Vanhempien ennakkoluulot pois

3+18

Kun vanhemmat antavat julkisuuteen vammaisista lapsistaan vain etunimiä, tämä toiminta vain lisää vammaisten eriarvoisuutta. Eli jotain voi tehdä itsekin hyvän eteen. Kaikilla ihmisillä on sukunimi, mitä hävettävää siinä on?

6

534

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Revelstoke

Tuota...

Millä tavoin pelkän etunimen sanominen lisää vammaisten eriarvoisuutta?

Ymmärrän vallan hyvin, että monet ihmiset eivät halua lastensa sukunimiä julkisuuteen, olipa lapsi vammainen tai ei. Miksi kenenkään ulkopuolisen pitäisi saada tietää lapsen sukunimi?

Kääntäisin melkeimpä kysymyksesi ylösalaisin : Eikö ole hienoa, että vanhemmat kuitenkin rohkeasti tuovat vammaisia lapsiaan julkisuuteen ja häivyttävät näin osaltaan mahdollisia ennakkoluuloja?

• Jokusen Jaska

Kyllähän normaalissakin puheessa ihmiset puhuvat toisista yleensä etunimillä, mikäli puhutaan tutuista. Toisaalta jos Maija Mallikas puhuu pojastaan Mikosta, niin aika suurella todennäköisyydellä kyseessä on Mikko Mallikas. Toki poikkeuksiakin löytyy.

• nyt meni yli hilseen taas kerran tuo avautuminen,siis jos lapsella on sama sukunimi kun vanhemmilla, niin eihän sitä nyt erikseen tarvi ilmoitella, en ymmärrä mitä ongelmaa näet tässä?. Mut noihin ennakkoluuloihin voin ottaa siinä mielessä kantaa, että nämä ns "aikuiset" ovat tosi ennakkoluuloisia vammaisten suhteen siinä mielessä, että heidän mielestään on joku helvetin itsestäänselvyys että kaikki vammaiset, varsinki samalla tavalla vammaiset tulevat toimeen keskenään.Voin sanoa näin vammaisena, selkäydinvammaisena tarkemmin sanottuna, että tunnen monia selkäydinvammaisia, ja muullakin tavalla liikuntavammaisia joita EN voi sietää

• Vammainen V

Olen sinun suuri fanisi onnestasoikee. Aiheutat minulle suurta iloa tietämykselläsi. Monesti mietin kirjoitusten tarkoitusta, niin sinä tulet ja pelastat selittämällä tai kantaa ottamalla. Olen myös huomanut, että olet aina oikeassa ja osaat oikaista vammaisia, jos he kirjoittavat jotakin typerää. Olkoon vamman laatu sitten millainen tahansa, henkinen tai fyysinen, niia aina sinä pystyt auttamaan tai palauttamaan kyseisen kirjoittajan maanpinnalle. Olet mielestäni empaattinen vammainen, sinulta löytyy myös tiukkuutta vaikka olet vammainen, olet myös huumorintajuinen, vaikka olet vammainen. Yhteen vetona voisi sanoa, että olet minun silmissäni todella esimerkillinen vammainen, henkisesti tunnut oleevan täysin terve vaikka olet vammainen. Vammaisuudestasi huolimatta jatka samaan malliin, olet todella hieno ja pätevä vammainen

• Revelstoke
        Vammainen V kirjoitti:

Olen sinun suuri fanisi onnestasoikee. Aiheutat minulle suurta iloa tietämykselläsi. Monesti mietin kirjoitusten tarkoitusta, niin sinä tulet ja pelastat selittämällä tai kantaa ottamalla. Olen myös huomanut, että olet aina oikeassa ja osaat oikaista vammaisia, jos he kirjoittavat jotakin typerää. Olkoon vamman laatu sitten millainen tahansa, henkinen tai fyysinen, niia aina sinä pystyt auttamaan tai palauttamaan kyseisen kirjoittajan maanpinnalle. Olet mielestäni empaattinen vammainen, sinulta löytyy myös tiukkuutta vaikka olet vammainen, olet myös huumorintajuinen, vaikka olet vammainen. Yhteen vetona voisi sanoa, että olet minun silmissäni todella esimerkillinen vammainen, henkisesti tunnut oleevan täysin terve vaikka olet vammainen. Vammaisuudestasi huolimatta jatka samaan malliin, olet todella hieno ja pätevä vammainen

Ylläoleva viesti lienee vittuilua Onnestasoikeelle, joten jätän sen omaan arvoonsa.

Sen sijaan. Nyt puhutaan asiasta, josta pitäisi keskustella paljon enemmän. Siis vanhempien ja aikuisten roolista vammaisen nuoren elämässä.

1..On vanhempia, jotka tuovat vammaisen lapsensa esiin joka käänteessä ja korostavat lapsen "erityisyyttä" kaikessa ja paljon. Tää on ennenkaikkea 2000-luvun trendi.

2,.Sitten on vanhempia, joiden mielestä vammaisen lapsen on syytä olla tekemisissä lähinnä vain muiden vammaisten lasten kanssa. Nämä vanhemmat eivät odota lapseltaan juuri mitään, vaan liikuntavammainen lapsi laitetaan esim. jo koulussa erityisluokille kehitysvammaisten seuraan, vaikka lapsella olisi kaikki edelletykset pärjätä terveidenkin kanssa. Onnestasoikeena tietänee tästä puolesta paljonkin. Tämä oli 80-luvun ja 90-luvun alun trendi. Ongelmana tässä skenaariossa on se, että lapselle ei juurikaan aseteta vaatimuksia eikä haasteita ja tilanne johtaa opiskelu- työllistymis- ja parisuhdevaikeuksiin aikuisena. Sad but true.

3.On myös vanhempia, joiden mielestä vammainen lapsi pärjää parhaiten, kun hän joutuu itse kohtaamaan maailman. Tällainen liikuntavammainen lapsi laitetaan kouluun terveiden kanssa. Vammaisten leirejä yms. tapahtumia vältetään ellei lapsi itse niihin halua. Lapsen kaveripiiri on pääosin terveitä lapsia. Lapselta vaaditaan vähintään sama, mitä terveeltäkin, joskus jopa enemmän. Lapselle muodostuu näillä korteilla realistinen käsitys itsestään ja maailmasta, hän osaa ottaa paikkansa. Tällaisia vanhempia ei ole paljon, mutta joitakin sentään. Omat vanhempani ovat juuri tällaisia ja olen siitä heille ikuisesti kiitollinen.

Väitän, että ykkös- ja kakkoskohtien lähtökohdilla en olisi nyt (ikää melkein 30v) parisuhteessa, ylioppilas, maisteri, hyväpalkkaisessa duunissa enkä moninkertainen vammaisuinnin Suomenmestari.

• VammainenV
        Revelstoke kirjoitti:

Ylläoleva viesti lienee vittuilua Onnestasoikeelle, joten jätän sen omaan arvoonsa.

Sen sijaan. Nyt puhutaan asiasta, josta pitäisi keskustella paljon enemmän. Siis vanhempien ja aikuisten roolista vammaisen nuoren elämässä.

1..On vanhempia, jotka tuovat vammaisen lapsensa esiin joka käänteessä ja korostavat lapsen "erityisyyttä" kaikessa ja paljon. Tää on ennenkaikkea 2000-luvun trendi.

2,.Sitten on vanhempia, joiden mielestä vammaisen lapsen on syytä olla tekemisissä lähinnä vain muiden vammaisten lasten kanssa. Nämä vanhemmat eivät odota lapseltaan juuri mitään, vaan liikuntavammainen lapsi laitetaan esim. jo koulussa erityisluokille kehitysvammaisten seuraan, vaikka lapsella olisi kaikki edelletykset pärjätä terveidenkin kanssa. Onnestasoikeena tietänee tästä puolesta paljonkin. Tämä oli 80-luvun ja 90-luvun alun trendi. Ongelmana tässä skenaariossa on se, että lapselle ei juurikaan aseteta vaatimuksia eikä haasteita ja tilanne johtaa opiskelu- työllistymis- ja parisuhdevaikeuksiin aikuisena. Sad but true.

3.On myös vanhempia, joiden mielestä vammainen lapsi pärjää parhaiten, kun hän joutuu itse kohtaamaan maailman. Tällainen liikuntavammainen lapsi laitetaan kouluun terveiden kanssa. Vammaisten leirejä yms. tapahtumia vältetään ellei lapsi itse niihin halua. Lapsen kaveripiiri on pääosin terveitä lapsia. Lapselta vaaditaan vähintään sama, mitä terveeltäkin, joskus jopa enemmän. Lapselle muodostuu näillä korteilla realistinen käsitys itsestään ja maailmasta, hän osaa ottaa paikkansa. Tällaisia vanhempia ei ole paljon, mutta joitakin sentään. Omat vanhempani ovat juuri tällaisia ja olen siitä heille ikuisesti kiitollinen.

Väitän, että ykkös- ja kakkoskohtien lähtökohdilla en olisi nyt (ikää melkein 30v) parisuhteessa, ylioppilas, maisteri, hyväpalkkaisessa duunissa enkä moninkertainen vammaisuinnin Suomenmestari.

Revelstoke, olet vaan kateellinen vammainen, kun fanitan toista vammaista. Älä käytä sanaa vit... tällä palstalla, vaikka oletkin vammainen. Vammaisuutesi ei suo sinulle oikeutta käyttää kyseistä sanaa.
        Ihmisen kuuluu olla myös sivistynyt vaikka on vammainen. En kirjoita tätä pahalla, vaan toivon sinulle käytöstapoja vammaisuudestasi huolimatta. Kiitos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7755
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1955
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1009
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      899
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe