Apua: työn ohessa g:n vääntäminen...

Anna

Olen graduvaiheen opiskelija. Sain viimeiset kurssit tehtyä vielä opintorahalla ja työn teolla, mutta opintorahani loppui joulukuussa 2001 (olen vaihtanut korkeakoulua, tästä hidastus). Gradu on siitä asti roikkunut tekemättä.

Gradusta on tällä hetkellä melko valmiina kaksi lukua, ne ovat siis melko pitkälle kirjoitettuja. Ongelma on siinä, etten kertakaikkiaan jaksa tehdä graduani työn ohessa. Työpäiväni venyvät usein pitkiksi. Fyysisesti työni ei ole rankkaa, mutta juuri tietokoneen ääreltä toisen koneen ääreen siirtyminen tuntuu tuskalta. Lisäksi on hankala saada mitään palautetta, kun olen vastaanottoaikana tietysti töissä.

Tilanne on siksikin hankala, että aina uutta työtä hakiessa gradun roikkuminen on rasite. (Olen kolmikymppinen nainen, parhaassa lapsentekoiässä, eli olen töissä pätkissä).
Tavallaan olisi siis motivaatiota, mutta aika ja oma pää ei anna myöten. Vähän olen viikonloppuisin saanut työtä ettenpäin, mutta aikamoisen hidasta on työ ollut.

Onko kellään kokemuksia, onko joku jopa onnistunut?

11

4545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suurvisiiri

      tere,

      kyllä on kokemuksia. Itse asiassa olen jotakuinkin samassa tilanteessa. Gradusta olisi teoriaosa suurinpiirtein pulkassa. Empiirista osuutta käynnistän juuri. Ja täytyy kyllä sanoa, että on aika haastavaa tehdä työn ohessa, vaikkei minunkaan työ ole fyysiesti kovinkaan raskasta. Päivät kun tuijottaa kuvaruutua, ei tahdo löytyä puristusta töiden jälkeen...olen tehnyt selkeitä linjapäätöksiä: kirjoitettua tekstiä yksi sivu päivässä, hommia pyrin tekemään joka ilta, graduni teen täysin oman pään mukaan (jos ojaan menee, sitten korjataan vaaditulla tavalla). Ennenkaikkea olen ajatellut, ettei se paperinivaska maailman tärkein asia ole. Eipä työnantajat tunnu kauheasti välittävän arvosanastakaan, oleellista tuntuu olevan, että gradun aihepiirin kautta on syventynyt kyseiseen aiheeseen. Ja toisaalta olen päättänyt tehdä graduni vaikka rivi riviltä vähän kerrallaan. Se paperinivaska ei mua lannista !!

      Koetahan jaksaa tsempata ! Poroa torveen ja usvaa putkeen=)

      t.jake

      • ollaan

        Eli tosiaan empiria pitäisi aloittaa, taustateoriat ovat kutakuinkin hanskassa. Seminaarit ovat ohi ja nyt sitä on täysin omillaan.

        Hitaasti tämä etenee, olen pyrkinyt käyttämään seuraavanlaista metodia:

        1. Kun teen gradua, teen kans sitä kunnolla syventyen. Ei sitä tarvi joka päivä tehdä, vaan ainoastaan silloin kun siihen päättää syventyä.

        2. Kun en tee gradua, niin en kanssa tee sitä. Ei tarvi tuntea huonoa omaatuntoa, jos ei se joka päivä etene.

        3. En pyri tekemään huippugradua (työn ohessa), vaan sellaisen mikä hyväksytään. Käy lukemassa laitoksellasi muita graduja, niin pieni kivi voi vierähtää sydämmeltä. Gradua ei voi kutsua edes tutkimukseksi. Siksi sitä kutsutaan tutkielmaksi.

        4. Yritä käydä proffan/ohjaajasi juttusilla tai sovi jotkut tietyt ajat etukäteen milloin käyt siellä, niin on hieman porkkanaa saada jotain aikaan seuraavalle tapaamiselle.

        onnea!


      • Valmis
        ollaan kirjoitti:

        Eli tosiaan empiria pitäisi aloittaa, taustateoriat ovat kutakuinkin hanskassa. Seminaarit ovat ohi ja nyt sitä on täysin omillaan.

        Hitaasti tämä etenee, olen pyrkinyt käyttämään seuraavanlaista metodia:

        1. Kun teen gradua, teen kans sitä kunnolla syventyen. Ei sitä tarvi joka päivä tehdä, vaan ainoastaan silloin kun siihen päättää syventyä.

        2. Kun en tee gradua, niin en kanssa tee sitä. Ei tarvi tuntea huonoa omaatuntoa, jos ei se joka päivä etene.

        3. En pyri tekemään huippugradua (työn ohessa), vaan sellaisen mikä hyväksytään. Käy lukemassa laitoksellasi muita graduja, niin pieni kivi voi vierähtää sydämmeltä. Gradua ei voi kutsua edes tutkimukseksi. Siksi sitä kutsutaan tutkielmaksi.

        4. Yritä käydä proffan/ohjaajasi juttusilla tai sovi jotkut tietyt ajat etukäteen milloin käyt siellä, niin on hieman porkkanaa saada jotain aikaan seuraavalle tapaamiselle.

        onnea!

        Moikka,
        itse olin samassa jamassa, eli teoria oli melkeinpä tehty, kun sain vakkaripaikan. Siihen se gradu sitten jäi.
        Meillä oli koulussa onneksi deadline gradulle, eli vuosi oli aikaa kirjoittaa siitä kun oli osallistunut seminaareihin. Tämä oli meikäläisen pelastus. Vaikka sitä istui 8 tuntia ja joskus pitempää töissä, niin sitä oli vaan pakko jaksaa kirjoittaa kotona. Illat venyivät välillä pitkiksi, mutta homma toimi. Minulle sopi paljon paremmin se, että väänsin tutkimusosan parissa viikossa tuli perseen alla, kuin se, että olisin tehnyt sitä pikkasen silloin tällöin.
        Samana päivänä kun oli deadline, vein työni proffalle, tästä on aikaa nyt 3 viikkoa.
        Toissapäivänä sain puhelin proffalta, gradu hyväksytty!
        Eli tsemppiä vaan, kyllä se siitä!!


    • Kati

      Tee se gradu hieman pienemmillä odotuksilla. Kunhan saat sen vaan valmiiksi. Sylkäse se paperille ja korjaa ohjauksen mukaan! Kyllä sä selviät.

      • Jonna

        Itse tein sellaisen ratkaisun, että en ottanut kesätöitä vastaan ennen kuin gradu on palautuskunnossa... (rahallisesti tosi tiukkaa, mutta jos jotenkin pystyy kitkuttamaan ylimääräisen kuukauden...) Eli nyt on PAKKO vaan painaa se valmiiksi, yötä myöten pitkiä kirjoitussessioita ja sosiaalinen elämä kärsien. Mutta sittenhän se on nopeasti valmis, ja voi tehdä täysin muita suunnitelmia. Ei välttämättä sovi kaikille, mutta mulle sopii paremmin tällainen parin kuukauden nopea puristus kuin monen vuoden roikkuminen (joka on ystäväpiirissäni valitettavan yleistä)... Tsemppiä Anna ja kaikki muut graduilijat!


    • Ellen

      Olen samassa jamassa..työn ohessa gradun tekeminen tuntuu mahdottomalta. Silti luin muiden kommentteja, että he ovat siinä onnistuneet. Se antaa toivoa tännekin. Pidän peukkuja sinulle Anna ja kaikki muutkin, että gradumme valmistuvat ja jostakin löytyy se ylimääräinen zemppi, jolla resursseja riittäisi aherrukseen vielä työpäivän päätteeksi.

      Olen itse onnellisessa asemassa, minut pätkien jälkeen vakinastettiin, mutta en halua hyllyttää valmistumistani - gradussa aineisto on hankittu ja jotakin tekstiä olen kirjoitellut, mutta työelämä vaatii aika paljon nykyään ja yritänkin parhaillaan rajata työtaakkaani, jotta jaksan tehdä muutakin... kenties siinä on yksi avain g:n valmistumiseen.

      Lisävinkit eivät olisi pahitteeksi!

      Myös parhaassa lapsentekoiässä oleva..

    • 35 v.

      Olen ollut samassa jamassa. Se onkin sitten toinen juttu, mikä oli todellinen syy gradun tekemisen lykkäämiseen... Kun olin fil. yo en tuntenut olevani samalla viivalla työtovereitteni kanssa, vaikka tein työni kuinka hyvin tahansa. Se söi naista. Olin tottunut olemaan maanmatonen, joten lykkäsin gradun tekoa, jotta ei olisi tarvinnut muuttaa käsitystä itsestäni.

      Suosittelen, että teet gradusi kaikesta huolimatta ja valmistut. Syitä asian lykkäämiselle löydät loputtomiin. Jos löydät sen "todellisen syyn" saatat päästä helpommin työn makuun gradun teossa. On helpompaa olla rinta rottingilla ja "yhtä pätevä" kuin muutkin työpaikalla. Jos vaihdat työtä, uuden työpaikan saaminen vaikeutuu, jos et ole valmis, vaikka olisit kuinka asiasi osaava.

      • Kaisa

        Samassa suossa minäkin, opinnot lopputenttejä vaille valmiina, gradu kesken. Vakituinen työpaikka jo reilut 2 vuotta ja työpäivän jälkeen naattina kotiin.
        Kuukausi sitten iski paniikki, sain kirjeen yliopistolta: 10 vuotta opintojen aloittamisesta menee syksyllä umpeen, ja opiskeluoikeus loppuu.

        Tietääkö joku, voinko vielä esim. kahden vuoden kuluttua hakea opiskeluoikeutta takaisin opintojen saattamiseksi loppuun? Täksi syksyksi on turha tehdä opintosuunnitelmaa ja hakea opinto-oikeuden jatkoa, sillä syksysta ja talvesta on tulossa töissä harvinaisen rankka, enkä varmasti pysty tekemään opintoja eteenpäin ennen kuin aikaisintaan ensi vuonna.

        :-(


      • minä
        Kaisa kirjoitti:

        Samassa suossa minäkin, opinnot lopputenttejä vaille valmiina, gradu kesken. Vakituinen työpaikka jo reilut 2 vuotta ja työpäivän jälkeen naattina kotiin.
        Kuukausi sitten iski paniikki, sain kirjeen yliopistolta: 10 vuotta opintojen aloittamisesta menee syksyllä umpeen, ja opiskeluoikeus loppuu.

        Tietääkö joku, voinko vielä esim. kahden vuoden kuluttua hakea opiskeluoikeutta takaisin opintojen saattamiseksi loppuun? Täksi syksyksi on turha tehdä opintosuunnitelmaa ja hakea opinto-oikeuden jatkoa, sillä syksysta ja talvesta on tulossa töissä harvinaisen rankka, enkä varmasti pysty tekemään opintoja eteenpäin ennen kuin aikaisintaan ensi vuonna.

        :-(

        Tuohon en osaa vastata, mutta sen tiedät että tämän yo-tutkintouudistuksen jälkeen siellä muuttuu moni juttu, eli kannustaisin kyllä tosiaan yrittämään valmistumista ennen sitä. Voin kyllä kuvitella että on rankkaa, mutta kannattaa ainakin selvittää että mikä kaikki sen jälkeen on ylipäänsä voimassa ja pätevää. Se uusi tutkintomalli astuu käsittääkseni voimaan vuoden päästä syksyllä, ellei nyt sitten jo vuoden 2005 alusta.


      • ...
        Kaisa kirjoitti:

        Samassa suossa minäkin, opinnot lopputenttejä vaille valmiina, gradu kesken. Vakituinen työpaikka jo reilut 2 vuotta ja työpäivän jälkeen naattina kotiin.
        Kuukausi sitten iski paniikki, sain kirjeen yliopistolta: 10 vuotta opintojen aloittamisesta menee syksyllä umpeen, ja opiskeluoikeus loppuu.

        Tietääkö joku, voinko vielä esim. kahden vuoden kuluttua hakea opiskeluoikeutta takaisin opintojen saattamiseksi loppuun? Täksi syksyksi on turha tehdä opintosuunnitelmaa ja hakea opinto-oikeuden jatkoa, sillä syksysta ja talvesta on tulossa töissä harvinaisen rankka, enkä varmasti pysty tekemään opintoja eteenpäin ennen kuin aikaisintaan ensi vuonna.

        :-(

        Ei sen opiskeluoikeuden pitäisi kylläkään loppua. Siis tietääkseni sinua ei voida pakolla potkia yliopiston kirjoilta pihalle millään konstilla. Mitähän ne oikein yrittävät siellä opintotoimistossa?

        Tuo tutkinnonuudistus koskee vain vuonna 2005 ALOITTAVIA opiskelijoita. Eli, otahan yhteyttä omaan ylioopilaskuntaan (toivottavasti ole maksanut jäsenmaksut?) ja vaikka opo-sihteeriin tai vastaavaan henkilöön, niin osaavat kyllä kertoa pitääkö se kirje paikkansa vai ei ja millaiset sinun oikeutesi tässä ovat.


    • Nalli19

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe