Digipiirturiko lahjomaton?

Ei ole

78

6567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kärykäy

      Entäpä miten selität poliisille kun ajoneuvo sanoo että olet ajanut sillä ja kortti sanoo että et ole ajanut?

      • kortti "rikki" tms

        Kylä perus pena keksii mitä ihmeellisempiä ja vakuuttavampia selityksiä. Iso karvaperserahtimauno ei jää sanattomaksi missään vaiheessa!


      • Just just

        Poliisi voi tietää mitä KHI-856:n piirturi sanoo, jos olet ajamassa TYF-204:aa?

        Niimpä...


      • vaihto kauppa
        Just just kirjoitti:

        Poliisi voi tietää mitä KHI-856:n piirturi sanoo, jos olet ajamassa TYF-204:aa?

        Niimpä...

        joku on vaihtanut kilvet! Hyvä kun antoi edes jotkut tilalle.


      • niih stana

        Saman virren kuin kiekolisissakin eli kun poliisi kyselee kun kiometrit eivät täsmää ni sanon et en mä mikään esimies ole, vitustako mä tiedän ketä näillä romuilla ajelee...


    • tallettaa

      kortin tiedot tietokonelle.

    • Kuljanteri

      Jotenkin tämänkaltaiset videot ja keskustelut/ohjeet siitä miten LAKIA KUSETETAAN laittaa kuljetusalan porukan moraalikäsitykset ihan omaan kastiinsa. Kun siellä rautamalmikasan ohjaamossa ollaan aina niin pirun hyviä ja kaikentietäviä eikä virheitä ammattikuljettaja koskaan tee niin silti tarvii nähdä hirveä vaiva siitä miten voi parhaiten rikkoa lakia!! Teollisuudessa tehtaat pysähtyy jos lakeja tietoisesti ja systemaattisesti rikotaan,kuljetusalalla tahti vain kiristyy kun löytyy uusi keino lain rikkomiseen!!! Eikö niitä töitä voi tehdä ihan reilusti lakia noudattamalla?? Eikö niitä taukoja voi pitää ihan jo oman mukavuudenkin vuoksi. Kai rahti-jampoillekin nälkä tulee?? Vai onko se läpitunti/urakka/kilometripalkka kustu jo niin alas ettei edes taukoja psyty pitämään?? Sorvarit ja kirvesmiehet venyttävät taukojaan molemmista päistä ja istuvat penkeillään ylimääräisiäkin taukoja pölliä vedellen mutta rahti-Reiskaa ei tauolla saa EDES PAKOTTAMALLA!!!!!! Kuljetus-foorumeilla kuljettajat itkevät että miksi heitä poliisin toimesta vainotaan!! Heh,miksiköhän?!! Oisko peiliinkatsomisen paikka??!½

      Miettikää hei ihan oikeasti että miksi kuljetuspuolen maine on sellainen kuin se on!! Onko moraali todella sitä luokkaa että suurin sankari on se joka parhaiten osaa lakia rikkoa!!! Lukekaan näitä tämänkin foorumin kirjoituksia ja miettikää miksi palaute rahtarien kiroiluille on sitä luokkaa kuin se on.

      • Digraiver

        Pitkästi yli 20 vuotta alalla ja huomannut että aina jostain näitä idiootteja pulpahtaa!
        Kärtsäisin heti tuollaisen toopen, joka myös vääristää teollaan kuljetusliikkeidenkin välistä kilpailua. (onnistuessaan)

        Mutta jäi videossa kertomatta että tuskin tiedot kortilta pyyhkiytyvät pois, vaan kaiffari sai ne vain esiin ja luettavaksi mikä ei varmaan vielä ole mitenkään ihmeellistä perusnörtillekkään?


      • kiki.

        Normaalissa työssä pidetään tauot kun tykätään pitää, kuljetusalalla määrätään koska pidetään.

        Ja esim minä ajan mielummin takaisin työpaikalle, ja lähden kotiin kuin odottelen tien posketta 45 minuttia.

        Eli kyse ei ole siitä, että ei haluttaisi pitää taukoja, vaan että koska ne pidetään, ja kuinka pitkät.

        Ja omaa mukavuutta on tosiaan pitää tauko esim grillillä tai ravintolassa, ei missään ysitien levähdyspaikalla keskellä yötä :)

        No tietty jotkut tykkää pelata tunteja, kuten esim minä alkuaikoina, ja illoin tuli välillä pidettyä semmosia 2-3 tunnin lakisääteisiä taukoja (jotka tosin näkyi kiekolla 45 minuttisia) mutta nykyjään ei ole enää intoa tehdä mitään kymmenien tuntien päivää.


    • mek.1981

      muuten kortti menee "täyteen" ja piirturi herjaa siitä. suositus on että tyhjätään noin 3 kk välein.

      Ajossa silti pitää olla muutamalta viikolta näyttää kuinka olet ajellut.

      • Otso-c

        Ennen automies teki töitä pitkin vuorokautta.Siinä sivussa sai autokin osan ajasta.Nykyisin piirturit valvoo,
        että työt tehdään ajallaan ja vapaa on muita harrastuksia varten.Siis ei rangaistuskone, vaan muistus työn
        teosta määrä aikana. Mitä tulee piirtureihin, ne ovat suunitelleet meitä VIISAMMAT ihmisyksilöt.
        Muistakaa että tarkka-valvoja löytää kyllä tiedot,haluessaan koko ajoneuvon historian.Itse olen käyttänyt
        piirturia kuusikymmenluvun puolivälistä alkaen,ja hyötynyt sen käytöstä.


      • Digiluu

        Kortti ei mene täyteen eikä ala "herjaamaan". Minun kortti menee vanhaksi 30.01.2011 ( 5 vuotta)
        kertaakaan en ole tyhjentänyt.
        Herjaamaan rupeaa jos jätät tauot pitämättä ! Kortin tyhjennys on yrityksen tuntikirjanpitoa varten
        joka myös filmissä tehtiin.


      • KUOMA KENKÄ
        Digiluu kirjoitti:

        Kortti ei mene täyteen eikä ala "herjaamaan". Minun kortti menee vanhaksi 30.01.2011 ( 5 vuotta)
        kertaakaan en ole tyhjentänyt.
        Herjaamaan rupeaa jos jätät tauot pitämättä ! Kortin tyhjennys on yrityksen tuntikirjanpitoa varten
        joka myös filmissä tehtiin.

        Joo näytti lukevan palkan maksuun kortin tiedot tuo aikaisempi video mikä oli tossa edellä. tiedot jäävät kuitenkin kortille ja sit kun muisti on täynnä tyhjenee loppu päästä sitä mukaan kun uutta tulee .HUOM 28 PÄIVÄÄ TARTTEE OLLA TALESSA VIRANOMAISIA VARTEN AJOT.PAKKO KOMMENTOIDA TOTA VIDEOO TARKOITUKSELLA ON HAETTU SENSAATIOTA TOSTA LUKU HOMMASTA SE ON NORMAALI TOIMENPIDE PALKANMAKSUA VARTEN.


      • ei ihan näinkään
        KUOMA KENKÄ kirjoitti:

        Joo näytti lukevan palkan maksuun kortin tiedot tuo aikaisempi video mikä oli tossa edellä. tiedot jäävät kuitenkin kortille ja sit kun muisti on täynnä tyhjenee loppu päästä sitä mukaan kun uutta tulee .HUOM 28 PÄIVÄÄ TARTTEE OLLA TALESSA VIRANOMAISIA VARTEN AJOT.PAKKO KOMMENTOIDA TOTA VIDEOO TARKOITUKSELLA ON HAETTU SENSAATIOTA TOSTA LUKU HOMMASTA SE ON NORMAALI TOIMENPIDE PALKANMAKSUA VARTEN.

        Eihän kortin tiedot vaikuta palkanmaksuun mitenkään, koska monet kuskit tekee muutakin kuin ajamista, ja siitä saa myös palkan...


        Ja tuo videon "hakkeroitu" ohjelma nimenomaan tyhjentää, ei kopioi :)


        Meillä on töissä muuten 2006 vuonna hankittu auto jossa on digipiirturi, koskaan ei ole kopioitu tietoja kortilta tai koneesta ;)

        Taitais munkin palkka pudota aikapaljon, jos se maksettaisiin piirturin tuntien mukaa


      • 20+1=22
        ei ihan näinkään kirjoitti:

        Eihän kortin tiedot vaikuta palkanmaksuun mitenkään, koska monet kuskit tekee muutakin kuin ajamista, ja siitä saa myös palkan...


        Ja tuo videon "hakkeroitu" ohjelma nimenomaan tyhjentää, ei kopioi :)


        Meillä on töissä muuten 2006 vuonna hankittu auto jossa on digipiirturi, koskaan ei ole kopioitu tietoja kortilta tai koneesta ;)

        Taitais munkin palkka pudota aikapaljon, jos se maksettaisiin piirturin tuntien mukaa

        Monessa firmassa palkka tulee piirturin mukaan niin tuohan on kuin pankkitilinsä resetointi. ja se kortin tietojen tallennus on työnantajan velvollisuus. ja sinä et näköjään ole autonkuljettaja vaan jokapaikanhöylä joka neuvoo ammattimiehiä piirturinkäytöstä. ja meillä töissä ei ole enää yhtään niin vanhaa rysää kuin 2006 hankittu. ja autonkuljettajan tunnit koostuu piirturin tunneista siis semmoisen joka on ihan oikeesti autonkuljettaja


      • Vanha Rysä
        20+1=22 kirjoitti:

        Monessa firmassa palkka tulee piirturin mukaan niin tuohan on kuin pankkitilinsä resetointi. ja se kortin tietojen tallennus on työnantajan velvollisuus. ja sinä et näköjään ole autonkuljettaja vaan jokapaikanhöylä joka neuvoo ammattimiehiä piirturinkäytöstä. ja meillä töissä ei ole enää yhtään niin vanhaa rysää kuin 2006 hankittu. ja autonkuljettajan tunnit koostuu piirturin tunneista siis semmoisen joka on ihan oikeesti autonkuljettaja

        Minä toimin nimikkeellä säiliöajoneuvoyhdistelmänkuljettajana ja mulle palkkaa maksetaan MYÖS silloin kun olen nk. päivystysluonteisessa työssä eli varallaolossa. Ei mulla silloin digikortti koneessa ole. Meillä on myös Econet "kulunvalvontalaite" joka laskee työtunnit minuutilleen. Tosin ei silloin kun auto on tallilla ja minä kotona "päivystämässä".

        Noi on hauskoja tuollaiset "henkselien paukuttelut" kun ==>> "ja meillä töissä ei ole enää yhtään niin vanhaa rysää kuin 2006 hankittu"


      • Juuri näin
        20+1=22 kirjoitti:

        Monessa firmassa palkka tulee piirturin mukaan niin tuohan on kuin pankkitilinsä resetointi. ja se kortin tietojen tallennus on työnantajan velvollisuus. ja sinä et näköjään ole autonkuljettaja vaan jokapaikanhöylä joka neuvoo ammattimiehiä piirturinkäytöstä. ja meillä töissä ei ole enää yhtään niin vanhaa rysää kuin 2006 hankittu. ja autonkuljettajan tunnit koostuu piirturin tunneista siis semmoisen joka on ihan oikeesti autonkuljettaja

        Että kun tullaan töihin, niin heti, heti ekana laitetaan piirturi koneeseen, ja sitten ne tavarat on valmiina siellä odottomassa, ja heti lähdetään, ja kun tullaan takas, auto tyhjäks ja parkkiin ja kortti pois.

        Kuten sanottu, jossain tuo voi onnistua, monessa paikkaa ei.

        Meillä palkka tulee siltä ajalta kun ollaan "kirjautuneena sisään" tonne kellokorttikoneeseen :)


      • yrittäkää edes
        Juuri näin kirjoitti:

        Että kun tullaan töihin, niin heti, heti ekana laitetaan piirturi koneeseen, ja sitten ne tavarat on valmiina siellä odottomassa, ja heti lähdetään, ja kun tullaan takas, auto tyhjäks ja parkkiin ja kortti pois.

        Kuten sanottu, jossain tuo voi onnistua, monessa paikkaa ei.

        Meillä palkka tulee siltä ajalta kun ollaan "kirjautuneena sisään" tonne kellokorttikoneeseen :)

        Eikös se piirturi ole se kellokorttikone ainakin volvon dynafleet toimii sillä tavalla eli heti kun tulet töihin niin kortti koneeseen niin olet sisään kirjautunut ja se laskee tunnit minuutilleen. ja kyllä reilu miljoona ajettu auto on jo vanha rysä sanoo rekisteriotteen omistaja-kohta mitä tahansa. Voipi ne tavarat lastata vaikka kortti on koneessa ei sitä mikään kiellä eikä estä ja lain mukaan se pitäisikkin olla siellä.
        Miksiköhän meitä valvotaan tuolla tienpäällä niin ahkerasti no siksi kun kaikki ei edes halua noudattaa lakia niin se kostautuu kaikille ja poliisit saivartelee miinuuteista koska ne luulee että kaikki on noita kyrpiä jotka tyhjentelee kortteja ajelee mangneetit lootassa tai ainakin suunittelevat tekevänsä niin eikö sitä voisi edes yrittää olla lainkuuliainen kansalainen joka pitää ne tauot suurinpiirtein oikein ei se niin vaikeaa ole kokeilkaa vaikka


      • Gaanjan kätyri
        yrittäkää edes kirjoitti:

        Eikös se piirturi ole se kellokorttikone ainakin volvon dynafleet toimii sillä tavalla eli heti kun tulet töihin niin kortti koneeseen niin olet sisään kirjautunut ja se laskee tunnit minuutilleen. ja kyllä reilu miljoona ajettu auto on jo vanha rysä sanoo rekisteriotteen omistaja-kohta mitä tahansa. Voipi ne tavarat lastata vaikka kortti on koneessa ei sitä mikään kiellä eikä estä ja lain mukaan se pitäisikkin olla siellä.
        Miksiköhän meitä valvotaan tuolla tienpäällä niin ahkerasti no siksi kun kaikki ei edes halua noudattaa lakia niin se kostautuu kaikille ja poliisit saivartelee miinuuteista koska ne luulee että kaikki on noita kyrpiä jotka tyhjentelee kortteja ajelee mangneetit lootassa tai ainakin suunittelevat tekevänsä niin eikö sitä voisi edes yrittää olla lainkuuliainen kansalainen joka pitää ne tauot suurinpiirtein oikein ei se niin vaikeaa ole kokeilkaa vaikka

        Miten ajetut kilometrit vaikuttavat ajoneuvon ikään??? Jos vaikka neljä vuotta sitten käyttöönotetulla autolla on ajettu miljoona kilometriä ei se siitä vanhaa autoa tee. Tuolla logiikalla 250000km ajettu 1972-mallinen Corolla joka tuttavallani on on siis mielestäsi UUSI!!?? Suomalaisen autokannan keski-ikä on yli kymmenen vuotta. Siitä vanhemmat autot voidaan katsoa jo vanhoiksi. Ihan niinkuin sinunkin Sierrasi!!! Ja ilmeisesti sinäkin olet niin vanha rysä että kouluaikoinasi sinulle ei ole kirjoitustaitoa edes opetettu vai eikö sitä ollut silloin edes keksitty??!!


      • Digraiver
        KUOMA KENKÄ kirjoitti:

        Joo näytti lukevan palkan maksuun kortin tiedot tuo aikaisempi video mikä oli tossa edellä. tiedot jäävät kuitenkin kortille ja sit kun muisti on täynnä tyhjenee loppu päästä sitä mukaan kun uutta tulee .HUOM 28 PÄIVÄÄ TARTTEE OLLA TALESSA VIRANOMAISIA VARTEN AJOT.PAKKO KOMMENTOIDA TOTA VIDEOO TARKOITUKSELLA ON HAETTU SENSAATIOTA TOSTA LUKU HOMMASTA SE ON NORMAALI TOIMENPIDE PALKANMAKSUA VARTEN.

        Ei noita tietoja niin vaan poisteta,kyllä ne lukea voi. Itsekkin siirsin äskettäin 3 viikon tiedot työnantajan toimipisteessä purkulaittella. Meidän firmassa vain työsuojelutarkastajaa varten,jos sattuu piipahtaan.


    • trukkari

      eikös tässsä tapatunut vaan just tää korttitietojen talteen otto,jotka voidaan sitten tarvittaessa kysyttäessä viranomaisille?kortti ehkä tyhjenee mut ietokoneen muististahan ajo ja lepoajat sitten löytyy?
      niin että kuka tässä puijasi ja ketä

      • ällistyttävää

        Kun poliisi pyytää näyttämään kiekot ja kortin, niin kortilla ei näy ajoa ollenkaan.

        Ei mikään luonnoton tilanne, mullakin on ollut todella, todella usein niin etten ole kuukauteen ajanut digipiirtuilla olevaa autoa.

        Ja tuolla ohjelmallahan ei tallenneta mitään mihinkään :)

        Ja edelleen, digipiirturi ei määrää tuleeko sakkoa tai ei, tai onko tapahtunut rikkomus.

        Esim ajoaika voi helpolla ylittyä piirturissa, koska se laskee alle 2 min pysähdykset ajoksi, ja samaten jos auto liikkuu tauon aikana joitakin metrejä, niin lain mukaan se on edelleen tauko.

        Eli poliisi, viimekädessä oikeis päättää rengaistukset, ei piirturi.

        Eli tauko ei mene hukkaan vaikka ajaisikin auton satamasta lautalle tms.


      • ngftgrww
        ällistyttävää kirjoitti:

        Kun poliisi pyytää näyttämään kiekot ja kortin, niin kortilla ei näy ajoa ollenkaan.

        Ei mikään luonnoton tilanne, mullakin on ollut todella, todella usein niin etten ole kuukauteen ajanut digipiirtuilla olevaa autoa.

        Ja tuolla ohjelmallahan ei tallenneta mitään mihinkään :)

        Ja edelleen, digipiirturi ei määrää tuleeko sakkoa tai ei, tai onko tapahtunut rikkomus.

        Esim ajoaika voi helpolla ylittyä piirturissa, koska se laskee alle 2 min pysähdykset ajoksi, ja samaten jos auto liikkuu tauon aikana joitakin metrejä, niin lain mukaan se on edelleen tauko.

        Eli poliisi, viimekädessä oikeis päättää rengaistukset, ei piirturi.

        Eli tauko ei mene hukkaan vaikka ajaisikin auton satamasta lautalle tms.

        JOO mut satamassa out asento laitettava piirturiin päsee pinemillä selittelyllä.


      • gvfrbeabea
        ällistyttävää kirjoitti:

        Kun poliisi pyytää näyttämään kiekot ja kortin, niin kortilla ei näy ajoa ollenkaan.

        Ei mikään luonnoton tilanne, mullakin on ollut todella, todella usein niin etten ole kuukauteen ajanut digipiirtuilla olevaa autoa.

        Ja tuolla ohjelmallahan ei tallenneta mitään mihinkään :)

        Ja edelleen, digipiirturi ei määrää tuleeko sakkoa tai ei, tai onko tapahtunut rikkomus.

        Esim ajoaika voi helpolla ylittyä piirturissa, koska se laskee alle 2 min pysähdykset ajoksi, ja samaten jos auto liikkuu tauon aikana joitakin metrejä, niin lain mukaan se on edelleen tauko.

        Eli poliisi, viimekädessä oikeis päättää rengaistukset, ei piirturi.

        Eli tauko ei mene hukkaan vaikka ajaisikin auton satamasta lautalle tms.

        Edelleen kun poliisi vertaa auton tietoja ja kortin tietoja niin sieltä selviää että sinä olet ajanut autoa mutta tiedot ei ole kortilla ja elkää väittäkö että teillä on kuukauden joka päivälle oma auto. Kuinka moni teistä on ollut oikeesti ratsiassa jos te ette tiedä mitä siellä tapahtuu.


      • Kerro toki...
        gvfrbeabea kirjoitti:

        Edelleen kun poliisi vertaa auton tietoja ja kortin tietoja niin sieltä selviää että sinä olet ajanut autoa mutta tiedot ei ole kortilla ja elkää väittäkö että teillä on kuukauden joka päivälle oma auto. Kuinka moni teistä on ollut oikeesti ratsiassa jos te ette tiedä mitä siellä tapahtuu.

        Jos ajan esim autoa Å jossa on paperikiekoilla toimiva piirturi, ja kortti katsotaan niin miten ne näkee piirturin tiedot? ei mitenkään, koska piirturi on parhaimmillaan satojen kilometrien päässä.

        Entäs jos ajan autoa Q jossa on myös digipiirturi, niin miten poliisi voi tietää että olen ajanut autoa W jonka tiedot olen pyyhkinyt, saati nähdä auton W tietoja....

        Ehkä SULLA on aina vakioauto, jossa on oma nimirekkari tuulilasissa, ja välillä otan sen ihan kotipihaan asti, mutta ei kaikilla, ei todellakaan.

        Eikä tartte olla kuukauden jokaisella päivälle eri autoa, välillä voi olla monen kukauden tauko, ettei tule ajettua autoa jossa on digipiirturi.

        Eli kerro missä kohta ajää kiinni.....


      • Criminal Minds
        Kerro toki... kirjoitti:

        Jos ajan esim autoa Å jossa on paperikiekoilla toimiva piirturi, ja kortti katsotaan niin miten ne näkee piirturin tiedot? ei mitenkään, koska piirturi on parhaimmillaan satojen kilometrien päässä.

        Entäs jos ajan autoa Q jossa on myös digipiirturi, niin miten poliisi voi tietää että olen ajanut autoa W jonka tiedot olen pyyhkinyt, saati nähdä auton W tietoja....

        Ehkä SULLA on aina vakioauto, jossa on oma nimirekkari tuulilasissa, ja välillä otan sen ihan kotipihaan asti, mutta ei kaikilla, ei todellakaan.

        Eikä tartte olla kuukauden jokaisella päivälle eri autoa, välillä voi olla monen kukauden tauko, ettei tule ajettua autoa jossa on digipiirturi.

        Eli kerro missä kohta ajää kiinni.....

        Jokaisen auton kilometrit jää talteen kilometrimittariin. Jos tapahtuu jotain todella vakavaa kuten kuolonkolari niin auton aikaisemmat ajot selvitetään tarkasti hyvinkin pitkältä ajalta. Tämä eteenkin silloin JOS on epäilys ajo-ja työaikarikkomuksista. Jos auton mittarissa on kilometrejä joiden tekijästä/tekijöistä ole tietoa piirturien muodossa on kyseessä kuljetusliikkeen kannalta jokseenkin kiusallinen tilanne. Vaikka omasta kolaristani on jo aikaa muistan hyvin miten kaikki ajokkini liikkeet selvitettiin monen kuukauden ajalta ennen kolaria. Onneksi mitään epäselvää ei ollut. On siis aivan turha kuvitella että pääsee nk. kuiville vaikka niiden kiekkojen/piirturien kanssa kikkailee jos jotain ikävää tapahtuu. Kun auto liikkuu se ei tee sitä itsestään. Jos ajetuille kilometreille ei löydy kuljettajaa se/ne haetaan selville aivan varmaan. Tuskin kukaan liikennöitsijäkään ottaa omille syilleen ihmishengen vaatineen kolarin tapahtumat sillä hän varmasti tietää kuka autoa on ajanut vaikka kuljettaja sen haluaisikin pimittää jostain syystä.

        On se muuten kummaa miksi kuljetusalaa vaivaa tässäkin ketjussa havaittavissa oleva suuri halu saada rikkoa lakia!! Joku peräänkuulutti autoalan moraalia ja asennetta. Ja ei voi kun ihmetellä miten outo halu ja vimma on saada tehdä työnsä lain vastaisesti! Rahti-Reiskat ovat olevinaan niin äijää ja suoraselkäisiä,rehellisiä duunareita mutta taka-alalla kokoajan tehdään "työtä" sen eteen että miten vaan parhaiten saataisiin lakia rikkoa. MIKSEI NIITÄ TÖITÄ VOI TEHDÄ IHAN REHELLISESTI JA LAKIA NOUDATTAEN??????? Ja vastaukseksi ei kelpaa mikään ettei hommia pysty tekemään lain rajoissa. Paskapuhetta. Ajot voi aina järjestää niin ettei niitä kiekkoja tarvitse hävittää ja digipiirturia hämätä hämärillä kikkailuilla jos vain halua riittää. Jos logistiikkaketju ei toimi voi ja kannattaa aina vaihtaa kuljetuksista vastaavat henkilöt pätevimpiin ja suuret kuljetuksia tilaavat yhtiötkin saadaan järjestämään olosuhteet niin ettei kuljettajien tarvitse pelko perseessä ajaa. LOPETTAKAA se rahtihintojen polkeminen alle kannatusrajan niin voitte hommata tarpeeksi kuljettajia/autoja jotta tavara saadaan liikkumaan laillisesti ja turvallisemmin. Ei tarvitsisi ihan niin usein lukea lehdistä ja kuunnella radiosta liikennetiedotteita onnettomuuksista joissa mukana raskas ajoneuvo. Jos palkka on niin huono ettei kunnon tiliä voi tehdä rikollisen suurilla tuntimäärillä on silloin vikaa jossain muualla kuin lakipykälissä!!


      • Gaanjan Gardaani
        ngftgrww kirjoitti:

        JOO mut satamassa out asento laitettava piirturiin päsee pinemillä selittelyllä.

        Mikä on out-asento? Mulla piirturissa sellaista ei kyllä ole. On vain ajo-/lepo-/purku/lastaus-ja muutyö-asetukset!!


      • kiki.
        Gaanjan Gardaani kirjoitti:

        Mikä on out-asento? Mulla piirturissa sellaista ei kyllä ole. On vain ajo-/lepo-/purku/lastaus-ja muutyö-asetukset!!

        Valikosta löyty, varmaan kohdasta syöttö -> ajoneuvo ja sieltä jotain.

        Kiekkopiirtureissahan ei tuollaista ole tietenkään...


      • No miten ihmeessä
        Criminal Minds kirjoitti:

        Jokaisen auton kilometrit jää talteen kilometrimittariin. Jos tapahtuu jotain todella vakavaa kuten kuolonkolari niin auton aikaisemmat ajot selvitetään tarkasti hyvinkin pitkältä ajalta. Tämä eteenkin silloin JOS on epäilys ajo-ja työaikarikkomuksista. Jos auton mittarissa on kilometrejä joiden tekijästä/tekijöistä ole tietoa piirturien muodossa on kyseessä kuljetusliikkeen kannalta jokseenkin kiusallinen tilanne. Vaikka omasta kolaristani on jo aikaa muistan hyvin miten kaikki ajokkini liikkeet selvitettiin monen kuukauden ajalta ennen kolaria. Onneksi mitään epäselvää ei ollut. On siis aivan turha kuvitella että pääsee nk. kuiville vaikka niiden kiekkojen/piirturien kanssa kikkailee jos jotain ikävää tapahtuu. Kun auto liikkuu se ei tee sitä itsestään. Jos ajetuille kilometreille ei löydy kuljettajaa se/ne haetaan selville aivan varmaan. Tuskin kukaan liikennöitsijäkään ottaa omille syilleen ihmishengen vaatineen kolarin tapahtumat sillä hän varmasti tietää kuka autoa on ajanut vaikka kuljettaja sen haluaisikin pimittää jostain syystä.

        On se muuten kummaa miksi kuljetusalaa vaivaa tässäkin ketjussa havaittavissa oleva suuri halu saada rikkoa lakia!! Joku peräänkuulutti autoalan moraalia ja asennetta. Ja ei voi kun ihmetellä miten outo halu ja vimma on saada tehdä työnsä lain vastaisesti! Rahti-Reiskat ovat olevinaan niin äijää ja suoraselkäisiä,rehellisiä duunareita mutta taka-alalla kokoajan tehdään "työtä" sen eteen että miten vaan parhaiten saataisiin lakia rikkoa. MIKSEI NIITÄ TÖITÄ VOI TEHDÄ IHAN REHELLISESTI JA LAKIA NOUDATTAEN??????? Ja vastaukseksi ei kelpaa mikään ettei hommia pysty tekemään lain rajoissa. Paskapuhetta. Ajot voi aina järjestää niin ettei niitä kiekkoja tarvitse hävittää ja digipiirturia hämätä hämärillä kikkailuilla jos vain halua riittää. Jos logistiikkaketju ei toimi voi ja kannattaa aina vaihtaa kuljetuksista vastaavat henkilöt pätevimpiin ja suuret kuljetuksia tilaavat yhtiötkin saadaan järjestämään olosuhteet niin ettei kuljettajien tarvitse pelko perseessä ajaa. LOPETTAKAA se rahtihintojen polkeminen alle kannatusrajan niin voitte hommata tarpeeksi kuljettajia/autoja jotta tavara saadaan liikkumaan laillisesti ja turvallisemmin. Ei tarvitsisi ihan niin usein lukea lehdistä ja kuunnella radiosta liikennetiedotteita onnettomuuksista joissa mukana raskas ajoneuvo. Jos palkka on niin huono ettei kunnon tiliä voi tehdä rikollisen suurilla tuntimäärillä on silloin vikaa jossain muualla kuin lakipykälissä!!

        Jos olen ajanut esim viime viikolla autoa WER-456 ja olen ylittänyt ajoajan puolella tunnilla, ja tämän viikon olen ajanut autolla TYU-983 ja kortti on nollattu viikonloppuna, niin jos joudun ratsiaan TYU-983:lla niin miten ihmeessä poliisit voisi tietää ylitykseni WER-456:lla, vaikka se WER:in muistissa olisikin....

        Entäs jos on tilanne, että eräs kuljettaja pitää piirturia aina tunnin jäljessä, ja tauon tullen ptiää sen 5 min kaffepaussin ja laittaa piirturin oikeaan aikaan, missäs kohtaa tässä jää kiinni, siis tämä kiekkopiirturilla, digipiirtuin aikaahan ei voikaan ilman korjaamokorttia säätä yli minuttia viikossa :)

        Ja kohta alat varmaan luennoimaan rahtikirjoista, turvakameroista, kulkuavaimista yms jolla saadaan auton liikkeet selville, no ei ne ratsiassa semmosia kato.

        Ainiin, eräälle firmalle tuli viime kesänä poliisilta lappu jossa kysyttiin kuka oli ajanut Sprinnterillä 85km/h 60km/h alueella maskussa, no kuljetusvastaava ilmoitti "en tiedä, selvittäkää itse"

        Ei ole muuten vieläkään tullut sakkoa kuljettajalle, kummaa :)


      • sadeeedwqe
        No miten ihmeessä kirjoitti:

        Jos olen ajanut esim viime viikolla autoa WER-456 ja olen ylittänyt ajoajan puolella tunnilla, ja tämän viikon olen ajanut autolla TYU-983 ja kortti on nollattu viikonloppuna, niin jos joudun ratsiaan TYU-983:lla niin miten ihmeessä poliisit voisi tietää ylitykseni WER-456:lla, vaikka se WER:in muistissa olisikin....

        Entäs jos on tilanne, että eräs kuljettaja pitää piirturia aina tunnin jäljessä, ja tauon tullen ptiää sen 5 min kaffepaussin ja laittaa piirturin oikeaan aikaan, missäs kohtaa tässä jää kiinni, siis tämä kiekkopiirturilla, digipiirtuin aikaahan ei voikaan ilman korjaamokorttia säätä yli minuttia viikossa :)

        Ja kohta alat varmaan luennoimaan rahtikirjoista, turvakameroista, kulkuavaimista yms jolla saadaan auton liikkeet selville, no ei ne ratsiassa semmosia kato.

        Ainiin, eräälle firmalle tuli viime kesänä poliisilta lappu jossa kysyttiin kuka oli ajanut Sprinnterillä 85km/h 60km/h alueella maskussa, no kuljetusvastaava ilmoitti "en tiedä, selvittäkää itse"

        Ei ole muuten vieläkään tullut sakkoa kuljettajalle, kummaa :)

        Mutta jos sinä ajat sitten seuraavalla viikolla WER-456 ja joudut ratsiaan niin kyllä se poliisi huomaa että kusetettu on. Ne tiedot jää sinne piirturii pitemmäksi aikaa kun se 28 päivää eli poliisi näkee vaikka vuoden tiedot autosta jo auton piirturia ei ole tallennettu ja tyhjennetty ja jos ne huomaa vilppiä puolen vuoden jälkeen niin varmasti saat työsuojelutrkastajat firmaan ja ne miehet tutkii se on varma asia. Sillon katotaan paperkiekot ja digipiirturin tallennetut tiedot ja ne on löydettävä ja ne selvittää sen asian ihan ite ei siinä tarvi kun kahtoa vierestä ja kantaa paperita kun ne niitä kysyy, sillon ei selittelyt auta


      • Keros nyt vaan
        sadeeedwqe kirjoitti:

        Mutta jos sinä ajat sitten seuraavalla viikolla WER-456 ja joudut ratsiaan niin kyllä se poliisi huomaa että kusetettu on. Ne tiedot jää sinne piirturii pitemmäksi aikaa kun se 28 päivää eli poliisi näkee vaikka vuoden tiedot autosta jo auton piirturia ei ole tallennettu ja tyhjennetty ja jos ne huomaa vilppiä puolen vuoden jälkeen niin varmasti saat työsuojelutrkastajat firmaan ja ne miehet tutkii se on varma asia. Sillon katotaan paperkiekot ja digipiirturin tallennetut tiedot ja ne on löydettävä ja ne selvittää sen asian ihan ite ei siinä tarvi kun kahtoa vierestä ja kantaa paperita kun ne niitä kysyy, sillon ei selittelyt auta

        Nyt ei ollut kyse siitä että ajetaan samalla autolla :)

        Ehkä jossain firmassa ajetaan aina samoilla autoilla, ja on ikkunassa ne lastenvaunurekkarit nimineen, mutta ei monessa muussa firmassa :)

        Mutta et vieläkään vastannut miten jää kiinni, onko poliiseilla kenties kaukolukulaite, tai aavistaako ne millä autolla on ajettu :)


      • 34576658875
        Keros nyt vaan kirjoitti:

        Nyt ei ollut kyse siitä että ajetaan samalla autolla :)

        Ehkä jossain firmassa ajetaan aina samoilla autoilla, ja on ikkunassa ne lastenvaunurekkarit nimineen, mutta ei monessa muussa firmassa :)

        Mutta et vieläkään vastannut miten jää kiinni, onko poliiseilla kenties kaukolukulaite, tai aavistaako ne millä autolla on ajettu :)

        Kai sinä sen älyät että sulla pitää olla 28 autoa jos meinaat että ei ole mitään riskiä jäähä henkilökohtasesti kiinni ja jos haluat että sinä et jää kiinni siitä mistä työnantaja on vastuussa monen vuoden ajan niin sinä et pysty ajamaan samaa digipiirturi autoa ainakaan vuoteen. Jos sinä ajat viikon autolla ABC-123 ja tyhjennät kortin niin tieto jää piirturiin niin pitkäksi aikaa kun piirturi tyhjennetään ja tallenetaan. Mutta vaikka sinä ajaisitkin kymmeniä autoja siinä välissä ja seuraavan kerran ajat autolla ABC-123 ja poliisi sinut pysäyttää niin sillon käykäry kerta auto sanoo että olet auto ajanut mutta kortti ei ja elä väitä että on eri kortti kerta senkin saavat selville. Mutta jos luotat että eivät pysäytä sinua kortin tyhjennyksen jälkeen kun ajat autoa jolla ajoit ennen korti tyhjennystä niin ei ole mitään hätää. Minä en ainakaan osaa ennustaa milla autolla ajan kun poliisi pysäyttää, meidän firmassa kun ei ole 28 autoa.


      • Digraiver
        ngftgrww kirjoitti:

        JOO mut satamassa out asento laitettava piirturiin päsee pinemillä selittelyllä.

        Sakko tulee että napsahtaa!


      • hjpouiy
        ällistyttävää kirjoitti:

        Kun poliisi pyytää näyttämään kiekot ja kortin, niin kortilla ei näy ajoa ollenkaan.

        Ei mikään luonnoton tilanne, mullakin on ollut todella, todella usein niin etten ole kuukauteen ajanut digipiirtuilla olevaa autoa.

        Ja tuolla ohjelmallahan ei tallenneta mitään mihinkään :)

        Ja edelleen, digipiirturi ei määrää tuleeko sakkoa tai ei, tai onko tapahtunut rikkomus.

        Esim ajoaika voi helpolla ylittyä piirturissa, koska se laskee alle 2 min pysähdykset ajoksi, ja samaten jos auto liikkuu tauon aikana joitakin metrejä, niin lain mukaan se on edelleen tauko.

        Eli poliisi, viimekädessä oikeis päättää rengaistukset, ei piirturi.

        Eli tauko ei mene hukkaan vaikka ajaisikin auton satamasta lautalle tms.

        Jos olet tyytymätön sakkoon/huomautukseen tms polisin ns. päätökseen, jätät rangaistusvaatimuksen allekirjoittamatta ja odotat mitä tuleman pitää. Varsinkin jos olet varma oikeuksistasi. Tuomioistuin on se päättävä elin. Poliisi usein olettaa sinun syyllistyneen johonkin minkä tuomioistuin usein kumoaa.


      • Mikä hätänä?
        34576658875 kirjoitti:

        Kai sinä sen älyät että sulla pitää olla 28 autoa jos meinaat että ei ole mitään riskiä jäähä henkilökohtasesti kiinni ja jos haluat että sinä et jää kiinni siitä mistä työnantaja on vastuussa monen vuoden ajan niin sinä et pysty ajamaan samaa digipiirturi autoa ainakaan vuoteen. Jos sinä ajat viikon autolla ABC-123 ja tyhjennät kortin niin tieto jää piirturiin niin pitkäksi aikaa kun piirturi tyhjennetään ja tallenetaan. Mutta vaikka sinä ajaisitkin kymmeniä autoja siinä välissä ja seuraavan kerran ajat autolla ABC-123 ja poliisi sinut pysäyttää niin sillon käykäry kerta auto sanoo että olet auto ajanut mutta kortti ei ja elä väitä että on eri kortti kerta senkin saavat selville. Mutta jos luotat että eivät pysäytä sinua kortin tyhjennyksen jälkeen kun ajat autoa jolla ajoit ennen korti tyhjennystä niin ei ole mitään hätää. Minä en ainakaan osaa ennustaa milla autolla ajan kun poliisi pysäyttää, meidän firmassa kun ei ole 28 autoa.

        Jos on kortti tyhjennetty esim kun on tullut ylitys WER-234:lla , ja ajaa JOTAIN toista autoa, ja joutuu ratsiaan, niin mistä poliisi voisi tietää että olet ajanut liikaa WER-234:llä? kerro mulle mistä :) :) samaten jos ajan sitten taasen vaikkapa parin kolemn kuuakuden jälkeen WER:234:llä niin mistä silloin poliisit tietäisi että on ylitetty joskus yli 28 päivää sitten... niimpä, ei se korttikaan enää mitään sanoisi muutenkaan.

        Kuitenkin on huomattavasti yleisempi tilanne, että ei ole ratsiassa, kuin että on,, olet vaan sen(kin) unohtanut....


      • Ei päätä sitä
        hjpouiy kirjoitti:

        Jos olet tyytymätön sakkoon/huomautukseen tms polisin ns. päätökseen, jätät rangaistusvaatimuksen allekirjoittamatta ja odotat mitä tuleman pitää. Varsinkin jos olet varma oikeuksistasi. Tuomioistuin on se päättävä elin. Poliisi usein olettaa sinun syyllistyneen johonkin minkä tuomioistuin usein kumoaa.

        Ei sitä päätä onko tehnyt rikoksen tai ei, vaikka piirturi mitätöisi tauon auton liikuttua 10 senttiä, niin laki ei, samaten jako-ajossa ajoaika ylittyy helpolla koska digipiirturi laskee alle 2 min pysähdykset ajoksi.

        Kato kun jotkut täällä parkuu että menee tauko hukkaan jos jää minutin liian lyhyeksi tms.

        Jopa digipiirturin ohjeissa (joita kukaan ei viitsi lukea) mainitaan useaan kertaan, että piirturin laskentatapa tai ilmoitukset ei vaikuta oikeuskäytäntöön mitenkään....


      • öö. ei riitä
        Mikä hätänä? kirjoitti:

        Jos on kortti tyhjennetty esim kun on tullut ylitys WER-234:lla , ja ajaa JOTAIN toista autoa, ja joutuu ratsiaan, niin mistä poliisi voisi tietää että olet ajanut liikaa WER-234:llä? kerro mulle mistä :) :) samaten jos ajan sitten taasen vaikkapa parin kolemn kuuakuden jälkeen WER:234:llä niin mistä silloin poliisit tietäisi että on ylitetty joskus yli 28 päivää sitten... niimpä, ei se korttikaan enää mitään sanoisi muutenkaan.

        Kuitenkin on huomattavasti yleisempi tilanne, että ei ole ratsiassa, kuin että on,, olet vaan sen(kin) unohtanut....

        No se tietää siitä WER-234:n piirturista kerta edelleenkään se piirturi ei ole hävittänyt niitä tietoja mihinkään edes kolmen kuukauden päästä se 28 päivää on vaan se tieto mistä sinua henkilökohtaisesti voidaan sakottaa tienpäällä. Eikä se silloin tiijä sitä jos ajat jotain toista autoa mutta kun sinun täytyy myös ajaa josku sitä toistakin autoa ja sinä et edelleenkään tiedä millä autolla sina ajat kun sinut ratsataan vai tiedätkös sinä? Oletkos muuten istunut poliisiauton sikaosastolla kun kortin ja auton tietoja on verrattu vuoden ajalta keskenään, minä olen istunut ja sen tiijän että siinä hommassa tuommoset kortin tyhjennykset tulevat ilmi, ne pojat nimittäin osaa. eikä se vaadi kuin yhden tulosteen niin poliisi näkee kaikki kuljettajat ketkä sitä autoa on ajanut ja toinen tuloste niin mitä sillä autolla on rötöstelty minä pävänä ja mihin kellon aikaan. Sinä näät ne itekkin rajoitetusti jos osaisit käyttää sitä laitetta. Otappa siitä joskus tekninen tuloste ja rupea tutkimaan niin rupeaa seleviämään rötökset ja käske isännän ottamaan yrityskortilla sama tuloste niin yllätyt miten helppoa se poliisilla on näin digiaikana


      • Just juu...
        öö. ei riitä kirjoitti:

        No se tietää siitä WER-234:n piirturista kerta edelleenkään se piirturi ei ole hävittänyt niitä tietoja mihinkään edes kolmen kuukauden päästä se 28 päivää on vaan se tieto mistä sinua henkilökohtaisesti voidaan sakottaa tienpäällä. Eikä se silloin tiijä sitä jos ajat jotain toista autoa mutta kun sinun täytyy myös ajaa josku sitä toistakin autoa ja sinä et edelleenkään tiedä millä autolla sina ajat kun sinut ratsataan vai tiedätkös sinä? Oletkos muuten istunut poliisiauton sikaosastolla kun kortin ja auton tietoja on verrattu vuoden ajalta keskenään, minä olen istunut ja sen tiijän että siinä hommassa tuommoset kortin tyhjennykset tulevat ilmi, ne pojat nimittäin osaa. eikä se vaadi kuin yhden tulosteen niin poliisi näkee kaikki kuljettajat ketkä sitä autoa on ajanut ja toinen tuloste niin mitä sillä autolla on rötöstelty minä pävänä ja mihin kellon aikaan. Sinä näät ne itekkin rajoitetusti jos osaisit käyttää sitä laitetta. Otappa siitä joskus tekninen tuloste ja rupea tutkimaan niin rupeaa seleviämään rötökset ja käske isännän ottamaan yrityskortilla sama tuloste niin yllätyt miten helppoa se poliisilla on näin digiaikana

        Jos nyt ajaisin samalla autolla jolla ajoin kuukausi sitten ja tyhjäsi korin kun tuli tunnit täyteen, ja tulisi ratsia, poliisi näkisi "jaahas, ekaa päivää puikoissa" siis kortista, ja piirturista näkisi että on kuukausi sitten ylitetty ajoaika reilusti.

        Niin missä kohtaa poliisi saisi tietää, että olen itse tyhjännyt kortin, koska tiedot muutenkin olisi jo lähteneet kortilta.

        Ja edelleen, jokaisen auton piirturista saa vain sen auton tiedot, ei muiden.

        Toki silloin pitäisi olla joka päivälle oma auto, jos JOKA päivä ylittäisi ajoajat ja tyhjäisi kortin.

        Toki koneelta löytyy kaikki rikkeet, mutta so? mitä väliä niillä vanhoilla on, ei ne tienpäällä mitään kuukausien takaisia rikkeitä rupea kattomaan todellakaan...

        No oot ite tainut kärähtää omaa tyhmyyttäs joskus kun noin vihaksi tämmönen toimiva neuvo pistää.


      • Criminal MInds
        No miten ihmeessä kirjoitti:

        Jos olen ajanut esim viime viikolla autoa WER-456 ja olen ylittänyt ajoajan puolella tunnilla, ja tämän viikon olen ajanut autolla TYU-983 ja kortti on nollattu viikonloppuna, niin jos joudun ratsiaan TYU-983:lla niin miten ihmeessä poliisit voisi tietää ylitykseni WER-456:lla, vaikka se WER:in muistissa olisikin....

        Entäs jos on tilanne, että eräs kuljettaja pitää piirturia aina tunnin jäljessä, ja tauon tullen ptiää sen 5 min kaffepaussin ja laittaa piirturin oikeaan aikaan, missäs kohtaa tässä jää kiinni, siis tämä kiekkopiirturilla, digipiirtuin aikaahan ei voikaan ilman korjaamokorttia säätä yli minuttia viikossa :)

        Ja kohta alat varmaan luennoimaan rahtikirjoista, turvakameroista, kulkuavaimista yms jolla saadaan auton liikkeet selville, no ei ne ratsiassa semmosia kato.

        Ainiin, eräälle firmalle tuli viime kesänä poliisilta lappu jossa kysyttiin kuka oli ajanut Sprinnterillä 85km/h 60km/h alueella maskussa, no kuljetusvastaava ilmoitti "en tiedä, selvittäkää itse"

        Ei ole muuten vieläkään tullut sakkoa kuljettajalle, kummaa :)

        No ensinnäkään sinä et sitä digikorttia mitenkään saa nollattua!

        Kiekkopiirturin edestakaisin siirtelystä jää aina jälki sinne kiekon alareunaan. Ota huomioon että pahviseen kiekkoon jää paljon muutakin tietoa kuin se nopeudesta kertova viivakäppyrä!

        Ratsioissa ei katella tosiaankaan mitään kulkukortteja sun muita mutta kuten sanoin vakavan onnettomuuden sattuessa KAIKKI auton ja kuljettajankin liikkeet saadaan hyvinkin pitkälle selvitettyä. Tämän tiedän ihan omakohtaisesti kuolonkolarissa mukana olleena. Auton liikkeitä voi löytyä mm. kelikameroista,tankkauksista jää aina kortin tiedot missä tankattu,lastauksista ja puruista jää myös useimmiten "sormenjäljet" samoin satamissa,terminaaleissa ym. paikoissa on myös nykyään hyvin tarkat valvontamenetelmät kuka liikkuu ja missä ja mihin aikaan. Mm. kaikki satamat ja tullialueet on kaikki aidattu ja niille pääsyyn vaaditaan autokohtainen kulkulupa.

        Taidat olla juuri niitä kavereita joilla ei ole mitään moraalia miten työtään tekee. Pääasia on että vaan saa lakia rikottua ja epäterveen pitkiä päiviä ajaa. Ei ihme että päivittäin on tavaraa autoineen ojissa ja ties miten päin milloinkin metsässä. Lisäksi pidät itseäsi varmaan suurena työnsankarina kun sairaita tuntimääriä teet ja samalla vaarannat liikenneturvallisuutta. Mutta varmaan mielestäsi VAIN ne henkilöautonkuljettajat ovat vaarallisia. Sinähän se vaan vedät rajoittajaa vasten ja kikkailet kiekoilla ja piirtureilla sehän osoittaa suurta ammattitaitoa ja vastuunkantoa mitä tulee tiellä liikkumiseen. Toivottavasti saat ansiomerkin ja jopa patsaan kotipaikkakunnallesi suuresta osaamisesta ja työlle omistautumisesta aikanaan. Uskoisin että olet jo nyt suuressa sankarin maineessa kollegojesi joukossa koska noin suuresti protestoit lakien noudattamista vastaan niitä rikkomalla. Onnea työurallesi ja turvallisia kilometrejä. Toivottavasti et koskaan joudu kikkailuistasi kiinni. Kuljetusala ja sen maine tarvitsee juuri kaltaisiasi!!


      • Poli Zai
        Keros nyt vaan kirjoitti:

        Nyt ei ollut kyse siitä että ajetaan samalla autolla :)

        Ehkä jossain firmassa ajetaan aina samoilla autoilla, ja on ikkunassa ne lastenvaunurekkarit nimineen, mutta ei monessa muussa firmassa :)

        Mutta et vieläkään vastannut miten jää kiinni, onko poliiseilla kenties kaukolukulaite, tai aavistaako ne millä autolla on ajettu :)

        Oletko kuullut koskaan sellaisesta kuin työajanseurannasta?? Eli työnantajahan joutuu pitämään kirjanpitoa työntekijöidensä tunneista ja työpäivistä. Jokaiselle autolle ja sen kilometreille töille on löydyttävä tekijä. Jos olet ajanut autoa A ja hävittänyt sen päivän piirturin tiedot ja tapahtuu jotain ikävää on sille ajolle löydyttävä tekijä. Tuskin kukaan muu haluaa ottaa vastuuta sinun työajastasi ja sen tapahtumista.


      • VT-8
        Mikä hätänä? kirjoitti:

        Jos on kortti tyhjennetty esim kun on tullut ylitys WER-234:lla , ja ajaa JOTAIN toista autoa, ja joutuu ratsiaan, niin mistä poliisi voisi tietää että olet ajanut liikaa WER-234:llä? kerro mulle mistä :) :) samaten jos ajan sitten taasen vaikkapa parin kolemn kuuakuden jälkeen WER:234:llä niin mistä silloin poliisit tietäisi että on ylitetty joskus yli 28 päivää sitten... niimpä, ei se korttikaan enää mitään sanoisi muutenkaan.

        Kuitenkin on huomattavasti yleisempi tilanne, että ei ole ratsiassa, kuin että on,, olet vaan sen(kin) unohtanut....

        Taidat olla niin suuri sankari että uskot sumeilematta siihen ettei mitään vahinkoja sinulle satu ja sokeasti luotat siihen ettet ratsiassa jää kusetuksistasi kiinni. No kun kolahtaa......niin kusessa olet!!!


      • ajattele aivoilla
        Just juu... kirjoitti:

        Jos nyt ajaisin samalla autolla jolla ajoin kuukausi sitten ja tyhjäsi korin kun tuli tunnit täyteen, ja tulisi ratsia, poliisi näkisi "jaahas, ekaa päivää puikoissa" siis kortista, ja piirturista näkisi että on kuukausi sitten ylitetty ajoaika reilusti.

        Niin missä kohtaa poliisi saisi tietää, että olen itse tyhjännyt kortin, koska tiedot muutenkin olisi jo lähteneet kortilta.

        Ja edelleen, jokaisen auton piirturista saa vain sen auton tiedot, ei muiden.

        Toki silloin pitäisi olla joka päivälle oma auto, jos JOKA päivä ylittäisi ajoajat ja tyhjäisi kortin.

        Toki koneelta löytyy kaikki rikkeet, mutta so? mitä väliä niillä vanhoilla on, ei ne tienpäällä mitään kuukausien takaisia rikkeitä rupea kattomaan todellakaan...

        No oot ite tainut kärähtää omaa tyhmyyttäs joskus kun noin vihaksi tämmönen toimiva neuvo pistää.

        Ei tiedot lähe mihinkään sieltä kortilta mistä sinä olet semmoita saanut päähäsi jos sitä ei laittomasti tyhjännetä ja jos sulla ei ole siellä kortilla tietoja niin se on laittomasti tyhjennetty. Sitäpaitsi kyllä ne kahtoo vuodenkin takaisia tietoja mutta ne ei pysty niistä tienpäällä sakottamaan mutta onhan poliisin ja työsuojelutarkastajan välilläkin joku yhteys. Kannattaako yhden rikkeen takia tyhjentää koko korttia sanktiot kiinni jäännissä nimittäin ovat näissä rötöksissä ihan eri luokkaa. Eikä minulla ole ollut poliisin kanssa riitaa työajosta ne nimittäin pystyy tekemään laillisestikin ja jos siellä on pikku rötöksiä niin ei ne niihin puutu jos asiat muuten ovat kunnossa ja on edes yritetty. Mutta jos sinä kokoajan menet rikoksella niin varmasti sakottavat joka pikku risauksesta mistä pystyvät


      • Antaa tulla vaan
        ajattele aivoilla kirjoitti:

        Ei tiedot lähe mihinkään sieltä kortilta mistä sinä olet semmoita saanut päähäsi jos sitä ei laittomasti tyhjännetä ja jos sulla ei ole siellä kortilla tietoja niin se on laittomasti tyhjennetty. Sitäpaitsi kyllä ne kahtoo vuodenkin takaisia tietoja mutta ne ei pysty niistä tienpäällä sakottamaan mutta onhan poliisin ja työsuojelutarkastajan välilläkin joku yhteys. Kannattaako yhden rikkeen takia tyhjentää koko korttia sanktiot kiinni jäännissä nimittäin ovat näissä rötöksissä ihan eri luokkaa. Eikä minulla ole ollut poliisin kanssa riitaa työajosta ne nimittäin pystyy tekemään laillisestikin ja jos siellä on pikku rötöksiä niin ei ne niihin puutu jos asiat muuten ovat kunnossa ja on edes yritetty. Mutta jos sinä kokoajan menet rikoksella niin varmasti sakottavat joka pikku risauksesta mistä pystyvät

        Miten jäädään kiinni.

        Ajelen autolla A ja ajoaika ylittyy vähän, pyyhin sitten kortin tiedot puhtauksi, ja ajelen seuraavat pari kuukautta autoilla B C jossa on digipiirturi, sekä autoja D E F jossa on kiekkopiirturi, sekä pakuja G H

        Niin jos joudun tuon parin kuuakuden aikana ratsiaan autolla B - F niin mistä poliisi voi tietää että olen autolla A ylittänyt ajoajan, tai että olen pyyhkinyt kortin.

        No sitten taas ajelen tällä meidän "vara-autolla" A:lla parin kuukauden jälkeen, ja poliisi pysäyttää ja kattoo tiedot, mistä ne tietää rikkeet :)


      • Juuri näin
        Poli Zai kirjoitti:

        Oletko kuullut koskaan sellaisesta kuin työajanseurannasta?? Eli työnantajahan joutuu pitämään kirjanpitoa työntekijöidensä tunneista ja työpäivistä. Jokaiselle autolle ja sen kilometreille töille on löydyttävä tekijä. Jos olet ajanut autoa A ja hävittänyt sen päivän piirturin tiedot ja tapahtuu jotain ikävää on sille ajolle löydyttävä tekijä. Tuskin kukaan muu haluaa ottaa vastuuta sinun työajastasi ja sen tapahtumista.

        Työaika alkaa kun leimaan itseni sisään, ja loppuu kun leimaan ulos.

        Jos päivän aikana käytetään "reittilistaa" siihen merkataan vain kilsat, ei mitä autoa ajetaan.

        Ja edelleen, mistä poliisi tai kukana muu voi tietää onko kortin tiedot poistunut pyyhkimällä tai siksi kun ne on ollut kortilla tarpeeksi kauan...


      • Juuri näin
        Criminal MInds kirjoitti:

        No ensinnäkään sinä et sitä digikorttia mitenkään saa nollattua!

        Kiekkopiirturin edestakaisin siirtelystä jää aina jälki sinne kiekon alareunaan. Ota huomioon että pahviseen kiekkoon jää paljon muutakin tietoa kuin se nopeudesta kertova viivakäppyrä!

        Ratsioissa ei katella tosiaankaan mitään kulkukortteja sun muita mutta kuten sanoin vakavan onnettomuuden sattuessa KAIKKI auton ja kuljettajankin liikkeet saadaan hyvinkin pitkälle selvitettyä. Tämän tiedän ihan omakohtaisesti kuolonkolarissa mukana olleena. Auton liikkeitä voi löytyä mm. kelikameroista,tankkauksista jää aina kortin tiedot missä tankattu,lastauksista ja puruista jää myös useimmiten "sormenjäljet" samoin satamissa,terminaaleissa ym. paikoissa on myös nykyään hyvin tarkat valvontamenetelmät kuka liikkuu ja missä ja mihin aikaan. Mm. kaikki satamat ja tullialueet on kaikki aidattu ja niille pääsyyn vaaditaan autokohtainen kulkulupa.

        Taidat olla juuri niitä kavereita joilla ei ole mitään moraalia miten työtään tekee. Pääasia on että vaan saa lakia rikottua ja epäterveen pitkiä päiviä ajaa. Ei ihme että päivittäin on tavaraa autoineen ojissa ja ties miten päin milloinkin metsässä. Lisäksi pidät itseäsi varmaan suurena työnsankarina kun sairaita tuntimääriä teet ja samalla vaarannat liikenneturvallisuutta. Mutta varmaan mielestäsi VAIN ne henkilöautonkuljettajat ovat vaarallisia. Sinähän se vaan vedät rajoittajaa vasten ja kikkailet kiekoilla ja piirtureilla sehän osoittaa suurta ammattitaitoa ja vastuunkantoa mitä tulee tiellä liikkumiseen. Toivottavasti saat ansiomerkin ja jopa patsaan kotipaikkakunnallesi suuresta osaamisesta ja työlle omistautumisesta aikanaan. Uskoisin että olet jo nyt suuressa sankarin maineessa kollegojesi joukossa koska noin suuresti protestoit lakien noudattamista vastaan niitä rikkomalla. Onnea työurallesi ja turvallisia kilometrejä. Toivottavasti et koskaan joudu kikkailuistasi kiinni. Kuljetusala ja sen maine tarvitsee juuri kaltaisiasi!!

        jossain kiekkopiirtureissa jää semmonen viiva aina kun avaa luukun, so? mutta perinteisemmässä piirturissa ei jää, ja jos aina lähtee ajamaan kello tunnin jäljessä ja veivaa sen oikeaan aikaan tarvittaessa missä kohtaa jää kiinni, kerro mulle :) :)

        Ja johan sanoin että kohta alentaan luennoimaan rahtikirjoista, kameroista, tankkauksista, kulkukortrista yms. olit näköjään eka mulkku.

        Ja tossa oli jo video, miten se kortti tyhjätään että kyllä se onnistuu :) :)

        Ja tuollaiset vinkit juuri LYHENTÄÄ työpäivää, itse ainakin olen mielummin kotona kuin istuseken tien poskessa tunnin 10km ennen asemapaikkaa odotellen että olen lain mukaan tarpeeksi "levännyt"

        Ja ei en joudu, älä huoli, maalaisjärki mulla pelaa :)


      • ei ollut aivoja
        Antaa tulla vaan kirjoitti:

        Miten jäädään kiinni.

        Ajelen autolla A ja ajoaika ylittyy vähän, pyyhin sitten kortin tiedot puhtauksi, ja ajelen seuraavat pari kuukautta autoilla B C jossa on digipiirturi, sekä autoja D E F jossa on kiekkopiirturi, sekä pakuja G H

        Niin jos joudun tuon parin kuuakuden aikana ratsiaan autolla B - F niin mistä poliisi voi tietää että olen autolla A ylittänyt ajoajan, tai että olen pyyhkinyt kortin.

        No sitten taas ajelen tällä meidän "vara-autolla" A:lla parin kuukauden jälkeen, ja poliisi pysäyttää ja kattoo tiedot, mistä ne tietää rikkeet :)

        Nyt hoksasin eihän ne voi sitä tietää kun ei hän ne edes hoksaa että ajat kuorma-autoa kun se sinun kuorma-auto on niin paljon pakettiauton näköinen että erota muusta kun rekisteriotteesta. Elikkäs olin ittekseni oikeassa sekajunakuskihan se siellä sotkeutuu miesten asioihin. Joo olin väärässä ei ne tiedä rikkeitä kun ne ei tiedä niitä edes kattoa, ei poliisitkaan tiedä että joka paku on rikkonut ajoakoja


      • sdfghjuy
        Juuri näin kirjoitti:

        jossain kiekkopiirtureissa jää semmonen viiva aina kun avaa luukun, so? mutta perinteisemmässä piirturissa ei jää, ja jos aina lähtee ajamaan kello tunnin jäljessä ja veivaa sen oikeaan aikaan tarvittaessa missä kohtaa jää kiinni, kerro mulle :) :)

        Ja johan sanoin että kohta alentaan luennoimaan rahtikirjoista, kameroista, tankkauksista, kulkukortrista yms. olit näköjään eka mulkku.

        Ja tossa oli jo video, miten se kortti tyhjätään että kyllä se onnistuu :) :)

        Ja tuollaiset vinkit juuri LYHENTÄÄ työpäivää, itse ainakin olen mielummin kotona kuin istuseken tien poskessa tunnin 10km ennen asemapaikkaa odotellen että olen lain mukaan tarpeeksi "levännyt"

        Ja ei en joudu, älä huoli, maalaisjärki mulla pelaa :)

        Tahtoo nähdä miten siirrät kiekkopiirturissa kelloa kun poliisi ilmestyy tienposkesta huitomaan stoppia. Varsinkin että siirrät jälkeä jättämättä. Muista että neula piirtää myös piikin 10 km välein joista poliisi voi laskea keskituntivauhtisi.


      • 87k
        sdfghjuy kirjoitti:

        Tahtoo nähdä miten siirrät kiekkopiirturissa kelloa kun poliisi ilmestyy tienposkesta huitomaan stoppia. Varsinkin että siirrät jälkeä jättämättä. Muista että neula piirtää myös piikin 10 km välein joista poliisi voi laskea keskituntivauhtisi.

        Elektronisessa piirturissahan (ei sama asia kuin digipiirturi) niin tuo asia on vaikeaa.

        Mutta "perinteisessä" piirturissa hoituu tuo asia niin että pysäytetään auto, laitetaan piirturi tauolle ja laitetaan kelloa tunti eteenpäin, ja tädää, näin ilmestyi tunnin tauki, kätevää, eikö totta?

        Toki tämä edellyttää sen, että piirturi on jossain vaiheessa tunnin väärässä ajassa....

        Samaa tekniikkaa voi titenkin käyttää myös käänteisenä, jos pitää vaikkapa kolmen tunnin tauon, eikä halua sitä pomolle kertoa (ei sen sijaan, ei ne pomot mitään kiekkoja osaa lukea)


      • 21
        34576658875 kirjoitti:

        Kai sinä sen älyät että sulla pitää olla 28 autoa jos meinaat että ei ole mitään riskiä jäähä henkilökohtasesti kiinni ja jos haluat että sinä et jää kiinni siitä mistä työnantaja on vastuussa monen vuoden ajan niin sinä et pysty ajamaan samaa digipiirturi autoa ainakaan vuoteen. Jos sinä ajat viikon autolla ABC-123 ja tyhjennät kortin niin tieto jää piirturiin niin pitkäksi aikaa kun piirturi tyhjennetään ja tallenetaan. Mutta vaikka sinä ajaisitkin kymmeniä autoja siinä välissä ja seuraavan kerran ajat autolla ABC-123 ja poliisi sinut pysäyttää niin sillon käykäry kerta auto sanoo että olet auto ajanut mutta kortti ei ja elä väitä että on eri kortti kerta senkin saavat selville. Mutta jos luotat että eivät pysäytä sinua kortin tyhjennyksen jälkeen kun ajat autoa jolla ajoit ennen korti tyhjennystä niin ei ole mitään hätää. Minä en ainakaan osaa ennustaa milla autolla ajan kun poliisi pysäyttää, meidän firmassa kun ei ole 28 autoa.

        Jos kulkuneuvo on Volvo, silloin riittää joulukortti.


    • Snooozze

      Mikä siinä lain kirjaimen noudattamisessa on niin vaikeata? Idiotismin huippu kun tuntipalkkalainen ajelee rajoitinta vasten. Ja sit sattuu ja tapahtuu. Ja puolet asioista unohtuu kun ei ole maalissa aikaa miettiä että tuliko kaikki mukaan ja lähtöaika ylös ym. Itse 36 puikottanu ja kaikki mennyt perille rutisematta. Ei ole virkavalta moittinut missään maassa. Jopa Ranskan Gendarmerie ollut kiekkoihin tyytyväinen. Ja täällä junnut nipottavat joka v-n pykälästä jotka on tehty lopuksi kuskien omaksi hyväksi. Ja vanhat kuskit jotka eivät sopeudu uusiin sääntöihin painukoot koteihinsa. Suomessa ajelee vähintään 5000 kuskia joilla ei ole enää tieliikenteen alkeistakaan mitään hajua. Ei enää eletä 60-lukua. T. Simo

    • täysin lahjomaton

      Täysin lahomaton, kerran ylitin työajan muutamalla tunnilla, ja taittelin kahdenkympin setelin, ja laitoin sen korttipaikkaan, ei ottanut piirturi lahjuksia vastaan, vaan meni jumiin koko paska. Hävetti(kö)

      On muuten harvinaisen asiallinen video, ei turhaa lätinää, tai kukaan nörtti ole luennoimassa, tai turhia alkutekstejä tai varoituksia, vaan mennään suoraan asiaan.

      Yski asia vaan unohtui kertoa viedossa, että mistä saa tyhjennysohjelman, ja millainen kortinlukija tuohon tarvitaan, koska tuo kortinlukija näytti ainakin hieman erilaiselta kuin normaalit purkulaitteet

      • BECEDE

        Minusta lain mukaisillakin tunneilla ehtii olla ratin ja penkin välissä ihan riittävästi. Ei oo stressiä kiinnijämisestä, ei tarvii kikkailla ja käyttää aikaa turhaan pähkäilyyn. Ja sitten jos sattuu jotain, vaikka jostain toisesta osapuolesta johtuen (mille emme kukaan voi mitään, olimme miten ammattitaitoisia tahansa), ollaan kuivilla. Kun vaan jengi tajuis tämän, niin saataisiin taksat kohilleen ja homma toimisi. Yleensä nämä, jotka vinkuu kannattavuudesta, tuhoavat sen kannattavuuden ajamalla sääntöjä vastaan ja polkemalla hintoja. Vanha sääntö, kilometristä pitää saada polttoainelitran hinta! Mieluusti vielä ALV päälle. =) Ajakaa varovasti! Rahtimies ajaa liukkaallakin kieli keskellä suuta.


      • Gaanjan mies
        BECEDE kirjoitti:

        Minusta lain mukaisillakin tunneilla ehtii olla ratin ja penkin välissä ihan riittävästi. Ei oo stressiä kiinnijämisestä, ei tarvii kikkailla ja käyttää aikaa turhaan pähkäilyyn. Ja sitten jos sattuu jotain, vaikka jostain toisesta osapuolesta johtuen (mille emme kukaan voi mitään, olimme miten ammattitaitoisia tahansa), ollaan kuivilla. Kun vaan jengi tajuis tämän, niin saataisiin taksat kohilleen ja homma toimisi. Yleensä nämä, jotka vinkuu kannattavuudesta, tuhoavat sen kannattavuuden ajamalla sääntöjä vastaan ja polkemalla hintoja. Vanha sääntö, kilometristä pitää saada polttoainelitran hinta! Mieluusti vielä ALV päälle. =) Ajakaa varovasti! Rahtimies ajaa liukkaallakin kieli keskellä suuta.

        Liian monelle riittää kun saa istua rautamalmikasan ohjaamossa ja pitää puukenkiä ja rahtaritakkia. Siinä ollaan jopa valmiita polkemaan palkkakin alle siivojien tason niin onhan sitä silloin pakko sitä päivää pidentää että saisi edes jonkinlaisen rahallisen korvauksen peltikopissa asumisesta ja renkaille kusemisesta. Muut,siis ne jotka haluavat tehdä työnsä rehdisti ja reilusti ilman kikkailuja saa kärsiä virkavallan "ahdistelusta" myös.


      • Halloota!
        Gaanjan mies kirjoitti:

        Liian monelle riittää kun saa istua rautamalmikasan ohjaamossa ja pitää puukenkiä ja rahtaritakkia. Siinä ollaan jopa valmiita polkemaan palkkakin alle siivojien tason niin onhan sitä silloin pakko sitä päivää pidentää että saisi edes jonkinlaisen rahallisen korvauksen peltikopissa asumisesta ja renkaille kusemisesta. Muut,siis ne jotka haluavat tehdä työnsä rehdisti ja reilusti ilman kikkailuja saa kärsiä virkavallan "ahdistelusta" myös.

        joka asiassa. Paitsi siinä että järjenkäyttö on kielletty.
        Kokemukseen se perustuu että valvontaa tarvitaan. Eikö koske vain meitä vaan yleismaailmallinen ilmiö. Se miksi tuota kikkailua tarvitaan on kuitenkin säädösten täydellinen joustamattomuus. Ei kukaan täysjärkinen jää autoon nukkkumaan kun koti on nurkan takana.
        Muillakin aloilla toimii jonkinlainen tasoitusjaksosysteemi jolla keskimääräinen työaika pysyy sopivana. Meilläkin on 2-vkon työaika rajattu. Ei sen LISÄKSI tarvittaisi enää nykyisenlaista minuuttisysteemiä.


      • örbylpsa
        Halloota! kirjoitti:

        joka asiassa. Paitsi siinä että järjenkäyttö on kielletty.
        Kokemukseen se perustuu että valvontaa tarvitaan. Eikö koske vain meitä vaan yleismaailmallinen ilmiö. Se miksi tuota kikkailua tarvitaan on kuitenkin säädösten täydellinen joustamattomuus. Ei kukaan täysjärkinen jää autoon nukkkumaan kun koti on nurkan takana.
        Muillakin aloilla toimii jonkinlainen tasoitusjaksosysteemi jolla keskimääräinen työaika pysyy sopivana. Meilläkin on 2-vkon työaika rajattu. Ei sen LISÄKSI tarvittaisi enää nykyisenlaista minuuttisysteemiä.

        Enpä menis allekirjoittamaan sakkoa jos sen saa alta puolen tunnin matkan päästä kotia, tallia, terminaalia tms. Pikkutauot pidän ellei ylittämättä selviä kohteeseen. Sellaiset sakkolaput saa poliisi tutkimisen jälkeen itse niellä. Mutta muuten tuo hinku rikkoa lakia on käsittämätöntä. Samoin se että ajetaan hiilenä rajoitinta vasten tai hiillostetaan muita jos satutaan kiinni saamaan. Valot vilkkumaan ja kurkku suorana huutamaan ja mesoamaan. Näistä syistä suuri yleisö pitää koko ammattikuntaa isosuisina juntteina ja sähkösaappaina. Ja nämä toisten kollegojen haukkumiset täällä sivuilla vain pahentavat asiaa. Provoihin tartutaan hanakasti ja intetään vastaan vaikkei itsekään välttämättä tiedetä asioista hevosen paskan vertaa. Oikea kuski, jolla on itsetunto kohdallaan, ei paljoa huido eikä huutele. T. Simo


    • Ei mitään totta

      Eihän tuossa videossa oikeastaan mikään ole totta.

      Siinä tehdään kutakuinkin seuraavat toimenpiteet

      1 laitetaan kuljettajakortti henkilökortin lukijaan, joka ei taatusti lue kortista tai kirjoita sinne mitään.

      2 avataan tyhmästi nimetty .bat tiedosto, joka tekee vähän "matix tekstiä" eli todennäköisesti selaa jotain kansiota läpi.

      3 otetaan kortti pois lukijasta, ja lätkäistään se pöydälle tyytyväisenä

      4 lisätään videon päälle törkeää amispoppia.

      No ehkä tosiaan videon tarkoitus onkin lähinnä herttää keskustelua noista laitteista

      • Citruuna_

        tosiaan uskoi, että tuossa olisi kortti tyhjennetty? Millä lailla se "tyhjennys" käy ilmi siinä videolla?

        Harvinaisen tökerö provo, tai oliko tosiaan tarkoitus herättää keskustelua


      • Kaanian ajua
        Citruuna_ kirjoitti:

        tosiaan uskoi, että tuossa olisi kortti tyhjennetty? Millä lailla se "tyhjennys" käy ilmi siinä videolla?

        Harvinaisen tökerö provo, tai oliko tosiaan tarkoitus herättää keskustelua

        Mitäs nuissa ratsioissa tarkastellaan? Pitääkö paikkansa, että joiltain lähtenyt kortti kun ei ole sidottu kunnolla? Entä tuleeko sakot jos olen ajanut 90km/h tai tauko viivästynyt about 10 minaa?


      • Ei pidä paikkaansa
        Kaanian ajua kirjoitti:

        Mitäs nuissa ratsioissa tarkastellaan? Pitääkö paikkansa, että joiltain lähtenyt kortti kun ei ole sidottu kunnolla? Entä tuleeko sakot jos olen ajanut 90km/h tai tauko viivästynyt about 10 minaa?

        SUOMESSA ei voida sakottaa ylinopeudesta jälkeenpäin piirturin tietojen mukaan.

        tosin 10 min ylityksestä voi tulla sakkoa vaikkapa 3 viikonkin jälkeen

        Eli kannattaa mielummin ajaa hieman ylinopeutta, jolloin tulee vähemmän noita ajoajan ylityksiä, ja kun tosta 10km/h ylityksestä ei sakoteta, niin tulee edullisemmaki pidemmän päälle.

        Ja kuorma huono sidonta ei oikeuta ajokieltoon missään tapauksissa, sakkoa voi vain saada


      • 25
        Ei pidä paikkaansa kirjoitti:

        SUOMESSA ei voida sakottaa ylinopeudesta jälkeenpäin piirturin tietojen mukaan.

        tosin 10 min ylityksestä voi tulla sakkoa vaikkapa 3 viikonkin jälkeen

        Eli kannattaa mielummin ajaa hieman ylinopeutta, jolloin tulee vähemmän noita ajoajan ylityksiä, ja kun tosta 10km/h ylityksestä ei sakoteta, niin tulee edullisemmaki pidemmän päälle.

        Ja kuorma huono sidonta ei oikeuta ajokieltoon missään tapauksissa, sakkoa voi vain saada

        Eikö tätä digipiirturin keksijää voisi laittaa ajamaan
        Sisua 3 kk yhteenmenoon,että hän peruisi
        tämän patentinsa.


      • 87k
        25 kirjoitti:

        Eikö tätä digipiirturin keksijää voisi laittaa ajamaan
        Sisua 3 kk yhteenmenoon,että hän peruisi
        tämän patentinsa.

        Oikeastaan digipiirturipakko keksittiin ENNEN piirturia.

        Senhän piti tulla pakolliseksi jo joskus 2003 vai koska se oli, mutta ei tullut, koska laitteita ei vain ollut olemassa


      • Erkkola Laas

        1 Kyllä se henkilökortinlukija korttia lukee, ainakin vihreä valo syttyy

        2 Tiedosto ei ole tyhmästi nimetty, vaan hauskaksi, ja se ei ole "matix tekstiä" vaan komento tyyliin "dir dir dir dir dir dir" jolla saadaan hetkeksi tuollaista "matRix tekstiä"

        3 Kyllä, juurikin näin

        4 Oli pakko lisätä koska taustalla kuului Salkkarit ja sisällötunnistusohjelma rupes vittuilemaan


    • asfpuapfu

      Kyl tää jäännä katella noit viteoit.
      Mut kait tiesitte senkin?
      Et otettaan vaikka tietokoneen kovalevy? Ni ku poistat sielt jotain tietoo?
      Ni sen tiedon saa takasin jokainen kotimikroiliakin. Joku viisas voi kertoo ton miten se tapahtuu?

      eli vaikka laitat sen korttis kiinni tonne koneeseen? ja tyhjäät ni kyl ne tiedot saa ulos sieltä kortilta uudelleen? Ja luulen et nois korteissa voi olla itessään joku ohjelma mikä kertoo jos noit näpelöity?
      ja etenkin arveluttas mennä kopeloimaan noita? Ku kuitenkin 5v-vai olikos se 4v välein tarvit uuden kortin?

      Ja muistaakseen jossain Volvon maleissa uusis semmosis?
      Oli joku juttu et se lähettää noit tietoi kuskin tietämättä jonnekin?
      ja eikös näis uudemmis autoissa oo joku musta laatikko mistä saadan ulos tiedot?

      Oma vinkki on jos ajotte tulevaisuudessakin ajaa?
      Ni en helvetti lähtis riskeraamaan lupia jonkin hölmöjen juttujen takia???

    • eipä toimi video

      • Mediaseksikäskuski

        Ei toimi video... mutta eipä sillä väliä.... kun Bussilla mies ajelee sellaisella pirssillä ettei kiekot ja kortit paljon kiinnosta. Näin hän ainakin tuossa aeimmin ilmoitteli
        toisessa keskusteluketjussa.


    • Valvova_viranomainen

      Mielenkiintoisia kommentteja ja monilta osin virheellisiä.

      Kuljettajakortti ja ajoneuvon digitaalisen piirturin massamuisti on toteutettu siten, että muistissa on tiedot vähintään yhden vuoden ajalta. Käytännössä joidenkin laitevalmistajien laitteet tallentavat pidempiäkin ajanjaksoja. On ensiarvoisen tärkeä muistaa, että nämä kaksi muistia ovat toisistaan riippumattomia.

      Tallentuvat tiedostot ovat todella pieniä kooltaan koska ne ovat vain dataa. Puhutaan muutamista kilotavuista. Käytännössä tämä tarkoittaa, että esim. 30 ajoneuvon ja 60 kuljettajan kaikki tiedot vuoden ajalta vievät vähemmän tilaa kuin yksi kamerakännykällä otettu kuva.

      Tarkastaessani kuljetusyrityksiä toisinaan käy niin, että en saa yrityksestä jonkun yksittäisen kuljettajan kuljettajakortista ladattuja tietoja. Se ei sinänsä ole ongelma ajo-ja lepoaikavalvonnan kannalta, koska ajoneuvon piirturin massamuistista saaduista tiedoista näkyy käytännössä sama data kuin kuljettajakortista.

      Kun kyseisiä tietoja verrataan, huomataan mikäli tietoja on manipuloitu. Myös ajoneuvon piirturin tiedot näyttää milloin kortti lähti pesästä pois ja kuinka ajoneuvon käyttö on jatkunut siitä hetkestä eteenpäin. Kortitta ajosta näkyy aloitus ja lopetusaika sekä kuljetun matkan pituus. Tilanteessa, jossa nähdään, että ajoneuvoa on ajanut Matti Meikäläinen piirturin tiedostojen perusteella, mutta kuljettajakortin tietoja ei saada, nähdään kuljettajan nimi ja kuljettajan kortin numero.

      Vastaavasti kuljettajakorttien tiedoista nähdään millä muiden yhtiöiden ajoneuvoilla kuljettaja on ajanut varsinaisen työnantajansa ajoneuvojen lisäksi. Tieto on oleellista kun tarkastetaan kuljettajan rikkomuksia kolmessa pääkategoriassa: Ajoaika, lepoaika ja tauot. Rikkomuksia havaittaessa Aluehallintovirasto on yhteydessä Poliisin, joka hoitaa sakotuksen.

      Kuljettajakortin numerosta nähdään monesko kuljettajakortti henkilöllä on ja kortista myös nähdään, onko voimassa olevan pääkortin tilalle myönnetty esim. katoamisen takia toinen uusi kortti. Tämä tieto on myös oleellinen kun halutaan nähdä, ajaako kuljettaja "kadonneella kortilla" ja tilalle myönnetyllä kortilla saman aikaisesti. Tällaisista havainnoista aluehallintoviraston työsuojelutarkastuksista menee tieto Poliisille ja Poliisi hakee kortit pois sakkojen kera.

      Mikäli työnantajalta ei saada ajoneuvojen piirtureiden tai kuljettajakorttien dataa kehotuksella, asia johtaa hallinnolliseen valmisteluun. Tällöin tehostekeinona lankeaa uhkasakko kuljetusyritykselle, joka voi olla tapauksesta ja sen laajuudesta riippuen mitä vain useiden tuhansien ja jopa kymmenien tuhansien eurojen välillä. Mikäli uhkasakko ei tuota toivottua tulosta, asia etenee eri oikeusasteisiin tarpeen vaatiessa.

      Havaitut rikkomukset, liittyvät ne sitten ajo-ja lepoaikoihin tai sitten ajoneuvon yrityslukitukseen ja piirtureiden kalibrointeihin, ilmoitetaan EU:n asetuksen mukaan rikkomusluokittain (MI, SI VSI, MSI) Traficom:ille. Rikkomusluokkien mukainen vakavuus tulee asetuksesta ja valvonta tehdään sen mukaan niin Poliisilla kuin Aluehallintovirastolla. VSI ja MSI rikkomusten (erittäin vakavat ja kaikkein vakavimmat rikkomukset) voivat johtaa sakkorangaistusten lisäksi kuljetusyrityksen liikenneluvan menetykseen.

      Ajoneuvoa ei saa kääntää satamassa käydessä OUT tilaan niin kuin eräs kirjoittaja oli kommentoinut. Toinen kirjoittaja oli huomauttanut, että sakko napsahtaa, mikä on oikein. OUT-tilan käyttö suljetulla alueella on asetuksella hyvin tarkkaan rajattu. Esim. yhdistelmä tulessaan tehdas- tai satama-alueelle ei saa siirtyä OUT-tilaan käyntinsä ajaksi.

      • TaasNäitäVanhoja

        > Mielenkiintoisia kommentteja ja monilta osin virheellisiä. <

        Voisiko johtua siitä, että keskustelu on aloitettu yli 8 vuotta sitten? Toiseksi vanhinkin kirjoitus reilusti yli kolme vuotta vanha. On tainnut kuluneiden vuosien aikana systeemit ja tekniikka kehittyä jonkin verran.


    • RalfGoDuuni

      Tässä taas tullaan siihen elämän peruskysymykseen eli mikä on ihmisen elämässä tärkeintä. Elää kuten ihmisen kuuluu elää eli 8 tuntia työtä, 8 tuntia vapaa-aikaa ja 8 tuntia lepoa. Hyvin yksinkertainen sääntö ja yhteiskuntamme hyväksymä normaali ihmisen käyttäytymismalli . Miksi kuljetusalan pitäisi olla joku häirikkö tässä muiden työalojen yleisesti hyväksymässä käyttäytymismallissa. Kyllä kuljetusalalla on erilaisia työtehtäviä jotka hankaloittavat tämän perusmallin noudattamista. Jousto on tarpeen ja se kuljetusalalle suotakoon,mutta siitä ei pidä tehdä normaalia tilaa vaan jokaisen toimijan pitää pyrkiä noudattamaan lakeja. On turha valittaa kuljettajapulaa jos alalla ei pystytä noudattamaan edes työaikalakeja.Digipiirturin kanssa leikkiminen on yksi naurettavin konsti. Voi teitä toopeja......

      • Sitä.Saa.Mitä.Tilaa

        Rekkakuski on ainoa työtä tekevä ihminen jonka saa pitämään työssään taukoa vain uhkaamalla tätä sakoilla. Teollisuudessa ja muilla aloilla duunarit yrittää pidentää taukojaan mahdollisimman pitkiksi mutta rekkauskille tauko ja lepo on suuri ongelma. Taukoja on pyrittävä välttämään, jopa kikkailemalla piirturilla. Rekkakuskit on kyllä ihan omanlaisensa ryhmä. Ylipitkiä päiviä tehdään ja taukoja vältellään. Sitten ihmetellään kun joka päivä radiossa kerrotaan onnettomuuksista joissa mukana raskas ajoneuvo. Taas on luomi hirttänyt ja kalusto lähtenyt ratin takana nukkuva työn sankarin käsistä. Ja keskustelupalstoilla rekkapenat itkee kun heitä arvostellaan ja syytetään työ-ja lepoaikojen väärentämisistä.
        On se vaan kummaa porukkaa.


    • helppoakuinheinänteko

      Ajaminen on helppoa työtä ja siksi yritetään ajaa pitempiä työjaksoja samalla ansiotulo hieman karttuu.

    • Tilastonikkari

      Siksi vanha sanonta "sahaa omaa oksaa tai kusee omaan pesäänsä" on juurikin osuva määritelmä näille henkilöille jotka valittavat työaikamääräyksistä ja piirtureista toistuvasti täällä. Kaikissa muissa ammateissa kyllä pidetään kiinni tiukasti lakipykälistä. Ei voi kun ihmetellä sitä työintoa jos 4.5 tuntia ajoa ja lakisääteinen tauko ja 4.5 tuntia ajoa ja siihen vielä sallitaan kaikki oheistyöt jopa 13 tuntia yhteensä ei riitä ihmiselle. No ymmärrän täällä kirjoittavat ovat pääsääntöisesti nuoria aikuisia joilla on paljon velkaa BMW:stä tai Audista.Pakko olisi saada edes kohtuullinen tili. Kuljettajan työura on kuitenkin vähintääkin se 35 vuotta suurimmalla osalla yli 40 vuotta.Kukaan ei jaksa painaa sellaisia päivä kuin laki sallii koko työuraansa.Ihmisen keho tai henkinen puoli ei kestä sellaista rasitusta kymmeniä vuosia. Vanha sanonta 8 tuntia työtä,8 tuntia vapaa-aikaa ja 8 tuntia lepoa takaa ihmiselle onnellisen elämän ,hyvän terveyden ja pitkän elämän. Näin se on,

    • ÄlyLogistikko

      En ymmärrä millä tasolla kirjoittajien älykkyysosamäärä oikein on ? Edellinen kirjoittaja oli normaalijärjellä ajatteleva ihminen ja hänellä oli hyvin järkevät perustelut. Olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä kyllä 9 tuntia ajoa ja siihen lastausajat päälle pitää jokaiselle riittää.
      Mikä porukka tämä valittaja porukka oikein on?????? Jokainen keski-euroopassa ajava tietää tarkalleen mitä voi tehdä ja siksi noudattaa lakeja ,kas siellä poliisi ei ole kaveri kuten Suomessa vaan virkamies joka on tyly siis todella tyly ja sakot ovat ihan eriluokkaa kuin Suomessa. No käsitellään nyt sitten Suomea. Täällä kyllä kuljetusliikkeet pitää hyvinkin tarkkaa kirjanpitoa tehdyistä tunneista ja kaikki merkittävimmät kuljetusliikkeet hoitavat asiat siten ettei lakeja rikota.Yrityksillä asuntoja joissa pitkänmatkan kuljettajat yöpyvät ja vaihto tapahtuu tienpäällä jouhevasti. Kuski päättää työpäivän ja toinen jatkaa siitä eteenpäin. Näin sujuu homma saumattomasti ja työaikalakia noudatetaan ihan kirjaimellisesti.Keitä nämä yötä päivää ajavat kuskit sitten oikein ovat??? On syntynyt sellainen mielikuva porukoille,että he ovat niitä jotka paikallisen kaljakuppilan pöydässä ajavat paljon ja pahoissa paikoissa aamusta iltaan. Se on tietysti hyvin ympäristöystävällistä kun sellaisesta keikasta ei synny päästöjä,no.... korkeintaan wc : pisuaariin

    • LiitiäisenÄijä

      Jotain hyvää Suomessa tapahtuu sentään. Nyt viime aikoina on kuljetusalalle tullut todella iso määrä vasta valmistuneita naisia kuljetusalan oppilaitoksista, se on sellainen piristysruiske tälle alalle ettei paremmasta ole väliä. Ja ihan BCE kuskeja. He ovat innoissaan ja kaikki työ käy ja mistään ei valiteta. Tässä kohtaan on tärkeä muistuttaa kuljetusyrityksiä siitä,ettei he käytä hyväkseen nuorten naisten työinnokkuuta ,koska se on tyhmintä mitä työnantaja voi tehdä tässä tapauksessa. Minunkin työpaikkaan on tullut 2 kaksi juuri valmistunutta naista ja työilmapiiri on kohonnut valtavasti.
      Ei mitään valittamista vanhalla konkarilla. Nuoret naiset en sano "tytöt" koska se on halventava sanonta hoitavat oman työnsä esimerkillisen hyvin.Paremmin kuin laiskat äijät.

    • SaaMitäTilaa

      Oman mielipiteeni haluan sanoa ja se on sellainen,että kuljetusallalla pärjää sellaiset ihmiset joilla on pelisilmää joka tilanteeseen. Jos kaikki menee päin mäntyä ja kuski osaa puhua asiat positiivisesti niin asiakas ei pahoita mieltä jos kuormasta puuttui jotain. On uskomaton merkitys sillä ,että kuljettaja palvelee asiaksta koko sydämellä. Siksi ikävä kyllä on Suomeenkin syntynyt 2 kuljetusalan markkinat. Sellaiset joissa asiakasta palvellaan ja sitten se "haistapaska" kulttuurin omaava kuljetusyhteisö.
      Jokainen voi tästä päätellä kummalla menee paremmin?

      • TosiaanSitäSaaMitäTilaa

        Ei siinä paljoa puhelahjat auta jos sulle on määrätty tarkka purkuaika jossain terminaalissa ja myöhästyt siitä vaikka vartin niin siinä on jo toinen auto purussa. Jäät sitten odottelemaan että muut purkuvuoroa odottavat ovat saaneet purettua kuormansa.


    • Anonyymi

      KAKSOS VELJEKSET AJANEET JO 20 VUOTTA DIGI PIIRTUREILLA VAIHTAA KORTTII ERI AUTOON JA TAAS MENNÄÄN 24 TUNTIA VRK NO PROBLEM

      • Anonyymi

        Millään muulla alalla ei yhtä paljon rikota lakia, huijata ja väärennellä asiakirjoja kuin kuljetusalalla. Porukka etsii ja kyselee netistä tietoa miten entistä enemmän pystyisi lakia rikkomaan. Turvsllisuus unohdetaan välittömästi, pääasia vaan että pääsee ajamaan ja mitä pidemmälle, kauemmin ja enemmän niin aina parempi. Hieno ammattikunta tämä kuljetusala. Eikö?

        -Mahtavaa porukkaa olette-


      • Anonyymi

        Tiedätkö mitä tarkoittaa " caps-lock" tietokoneen, tabletin tai kännykän tekstinkirjoituksen yhteydessä?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3299
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3031
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2298
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      26
      1809
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1355
    Aihe