Auton jäätyminen

Teronen..

käynnistin tänään auton (pakkasta -28°) ja auto käyttäytyi tosi oudosti. Osaatteko sanoa mikä oli jäässä?

tässä näitä:

1) Moottorin lämpötila nousi 3km :ssa 90°:een ..normaalisti veisi 10km..
2) Automaatti ilmastointi puhalsi vain jäätävää ilmaa vaikka moottorin lämpötila oli 90° (alkoi puhaltaan lämmintä noin 20min jälkeen siitä kun käynnistin koneen)
3) Pysäytin auton ja annoin käydä parkissa noin 3min. lähdin liikkeelle ja moottorin lämpötila laski 40metrin aikana 20° , eli 90 --> 70°

jäähdytys neste näytti heiluvan säiliössä, auto oli roikassa noin 4h ennen käynnistämistä, bensaa tankissa oli noin 15litraa bensaa

17

4532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohta parturiin

      sehän nimittäin juurikin vaikuttaa noitten kyseisten parametrien vaihteluihin.

    • jäässä

      Jäähdytysnestehän siellä on muttanut muotoaan nesteestä kiinteäksi. Nesteen vaihtoon siis, notta alkaa toimimaan normaalisti.

    • se vaatii.

      Jäähdytysjärjestelmässä ollut glykoli-vesi seos ollut liian laimeaa. Neste on mennyt hyhmään/jäähän.
      JOs sopii, niin lisää pari litraa pakkasnestettä. JOs ei sovi, niin valuta pari litraa pois ja lisää sen tilalle pakkasnestettä. Lainaa sen jälkeen huoltamolta mittaria, millä voit tarkistaa, että uusi seos on varmasti riittävän vahvaa. (Suomessa yleensä n. -35 astetta)
      Tarkkaile vielä auton käydessä letkustoa ja liittimiä, että missään ei ole vuotoa.

      • vaikka joo

        itse huollankin kalustoni, on tuo temppu näillä keleillä melko hyytävää hommaa. Sinänsä ohjeet ovat hyvät ja suurinpiirtein oikein mutta omalle kohdalle sattuessa veivaisin kulkineen pajalle pikahuoltoon jossa kyseiset hommat tehdään pientä korvausta vastaan sisätiloissa nosturilla. Lisäksi trasselijussilla on mittarit ja pelit ja vehkeet omasta takaa, sekä vanhan nesteen oikeaoppinen hävitys luonnistuu.
        Suosittelen muuten vaihtamaan nesteet kokonaan, ei pelkästään lisäämään.


      • Teronen..
        vaikka joo kirjoitti:

        itse huollankin kalustoni, on tuo temppu näillä keleillä melko hyytävää hommaa. Sinänsä ohjeet ovat hyvät ja suurinpiirtein oikein mutta omalle kohdalle sattuessa veivaisin kulkineen pajalle pikahuoltoon jossa kyseiset hommat tehdään pientä korvausta vastaan sisätiloissa nosturilla. Lisäksi trasselijussilla on mittarit ja pelit ja vehkeet omasta takaa, sekä vanhan nesteen oikeaoppinen hävitys luonnistuu.
        Suosittelen muuten vaihtamaan nesteet kokonaan, ei pelkästään lisäämään.

        up...


    • Pilin paimen

      sillä pellaa kaikki....ja lämpöväkin riittää......Minä oon paikkakuunan kuulusuus ja tunnettu suuresta järestäni.

    • 31

      Asiaan liittyen voisi varmaan olla hyvä vilkaista ennen käynnistystä onko vuosihuollossa oikesti tarkistettu jäähdytinnesteen pakkaskestävyys. Korkki auki ja onko neste edelleen nestettä. Pakaskestävyyshän ei ole ollut ongelma kehäkolmosen sisäpuolella oikestaan koskaan. Suattaapi olla, että moni merkkikorjaamon huoltopäällikkö nukkuu huonosti jos on tajunnut valohoidon mahdolliset seuraukset.

    • vaikuttaa

      Etpä ole ainoa jolle moinen ongelma on tullut tutuksi. Usein etsitään vikaa autosta, vaikka olisi syytä vilkaista peiliin ja miettiä omaa toimintaa. Usein lähdetään ajelemaan liian suurella nopeudella ennen termostaatin avautumista, joka aiheuttaa jäähdyttimen alijäähtymisen ja nesteen kiteytymisen, mikä puolestaan aiheuttaa moottorin ylikuumentumisen, kun neste ei pääse kiertämään termarin avauduttua, eihän vesipumppu pysty jäähilettä pumppaamaan. Monesti täältä löytyy MUTU, VATI, KAKE, MITI yms. tietoa ja ohjeita miten fysikanlakeja voidaan kumota, mutta harvoin ne auttaa...
      Ohessa linkki josta löytyy tietoa ajoviiman vaikutuksesta lämmön siirtymisessä.

      http://www.jkauppi.fi/linkit/wind.php

      WCTm/s = 13.12 0.6215 * T - 13.9563*V0.16 0.4867 * T*V0.16

      ajonopeus 20km/h 40km/h 60km/h 80km/h 100km/h
      ajoviima 5,55m/s 11,11m/s 16,66m/s 22,22m/s 27,77m/s
      --------------------------------------------
      Pakkasen purevuus celsiusasteina
      ilmavirran vaikutus nopeuksissa 2-30 m/s ja lämpötiloissa 0 -> -45 °C
      m/s 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 22 24 26 28 30
      0°C -2 -4 -5 -6 -7 -8 -9 -10 -11
      -
      -20°C -36
      -25°C -32 -35 -37 -39 -40 -41 -42 -43 -44 -45 -46 -47
      -30°C -37
      ----------------------------------------------------------
      Vaikka em. taulukko onkin laadittu ihmisen tuntemuksiin perustuen, on ilmiötä tutkittu jo 1940-luvulla Alkujaan Paul Siple ja Charles Passel tutkivat tätä Etelämantereella laittamalla vettä muoviastiaan, ja mittaamalla aikaa joka kuluu sen jäätymiseen. Samalla on mitattu ilman lämpötila ja tuulen nopeus.
      Siplen-Passelin kaava oli käytössä noin 50 vuotta. Sen oikeellisuudesta keskusteltiin paljon, Yhdysvaltalaiset ja kanadalaiset tutkijat tekivät matemaattisia mallinnuksia ja tutkimusten perusteella kehitettiin uusi kaava:
      Oikein käytettynä asianmukainen, paljon haukuttu, viimasuoja on alhaisella ajonopeudella tapahtuvan, kuormittavan liikkeellelähdön ohella ratkaisu ko. ongelmaan. Joihinkin autoihin on jälkikäteen asennettu kiertovesipumppu, joka kierrättää myös jäähdyttimessä olevaa nestettä lohkolämmityksen aikana.

      • mene hoitoon

        > Etpä ole ainoa jolle moinen ongelma on tullut tutuksi.

        Jep. Sinulle on näemmä ehtinyt jo syntyä paha aivovaurio.

        Autojen kanssa näillä pakkasen purevuustaulukoilla ei sitten olekaan mitään tekemistä. Jos pakkasta on -20°C, niin ei jäähdyttimen lämpötila laske alle -20°C, vaikka siitä painettaisiin ilmaa läpi 30 m/s. -> Eipä jäädy nesteet, vaikka purevuustaulukot kuin lupailisivat -36°C lukemia....

        Nuo pakkasen purevuustaulukot kuvaavat sitä, kuinka paljon ilmavirta (=tuuli) lisää paljaan ihon lämmönhukkaa ja siten paleltumien riskiä. 0°C ja kova tuuli tosiaan jäähdyttää paljasta päätä ihan yhtä tehokkaasti kuin tyyni -10°C keli.


      • Kokeilla oikeaksi to
        mene hoitoon kirjoitti:

        > Etpä ole ainoa jolle moinen ongelma on tullut tutuksi.

        Jep. Sinulle on näemmä ehtinyt jo syntyä paha aivovaurio.

        Autojen kanssa näillä pakkasen purevuustaulukoilla ei sitten olekaan mitään tekemistä. Jos pakkasta on -20°C, niin ei jäähdyttimen lämpötila laske alle -20°C, vaikka siitä painettaisiin ilmaa läpi 30 m/s. -> Eipä jäädy nesteet, vaikka purevuustaulukot kuin lupailisivat -36°C lukemia....

        Nuo pakkasen purevuustaulukot kuvaavat sitä, kuinka paljon ilmavirta (=tuuli) lisää paljaan ihon lämmönhukkaa ja siten paleltumien riskiä. 0°C ja kova tuuli tosiaan jäähdyttää paljasta päätä ihan yhtä tehokkaasti kuin tyyni -10°C keli.

        Kyllä vaan on. Joskus opiskeluaikoina kun tehtiin aika laaja lämmönsiirtymisen tutkiminen rajapinnan yli, niin jo pienikin ilmavirran nopeus eli viima lisäsi aika rajusti lämmön siirtymistä kylmään suuntaan. En tuloksia tarkkaan muista mutta aika hyvin rajapinnan ilmavirtauksen nopeuden lisääminen ja sen vaikutuksesta lämmön siirtymisen lisääntyminen noudatti tuulen nopeuteen perustuvaa pakkasen purevuustaulukkoa.

        Viiman vaikutus lämmön siirtymiseen on helposti havaittavissa auton lämmityslaitteen avulla. Kovalla pakkasella kun lämmityslaitteen puhallin ei puhalla niin lähes kaikki autot saavuttaa helposti käyntilämpötilan. kun lisätään lämmityslaitteen viimaa eli kytketään puhallin, niin useissa autoissa käyntilämpötila alkaa alenemaan. Täydellä viimalla eli puhalluksella käyntilämpötilä laskee useissa autoissa "lähes nollille". Aivan samoin vaikuttaa moottorin pintoihin ja jäähdyttimeen kohdistuva ilmavirta. Mitä isommalla nopeudella viima pääsee vaikuttamaan, niin sitä tehokkaammin lämpöä siirtyy lämpimästä moottorista kylmään ilmavirtaukseen.


      • Se olis niinku enemp
        mene hoitoon kirjoitti:

        > Etpä ole ainoa jolle moinen ongelma on tullut tutuksi.

        Jep. Sinulle on näemmä ehtinyt jo syntyä paha aivovaurio.

        Autojen kanssa näillä pakkasen purevuustaulukoilla ei sitten olekaan mitään tekemistä. Jos pakkasta on -20°C, niin ei jäähdyttimen lämpötila laske alle -20°C, vaikka siitä painettaisiin ilmaa läpi 30 m/s. -> Eipä jäädy nesteet, vaikka purevuustaulukot kuin lupailisivat -36°C lukemia....

        Nuo pakkasen purevuustaulukot kuvaavat sitä, kuinka paljon ilmavirta (=tuuli) lisää paljaan ihon lämmönhukkaa ja siten paleltumien riskiä. 0°C ja kova tuuli tosiaan jäähdyttää paljasta päätä ihan yhtä tehokkaasti kuin tyyni -10°C keli.

        Se olis niinku enempi tarpeen sulle.


      • opit sekoilemaan
        Kokeilla oikeaksi to kirjoitti:

        Kyllä vaan on. Joskus opiskeluaikoina kun tehtiin aika laaja lämmönsiirtymisen tutkiminen rajapinnan yli, niin jo pienikin ilmavirran nopeus eli viima lisäsi aika rajusti lämmön siirtymistä kylmään suuntaan. En tuloksia tarkkaan muista mutta aika hyvin rajapinnan ilmavirtauksen nopeuden lisääminen ja sen vaikutuksesta lämmön siirtymisen lisääntyminen noudatti tuulen nopeuteen perustuvaa pakkasen purevuustaulukkoa.

        Viiman vaikutus lämmön siirtymiseen on helposti havaittavissa auton lämmityslaitteen avulla. Kovalla pakkasella kun lämmityslaitteen puhallin ei puhalla niin lähes kaikki autot saavuttaa helposti käyntilämpötilan. kun lisätään lämmityslaitteen viimaa eli kytketään puhallin, niin useissa autoissa käyntilämpötila alkaa alenemaan. Täydellä viimalla eli puhalluksella käyntilämpötilä laskee useissa autoissa "lähes nollille". Aivan samoin vaikuttaa moottorin pintoihin ja jäähdyttimeen kohdistuva ilmavirta. Mitä isommalla nopeudella viima pääsee vaikuttamaan, niin sitä tehokkaammin lämpöä siirtyy lämpimästä moottorista kylmään ilmavirtaukseen.

        Kova pää sinulla. Tottakai ilmavirtaus tehostaa lämmön siirtymistä = pienentää rajapinnan pintavastusta, esim. lämpimän (reilu 30°C) ihon pinnalta ulkoilmaan.

        Mutta kylmäkäynnistyksen jälkeen auton jäähdyttimen lämpötila on = ulkoilman lämpötila, kun termostaatti on kiinni eikä vesi kierrä jäähdyttimessä. Kun lämpötilaeroa ei ole, lämpövirta on 0 = lämpöä ei siirry. Tässä tilanteessa siis ao. rajapinnan pintavastus, johon ilman virtausnopeus vaikuttaa, ei merkitse mitään.

        Mut jatka sä vaan rauhassa ikiliikkujasi kehittelyä. Koska sellaistahan sinä olet väsäämässä - laitetta, joka luo lämpötilaeroa tyhjästä. Seuraavaksi vaan tähän ulkoilmaa selvästi kylmemmäksi jäähtyvään jäähdyttimeen pitää yhdistää lämpövoimakone, joka tuottaa jäähdyttimen ja ulkoilman välisen lämpötilaeron voimalla energiaa. Olisihan se kiva, kun auton saisi kulkemaan pelkän pakkasilman voimalla ;-D

        > Viiman vaikutus lämmön siirtymiseen on helposti havaittavissa auton lämmityslaitteen avulla. Kovalla pakkasella kun lämmityslaitteen puhallin ei puhalla niin lähes kaikki autot saavuttaa helposti käyntilämpötilan. kun lisätään lämmityslaitteen viimaa eli kytketään puhallin, niin useissa autoissa käyntilämpötila alkaa alenemaan.

        Tämä on taas täysin eri juttu. Lämmityslaitteen kennossa kiertää (normaalitilanteessa) 90 °C neste moottorin jäähdytysjärjestelmästä ja lämmityslaite on nimenomaan tarkoitettu lämmittämään ilmaa, joten vertaus lämmönhukkaan paljaalta iholta vapaaseen ulkoilmaan (vapaa konvektio tyynellä säällä vs. pakotettu konvektio tuulisella säällä) on aika kaukaa haettu. Lämmityslaitteessa "ei ole koskaan tyyntä", vaan konvektio on aina pakotettu (puhallin luo ilmavirran) ja ylipäätään kiinnostavaa ei ole lämpövirran tiheys (W/m²) eikä kennon pinnan paleltumisriski, vaan ilmavirtaan siirtyvä teho (kW), mikä määräytyy ilman massavirran ja lämpötilamuutoksen perusteella. Eli tuulen nopeudella/pakkasen purevuudella (wind chill factor) ei tässä tilanteessa ole mitään käyttöä.


      • Jäähdyttävä viima

        Eräässä autossa oli keula aika avoin ja kovalla pakkasella pelkkä syylärin peittäminen ei auttanut yhtään mitään. Syylärin molemmin puolin ja myös alla oli reilut aukot mistä viima pääsi vaikuttamaan suoraan moottoriin ja kovalla pakkasella oli myös nämä alueet tukittava, että moottorin lämpö pysyi normaalissa ja lämmitykseen riitti tehoa. Eli ajoviimassa kovalla pakkasella moottori jäähtyi suoraan moottoriin vaikuttavan viiman ansiosta niin paljon että lämmityslaitteesta ei riittänyt tehoa ja moottori muutenkin jäähtyi alilämpöiseksi.

        Kokeilin myös syylärin jättämistä avonaiseksi ja ainoastaan peitin ympärillä olevat aukot. Tässäkin syylärin läpi vaikuttava viima oli niin voimakkaasti moottoria suoraan jäähdyttävä, että moottorin käyntilämpötila jäi alilämpöiseksi ja lämmityslaitteen teho pieneksi. Syylärin läpi kulkeva viima ei tietenkään syylärissä lämmennyt koska termostaatti esti nesteen kierron syylärissä, joten syylärin läpi vaikuttava viima jäähdytti moottoria yhtä tehokkaasti kuin syylärin ympärillä olevista aukoista ohivirrannut ilma.

        Jo pienikin ajoviiman nopeuden kasvu eli auton nopeuden kasvu, lisää lämmön siirtymistä moottorin pinnoilta ilmaan ja alentaa moottorin lämpötilaa niin paljon että se tuntuu merkittävänä lämmityslaitteen tehon alenemisena.


      • Vain suuntaa-antava
        Kokeilla oikeaksi to kirjoitti:

        Kyllä vaan on. Joskus opiskeluaikoina kun tehtiin aika laaja lämmönsiirtymisen tutkiminen rajapinnan yli, niin jo pienikin ilmavirran nopeus eli viima lisäsi aika rajusti lämmön siirtymistä kylmään suuntaan. En tuloksia tarkkaan muista mutta aika hyvin rajapinnan ilmavirtauksen nopeuden lisääminen ja sen vaikutuksesta lämmön siirtymisen lisääntyminen noudatti tuulen nopeuteen perustuvaa pakkasen purevuustaulukkoa.

        Viiman vaikutus lämmön siirtymiseen on helposti havaittavissa auton lämmityslaitteen avulla. Kovalla pakkasella kun lämmityslaitteen puhallin ei puhalla niin lähes kaikki autot saavuttaa helposti käyntilämpötilan. kun lisätään lämmityslaitteen viimaa eli kytketään puhallin, niin useissa autoissa käyntilämpötila alkaa alenemaan. Täydellä viimalla eli puhalluksella käyntilämpötilä laskee useissa autoissa "lähes nollille". Aivan samoin vaikuttaa moottorin pintoihin ja jäähdyttimeen kohdistuva ilmavirta. Mitä isommalla nopeudella viima pääsee vaikuttamaan, niin sitä tehokkaammin lämpöä siirtyy lämpimästä moottorista kylmään ilmavirtaukseen.

        Joo mut vmetaallit luovuttaa paljon voimakkaamin lämpöä ilmavirtyaukseen verrattuna pakkasen ja viiman purevuustaulukkoon. Eristeet vastaavasti heikommin.

        Metallissahan lämpö siirtyy varsin vikkelään ja myös moottorien seinämät ovat ohentuneet, ja hupsista vaan se lämpö meni jäähdytysnesteestä viimaan. Ja tämä kaikki tapahtuu ohuissa kevytmetalleissa vieläkin nopeammin verrattuna valurautaan, koska kevytmetallien lämmönjohtavuus on monin verroin parempi verrattuna rautaan.


    • Anonyymi

      Onko auto yleensä lämpimässä. Jos on se selittää kondensioituneen veden.
      Kylmä auto viedään lämpimään sillä seurauksella että auto on läpi märkä kaikkialta paitsi moottori. Autoa ei tulisi viedä lämpimään vaan kylmään talliin. Jos ei pidä kylmästä autosta niin - 5 astetta riittää tallin lämpötilaksi niin auto ei kastu eikä tankkiin muodostu vettä. Vaikka säiliö hölskyy voi nesteessä olla hyhmettä joka tukkii jäähdyttimen ja lämmityslaitteen. Siis nesteen mittaus selvittää asian.

      • Anonyymi

        Ja tuota paskaa tarjoat vuoden 2010 ketjuun, hienoa työtä.


      • Anonyymi

        Niin pakkasmittarin näyttämä tyynessä ilmassa 50 astetta. Äänen nopeudella lenettäessä ja mittarin ollessa ilmavirrassa on lämpötila täsmälleen 50 astetta.
        Ilma ei viilene tuulella vaan tuulen vaikutus lämmön siirtymiseen on suurempi mitä kovempi puhallus on. Lukemat ei lisäänny vaikka kuinka jäähdytetään mittaria sanassa lämpötilassa.
        Puolijohdetekniikka olisikin helppoa jos tuulella voitasiin muodostaa absoluuttinen nollapiste.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe