Ensimmäistä kertaa ostin REX-TK72 fluorinapin ja vähän kaipaisin neuvoja ennen käyttöä. Kuinka paljon tuota hinkataan pohjaan ja kuinka voimakas hankaus korkilla tehdään? Lopuksi ilmeisesti vielä harjaus nailon harjalla?
Tarkoitus olisi saada sukset pysymään liukkaina 30km hiihdon ajan. Onko edes mahdollista saada luisto kestämään yhdistelmällä REX RCF vihreä -> REX Olympico sininen -> REX TK-72?
Fluorinapin käyttö
69
7493
Vastaukset
- -
Noinhan se Rexin ohje neuvoo tekemään. Nappia ei kannattane laittaa kuin vähäsen. Toisaalta keli ratkaisee hyvin pitkälti sen, kuinka kauan luisto säilyy hyvänä. Luistovoideltu pohja kuitenkin menettää parhaan luistonsa jo muutamien kilometrien jälkeen. Pitkän matkan hiihtäjän kannattaa tutustua siklaukseen, jonka hyöty nähdään etenkin loppumatkasta. Siklatun pohjan voi virittää sillä mainitulla napilla.
- Mikä seurakunta
Taas tulee vissiin lipsahduksena että silklattukin suksi viritetään voidenapilla ?
Mitä se älämölö on ettei kannata haaskata voiteisiin mitä siklaajat saarnaavat vai onko se joku uskonasia ? - Wasa-Loppet:
Mikä seurakunta kirjoitti:
Taas tulee vissiin lipsahduksena että silklattukin suksi viritetään voidenapilla ?
Mitä se älämölö on ettei kannata haaskata voiteisiin mitä siklaajat saarnaavat vai onko se joku uskonasia ?Jos olet noin tietämätön asioista niin keskity vain oleelliseen minkä ymmärrät.
- Wasa-Loppet:
Loppuun asti,eilisellä miesten kolmella kympillä Venäläisillä luisti suksi erittäin hyvin,ilman mitään yhdistelmää,täysi vitikeli ja pohja oli viritetty niinkuin uhmwpe pohja pitääkin.
- Tietämätöön
Kerro niin ilman mitä yhdistelmää ???
Mitenkä se uhmwpe pohja vitikelille pitääkin virittää kerro hyvä miäs ??? - -
Tietämätöön kirjoitti:
Kerro niin ilman mitä yhdistelmää ???
Mitenkä se uhmwpe pohja vitikelille pitääkin virittää kerro hyvä miäs ???Itse asiassa en ole koskaan kokeillut nappia, mutta sikliä sitäkin enemmän. Ei siis ole omakohtaista kokemusta "virittämisestä", mutta joku on ollut sitä mieltä, että nappia voi käyttää siklattuun pohjaan. Viittasin siihen nappiasiaan lähinnä siksi, ettei ketjun aloittaja ihan masennu tekemistään (turhista) investoinneista.
Olen itse testannut pakkaskeleillä siklattujen suksien liukkauden. Viidellä kympillä loppumatkasta sai alamäessä väistellä hitaampia ihan urakalla. - hiihtäjäkin
- kirjoitti:
Itse asiassa en ole koskaan kokeillut nappia, mutta sikliä sitäkin enemmän. Ei siis ole omakohtaista kokemusta "virittämisestä", mutta joku on ollut sitä mieltä, että nappia voi käyttää siklattuun pohjaan. Viittasin siihen nappiasiaan lähinnä siksi, ettei ketjun aloittaja ihan masennu tekemistään (turhista) investoinneista.
Olen itse testannut pakkaskeleillä siklattujen suksien liukkauden. Viidellä kympillä loppumatkasta sai alamäessä väistellä hitaampia ihan urakalla.siklauksen siklausta,siklatkaa hyvät ihmiset,mutta älkää höpiskö,että siklatulla suksella missään huippukilpailussa hiihdetään.Eikä tulla hiihtämäänkään.Siklattu suksi ei kertakaikkiaan luista ellei sitä voidella
normaalisti.Eikä sittenkään niin hyvin kuin kivihiottu ja voideltu. - linjoilla?
hiihtäjäkin kirjoitti:
siklauksen siklausta,siklatkaa hyvät ihmiset,mutta älkää höpiskö,että siklatulla suksella missään huippukilpailussa hiihdetään.Eikä tulla hiihtämäänkään.Siklattu suksi ei kertakaikkiaan luista ellei sitä voidella
normaalisti.Eikä sittenkään niin hyvin kuin kivihiottu ja voideltu.Täällä on joku siklaaja häirikkö linjalla, kun joka kysymykseen suoraan tai piilomainonnan tavoin kääntää asiaan tähän siklaukseen. Siis lähes kaikissa viestiketjuissa asia näin.
- Ruski Lisnjik Gazeta
hiihtäjäkin kirjoitti:
siklauksen siklausta,siklatkaa hyvät ihmiset,mutta älkää höpiskö,että siklatulla suksella missään huippukilpailussa hiihdetään.Eikä tulla hiihtämäänkään.Siklattu suksi ei kertakaikkiaan luista ellei sitä voidella
normaalisti.Eikä sittenkään niin hyvin kuin kivihiottu ja voideltu.Tietämättömyyden määrää,sinultakin kaiken vuosikymmenten aikana kokenut hiihdon parissa,kannattaa selvittää asioita ja ottaa harppaus nykyaikaan.
Jos pelkästään on ajatus ainoastaan täällä Suomessa mitä suksen luistoon tulee niin silloin tieto on kyllä niin vajaa kuin olla voi.
Hieno sana Globaalisaatio on astunut kuvaan myös tässä asiassa,ei voi olla paikallaan ja miettiä vuosikymmenten takaisia asioita joilla ei ole enää mitään tekemistä tässä päivässä;
Tässä esimerkki:
-Kivihionta tarvittaessa pohjan oikaisuun
-Tesässiklaus sille vaativalle kelille erilaisia siklejä käyttäen
-Vasta/myötäharjaus
-Kuviointi
-Vasta/myötäharjaus
Näin tehdään huipulla tuolla maailmalla,mutta ethän sitä tiedä koska seurantasi on vain valtiossa nimeltä Suomi joka on jälkijunan viimeisessä vaunussa.
Kaikella ystävyydellä. - Kylmää terästä
hiihtäjäkin kirjoitti:
normaalisti.Eikä sittenkään niin hyvin kuin kivihiottu ja voideltu.Kyllä se luistaa mukavasti, jos on siklattiu hyvin. Kaikella kunnioituksella, nimimerkki hiihtäjäkin, et kai edelleenkään ole päässyt kokeilemaan asianmukaisesti siklattuja suksia. Huippukisoista en tiedä, mutta eivät kai täällä ihan huiput kirjoittelekaan.
Lämpövoitelu vain pehmentää tai polttaa pohjat pilalle. Kivihioja jyrsi aikoinaan suksieni pohjat aallokoksi.
Mutta pitäähän jonkun tukea voideteollisuutta. - ??-
linjoilla? kirjoitti:
Täällä on joku siklaaja häirikkö linjalla, kun joka kysymykseen suoraan tai piilomainonnan tavoin kääntää asiaan tähän siklaukseen. Siis lähes kaikissa viestiketjuissa asia näin.
JOKAINE KIRJOTTAA MITÄ HALUAAPI
- hiihtäjäkin
Ruski Lisnjik Gazeta kirjoitti:
Tietämättömyyden määrää,sinultakin kaiken vuosikymmenten aikana kokenut hiihdon parissa,kannattaa selvittää asioita ja ottaa harppaus nykyaikaan.
Jos pelkästään on ajatus ainoastaan täällä Suomessa mitä suksen luistoon tulee niin silloin tieto on kyllä niin vajaa kuin olla voi.
Hieno sana Globaalisaatio on astunut kuvaan myös tässä asiassa,ei voi olla paikallaan ja miettiä vuosikymmenten takaisia asioita joilla ei ole enää mitään tekemistä tässä päivässä;
Tässä esimerkki:
-Kivihionta tarvittaessa pohjan oikaisuun
-Tesässiklaus sille vaativalle kelille erilaisia siklejä käyttäen
-Vasta/myötäharjaus
-Kuviointi
-Vasta/myötäharjaus
Näin tehdään huipulla tuolla maailmalla,mutta ethän sitä tiedä koska seurantasi on vain valtiossa nimeltä Suomi joka on jälkijunan viimeisessä vaunussa.
Kaikella ystävyydellä.Hyvä mies kerro tarkkaan missä kisoissa on tuolla menetelmälläsi hiihdetty huippukisoissa.Lisäksi mitkä maat
käyttävät sinun tekniikkaasi.Edelleen mennään kivihionta pohjustus useampi kerrosvoitelu ja pulveri pintaan
mc-kisoissa. - hiihtäjäkin
Kylmää terästä kirjoitti:
Kyllä se luistaa mukavasti, jos on siklattiu hyvin. Kaikella kunnioituksella, nimimerkki hiihtäjäkin, et kai edelleenkään ole päässyt kokeilemaan asianmukaisesti siklattuja suksia. Huippukisoista en tiedä, mutta eivät kai täällä ihan huiput kirjoittelekaan.
Lämpövoitelu vain pehmentää tai polttaa pohjat pilalle. Kivihioja jyrsi aikoinaan suksieni pohjat aallokoksi.
Mutta pitäähän jonkun tukea voideteollisuutta.Mummonvauhdissa siklaus erittäin hyvä ja puusukset vielä paremmat eli erikoiskilpa järviset.
- Sovjetski sajuuse::
hiihtäjäkin kirjoitti:
Hyvä mies kerro tarkkaan missä kisoissa on tuolla menetelmälläsi hiihdetty huippukisoissa.Lisäksi mitkä maat
käyttävät sinun tekniikkaasi.Edelleen mennään kivihionta pohjustus useampi kerrosvoitelu ja pulveri pintaan
mc-kisoissa.käyttämä menetelmä juuri tuo,on todettu hyväksi,hakkaa voitelun joillain keleillä täysin.
Suuret hiihtomaat ovat edelläkävijöitä,skandinavia ja itäblokin maat,mutta ei suomi.
Esimerkiksi Norja joka ohjeistaa suoraan miten homma hoidetaan,Venäjästä puhumattakaan.
Ranskan W-Cup oli hyvä esimerkki vitikelin luistosta jossa Venäläisillä se oli omaa luokkaansa.
Tietämättömyys luo tuskaa. - Valitsemaan
Sovjetski sajuuse:: kirjoitti:
käyttämä menetelmä juuri tuo,on todettu hyväksi,hakkaa voitelun joillain keleillä täysin.
Suuret hiihtomaat ovat edelläkävijöitä,skandinavia ja itäblokin maat,mutta ei suomi.
Esimerkiksi Norja joka ohjeistaa suoraan miten homma hoidetaan,Venäjästä puhumattakaan.
Ranskan W-Cup oli hyvä esimerkki vitikelin luistosta jossa Venäläisillä se oli omaa luokkaansa.
Tietämättömyys luo tuskaa.Kyllähän venäläiset joutuvat väkisinkin valkkaamaan vitikeliin hyvät parit jo luonnostaan , ei se tarvi liittyä mihikään sen erikoisempiin menetelmiin ?
Mutta jos kerran tiedät menetelmät tuo faktat esiin äläkä huhuile ?
Niin kun se entinen mies (ookko kuullu huhua pullosta, no tuo mullekin sitä huhua pullo ) ? - uiwduhihil
Valitsemaan kirjoitti:
Kyllähän venäläiset joutuvat väkisinkin valkkaamaan vitikeliin hyvät parit jo luonnostaan , ei se tarvi liittyä mihikään sen erikoisempiin menetelmiin ?
Mutta jos kerran tiedät menetelmät tuo faktat esiin äläkä huhuile ?
Niin kun se entinen mies (ookko kuullu huhua pullosta, no tuo mullekin sitä huhua pullo ) ?Edellisinä vuosina VPK tiesi kaikkien muiden paitsi suomen käyttävän hänen kestopito ja siklaus -puikotus-
resonanssi rautaa.,nyt on tullut toiset höpisemään samantyylisiä asioita,toivottavasti eivät rahasta samoin,kuten täällä on tullut ilmi. - Välineurheilija
Kyllä se luistaa mukavasti, jos on siklattiu hyvin. Kaikella kunnioituksella, nimimerkki hiihtäjäkin, et kai edelleenkään ole päässyt kokeilemaan asianmukaisesti siklattuja suksia. Huippukisoista en tiedä, mutta eivät kai täällä ihan huiput kirjoittelekaan.
Mutta pitäähän jonkun tukea voideteollisuutta.Ei ymmärrä mikä tässä siklauksen hyväksynnässä on niin vaikeata. Itsellä ei ole mitään kokemusta asiasta, mutta silti se tuntuu ihan järkeenkäypältä hommalta. Itse ostin juuri kaikki voiteluvälineet ja aloitin voitelun harjoittelun. Siihen löytyy kuitenkin enemmän tietoa ja apua.
Siklaus kiinnostaisi, mutta se pitäisi ensin paremmin "kaupallistaa". Ei käy pieneen mieleenkään ostaa siklisarjaa ja alkaa pohjia tuhoamaan. Pitäisi olla jotain kursseja tai vastaavia. - Kylmää terästä
Välineurheilija kirjoitti:
Ei ymmärrä mikä tässä siklauksen hyväksynnässä on niin vaikeata. Itsellä ei ole mitään kokemusta asiasta, mutta silti se tuntuu ihan järkeenkäypältä hommalta. Itse ostin juuri kaikki voiteluvälineet ja aloitin voitelun harjoittelun. Siihen löytyy kuitenkin enemmän tietoa ja apua.
Siklaus kiinnostaisi, mutta se pitäisi ensin paremmin "kaupallistaa". Ei käy pieneen mieleenkään ostaa siklisarjaa ja alkaa pohjia tuhoamaan. Pitäisi olla jotain kursseja tai vastaavia.Nimimerkki hiihtäjäkin murahtelee ihan periaatteesta. Tyyppi kyllä tietää paljon hiihdosta, mutta sattuu olemaan narisijatyyppi.
- hiihtäjäkin
Nimimerkki hiihtäjäkin murahtelee ihan periaatteesta. Tyyppi kyllä tietää paljon hiihdosta, mutta sattuu olemaan narisijatyyppi.
Minä narise vaan sanon rehellisesti miten asiat tunnen ja tiedän,tosiaan kokemusta on hiihdosta huipulla ja
myös voitelusta.Siklauksesta ei minun tartte olla samaa mieltä ,kuin muiden,koska olen sitä tehnyt ja testannut niin p....sti,että tuskin edes JTS on päässyt testeissä siihen.Ei vain vielä ole käynyt niin ,että siklattu suksi olisi päihittänyt huippuvoideltun.Siklejä on Kuzminia ,primatellia ,omia kehitelmiä,monenlaisia kuviointilaitteita ym,ym. ja voiteita tuhansia.Että silleen..,.. - hiihtäjäkin
hiihtäjäkin kirjoitti:
Minä narise vaan sanon rehellisesti miten asiat tunnen ja tiedän,tosiaan kokemusta on hiihdosta huipulla ja
myös voitelusta.Siklauksesta ei minun tartte olla samaa mieltä ,kuin muiden,koska olen sitä tehnyt ja testannut niin p....sti,että tuskin edes JTS on päässyt testeissä siihen.Ei vain vielä ole käynyt niin ,että siklattu suksi olisi päihittänyt huippuvoideltun.Siklejä on Kuzminia ,primatellia ,omia kehitelmiä,monenlaisia kuviointilaitteita ym,ym. ja voiteita tuhansia.Että silleen..,..Se,että välinekehittelyssä pitäisi nyt panostaa mono side yhdistelmään ja sauvan kahvaan,Sauvan kahva on peräisin kivikaudelta ja itse ole tehnyt omalle kädelle sopivan puusta ja ero on kuin yöllä ja päivällä tuohon
kivikautiseen kahvaan.Työnnöt lähtee 30% suuremmalla teholla olen mitannut ne mittarilla. - 18=?
hiihtäjäkin kirjoitti:
Se,että välinekehittelyssä pitäisi nyt panostaa mono side yhdistelmään ja sauvan kahvaan,Sauvan kahva on peräisin kivikaudelta ja itse ole tehnyt omalle kädelle sopivan puusta ja ero on kuin yöllä ja päivällä tuohon
kivikautiseen kahvaan.Työnnöt lähtee 30% suuremmalla teholla olen mitannut ne mittarilla.sitä Kuzminin kahvaa?
- jts-1,,
hiihtäjäkin kirjoitti:
myös voitelusta.Siklauksesta ei minun tartte olla samaa mieltä ,kuin muiden,koska olen sitä tehnyt ja testannut niin p....sti,että tuskin edes JTS on päässyt testeissä siihen.Ei vain vielä ole käynyt niin ,että siklattu suksi olisi päihittänyt huippuvoideltun.Siklejä on Kuzminia ,primatellia ,omia kehitelmiä,monenlaisia kuviointilaitteita ym,ym. ja voiteita tuhansia.Että silleen..,..Vaikka olisi kuorma-auto lastillinen siklejä,homma pitää osata tehdä OIKEIN.
Siklaus on vaikea toteuttaa jos tieto puuttuu varsinkin uhmwpe pohjamateriaalista,hyvähän se on kun jotkut pääsevät testeissään eteenpäin..itse en ole testannut vielä läheskään tarpeeksi näiden vuosien mittaan..kisällin asteella ollaan ja pääsy mestariksi on ehkä utopiaa mutta onneksi Mestareitakin on tälle saralle ilmaantunut.
Yksi asia ihmetyttää kun saat aina siklatun suksen jäämään kakkoseksi kun muualla se on toisin päin?
Luulisi että jossain kohtaa edes menisi siklatun hyväksi tuon hirviän testimäärän vuoksi..tuossa on ristiriita jos asia on todellisuudessa noin. - hiihtäjäkin
jts-1,, kirjoitti:
Vaikka olisi kuorma-auto lastillinen siklejä,homma pitää osata tehdä OIKEIN.
Siklaus on vaikea toteuttaa jos tieto puuttuu varsinkin uhmwpe pohjamateriaalista,hyvähän se on kun jotkut pääsevät testeissään eteenpäin..itse en ole testannut vielä läheskään tarpeeksi näiden vuosien mittaan..kisällin asteella ollaan ja pääsy mestariksi on ehkä utopiaa mutta onneksi Mestareitakin on tälle saralle ilmaantunut.
Yksi asia ihmetyttää kun saat aina siklatun suksen jäämään kakkoseksi kun muualla se on toisin päin?
Luulisi että jossain kohtaa edes menisi siklatun hyväksi tuon hirviän testimäärän vuoksi..tuossa on ristiriita jos asia on todellisuudessa noin.Ristiriitaa ,huippuvoideltu suksi on aina voittanut siklatun,tosin en ole siten testannu,että molemmilla olisin hiihtänyt 100km ja sitten olisi uudestaan ottanut luistotestin,siis samana päivänä.
- hiihtäjäkin
18=? kirjoitti:
sitä Kuzminin kahvaa?
Lähempänä oma kahva on vanhaa Swixin poikittaiskahvaa.Mutta siitäkin selvästi poikkeava,mutta hyvä .
- hiihtäjäkin
hiihtäjäkin kirjoitti:
Ristiriitaa ,huippuvoideltu suksi on aina voittanut siklatun,tosin en ole siten testannu,että molemmilla olisin hiihtänyt 100km ja sitten olisi uudestaan ottanut luistotestin,siis samana päivänä.
Äsken kävin siklaamassa yhdet fisukat meni aikaa n 2 tuntia.Että kyllä täällä tiedetään siklauksesta yhtä paljon kuin imatralla.Iltapäivällä käydään testaamassa josko -25 asteen pakkasessa menisi huippuvoidelluista ohitse?
- böndessön
hiihtäjäkin kirjoitti:
Äsken kävin siklaamassa yhdet fisukat meni aikaa n 2 tuntia.Että kyllä täällä tiedetään siklauksesta yhtä paljon kuin imatralla.Iltapäivällä käydään testaamassa josko -25 asteen pakkasessa menisi huippuvoidelluista ohitse?
olisi helpompi kun ottaisit sukset mukaan ja menisit sinne Imatralle JTS:n pajalle? Siellä voisitte vertailla siklauksianne ja suksienne luistoa ja sitten jäisi tuo juupas eipäs peli kokonaan pois. Eihän sitä tiedä kuinka hedelmällisen yhteistyön se poikisi kun kaksi kokenutta yhdistäisi voimansa sen sijaan että koettaa laulaa toisiaan suohon.
- -30%
hiihtäjäkin kirjoitti:
Se,että välinekehittelyssä pitäisi nyt panostaa mono side yhdistelmään ja sauvan kahvaan,Sauvan kahva on peräisin kivikaudelta ja itse ole tehnyt omalle kädelle sopivan puusta ja ero on kuin yöllä ja päivällä tuohon
kivikautiseen kahvaan.Työnnöt lähtee 30% suuremmalla teholla olen mitannut ne mittarilla.Nyt putosi uskottavuus 30 prosentilla. Miten olet tuon mitannut? Eihän niitä työntöjä kahvalla tehdä.
- hiihtäjäkin
-30% kirjoitti:
Nyt putosi uskottavuus 30 prosentilla. Miten olet tuon mitannut? Eihän niitä työntöjä kahvalla tehdä.
Kuntosalissani on laite,jolla työntöjen määrä esim 30min aikana ja työntöjen voima tallentuu tietokoneen muistiin.Tästä tietokone laskee paljonko suurempi tai penempi ko ajassa on koko teho ollut.Totta kai työnnössä on mukana paljon muutakin kuin kahvat.
- hiihtäjäkin
böndessön kirjoitti:
olisi helpompi kun ottaisit sukset mukaan ja menisit sinne Imatralle JTS:n pajalle? Siellä voisitte vertailla siklauksianne ja suksienne luistoa ja sitten jäisi tuo juupas eipäs peli kokonaan pois. Eihän sitä tiedä kuinka hedelmällisen yhteistyön se poikisi kun kaksi kokenutta yhdistäisi voimansa sen sijaan että koettaa laulaa toisiaan suohon.
Mielellään en siklauksen tulosta silmämääräisesti vertailisi ainoastaan sitä,miten siklattu suksi luistaa.
Voihan olla ,että JTS:N siklattu suksi on kiiltäövämpi,mutta sillä taas ei luiston kanssa ole mitään tekemistä.
Onhan esim pakkausteippikin kiiltävä ja myös lasi on kiiltävä,mutta luisto on mitä on.Hiljaisessa vauhdissa
kiiltävä luistaa siis mummonvauhdissa,jos siinäkään. - -30%
hiihtäjäkin kirjoitti:
Kuntosalissani on laite,jolla työntöjen määrä esim 30min aikana ja työntöjen voima tallentuu tietokoneen muistiin.Tästä tietokone laskee paljonko suurempi tai penempi ko ajassa on koko teho ollut.Totta kai työnnössä on mukana paljon muutakin kuin kahvat.
Jos saat tuotettua uudella kahvallasi 30 prosenttia suuremman työntövoiman, samalla energiankulutuksella, niin hiihdon nobel-palkinto on sinun.
- hiihtäjäkin
-30% kirjoitti:
Jos saat tuotettua uudella kahvallasi 30 prosenttia suuremman työntövoiman, samalla energiankulutuksella, niin hiihdon nobel-palkinto on sinun.
energiankulutukset on suunnilleen samat .Tietokone laskee senkin.Elikkä hyötysuhde paranee rajusti.
- böndessön
hiihtäjäkin kirjoitti:
Mielellään en siklauksen tulosta silmämääräisesti vertailisi ainoastaan sitä,miten siklattu suksi luistaa.
Voihan olla ,että JTS:N siklattu suksi on kiiltäövämpi,mutta sillä taas ei luiston kanssa ole mitään tekemistä.
Onhan esim pakkausteippikin kiiltävä ja myös lasi on kiiltävä,mutta luisto on mitä on.Hiljaisessa vauhdissa
kiiltävä luistaa siis mummonvauhdissa,jos siinäkään.JTS:n sydeemeissä mitenkään korosteta sitä pelkkää suksenpohjan sileyttä ja kiiltoa. Hän on tuollla omilla sivuillaan erityisesti painottanut tuon siklauksen ja pohjan kelinmukaisen kuvioinnin tärkeyttä.
- jts-1
hiihtäjäkin kirjoitti:
kiiltävä luistaa siis mummonvauhdissa,jos siinäkään.Mistä ole saanut käsityksen tuosta suksen pohjan kiiltävyydestä?..Nyt olet mennyt metsään totaalisesti..2007/2008 siitä saattoi olla puhetta ja sen hyvyydestä mutta se on kokonaan menneisyyttä joka suhteessa;
Pohjan täytyy olla SILEÄ JA SUORA..ei kiiltävä niinkuin peili;Kiiltävyys ja sileyskäsite on mennyt monella täysin sekaisin;Tänä päivänä teen sukseen siklauksen omalle kelilleen..ja SEN JÄLKEEN lopullinen luisto saadaan oikealla kuvioinnilla ja harjauksella..moni luulee että on kyse PELKÄSTÄ SIKLAUKSESTA mutta se ei pidä alkuunkaan paikkansa..siklaus on alkutoimenpide;Siklaus korvaa kivihionnan ja tehdään suurinpiirtein yhtä useasti kuin kivihionta..Suomeksi sanottuna tarpeen vaatiessa;
Niin..voiteita eli parkkuja ei tarvitse;Kun kuvaan astuu sitten ongelmakeli..harkintaan tulee SIKLATUN POHJAN PINNOITUS..lämpimillä keleillä..silloin toimitaan sen mukaan;
Toista kertaa en tätä selosta..tämä on minun työskentelymalli..jos sitä joku ei ymmärrä niin se on hänen päänvaivansa;
Poistun p1 foorumille..Hyvää joulua kaikille! - Psykoanalyysi:
hiihtäjäkin kirjoitti:
Ristiriitaa ,huippuvoideltu suksi on aina voittanut siklatun,tosin en ole siten testannu,että molemmilla olisin hiihtänyt 100km ja sitten olisi uudestaan ottanut luistotestin,siis samana päivänä.
On se joka ihmisessä ilmenee hätäänyneinä kirjoituksina,pelko siitä että joku toinen on parempi,pelko siitä että arvostus muiden silmissä hupenee pois,pelko myöntää että on väärässä,pelko vääristää omat ajatukset,pelko on selittelyä,lista olisi pitkä.
- kjnhlijopij
Psykoanalyysi: kirjoitti:
On se joka ihmisessä ilmenee hätäänyneinä kirjoituksina,pelko siitä että joku toinen on parempi,pelko siitä että arvostus muiden silmissä hupenee pois,pelko myöntää että on väärässä,pelko vääristää omat ajatukset,pelko on selittelyä,lista olisi pitkä.
Eräitten kanattanut pelätä viime talvena,kun eräs "voidemestari" vei rahat??Joku nimimerkki "hiihtäjäkin"tosin oli koko ajan skeptinen moiseen hölynpölyyn.
- venttiville
kjnhlijopij kirjoitti:
Eräitten kanattanut pelätä viime talvena,kun eräs "voidemestari" vei rahat??Joku nimimerkki "hiihtäjäkin"tosin oli koko ajan skeptinen moiseen hölynpölyyn.
siklausta ole mitenkään todistettu hölynpölyksi. Se on sitten kokonaan toinen asia jos jotkut ovat ahneuksissaan ja tyhmyyksissään menneet lainailemaan rahojaan johonkin epävarmaan projektiin jota on pyörittänyt joku esisiklari.Yhtä helposti rahansa menettää tyhmissä osakekaupoissa, tai köyhempi kansanosa markettien hedelmäpeleissä.
- Spele--
venttiville kirjoitti:
siklausta ole mitenkään todistettu hölynpölyksi. Se on sitten kokonaan toinen asia jos jotkut ovat ahneuksissaan ja tyhmyyksissään menneet lainailemaan rahojaan johonkin epävarmaan projektiin jota on pyörittänyt joku esisiklari.Yhtä helposti rahansa menettää tyhmissä osakekaupoissa, tai köyhempi kansanosa markettien hedelmäpeleissä.
On muistettava että tällä foorumilla liikkuu myös voidevalmistajien agitaattoreita jotka pelkäävät rahojensa puolesta,tyhmä kansa maksaa,jos vähäiselläkin järjellä ajattelee niin voidebisnes on suunnattu tyhmille jotka tuovat liikevaihdon.
Järkevä ja euroistaan kiinni pitävä ei tuollaiseen haksahda,onneksi.Parikkalan Suuri Pieni mies Pelle Peloton on huijari joita joskus ilmenee jopa urheilussa.
Siklaus ei ole huuhaata enenkuin toisin todistetaan,jos näin todistetaan myös väitöskirja menettää silloin arvonsa,moni ei taida ymmärtää mitä on väitöskirja,sitä ei saa jollei vastaväittelijällä ole faktatietoa kaataa väittelijän väittämää;
Minä olen sitä mieltä että tämä toiminta vain jatkuu tulevaisuudessa,muistan kun autoon tuli ABS jarrut niin moni oli sitä mieltä että täyttä humpuukia koko juttu,mites on tänä päivänä.
Yleensä asiasta ymmärtämättömät panevat hanttiin kaikesta,vaikka katujen aurauksesta. - -30%
hiihtäjäkin kirjoitti:
energiankulutukset on suunnilleen samat .Tietokone laskee senkin.Elikkä hyötysuhde paranee rajusti.
Tämä selvä. Kerrotko vielä, että paljonko esim. 10 kilometrillä aika putoaa tuon uuden sauvan kahvan ansiosta? Tietokone on tietokone, mutta kello kertoo tässäkin tapauksessa totuuden.
- hiihtäjäkin
-30% kirjoitti:
Tämä selvä. Kerrotko vielä, että paljonko esim. 10 kilometrillä aika putoaa tuon uuden sauvan kahvan ansiosta? Tietokone on tietokone, mutta kello kertoo tässäkin tapauksessa totuuden.
En ole vielä vertaillut käytännössä paljonko 10km aika putoaisi,uskon kyllä,että putoaa,koska työntötehot noin paljon parempia.
- Papparainen:
hiihtäjäkin kirjoitti:
En ole vielä vertaillut käytännössä paljonko 10km aika putoaisi,uskon kyllä,että putoaa,koska työntötehot noin paljon parempia.
Myös veteraanihiihtäjä 65 vuotta tuli täyteen,tehoja ei ole enää mihinkään oikean tuloksen antavaan testiin.
Se on nuorempien asia. - porkkanakeppi
hiihtäjäkin kirjoitti:
kivikautiseen kahvaan.Työnnöt lähtee 30% suuremmalla teholla olen mitannut ne mittarilla.että mistä se 30% tehonlisäys muka löytyy? Sitähän on aika ajoin tehty sauvoihin jos jonkinlaisia tukia peukalolle yms. enkä usko niistä olevan sen kummempaa apua kuin hihnoistakaan.
Luulisi että kun sitä sauvaa painetaan voimalla alaspäin että on aivan sama tuleeko tuki joka estää käden liikkumisen kahvalla alaspäin jostain erillisestä tuesta vai hihnasta. Eihän see hihnakaan, jos se on oikein käteen kiristetty, anna yhtään sen enempää peräksi kuin nuo erilliset tuetkaan. Mutta ainahan välinetehtailijoiden täytyy koettaa kehitellä jotain uutta millä saisi enemmän kassaansa kartutettua. Ei hiihto ole siinä sen kummempi poikkeus kuin muutkaan lajit. - hiihtäjäkin
porkkanakeppi kirjoitti:
että mistä se 30% tehonlisäys muka löytyy? Sitähän on aika ajoin tehty sauvoihin jos jonkinlaisia tukia peukalolle yms. enkä usko niistä olevan sen kummempaa apua kuin hihnoistakaan.
Luulisi että kun sitä sauvaa painetaan voimalla alaspäin että on aivan sama tuleeko tuki joka estää käden liikkumisen kahvalla alaspäin jostain erillisestä tuesta vai hihnasta. Eihän see hihnakaan, jos se on oikein käteen kiristetty, anna yhtään sen enempää peräksi kuin nuo erilliset tuetkaan. Mutta ainahan välinetehtailijoiden täytyy koettaa kehitellä jotain uutta millä saisi enemmän kassaansa kartutettua. Ei hiihto ole siinä sen kummempi poikkeus kuin muutkaan lajit.se käden asento?Kaivappa hihnalapiolla ojaa?Kyllä siinä kahva pitää olla?
- hiihtäjäkin
Papparainen: kirjoitti:
Myös veteraanihiihtäjä 65 vuotta tuli täyteen,tehoja ei ole enää mihinkään oikean tuloksen antavaan testiin.
Se on nuorempien asia.Ole läheskään samoja tehoja kuin nuorempana,mutta mukavampi hiihtää ,kun välineet on hyvät,myös erkonominen sauvan kahva.ja fischerin soft track.
- Kylmää terästä
hiihtäjäkin kirjoitti:
Ole läheskään samoja tehoja kuin nuorempana,mutta mukavampi hiihtää ,kun välineet on hyvät,myös erkonominen sauvan kahva.ja fischerin soft track.
Kokemuksesta on etua, ja kyllä sopivilla välineillä kelpaa mennä. Olisipa jatkossakin yhtä lumisia talvia. Ja kiva, kun ei enää tarvitse hääriä parafiinien kimpussa, kun on siklatut sukset. Kehitys menee eteenpäin...
- porkkanakeppi
hiihtäjäkin kirjoitti:
se käden asento?Kaivappa hihnalapiolla ojaa?Kyllä siinä kahva pitää olla?
oli kyllä melko kehno vertaus. Kyllähän siitä sauvan kahvasta pidetään jollain tavalla puristamalla kiinni oli siinä stten jonkinlaiset tuet hihnojen kanssa tai sitten pelkät hihnat. Eteenpäin päin vievä voimahan tulee sauvan alas ja taakse suuntautuvasta liikkeestä ja parhaan voiman tuoton takaamiseksi kämmen ei saa liikkua kahvassa ylös ja alas. Kyllä ne voimanlisäykset jota saavutetaan kahvaa johonkin suuntaan kääntämällä ovat varmasti jotain muuta kuin tuo esittämäsi 30%.
Tuon sinun testisi josta sait sen prosenttilukusi arvo on ainoastaan psykologinen ja sijaitsee korviesi välissä ja sen fakta arvo on yhtä suuri kuin tuuleen pieremisen. Jos siitä on sinulle jotain hyötyä niin hyvä on, mutta ei sitä minään tutkittuna ja todenpitävänä faktana kannata esiin heitellä.
Ainahan noihin sauvojen kahvoihin on koeteltu kehitellä jonkinlaista käppyrää sinne ja tänne. Varmasti niistä on jotain apua ollutkin, jos ei muuta niin ainakin sitä samaa pään sisäistä josta sinäkin olet päässyt nauttimaan. Mutta eipä niitä paljon taida näkyä tuolla MC:n palkintopallilla?
Jos nyt kuitenkin koet keksineesi jotain maata mullistavaa josta pystyt lyömään tosi faktat pöytään, niin hae ihmeessä sille jonkinlaista mallisuojaa ja lyö rahoiksi. Mutta koeta väistää ne karikot joihin se parikkalalainen siklari karahti, saaden velkojina peräänsä puoli kaakonkulmaa. - hiihtäjäkin
porkkanakeppi kirjoitti:
oli kyllä melko kehno vertaus. Kyllähän siitä sauvan kahvasta pidetään jollain tavalla puristamalla kiinni oli siinä stten jonkinlaiset tuet hihnojen kanssa tai sitten pelkät hihnat. Eteenpäin päin vievä voimahan tulee sauvan alas ja taakse suuntautuvasta liikkeestä ja parhaan voiman tuoton takaamiseksi kämmen ei saa liikkua kahvassa ylös ja alas. Kyllä ne voimanlisäykset jota saavutetaan kahvaa johonkin suuntaan kääntämällä ovat varmasti jotain muuta kuin tuo esittämäsi 30%.
Tuon sinun testisi josta sait sen prosenttilukusi arvo on ainoastaan psykologinen ja sijaitsee korviesi välissä ja sen fakta arvo on yhtä suuri kuin tuuleen pieremisen. Jos siitä on sinulle jotain hyötyä niin hyvä on, mutta ei sitä minään tutkittuna ja todenpitävänä faktana kannata esiin heitellä.
Ainahan noihin sauvojen kahvoihin on koeteltu kehitellä jonkinlaista käppyrää sinne ja tänne. Varmasti niistä on jotain apua ollutkin, jos ei muuta niin ainakin sitä samaa pään sisäistä josta sinäkin olet päässyt nauttimaan. Mutta eipä niitä paljon taida näkyä tuolla MC:n palkintopallilla?
Jos nyt kuitenkin koet keksineesi jotain maata mullistavaa josta pystyt lyömään tosi faktat pöytään, niin hae ihmeessä sille jonkinlaista mallisuojaa ja lyö rahoiksi. Mutta koeta väistää ne karikot joihin se parikkalalainen siklari karahti, saaden velkojina peräänsä puoli kaakonkulmaa.Elä vertaile minua Parikkalalaiseen,en ole täällä myymässä mitään,vaan sanon asioista oman kokemukseni mukaan,enkä ole rahan tarpeessa,joten muut saa myydä tuotteitaan,jopa siklarit.
Minusta on mukava hiihdellä välineillä,jotka toimivat.Aikoinaan vastustettiin jopa lasikuitusuksia,muistaakseni
Mäntyranta sai sellaiset testattavaksi,60 luvulla,mutta ei tykännyt niistä.Tuossa suksen side-mono yhdistelmässä olisi myös kehitettävää,se ei ole paras mahdollinen.
Hyviä hiihtokeliä ja kaikille,näin joulun aikana on monella aikaa sivakoida,vaikka sitten niillä 60 luvun vehkeillä. - Classic7
porkkanakeppi kirjoitti:
Jos nyt kuitenkin koet keksineesi jotain maata mullistavaa josta pystyt lyömään tosi faktat pöytään, niin hae ihmeessä sille jonkinlaista mallisuojaa ja lyö rahoiksi. Mutta koeta väistää ne karikot joihin se parikkalalainen siklari karahti, saaden velkojina peräänsä puoli kaakonkulmaa.Sauvan kahvasta ei pidetä puristamalla kiinni vaan työnnetään hihnan varassa ja tarkoitus on saada työntövoima pitkin sauvaputkea, jolloin voimaa ei huku sauvan taivuttamiseen.
Tuo tehon lisäys on mahdollinen, jos uusi kahva aikaansaa voiman suuntautumisen pitkin sauvaputkea.
World Cupin palkintopallilla on viime aikoina ollut aika paljon Swixin sauvoja. Varmaan ovat hyviä sauvoja, mutta isolla sponsorilla on varaa saada sauvansa parhaille hiihtäjille. - jts-1,,
Classic7 kirjoitti:
Sauvan kahvasta ei pidetä puristamalla kiinni vaan työnnetään hihnan varassa ja tarkoitus on saada työntövoima pitkin sauvaputkea, jolloin voimaa ei huku sauvan taivuttamiseen.
Tuo tehon lisäys on mahdollinen, jos uusi kahva aikaansaa voiman suuntautumisen pitkin sauvaputkea.
World Cupin palkintopallilla on viime aikoina ollut aika paljon Swixin sauvoja. Varmaan ovat hyviä sauvoja, mutta isolla sponsorilla on varaa saada sauvansa parhaille hiihtäjille.Sauvaputken suuntaisesti alustaan..sauvat kaarella hiihtäjä tuhlaa aikamoisen määrän energiaa hukkaan;
Sama on siinä kun sauva uppoaa tulitikkuaskin verran..tulee mieleen vanhanajan yksi/kaksipotkuinen tasatyöntö..se oli tyylittelyä monessa suhteessa;
Sauvat menivät erittäin taakse ja tempo oli hidas..ei sovellu ollenkaan tänäpäivänä jos kovaa halutaan mennä;Hihna on se joka ratkasee työnnön sekä sauvan jäykkyys..kahva on hyvä nykysauvoissa eikä tarvitse minkäänlaisia lerpukkeita yms.viritelmiä;Otetaan vaikka One Wayn ykkös-sauva..tai joku muu joka antaa periksi vaikka vähänkin..tässä kohtaa tulee jo valtava ero työnnön tehokkudessa;
Vanhasta ajasta jota moni niin haikailee on aforismi::Se joka elää vanhana menneisyydessä on lapsuus jäänyt elämättä::Kaikkea vanhaa yritetään tuputtaa ja oletetaan että se toimii nykyisessä kilpahiihdossa.. ei vaan pidä paikkaansa;
Ainut mikä toimii osin vanhalta pohjalta on kesäreenit..siellä on paljon hyviä juttuja vieläkin sovellettavissa nykyaikaan;Suksikalusto ja suorituspaikat ovat sellaisia joihin ei päde mikään menneisyyden trendi..jos joku toisin väittää niin saa väittää;
Nyt täytyy lopettaa ettei mene koko ilta piloille..hehe:: - hiihtäjäkin
jts-1,, kirjoitti:
Sauvaputken suuntaisesti alustaan..sauvat kaarella hiihtäjä tuhlaa aikamoisen määrän energiaa hukkaan;
Sama on siinä kun sauva uppoaa tulitikkuaskin verran..tulee mieleen vanhanajan yksi/kaksipotkuinen tasatyöntö..se oli tyylittelyä monessa suhteessa;
Sauvat menivät erittäin taakse ja tempo oli hidas..ei sovellu ollenkaan tänäpäivänä jos kovaa halutaan mennä;Hihna on se joka ratkasee työnnön sekä sauvan jäykkyys..kahva on hyvä nykysauvoissa eikä tarvitse minkäänlaisia lerpukkeita yms.viritelmiä;Otetaan vaikka One Wayn ykkös-sauva..tai joku muu joka antaa periksi vaikka vähänkin..tässä kohtaa tulee jo valtava ero työnnön tehokkudessa;
Vanhasta ajasta jota moni niin haikailee on aforismi::Se joka elää vanhana menneisyydessä on lapsuus jäänyt elämättä::Kaikkea vanhaa yritetään tuputtaa ja oletetaan että se toimii nykyisessä kilpahiihdossa.. ei vaan pidä paikkaansa;
Ainut mikä toimii osin vanhalta pohjalta on kesäreenit..siellä on paljon hyviä juttuja vieläkin sovellettavissa nykyaikaan;Suksikalusto ja suorituspaikat ovat sellaisia joihin ei päde mikään menneisyyden trendi..jos joku toisin väittää niin saa väittää;
Nyt täytyy lopettaa ettei mene koko ilta piloille..hehe::Fluorinapin käytöstähän piti puhua,TK72 herkistää suksea joka kelillä,pysyvyys riippuu lumen laadusta,jopa
30km mahdollinen.
Täytyypä lähteä taas viritetyillä sauvoilla lenkille,kyllä kaverit on ruvenna ihmettelleen,kun vanha äijä
työntää laduilla ohitse.Itselläni on tapana kaikissa tuotteissa,jotka tehtaalta tulee,tutkia voisko tehdä itse vähän paremmin,jopa auton moottorista.No menee jo asiasta pois.Ei saa olla uusavuton ja tyytyä valmiiseen. - hiihtäjäkin
Classic7 kirjoitti:
Sauvan kahvasta ei pidetä puristamalla kiinni vaan työnnetään hihnan varassa ja tarkoitus on saada työntövoima pitkin sauvaputkea, jolloin voimaa ei huku sauvan taivuttamiseen.
World Cupin palkintopallilla on viime aikoina ollut aika paljon Swixin sauvoja. Varmaan ovat hyviä sauvoja, mutta isolla sponsorilla on varaa saada sauvansa parhaille hiihtäjille.UUSI KAHVA on sellainen että työntö lähtee sauvan päästä pitkin sauvaputkea.
- Työntö ja veto:
hiihtäjäkin kirjoitti:
UUSI KAHVA on sellainen että työntö lähtee sauvan päästä pitkin sauvaputkea.
Työntö yleensä sauvan päästä.
- työntää..
Työntö ja veto: kirjoitti:
Työntö yleensä sauvan päästä.
hiihtelijä on uuden kahvan kehitellyt, vai molempiin, onko kahva perusmuodoltaan poikkikahva sauvan päässä, siis T-malli?
- porkkanakeppi
Classic7 kirjoitti:
World Cupin palkintopallilla on viime aikoina ollut aika paljon Swixin sauvoja. Varmaan ovat hyviä sauvoja, mutta isolla sponsorilla on varaa saada sauvansa parhaille hiihtäjille.tarkoittanutkaan että niitä sauvoja puristetaan rystyset valkoisina. Mutta en tiedä miksikä sitä otetta sitten kutsuttaisiin jossa sormet ovat sen sauvaputken ympärillä? Koska kyllähän siitä sauvasta täytyy jotenkin kiinni pitää muutenkin, sillä eihän sitä voi jättää niiden hihnojen varaan silloin kun ei ole työntövaihe.
- hihittelijä
jts-1,, kirjoitti:
Vaikka olisi kuorma-auto lastillinen siklejä,homma pitää osata tehdä OIKEIN.
Luulisi että jossain kohtaa edes menisi siklatun hyväksi tuon hirviän testimäärän vuoksi..tuossa on ristiriita jos asia on todellisuudessa noin.eikö olis kuitenkin helpompi vaan sulatella sitä parkkua sinne suksen pohjaan?
- Muuten ehkä...
hihittelijä kirjoitti:
eikö olis kuitenkin helpompi vaan sulatella sitä parkkua sinne suksen pohjaan?
Pohjat eivät kestä kovinkaan hyvin lämpöä.
- Roskis:
hihittelijä kirjoitti:
eikö olis kuitenkin helpompi vaan sulatella sitä parkkua sinne suksen pohjaan?
Kun ne sitten siklataan roskiin.
- hölö pölö....pööö
Muuten ehkä... kirjoitti:
Pohjat eivät kestä kovinkaan hyvin lämpöä.
Kestää normi lämpövoitelua ,Fisser ,Atomig ,Salomon.....ei ongelmia.
Madhuss en suosittele voitelurautaa ?
Silklaajien siklausta eli että leikataan pohjasta lastua en kuntolijalle suosittele ?
Kilpahiihtäjät sitä ei käytäkään !
Siklauksesta täällä paasaavat entiset menestymättömät uuden nuoruuden löytäneet uskonimmeiset - Allah akbar
hölö pölö....pööö kirjoitti:
Kestää normi lämpövoitelua ,Fisser ,Atomig ,Salomon.....ei ongelmia.
Madhuss en suosittele voitelurautaa ?
Silklaajien siklausta eli että leikataan pohjasta lastua en kuntolijalle suosittele ?
Kilpahiihtäjät sitä ei käytäkään !
Siklauksesta täällä paasaavat entiset menestymättömät uuden nuoruuden löytäneet uskonimmeisetEhdottomasti on parempi sulattaa pohjiin parafiinia, levittää se kuumalla raudalla, hönkäillä höyryjä keuhkoihin, antaa parafiinin jäähtyä ja sitten siklata se lattialle, josta parafiini lakaistaan roskikseen.
Jos jättää parafiinin siklaamatta, on pohja lyhyen hiihdon jälkeen harmaa tai keväällä jopa ruskea. - hihittelijä
Allah akbar kirjoitti:
Ehdottomasti on parempi sulattaa pohjiin parafiinia, levittää se kuumalla raudalla, hönkäillä höyryjä keuhkoihin, antaa parafiinin jäähtyä ja sitten siklata se lattialle, josta parafiini lakaistaan roskikseen.
Jos jättää parafiinin siklaamatta, on pohja lyhyen hiihdon jälkeen harmaa tai keväällä jopa ruskea.on se ainakin nopeampi ja helpompi tapa saada sukset luistaan kuin siklaus!!!
- -
hihittelijä kirjoitti:
on se ainakin nopeampi ja helpompi tapa saada sukset luistaan kuin siklaus!!!
Mutta miten ihmeessä parafiini voi luistaa roskiksessa? Tai miten pohjaan tarttunut lika voi edesauttaa luistoa? Koirankakka voi toki olla liukasta...
No ei se siklauskaan tee autuaaksi. Siklatut sukset on vain helpompi pitää puhtaana liasta, eikä tartte vaivata päätään voiteluilla. Pohjan käsittelyn merkitys on joka tapauksessa aika marginaalinen. Kilpahiihdossa sijoitukset ratkotaan sekunneissa, joten silloin se voi merkitä jotain. Myönnän, että vielä muutama vuosi sitten käytin runsaasti aikaa ja rahaa voiteluun, vaikka olen vain pökkelö kuntoilija.
Toki myönnän, että sopiva luisto on ihan ok. Oikeanlainen suksipari ja hiihtäjän kunto sekä tekniikka tuovat sen mukavan luiston.
Napin käytöstä on ohjeet ja videot lähes jokaisella voidemerkillä: Start, Swix, Holmenkol ja tietysti Rex. Eikö muka asia niistä selviä?
Kolmenkympin hiihdon luisto riippuu aika paljon kelistä. Kuluttavalla kelillä epäilen vahvasti, että ylläoleva koktail ei kestä loppuun saakka. Itse tekisin vähän toisin, mutta se onkin toinen juttu. - ex voitelija:-)
Tulee erittäin kalliiksi opettelu noilla aineilla,monella voitelijalla ei ole osaamista tai tietoa ollenkaan miten homma hoituu.
Testejä on suoritettava kymmenittäin jotta saadaan selville paras mahdollinen,edellyttäen suksen toimivuutta.
Voitelumalli otetaan huippuhiihdosta valmistajien ohjeen mukaan,ero on siinä että siellä voiteet on lähes ilmaisia ja liikevaihto saadaan tavallisilta hiihtäjiltä jotka tietämättömyyttään niitä pohjiin laittavat.
Käytetty voide löytyy ladulta ja roskakorista,tämä takaa voiteiden menekin.- hiihtomies
Erittäin naseva kirjoitus.
Sittenhän on meitä harrastelijahiihtäjiä (ja -voitelijoita), jotka luistovoitelemme suksemme noin 100 km:n välein. Keväällä, kun on karkeat ladut, useamminkin. Ja voide on aina Rexin sininen luistoparafiini. Ja aina on luisto riittänyt lenkin loppuun saakka. Välillä täytyy kyllä suihkauttaa pullosta pikaluistoa. - 37?
mutta miten saada se uusavuttomien päähän? Laiskalle on helpompaa tehdä niin kuin on tehnyt ennenkin. Ei tavallinen harrastaja testaa tai hae parasta mahdollista. Tavallinen harrastaja haluaa hiihtää mahdollisimman vaivattomasti, ellei sitten harrasta voitelua. Joka tapauksessa suksia pitää huoltaa, mutta ainakaan itse en siihen halua käyttää liikaa aikaa, joka on pois hiihtoajasta.
- -
37? kirjoitti:
mutta miten saada se uusavuttomien päähän? Laiskalle on helpompaa tehdä niin kuin on tehnyt ennenkin. Ei tavallinen harrastaja testaa tai hae parasta mahdollista. Tavallinen harrastaja haluaa hiihtää mahdollisimman vaivattomasti, ellei sitten harrasta voitelua. Joka tapauksessa suksia pitää huoltaa, mutta ainakaan itse en siihen halua käyttää liikaa aikaa, joka on pois hiihtoajasta.
Ei niitä kovin usein tarvitse huoltaa. Kunhan poistaa joskus likaa pohjista, ettei sinne ala tarttumaan havuja tai muuta roskaa, jotka tökkivät, ja perineisen suksiin riittää kun lisää sopivaa pitovoidetta. Jopa siklaamaton pohja on aika turha voidella, jos hiihtää silloin tällöin eikä hae maksimivauhtia. Tärkeämpi asia on, että sukset ovat sopivat käyttäjälleen.
- :-)
Höh ;-)
- tahvoeinari69
olipa tylsä ketju! en jaksanu etes lukea kaikkea, mutta napin käytöstä ei juurikaan ollu...
- eiluista1
tahvoeinari69 kirjoitti:
olipa tylsä ketju! en jaksanu etes lukea kaikkea, mutta napin käytöstä ei juurikaan ollu...
Fluorinapin käyttö on näillä keleillä aivan turhaa, sitä ei kannata käyttää näin kuivalla kelillä.
Käytä vaan sitä vihreää voidetta, sinininen varmaan kuluu pois. - ex voitelija::
eiluista1 kirjoitti:
Fluorinapin käyttö on näillä keleillä aivan turhaa, sitä ei kannata käyttää näin kuivalla kelillä.
Käytä vaan sitä vihreää voidetta, sinininen varmaan kuluu pois.Paras luisto saadaan tällä kelillä puhtaalla pohjalla ja oikealla kuviolla,vihreä parkku kuluu myös pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803