"Kommunistisesta riistosta"

Jerzy Jalka

Lännessä on ajateltu yleisesti, että kommunismi oli Neuvostoliiton tai ylimalkaan kommunististen puolueiden poliittinen filosofia. Näin ei ollut. Kommunismi on Marxin nimitys sille lopulliselle yhteiskuntamuodolle, joka syntyy vallankumouksen ja sitä seuraavan sosialistisen välivaiheen jälkeen. Marx ei mitenkään erityisesti pyrkinyt selittämään millainen se kommunismi on. Marxin vetäminen keskusteluun "kommunistisesta riistosta" on melko toivotonta, hän ei sanonut kommunismista oikeastaan mitään.
Marxilaisuuden arvostelijat puuttuvat yleensä tähän kohtaan, he pitävät kommunismia utopiana ja siihen siirtymistä mahdottomana. Tökeryyttään meidän Kallemme toimii juuri päinvastoin muihin antikommunisteihin verraten, hän nimenomaan rinnastaa sosialismin ja kommunismin, olettaa utopian toteutuneen, siitä todisteena hän esittää ajatuksen "kommunistisesta riistosta". Kiitos Kalle uskonvahvistuksesta.
Kalle käy tuulilla. Toisessa kirjoituksessaan Kalle esittää, ettei "kommunistinen riisto" edellytä kommunismia, riittää kun on kommunistinen puolue tai joukko kommunisteja. Ajatus on käsittämätön.

"Kommunistinen riisto" on Kallen oman ajattelun tulos, se on mielipide mielipiteiden joukossa ja sinänsä yhtä kelpo tai epäkelpo kuin muutkin mielipiteet. Sen suurempaa kantavuutta sillä ei sitten olekaan, sallitaan Kallelle hänen mielipiteensä. Minun mielipiteeni on toinen, sallittakoon se minulle. Tässä kohtaa voimme todeta mielipiteittemme ristiriidan, muuta emme sitten oikein voikaan.

Kalle muistuttaa usein tämän palstan otsikosta ja palstan tarkoituksesta. Kalle muistuttaa siitä aina joutuessaan tukalaan tilanteeseen ja vastaamista välttääkseen. Kalle on sellainen pikkuovela jefreittari.
Minun mielestäni tämä palsta ei ole yhden miehen mielipiteiden esittelylavetti semminkin, kun Kallella ei ole esittää asiansa tueksi muuta kuin yksi lause jonka hän sanoo keksineensä itse. Yhden lauseen esittäminen, sen toistaminen kymmeniä kertoja ja sen ihmetteleminen miten häntä ei ymmärretä, ei ole kovinkaan tuloksia tuottavaa keskustelua. Itseasiassa se ei ole keskustelua lainkaan, se on inttämistä.

Asiansa tueksi Kallella ei ole esittää muuta kuin oma mielipiteensä ja asiayhteydestään irroitettuja Marxin lauseita. Ja kysymyksiä, niitä Kallella riittää.Vastauksia ei niinkään. Todetaan että Kallella on oikeus mielipiteeseensä, hän saa sanoa aasia hevoseksi, sosialismia kommunismiksi, Leninin ajatuksia marxilaisuudeksi, jne. jne. Kalle saa nimittää "kommunistiseksi riistoksi" kaikkea mitä hän tahtoo siksi nimittää. Vastauksia hänen ei kuitenkaan pidä odottaa niin kauan,kun hän mittaa perunoita metreillä, maitoa tiulla ja voita hehtaareilla.

Vuonna 1960 Neuvostoliiton väkiluku oli 204 miljoonaa ja kommunistisen puolueen jäsenmäärä 4,6 % väestöstä. Puolueen jäsenyyttä hakivat kymmenet miljoonat ihmiset mutta jäsenyysseula oli tiukka. Tämä todistaa sen mitä Kalle tahtoo sanoa, puolueen jäsenyydestä oli etua. Se todistaa myös sen, mitä Marx sanoi, ihmisen perimmäinen halu on oman edun tavoittelu.
NKP:ssä vallitsi demokraattisen sentralismin käsite, siitä on kaksi tulkintaa. Leninin aikalaisen Sopranovin tulkinta antoi enemmän päätäntävaltaa alemmille puolue-elimille, se johti ns. fraktionalismiin joka on tuttua myös meidän eduskunnallemme. Sen ilmentymä nykyisin ovat lobbarit.
Leninin tulkinta demokraattisesta sentralismista oli tiukempi, siinä alemmat puolue-elimet olivat tiukasti alisteisia ylemmille. Tämä johti päätäntävallan keskittymiseen ja synnytti eliitin. Stalin vei vallan puolueelta ja siirsi sen kasvottomalle valtiolle, se tarkoitti yksinvaltaa kaikkine seuraamuksineen. Nikitan suojasää toi avoimmuutta mutta loppui lyhyeen. Valta jaettiin johtotroikalle, mutta pian se oli taas yhdellä miehellä.Loppu on lähihistoriaa.

Näin arvostellaan neuvostojärjestelmää eikä siihen mitään yhden sekopään nupissa syntynyttä "kommunistista riistoa" tarvita. Kun mies aloittaa arvostelun, hänen pitäisi tehdä se niin, että muutkin sen ymmärtävät. Hänen pitäisi tehdä se niin, että hän itse sen ymmärtäisi ja saisi selitettyä asiansa.

34

651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä on mielipide?
      "Mielipide:
      käsityskanta, ajatuskanta, luulo, otaksuma, arvelu, arvostelu, vakaumus "

'
      "Kommunistinen riisto" on Kallen oman ajattelun tulos, se on mielipide mielipiteiden joukossa ja sinänsä yhtä kelpo tai epäkelpo kuin muutkin mielipiteet. Sen suurempaa kantavuutta sillä ei sitten olekaan, sallitaan Kallelle hänen mielipiteensä. Minun mielipiteeni on toinen, sallittakoon se minulle. Tässä kohtaa voimme todeta mielipiteittemme ristiriidan, muuta emme sitten oikein voikaan.
      '

Niin, eihän Kallen määrittelemä kommunistinen riisto neukkulassa ole mikään mielipide vaan historiallinen fakta, jota sinä et pysty vasta-argumentteinesi kumoamaan. Kallen esimerkki puna-armeijasta kommunistisen riiston esimerkkinä taisi olla liikaa sinulle ja aloit sepostelemaan ihan omiasi asian viedestä.

Miten se nyt olikaan - kuuluuko periaate "kaikilta kykyjensä maukaan ja kaikkille tarpeidensa mukaan" marxilaiseen komunismiin?
      Taitaa olla vaikea kysymys - pitäisi kieltää mutta sitä ei voi tehdä ja asian myöntäminen taas tarkoittaa kommunistisen riiston kuulumisen elimellisenä osana marxilaiseen kommunismiin. Kalle sanoisi , että suo siellä vetelä täällä.

................

• "Todetaan että Kallella on oikeus mielipiteeseensä, hän saa sanoa aasia hevoseksi, sosialismia kommunismiksi, Leninin ajatuksia marxilaisuudeksi, jne. jne. Kalle saa nimittää "kommunistiseksi riistoksi" kaikkea mitä hän tahtoo siksi nimittää. Vastauksia hänen ei kuitenkaan pidä odottaa niin kauan,kun hän mittaa perunoita metreillä, maitoa tiulla ja voita hehtaareilla."

Miksi Kalle ei saisi kutsua kommunistiseksi riistoksi sitä sosialismissa ja kommunismissa tehtyä työtä, jonka tuloksista työn tekijä ei itse pääse nauttimaan?

Sen työn olemassaolon Kalle on osoittanut toteen monilla esimerkeillä aikaisemmin joten niitä ei sinulle tarvinne toistaa, esim. ukrainalaiset maatyöläiset ja suomalaisten puolustukseen tuupertuneet iivanat olivat pistämättömiä esimerkkejä ko. työn esiintymisestä neukkulassa..

Millä nimellä marx kutsui sitä työn osuutta? Millä nimellä sinä sitä kutsut? Sen olemassaoloa et taida enään kehdata kiistää Kallen esitettyä monta esimerkkiä kommunistisesta riistosta.
      Kalle käyttäisi mielellään samaa sanaa siitä mutta hän ei tiedä marxin käyttämää nimitystä sille. Voisitko kertoa mikä se on niin sinun ei tarvise enään jankuttaa hevosistasi ja aaseistasi. Vai onko niin, ettei Kallen mainitsemalle työlle ole aikaisemmin annettu nimeä. Silloinhan sitä voidaan kutsua kommunistiseksi riistoksi, eikö vain?

.............

• Selitähän, että miten ajattelit kommunismissa voitavan tyydyttää ihmisten loputtomat tarpeet?

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9537877/47252722

Kyselet viestissäsi näin:
      '
      Onko mielestäsi sosialismissa ja kommunismissa olemassa jokin tarpeiden yläraja? Ellei ylärajaa ole, ei ole olemassa mitään "tarpeiden täyttymisen jälkeistä työnosaa". Kalleismissa yläraja on, kommunismissa se jaetaan koska jaettava lisääntyy.
      '
      Jos tarpeet ovat rajalliset niin silloin "tarpeiden täyttymisen jälkeinen työnosa" on kommunistista riistoa.
      Jos taas tarpeet eivät ole rajalliset niin miten silloin kommunismi voi tyydyttää ihnisten kaikki tarpeet?

Aika sekavia ja ristiriitaisia nämä punanuttujen viestit. Tälläiseen asioiden sotkemiseen tuntuu pystyvän muutkin kuin Änkyrä OmaanPesäänPaskoja.

............

• Jerzy Jalka

Luehan nyt se juttu uudestaan läpi. Mitä tarkoitat kysymyksellä "eikö Kalle saa sanoa..." , ja lainaat vielä minun tekstiäni kysymyksen pohjaksi, tekstiä jossa juuri sanon että Kalle saa sanoa mitä tahansa mikä häntä miellyttä.

Sinun Kalleismisi perustuu yhteen lauseeseen jonka olet ihan itse keksinyt ja jota kukaan ei oikeastaan ymmärrä. Kysyn tämän palstan porvareilta ymmärtävätkö he, jos ymmärtävät selittäkööt asian Kallen puolesta muutamalla lisäsanalla että minäkin ymmärtäisin.

Marx oletti ihmisen perimmäiseksi haluksi omaneduntavoittelun. Neuvostojärjestelmässä puoluejäsenyys tuotti etua. 204:a kansalaisesta 4,6 % kuului puolueeseen, useampikin olisi tahtonut kuulua mutta puolue oli suljettu kaaderipuolue. Tämä selittyy alkuaikojen epävakailla oloilla,sisällissodalla ja ulkomaiden interventioilla. Suljettu puolue mahdollisti Stalinin nousun, niin ei olisi pitänyt tapahtua eikä olisi tapahtunut,ellei demokraattisen sentralismin silloinen tulkinta olisi Leninin ajoista jatkunut. Lenin ymmärsi virheensä. Stalinin puolue oli jotakin ihan muuta kuin neuvostojen valta. Alkuaikojen työläisneuvostot toimivat tehtailla ja työpaikoilla, puolue omi niiden vallan,keskitti sen, se mahdollisti puolue-eliitin synnyn.Stalin nosti valtion ohi puolueen, se takasi hänelle vallan. Puolueen valta oli keskittynyt, valtion valtaa käyttivät komiteat ja ministeriöt, tietysti myös armeija ja tiedustelu mutta se valta oli hajautettua ja helpommin hallittavissa. Näissä koneiston osissa syntyi valtiollinen eliitti,asema koneistossa toi edun ja vallan, ei puoluejäsenyys. Lännessä ajateltiin kommunismin olevan Neuvostoliiton puoluefilosofia, ylimmän päättävän elimen,puoluekokouksen, riviedustajan tehtävä oli taputtaa päätöksille, ei päättää. Vanhoja filmejä katsoessamme näemmekin raikuvia,kauan kestäviä suosionosoituksia puhujille. Riviedustaja jaksoi taputtaa lähes yhtä kauan kuin Kokoomuspuolueen puheenjohtaja Ilkka Suominen kutsuvierasrivistössä.

Stalinin jälkeen valta jaettiin mutta järjestelmää ei muutettu. Nikita nousi puolue-eliitistä mutta sinulla ei näytä olevan höykäisen pölähtävää käsitystä siitä, mistä Nikitan esikunta tuli? He tulivat nimenomaan valtioeliitistä ja armeijasta. Sinun pulmasi eliitistä puhuessasi on,ettet ymmärrä ketkä olivat eliitti. Puhut riistäjistä ja riistetyistä tietämättä keitä he olivat. Olivatko puolueen ehdokasjäsenet (heitä oli miljoonia), naisliittolaiset, nuorisoliittolaiset, ammattiyhdistysliikkeen edustajat jne. riistäjiä vai riistettyjä. Valitettavasti Kalle se ei selviä teoriasi yhdestä lauseesta.

Aloituksessa minulle tuli pieni merkkipula, moni seikka jäi tarkentamatta mutta tarkentuihan osa tässä. Ja tarkennetaan edelleen tarvittaessa. Voin tehdä sinulle katekismuksen tapaan selitysosan Mitä se on. Näin tietysti vain siinä tapauksessa,että pakkaskelit jatkuvat. Suojasään sattuessa poikkean pihan liukumäellä talon pentuja jututtamassa. Kuten sanoin aiemmin, siellä käydään älyllisempää keskustelua.

Sinullehan tuli kiire kun kolmet hätäpaskat heitit peräjälkeen! Kulkeeko ajatus sillä tavalla pätkissä,ettei yhteen kirjoitukseen saa mahtumaan samaa asiaa kolmesti. Lyö yhtäläisyysmerkit sen yhden lauseesi alle niin säästyt näppäilemisen vaivalta.

• Jerzy Jalka kirjoitti:

Luehan nyt se juttu uudestaan läpi. Mitä tarkoitat kysymyksellä "eikö Kalle saa sanoa..." , ja lainaat vielä minun tekstiäni kysymyksen pohjaksi, tekstiä jossa juuri sanon että Kalle saa sanoa mitä tahansa mikä häntä miellyttä.

Sinun Kalleismisi perustuu yhteen lauseeseen jonka olet ihan itse keksinyt ja jota kukaan ei oikeastaan ymmärrä. Kysyn tämän palstan porvareilta ymmärtävätkö he, jos ymmärtävät selittäkööt asian Kallen puolesta muutamalla lisäsanalla että minäkin ymmärtäisin.

Marx oletti ihmisen perimmäiseksi haluksi omaneduntavoittelun. Neuvostojärjestelmässä puoluejäsenyys tuotti etua. 204:a kansalaisesta 4,6 % kuului puolueeseen, useampikin olisi tahtonut kuulua mutta puolue oli suljettu kaaderipuolue. Tämä selittyy alkuaikojen epävakailla oloilla,sisällissodalla ja ulkomaiden interventioilla. Suljettu puolue mahdollisti Stalinin nousun, niin ei olisi pitänyt tapahtua eikä olisi tapahtunut,ellei demokraattisen sentralismin silloinen tulkinta olisi Leninin ajoista jatkunut. Lenin ymmärsi virheensä. Stalinin puolue oli jotakin ihan muuta kuin neuvostojen valta. Alkuaikojen työläisneuvostot toimivat tehtailla ja työpaikoilla, puolue omi niiden vallan,keskitti sen, se mahdollisti puolue-eliitin synnyn.Stalin nosti valtion ohi puolueen, se takasi hänelle vallan. Puolueen valta oli keskittynyt, valtion valtaa käyttivät komiteat ja ministeriöt, tietysti myös armeija ja tiedustelu mutta se valta oli hajautettua ja helpommin hallittavissa. Näissä koneiston osissa syntyi valtiollinen eliitti,asema koneistossa toi edun ja vallan, ei puoluejäsenyys. Lännessä ajateltiin kommunismin olevan Neuvostoliiton puoluefilosofia, ylimmän päättävän elimen,puoluekokouksen, riviedustajan tehtävä oli taputtaa päätöksille, ei päättää. Vanhoja filmejä katsoessamme näemmekin raikuvia,kauan kestäviä suosionosoituksia puhujille. Riviedustaja jaksoi taputtaa lähes yhtä kauan kuin Kokoomuspuolueen puheenjohtaja Ilkka Suominen kutsuvierasrivistössä.

Stalinin jälkeen valta jaettiin mutta järjestelmää ei muutettu. Nikita nousi puolue-eliitistä mutta sinulla ei näytä olevan höykäisen pölähtävää käsitystä siitä, mistä Nikitan esikunta tuli? He tulivat nimenomaan valtioeliitistä ja armeijasta. Sinun pulmasi eliitistä puhuessasi on,ettet ymmärrä ketkä olivat eliitti. Puhut riistäjistä ja riistetyistä tietämättä keitä he olivat. Olivatko puolueen ehdokasjäsenet (heitä oli miljoonia), naisliittolaiset, nuorisoliittolaiset, ammattiyhdistysliikkeen edustajat jne. riistäjiä vai riistettyjä. Valitettavasti Kalle se ei selviä teoriasi yhdestä lauseesta.

Aloituksessa minulle tuli pieni merkkipula, moni seikka jäi tarkentamatta mutta tarkentuihan osa tässä. Ja tarkennetaan edelleen tarvittaessa. Voin tehdä sinulle katekismuksen tapaan selitysosan Mitä se on. Näin tietysti vain siinä tapauksessa,että pakkaskelit jatkuvat. Suojasään sattuessa poikkean pihan liukumäellä talon pentuja jututtamassa. Kuten sanoin aiemmin, siellä käydään älyllisempää keskustelua.

Sinullehan tuli kiire kun kolmet hätäpaskat heitit peräjälkeen! Kulkeeko ajatus sillä tavalla pätkissä,ettei yhteen kirjoitukseen saa mahtumaan samaa asiaa kolmesti. Lyö yhtäläisyysmerkit sen yhden lauseesi alle niin säästyt näppäilemisen vaivalta.

Kalle ei esim. kysy viestissään, johon vastasit, lainkaan, että "eikö Kalle saa sanoa..." joten jo vastauksesi ensimmäinen rivi päin kommunismia.

....................

• mikä maksaa
        antipunikki kirjoitti:

Kalle ei esim. kysy viestissään, johon vastasit, lainkaan, että "eikö Kalle saa sanoa..." joten jo vastauksesi ensimmäinen rivi päin kommunismia.

....................

Tälle:

"Kommunistinen riisto on se sosialismissa ja kommunismissa tehty työ, jonka tuloksista ei työn tehnyt henkilö itse pääse nauttimaan."

• mikä maksaa kirjoitti:

Tälle:

"Kommunistinen riisto on se sosialismissa ja kommunismissa tehty työ, jonka tuloksista ei työn tehnyt henkilö itse pääse nauttimaan."

"Määritelmä:
        Käsitteen tai esineen olennaisten tuntomerkkien lyhyt, tarkka esitys, definitio"

Joten määritelmä ei rakennu perusteluille vaan käsitteen tuntomerkkien lyhyelle ja tarakke esitykselle.
        Ja tässä sinulle kommunistisen riiston määritelmä - lyhyt ja tarkka esitys käsitteelle.:

Ymmärsitkö, että missä yhteiskuntajärjestelmissä kommunistista riistoa arvellaan määritelmän mukaan esiintyvän?

Jatketaan sitten asian käsittelyä tämän asian sinulle selvittyä.

...................

• mikä maksaa
        antipunikki kirjoitti:

"Määritelmä:
        Käsitteen tai esineen olennaisten tuntomerkkien lyhyt, tarkka esitys, definitio"

Joten määritelmä ei rakennu perusteluille vaan käsitteen tuntomerkkien lyhyelle ja tarakke esitykselle.
        Ja tässä sinulle kommunistisen riiston määritelmä - lyhyt ja tarkka esitys käsitteelle.:

Ymmärsitkö, että missä yhteiskuntajärjestelmissä kommunistista riistoa arvellaan määritelmän mukaan esiintyvän?

Jatketaan sitten asian käsittelyä tämän asian sinulle selvittyä.

...................

perustele väitteesi:

• mikä maksaa kirjoitti:

perustele väitteesi:

"Kommunistinen riisto on se sosialismissa ja kommunismissa tehty työ"
        Tarviiko tämä perusteluja?
        Jos tarvii niin kerro sitten, että mitä kommunistinen riisto on jos se ei kerran ole osa sosialismissa ja kommunismissa tehdystä työstä.

..........

• mikä makssa?
        antipunikki kirjoitti:

Jos tarvii niin kerro sitten, että mitä kommunistinen riisto on jos se ei kerran ole osa sosialismissa ja kommunismissa tehdystä työstä.

..........

perustele väitteesi:

• mikä makssa? kirjoitti:

perustele väitteesi:

..........

• oletko tyhmä?
        antipunikki kirjoitti:

..........

perustele väitteesi:

• oletko tyhmä? kirjoitti:

perustele väitteesi:

..........

• ootko pöljä
        antipunikki kirjoitti:

..........

Miksi täällä sitte höliset olemattomia? Mutta jos yrität, ni perustele väitteesi:

• ootko pöljä kirjoitti:

Miksi täällä sitte höliset olemattomia? Mutta jos yrität, ni perustele väitteesi:

Jos Kallen määritelmä kommunistiselle riistolle ei kelpaa niin määrittelehän itse se paremmin.
        Niinkauan se on sinulta tekemättä niin Kallen määritelmä on voimassa.

................

• liikaa selittelemään sitä, ettei kommunismia ole ollut. Meille taviksille se (kommunismi) esiintyy sellaisena kun olemme sen NL:ssa ja DDR:ssä nähneet ja kokeneet. Muuta mallia ette ole meille antaneet. Olemme kokeneet sen, joskaan en omakohtaisesti, varsin rajoittavaksi ja vaaralliseksi sekä henkisesti että turvallisuuden kannalta. Turvallisuuspuute koskee eniten henkilöitä jotka eivät halua integroitua järjestelmän vangeiksi.

Kerro sinä missä me näemme mallin oikeasta kommunismista käytännössä nyt noin 100 vuotta sen julistamisen alkamisesta niin mietimme uudelleen. Muutoin kannattaa lopettaa haikuilu siitä, ettei kommunismia ole edes ollut. Meidän kannaltamme on ollut ja päin pyllyä mennyt.

• Jerzy Jalka

Jos et olisi porvari ja laardilötkö oikeistouskovainen vaan tavallinen, melko lailla politiikasta ja sen historiasta kiinnostumaton ihminen, niin kummanko kirjoitus saisi sinut vakuuttuneemmaksi neuvostojärjestelmän virheistä, Kallen yksi lause "kommunistisesta riistosta" vaiko minun yritelmäni kuvata sitä, mikä järjestelmää rakennettaessa meni pieleen.

Eihän minulla ole tarve puolustaa neukkujen virheitä, tuossa ajattelet väärin. Juuri minähän tuon niitä esiin. Enemmänhän minä olen tuonut niitä esiin kuin sinä koskaan. Minusta tuntuu että sinä viskot nyt miehen sijasta miehen takkia.

Kommunismi on teoriaa, yksittäisiä pieniä kokeiluja (esim. Sointula) lukuunottamatta sitä ei ole ollut. Sosialismi on siirtymävaihe kommunismiin ja sekin ajoi kiville. Minun arvosteluni on sosialismin arvostelua, sen voisi yhtä hyvin tehdä jonkin muun esimerkkimaan perusteella kuin Neuvostoliiton. Minusta on typerää arvostella Neuvostoliiton talousjärjestelmää kuulakärkikynien puutteen takia ellei arvostele hallintoa ja tehtyjä päätöksiä. Te porvarit puhuitte 70-luvulla nailonsukista ja mietitte onko Leningradissa huoria. Minä tiesin tuolloin,että neukkujen raskas teollisuus on pääosin perseestä ja asuntokysymys on katastrofi. Sen lisäksi tiesin, ettei Leningradissa riitä nailonsukkia jokaisen huoran sääriin elleivät tuppimunatsuhnat niitä sinne kärrää. Nyttemmin te porvaritkin olette ymmärtäneet että neukkujen ongelma oli muualla kuin jameshousuissa, silloin te puhuitte kulutushyödykkeistä nyt Kalle jälkiviisaana on kehittänyt ihan kommunistisen riiston. Sano sinä nyt suurena idäntuntijana oliko Leningradin kaupunginjohtaja Grigori Romanov riistäjä vai riistetty, uudistaja vai vanhanajan torajyvä. Minä nyt olen sentään pesettänyt Romanovilla saunassa selänkin.

Jos ymmärrät Kallen tarkoituksen niin selitä se minulle. Mitä Kalle sanoo sellaista mitä minä en sano? Minä sanon kuka,missä ja milloin. Kalle sanoo; kolmikymmenluvulla Ukrainassa, Talvisodassa. Sekö on tarkempi?

• Jerzy Jalka kirjoitti:

Jos et olisi porvari ja laardilötkö oikeistouskovainen vaan tavallinen, melko lailla politiikasta ja sen historiasta kiinnostumaton ihminen, niin kummanko kirjoitus saisi sinut vakuuttuneemmaksi neuvostojärjestelmän virheistä, Kallen yksi lause "kommunistisesta riistosta" vaiko minun yritelmäni kuvata sitä, mikä järjestelmää rakennettaessa meni pieleen.

Eihän minulla ole tarve puolustaa neukkujen virheitä, tuossa ajattelet väärin. Juuri minähän tuon niitä esiin. Enemmänhän minä olen tuonut niitä esiin kuin sinä koskaan. Minusta tuntuu että sinä viskot nyt miehen sijasta miehen takkia.

Kommunismi on teoriaa, yksittäisiä pieniä kokeiluja (esim. Sointula) lukuunottamatta sitä ei ole ollut. Sosialismi on siirtymävaihe kommunismiin ja sekin ajoi kiville. Minun arvosteluni on sosialismin arvostelua, sen voisi yhtä hyvin tehdä jonkin muun esimerkkimaan perusteella kuin Neuvostoliiton. Minusta on typerää arvostella Neuvostoliiton talousjärjestelmää kuulakärkikynien puutteen takia ellei arvostele hallintoa ja tehtyjä päätöksiä. Te porvarit puhuitte 70-luvulla nailonsukista ja mietitte onko Leningradissa huoria. Minä tiesin tuolloin,että neukkujen raskas teollisuus on pääosin perseestä ja asuntokysymys on katastrofi. Sen lisäksi tiesin, ettei Leningradissa riitä nailonsukkia jokaisen huoran sääriin elleivät tuppimunatsuhnat niitä sinne kärrää. Nyttemmin te porvaritkin olette ymmärtäneet että neukkujen ongelma oli muualla kuin jameshousuissa, silloin te puhuitte kulutushyödykkeistä nyt Kalle jälkiviisaana on kehittänyt ihan kommunistisen riiston. Sano sinä nyt suurena idäntuntijana oliko Leningradin kaupunginjohtaja Grigori Romanov riistäjä vai riistetty, uudistaja vai vanhanajan torajyvä. Minä nyt olen sentään pesettänyt Romanovilla saunassa selänkin.

Jos ymmärrät Kallen tarkoituksen niin selitä se minulle. Mitä Kalle sanoo sellaista mitä minä en sano? Minä sanon kuka,missä ja milloin. Kalle sanoo; kolmikymmenluvulla Ukrainassa, Talvisodassa. Sekö on tarkempi?

kuin minulla, ettet osaa sanoa asiaa lyhyesti joten monikaan tavis ei jaksa lukea sitä selitystäsi läpi mutta sen lauseen jota sinä yrität sadalla uudella kumota ne lukevat silmäyksellä. Et liene ainakaan mainostoimittaja.

Menee aikakin pari sukupolvea ennen kuin löytyy suuri joukko ihmisiä jotka eivät heti vertaa kommunismia Neukkulan ja sen satelliittien töpeksintään. Minä veikkaan nykyisen sortin sosialismin ja kommunismin painuneen unhoon siihen mennessä ja jotain muuta, uutta ja kehittyneempää, tulee uunista ulos.

Kommunismi on menneen talven lumia, se ei enää palaa. Se oli Muumimaan kaltainen utopia joka toimii Muumimaassa mutta ei ihmisten keskuudessa. Voittehan te perustaa Komumaan ja ottaa oppia Naantalin Muumimaasta. Komumaahan voi koota kaikki kommunismin saavutukset kuten vankileirien saariston, Berliinin muurien uhrit jne. niitä kyllä löytyy lisää kunhan porukalla ideoidaan.

• Jerzy Jalka
        Työeläkeläinen kirjoitti:

kuin minulla, ettet osaa sanoa asiaa lyhyesti joten monikaan tavis ei jaksa lukea sitä selitystäsi läpi mutta sen lauseen jota sinä yrität sadalla uudella kumota ne lukevat silmäyksellä. Et liene ainakaan mainostoimittaja.

Menee aikakin pari sukupolvea ennen kuin löytyy suuri joukko ihmisiä jotka eivät heti vertaa kommunismia Neukkulan ja sen satelliittien töpeksintään. Minä veikkaan nykyisen sortin sosialismin ja kommunismin painuneen unhoon siihen mennessä ja jotain muuta, uutta ja kehittyneempää, tulee uunista ulos.

Kommunismi on menneen talven lumia, se ei enää palaa. Se oli Muumimaan kaltainen utopia joka toimii Muumimaassa mutta ei ihmisten keskuudessa. Voittehan te perustaa Komumaan ja ottaa oppia Naantalin Muumimaasta. Komumaahan voi koota kaikki kommunismin saavutukset kuten vankileirien saariston, Berliinin muurien uhrit jne. niitä kyllä löytyy lisää kunhan porukalla ideoidaan.

Historian sanotaan toistavan itseään mutta ei se niin ole. Historia ei koskaan toista itseään koska aika on jana eikä ympyrä. Paluuta ei ole ja siksi onkin mietittävä uutta.Kuten sanoin, vapaudessa, veljeydessä ja tasa-arvossa ei ole mitään vikaa, tottahan ne nousevat esiin kun ihmisiä on tarpeeksi kauan kyykytetty. Ajatteletko sinä että kinaan Kallen kanssa kinaamisen takia. Sekään asia ei ole niin, Kallen yksinkertaiset mielipiteet antavat hyvän tilaisuuden pohtia mikä meni pieleen ja kirjoittaa siitä. Eiväthän hyvin monet vasemmistolaiset allekirjoita minun mielipiteitäni, tapahtumien kulusta monet ovat täysin eri mieltä. Miksi siis kinata Kallen kanssa? Kallella on tällä palstalla katalyytin vaikutus, vaikka Kalle kirjoittaa avauksiinsa pääasiassa itse niin laskurin mukaan lukijoita on. Siinä on selostustyön sauma, vasemmistolaisuus on pelkästään valistuskysymys. Eihän näitä kirjoituksia ole Kallelle tarkoitettu, eihän Kallelle ole vieläkään selvinnyt mikä on sosialismin ja kommunismin ero mutta jollekin toiselle se on kukaties saattanut selvitä.
        Kalle tekee itsensä tärkeäksi, se on suuruudenhulluutta. Tee sinäkin jos tahdot.

Mitään kirjoituksia ei ole tarkoitettu heille,jotka eivät jaksa niitä lukea. Kalle on tästä esimerkki, kolme hätäpaskaa tähän avaukseen heti aamutuimaan pelkän silmäilyn ja vääriymmärryksen perusteella. Jaksamattomia varten Valitut Palat julkaisee lyhennelmiä maailmankirjallisuudesta.Anatole Francen 600 kirjaa on julkaistu runsaasti kuvitettuna, 21 sivuisena lyhennelmänä juuri heille. Tuon suorituksen ylittää ainoastaan Kalle, hän esittää Kommunistisen Manifestin, Pääoman, Leninin kootut ja otteita Stalinilta yhdessä lauseessa. Kenties Kalle pystyisi pelkistämään tyyliään entisestään? Josko hän kirjoittaisi meille aamuisin; Siistii, ja illalla; vittumääenjaksa. Aamukirjoituksen me tietäisimme tarkoittavan Talvisotaa ja iltakirjoituksen Kommunistista riistoa. Näin kaikki Kallen anti tulisikin helposti saaduksi.

• Jerzy Jalka kirjoitti:

Historian sanotaan toistavan itseään mutta ei se niin ole. Historia ei koskaan toista itseään koska aika on jana eikä ympyrä. Paluuta ei ole ja siksi onkin mietittävä uutta.Kuten sanoin, vapaudessa, veljeydessä ja tasa-arvossa ei ole mitään vikaa, tottahan ne nousevat esiin kun ihmisiä on tarpeeksi kauan kyykytetty. Ajatteletko sinä että kinaan Kallen kanssa kinaamisen takia. Sekään asia ei ole niin, Kallen yksinkertaiset mielipiteet antavat hyvän tilaisuuden pohtia mikä meni pieleen ja kirjoittaa siitä. Eiväthän hyvin monet vasemmistolaiset allekirjoita minun mielipiteitäni, tapahtumien kulusta monet ovat täysin eri mieltä. Miksi siis kinata Kallen kanssa? Kallella on tällä palstalla katalyytin vaikutus, vaikka Kalle kirjoittaa avauksiinsa pääasiassa itse niin laskurin mukaan lukijoita on. Siinä on selostustyön sauma, vasemmistolaisuus on pelkästään valistuskysymys. Eihän näitä kirjoituksia ole Kallelle tarkoitettu, eihän Kallelle ole vieläkään selvinnyt mikä on sosialismin ja kommunismin ero mutta jollekin toiselle se on kukaties saattanut selvitä.
        Kalle tekee itsensä tärkeäksi, se on suuruudenhulluutta. Tee sinäkin jos tahdot.

Mitään kirjoituksia ei ole tarkoitettu heille,jotka eivät jaksa niitä lukea. Kalle on tästä esimerkki, kolme hätäpaskaa tähän avaukseen heti aamutuimaan pelkän silmäilyn ja vääriymmärryksen perusteella. Jaksamattomia varten Valitut Palat julkaisee lyhennelmiä maailmankirjallisuudesta.Anatole Francen 600 kirjaa on julkaistu runsaasti kuvitettuna, 21 sivuisena lyhennelmänä juuri heille. Tuon suorituksen ylittää ainoastaan Kalle, hän esittää Kommunistisen Manifestin, Pääoman, Leninin kootut ja otteita Stalinilta yhdessä lauseessa. Kenties Kalle pystyisi pelkistämään tyyliään entisestään? Josko hän kirjoittaisi meille aamuisin; Siistii, ja illalla; vittumääenjaksa. Aamukirjoituksen me tietäisimme tarkoittavan Talvisotaa ja iltakirjoituksen Kommunistista riistoa. Näin kaikki Kallen anti tulisikin helposti saaduksi.

Kalle jäsenteli yhden asian yhteen viestiin ja näin voisi keskustelu helpottua kun kaikkia asioita ei sotketa yhdeksi hullunmyllyksi samaan viestiin. Mutta kommunistien taktiikkana on sotkea kaikki asiat yhdeksi sekasotkuksi, josta kukaan ei saa mitään selvää, ja kommunistien ajatusten järjettömyys hukkuu heidän viestiensä yleiseen kaaokseen. Tämän tekniikan mestari on ystävämme Änkyrä OmaanPesäänPaskoja.

Sinä et pystynyt vastaamaan kuin yhteen Kallen ennen töihin lähtöään jättämään viestiin ja sekin vastaus meni todella komeasti päin kommunismia. Onnittelut, löysit taas kotiin.

...................

• Jerzy Jalka kirjoitti:

Miten se nyt olikaan - kuuluuko periaate "kaikilta kykyjensä maukaan ja kaikkille tarpeidensa mukaan" marxilaiseen komunismiin?
        Taitaa olla vaikea kysymys - pitäisi kieltää mutta sitä ei voi tehdä ja asian myöntäminen taas tarkoittaa kommunistisen riiston kuuluvan elimellisenä osana marxilaiseen kommunismiin. Kalle sanoisi , että suo siellä vetelä täällä.

Huomaatko muuten, että sinulle köniin antamiseen kommunismin opeista ei tarvita kovinkaan montaa riviä palstalla - viisi riviä tuntuu riitävän hyvin.

................

• mikä maksaaa
        antipunikki kirjoitti:

Taitaa olla vaikea kysymys - pitäisi kieltää mutta sitä ei voi tehdä ja asian myöntäminen taas tarkoittaa kommunistisen riiston kuuluvan elimellisenä osana marxilaiseen kommunismiin. Kalle sanoisi , että suo siellä vetelä täällä.

Huomaatko muuten, että sinulle köniin antamiseen kommunismin opeista ei tarvita kovinkaan montaa riviä palstalla - viisi riviä tuntuu riitävän hyvin.

................

perustele väitteesi:

• mikä maksaaa kirjoitti:

perustele väitteesi:

..........

• Jerzy Jalka
        antipunikki kirjoitti:

................

Kuten todettu on, Kalle saa sanoa mitä tahansa miksi tahansa ja nimittää asioita,esineitä ja ilmiöitä ihan mielensä mukaan - ja niinhän Kalle tekeekin. Se on todettu suuruudenhulluudeksi. Kuten huomaat, minäkin saan nimittää pienuutta suuruudeksi, tasa-arvon asiallahan tässä ollaan.

Pulma syntyy siitä,ettei kukaan ymmärrä Kallea. Minä ainakaan en ymmärrä ja eivät näyttäisi ymmärtävän palstan porvaritkaan, pyysin eilen heitä muutamalla sanalla tarkentamaan esitystäsi sen sikäli kuin he siitä mitään ymmärtävät. Kukaan ei ole kirjoittanut asiasta mitään. Se ei tietysti välttämättä tarkoita etteivätkö he ymmärtäisi mutta se tarkoittaa ainakin sitä, etteivät he tahdo lyödä kättään paskaan puuttumalla typerään asiaasi. Jotenkin minusta nyt tuntuu että veli on jätetty ja niin taidan tehdä minäkin.

Kalle ei pidä 150 vuoden takaisista horinoista mutta minä pidän. Tuon ajan ihmisten päätä ei vielä markkinatalous ja globalisaatio sekoittanut, heillä oli näkemystä. 150 vuotta sitten englantilainen historioitsija Thomas Carlyle arveli, että jos Jeesus tulisi nyt maan päälle,ihmiset eivät enää ristiinnaulitsisi häntä. He pyytäisivät hänet illalliselle, kuuntelisivat mitä hänellä on sanottavaa ja pitäisivät hauskaa hänen kustannuksellaan.
        Kutsun Kallen meille uudenvuodenbrunssille joten eiköhän tämä kesksutelu - viimeistä ehtoollista vaille - ole tässä.

• Jerzy Jalka kirjoitti:

Kuten todettu on, Kalle saa sanoa mitä tahansa miksi tahansa ja nimittää asioita,esineitä ja ilmiöitä ihan mielensä mukaan - ja niinhän Kalle tekeekin. Se on todettu suuruudenhulluudeksi. Kuten huomaat, minäkin saan nimittää pienuutta suuruudeksi, tasa-arvon asiallahan tässä ollaan.

Pulma syntyy siitä,ettei kukaan ymmärrä Kallea. Minä ainakaan en ymmärrä ja eivät näyttäisi ymmärtävän palstan porvaritkaan, pyysin eilen heitä muutamalla sanalla tarkentamaan esitystäsi sen sikäli kuin he siitä mitään ymmärtävät. Kukaan ei ole kirjoittanut asiasta mitään. Se ei tietysti välttämättä tarkoita etteivätkö he ymmärtäisi mutta se tarkoittaa ainakin sitä, etteivät he tahdo lyödä kättään paskaan puuttumalla typerään asiaasi. Jotenkin minusta nyt tuntuu että veli on jätetty ja niin taidan tehdä minäkin.

Kalle ei pidä 150 vuoden takaisista horinoista mutta minä pidän. Tuon ajan ihmisten päätä ei vielä markkinatalous ja globalisaatio sekoittanut, heillä oli näkemystä. 150 vuotta sitten englantilainen historioitsija Thomas Carlyle arveli, että jos Jeesus tulisi nyt maan päälle,ihmiset eivät enää ristiinnaulitsisi häntä. He pyytäisivät hänet illalliselle, kuuntelisivat mitä hänellä on sanottavaa ja pitäisivät hauskaa hänen kustannuksellaan.
        Kutsun Kallen meille uudenvuodenbrunssille joten eiköhän tämä kesksutelu - viimeistä ehtoollista vaille - ole tässä.

................

• Jerzy Jalka kirjoitti:

http://www.google.com/webhp?hl=fi#hl=fi&expIds=17259,28043&xhr=t&q="Jokaiselta kykyjensä mukaan; jokaiselle tarpeidensa mukaan" marx&cp=65&pf=p&sclient=psy&site=webhp&source=hp&aq=f&aqi=&aql=&oq="Jokaiselta kykyjensä mukaan; jokaiselle tarpeidensa mukaan" marx&gs_rfai=&pbx=1&fp=7e3915cee27ab624

...................

• Jerzy Jalka kirjoitti:

Komut haluavat mennä takaisin 150v hevosvetoiseen aikaan ja muut koittavat selvitä tässä päivässä. Olisi teidänkin jo ymmärrettävä vaihtaa allakkanne hieman uudempaan, vaikka jonnekin 1990 luvun loppupuolelle niin näkisitte minne se uskonne on monet vienyt, uskoakseni toista miljardia kun kiinalaiset luetaan mukaan. Venäläiset pääsivät siitä eroon mutta eivät pysty käyttämään etua hyväkseen koska komuaika vei kyvyn itsenäiseen ajatteluun, se kun oli niitä tuomittavimpia asioita.

On se hyvä kun Jerzy meitä taviksia valistaa näissä komuongelmissa.

• Jerzy Jalka kirjoitti:

http://www.skp.fi/dynkuvat/Hakanen_sosialismi.pdf
        '
        Sosialismi on siirtymävaihe tiellä kohti luokatonta ja itsehallinnollista yhteiskuntaa, kommunismia, jossa
        toteutuu periaate ”jokaiselta kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeidensa mukaan”
        '

Helsingin Yrjö tuntuu olevan Kallen kanssa samoilla linjoilla siinä, että kommunismin periaate on ”jokaiselta kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeidensa mukaan”.

...................

• mikä maksaa?
        antipunikki kirjoitti:

http://www.skp.fi/dynkuvat/Hakanen_sosialismi.pdf
        '
        Sosialismi on siirtymävaihe tiellä kohti luokatonta ja itsehallinnollista yhteiskuntaa, kommunismia, jossa
        toteutuu periaate ”jokaiselta kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeidensa mukaan”
        '

Helsingin Yrjö tuntuu olevan Kallen kanssa samoilla linjoilla siinä, että kommunismin periaate on ”jokaiselta kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeidensa mukaan”.

...................

perustele väitteesi:

• mikä maksaa? kirjoitti:

perustele väitteesi:

..........

• hei pöljä
        antipunikki kirjoitti:

..........

• hei pöljä kirjoitti:

Jos Kallen määritelmä kommunistiselle riistolle ei kelpaa niin määrittelehän itse se paremmin.
        Niinkauan se on sinulta tekemättä niin Kallen määritelmä on voimassa.

................

• Jerzy Jalka kirjoitti:

"Pulma syntyy siitä,ettei kukaan ymmärrä Kallea. Minä ainakaan en ymmärrä ja eivät näyttäisi ymmärtävän palstan porvaritkaan, pyysin eilen heitä muutamalla sanalla tarkentamaan esitystäsi sen sikäli kuin he siitä mitään ymmärtävät. Kukaan ei ole kirjoittanut asiasta mitään. Se ei tietysti välttämättä tarkoita etteivätkö he ymmärtäisi mutta se tarkoittaa ainakin sitä, etteivät he tahdo lyödä kättään paskaan puuttumalla typerään asiaasi. Jotenkin minusta nyt tuntuu että veli on jätetty ja niin taidan tehdä minäkin."

Mistä voit tietää, ettei kukaan palstalla ole Kallea ymmärtänyt sillä sinähän et oman kertomasi mukaan ole sitä tehnyt ja näin ollen et voi tietää jos muut ovat sen tehneet. Koska et ymmärrä, että kommunistinen riisto on sosialismissa ja kommunismissa tehty työ, jonka tuloksista ei työn tehnyt työläinen itse pääse nauttimaan, niin miten voit tietää ettei muut ole sitä ymmärtänyt?
        Ja mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
        Ensimmäinen osa "kommunistinen riisto on sosialismissa ja kommunismissa tehty työ" - onko siinä jotakin, mitä et ymmärrä? Eikö sosialismissa ja kommunismissa tehdä lainkaan työtä vai mikä siinä lauseessa on niin vaikea ymmärtää?
        Ja toinen osa tarkentaa, että mistä työstä on kysymys - "jonka tuloksista ei työn tehnyt työläinen itse pääse nauttimaan". Mitä et tässä ymmärrä? Älä takerru käsitteen määrittelyssä siihen, että onko määriteltyä asiaa olemassa vai ei. Asian olemassa ololla ei ole mitään tekemistä määritelmän kanssa.
        Kalle voisi, jos oikein pinnistäisi, määritellä viisaan kommunistin. Mutta vaikka viisaalle kommunistille olisikin määritelmä niin ei se tarkoita eikä todista viisaan kommunistin olevan olemassa.
        Samoin sinun pitää ymmärtää ero kommunistisen riiston määritelmän ja esiintymisen todellisuudessa välillä. Taitaa olla mahdoton tehtävä kommunistille - jo pelkkä nimitys "kommunistinen riisto" järjen seisomaan.

.............................

• Työeläkeläinen kirjoitti:

Komut haluavat mennä takaisin 150v hevosvetoiseen aikaan ja muut koittavat selvitä tässä päivässä. Olisi teidänkin jo ymmärrettävä vaihtaa allakkanne hieman uudempaan, vaikka jonnekin 1990 luvun loppupuolelle niin näkisitte minne se uskonne on monet vienyt, uskoakseni toista miljardia kun kiinalaiset luetaan mukaan. Venäläiset pääsivät siitä eroon mutta eivät pysty käyttämään etua hyväkseen koska komuaika vei kyvyn itsenäiseen ajatteluun, se kun oli niitä tuomittavimpia asioita.

On se hyvä kun Jerzy meitä taviksia valistaa näissä komuongelmissa.

Vaikka siteeraa komujen kirjoittelua niin oikeita vastauksia ei löydy tosiasioihin. Kuka se täällä on jatkuvasti huutamassa niistä minun ja antipunikin nujerruksista, pistäs nyt parastas jotta et joudu häpeään!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. VVM Riikka Purra ministerin asemassaan valehteli ja rikkoi perustuslakia.

Valtiovarainministeri Riikka Purra (PS) kiisti Ylen ykkösaamussa luvanneensa ennen vaaleja, ettei pienituloisilta leikat
      Politiikka
      99
      15994
    2. Me, Suomen kansa, vaadimme Riikka Purran eroa ministerin tehtävästä

Riikka Purra on toistuvalla valehtelullaan osoittanut olevansa epärehellinen henkilö. Perustuslain kohdassa 60 § edell
      Maailman menoa
      103
      7204
    3. Purra ennen vaaleja: "pienituloisten etuuksista leikkaaminen ei meille käy"

"...perussuomalaisten ero muun muassa kokoomukseen, joka haluaa leikata pienituloisten etuuksista, se ei meille käy."
      Maailman menoa
      84
      3959
    4. Toksinen persuvasemmisto

Kun toksiset ihmiset eivät kykene hallitsemaan sinua, saamaan sinua näkemään asiat niin kuin he haluaa, toimimaan niin k
      Maailman menoa
      24
      2946
    5. Rikkaiden ja yritysten veroaleen ei ole varaa

Ei pieni Suomi pysty elättämään vanhenevaa väestöä nykyisellä veroasteella. Ainakin 5-prosenttiyksikköä pitää kokonaisve
      Maailman menoa
      51
      2589
    6. "Minua ei kiinnosta opiskelu eikä töissä käyminen"

Voiko lausunnosta päätellä lainkaan mikä puolue saattaisi ajaa tuollaisen kansalaisen elämäntavan mahdollistamista? htt
      Maailman menoa
      95
      2059
    7. Mitä Purra oikeasti sanoi ennen vaaleja...

...pienituloisten leikkaamisesta? Tässä se on. "Esimerkiksi se, mistä aiotaan leikata, perussuomalaisten ero muun muass
      Maailman menoa
      109
      2002
    8. Huomentaaaa

Hyvää huomenta.... Tiiätkö kuinka vaikeata susta on ottaa mitään selvää ja ymmärtää yhtään mitään? Mukavaa päivää... sil
      Ikävä
      38
      1972
    9. Hotelli Kainuu konkurssiin

Vasta laajenivat Eskobarilla ja nyt näin https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/hotelli-kainuu-hakeutunut-konkurssiin
      Kuhmo
      84
      1971
    10. Tikkunenällä on kovat luulot itsestään

Mut ei tarjottavana muuta kuin katkeruutta, ilkeyttä ja ilkeä luonne hyih.. oikea miesten nielijä Onneksi kaivatullani
      Ikävä
      13
      1769
    Aihe