Kristityn suhde muihin jumaliin

Tango_Delirium

Maailmassa on kristinuskon jumalan lisäksi lukuisia muita jumalia, joihin on uskottu ennen kristinuskon leviämistä ja vielä sen jälkeenkin. Esimerkiksi vanhassa testamentissa muista jumalista puhutaan olemassa olevina, vaikka niiden palvominen/palveleminen kielletäänkin. Kuinka on nykykristityn laita? Entä ottaako kirkko kantaa asiaan?

A) Muita jumalia on olemassa, mutta niiden palvominen vie helvettiin.
B) Muita jumalia on olemassa, mutta ne ovat Saatanan eksytystä ja niiden palvominen vie helvettiin.
C) Muut jumalat ovat mielikuvituksen tuotetta.
D) Muut jumalat ovat mielikuvituksen tuotetta ja ne on keksitty kristittyjen kiusaksi.
E) Jokin muu, mikä?

Kysymykseni on toki suunnattu lähinnä uskovaisille, mutta vastaukset ovat yhteistä riistaa :)

40

586

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nicander

Oikein hyvää ystävääni Paavalia. :)

Paavali opettaa kutakuinkin niin, että kyllä niitä on kaikenlaisia ns. epäjumalia tai ainakin ihmiset niitä palvovat. Jotkut ihmiset. Mutta ei minun niistä niin kovin paljon tarvitse huolestua. Paavali opettaa, että jos vaikka nyt menen vieraisille muslimiperheeseen jossa minulle tarjotaan hyvä lammaspaisti, jonka lampaan siis tiedän uhratun Allahille. Niin Paavali sanoo, että voin syödä ihan rauhassa, sillä ei ne epäjumalat mulle mitään voi tehdä. Eikä Jumalakaan minua syytä, ellei minun omatuntoni minua syytä.
      Jos taas menen sinne vieraisille vaikka ystäväni toisen kristityn kanssa, niin minun pitää kuitenkin varmistua, ettei Allahille uhratun lampaan syöminen loukkaa häntä. Jos se loukkaisi minun kristittyä ystäväänsä hänen heikomman omantuntonsa takia, niin Paavali suosittelee, että voisin silloin vaikka jättää sen lampaan syömättä minäkin ja syödä vaika vain ne salaatit.

Muistaakseni taas itse Jeesus opettaa siitä, ettei saisi tehdä esim. rahasta epäjumalaa. Ei voi palvoa kahta Herraa; Jumalaa ja mammonaa.

Eli ehkä valitsisin kohdan E

• Tango_Delirium

"Eli ehkä valitsisin kohdan E"

Eli onko muita jumalia siis olemassa vai ei? Eli ovatko muut jumalat vääriä mutta olemassaolevia vai täysin olemattomia?

• nicander
        Tango_Delirium kirjoitti:

Eli onko muita jumalia siis olemassa vai ei? Eli ovatko muut jumalat vääriä mutta olemassaolevia vai täysin olemattomia?

Periaatteessa muita jumalia ei varsinaisesti ole minun mielestäni. Ihminen vaan voi tehdä jonkun muun kuin varsinaisen asian tai henkilön jumalakseen, kuten Jeesus opettaa, että rahasta voi tulla epäjumala.
        No, se me varmaan nähdään, että raha on monen ihmisen jumala.
        Toisaalta raamatussa kyllä pakanakansoilla kerrotaan olevan paljonkin epäjumalia, mutta minusta ne näytetään voimattomina, ja ei siis oikeasti olemassaolevina. Siis ihmisten luomina jumalina. Mutta ne kuitenkin vievät ihmisen siis pois oikeasta Jumalasta.

Toisaalta raamattu puhuu henkivalloista. Pimeyden jostakin demoneista tai mitä sitten lienevätkin saatanan apureita, jotka voivat ehkä käyttää jotenkin näitä ihmisten luomia epäjumalasysteemeitä aivankuin ilmenemiskanavinaan.

Näin minä jotenkin ajattelen.

• girl22gr

ite olen aika samoilla linjoille nicanderin kanssa. E on myös mun vastaukseni,mutta siihen voi lisätä myös vähän B.tä. on olemassa epäjumalia,kuka mihinkin uskoo. helvettiin joutumisesta en tiedä.

• hyvä tyttö

Olen aina ihmetellyt miten raha voi olla edes epäjumala. Olen ymmärtänyt, että jumala on näkymätön, hajuton ja mauton, jonka olemassolon ihminen uskoo. Raha on kuitenkin näkyvä. Rahalta ei rukoilla jne.

• nicander
        hyvä tyttö kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt miten raha voi olla edes epäjumala. Olen ymmärtänyt, että jumala on näkymätön, hajuton ja mauton, jonka olemassolon ihminen uskoo. Raha on kuitenkin näkyvä. Rahalta ei rukoilla jne.

niin se Jeesus vain sanoo.

Minusta se on aivan loogista. Jos nyt se vuorisaarna olisi luettuna :), niin näkisi, että Jeesushan paljonkin puhuu tälläisistä materiaan suhtumisen asioista. Rinnastaa niitä Jumalan palvelemiseen.

• kirkko on turha
        nicander kirjoitti:

niin se Jeesus vain sanoo.

Minusta se on aivan loogista. Jos nyt se vuorisaarna olisi luettuna :), niin näkisi, että Jeesushan paljonkin puhuu tälläisistä materiaan suhtumisen asioista. Rinnastaa niitä Jumalan palvelemiseen.

Eipä ole kirkolle vuorisaarnasta väliä, kun repii rahaa mistä vain irti saa ja rypee ja rellestää toisilta vedätetyissä rahoissa.

• vastarantalainen

Ei ole muita jumalia.

• Tango_Delirium
        vastarantalainen kirjoitti:

Ei ole muita jumalia.

Joten vastauksesi on siis C) Muut jumalat ovat mielikuvituksen tuotetta tai
        D) Muut jumalat ovat mielikuvituksen tuotetta ja ne on keksitty kristittyjen kiusaksi.

• Hyvä ystäväsi Paavali sanoo mun Raamatussa 1 Kor 8:4, että me tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa, kun kyse on epäjumalille uhratuista lihoista. Miten se nyt sitten on? Onko Paavali- ystäväsi sekopää? Ja sä sen mukana? Vanhasta testamentista asti varoitetaan muista jumalista ja epäjumalista, mutta Paavali ei usko! En ymmärrä Paavali-uskovaisia.

• taviss

Allah on sama Jumala kuin kristinuskon ja juutalaistenkin jumala. Näemme jumalan vain eri tavoin. Juutalaiset ja muslimit eivät tunnusta Jeesuksen kuulumista jumaluuteen.

Ajattelen, että myös buddhalaiset (vaikka ovatkin osin jopa ateistisia) ja hindut puhuvat pohjimmiltaan samasta jumalasta. On yksi Jumala, josta kaikki uskonnot tavoittavat jotakin, mutta yksikään uskonto ei tavoita kaikkea.

• Tango_Delirium

Allah ja Jumala ovat erilaisia tulkintoja samasta jumalasta, se on toki selvää. Mutta lasketko myös vaikkapa kreikkalaiset tai skandinaaviset pakanajumalat samaan joukkoon? Tai kaikki muut mahdolliset jumalat?

• nicander

Allah ja Jumala ovat erilaisia tulkintoja samasta jumalasta, se on toki selvää. Mutta lasketko myös vaikkapa kreikkalaiset tai skandinaaviset pakanajumalat samaan joukkoon? Tai kaikki muut mahdolliset jumalat?

mihin samaan joukkoon ?

Kyllähän muslimitkin samalla tavalla sitä yhtä ja oikeaa Jumalaa etsivät, niinkuin kaikki muutkin ihmiset.
        Älä vain kokeile mennä sanomaan kuitenkaan oikein kunnon muslimille, että hän palveleekin kristittyjen Jumalaa. Siitä voisi nousta iso poru. :)

Mutta ei minulla oikeasti muslimeita vastaan mitään ole. Tunnen monia muslimeita.

• on harhaa

"buddhalaiset (vaikka ovatkin osin jopa ateistisia)"

Buddhalaisuus on TÄYSIN ateistista.

"Buddhalaisuus poikkeaa useimmista muista uskonnoista siinä, että se ei edellytä uskoa yliluonnollisiin jumaliin tai palvontamenoja." Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Buddhalaisuus

Mitään ei tarvitse tavoittaa. Kaikki on jo tässä ja nyt.

• usko on harhaa
        nicander kirjoitti:

mihin samaan joukkoon ?

Kyllähän muslimitkin samalla tavalla sitä yhtä ja oikeaa Jumalaa etsivät, niinkuin kaikki muutkin ihmiset.
        Älä vain kokeile mennä sanomaan kuitenkaan oikein kunnon muslimille, että hän palveleekin kristittyjen Jumalaa. Siitä voisi nousta iso poru. :)

Mutta ei minulla oikeasti muslimeita vastaan mitään ole. Tunnen monia muslimeita.

"Kyllähän muslimitkin samalla tavalla sitä yhtä ja oikeaa Jumalaa etsivät, niinkuin kaikki muutkin ihmiset."

En minä ainakaan etsi jumalaa enkä jumalia, kuten ei moni muukaaan ihminen.

Turha etsiä sellaista mitä ei ole olemassakaan.

• Tango_Delirium
        nicander kirjoitti:

mihin samaan joukkoon ?

Vaikkapa siihen samaan joukkoon eri jumalia, mitkä aika monen mukaan ovat kuitenkin loppupeleissä sama jumala.

Eli käytännössä mitään epäjumalia ei olekaan, vaan kaikki jumalat ovat kuitenkin se yksi ja sama, mutta eri uskonnot tavoittavat ja palvelevat samaa jumalaa hieman eri nimillä ja eri tavoin. Näin sen ainakin olin ymmärtävinäni. Mikäli ymmärsin oikein, olemme ristiriitatilanteessa. Raamatussa Jumala kieltää palvelemasta muita jumalia, mutta tätä "yksi jumala, monta nimeä" -logiikkaa käyttäen Jumala käytännössä kieltää palvelemasta itseään.

Lisäksi olisi tietysti mietittävä, onko se yksi ja ainoa jumala sitten juuri kristinuskon jumalan kaltainen?

• häirikköuskis
        on harhaa kirjoitti:

"Buddhalaisuus poikkeaa useimmista muista uskonnoista siinä, että se ei edellytä uskoa yliluonnollisiin jumaliin tai palvontamenoja." Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Buddhalaisuus

myös buddhaa . Se on niin symppis.

• vastarantalainen

Ei pidä paikkaansa.En ole koskaan kuullut, että Allah olisi herättänyt kuolleita,avannut syntymästään sokeiden silmät, nostanut rammat jaloilleen vain käskemälläja parantanut spitalisia.Muhammed on koullut ja haudattu, Jeesus tavattiin elossa 3 päivää hautaamisensa jälkeen. Kristittyjen Jumala elää ja toimii niin eilen, tänään kuin iankaikkisestikin.kristinusko tavoittaa kaiken. Hindujen jumala on epäjumala, siis ei jumala lainkaan.

• hyvä tyttö

Ei pidä paikkaansa.En ole koskaan kuullut, että Allah olisi herättänyt kuolleita,avannut syntymästään sokeiden silmät, nostanut rammat jaloilleen vain käskemälläja parantanut spitalisia.Muhammed on koullut ja haudattu, Jeesus tavattiin elossa 3 päivää hautaamisensa jälkeen. Kristittyjen Jumala elää ja toimii niin eilen, tänään kuin iankaikkisestikin.kristinusko tavoittaa kaiken. Hindujen jumala on epäjumala, siis ei jumala lainkaan.

Oikeasti. Tavattiinko Jeesus elossa 3 päivää hautaamisen jälkeen? Jatkoiko hän sitten siitä mihin jäi vai mitä hänelle tapahtui?

• on harhaa kirjoitti:

On tullut oltua läheisissä tekemisissä myös buddhalaisten kanssa. Nyt puhun "syntyperäisistä" Aasian buddhalaisita, en länsimaisista käännynnäisistä.

Virallisestihan buddhalaisuus on ateistista, mutta käytännössä ei sittenkään. Sen lisäksi, että uskotaan yleisesti erilaisiin henkivaltoihin, niin kyllä siellä pohjalla on myös (tosin hyvin jäsentymätön) käsitys jumalasta, jonka puoleen käänytään kun tarvitaan eli rukoillaan apua tai tukea. Se jumala ei ole Buddha (käsittääkseni) vaan ilmeisesti jonkinlainen yleisjumaluus, jota kaikki muutkin jumaliinuskovat palvovat omilla tavoillaan.

Tietysti olen voinut ymmärtää asian väärinkin. Ei olisi ensimmäinen kerta.

• vastarantalainen kirjoitti:

Eikös yksi muhamettilaisten profeetta herättänyt kuolleista ja parantanut sokeita ja spitaalisia?

Muslimeilla on samanlaista rukoilullaparantamista, kuin joillain kristinuskon lahkoilla, valitettavasti.

Teho on tietenkin yhtä tyhjän kanssa niinkuin länsimaisissa vastineissakin, mutta kyllä siinä allahin uskotaan parantavan.

• hyvä tyttö

"Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä, jumalien pojat huomasivat, että ihmisten tyttäret olivat kauniita, ja he ottivat näistä vaimoikseen keitä halusivat. Herra sanoi: "Minä en anna elämän hengen asua ihmisessä miten kauan tahansa."

Ketä jumalia?

• vastarantalainen

Minun Raamatussani sanotaan Jumalan pojat, yksikkö. Ihmisessä on elämän henki,joka elää ikusesti, joko taivaassa tai kadotuksessa, jos nyt siellä elämistä voi kutsua elämäksi.

• hyvä tyttö

Minun Raamatussani sanotaan Jumalan pojat, yksikkö. Ihmisessä on elämän henki,joka elää ikusesti, joko taivaassa tai kadotuksessa, jos nyt siellä elämistä voi kutsua elämäksi.

Minkä vuoden Raamattu sinulla on? Minä otin kirkon nettiraamatusta jumalien pätkän.

Mutta silti, ketä ne jumalan pojat olivat, jotka kauniita ihmisten tyttäriä naivat? Olivatko taivaassa asuvan jumalan poikia? Jeesus ei sitten ollut ainoa poika???

Olivat he jumalan poika tai jumalien poikia, niin mikä jumala / jumalat?

• Vastaan myös E.

Pakko valita kaksi vaihtoehtoista perustelua, joko
      a) muita jumalia on, mutta vain kristinuskon Jumala pelastaa armosta
      b) loppujenlopuksi on vain yksi Jumala, johon uskotaan kulttuurisidonnaisesti eri tavoilla eri puolilla maailmaa

pappi Sonja

• hyvä tyttö

Onko sama kristinuskon jumala esim. jehovilla, vaikka heitä pidetään tietääkseni ei-kristittyinä.

Jos on yksi jumala, johon kulttuurisidonnaisesti uskotaan eri tavoin eri puolilla maailmaa, niin tarkoitatko myös muiden kuin kristittyjen jumalaa, joka olisi siis sama ja yksi kristinuskon jumalan kanssa?

• häirikköuskis

nimi oli raamatussa MINÄ OLEN . Luonnonrakkaudessani ja luontokokemuksissani olen vanhemmiten intuition omaisesti käsittänyt juuri noin , että Jumala on kaikkialla oleva kaiken alku ja alkuenergia , josta kaikki mitä on , on saanut alkunsa . Sen jälkeen voi olla alkuräjähdys ja evoluutio on jatkanut siitä mihin tämä alkuenergia sanoi lepäävänsä seitsemännen päivän ( mikä voi olla vaikka seitsemänkymmentä miljoonaa vuotta). Eli uskon että alussa oli vaikka se yksi atomi jonka Jumala jätti sopiviin olosuhteisiin jakautumaan ja muuntumaan ja meni vetämään lonkkaa .
      Ihmiset ovat kaikkina aikoina palvelleet jotain jumalana . Kansat toisistaan tietämättä . Kukaan ei ole sanonut heille että jumal(i) a on ja niitä pitää palvella . Kaikki maailman etniset ryhmät ovat palvelleet enemmän tai vähemmän primitiivisiä jumalia. Se on mielestäni todiste kaikkialla HENGITTÄVÄSTÄ kukaties panteistisesta jumalasta. (Mikäli olen ymmätänyt sanan panteistinen oikein !?)
      Hienon avauksen teit , minäkin olen täällä kysellyt , millaisena ihmiset jumalan tajuavat . Sain aika kiukkuisiakin vastauksia . Hyvä että sinua onnisti paremmin . Katsotaan mitä kiinnostavaa vielä kommentoivat .

• Tango_Delirium

"Hienon avauksen teit , minäkin olen täällä kysellyt , millaisena ihmiset jumalan tajuavat ."

Alkuperäinen tarkoitus oli kylläkin kartoittaa, mitä mieltä uskovaiset ovat muista jumalista. Siksi annoin pari valmista vaihtoehtoa periaatteella "muita jumalia on, mutta ne ovat vääriä" ja "muut jumalat ovat mielikuvituksen tuotetta". Vallitsevaksi mielipiteeksi on nyt tuntunut muodostuvan, että kaikki jumalat ovat yksi ja sama.

• vastarantalainen

Raamatun mukaan:" Minun nimeni on Herra Sebaot, minun on maa ja kaikki mitä siinä on. Ei ole muuta Jumalaa." Tuliko selväksi? Se on sitten eri asia, miten sinä uskot.

• häirikköuskis

Raamatun mukaan:" Minun nimeni on Herra Sebaot, minun on maa ja kaikki mitä siinä on. Ei ole muuta Jumalaa." Tuliko selväksi? Se on sitten eri asia, miten sinä uskot.

Tuo Vanhan Testamentin julmuri teurastaja ei voi olla minun jumalani . Länsimainen humanismi ei voi hyväksyä kiduttamisesta ja verenvuodatuksesta innostunutta jumalaasi.
        Ihmisarvo on Jumalaa tärkeämpi . Soksi tuo ylläoleva kuvaus Jumalastani , joka todella voi olla hyvä.

• Minä niin toivoisin että kristityt pystyisivät palaamaan juurilleen ja omaksuisivat alunperin juutalaisuuteen kuuluneen henoteismin. Henoteismi avaa mahdollisuuden sille että maailmassa on monia jumalia, eri kansoilla omansa ja esimerkiksi juutalaiset ovat sattumoisin vain Jahve-nimisen jumalan valitsema kansa ja muilla jumalilla on sitten omat valitsemansa kansansa.

Monoteismi tuntuukin lähteneen siitä että alettiin pelätä että oma jumala ei olekaan se paras ja siksi se oma jumala on pitänyt nostaa niin vahvasti muiden yläpuolelle varsinkin juutalaisuudessa. Kristityt sitten myöhemmin valkopesivät Jumalan kaikesta pahasta ja ulkoistivat Jumalansa negatiiviset piirteet saatanaan.

Henkilökohtaisesti näen asian niin että vastaus A on lähinnä totuutta mitä teologiaan tulee, tosin uskon että puheet helvetistä ovat suuresti liioiteltuja, todennäköisemmin millään jumalalla ei ole sellaista valtaa, kristittyjen versio mukaanlukien.

• uskonto on sairasta

Länsirannalla juutalaiset eivät ainakaan salli allahin kannattajia ja ovat raa'asti ja verisesti tunkeutuneet heidän koteihinsa ja ryöstäneet toisten ihmisten kotimaan.

Jumalauskonnot ovat väkivaltaa lietsovia.

• uskonto on sairasta kirjoitti:

Länsirannalla juutalaiset eivät ainakaan salli allahin kannattajia ja ovat raa'asti ja verisesti tunkeutuneet heidän koteihinsa ja ryöstäneet toisten ihmisten kotimaan.

Ihmiset muuttuu ja samoin muuttuu se miten ihmiset tulkitsevat uskontoaan. Jopa buddhalaisuudesta saa väkivaltaisen uskonnon jos sitä haluaa väkivaltaisesti tulkita. Jumaluskontojen ngelma ei ole niinkään teismi vaan ne kaikenlaiset järjettömät mytologiarakennelmat jotka sen teismin ympärille on rakennut, ja kaikista pahimmat uskonnot ovat ne jotka odottavat maailmanloppua.

• häirikköuskis
        shadowself kirjoitti:

Ihmiset muuttuu ja samoin muuttuu se miten ihmiset tulkitsevat uskontoaan. Jopa buddhalaisuudesta saa väkivaltaisen uskonnon jos sitä haluaa väkivaltaisesti tulkita. Jumaluskontojen ngelma ei ole niinkään teismi vaan ne kaikenlaiset järjettömät mytologiarakennelmat jotka sen teismin ympärille on rakennut, ja kaikista pahimmat uskonnot ovat ne jotka odottavat maailmanloppua.

Shadowself tuossa(kin) mitä sanoit teismien ympärille rakennetuista järjettömyyksistä. Lisäisin vielä , että kaikkein järjettömintä on , kun uskoo tavallaan niin sitten kuristaisi toiset uskomaan samalla tavoin, ja nekin jotka millään ei usko ,pitäisi lakien voimalla saada elämään noiden uskondogmien mukaan. Eli fundamentalistinen usko .

Primitiiviset ihmiset on varmaan ajatelleet että heidän jumalansaumala suojelee heitä NOILTA TOISILTA . Miksikähän ihmisten on tarvinnut/tarvitsee pelätä toinen toisiaan ?? Jopa hengen riistoon asti .

• vastarantalainen
        häirikköuskis kirjoitti:

Shadowself tuossa(kin) mitä sanoit teismien ympärille rakennetuista järjettömyyksistä. Lisäisin vielä , että kaikkein järjettömintä on , kun uskoo tavallaan niin sitten kuristaisi toiset uskomaan samalla tavoin, ja nekin jotka millään ei usko ,pitäisi lakien voimalla saada elämään noiden uskondogmien mukaan. Eli fundamentalistinen usko .

Primitiiviset ihmiset on varmaan ajatelleet että heidän jumalansaumala suojelee heitä NOILTA TOISILTA . Miksikähän ihmisten on tarvinnut/tarvitsee pelätä toinen toisiaan ?? Jopa hengen riistoon asti .

Miksi sinä luulet Jumalan luoneen kansat ja kansojen rajat? Minun mielestäni siksi, että ne asusivat alueillaan rauhassa ilman imperilistisia haaveita, joita ne sinun primitiivisi ovat kautta aikojen toteuttaneet.Jumala on tosin varjellut Suomen idästä tulevalta imperialismilta! Mutta kun ollaan pöllöjä ja mennään "vapaaehtoisesti" mukaan Idiootit ry:hyn, Ey:hyn, niin miksipä panna hanttiin!

Miksi sinä luulet Jumalan luoneen kansat ja kansojen rajat? Minun mielestäni siksi, että ne asusivat alueillaan rauhassa ilman imperilistisia haaveita, joita ne sinun primitiivisi ovat kautta aikojen toteuttaneet.Jumala on tosin varjellut Suomen idästä tulevalta imperialismilta! Mutta kun ollaan pöllöjä ja mennään "vapaaehtoisesti" mukaan Idiootit ry:hyn, Ey:hyn, niin miksipä panna hanttiin!

Eikös se sittenkään olisi somaa, että meillä kaikilla olisi se sinun oikea uskosi ja eläisimme ilman rajoja ja riitoja ylistäen jumalaa yhdessä?

Ei taida olla sinun jumalasi tahto.

• vastarantalainen
        uskonto on sairasta kirjoitti:

Juutalaiset sallivat allahin, ja minkä muun uskonnon tahansa, paitsi jos pommit alkavat putoilla, allahin kannattajat räjäytellä itsesä ja muutaman muun kappaleiksi ovat ottamassa itselleen juutalaisille laillisesti, brittiläisestä mandaatista määrättyä aluetta. Palestiinalaiset ( arabit) saivat Transjordanian, heillä on kotimaa, paljon suurempi kuin Israel. Miksi kerran jaettu pitäisi muka jakaa toistamiseen? Puuttuu oikeustajua. Epäjumala uskonnot ovat väkivaltaisia.

• vastarantalainen
        Phoebus kirjoitti:

Eikös se sittenkään olisi somaa, että meillä kaikilla olisi se sinun oikea uskosi ja eläisimme ilman rajoja ja riitoja ylistäen jumalaa yhdessä?

Ei taida olla sinun jumalasi tahto.

Ja miksi ei olisi?

Ja miksi ei olisi?

Siksi että se jumala on kuulemma luomalla luonut rajat eristämään ihmisiä toisistaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      24
      4332
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      13
      2968
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      14
      1239
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      43
      965
    5. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      22
      950
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      117
      793
    7. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      38
      766
    8. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      37
      754
    9. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      107
      719
    10. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      135
      677
    Aihe