Niin eli kysymys kuuluu, voiko poika ja tyttö tai mies ja nainen olla ihan aikuisten oikeasti vain parhaita ystäviä?
Olen seurustellut puolitoista vuotta ihanan miehen kanssa, joka vaikuttaa erittäin luotettavalta ja kiltiltä (sanon vaikuttaa, koska luottamukseni ihmisiin on mennyt aikoja sitten. luotan kyllä, mutta samalla pelko täyttää pään kun muistelee entisiä ihmissuhteita)
Poikaystävälläni on läheinen lapsuudenystävä, naispuolinen sellainen. En aluksi kai ollut moksiskaan koko jutusta, mutta tää tyttö oli alussa aina meidän seurassa kun tavattiin. Oli siinä myös yksi jätkä, kenenkä kanssa tällä tytöllä oli jotain juttua.
Aloin vain myöhemmin miettimään, että tää mun poikaystävä näki tätä tyttöä myös ihan kahestaan. Milloin katselivat jotain leffaa tai sitten poikaystäväni lohdutti tyttöä surun hetkellä. Eihän siinä kai mitään pahaa ollut, mutta kyllä siitä tuli vähän sellanen kolmas pyörä olo ... heillä oli kuitenkin pitkä yhteinen menneisyys ja juttelivat hauskoja juttuja keskenään. Tosin aina kun olivat kahdestaan, poikaystävä jutteli minun kanssa mesessä tai viestein.
Jossain vaiheessa sain tietää, että olivat saunoneetkin yhdessä joskus menneisyydessä (oli muitakin jätkiä). Mies kommentoi asiaa niin, että tyttö on yksi jätkistä. Mulle tää oli vähän outoa, tai sitten olen vain rajoittunut. En mä ainakaan haluisi saunoa ystäväpojan kanssa ...
Kerran kun oltiin baarissa, niin tällä tytöllä oli tanssiseurana joku jätkä. Siinä tanssivat hitaita. Yhtäkkiä tää mun poikaystävä alkoi vain räyhätä tälle äijälle. :o Mun mielestä vaikutti jotenkin omistushaluiselta ja mun mielestä se oli todella outoa. Joko oli mustis, tai sitten se oli sellaista "veljellistä" suojelua. Miksei tyttö olisi siinä saanut tanssia toisen kanssa? Nykyään nää ei enää tapaakkaan niin usein, tuntuu että mä olen "pilannut" tän heidän ystävyyssuhteen. Sekin mua mietityttää, että miksi mun "väliintulo" on vaikuttanut tähän ystävyyteen. Tyttö on kuitenkin aina minut nähdessään mukava mulle ja juttelee, joten ehkä olen vain päässäni kehittänyt jonkun kuvitelman. Tai sitten olen katsonut liikaa elokuvia missä rakastutaan lapsuudenystävään pitkän ajan päästä.
Entisessä suhteessa mulla kävi niin, että ne naispuoliset kaverit oli jotain ihan muutakuin viattomia kavereita. Siksi välillä herää tällaisia ajatuksia.
Voiko mies ja nainen olla vain hyviä ystäviä?
12
1142
Vastaukset
- kukkanen11111
mä en itse ole koskaan voinut ymmärtää miehen ja naisen nooooin läheistä ystävyyttä ja että se olisi vaan sitä ystävyyttä!ja outoohan sekin kun kerroit että miehesi rähjäs jo siitä että sen ystävä tanssi jonkun muun kanssa o.O todella outoa,ei voi muuta sanoo!
- hmmh112
Nosiis tavallaan joo itse tulen toimeen miesten kanssa paremmin, joten toki ymmärrän miehen ja naisen välisen ystävyyden. TOSIN mulle itselleni on aina käynyt melkein niin, että sillä toisella osapuolella ei ole ollut ihan puhtaat jauhot pussissa.
Mutta lähinnä juuri ihmetyttää tuo läheisyys. Vaikka eivät olekaan enää niin läheisiä, niin kyllä mua häiritsisi jos siinä on muutakin ollut kun minä olen ollut kuvioissa. Tai ennenkin. Mulle on kuitenkin sanottu että mitään ei ikinä ole ollut. Silti mun ymmärrykseen ei mene yhdessä saunomiset tai halailut kun toisella on suru. Ovat kai myös niin läheisiä että vaatteita voi vaihdella siinä toisen silmän alla jne. Koska jos mä sanoisin tehneeni noin, ihan varmasti toisella heräisi epäilyt. Mutta ehkä se just siks tuntuu pahalta kun itse ei tunne sitä ystävyyssuhdetta niin hyvin ja kuvittelee hassuja. Ne jotka on osallisina ystävyyssuhteessa, ei varmaan siinä ole mitään outoa heidän mielestä. En ole puhunut tästä mustasukkaisuudestani oikein mitään, paitsi kerran tuosta saunajutusta hieman "kilahdin" koska luulin sen tapahtuneen meidän aikana. Silti välillä mietin pitäisikö avautua. En oikein silti uskalla, koska mitä jos käännän kaiken vain itseäni vastaan ... Tuntuu että se ystävyyssuhde kuitenkin menis mun edelle.
Tää mies on tosin hieman erilainen kuin muut, kunnioittaa naisia normaalia enemmän.
Ollaan oltu enemmänkin baareissa yhdessä, eikä muistaakseni tuota äkäistä väliintuloa ole tapahtunut kuin tuon yhden kerran. Silti se ihmetyttää. Mä olisin vain iloinen jos kaveripoika löytäis tanssikaverin ja voisin itse siinä keskittyä omaan kultaan ... Muttajoo.
- douao9eu
Ystävyys ei katso sukupuolta. Eikä ikää.
- 9 + 11
Miehen ja naisen platonisella ystävyydellä on nimikin: avioliitto.
- hmmh112
Hmmh.
No, onko jotain "merkkejä" mistä huomaa milloin ystävyys on puhdasta ja milloin likaista?
Tavallaan aika mahdotonta kai, ellei koko homma sitten ole salamyhkäistä tapailua mistä nyt kaikki voi jo arvata tilanteen.
Mua ainakin surettaa se, miten kaksinaamaisia ihmiset osaa olla. :/ Olen itse aina ollut liian kiltti ja aina saanut pettyä. Sitten kun vihdoinkin yritän luottaa, saan kuitenkin aina pettyä. Vaikkei mitään pahaa tapahtuiskaan, mun pääkopassa silti tapahtuu aina jotain mitä luulen todeksi. Todella surullista ja stressaavaa. Haluisin rakastaa ilman stressiä. Eikä toinen ymmärrä mun pelkoja ja luuloja, ottaa loukkauksena. Pakko sitä on kuitenkin vaan olla varovainen, en halua enää ikinä tulla loukatuksi. - ystävä mä poikien
hmmh112 kirjoitti:
Hmmh.
No, onko jotain "merkkejä" mistä huomaa milloin ystävyys on puhdasta ja milloin likaista?
Tavallaan aika mahdotonta kai, ellei koko homma sitten ole salamyhkäistä tapailua mistä nyt kaikki voi jo arvata tilanteen.
Mua ainakin surettaa se, miten kaksinaamaisia ihmiset osaa olla. :/ Olen itse aina ollut liian kiltti ja aina saanut pettyä. Sitten kun vihdoinkin yritän luottaa, saan kuitenkin aina pettyä. Vaikkei mitään pahaa tapahtuiskaan, mun pääkopassa silti tapahtuu aina jotain mitä luulen todeksi. Todella surullista ja stressaavaa. Haluisin rakastaa ilman stressiä. Eikä toinen ymmärrä mun pelkoja ja luuloja, ottaa loukkauksena. Pakko sitä on kuitenkin vaan olla varovainen, en halua enää ikinä tulla loukatuksi....niin ei kannata olla suhteessakaan.
Mulla on useampikin miespuolinen erittäin hyvä ystävä, joiden kanssa ei ole koskaan ollut sen enempää juttua eikä tule olemaankaan. Kasvettiin yhdessä ja that's it, ollaan tärkeitä toisillemme eikä siinä sukupuolta katsota.
Näiden ystävien naisystävät ovat yhtä lukuunottamatta olleet aina ymmärtäväisiä - hittolainen, mähän oon jokaisen niiden kanssa ollu baaristakin jatkoilla vaikka tyttöystävä ei oo paikalla ja nukkunut jopa samassa sängyssäkin kun muut makuupaikat on ollu täynnä muita ihmisiä. Ihan ollaan oltu kiltisti, pelailtu pleikkaa, jatkettu bilettämistä tms ilman että siinä on mitään sen kummempaa kuin ystävyyttä.
Jokainen noista kundeista tulisi baarissa ärhentelemään, jos esim mulla olis baarissa jotain säpinää jonkun kundin kanssa ja sitten se kundi esim kävis liian päällekäyväksi tms. Koska vaikka mä olenkin yks jätkistä niin silti mä oon tyttö, ikään kuin oisin niille sisko.
Sä teet itsestäsi typerän jos alat määräilemään tai ehdottelemaan etteivät he saisi tavata esim kahdestaan. Jos sun kundikaveris haluaisi sua sen tytön kanssa pettää niin se voisi sen tehdä ja olla kertomatta sulle että edes ovat tavanneet. Ainoastaan luottamalla sä saat suhteen toimimaan. Jos luottamus petetään niin se petetään vaikka olisit ollut miten mustasukkainen ja kontrolloiva ja pyrkinyt estämään kaikki normaalit ystävyyssuhteet.
- laskutehtävä:
Mietippä: Haluatko jokaista miestä maailmassa? Et varmaan? Ne keiden kanssa ei ole fyysistä kemiaa, sopii kuitenkin ystäviksesi, eikö? Ja sama toisinpäin, luuletko että kaikki miehet maailmassa haluaa sinua? Jos ei, niin varmasti osaat laskea todennäköisyyden muidenkin naisten ja miesten kohdalla, että kaikki ei tykkää toisistaan "siinä mielessä".
- Adonis atm
Kuten tuossa kuomaseni totesivat, mies ja nainen voivat olla ystäviä. Eri sukupuolta olevat ystävykset löytävät varmasti joskus itsensä siitä tilanteesta, jossa he ajattelevat: "voisiko meidän välillämme olla jotain enemmänkin?" Tällainen tilanne on ihan normaalia, ja se on ihmisen hormonitoiminnasta johtuvaa. Kukapa meistä pystyisi hallitsemaan täydellisesti ajatuksensa? Ystävyydestä ja toimivasta parisuhteesta molemmista löytyy mm. seuraavanlaisia ominaisuuksia:
- Aito toisesta välittäminen ja se, että haluaa toisen olevan onnellinen
- Rehellisyys ja arvostus
- Halu viettää aikaa yhdessä
- Toisen tukeminen ja murheiden jakaminen
- Avoimuus. Se, että on oma itsensä toisen seurassa
Näitä asioita voi löytyä sekä parisuhteesta, että hyvästä ystävyydestä (tai ainakin olisi hyvä löytyä). Sivustakatsojan silmin näiden kahden raja voi olla hyvinkin häilyvä, sillä ainoastaan tunteet erottavat nämä kaksi asiaa toisistaan. Itse olen joskus puolustanut kestävää parisuhdetta sanomalla: "elämänkumppani on samalla hyvä ystävä ja perheenjäsen, eikä sellaista noin vain jätetä".
Kaikesta ihmisen luonnollisesta käyttäytymisestä ja ajattelusta huolimatta suhteen voi pitää pelkästään ystävyystasolla. Tietty mies ja nainen voivat olla toisilleen vaikka satunnaista kaljaseuraa, muttei se ole samanlaista kuin oikea ystävyys. Kaikki ns. likaiset jutut voi jättää taka-alalle, mutta se kysyy ihmiseltä itsekuria. Jos paras ystäväni olisi nainen, en lähtisi edes ehdottelemaan mitään "likaista", joka voisi mahdollisesti jopa rikkoa välimme.- hmmh112
Kiva kun täällä joku naispuolinen kertoi oman näkemyksensä toiselta kantilta. :)
Mies on erittäin luotettava ja luotankin, mutta kun on haavoitettu monta kertaa, niin kyllä sitä välillä tulee mietittyä kaikenlaisia juttuja.
Mun mielestä kuitenkin jokaisella saa olla ne omat rajansa. Itse en tykkäisi, jos poikaystäväni nukkuisi tyttöpuolisen kaverinsa kanssa, vaikka mitään ei tapahtuisi. Se vaan on mun mielestä sopimatonta, mutta jonkun mielestä se voi tietysti olla ihan ok. Mikäs siinä. Tietty jos on suhteessa, pitäis ottaa sen toisenkin immeisen tunteet huomioon jos haluaa yhdessä olla. Olen itse SINKKUNA nukkunut miltei tuntemattoman jätkän vieressä kun halusin vain olla jonkun lähellä. Ei ollut mitään sellaista mielessä ja nykyään tunnen todella hyvin tapauksen ja voin luokitella ihan hyväksi kaveriksi. Tosin kukaan muu ei ymmärrä, että siinä ei tapahtunut mitään. Tuntuu oikein oksettavalta jos kuulen asiasta jotain "vihjailuja".
Tiedän, että pettäminen tapahtuu jos tapahtuu, epäili sitä tai ei. Tottakai on vaan helvetin noloa elää sinisilmäisenä rakkaudesta ja lopulta kuulla jotain järkyttävää, tosin en usko että minä saan sellaista tässä suhteessa kokea. Mutta onhan noitakin. Tiedän myös kokemuksesta, että kun kontrolloi toista ja estää ystävyyssuhteet, tuloksena on useinkin pettämistä tai ainakin valehtelua, josta toinen voi luulla vaikka mitä.
Mutta aivan, ei pettämässä oleva kertoisi milloin toinen on hänen luonaan ollut tai juttelisi mun kanssa samalla mesessä. En luultavasti edes tietäisi silloin koko tapaamisista. Ja miksi tyttö olisi mulle erittäin mukava silloin ja kertoisi poikaystävälleni, että haluaa tutustua muhun paremmin.
Kyllähän jokaisesta mustasukkaisuuden aistii, sellaista katkeranomaista hymyä ja vaivaantuneisuutta. Tai minä ainakin olisin. En varmaan pystyisi olemaan edes samassa tilassa kun kaikki paistaisi naamasta.
Myönnän, olen mustasukkainen ja omistushaluinen ihminen. Tosin mitä enemmän ikää tulee, sitä paremmin pystyn tunteet käsittelemään. En heti ensimmäiseksi mene räyhäämään toiselle, enkä tutki toisen henkilökohtaisia asioita kuten tein ensimmäisessä suhteessa (mustasukkaisuuden takia jätetty). Pitäis vaan vielä enemmän kehittyä ja osata arvostaa itseäni. Yritän ymmärtää sen, että poikaystäväni on valinnut juuri minut ja viettää kanssani aikaa eniten. Eiköhän se kerro jo aika paljon. - huhhuijattu
hmmh112 kirjoitti:
Kiva kun täällä joku naispuolinen kertoi oman näkemyksensä toiselta kantilta. :)
Mies on erittäin luotettava ja luotankin, mutta kun on haavoitettu monta kertaa, niin kyllä sitä välillä tulee mietittyä kaikenlaisia juttuja.
Mun mielestä kuitenkin jokaisella saa olla ne omat rajansa. Itse en tykkäisi, jos poikaystäväni nukkuisi tyttöpuolisen kaverinsa kanssa, vaikka mitään ei tapahtuisi. Se vaan on mun mielestä sopimatonta, mutta jonkun mielestä se voi tietysti olla ihan ok. Mikäs siinä. Tietty jos on suhteessa, pitäis ottaa sen toisenkin immeisen tunteet huomioon jos haluaa yhdessä olla. Olen itse SINKKUNA nukkunut miltei tuntemattoman jätkän vieressä kun halusin vain olla jonkun lähellä. Ei ollut mitään sellaista mielessä ja nykyään tunnen todella hyvin tapauksen ja voin luokitella ihan hyväksi kaveriksi. Tosin kukaan muu ei ymmärrä, että siinä ei tapahtunut mitään. Tuntuu oikein oksettavalta jos kuulen asiasta jotain "vihjailuja".
Tiedän, että pettäminen tapahtuu jos tapahtuu, epäili sitä tai ei. Tottakai on vaan helvetin noloa elää sinisilmäisenä rakkaudesta ja lopulta kuulla jotain järkyttävää, tosin en usko että minä saan sellaista tässä suhteessa kokea. Mutta onhan noitakin. Tiedän myös kokemuksesta, että kun kontrolloi toista ja estää ystävyyssuhteet, tuloksena on useinkin pettämistä tai ainakin valehtelua, josta toinen voi luulla vaikka mitä.
Mutta aivan, ei pettämässä oleva kertoisi milloin toinen on hänen luonaan ollut tai juttelisi mun kanssa samalla mesessä. En luultavasti edes tietäisi silloin koko tapaamisista. Ja miksi tyttö olisi mulle erittäin mukava silloin ja kertoisi poikaystävälleni, että haluaa tutustua muhun paremmin.
Kyllähän jokaisesta mustasukkaisuuden aistii, sellaista katkeranomaista hymyä ja vaivaantuneisuutta. Tai minä ainakin olisin. En varmaan pystyisi olemaan edes samassa tilassa kun kaikki paistaisi naamasta.
Myönnän, olen mustasukkainen ja omistushaluinen ihminen. Tosin mitä enemmän ikää tulee, sitä paremmin pystyn tunteet käsittelemään. En heti ensimmäiseksi mene räyhäämään toiselle, enkä tutki toisen henkilökohtaisia asioita kuten tein ensimmäisessä suhteessa (mustasukkaisuuden takia jätetty). Pitäis vaan vielä enemmän kehittyä ja osata arvostaa itseäni. Yritän ymmärtää sen, että poikaystäväni on valinnut juuri minut ja viettää kanssani aikaa eniten. Eiköhän se kerro jo aika paljon.että näinkin voi käydä...puoliso piilottaa puhelimeensa "valenimen" suojiin naisen...ja kun jäi kiinni niin olikin "vanha kaveri":), joka oli facessa ottanut yhteyttä häneen. kuitenkaan ei oltu avoimesti kavereita facessa vaan vaihdettiin puhelinnumeroita ja viestiteltiin salaa, viestit poistettiin mutta lokiin jäi tiedot.kiellettiin aluksi yhteydenpito kun kysyin että onko ollut yhteyksissä kyseiseen ihmiseen, oli kuulemma tuttu jonka oli nähnyt muutama vuosi takaperin.kun kerroin katsoneeni lokitiedot niin sitten sanotaan; me ollaan kavereita vain ja ystävystytty ja kerrottu jopa oman parisuhteen huonosta jamasta.
- jooooo
Mulla on ystäväpoika. Tosin ollaan oltu seksisuhteessa 4 vuotta sitten muutaman viikon. Vuosi sitten mies yritti uudestaan, eikä kumpikaan oikein lämmennyt. Kuitenkin välillemme syttyi kuitenkin ihan mahdottoman hyvä kaveruussuhde. Ensin kahviteltiin, mielestäni se oli outoa, koska itselläni ei ole koskaan ollut miehiä pelkkinä ystävinä. Ajattelin, että taka-ajatus on kuitenkin. Eipä ollutkaan. Miehellä olikin ollut jo pitkään tyttöystävä (tosin eronnut jo), ja sitten rupesimme kahvittelemaan, käymään baareissa, syömässä, pippaloissa, yhteisillä ystävillämme, joskus käydään pelailemassa bilistä ja frisbeegolfia, mitä ikinä keksitään, jutellaan mies- ja naishuolet pois ja jaetaan vinkkejä ja purataan tunteet. Joskus halaamme jos on ollut hauska päivä ja toinen on ollut apuna. Kummallista. Mutta olen aivan mahdottoman onnellinen tästä ihanasta ystävästä, jonka kanssa en ikinä pystyisi mitään kuvittelemaan, ja erittäin vaikea miettiä, että "Tuohon jätkään olen joskus ollut palavasti ihastunut ja jopa pannut häntä" Väillä tuntuu, että se on iahn eri ihminen kun sillon.
Jotkut luulevat meitä useastikin pariksi, jos käydään syömässä yhdessä, niin myyjä kysyy "No mitäs suunnitelmia nuorella parilla, tänään vissiin tulis joku romanttinen komedia telkkarista" Sit me vaan nauretaan :D Ja jos mennään kahestaan johkuun, niin joku luulee, että ollaan pari. Sitkin vaan nauretaan.
Tää on avartanut mua paljon, ja nyt osaan ajatella miehi ja naisia myös ystävinä, vaikka ennen en pystynyt, koska mulla ei ollut hyvää ystäväpoikaa.
Tosin.. Jos tämä ystäväpoika tapaa jonkun kivan tytön ja viettää hänen kanssaan aikaan, olen mustasukkainen. Ehkä siitä, että pelkään, että tyttö ottaa miehen ja olisi mustasukkainen meistä, eikä antaisi nähdä. Tai sitten siitä, että heistä tulisi vielä paremmat ystävät kuin meistä. Sekin ärsyttää.. Olen ehkä turhan omistushaluinen... Ystävistäkin! - tuommosta
Lyhyt vastaus. Ei. Miehen ja naisen välinen suhde on hyvin harvoin täysin platoninen. Ja kun ollaan kännissä se ei ole enää platoninen.
Eli varo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.3192432Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi2712270Veriteko Kajaanissa.
Nuorta naista epäillään puukotuksesta. Väkivaltaisuus lisääntyy, eihän ole kauan kun kyse oli samanlaisesta teosta.231489Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano511377- 871291
Millainen ihminen linda brandt-ahde on
Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta451256Martina makkarankuori päällä
Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose1651244- 1021236
- 821231
Anna vihje jonka vain te tiedätte
Tällä näkyy olevan monia etsijöitä ja kaipaajia. Otetaan ketju jossa voi antaa vihjeen. Kirjoittakaa jotain mitä muut e901214