Kovasti täällä taas vedotaan että kun uskot niin pääset taivaaseen . Minne näin sanovat itse asiassa ovat pääsemässä ??
Tuolla toisessa ketjussa joku uskonnoton osui asian ytimeen sanoessaan ,että jos uskoo vain sen takia että pääsee taivaaseen , niin eiköhän Jumala kaikkivaltias näe sen . Ei se silloin minustakaan juuri eroa luulottelusta , Ja sillä taas ei ole totuuden kanssa mitään yhteistä.
Herää myös ajatus , että en tahtoisi olla iankaikkisesti samassa paikassa kuin toiset tuomitseva , omassa hurskaudessaan kiivaileva fundamentalisti . Enemmän semmoisessa seurassa on helvetin kuin taivaan makua.
Ja ketä uskoa , kun lestadiolaiset sanovat , että taivaaseen pääsevät vain ne, joilla on rauhanyhdistyksen jäsenkirja taskussa .
Liekö joku muukin näitä pohtinut??
millainen on taivas
23
309
Vastaukset
- kenkri
Kun kysyit noin laveasti, että:" Liekö joku muukin näitä pohtinut?" niin uskallan kommentoida, vaikkei ole halua eikä kykyä kristillistä taivasnäkemystä lähteä valottamaan. Siitä kun meille mielestäni on niin kovin vähän Raamatussa tietoa annettu.
Olen monesti ajatellut, että kun tämä maallinen elämä on monelle niin kovin rajoittunutta taloudellisten, ajankäytöllisten, sosiaalisten yms. seikkojen takia, niin ehkä taivaassa kaikki saamme toteuttaa haaveitamme, lempijuttujamme jne. Haluaisin mielelläni nähdä enemmän maailman ihmeitä, nauttia taiteesta, tutustua edesmenneisiin sukupolviin ja maailmanhistorian merkittäviin henkilöihin...Ikuisuus ei tunnu näinajtellen ollenkaan pitkästyttävältä. Ei liene synti heittäytyä miettimään, mitä itse taivaalta toivoisi.- häirikköuskis
millainen on toisten taivas.
Jos itse saisin taivaani valita niin siellä olisi järvenranta ja kota ja sauna . Kuollut puolisoni siellä nokipannukahvia keittelisi ja sitten kunnon löylyihin ja uimaan . Ja kaikki meidän koiramme siellä häntää heiluttamassa . - juutas.
häirikköuskis kirjoitti:
Jos itse saisin taivaani valita niin siellä olisi järvenranta ja kota ja sauna . Kuollut puolisoni siellä nokipannukahvia keittelisi ja sitten kunnon löylyihin ja uimaan . Ja kaikki meidän koiramme siellä häntää heiluttamassa ."Jos itse saisin taivaani valita niin siellä olisi järvenranta ja kota ja sauna . Kuollut puolisoni siellä nokipannukahvia keittelisi ja sitten kunnon löylyihin ja uimaan . Ja kaikki meidän koiramme siellä häntää heiluttamassa "
- Ei vaikuta sinun taivaasi hassummalta.
Suosittelen sinua lukemaan vaikkapa Veikko Huovisen novellin Sielunvaellusta. Löytyy kirjasta nimeltä Rasvamaksa ja yllättäen tällaisen linkin takaakin: http://www.linnunrata.com/veikko.huovinen/sielunvaellusta.pdf - Amaryllis *
juutas. kirjoitti:
"Jos itse saisin taivaani valita niin siellä olisi järvenranta ja kota ja sauna . Kuollut puolisoni siellä nokipannukahvia keittelisi ja sitten kunnon löylyihin ja uimaan . Ja kaikki meidän koiramme siellä häntää heiluttamassa "
- Ei vaikuta sinun taivaasi hassummalta.
Suosittelen sinua lukemaan vaikkapa Veikko Huovisen novellin Sielunvaellusta. Löytyy kirjasta nimeltä Rasvamaksa ja yllättäen tällaisen linkin takaakin: http://www.linnunrata.com/veikko.huovinen/sielunvaellusta.pdfTämä taivaaseen uskominen on aika jännä juttu. Tietysti elämästä tulee mielekkäämpää, kun kuvittelee kaiken vaivan päätteeksi saavansa mieleisensä palkinnon. Kokonaan toinen asia on se, mitä kuoleman jälkeen oikeasti tapahtuu...
Jos jokaisen ihmisen kuoleman jälkeinen kohtalo olisi sellainen kuin kuvittelee/uskoo sen olevan, täytyisi olla aikan monenlaisia "taivaita".
Minusta realistisinta on vain elää tämä elämä niin "ihmisiksi" kuin mahdollista ja katsoa sitten mihin joutuu/pääsee ...ja olla pettymättä mikäli se taivas onkin toisenlainen mitä on opetettu tai millaiseksi sen on kuvitellut.
Ja kyllä aika realistista on ottaa osekin vaihtoehto huomioon, että kuoleman jälkeen ei ole enää yhtään mitään, jolloin on tietysti samantekevää millaiseksi kuolemanjälkeisen elämän on kuvitellut. - kenkri
Amaryllis * kirjoitti:
Tämä taivaaseen uskominen on aika jännä juttu. Tietysti elämästä tulee mielekkäämpää, kun kuvittelee kaiken vaivan päätteeksi saavansa mieleisensä palkinnon. Kokonaan toinen asia on se, mitä kuoleman jälkeen oikeasti tapahtuu...
Jos jokaisen ihmisen kuoleman jälkeinen kohtalo olisi sellainen kuin kuvittelee/uskoo sen olevan, täytyisi olla aikan monenlaisia "taivaita".
Minusta realistisinta on vain elää tämä elämä niin "ihmisiksi" kuin mahdollista ja katsoa sitten mihin joutuu/pääsee ...ja olla pettymättä mikäli se taivas onkin toisenlainen mitä on opetettu tai millaiseksi sen on kuvitellut.
Ja kyllä aika realistista on ottaa osekin vaihtoehto huomioon, että kuoleman jälkeen ei ole enää yhtään mitään, jolloin on tietysti samantekevää millaiseksi kuolemanjälkeisen elämän on kuvitellut."Tietysti elämästä tulee mielekkäämpää, kun kuvittelee kaiken vaivan päätteeksi saavansa mieleisensä palkinnon."
Omasta mielestäni jumalayhteydessä eläminen täällä maailmassa on se mielekkyyden antaja. Taivas on sitten bonusta, jos sinne pääsee.
"Jos jokaisen ihmisen kuoleman jälkeinen kohtalo olisi sellainen kuin kuvittelee/uskoo sen olevan, täytyisi olla aika monenlaisia "taivaita"."
Eiköhän sinne mahdu... - juutas.
Amaryllis * kirjoitti:
Tämä taivaaseen uskominen on aika jännä juttu. Tietysti elämästä tulee mielekkäämpää, kun kuvittelee kaiken vaivan päätteeksi saavansa mieleisensä palkinnon. Kokonaan toinen asia on se, mitä kuoleman jälkeen oikeasti tapahtuu...
Ja kyllä aika realistista on ottaa osekin vaihtoehto huomioon, että kuoleman jälkeen ei ole enää yhtään mitään, jolloin on tietysti samantekevää millaiseksi kuolemanjälkeisen elämän on kuvitellut."Ja kyllä aika realistista on ottaa osekin vaihtoehto huomioon, että kuoleman jälkeen ei ole enää yhtään mitään, jolloin on tietysti samantekevää millaiseksi kuolemanjälkeisen elämän on kuvitellut. "
- Aika realistiselta tuntuisi, että tila elämän jälkeen olisi samanlaista kuin ennen elämää. Toisin sanoen kuoleman jälkeen lienee samanlaista kuin ennen syntymää. Olemme siinä tilassa jo aiemmin olleet, ja luultavasti samaan tilaan palaamme. - lklklkl
häirikköuskis kirjoitti:
Jos itse saisin taivaani valita niin siellä olisi järvenranta ja kota ja sauna . Kuollut puolisoni siellä nokipannukahvia keittelisi ja sitten kunnon löylyihin ja uimaan . Ja kaikki meidän koiramme siellä häntää heiluttamassa .Entäs sinkun taivas? Tai eronnut, jonka rakas saunoo jonkun toisen kanssa. Kun ei ole tästä maailmasta mukaan vietynä kahvinkeittäjää tai remontti-Reiskaa, mitä taivaassa saa korvikkeeksi? Onko taivaassa kenties sinkkubaareja, joista vihdoin löytyisi se oma rakas?
Jossain ketjussa sanottiin, ettei taivaassa tunneta enää nykyisen kaltaisia tunteita kuten viha ja rakkaus. Hyvä niin, sillä muuten mukana seuraisi myös mustasukkaisuus ja katkeruus ja siinä olisi taas paratiisin loppu edessä.
- ...
menossa pelkkiä tyhmiä hihhuleita kuka sellaiseen hullujen huoneesen haluaisi IKUISUUDEKSI! Taivaassa ylistetään herraan seuraavat ... IKUISUUS! Siitä kiljunnasta menee päivä pilalle jo muutamassa minuutissa ja sitä vielä pitäisi kestää IKUISUUS!
- jo-o-s
Käsitän tärkeimmäksi asiaksi taivaassa Jumalan läsnäolon.
Raamattu kertoo Jeesuksen menneen valmistamaan meille sijaa. Kutsu on siis voimassa. Mutta mitä näemme? En usko, että sitä kuvata meidän sanoillamme ja käsitteillämme?
Taidan jättääkin vastaukset miettimättä. Jumalan läsnäolo on jotain nyt käsittämätöntä.Hei, tämä onkin mielenkiintoista pohdintaa: millainen olisi minun taivas?
Kyllä siellä olisivat minulle tärkeät ja rakkaat ihmiset.
Juuri yhteen viestiketjuun kirjoitin taivaasta, liitän sen tähän:
Mutta taivas on jotain ihan muuta. Siellä meidän loogiset järjestelmämme tuskin pätevät. Paavali kirjoittaa Jumalan salatusta viisaudesta ja tulee maininneeksi, että ”mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä ihminen ei ole voinut sydämessään aavistaa, minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat.”
Lue lisää täältä: http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Kor.2.html#o4
Luotan siis siihen, että Jumalan taivas on jotain ihan muuta.
Uskon, että taivas on elämää Jumalan läsnäolossa. Ja Jumala on rakkaus. Mitähän Jumalan kekseliäs rakkaus on meitä ihmisiä varten luonut? Jotain sellaista, jota emme pysty kuvittelemaan.
Olen samaa mieltä siitä, että elämä Jumalan läsnäolossa tässä maailmassa on mielekästä. Hyvin olennaista on siis se, että usko antaa rohkeuden elää - en siis ole kristitty ensisijaisesti siksi, että pääsisin taivaaseen. Toivottavasti usko antaa myös rohkeuden kuolla.
Kirkko kuulolla
Päivi Aikasalo, pappi Hämeenlinnastakuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei, tämä onkin mielenkiintoista pohdintaa: millainen olisi minun taivas?
Mutta taivas on jotain ihan muuta. Siellä meidän loogiset järjestelmämme tuskin pätevät. Paavali kirjoittaa Jumalan salatusta viisaudesta ja tulee maininneeksi, että ”mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä ihminen ei ole voinut sydämessään aavistaa, minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat.”
Uskon, että taivas on elämää Jumalan läsnäolossa. Ja Jumala on rakkaus. Mitähän Jumalan kekseliäs rakkaus on meitä ihmisiä varten luonut? Jotain sellaista, jota emme pysty kuvittelemaan.
Olen samaa mieltä siitä, että elämä Jumalan läsnäolossa tässä maailmassa on mielekästä. Hyvin olennaista on siis se, että usko antaa rohkeuden elää - en siis ole kristitty ensisijaisesti siksi, että pääsisin taivaaseen. Toivottavasti usko antaa myös rohkeuden kuolla.
Kirkko kuulolla
Päivi Aikasalo, pappi Hämeenlinnastavai onko se "monikamarinen" ?
Luulisi , että viimein on, kuten joululaulussa Oi jouluyö sanotaan "orjuus on poissa........ ja kansat kaikki noen ihan tarkasti ulkoa muista sanoitusta.- Kössönöm
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Kirkko kuulolla
Päivi Aikasalo, pappi Hämeenlinnastane sinulle rakkaat ihmiset eivät haluaisi viettää ikuisuutta kanssasi?
- Rami Bar-Amin
Kirkko kuulolla
Päivi Aikasalo, pappi Hämeenlinnasta"Uskon, että taivas on elämää Jumalan läsnäolossa. Ja Jumala on rakkaus. Mitähän Jumalan kekseliäs rakkaus on meitä ihmisiä varten luonut? Jotain sellaista, jota emme pysty kuvittelemaan."
Tuohan oli ihan kuin jostain Pikku Kakkosesta. "Katsotaas mitä Taika-Jim on tänne laatikkoon loihtinut! Olisiko siellä suklaavanukasta tai jotain lelujako sinne on ilmestynyt, mitä veikkaat Petteri? Otetaan tästä vähän taikapölyä ja ripotellaan sitä tuohon lootan päälle..."
Anteeksi vain materialistisuuteni, mutta kun aikuiset juttelevat tosissaan siitä, millaisen maailman jokin henkiolento on johonkin toiseen ulottuvuuteen näitä aikuisia varten luonut, tulee lähinnä epätodellinen fiilis että enkai minä nyt sentään *tällaisessa* maailmassa elä....
Mutta minähän edustankin vaan sitä porukkaa, joka on "teiniangstinen eikä osaa käydä dialogia". Joo, myönnetään. On lapsellista olla käymättä asiallista argumenttienvaihtoa aiheesta: "Mitä löytyykään mielikuvitusmaailmasta, jonne meidät tempaistaan sinä päivänä, kun hyvä ja paha käyvät viimeistä taisteluaan". - bella.norva
Kirkko kuulolla
Päivi Aikasalo, pappi Hämeenlinnastamikä ei millään tavalla ole realistinen. Anteeksi vaan, mutta tuntuu käsittämättömältä, että olet vuosikausia käynyt kouluja ja lopputuolos on tuollainen. En tarkoita pilkata, kunhan hämmästelen.
- bella.norva
Rami Bar-Amin kirjoitti:
"Uskon, että taivas on elämää Jumalan läsnäolossa. Ja Jumala on rakkaus. Mitähän Jumalan kekseliäs rakkaus on meitä ihmisiä varten luonut? Jotain sellaista, jota emme pysty kuvittelemaan."
Tuohan oli ihan kuin jostain Pikku Kakkosesta. "Katsotaas mitä Taika-Jim on tänne laatikkoon loihtinut! Olisiko siellä suklaavanukasta tai jotain lelujako sinne on ilmestynyt, mitä veikkaat Petteri? Otetaan tästä vähän taikapölyä ja ripotellaan sitä tuohon lootan päälle..."
Anteeksi vain materialistisuuteni, mutta kun aikuiset juttelevat tosissaan siitä, millaisen maailman jokin henkiolento on johonkin toiseen ulottuvuuteen näitä aikuisia varten luonut, tulee lähinnä epätodellinen fiilis että enkai minä nyt sentään *tällaisessa* maailmassa elä....
Mutta minähän edustankin vaan sitä porukkaa, joka on "teiniangstinen eikä osaa käydä dialogia". Joo, myönnetään. On lapsellista olla käymättä asiallista argumenttienvaihtoa aiheesta: "Mitä löytyykään mielikuvitusmaailmasta, jonne meidät tempaistaan sinä päivänä, kun hyvä ja paha käyvät viimeistä taisteluaan".Taika-Jim ja kumppanit. Siitähän uskonnoissa on kysymys.
- häirikköuskis
Rami Bar-Amin kirjoitti:
"Uskon, että taivas on elämää Jumalan läsnäolossa. Ja Jumala on rakkaus. Mitähän Jumalan kekseliäs rakkaus on meitä ihmisiä varten luonut? Jotain sellaista, jota emme pysty kuvittelemaan."
Mutta minähän edustankin vaan sitä porukkaa, joka on "teiniangstinen eikä osaa käydä dialogia". Joo, myönnetään. On lapsellista olla käymättä asiallista argumenttienvaihtoa aiheesta: "Mitä löytyykään mielikuvitusmaailmasta, jonne meidät tempaistaan sinä päivänä, kun hyvä ja paha käyvät viimeistä taisteluaan".vastata , ja hyviä taivasehdotuksia on monesta koneesta lähtenyt ketjuun , kiitos kaikista .
Ihan mielenkiinnolla luin ateistin ajatuksia taivaasta .... jonne meidät tempaistaan sinä päivänä , kun hyvä ja paha käyvät viimeistä taisteluaan ..
Tuo hyvän ja pahan taistelu , sitähän käymme joka päivä . Usein on valinta tehtävä pienimmän pahan aiheuttamisen kriteerillä.
Rami elät silmät auki tätä päivää . Tuo "teiniangsti" on jonkun homepääuskovaisen loukkaava nälväisy . Itse elää omaa angstiaan , mikä sitten pitää purkaa toisiin . Unohda sinä se .
Vielä jos jollakulla olisi taivasunelmia , niin mielenkiinnolla lukisin .
Myös siitä , voiko taivas olla joku paikka vai muu olotila . - häirikköuskis
bella.norva kirjoitti:
mikä ei millään tavalla ole realistinen. Anteeksi vaan, mutta tuntuu käsittämättömältä, että olet vuosikausia käynyt kouluja ja lopputuolos on tuollainen. En tarkoita pilkata, kunhan hämmästelen.
Erään rakastavan ihmisen unelma taivaasta
Ihmisen taivas on niiden sydämessä
joille hän oli rakas.
Hämmästeleminen on ok ja herättää monesti hyvää keskustelua . Myös käsityskyvylle tärkeä ominaisuus . Ja ihmettelyn taito.
Rauhaisaa joulunodotusta teille jokaiselle. - kenkri
epikuros kirjoitti:
vai onko se "monikamarinen" ?
Luulisi , että viimein on, kuten joululaulussa Oi jouluyö sanotaan "orjuus on poissa........ ja kansat kaikki noen ihan tarkasti ulkoa muista sanoitusta.Ilahdutit minua kovin epikuros! Tähtään myös ekumeeniseen taivaaseen. Toivottavasti jo täällä maanpäällisessä päästään yhteisen pöydän ääreen.
Aika harmaalta se näyttää tänään? :) Taitaa tulla lumisade. Millainen on helvetti? Sinnehän minä kuitenkin joudun teidän mielestä, enkä uurnalehtoon?
- häirikköuskis
ja te muutkin , miten virkistävää on , kun sananmukaisesti palautatte maan pinnalle noista taivashaikailuista . Olette tärkeitä sillä paikalla . Realismia ei pidä unohtaa.
Tuli mieleen , voisiko taivas alkaa jo täällä maan päällä esimerkiksi , jos pyrkisi joka päivä antamaan iloa jo(i)llekin ihmisille , auttamalla mutkapaikassa tai ihan vain omalla iloisella olemuksella ja vastaavasti surevan kanssa hetken kulkemalla .
Kysyit , millainen on helvetti . Minä jo jossain kirjoitin , että minulle helvetti olisi joutua fundamentalistiuskovaisten kanssa taivaaseen . Kuka sitä iankaikkisuutta kestäisi?? Eikä ne minuakaan sinne päästä koska en niiden mielestä ole OIKEA uskova , joten ollaan sitten samassa veneessä ja puhallellaan toistemme palohaavoja siellä alakerrassa . Miltä kuulostaa ??
- ex-kräsäläinen
Taivas on sellainen paikka missä on läpinäkyvä lattia ja sieltä saa katsella alas helvetissä olevien ikuista kärsimystä. Tämä tuottaa erityisen paljon hekumaa ja iloa taivaassa oleville.
Uskisten toivekuvitelmaa. Vai ajatteleeko kristitty perinteisen joulupöydän ääressa, että onkohan tämän porsaa/sian sielu taivaassa?
- häirikköuskis
sosiaalinen ja viisas eläin , ja sen geenit ovat lähellä ihmisen geenejä . MM porsaan sydän on siirretty ihmiselle , näin muistan jostain lukeneeni , vai oliko se jokin muu elin...
Näin ollen ja ajatellen muutamia uskontopalstoilla riehuvia uskiksia , jotka ovat ensimmäisinä mielestään taivaaseen menossa , niin hm hm .....
Miksikäs ei....
Rauhallista joulua !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881783
Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/90971- 56960
- 9925
Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html198878IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56869Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos58823Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.173769Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸41760Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.79756