat kommentoivat että kun noin nuorena lapsetkin olet saanut - no ulkonäkö pettää, en ole 20 vaikka siltä näytänkin. Samoin olen yhtä hyvässä kunnossa kuin aina, kiitos siitä kuuluu hyvälle ruokavaliolle ja kunnon ylläpitämiselle jne. Joidenkin munasolujen kuntoon toki ei kauheasti voi itse vaikuttaa, mutta ehkäpä hyvät elämäntavat auttavat siinä EDES vähäsen. No en nyt niinkään puhu munasoluista, mutta tarkoitan esim. sitä että 40-45 vuotias ei normisti kyllä nuku öitään yhtään sen huonommin, kyllä se vasta vanhemmalla iällä tulee. Itsellä on AINA ollut se, että tarvitsee nukkua 10 tuntia (ehkä siksi nuoren näköinen ;) nythän se on ihan tutkittu juttukin hih) ja nuorempana VIELÄ ENEMMÄN! JOten jos olisin saanut lapsen parikymppisenä, olisi se kyllä unen kannalta ollut vaikeampaa. Mutta noin periaatteessa kyllä se unentarve riippuu ihmisestä, ei niinkään iästä -ellei puhuta sitten jo todella vanhemmista ihmisistä, jolloin heistä kyllä useimmiten tulee yökukkujia tai aamuvirkkuja.

JOs 40-45v. ei jaksa enää leikkiä lapsen kanssa, niin anteeksi vain, silloin kannattaisi miettiä mitä voisi tehdä kuntonsa ja jaksamisensa parantamiseksi. Kun ihminen on iloinen, positiivinen, pitää edes normitavalla kunnostaan huolta niin ongelmaa ei tule. Äitini on 65 ja hyvin jaksaa päiväkaudet telmiä lastenlastensa kanssa ja valvoa siskoni vauvankin kanssa. Äitini on muutenkin supermummo ja sitä on erityisesti muutkin suvun naiset...heillä kaikilla yhteistä iloisuus ja liikunta jne.

Minusta olisi ollut kamalaa jos nelikymppisenä tai vähän yli olisi ollut suurinpiirten toinen jalka haudassa kuten joskus annetaan ymmärtää (ei muka jaksa lasten kanssa tai yövalvomisia). Ei nykyihmiset varmaan jaksakaan kun lihotaan vaan koko ajan ja passivoidutaan tv:n tai tietokoneen ääressä. Kuten minä nyt, ja aivan jo liiaksi eli tietokone kiinni ja nauttimaan elämästä nyt.

• Martsu40

kaikki eivät saa niitä lapsia vaikka kuinka yrittävät. Lapsettomuushoidot saattavat venyttää aikaa eli ikää tulee kokoajan lisää. Silti niin mielellään sitä nelikymppinenkin ottaa sen pienen nyytin rinnoilleen, jos se vain hänelle suodaan.

Tosi surullinen tämä äidin ja lapsen kuolema. Olkoot sitten taustalla luonnollinen hedelmöittyminen tai lapsettomuushoidot.
        Itse vuosia hoidoissa ollut lapseton nelikymppinen.

Enkeleitä sinulle puolisosi ja vauvasi menettänyt. Niitä tarvitset ja hyviä ystäviä lähellesi.
        Lämmin halaus.

• Martsu40
        3x äiti kirjoitti:

mutta kun aina syy ei ole naisessa. On olemassa miehestäkin johtuvaa lapsettomuutta.

• grgrgre
        3x äiti kirjoitti:

no kyllä mulla on sellanen tunne, et just nää vanhemmat äidit enemmän lasten kanssa touhuaa :) itse 23v lapseni saaneena voin kertoa että olin kyllä ihan poikki yöheräilyjen kanssa ja ihan liian nuori äidiksi :) nyt 26v tuntuu, että jos saisin toisen, olis paljon helpompaa kuin nuorempana. frfre

• enkelipojan äiti8
        Kolmevitonen kirjoitti:

Luin tämän viestisi vasta jo vastattuani. Kuvittelin, että vastustat neljäkymppisten äitiyttä vaan raskauteen/synnytykseen liittyvien riskien takia! Moni 20 -vuotiaskaan ei ole kovin hyvässä kunnossa, ylipainoa voi olla reilusti ja ei jaksa kävellä 100 m hengästymättä... Pitäisikö kaikkien huonokuntoisten tai jollain tapaa sairaitten (liikkuminen tms. vaikeaa) unohtaa lasten teko?

Itse olen nuorekas ja uskon olevan vielä 40-vuotiaanakin hyvässä kunnossa. Urheilen (käyn salilla, juoksen, pyöräilen...). Ja kaikki vanhemmat ei juuri vietä aikaa lastensa kanssa vaikka jaksaisivat. Muu on tärkeämpää.

Oma äitini oli 39 kun sai minut, isäni jo 46 v. Ja minulla ei ole mitään valittamista. Varsinkin isäni oli minulle hyvin rakas. Kyllä hän kuoli pari vuotta sitten ja olisin mielelläni ollut hänen kanssaan vielä pitkään. Mutta olen kiitollinen tästäkin ajasta. Ja eihän nyt enää ihan nuori ollut, sai elää aika pitkän elämän. Ja oli aina hyvä kuntoinen. Olisi pessyt esim. juoksussa ja hiihdossa monet nuoremmat isät mennen tullen. Kävin usein hänen kanssaan lenkillä. Toki pienenä joskus hieman nolotti, kun kaverit luuli isääni ja äitiäni isovanhemmikseni. Mutta en olisi vanhempiani nuorempiin vauhtanut! Ja lapset nyt häpeää vanhempiaan usein. Oli he minkäikäisiä vaan...

Monet nuoret tietysti pitävät 4-kyppisiä jo ikäloppuina. Mieli voi muuttua, kun itse tulee siihen ikään.

haloo noin voi käydä kenelle vaan olit sitten minkä ikänen tai kuin hyvässä kunnossa se eikato aina kuka täältä lähtee pois ekana ja miten vaan se tapahtuu silloin kun sitä vähiten odottaa koittakaa käsittää jo toi ei tuo rakkaita takas ne ymmärtää keiltä on kuollut läheinen perheen jäsen kuten miulta pieni poika sen jälkeen kohtu kuolema ja kesken meno mut kyllä se on antanut elämälle uudet arvot

• äidiksi luotu?
        3x äiti kirjoitti:

3x äiti: Ole onnellinen että olet äidiksi päässyt. Voi syy olla siinä miehessäkin tai miehen puutteessa. Nainen voi olla terve mutta miehellä ei ole esim. siittiöitä ja vuodet kuluu hukkaan yrittäessä lasta. Tulee eroja yms. Elämät kulkee meillä eri tahtia, joku voi löytää sopivan isäehdokkaan vasta 40v monen sattumuksen summana...

• lähella surua
        kakkonen kirjoitti:

n. vuosi sitten 26v äiti kuoli synnytykseen ja lapsi saatiin pelastettua..isä lasta hoitaa äitinsä ja anopin avulla..saa myös apua kunnalta..että päivä kerrallaan jaksaa..ei muu auta..

• ghghkjgukgyu
        3x äiti kirjoitti:

Jos tuntisit minut niin tietäisit ettei empatiakyky todellakaan ole kadoksissa. ;) Lapsistahan tässä nimenomaan huolta kannetaan..

olet täysin empatiakyvyttömän oloinen ihminen. Ja kannattaa ehkä painaa korvan taka tämä mielipide jota jo useampi on sinusta sanonut, voisikohan olla todenperääkin? Ja missäs vaiheessa se huoli lapsista olikaan se syy, kun itse sanoit että on luonnotonta saada lasta 40 ikäisenä varsinkaan ensimmäistä. Vai jos ei ole luotu äidiksi! Eikös silloin ole luotu äidiksi jos vielä 40 onnistuu raskautumaan?? Ja kuule ennen niitä lapsia tehtiin niin pitkään kunnes vaihdevuodet alkoivat kun ei ollut ehkäisyä, joten älä sie pikkuplikka puhu että niin ja niin vanhaa ei ole tarkoitettu äidiksi!!!

• jujujujujujupa
        3x äiti kirjoitti:

että olet melko pentu vielä. Noin mustavalkoista ajattelua aikuiset ja kypsät ihmiset eivät harjoita..

• jujujujujujupa
        3x äiti kirjoitti:

kuten ylimielisyys, kypsymättömyys ja mustavalkoinen ajattelu joka on lähellä sydäntäsi. Kasva aikuiseksi pikkuhiljalleen kerran sulla on jo lapsiakin...

• jujujujujujupa
        jujujujujujupa kirjoitti:

kuten ylimielisyys, kypsymättömyys ja mustavalkoinen ajattelu joka on lähellä sydäntäsi. Kasva aikuiseksi pikkuhiljalleen kerran sulla on jo lapsiakin...

tekevät sinusta by the way huonomman äidin kuin nelikymppisestä. Eikö ole aika ironista?

• ihguiyhvilefuhgk
        juuux kirjoitti:

kyllä jotain ihan muuta, kypsymättömyyden takia lähinnä. Itse veikkaisin 22-23v. Kerropa äiti 3x menikö veikkaus oikeaan? ;P

• jhguifygjkkläk
        3x äiti kirjoitti:

vaikea ymmärtää että kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä, etkä voi edes valitettavasti pakottaa ihmisiä ajattelemaan samalla tavalla kuten itse ajattelet. Ei auta vaikka miten jankkaisit näkemystäsi..

• terkkariite
        3x äiti kirjoitti:

ja sitä paitsi 3x äiti, aika moni onnistuu vielä nykyäänkin pysymään hengissä ja jopa kasvattamaan lapsensa vaikka saa yli 40 lapsen/lapsia! tiedän naisen joka sai esikoisen 43v, tiedän naisen joka sai kaksoset 41v. ja kaikki meni hyvin. tiedän monia muitakin vastaavia. ei se, että yhdelle naiselle käy huonosti, tarkoita, että kaikki yli 40v naiset olisivat jotenkin huonompia lasten"tekijöitä" kuin sinä nuorempana!
        komppaan edellä kirjoittanutta komppaajaa myös. molemmat mummoni ovat saaneet nuorimmaisensa yli 40v. ennen vanhaan niin tosiaan oli kun ei ollut ehkäisyä!
        eli jos 3xäiti nyt kuitenkin menisit ja miettisit vähän mitä sanot. voisit esim. käydä lohduttamassa kuolleen miestä, voisi tulla kovinkin lohdutetuksi..?

• terkkariitekin
        3x äiti kirjoitti:

herrajumala nainen, nyt riittää!
        sulla ei kyllä tuota empatiaa näy olevan ei sitten ensinkään!
        sain esikoiseni 30v kun "satuin" löytämään sen mieheni vähän myöhempään kun parikymppisenä!
        anna ihmisten tehdä lapsia milloin haluaa, ei niiden tarvitse tulla lupaasi kysymään eikä ne tule sulle valittamaan jaksamistaan/jaksamattomuuttaan.
        suurin osa yli 40v raskauksista menee hyvin, luepa kommenttini ylempää. ei se, että yhdelle 40v käy huonosti, tarkoita, että kaikille yli 40v käy huonosti!
        rakkautta ja kärsivällisyyttä riittää monesti vanhemmilla naisilla jopa enemmän kuin nuoremmilla, ainakin oman lapseni isä on erittäin kärsivällinen ja jaksoi minunkin raskausaikani hormonimyrskyt oikein hyvin! miten paljon saa lukea palstoilta sitä että isät lähtee kävelemään viimeistään kun lapsi syntyy, nimen omaan nuoremmat isät!
        ja oma äitini sanoi että olisi pitänyt lapset tehdä vähän vanhempana kuin parikymppisenä, olisi itse ehtinyt kasvaa aikuiseksi. näyttää tosiaan siltä että sinä 3x äiti et ole ehtinyt oikein kasvaa kun et ymmärrä muita ihmisiä yhtään! et edes sääli yksin jäänyttä isää vaan urputat typeriä kommentteja äidin riski-iästä.
        häpeä jo!!

• terkkariitekin
        terkkariitekin kirjoitti:

herrajumala nainen, nyt riittää!
        sulla ei kyllä tuota empatiaa näy olevan ei sitten ensinkään!
        sain esikoiseni 30v kun "satuin" löytämään sen mieheni vähän myöhempään kun parikymppisenä!
        anna ihmisten tehdä lapsia milloin haluaa, ei niiden tarvitse tulla lupaasi kysymään eikä ne tule sulle valittamaan jaksamistaan/jaksamattomuuttaan.
        suurin osa yli 40v raskauksista menee hyvin, luepa kommenttini ylempää. ei se, että yhdelle 40v käy huonosti, tarkoita, että kaikille yli 40v käy huonosti!
        rakkautta ja kärsivällisyyttä riittää monesti vanhemmilla naisilla jopa enemmän kuin nuoremmilla, ainakin oman lapseni isä on erittäin kärsivällinen ja jaksoi minunkin raskausaikani hormonimyrskyt oikein hyvin! miten paljon saa lukea palstoilta sitä että isät lähtee kävelemään viimeistään kun lapsi syntyy, nimen omaan nuoremmat isät!
        ja oma äitini sanoi että olisi pitänyt lapset tehdä vähän vanhempana kuin parikymppisenä, olisi itse ehtinyt kasvaa aikuiseksi. näyttää tosiaan siltä että sinä 3x äiti et ole ehtinyt oikein kasvaa kun et ymmärrä muita ihmisiä yhtään! et edes sääli yksin jäänyttä isää vaan urputat typeriä kommentteja äidin riski-iästä.
        häpeä jo!!

ohops.. ajatusvirhe.. kerroin isästä kun aloitin lauseen vanhemmista naisista, piti panna eri asiayhteyteen lauseet. no ei haittaa..

• on se hyvä puoli

ettei ole kakarakaan muistuttamassa tulevina vuosina. Kyllä siitä täysipäinen mies selviää ajan mittaan.

• einsatzkrupp
        3x äiti kirjoitti:

kunpa vanhempasi olisivat harkinneet lasten hankkimatta jättämistä

• 3x äiti kirjoitti:

olisko sulla 3 kersaa liikaa?

• hjo003

Ja tuosta jälkiviisastelusta on kyseisille henkilöille se apu että...? Miksi isäs ei käyttäny kumia, koko ikänsä...

• Mummo 60

Lämmin osanotto, omaisille!
      Voimia!
      Tuo on varmaan "shokki" myös hoitohenkilökunnallekkin!
      Eräs tuttava synnytti, kanss keisarinleikkauksella, tämä meni yliajan, 2 viikkoa, nuori Äiti oli todella kipeä?
      Nyt haluaisinkin kysyä HEILTÄ, KETKÄ PÄÄTTÄVÄT, Äidin&vauvan tilasta, miksi ei KEISARINLEIKKAUSTA, voida suorittaa, aiemmin?
      Eikä sairaaloissa ole osaavia lääkäreitä? VAIKO KARMEAA KYLLÄ SÄÄSTETÄÄN? MIHIN?

• 3:s koppari

eliitille...ja rahvas kärsii.

2-jako on tosiasia.

• tuleva synnyttäjä...
        3:s koppari kirjoitti:

eliitille...ja rahvas kärsii.

2-jako on tosiasia.

Sydämmelinen osanotto miehelle ja kaikille läheisille.. Saakoon Jumala olla teille lohditukseksi tässä suuressa surussa ja menetyksessä..

Itse ole 40v ja minulle tämä on kolmas synnytys,tosin kaksi lastani on jo 21v ja 13v ja maaliskuussa pitäisi tämän kolmannen syntyä,jos kaikki menee hyvin.. Raskauteni on tähän mennessä edennyt hyvin ja rukoilen taivaan isää,että loppukin menisi hyvin..

On todettava kuitenkin,että tämä odotus aika on ollut ihan eillaista,mitä aikaisemmat ovat oleet,sillä ikä tekee tehtävänsä vaikka,ei minua riski synnyttäjäksi katsotakaan...

• odotus........

odoteta niinkuin eka vastaa toteaa asiallisesti. Missään ei edes kirjoiteta, että olisi ollut riskiraskaus (paitsi äidin ikä). Kuolin syyhän voi olla täysin raskauteen liittymätön seikka. Ei ketään normaalilla vuodeosastolla vahdita sängynvieressä.

yhdelle mummolle vastaus,että keisarinleikkaus on aina operaatio, johon liittyy omat riskinsä. Alatiesynnytys on luonnonmukainen ja ensisijainen.

Ihmettelen miten joku saa liittettyä Paperiliiton Jouko Ahosenkin tähän juttuun.

Joka tapauksessa hyvin surullinen juttu

• Bardo

Irakissakin lentää päitä ja suolia. Miksi niistä ei ole kukaan huolissaan?

• pallo pyörii

maailmanlaajuisesti joka päivä. Euroopassa tulee tänään 110 orpoa leskeä jne pelkästään liikenteen uhrina.Iirakista sentään puhutaan.
        ennen vanhaan yleisin kuolinsyy naisilla oli synnytykseen kuoleminen ja lapsi eli noin 5 vuotta. 15 lapsisesta perheestä jäi eloon 0-2

• ihquuuuuuniinxtotta

Sanotaanko näin, että Irakissa on mahdollisuus rakentaa infrastruktuuria ja asettaa sääntöjä ja niiden rikkomiseen soveltuvia rangaistuksia. Siellä ei niin tehdä, vaan autoilevat sekopäät saavat rellestää. Siellä on mahdollisuus lakata toimimasta poliittissotilaallisen uskonnon mukaan, mutta niin ei tehdä. Siellä olisi mahdollisuutta järjestää koulutusta ja neuvolatoimintaa, mutta niin ei tehdä. Siksi niistä ei olla huolissaan. Täytyy vain toivoa, etteivät kaikki pukkaa tänne elintasoeläteiksi karva-ankkureiden tapaan.

• harasoo

E-Karjalassa on jo pitkään mättänyt terveydenhuollossa.
      Mukamas kaikki ihan hyvin...

• uyjdfgd

Kuvastaa hyvin tätä nykyajan välinpitämättömyyttä ja itsekeskeisyyttä.
      Ei edes sairaanhoito toimi ... mihin tässä ollaan vielä menossa ?

• synnytämään menossa.

Että tämä tapaus ei tule yhtään paremmaksi syyttelyillä.. Uskon,että omaiset osavat tehdä oikeita ratkaisuja,tämän asian kohdalla,joka todellakin oli ikä asia...

annettaisiko omaisille nyt mahdollisuus surra menetystään kaikessa rauhassa...

Voimme vain rukoilla omaisille voimia raskaan surun keskelle...

• iskä eteläkarjalasta

Osanotot ja voimien toivotukset omaisille ja myös hoitohenkilökunnalle.

• Synnärinhoitaja

Myötäeläen omaisten surussa. Voimia myös hoitohenkilökunnalle, toivottavasti saavat apua asian käsittelyssä.

• mummeli.

Syvä osanottoni omaisille,,,Itselläni oli myös pariviikkoa synnytys myöhässä, mutta heti käynnistivät synnytyksen kun menin EKKS laa ja 4,500g poika syntyi alateitse. Nyt "poika"on jo 50 nen

• myötäeläjänä mukana1

Minulle tuli hyvin surullinen olo kun luin tapahtuneen, sillä on todella surullinen tapahtuma läheisille. Ei muuta kuin toivon voimia kestämään tapahtuman, vaikka se varmasti tuntuu vaikealta. On aivan turhaa muiden ottaa kantaa tähän ja ainakaan heretä nyt viisaiksi. Äidin ja lapsen kuolema ovat nyt etusijalla meidän jokaisen ajatuksissa, joten eiköhän panna kädet ristiin ja olla hetki ajatuksissaan itse tapahtuneessa.

• enkelit taivaass

vahinko. Siis elämää tämä on, ei pidä ketään syyttää. Minullakin vaikea synnytys kätilön itsepäisyyden ansiosta meinasi lapsi menehtyä, kun olin ensisynnyttäjä ja muka oikuttelin. Suuri ja mitä syvällisin osanottoni perheelle. Voimia kestää tämä.

• suunniteltu

juurikin tällaista toimintaa jo pitkään. Sopiva myrkky suoneen, niin homma etenee. Päivi Lipposen ansiosta tämä ei suinkaan jää viimeiseksi tapaukseksi, vaikka tulevat keissit ovatkin kaikki toki yksittäistapauksia.

Lisäksi minulla on itseltään ruotsin pääministeriltä luottamuksellista tietoa että heidän vastaavanlainen projektinsa etenee hyvin ja alkaa aivan kohta kantamaan hedelmää.

Kysymyksessä on projekti "nuorennusharvennus" jossa maidemme vanhaa väestömateriaalia ryhdytään järjestelmällisesti perkaamaan uuden tieltä.

• joku muukin

saa lasta silloin kun haluaa, jos vaikka sopivan kumppanin löytäminen on ihan mahdotonta, kuten mulla. Tai on vaikka keskenmenoja tms. paljon. Ei se ole aina itsestä kiinni, typerä ääliö!!!

• 3x äiti
        joku muukin kirjoitti:

saa lasta silloin kun haluaa, jos vaikka sopivan kumppanin löytäminen on ihan mahdotonta, kuten mulla. Tai on vaikka keskenmenoja tms. paljon. Ei se ole aina itsestä kiinni, typerä ääliö!!!

Mielestäni se että saa monta keskenmenoa, kertoo siitä ettei kyseisen henkilön ole tarkoitus lapsia saada. En itse ainakaan monen keskenmenon jälkeen enää lähtisi lasta yrittämään. Vaikka noin lapselliseen viestiin ei kyllä pitäisi vaivautua edes vastaamaan.

• ei voi käsittää..
        3x äiti kirjoitti:

Mielestäni se että saa monta keskenmenoa, kertoo siitä ettei kyseisen henkilön ole tarkoitus lapsia saada. En itse ainakaan monen keskenmenon jälkeen enää lähtisi lasta yrittämään. Vaikka noin lapselliseen viestiin ei kyllä pitäisi vaivautua edes vastaamaan.

Miten voi olla jollakin noin suppea ajatusmaailma lasten saannin/tekemisen suhteen!Vaikka useitakin keskenmenoja ei se todellakaan tarkoita ettei ole tarkoitettu lapsia saamaan!Ensimmäisen lapsen jälkeen 3 keskenmenoa jonka jälkeen 3 synnytystä!Ei tällaisia asioita voi yleistää vaan kaikki tapahtuu jokaiselle henkilökohtaisesti!Voimia ja jaksamista rakkaansa menettäneelle miehelle ja läheisille.

• What?!
        3x äiti kirjoitti:

Kummallisia kommentteja, että kenen nyt ei ole tarkoitus lasta saada. Kyllähän monet saa lapsen useammankin keskenmenon jälkeen? Ja ovat hyviä äitejä ja lapsetkin on terveitä. Perusteles nyt tarkemmin väitteesi? Millaisen henkilön sinun mielestä on tarkoitus saada lapsia ja miksi?? Ilmeisesti ei ainakaan yli 30 v eikä niiden, jotka on saaneet useamman keskenmenon? Mitäs muuta?

Ja itse en todellakaan olisi ollut henkisesti parikymppisenä valmis äidiksi. Vaikka fyysisesti ehkä olisi ollut.

• LoLoL
        3x äiti kirjoitti:

3x äiti.. sun juttus vaan paranee kokoajan!

Keskenmenot voi johtua monista eri syistä eikä se tarkoita ettei ole tarkoitus saada lapsia. Ehkä sun ei olis ollu tarkotus saada lapsia kun ajattelumaailma on..... mitä on.

• jonnaus

Ei voi muuta sanoa kuin että mies sai varmasti elämänsä järkytyksen... On aina surullista, että meillä ei synny muutenkaan tarpeeksi eläkkeidenmaksajia ja kuolee yksikin lapsi. Saatika äiti ja lapsi molemmat. Näin etänä lähetän hyvän ajatuksen miehen luo ja toivon, että jonain päivänä taas pystyy elämään itsekin.

• Muusikko123456789123

Osanottoni surullisen tapauksen johdosta.
      Ei tälläistä kenellekään toivo ja ei voi kuin kuvitella kuinka kova paikka aviomiehelle sekä läheisille on tälläinen.

Viestin ketjun aloittajalle lyhyesti komentti:

Nimimerkkisi kohdilla "uskomatonta menoa" on hieman mauton. On aika turhaa täällä esittää tuollaista kun ei tiedä mitä on itseasiassa tapahtunut ja kun tuo sun "uskomatonta menoa" mun ajatuksen mukaan viittaa siihen että kyseisessä sairaallassa olisi jotain mokailtu tai sinne päin niin täällä sitä on turha retostella ja pitäisi kunnioittaa surevia omaisia ilman että täällä rypistellään ja aavistellaan asioita mitkä eivät meille kuulu.

Itse tyydyn vain osanottoihin aviomiehen ja lähimmäisten osalta.
      Surullinen tapaus ;-(

• dtghhgcvvhhhh

Ja surullista tuollainen tapahtuma. Itsellä kaksoset ja yksi lapsi,,siis yhteensä kolme.Kaikki sektiolla
        eikä mitään hämminkiä.. Itse sain kolmannen 38vuotiaana,,eikä siinäkään odotuses ollut hämminkiä.
        Ei se ikä aina ratkaise,voi sitä sattua nuorellekkin äidille jotakin,jos on sattuakseen.
        Minun äiti sai viimmeisen 48vuotiaana..

• ikä??

Niin surullista kun se onkin. ei 40-vuotiaana pitäisi edes yrittää lasta, koska raskausmyrkytyksen riski on niiin suuri.

• q2r3t2wfev

Korkea ikä? Mitä sää horiset?

Raskausmyrkytyksen riskiä kasvattavat:

ylipaino
        runsas sokerin käyttö
        aikaisempi raskausmyrkytys
        oman äidin raskausmyrkytys
        verenpaineen nousu ennen raskautta
        diabetes
        sydänsairaudet
        munuaissairaudet
        pitkä raskauksien väli

Raskausmyrkytyksiä esiintyy 5-10%:ssa kaikista raskauksista eikä synnyttäjän ikä liity siihen mihinkään...
        Kaikilta olisi lapsenteko kielletty, jos kaikkia maailman riskejä ruvettaisiin miettimään.

Kuten tuossa jo aiemminkin mainitsin, reilusti ylempänä. Raskaus ei ole sairaus, ei nuorilla kuin vanhemmillakaan!

• Kätilö / terapeutti
        q2r3t2wfev kirjoitti:

Korkea ikä? Mitä sää horiset?

Raskausmyrkytyksen riskiä kasvattavat:

ylipaino
        runsas sokerin käyttö
        aikaisempi raskausmyrkytys
        oman äidin raskausmyrkytys
        verenpaineen nousu ennen raskautta
        diabetes
        sydänsairaudet
        munuaissairaudet
        pitkä raskauksien väli

Raskausmyrkytyksiä esiintyy 5-10%:ssa kaikista raskauksista eikä synnyttäjän ikä liity siihen mihinkään...
        Kaikilta olisi lapsenteko kielletty, jos kaikkia maailman riskejä ruvettaisiin miettimään.

Kuten tuossa jo aiemminkin mainitsin, reilusti ylempänä. Raskaus ei ole sairaus, ei nuorilla kuin vanhemmillakaan!

Raskaus ei ole sairaus eikä ikä ole toksemian riskitekijä. Mutta äkkikuoleman riski on valitettavasti olemassa meillä jokaisella ihan kokoajan- raskaana tai ei - nainen tai mies. Ja raskaus on aina rasitustila elimistölle. Hyväkuntoinen terve 4-kymppinen suoriutuu siitä jopa paremmin kuin huonokuntoinen nuori äiti.

Sairaalahenkilökunta on töissä hoitamassa asiakkaitaan parhaan taitonsa mukaan ja käyttäen kaikkea sitä teknoloigaa ja resursseja jotka ovat saatavilla. Karu totuus on kuitenkin ettei äiti- ja lapsikuolleisuuslukua tulla koskaan saamaan nollaan. Raskaus on sinänsä riski.

Aiemmin joku jo hyvin kirjoitti vanhemmuudesta, mutta ei voi olla mainitsemasta tätä ikäaspektia joka niin kovasti kaivertaa yhtä kommentoijaa. Yksipuolisten elämänkatsomusten ehdoton puolustaminen ja absoluuttisen oikeassaolemisen pakonomaisuus on pelottava piirre vanhemuudessa. Valitettavasti ne ovat jonkinasteisen persoonallisuushäiriön klassisia tunnusmerkkejä. Siinä ei sitten auta onko äiti vanha vai nuori ja onko hänellä tukenaa isä vai toinen äiti. Tukea hän ei tarvitse eikä ikä edes auta. Mutta apua ja tukea tulevat kyllä tarvitsemaan ennemmin tai surullisen usein vasta myöhemmin ne nuorena tehdyt lapsirukat.

• hoitsu vaan
        Kätilö / terapeutti kirjoitti:

Raskaus ei ole sairaus eikä ikä ole toksemian riskitekijä. Mutta äkkikuoleman riski on valitettavasti olemassa meillä jokaisella ihan kokoajan- raskaana tai ei - nainen tai mies. Ja raskaus on aina rasitustila elimistölle. Hyväkuntoinen terve 4-kymppinen suoriutuu siitä jopa paremmin kuin huonokuntoinen nuori äiti.

Sairaalahenkilökunta on töissä hoitamassa asiakkaitaan parhaan taitonsa mukaan ja käyttäen kaikkea sitä teknoloigaa ja resursseja jotka ovat saatavilla. Karu totuus on kuitenkin ettei äiti- ja lapsikuolleisuuslukua tulla koskaan saamaan nollaan. Raskaus on sinänsä riski.

Aiemmin joku jo hyvin kirjoitti vanhemmuudesta, mutta ei voi olla mainitsemasta tätä ikäaspektia joka niin kovasti kaivertaa yhtä kommentoijaa. Yksipuolisten elämänkatsomusten ehdoton puolustaminen ja absoluuttisen oikeassaolemisen pakonomaisuus on pelottava piirre vanhemuudessa. Valitettavasti ne ovat jonkinasteisen persoonallisuushäiriön klassisia tunnusmerkkejä. Siinä ei sitten auta onko äiti vanha vai nuori ja onko hänellä tukenaa isä vai toinen äiti. Tukea hän ei tarvitse eikä ikä edes auta. Mutta apua ja tukea tulevat kyllä tarvitsemaan ennemmin tai surullisen usein vasta myöhemmin ne nuorena tehdyt lapsirukat.

Täyttä asiaa! Toivon että erään kirjoittelijan lapset saavat tosiaan apua mahdollisimman nopeasti ;)

• hienoa

"Raskaus ei ole sairaus eikä ikä ole toksemian riskitekijä. Mutta äkkikuoleman riski on valitettavasti olemassa meillä jokaisella ihan kokoajan- raskaana tai ei - nainen tai mies. Ja raskaus on aina rasitustila elimistölle. Hyväkuntoinen terve 4-kymppinen suoriutuu siitä jopa paremmin kuin huonokuntoinen nuori äiti."

Juurikin näin, hyvä hyvä! On ihan hassua luullakin, että rapakuntoinen kaksvitonen selviäisi raskaudesta paremmin kuin vaikka erinomaisessa kunnossa oleva 40v. Ihmiset kun eivät koskaan ota näitä huomioon, vaan luulevat että sohvaperunana, ja sipsejä mussuttavana selviää mistä vain kunhan ikää on vähän. Pidän itsestäni huolta, olin ekalla kerralla muutaman vuoden muistelemaani synnyttjäien keski-ikää vanhempi ja raskaudet ovat olleet helppoja ja liikuntaa olen voinut harrastaa ja harrastin loppuun asti. Muut raskaana olleet pääsääntöisesti valittelivat etenkin loppuajan vaivojaan ;)

• TalviKeiju

jos jotain tapahtuu, se ei ikää katso. olin hiukan alle 30 kun odotin esikoistani ja minut otettiin tarkkailuun osastolle, koska epäiltiin raskausmyrkytystä. illalla kaikki oli vielä ok, uskoin pääseväni seuraavana päivänä kotiin mutta aamuvarhaisella sitten tilani romahti.. aloin kouristella, onneksi lääkäri oli juuri kierroksella ja tulossa kyselemään miten voin. mutta entäpä jos tuo tilani romahtaminen olisi tapahtunut yöllä, milloin se olisi huomattu ?! olin huoneessa yksin ja sain nukkua rauhassa, ei minua käyty yöllä tönimässä. entä jos olisin lyyhistynyt vaikka vessaan ? kyllä saa olla kiitollinen, että tässä on terve äiti ja tuolla sohvalla nukkuu terve ja kaunis parivuotias!

• Äiti hoitoalalta.

Surunvalittelut miehelle !! Jaan tuskasi, ja lähetän sinulle paljon voimia jaksaa eteenpään suuren surusi kanssa. Voimattomaksi vetää ajatuskin, löytää oma avovaimo..ja joulun alla tuska tuntuu vielä suuremmalta. Toivottavasti saat kaiken haluamasi ja tarvitsemasi avun. Meitä on monta jotka hiljaa suremme kanssasi, et ole yksin.!!!

• ensisynnyttäjä myös

kauhea juttu! Itse nimittäin synnytin EKKS:ssa reilu viikko sitten ja synnytykseni nimenomaan käynnistettiin eli liippaa läheltä. Hoitohenkilökunta oli huolehtivaista ja kaikinpuolin ammattilaisten tuntuisia, joten en usko mitenkään hoitovirheeseen, mutta asia varmasti selviää. Kaikenikäisillä synnyttäjillä on tietyt riskit raskaudessa, mm. keuhkoembolia voi yhtä lailla iskeä 20v kuin 40 vuotiaaseenkin. Ja yliaikainen raskaus on aina riski.

Voimia omaisille! :(

• kuolee.
        ensisynnyttäjä myös kirjoitti:

kauhea juttu! Itse nimittäin synnytin EKKS:ssa reilu viikko sitten ja synnytykseni nimenomaan käynnistettiin eli liippaa läheltä. Hoitohenkilökunta oli huolehtivaista ja kaikinpuolin ammattilaisten tuntuisia, joten en usko mitenkään hoitovirheeseen, mutta asia varmasti selviää. Kaikenikäisillä synnyttäjillä on tietyt riskit raskaudessa, mm. keuhkoembolia voi yhtä lailla iskeä 20v kuin 40 vuotiaaseenkin. Ja yliaikainen raskaus on aina riski.

Voimia omaisille! :(

Ympäri maailmaa päivittäin.

• hoitsuliinitär
        kuolee. kirjoitti:

Ympäri maailmaa päivittäin.

Ikä ei nosta sen riskiä, vaan jo äsken em. seikat. Oikaisu siis jollekkin, joka aikoi laittaa raskausmyrkytyksen iän tuomaksi riskiksi!

• Minskumamma

Voimia ja jaksamista avomiehelle.
      Spekulointi on ihan turhaa. Lapset ovat luojan lahja. Kaikilla on sama oikeus tulla raskaaksi ja nauttia lapsista. Riskit on varmasti jokaisella tiedossa. Mutta mitään ei saa jos ei uskalla elää. Tuo tapaushan olisi voinut sattua vaikka kotona tai auton ratissa. Ei se liene kenenkään syy.....joten eiköhän yritetä ymmärtää asioiden monet puolet ja olla kannustavia ja empaattisia:)

• Luonnonvalinta on

Miks tollasesta pitäis järkyttyy? Ei miehet koskaan kauaa 'leskinä' pysy eikä menneitä muistele, etenkään irrallisessa suhteessa eläneet. Uus akka on on jo maha pystyssä ennenku entinen ehtii kylmetä.

Ja eipähän ylikansoittunut maailma paria ihmistä kaipaa, joten uutinen on tässä mielessä, anteeksi vaan, ihan hyvä.

• UB

Vaikka tällaiset asiat hyväksyykin, ei niitä voi kaikki ymmärtää. Aika parantaa haavat. Toisilla menee pidempään ja toisilla vielä pidempään. Mulla meni vuosia ja ajattelen ja käsittelen pienen pojan kuolemaa vielä toisinaan. Elämän kiertokulku on vaan tällaista. Jos joku tuntee tän miehen, niin tukekaa ja kuunnelkaa häntä. Ja yrittäkää ymmärtää. Häneltä meni molemmat. Tuplasuru.

• ...

jokainen ottaisi rauhassa ennen kuin kiviä heitellään kenenkään niskaan. Vasta sitten, kun selviää syy, voi alkaa miettiä syyllistä, jos sellainen on pakko löytää. Luulen ettei kukaan ole jättänyt tätä äitiä 'heitteille' sen suuremmin. Tosiasia on, ettei synnytysosastolla ole jokaiselle äidille nimetä omaa, yksityistä kätilöä... Toivon vain voimia vaimonsa ja lapsensa menettäneelle isälle...

• siellämyössynnyttäny

Jep jep, minä vammauduin alatiesynnytyksessä. Sektio on turvallisempi.

Osanottoni omaisille.

• joensuu...

No voi hlevetten, tulkaapas synnyttämään Joensuuhun.
      Se on hätä ja hyvä mieli että pääsee sieltä terve vauva kainalossa pois,
      kahdesti ollut ja lapsiluku nyt sit täynnä.

Ensimmäistä lasta tein 8 tuntia--- kiitos ylilääkäri Salmi kun ei tule kivunlievytystä

Toista 18 tuntia-- kiitos ylilääkäri Salmi kun toteat että tämähän on jo toinen, ei se enää koske

Ylilääkäri itse taitaa olla lapseton ?

• hou.hou.

on kuitenki monta miljardia ihmistä, ni eipä toi nyt sen kummempi uutinen ole. Ihmisiä kuolee ja syntyy, Pysyy sentään vähän balanssissa tääki maailma.
        Sektiolla synnyttää vaan pelkurit! Mitään sektioita ollu aikaja sitte, alasynnytys ainoa vaihtoehto.
        Jos niitä ihmisisä lisää tänne maailmaan väkisin tahtoo, ni riski myös otettava.

• äiti vm. 1967
        hou.hou. kirjoitti:

on kuitenki monta miljardia ihmistä, ni eipä toi nyt sen kummempi uutinen ole. Ihmisiä kuolee ja syntyy, Pysyy sentään vähän balanssissa tääki maailma.
        Sektiolla synnyttää vaan pelkurit! Mitään sektioita ollu aikaja sitte, alasynnytys ainoa vaihtoehto.
        Jos niitä ihmisisä lisää tänne maailmaan väkisin tahtoo, ni riski myös otettava.

Itse olen saanut kaksi lasta nuorena, ja nyt vauvan 43-vuotiaana, kaikki meni hyvin, ja yleensä meneekin jos nuorenakin on mennyt niin samalla kaavalla usein sujuu. Joten älkää syyllistäkö vanhempia äitejä, kyllä nuorella naisellakin voi tulla esim. raskausmyrkytys tai muita ongelmia. Itse nautin todella paljon äitiydestäni ja tästä vauvasta eikä ole kiire mihinkään :)
        Surullista, surunvalitteluni miehelle joka menetti rakkaimpansa .

• WERTYI
        hou.hou. kirjoitti:

Puhu paskaa,,,jos lääkäri määrää sektion..Onko silloin pelkuri..TYHMÄ SINÄ,,HOU,HOU

• set o<öxö
        hou.hou. kirjoitti:

Voisin huomauttaa, että sektiolla synnytetään myös hyvin usein siksi, että lääkärin mukaan on joko äidin tai vauvan terveys tai jopa henki vaarassa jos yritetään väkipakolla alasynnytystä.

• 2 pojan äiti

terveitä moelmmat..ehkäpä äitiysvalmennuksen hengitys harj auttoi kestämään kipua..en ottanut mitään vaan hengittelin ...että asennetta löytyi...kaksi kivaa poikaa sain...ja kiitos lääk Salmi ja JNS henk kunta...kaikk meni hyvin.

• Katkera? Kyllä.

se on muuallakin, itse teininä tein TAYSissa lasta 10 tuntia, minut pakotettiin synnyttämään selällään ja lääkäri kävi kerran siinä virnuilemassa, ettei tässä enää mitään kivunlievitystä anneta. Kuitenkin kesti vielä yli 2 tuntia. Olin jo lopussa niin lopussa että 4,5 kg lapsi ei meinannut tulla ulos ja syntyi sinisenä, itse sain pahan peräsuolen laskeuman, joka on EDELLEEN korjaamatta vaikka olen koittanut päästä leikkaukseen. Nyt olen harkinnut josko menisin Tukholmaan leikkaukseen, voisi olla vähän eri osaamisen taso... Pitää vain kerätä rahat jostain.

Synnytykseen ja äitiyteen liittyvien ongelmien hoito on Suomessa tyypillistä Itä-Euroopan tasoa.

• hmm.

voi sattua ja jopa lähipiiristä löytyy ihmisiä, joilla ollut tilanne täpärällä elikkä lähes hengenvaarassa raskauskomplikaatioiden takia. Yksi sellainen on kohdun ulkoinen raskaus.

Ennen vanhaan ei ole ollut mitenkään hirveän tavatonta, jos äiti on kuollut synnytykseen. Mutta periaatteessa todella kunniallisessa tehtävässä on ollut, kun kuolema tullut. Miehelle se voi olla vaikeaa käsittää, että tuohon kuolee. Mutta kuitenkin jokainen kuolee jotenkin, miehet eivät kuitenkaan synnytykseen.

• sdfsdfsdf

todellakaan ollut kunniakas kuolema, aiemmin pidettiin niin saastaisena naista joka oli kuollut synnytykseen ettei edes kirkkomaahan haudattu! Siinä teille naisten arvostusta...

• toine tollo,
        sdfsdfsdf kirjoitti:

todellakaan ollut kunniakas kuolema, aiemmin pidettiin niin saastaisena naista joka oli kuollut synnytykseen ettei edes kirkkomaahan haudattu! Siinä teille naisten arvostusta...

HAISTA SINÄ PITKÄ VITTU

• että ekks

on ilmoittanut itse tutkivansa tapauksen. Jos olisi omalla kohdalla, asia lähtisi välittömästi poliisitutkintaan.

• sisäpiirin tietoa

ei todellakaan ole poliisitutkinnan paikka. Mitä ne poliisit vois siinä sun mielestä tutkia?

Aina kun potilas kuolee sairaalassa ilman selkeää diagnoosista johdettavaa syytä tehdän ruumiinavaus ja etsitään kuolemalle syy. Jos syy on sellainen tilanne jota kukaan ei voi ennalta aavistaa tai todeta niin surullista, mutta näin ikävästi vaan joskus tapahtuu että ihmisen elämä päättyy.

Jos taas obduktiossa läytyy jotain syytä edes etäisesti epäillä rikosta niin voit olla ihan huoletta. Kyllä tulee poliisi paikalle ja kyllä tutkitaan.

• äitiliini x 2
        sisäpiirin tietoa kirjoitti:

ei todellakaan ole poliisitutkinnan paikka. Mitä ne poliisit vois siinä sun mielestä tutkia?

Aina kun potilas kuolee sairaalassa ilman selkeää diagnoosista johdettavaa syytä tehdän ruumiinavaus ja etsitään kuolemalle syy. Jos syy on sellainen tilanne jota kukaan ei voi ennalta aavistaa tai todeta niin surullista, mutta näin ikävästi vaan joskus tapahtuu että ihmisen elämä päättyy.

Jos taas obduktiossa läytyy jotain syytä edes etäisesti epäillä rikosta niin voit olla ihan huoletta. Kyllä tulee poliisi paikalle ja kyllä tutkitaan.

Itse olen synnyttänyt ko. paikassa kaksi kertaa, molemmat käynnistettynä. Ensimmäisen lapsen kohdalla olin 36-vuotias ja toisen kohdalla 38-vuotias. Hoito oli pätevää, valvonta riittävää ja henkilökunta mukavaa. Minä tai lapset eivät synnytyksissä kärsineet, oma kuntoni oli mainio synnytyksen jälkeen, samoin lasten. Iästä huolimatta raskauteni alkoivat helposti ja sujuivat erittäin hyvin.

Synnytyksissä ja raskauksissa vain on aina yllätysmomentteja, iästä riippumatta, joita ei kukaan voi ennalta aavistaa tai käsikirjoittaa. Useimmat synnytyksethän kuitenkin sujuvat hienosti.

Kiitoksia vain sinne synnytysosastolle ja äitipolille :)

• *katkera* mummi
        äitiliini x 2 kirjoitti:

Itse olen synnyttänyt ko. paikassa kaksi kertaa, molemmat käynnistettynä. Ensimmäisen lapsen kohdalla olin 36-vuotias ja toisen kohdalla 38-vuotias. Hoito oli pätevää, valvonta riittävää ja henkilökunta mukavaa. Minä tai lapset eivät synnytyksissä kärsineet, oma kuntoni oli mainio synnytyksen jälkeen, samoin lasten. Iästä huolimatta raskauteni alkoivat helposti ja sujuivat erittäin hyvin.

Synnytyksissä ja raskauksissa vain on aina yllätysmomentteja, iästä riippumatta, joita ei kukaan voi ennalta aavistaa tai käsikirjoittaa. Useimmat synnytyksethän kuitenkin sujuvat hienosti.

.....Onni, että sun kohdalla on noin...mutta kaikkien ei ole...EKKS on turinut niin monta synnytystä sillä,että päästää niin paljon yli lasketun ajan. On tyrinyt kuolleeksi lapseni lapsen ja kesken toisenkin....ja monta muuta tapausta olen kuullut(todenperäisyyttä en tiedä kuin oman tyttäreni tapuksessa). Voi olla ,että syy on päättäjissä...sitäkään en tiedä.... mutta kun se sattuu omalle kohdalle niin se todella SATTUU!!!
        Nyt tapahtuneen johdosta toivon menehtyneen äidin ja vauvan omaisille paljon voimia!

• justjoo....
        äitiliini x 2 kirjoitti:

Olisin halunnut kolme lasta mutta kiitos kamalan synnytyksen ei tule enää edes sitä toista. Tuntuu sektipäätös olevan vaikea asian EKKS:ssa. Minä synnytin 36h ja huonosti meni, lapsi sentään selvisi hengissä ja terveenä. Alakautta revitään hinnalla millä hyvänsä. Kaduttaa etten kovemmin vaatinut sektiota.

Oletpa ollut onnekas.

• na-se-va
        sisäpiirin tietoa kirjoitti:

vastaus, oli vaan uutisissa, että poliisi kävi paikalla, ja olisi aloittanut tutkinnan, mutta sairaalasta sanoivat itse tutkivansa.

Kiitos että voin olla huoletta. Eiköhän vainaja mene suoraan oikeuslääketieteelliseen tutkimukseen, eikä paikallisen patologin apulaisen avattavaksi, vai mitä luulet? Tuskin häntä pöydältä pöydälle lähdetään enää roudaamaan, vai mitä luulet?

• rakkaus sydämmessä..

ihan kamala uutinen, sydämmellinen osanottoni miehelle, joka menetti perheensä :( voimia ja lämpimiä ajatuksia surun keskelle. Sukulaiset ja ystävät, tukekaa ja antakaa hänelle aikaa, olkaa läsnä.

• on........

terveydenhoito arvauskeskuksissa ja sairaaloissa todella ala arvoista eivät välitä polilaista niin kuin pitäisi
        ja palkaa pyytivät lisää paljon ja saivat mutta siihen se taisi jäädä se vastuu mitä pitäisi ottaa kun hoitaa ihmisiä mutta kun niillä ei ole mitään vastuuta jos joku kuolee niitten välipitämättömyyden takia tai hoitovirheeseen niin jotain sakkoja 200e ja eikä sairaalakaan joudu maksamaan korvauksia .

• sjpäfg

Voi surkeus, enpä haluaisi olla sen miesparan housuissa. Missä teidän myötätunto on, friikit? Ei sitä teistä pöntöistä kukaan tiedä oliko syynä ikä vai joku muu asia. Karmeaa joulua teillekin :(

• hoitotyöläinen

Selityksiä löytyy mutta kuinka voi olla mahdollista että tälläistä pääsee tapahtumaan ja viellä sairaalassa ollessaan paikka jossa ensi synnyttäjän pitäisi olla turvallisissa oloissa ensisynnyttäjänä,Esko Hussi entä potilas/asiaksturvallisuus?
      Syvimmät osanottoni tapahtuman johdosta avomiehelle sekä muille omaisille.

• määmy

onko huoneissa hälytyskellot ja kaiketi siellä on ainakin yksi hoitaja yli yön? Käytäntös en siis tiedä.

Mikäli hälytysnappula on, ei joko osannut käyttää/tiennyt olemassaoloa.
      Oletan kuitenkin, että tapahtui niin nopeasti, ettei olisi ehtinyt käyttää.

Hitaammassa tapauksessa olisi todennäköisesti lähtenyt hakemaan apua, mahdollisesti soittanut, mikäli känny lähellä.

Tuttavan miniä synnytti kaksosia, lääkärin mokan vuoksi toinen ei saanut tarpeeksi happea ja tuli kehitysvammainen. Moka siis oli, ettei lääkäri uskonut kiireen olevan, vaikka toinen ei tahtonut tulla ulos normireittiä. Kesti yli tunnin ja vauriot oli jo tapahtunut.
      Eli muistaakseni yksitoista vuotta.

• muistan kun olin

sairaalassa niin jos soitat kelloa niin voi mennä jopa yli 15 min kun hoitaja tulee tai edes vastaa siihen
        kaujuttimella.Kuinka moni on sen takia menehtynyt kun liian myöhään on menty.

• eipä tuomita
        muistan kun olin kirjoitti:

sairaalassa niin jos soitat kelloa niin voi mennä jopa yli 15 min kun hoitaja tulee tai edes vastaa siihen
        kaujuttimella.Kuinka moni on sen takia menehtynyt kun liian myöhään on menty.

on mutta jos ei jaksa käyttää ym....mies oli paikalla missä oli..siis kun sit löysi vaimonsa ...ettei kokonaan hoitajien viaks voi laittaa..tilannetta tietämättä turha edes arvailla? odotetaan kunhan saadaan se tieto

• dida11

tarkkailuhuoneissa, joissa otaksun tämänkin naisen olleen, on hälytyskellot ihan sängyn vieressä helposti saatavilla. Olin siellä vajaa kaksi viikkoa sitten käynnistyksen vuoksi myös ja kun nappia painoi meni maksimissaan 5 minuuttia kun hoitaja tuli, yleensä melkein saman tien. Ei siellä huoneessa tietenkään hoitaja ole koko ajan, eihän raskaus ole sairaus!

• mami x2

Itsekkin kokenut kohtukuoleman 2000,muutama keskenmeno sen jälkeen.
      Ensisynnyttäjänä 33v.Toinen lapsi 41v.Eipähän niitä lapsia aikaisemmin siunaantunut. Molemmat lapseni syntyivät sektiolla.

• Otan osaa
    • Eden2010

Perheensä menettäneelle miehelle...
      Toivon voimia tuleviin päiviisi,
      enkeleitä öitäsi helpottamaan.
      Toivon sinulle läheisten tukea vaikeuksien keskellä

• osanotto

surunvalittelut ja voimia omaisille. Vaatimus perusteellisesta tutkimisesta on vähintä mitä voi tehdä.

• ällöä...

itse kahden aikuisen lapsen äitinä olen sitä mieltä että äidiksi tuleminen on niin outo myytti jota en ymmärrä, en halua että kumpikaan lapsistani saa lapsia, pillu revitään rikki, ei kaikki saa sektiota, avioelämä kärsii, naama menee itellä valvomisesta ruttuun....rakastan lapsiani, mutta jos nyt pitäisi aloittaa "alusta" niin lapsia en tekisi....yhteiskuntakin on niin huono ettei tänne tartte lapsia tehdä, mamut ovat niitä suomalaisten penskoja joita hyysätään.....surullista että näin tässä uutisessa kerrotussa asiassa kävi, mutta en kyllä tajua miksi yli nelikymppinen edes harkitsee tekevänsä lapsen...sairasta...haluu varmaankin pitää siitä nuoresta isästä kynsin hampain kiinni, olis ottanu ottolapsen, jos sellainen hoiva vietti on päällä....osanottoni...

• terkkariitekin

lue koko ketju.. sääli että on noin kapea ajatusmaailma sullakin. jokainen ihminen on erilainen iästä riippumatta ja kunto voi olla parempi 40v kun 20v.. ei se, miten itse näet asian oman kokemuksesi pohjalta, ole mikään yleistys ja fakta. ei todellakaan, kasva aikuiseksi sinäkin.
        harva äiti kuolee synnytykseen nykysuomessa, vuosi sitten kuoli 26v äiti. lapsi pelastettiin onneksi. ei se ikää kato kuka kuolee!
        en jaksa enää sulle aloittaa.. lue mitä 3x äiti on saanu vastakommenteiksi...

• HÖ,,,
        terkkariitekin kirjoitti:

lue koko ketju.. sääli että on noin kapea ajatusmaailma sullakin. jokainen ihminen on erilainen iästä riippumatta ja kunto voi olla parempi 40v kun 20v.. ei se, miten itse näet asian oman kokemuksesi pohjalta, ole mikään yleistys ja fakta. ei todellakaan, kasva aikuiseksi sinäkin.
        harva äiti kuolee synnytykseen nykysuomessa, vuosi sitten kuoli 26v äiti. lapsi pelastettiin onneksi. ei se ikää kato kuka kuolee!
        en jaksa enää sulle aloittaa.. lue mitä 3x äiti on saanu vastakommenteiksi...

Turhaa tänne kirjoittelet,, väliin, ei niitä kukaan jaksa ettiä ja saati sitten lukea ??

• vaari 46
        HÖ,,, kirjoitti:

Turhaa tänne kirjoittelet,, väliin, ei niitä kukaan jaksa ettiä ja saati sitten lukea ??

mummo ikäset ämmät lapsia sorvaamaan kaikki yli 40v naiset pakko sterilointiin niin loppuu ikusen nuoruuden tavoittelu ajatelkaa myös lasta kun lapsi pääsee ripille äiti jää nauttimaan kansaneläkettä jos yleensä on elossa

• hoplaaaaaaaaaaaaa
        vaari 46 kirjoitti:

mummo ikäset ämmät lapsia sorvaamaan kaikki yli 40v naiset pakko sterilointiin niin loppuu ikusen nuoruuden tavoittelu ajatelkaa myös lasta kun lapsi pääsee ripille äiti jää nauttimaan kansaneläkettä jos yleensä on elossa

kesken kaiken.. ;)

• terkkariitsekin
        vaari 46 kirjoitti:

mä en tunne ainoatakaan 40v mummoa.
        lopettakaa jo se ikärasismi ja hommatkaa omat lapsenne 16v niin ei tule ongelmia.

• tunnen
        terkkariitsekin kirjoitti:

mä en tunne ainoatakaan 40v mummoa.
        lopettakaa jo se ikärasismi ja hommatkaa omat lapsenne 16v niin ei tule ongelmia.

neljäkymppisenä, ja jopa nuorempana mummoksi tulleita. Terkkari on hyvin pitänyt silmänsä kiinni, jos ei ihan normaali naiselämän kirjo ole vielä edes tuon vertaa avautunut: toivottavasti maailmankuvasi laajenee, esimerkiksi kouluttautumisen tai kokemuksen myötä.

Maailman sivu on ollut eri ikäisiä naisia eri vaiheessa elämänkaarta; itse odotin viimeistäni siinä vaiheessa kun kouluaikaisista kavereistani useat odottivat mummoutumistaan. Jos aloittaa oman lapsensaanti urakkansa 16vuotiaana tai 37 tai 42vuotiaana, on väkisinkin eri tilanteessa, mutta kaikilla on täysi oikeus omaan raskauteensa ilman ulkopuolisten arvioita. Jokainen on oman elämänsä asiantuntija, mutta vain ja ainoastaan omansa. Paremmin tietäminen on harvoin todellista tietämistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      8860
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      140
      5093
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      38
      4453
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3638
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      3262
    6. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      60
      3102
    7. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      29
      3007
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      32
      2698
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      423
      2391
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2329
    Aihe